صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه
© ميدان و عرصه اصلي خدمات سلامت,
جامعه مي باشد كه با توجه به اهمدّت آن,
بعنوان بهترین محیط اموزشي براي
کارکنان نظام سلامت محسوب ميشود.
زمانیکه ملفه هاي | موثر بر سلامت,
دستخوش : تفییر ميگردند زمينه هاي
مخاظرة ار ما ول گر و ابتلاء
به بيماري: معلولثت و مرك اتفاق موافتد.
صفحه 3:
مقدمه
؟ توجه ویژه به مطلوبیّت به حدي اهمیّت دارد که دانشجویان
رشته پزشكي از بدو ورود, با جامعه, سلامت و عوامل موثر
پر آن آشنا شده و سبك و شیوه مدیریت آنها را قرا بگیرد.
#وره تماس با جامعه را با این هدف طظراحي شده أنست كه
دانشجو, در معرض جامعه قرار گرفته, با جامعه, اجزاي
جامعه, موّلفه هاي موثر با سلامت.عوامل مخاطره آمیز,
ساختارها و نهادهای اجتماعي که بطور مستقیم با
غیرمستقیم بر کیقیت زنتگی با مدیریت آنها آشنایی نسبی
a و بعنوان, متولیان سلامت. نقش موثرتري ایفا
صفحه 4:
#پزشکان علاوه بر ارائه خدمات بهداشتي
درماني, وظایف ارزشمند و كليدي ديگري
ازجمله مدیریت و ترویج سلامت,. جلب
هاي سلامت و... را برعهده داشته و
ارزش کسب مهارت و توانمندي دوره را
بيش از پیش نمایان ميسازند.
صفحه 5:
5
#اين دوره در سه مرحله, طراحي شده است :
"ام جله اقل : د : دانشجويان با جامعه و عوامل موثر
عرصه ها ب
حضور 2 صه Ss
نهادها و عوامل aes آمیز أشنا مي شوند.
خطرا = 7
تثیر تن ها هار سلاست. مفا مخاطرات اس ces iL ِ
ao Le يابي و وی انها اشنا مي شوند.
هاي مداخله ا |
Poles! s = ghee ge oe
کیت Ld ay اختصاص ماد که مصائف ما دور
ISD
زي باليني ميباشد
صفحه 6:
بکتش اوّل : آشنايي با
نظام سلامت
#امروزه زندگي و سلامت افراد براي
پيشگيري از ان در دستان نظام سلامت
قرار دارد.
مراقبت مادر در دوران بارداري ويا شناخت
عوامل خطر براي ايجاد يك بيماري در سال
هاي آينده زندكي فرد.
صفحه 7:
بکش اوّل : آشنايي با -
نظام سلامت
مداومي نسبت به تمام افراد يك جامعه
در تمام دوره زندكيشان دارند و ايجاد اين
نظامها براي رشد سالم افراد, خانوادهها
و جوامع در هر جاي دنیا ضروري و pile
است.
صفحه 8:
#نظام سسلامت. متشکل از تمام
سازمان ها و مسسات و منابعي است
که ارائه کننده خدمات در جهت حفظ و
ارنقاء سلامت افراد ميباشند و از این
سلامت
(Health action) نام برد.
صفحه 9:
*این خدمات میتواند به صورت
هرگونه تلاشي که خواه در مراقبت
سلامت فردي خدمات بهداشست
عمومي ويااز طريق برنامه هاي بين
بخشي أن جام كيرد. تعربف شود و
هدف اصلي آن ارتقاء سلامت است.
صفحه 10:
© در دنياي پیچیده امروز مشکل
ميتوان تعريف دقيقي از نظام سلامت
ارائه داد ولي سازمان جهاني
هايي که هدف اصلي لن حفظ ارتقاء
و باز گرداندن سلامت است را نظام
سلامت مي كويد.
صفحه 11:
#ارتقاي سلامت, هدف اصلي يك نظام سلامت است. اما تنها
هدف آن نیست.
#قابلیت دستيابي (000655وو) و ایجاد کمترین تفاوت بپن
افراد به این oul (fairness) O29, aiYole lads L whines
نظام بسيار مهم است و آن به اين معني است كه يك نظام
مت به درستي به آنچه مردم از ن انتظار دارند پاسخ
دهد و این نظام به گونه اي براي هر فرد و بدون قأیل شدن
تمایز به اين نیازها پاسخ دهد.
شاید به همین علّت است که ۷۷۲۲۵ نگرش سنتي خود را
در باره تندرستي فيزيكي و رواني افراد تغيير دادم و توه
خود را به ارتقاي عملكرد نظام هاي سلامت. معطوف
داشته است.
صفحه 12:
8اگر به این مسئله که ارتقاي عملکرد در همه کشورها
براي دستيابي افراذ جه بالاترين سطح سلامت با تاکید ویژه
yy Jl sly بردن فاصله ها (920) در داخل و خارج
کشورها در سلامت جامعه انتت نگاه کنیم, میتوان گفت
كه اين مسئله فقط و قویاً به اثربخشي نظام هاي سلامت
كشورهاي مختلف. وابستة است و شناخت و تقویت این
نظامها در هر كشوري ميتواند 3 مسئله اساسي كشورها
که شامل کاهش مرگ و میر در كشورهاي ققیر و حاشيع
خشین, برخورد خوب و اثربخش با عوامل خطر عمده و
قرار دادن سلامت در کانون برنامههاي توسعه باشد را
انجام دهد.
صفحه 13:
"۰ = ——
#مثلاً برنامه هاي مبارزه با بيمايهاي واگیر, تلاش در کاهش
۶ مرگ و میر شیرخواران و مرگ و میر نوزادان
N.M.R کوشش براي دسترسي به بارداريهاي بيخطر
همگي از اولويتهاي دستيابي به سلامت در دنیاست.
؟ در اینجا فقط نظامهاي سلامت قوي در هر كشوري با
شناخت این مسایل میتوانند مداخلههاي حیاتبخش و
ارتقاء دهنده سطح سلامت را داشته باشند.
صفحه 14:
3 مل و تاریخچه
*امروزه, نظام هاي سلامت در تمام کشورها (چه غني و جه
فقیر) نقش عمده تر و مقثرتري در زندگي انسان ها نسبت
به گذشته, ایفا مي نمایند.
*#از زماني که افراد براي حفظ سلامت خود و درمان بيماري
ها تلاش ميکرده اند نظام هاي سلامت به نوعي وجود
داشتهائد اما قبل از حدود يك فزن ينين نظام هاي ارم
سازمانیافته به صورت پیشرفته ندرتا وجود داشته و تعداد
اندكي از افراد در دوران زندگي خود حتي يك بیمارستان را
ميدیدند و اکثراً در دوران شيرخوارگي و کودکي با
مجموعه اي از بيماري هاي کشنده روبرو مي شدند.
صفحه 15:
مل و تاریخچ
*از گذشته هاي بسیار دور,. طب سئني و پزشكي نیاکان,
غالبا مشاورههاي رواني و روحي را نیز به همراه داشته و
هر دو نوع مراقبت بيري و درماني را با هم ارائه
ميداده اند و جالب توجه است که امروزه نیز اینشیوه ها
هنوز در کنار پزشكي نوین و پیشرفته حضور دارند و يکي
از أنواع نظام هاي سلامت به حساب ميآیند.
صفحه 16:
مل و تاریخچه
#نظام سلامت هندي (آیورورا و سیدها) دانش زندگي
سالم يا طول a ويك
طبابع چهارگانه طب يوناني ميباشد.
* نظام سلامت چيني. صاحب قدیمیترین نوع نظام
سلامت به اسم (پین دیانگ) است که به معني (پایه هاي
فعال و شخصي) که تعادل بین این دو به سلامت ختم no
شود را داشته در این ن نظام سلامت, پيشگيري بسیار
اهميّت داشته و به ان توجّه زيادي شده است.
صفحه 17:
ب تکامل و تاریخچه
نظام سلامت
يکي دیگر از نظام هاي سلامت را پزشكکي اسلامي
تشكيل م دهد و عليرعم اينكه بانه كذاران أضلى لذن رآ
دانشمندان عاليقدر ايراني : زكرباي رازي. ابن سينا
اهوازي. جرجاني و ... تشكيل مي دهند ولي به دليل
اينكه زيان علمي كشورهاي اسلامي و ازجمله ايران را
زبان عربي تشكيل موداد. نزد غربي ها به يزشكي
غربي مشهور ميباشد.
* رازي گرداننده يك بیمارستان بزرگ در بغذاد بوده و
اؤلين كکسي است که نشان داد مردمك جشم به نور
واکنش نشان میدهد.
صفحه 18:
ee - os =
3 مل و تاریخچه
#اوّلین کتاب بيماري هاي کودکان را تحت عنوان افتراق
باليني ابله و سرخك و همچنین كتبي در زمینه داروشناسي
و هنر نسخه نويسي و دیگر زمینه هاي پزشكي به رشته
تحریر در آورد.
#ضمناً بسياري از دیدگاه هاي بهداشتي ابن سینا در کتاب
قانون در طب, پس از گذشت بیش از یکهزار سال, هنوز
از يويايي خاصّي برخوردار است.
صفحه 19:
eae - a =<
3 مل و تاریخچه
© به طوري که در آغاز اين کتاب, هدف پزشكي را در
درجه اول» حفظ تفدرستي افراد سالم (بهداشت)
و در درجه دوّم» بازگرداندن سلامتي افراد بیمار
(درمان), ذکر کرده و نکات جالب توجهي در خصوص
بهداشت خانواده. بهداشت سالمندان, بهداشت ورزش.
بهداشت سفر, بهداشت مادر و کودك, بهداشت digo
غذايي و ... به رشته تحریر درآورده است.
صفحه 20:
تكامل و تاریخچه
#ناگفته نماند که حکیم جرجاني, حدود 150 سال پس از
رحلت ابن سينا اولین داثره المعارف پزشکي به زبان
فارسي را تحت عنوان ذخیره خوارزمشاهي به رشته
تحریر در آورد و بهداشتگرايي ابن سینا که از افتخارات
نظام سلامت نیاکان خردمندمان ميباشد را سرلوحة کار
خود قرار داد.
صفحه 21:
3 مل و تاریخچه
#اوجگيري توجه به تندرستي در حدود سال هاي 1840 بوده
است و یوحنا پیترفرانك تندرستي را به عنوان قوانین
مطلوب سلامتی که بابد توسط پلیس, اعمال شود معرفي
کر وا ی کارا مس ول سای روم اس و
دستورالعمل تندرستي عمومي Jlw 5 (Public Health)
8 روياي او را در مورد مسئولیت دولته ا در سلامت
جامعه به تحقق در آورد و سرجان سیمون پزشك
انگليسي يك نظام سلامت عمومي را پایه گذاري کرد و
بدینوسیله اوّلین مرحله از تندرستي و سلامتي که مرحله
کنترل بيماري ها بود, بین سال هاي (1880-1920) بنا
نهاده شد.
صفحه 22:
مل و تاريخ
نظام سلامت
بعد از کشف علّت ميكرويي بيماري هاء پزشكي
پيشگيري, جان تازهاي گرفت, درمان هاري و
واکسیناسیون و استفاده از مواد ضدعفوني کننده, قطع
زنجیره انتقال بيماري هاء نگاهداري مواد غذايي و
قرنطینه, پا به عرصه وجود گذاشتند.
صفحه 23:
تكامل و تاریخچه
#در ابتدا پزشكي پيشگيري به کنترل بيماري ها, محدود
میشد ولي مفهوم کنوني پزشكکي پيشگيري شامل
مراحل: نخستین eae
(Secondary) »—+0§> . (Primary) »—J5l «
سومین (Tertiary) سطح پيشگيري است که پبه
سطوح نخستين, اوّلیه, ثانویه و الثیه پيشگيري نیز مشهور
بوده
صفحه 24:
تکامل و تاریخچه
*از کنترل عوامل زیان آور در محیط (پيشگيري
خی عون سار يرن در lee Ui اما
آمیز (پيشگيري اوّلیه), بيماريابي و درمان زودرس
بیماران (پيشگيري ثانویه) تا نوتواني و بازتواني
معلولیت ها و باز گردان آنان به جامعة جهت انجام:فعالنت
هاي اجتماعي و اقتصادي (پيشگيري ثالفیه), در رویکرد
جدید مدیریت سلامت, مورد توجه جدي قرار گرفته است.
صفحه 25:
تكامل و تاریخچه
#در سال 1911 پزشکي اجتماعي که در آغاز, يك
تخصص اروپايي بود توسط نیومن و ویرشو مطرح شد.
پزشكي اجتماعي اهمیّت عوامل اجتماعي در بروز بيماري
ها و حفظ سلامت و عوامل خطرساز بيماري ها را عنوان
کرد. اقداماتي که نظامهاي سلامت در هر دوره Sly
حفظ سلامت مردم انجام دادند شامل مراحل زیر است:
صفحه 26:
پ"تکامل و تاریخچه
نظام سلامت
#مرحله كنترل بيماري ها 1880-1920 تأمين آب سالم
©مرحله ارتقاي تندرستي 1920-1960 مانند خدمات
تندرستي فردي, سلامت مادر و کودك, سلامت و بهداشت
مدارس, سلامت روان که دو حرکت مهم را به همراه
داشت.
صفحه 27:
تكامل و تاریخچه
©الف - حرکت اوّل : ارایه خدمات اساسي بهداشتي
5 و بعد هم ۳.۳۲.0 ارائه خدمات از طریق مراکز
ارایه خدمات بهداشتي در مناطق شهري و روستايي.
©ب حركت دوّم : برنامه توسعه جامعه براي بهبود
توسعه روستايي از طریق مشارکت فعال و با انگیزه
صفحه 28:
پ"تکامل و تاریخچه
نظام سلامت
#مرحله مهندسي اجتماعي 1960-1980 در اين مرحله به
شناخت تفاوت فراوان در بيماري هاي عفوني و مزمن و
شناخت مفهوم (عوامل خطر) و به جنبههاي اجتماعي,
تغذيهاي, رفتاري و اثر آن بر روي بيماري ها دقت بيشتري
شد.
#مرحله تندرستي براي همه از سال 1981 تا 2000.
صفحه 29:
پ"تکامل و تاریخچه
نظام سلامت
© بيشتر افراد. در كشورهاي توسعه يافته و طبقات خاصي
از مردم در كشورهاي در حال توسعه از تمام ابعاد سلامت
خوب. مثل درآمد مناسب, تغذیه خوب, آموزش و مراقبة
هاي جامع بهداشتي برخوردارند.
صفحه 30:
تكامل و تاریخچه
© در صورتي که در كشورهاي در حال توسعه فقط 10 تا
0 درصد مردم به این خدمات دسترسي دارند و لذا در
حال حاضر نوجه جهانیبه این مستتله معطاوف شده است
که این 80 درصد فراموش شده جامعه جهاني, حق برابر
براي دسترسي به مراقيتهاي سلاعتي, حفاظت از بيماري
هاي كشنده كودكي و یا نخستین مراقبتهاي سلامتي براي
مادران و کودکان و درمان بيماري ها را داشته باشند.
صفحه 31:
تكامل و تاریخچه
#در یکصد سال گذشته نظامهاي سلامت, دستخوش دوره
اي از اصلاحات با درجات مختلف همپوشاني بوده اند و در
سال 1981 در سي و چهارمین نشست سازمان جهاني
بهداشت, این سازمان اعضاي خود را به يك هدف بزرگ,
متعهد کرد و راه كاري جهاني براي تندرستي براي همه
0 را اعلام نمود.
صفحه 32:
تكامل و تاریخچه
#ارتقاي مراقبت sla اوّلیه سلامت بعنوان ۲.11.0 به
منظور مسيري جهت دستيابي به خدمت قابل خرید که
هدف تندرستي براي همه تا سال 2000 بود را وشن
كرد. يعني با اين نظام جديد سلامت و خدمات اوّلیه
بهداشتي همه مردم تا سال 2000 به ترازي از تندرستي
که از نظر اجتماعي و اقتصادي, زندگي باروري داشته
صفحه 33:
صفحه 34:
- Sa
نظام ارائه خدمات بهداشتي درماني
دولتي در oll
© شكلكيري شبكهاي بهداشتي درماني کشور در چندین
دوره از قبل و بعد از انقلاب اسلامي ایران صورت گرفته
وقتي دز کنفراتس آلماآتا تتدرستي براي همه تا سال
0 براي موفق شدن برنامه برابري هاي اجتماعي و
اقتصادي و سياسي سلامت., بين کشورها مطرح شد.
مراقبت اوّلیه بهداشتي بعنوان راه دستيابي سلامت sly
همه عنوان شد.
صفحه 35:
نظام ارائه خدمات بهداشتي درماني
دولتي در oll
؟ ایران هم مثل بقیه كشورهاي دنیا با شناخت مجموعهاي
از مشكلات و تنكناهاي نظام ارائه خدمات بهداشتي و
درماني در سال هاي قبل از انقلاب و تجربهاي شکل
گرفته در سال هاي نزديك به وقوع انقلاب, تجربه هاي
بينالمللي فضاي سياسي خاص پس از انقلاب براي
اجراي نظریات گرایش و عملكردهاي جدید. شرایط لازمي
را براي ایجاد يك جهش اصلاحي بزرگ در شکل و محتواي
اراته خدمات بهداشتي و درماني و نظام سلامت در ایران
فراهم نمود.
صفحه 36:
نظام ارائه خدمات بهداشتي درماني
دولتي در oll
اصولي و تعريف شدة دولتي براي اراته
خدمات بهداشتي و درماني بصورت عيني
ودر كنار نظام ارائه خدمات خصوصي
جدي در وضعيت سلامت كشور كرديد.
صفحه 37:
سح ی
نظام ارائه خدمات بهداشتي درماني
دولتي در ایران
#در اين نظام مراقبتهاي اوّلیه بهداشتي به عنوان درونمایه
شبکهاي تعریف شده است.
#اين رویکرد جديدي است که در نراز جامعه, همه عوامل
sly eid بهبود وضع سلامت جامعه را تلفیق مینماید و
حداقل شامل 8 جزء است که به آن اجزاء ضروري
(11.0.) ميكويند.
صفحه 38:
نظام ارائه خدمات بهداشتي درماني
دولتي در ایران
©اين جريان عمدتاً بر 3 اصل زیر پایه
ريزي شده است :
#اولویت خدمات پیش گيري بر خدمات
درماني
؟اولویت مناطق روستايي و محروم بر
مناطق شهري برخوردار از امکانات
#*اولوبت خدمت سرپايي بر خدمات بستري.
صفحه 39:
— بل
نظام ارائه خدمات بهداشتي درماني
دولتي در oll
#براساس اين سه اصل در سال 1360 نظام مراقبتهاي
اوّلیه بهداشتي در قالب شبكههاي بهداشتي درماني شكل
گرفت. این نظام دارای خصوصیات زیر است :
#خدمات در سطوح مختلف ارائه میشود.
#ارائه خدمات جامع و ادغام شده میباشد.
*منابع در واحدهاي مختلف هر سطوح براي جمعیت
مشخصي کاملاً تعریف شده است.
#خدمات از قبل برنامهريزي شده, استانداردها و شاخص ها
مشخص است و پيگيري ميشود.
صفحه 40:
نظام ارائه خدمات بهداشتي درماني
دولتي در oll
#در سال هاي نخست, تمرکز برنامه و گسترش منایع,
بيشتر در محيط روستا بود اما سال هاي بعد يه دليل
مهاجرت روستايبان به مناطق شهري خصوصاً حاشيه
شهرها برنامه ریزان نظام سلامت, اين خدمات را به شهر
ها نیز توسعه دادند.
صفحه 41:
واحدهاق عرضه نه oii’ خدمات ١ و
سطوح مختلف
#براي انتقال خدمات به جايي كه مردم در
آنجا زندگي و کار میکنند, نا تأمين دسترسي
سهل و آسان به كستردهترين و اساسيترين
نيازهاي بهداشتي با در نظر گرفتن اطلاعات
اقليمي و جمعيتي قابل دسترس, براي
گسترش واحدهاي بهداشتي و سطحبندي
ضوابطي وجود دارد كه براساس ان اين
واحدها مورد بهره برداري قرار گرفتهاند.
صفحه 42:
واحدهای عرضه 2 خدمات , و
سطوح مختلف
1 سهولت دسترسي جغرافيايي در هر
وضعیت اقليمي, به طوري که با حداکثر يك
ساعت پيادهروي مردم به اوّلين یا محیط
ترین واحد دسترسي داشته باشند.
2 واحدها در مسیر طبيعي حرکت مردم
باشد.
صفحه 43:
واحدهاي عرصته ee ees و
سطوح مختلف
3. دسترسي فرهنگي به آن معنا که اختلافات قومي و
فرهنگي و مذهبي در آن محل نباشد.
4 روستاي محل استقرار, سابقه شیوع بيماري هاي واگیر
مثل سل و جذام را نداشته باشد.
5 محتواي خدماتي که ارائه مبشود با آداب و سنتهاي قومي
ملّي و مذهبي جامعه هماهنگي داشته باشد.
صفحه 44:
بیمارستان تخصصی(آموزهی)
بیمارستان عموسی شهرستان
پایگاه بیداشتی (شهی
صفحه 45:
*#محيطي ترین
واحد ارائه خدمت
در نظام سلامت
CAA
صفحه 46:
وظایف خانه بهداشت
اطلاعات مانند وقایع حياتي
“در اغاز هر سال خانه بهداشت اطلاعات
آماري كاملي از منطقه تحت پوشش خود با
مشخصات جمعيتي موجود در روستا
جمعآوري ميکند.
صفحه 47:
=e آموزش بهداشت
*مهمترین و امیدبخشترین نقش خانه
بهداشت و بهورز اموزش سلامت است.
© خانواده و مدرسه که بیش از دوسوم
هدفهاي آموزش بهداشت را در خود دارند
مناسبترین و بارورترین عرصههاي فعالیت
است.
صفحه 48:
3 - مشارکت جامعه د ر سلامت
#بدلیل آشنادي عمیق کارکنان بومي با آداب و رسوم
محلي: باورها و اعتقادهاي مردم و استفاده از گویش
هاي محلي امکان ارتباط کارکنان بهداشتي با جامعه و
نفوذ آموزش هاي آنان در افراد, تاثیر گذاشته و به
مشارکت فعالانه افراد در فعالیت بهداشتي,
ميانجامد و به این ترتیب مشارکت و مداخله مردم
در خدمات بهداشتي که (0676 ]561) و خوداتكايي
است به يكي از اساسیترین اهداف نظام سلامت
کشور ميانجامد.
صفحه 49:
وظایف خانه بهداشت
4 مراقبت از زنان باردار و مراقبت از کودکان و
تنظیم خانواده
#نگاهداري آمار دقیق زنان باردار, مراقبت هاي ماهیانه, ثبت
تولدها, آموزش زنان در مورد تغذیه و کودك خود, ارجاع
زنان نیازمند به مراقبتهاي تخصصي آموزش و مراقبتهاي بعد
از زایمان, کنترل رشد و نمو و کودك, آموزش a با شیر
مادر و واکسیناسیون در سال اوّل و دوم زندگي آموزش
اجراء پيگيري هاي برنامههاي تنظیم خانواده در زنان 15-49
ساك وهات
صفحه 50:
5 - آموزش و مراقبت تغذیه اي
#چگونگي استفاده از منابع تغذيهاي در آن
منطقه, شناخت سنتها 9 عادات درست و
نادرست تغذيهاي.
صفحه 51:
وظایف خانه بهداشت
6° - مراقبت از دانش آموزان و بهداشت مدارس
#با بازديدهاي منظم از مدارس روستاهاي تحت پوشش,
معاینه جمعي دانش آموزان بررسي بوفههاي مدارس,
غربالگري دانش آموزان از نظر بيماري هاي قارچي مو و
پوست. ناراحتيهاي پوستي, ورم ملتحمه, تراخم,. مشکلات
دید و شنوايي.
صفحه 52:
وظایف خانه بهداشت
۴ - بهداشت دهان و دندان
۴آموزش مادران باردار شیرده و دانش
آموزان در زمینه مراقبت هاي دنداني
براي جلوگيري از افزایش دندانهاي
پوسیده از دست داده و پر شده
D.M.F
صفحه 53:
وظايف خانه بهداشت
۴ - ايمنسازي
#فعالیت هاي جاري فقط به واکسیناسیون
متولدین جدید و نزریق واکسن هاي یاداور.
محدود نیست بلکه با اجراي صحیح برنامه
گسترده واکسیناسیون (E. PP I) کودکان 5 -2
ساله براي برنامه واکسیناسیون, پيگيري شود
جمعیت زنان در سنین باروري (15 تا
49 سال) علیه کزاز واکسینه شده باشند.
صفحه 54:
®9- نظارت بر موازین بهداشت
حرفهاي
#نور كافي, محافظت از كوشها در برابر
صداهاي زیان mal پيشگيري | J
مسموميتهاي ناشي از حشره کش ها و
سموم نباتي.
صفحه 55:
Lae - بچسازي مجیط
fae بهداشتي كردن Se
دستشويي ها کنترل بهداشت و سلامت مواد
غذايي در رستورانها, لبنیات فروشي, هر دو
ماه يك بار انجام ميكيرد.
صفحه 56:
16 - بيمازيايي =
“بيماريابي يكي ۱ للت هاي مهم خانه بهداشت
است" ee به با بونآها چ آکوستوهای بهورز و
ان كار كاركنان إزي
اب جات قر بورد 7 t. مت د
*غربالگري زنان در معرض خطر سرطان پستان
*غربالگري کودکان مدرسه از نظر بيماري كچلي
*غربالگري بیماران مشکوك به مالاریا و گرفتن لام خون
از بیماران مبتلا به تب و لرز
*غربالگري بیماران رواني
صفحه 57:
وظایف خانه بهداشت
“اين نكته قابل ذکر است که بعضي از
بيماري ها دستورالعمل درماني
مشخصي دارند. مانند اسهال» عفونة
بهورز آموزش دیده تحت درمان قرار
برند.
صفحه 58:
© 12 كمكهاي اوّلیه درماني و پيگيري
© بهورز فقط مجاز به استفاده از درمانهاي علامتي کم خطر
ميباشد.
* بیماران خانه بهداشت به 4 گروه تقسیم میشوند :
2 بيماراني که پزشك درمان را براي آنان شروع کرده ولي
پيگيري آنها به عهده خانه بهداشت است.
2 بيماراني که ناراحتي آنان با تجویز داروهاي اوّلیه و درمانهاي
علامتي برطرف میگردد.
صفحه 59:
و ظايف خانه بهدا نلعت
مراجعه كنندكاني كه نياز به ارجاع فوري ندارند و ضمن
دریافت داروهاي اوّلیه در لیست ارجاع غيرفوري براي روز
بازدید پزشك قرار میگیرند
بیماراني که ارجاع فوزی دارند :و توازمند خدمات پزشکی
تخصصیتر هستند در موارد ضروري مانند ابتلاء به بيماري هاي
واكيردار آموزش اطرافیان بیمار در زمینه روش درست
رستاري و پيشگيري از سرایت بقیه اعضاء خانواده بیمار به
عهده بهورز است.
صفحه 60:
#بهورزان. جز تزریق واکسن ها اجازه انجام تزریقات دیگر
را ندارند.
#تکرار تزریق بدون حضور پزشك مشروط بر این است که
تزریق اوّل توسط پزشك انجام و دستور ادامه تزریق در
نسخه ذکر شده باشد.
؟ در موارد فوریتها و بروز سانحه كمكهاي اوّلیه به عهده
بهورز است و اعزام بیمار باید سریع انجام گیرد و همچنین
انجام پانسمان هاي ساده به عهده بهورزان ميباشد.
صفحه 61:
5 وه 5
be le خا:
9 7 ۵ د 2 1
ie ۱ = بهدان
هني ي خواهن
هند
صفحه 62:
مَرکرّ بهداشتي درماني
روستايي
#در حال حاضر تنها واحد پزشكي دولتي
مستقر در مناطق روستايي است که بوسیله
پزشکان عمومي اداره میشود.
© اين پزشکان ضمن نظارت بر فعالیّت هاي
خانه بهداشت و هدایت آنان نيازهاي درمان
تخصصي 3 بستري جمعیت تحت پوشش
خود را از طریق ارجاع و ارتباط با
بیمارستان شهرستان, تامین میکنند.
صفحه 63:
© محل استقرار مركز بايد به كوتهاي باليد كه در مسير
جمعيت روستاهاي مذكور قرار
* مرکز روستايي حداقل چهار کاردان با ail متفاوت
دارد
#کاردان زن با مسئولیت بهداشت خانواده
#کاردان مرد با مسئولیت بهداشت محیط, بهداشت حرفه اي
و مبارزه با بيماري ها
#کاردان بهداشت دهان و دندان
#کاردان دارويي و آزمایشگاه
صفحه 64:
eae
وو
©جمعاوري» كنترل و دسته بندي
#جمعآوري اطلاعات مربوط به روستاهاي
تحت نظارت خود, اطمینان از صحت به روز
بودن (209 170) آن, گاهي در تهیه و
تنظیم این اطلاعات باید با خانه بهداشت
همکاري داشته باشد.
صفحه 65:
وظایق مرکز بهداشتي
درماني روستايي
*کنترل و پيگيري اجراي برنامه ها
“با بازديد منظم از خانههاي بهداشت., بازدید
مستقیم از فعالّت هاي در حال اجرا,
مذاکره با مردم و نمایندگان آنها, کنترل
کمّي و كيفي کمك هاي اوّلیه درماني که در
بازديدهاي اتفاقي از روستاهاي قمر يا تحت
پوشش خانه هاي بهداشت و تیم هاي سیار
صفحه 66:
+ مرکز بهداشتي
درماني روستايي
3
#پذیرش بیماران
#حدود 20 درصد از مراجعه کنندگان متقاضي خدمات و کمک
هاي درماني هر خانه بهداشت به سطح بالاتر, ارجاع مر
شوند ارجاع کنندگان به مرکز بهداشتي درماني روستايي
سه گروه مختلف هستند:
* الف موارد فوريت هاي يزشكي بدون ارجاع مراجعه مي كنند
* ب ارجاع شدگان فوري از خانه بهداشت
*ج ارجاع شدگان غيرفوري که در بازدید پزشك مسئول از خانه
بهداشت در مجل خانه بهداشت مورد مداوا فرار چی گر
صفحه 67:
alles مرکز بهداشتي
درماني روستايي
اموزشي
*#مراکز بهداشتي و درماني روستايي عرصه
كاراموزي و كارورزي اموزش هاي رده هاي
مختلف نيروي انساني يزشكي است و اين
مراکز مشارکت در بازآموزي ها و آموزش
هاي ضمن خدمت بهورز تا پزشك را دارند.
صفحه 68:
alls مرکز بهداشتي
درماني روستايي
©اعزام تيمهاي سيار
#در روستاهايي كه به دليل كمبود جمعيت يا نبودن راههاي
ارتباطي جغرافيايي خانه بهداشت مستقل وجود نداشته و یا
در محدوده قمر خانه بهداشت اصلي قرار نمیگیرند از مراکز
بهداشتي - درماني. كساني به عنوان تیم سیّار. بيش بيني
شدهاند که عهده دار خدمات ايمنسازي, بيماريابي, مبارزه
با مالاریاء سل بهداشت مادر و کودك و بهداشت محیط مر
باشند. هر تیم باید بنواند حداقل, ماهي يك بار به روستاهاي
تحت پوشش خود مراجعه کند.
صفحه 69:
سم
3
درماني روستايي
عع لازم, انجام آزمایش هاي
پاراكلينيکي مورد نیاز زنان باردار, ایجاد
امکان برخورداري از زایمان سالم. ٠ تهيه پاپ
اسمیر. گذاشتن"17]", غربالگري کارگران
کارگاهها و کارخانهها, انجام بررسيهاي
و بيماري هاي بومي منطقه
صفحه 70:
وظایّف مرکز بهداشتي
درماني روستايي
یزود ۳
© مقوله هاي متعددي براي پژوهش
کاربردي روش زندگي
مردم,عوامل خطر و برخورداري از
خدمات بهداشتي و درماني را ميتوان
در اين مراكز به وجود آورد.
صفحه 71:
alles مرکز بهداشتي
درماني روستايي
*رابطه با بیمارستان
*بيماراني که نیاز به بستري شدن دارند, با برگه
كتبي ارجاع به بیمارستان اعزام مي شوند.
© تسهيلات لازم براي پيگيري و ادامه درمان
بيماراني که از بیمارستان مرخص مي شوند نیز
در اختیار مراکز است و مرکز بهداشتي
درماني, مكلف است كه اين مهم را انجام دهد.
صفحه 72:
درماني زوستايي
© مراکز بهداشتي درماني روستايي a
نیاز آن منطقه دارد. مانند:"
الف - تسهیلات زايماني
ب بخش جراحي هاي كوجك
صفحه 73:
تسهیلات زايماني
در برخي مراکز براساس دسترسي بیشتر يك ساعت تا
نزدیکترین شهر و زایشگاه, تسهیلات زايماني براي زایمان
هاي طبيعي وجود دارد و در موارد پیچیده با پزشك مرکز
بهداشتي مشاوره انجام گرفته و در صورت لزوم ارجاع
داده ميشود. در اين مراکز مراقبتهاي بعد از زایمان در
برنامهريزي و اجراي آن وجود دارد و فعالیت آن شبانه
روزي است. يك بهیار زن غيراز ماما نيز بايد حضور داشته
باشد. يزرشك مسئول اين مراكز بهداشتي درماني
روستايي در دسترس "0۵1 02" تلقي میگردد.
صفحه 74:
#در روستاهايي که گلوگاه مسیر حرکت 20 هزار نفر
جمعیت تلقي شده و بیشتر از يك شاعت با اتومبيل نا
اولین شهر دارای بیمارستان قاصله داشته باشند أمكان
ایجاد بخش جراحي هاي کوچك وجود دارد.
#ابن Soon oils wll qe bam cl
است کهانجام اعمال جراخي مورد بحت بطور حدق
مورد توجه و آموزش باليني قرار گرفته باشد.
صفحه 75:
بخش جراحي هاي کوچك
#توصیه مي شود که اکثر جراحي ها بدون استفاده از
بيهوشي عمومي باشد. مانند : بريدگي ها, سوختگيهاي
درجه يك بدون عارضه, سوختگي کودکان زیر 5 سال,
درناز آبسه, خارج کردن اجسام خارجي, بند آوردن
خونريزي بيني, فتق ساده... شكستگي بدون عارضه
استخوان بازو.
صفحه 76:
*مراکز بهداشتي درماني شهري
صفحه 77:
كت
پایگاه بهداشتي
خدمات بهداشتي در نظام سلامت در مناطق
شهري با توجه به جمعیت هاي مشخص و
تعریف شده توسط واحد all خدمات که به
آن پایگاه بهداشتي ميگویند, ارائه مي گردد.
؟ کلیه خدماتي که در روستا بعهده خانه هاي
بهداشت قرار دارد در مناطق شهري به عهده
نکات زیر است :
صفحه 78:
= =
پایگاه بهداشتي
دریافت خدمات در این مرکز به ازاي مراجعه فرد است
و آرائه خدمات از توع غیرفعال ميباشد.
در اين پایگاه يك کاردان بهداشتي مرد و سه
کاردان بهداشت خانواده زن کار ميکنند و حضور
کاردان مامايي, حتما لازم است.
وظیفه پيگيري دریافت خدمات به عهده رابطین
بهداشتي است.
صفحه 79:
كت
4 کلاس هاي آموزش براي رابطین بهداشت در هفته يك
روز در پایگاه هاي بهداشتي برگزار میشود.
5 يکي از اين کاردان هاي بهداشت خانواده همه روزه به
مدارس و کارگاه هايي که کارگران زن, حضور دارند,
سركشي مينماید
6 ويكي از کاردان هاي بهداشت خانواده هميشه در محل
پایگاه, حضور داشته تا در صورت مراجعه افراد تحت
پوشش, خدمات لازم را ارائه نماید.
صفحه 80:
7 کاردان بهداشت عمومي مرد,
بهداشت حرفه اي, و بررسي
اپيدميولوژيك اوّلیه را در منطقه تحت
پوشش خود به عهده دارد.
صفحه 81:
89
پایگاه بهداشتي
وظیفه کاردان مامايي, مراقبت از
مادران, تنظیم خانواده و گذاشتن
در مورد تجویز داروهاي بدون نسخه را
ندارند ولي در مواقع لزوم ميتوانند
ارجاع دهند.
صفحه 82:
مانتی
#اين واحد برحسب تراکم جمعیت يك یا چند پایگاه بهداشت
شهري را پوشش ميدهد.
#تمام وظایف مرکز بهداشتي درماني روستايي در قبال
خانه بهداشت را اين مرکز در مقابل پایگاه هاي بهداشت
شهري خواهد داشت.
#حداقل 2 پزشك عمومي به منظور انجام وظایف مديريتي
و ار را اقدا رنه ات ل
صفحه 83:
مَرَاکرّ بهداشتي درماني
#خدمات ارائه شده عمدتا خدمات مراقبتي اوّلیه است ولي
مراجعه بیمار لازم نیست حتما از طریق ارجاع پایگاه هاي
بهداشتي باشد در این مراکز, وظایف شباهت زيادي به
مراکز بهداشتي درماني. روستايي دارد که نمونه هايي از
آن ماتند جمعآوري اطلاعات و آمار نوشتن دفاتر سنجش
سلامت_ذانش أموران توسط برشكان به ويزه در مقظلة
ورود به دبستان و سال اوّل راهنمايي ميباشد.
*از وظایف دیگر اين مراکز انجام بررسي هاي
ايپدميولوژيك بيماري هاي بومي منطقه تحت پوشش مرکز
صفحه 84:
2
اک
زكر بهد ام
درماني شهري
خدمات يزشكي : حضور يزشك, بيمار و دارويار لازم
خدمات تشخيص طبي : حضور كاردان علوم
آزمايشگاهي و راديولوژي لازم است
خدمات دندانپزشكي : حضور دندان پزشك, ضروري
است
3
صفحه 85:
درماني شهري
خدمات تكميلي براي موارد ارجاع شده از پایگاه ها و
مناطق دیگر : وجود پزشك و بهیار دارویار لازم است.
._ هدایت و پاش خدمات پايگاههاي بهداشت شهري
تابعه : وجود پزشك. بهیار و دارویار لازم است.
3
صفحه 86:
» مرکز بهداشتي
درماني شهري
#در شهرهاي فاقد بیمارستان و نیز در
شهرهايي که دسترسي به بخش اورژانس
بيمارستان آسان نيست يك يا جند مركز
بهداشتي درماني شهري شبانه
روزي ايجاد مي شود تا دسترسي و
رسيدكي به موارد اورزانس فراهم باشد.
و
صفحه 87:
ply بخش gle ارائه خدمات بهداشتي
درماني در ایران
*مراکز جراحي محدود سرپايي Day) ailjgy
(Clinic
#واحد آزمايشگاهي
#واحد پرتونگاري (رادیولوژي)
*واحد توانبخشي
#داروخانه
صفحه 88:
بهداشتي درماني
*سازمان تام اجتماعي
*سازمان بیمه خدمات درماني
#سازمان بیمه خدمات درماني
نيروهاي مسلح
صفحه 89:
سایر بخش هاي دولتي ارائه خدمات
بهداشتي درماني
*وزارت نفت
*بانك مركزي» شهرداري تهران, وزارت
دادكستريء وزارت آموزش و پرورش
#کمیته امداد
*#سازمان بهزيستي
#بنیاد شهید و بنیاد جانبازان
صفحه 90:
واخدهاي ارائه خد
درمان بستري
yl® نام به كليه مراکز درماني
ار ۰
زایشگاه, زایشگاه و اسایشگاه که
مجهز به تخت باشند اطلاق
مي شود.
صفحه 91:
كارشناسي خدمات مختلف بهداشتي را بعهده
دارد.
© مسئول هماهنكي فعالیت هاي ارائه خدمات
بهداشتي و درماني حوزه شهرستان است.
© مركز بهداشتي درماني شهري و بيمارستان
هاي شهرستان در زير جتر مديريت أن قرار
دارند.
صفحه 92:
#يك سطح مديريتي است که
مسئولیت فرايندهايي مانند برنامه
ريزي, پایش, ارزشيابي, و پشتيباني
خدمات فني و پیچیده تري را در
عرصه خدمات بهداشتي در حوزه
شهرستان خود دارد.
صفحه 93:
وظایف مدیریت ثبت
aL ۲
1 جمعآوري. طبقه بندي اطلاعات و استفاده از آن به
منظور تدوین برنامه هاي محلي.
2 پررسي و شناخت اپيدميولوژي بيماري هاي بومي و همه
3 تدوین برنامه هاي بهداشتي براي حل مشکل بهداشتي و
مبارزه با بيماري هاي بومي و همه گیر.
صفحه 94:
4 مشارکت در برنامه ريزي و اجراي آن قسمت از
آموزش پزشكي جامعه نگر که در واحد بهداشتي
مي كذرد. ۲
5. تدوین, اجراء. مشارکت در اجراي آموزش هاي بدو
خدمت و حین خدمت پزشکان و کارکنان بهداشتي
صفحه 95:
. بهداشت و تنظیم خانواده
: بهداشت مدارس
. مبارزه با بيماري ها
. بهداشت حرفه اي
. بهداشت دهان و دندان
. تهیه و تدارك دارو
. آمار و اطلاعات
.هماهنكي و گسترش شبکه بهداشتي - درماني
3 تآن
صفحه 96:
دانشگاه ها يا دانشکده هاي علوم
#دانشگاه ها و دانشکده هاي علوم پزشكي که از تلفیق
آموزش گروه هاي پزشكي و شبکه هاي بهداشت و درمان
بوجود آمده اند مسئولیت هاي متعددي داشته و علاوه بر
تربیت نيروهاي انساني در زمینه سلامت و مورد نیاز
جامعه, پژوهش در عرصه هاي سلامت. مدیریت, برنامه
ريزي, سازماندهي و هدایت و کنترل خدمات پژوهشي و
درماني در منطقه اي از کشور که عمدتا مناطق استاني
ميباشند, را بر عهده دارند.
صفحه 97:
دانشگاه ها يا دانشکده هاي علوم
پزشكي و خدمات بهداشتي درماني
#در زیرمجموعه دانشگاه ها و دانشکده هاي علوم پزشكکي,
معاونت بهداشت مسئولیت هدایت خدمات بهداشتي و
معاونت هاي درمان مسئولیت هدایت خدمات درماني
را بر عهده دارند.
#در بعضي از دانشگاه هاي علوم پزشكي کشور, معاونت
هاي بهداشت و درمان با هم ادغام شده و معاونت
سلامت را بوجود آورده اند.
صفحه 98:
وزارت بهداشت, درمان
آموزش پزشكي
#در کشور ایران وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشكکي
ساسي است آموزش پزشکی Sale)
داراي دو مسئولیت |
وابسته) و ارائه خدمات سلامت به تمامي مردم پهنه جغرافيايي
كشور.
© دانشگاه هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني,
مسئول اجراي دو مسئولیت فوق در مناطق مختلف ایران
هستند و بخش اساسي بدنه عملي نظام سلامت را تشکیل
میدهند و پیوند آنان با شبکه هاي ارائه خدمات بهداشتي درماني,
امکان مشارکت و همكاري بیشتر در طراحي برنامه هأي
سلامت را بوجود ميآورد.
۴ این همبستگي موجب توسعه نظام شبکه به سوي ارائه خدمات
دلانه تر شدن و پايداري نظام سلامت شده است.
موثر و عا
صفحه 99:
ee د
کشور Saal
#اين بخش خدمات خود را بصورت مستقیم و با دریافت
بول به مراجعين ارائه مينماید.
٩ بخش خضوصي در حال حاضر نه تنها مستقیماً از
مراجعین, هزینه هاي خود را دریافت ميکند, در مواردي
بخشي از هزینه هاي خود را از طریق سازمان هاي بیمه
گر (تأمین اجتماعي, نيروهاي مسلح. سازمان خدمات
درماني کمیته امداد امام (ره) و....) نیز دریافت ميکند.
صفحه 100:
بخش خصوصي و تاثیر ان در ساختار
#البته در مواردي اين بخش مشمول يارانه هاي دولتي
بخصوص در مورد خرید وسایل و تجهیزات پیچیده نیز
دد.
#چون به موجب قانون اساسي و سیاست اجتماعي و
اقتصادي کشور حضور بخش خصوصي در ارائه خدمات
نظام سلامت بيش بيني شده است, نقش آن و تاثیر آن در
سازماندهي زیرساخت بهداشتي کشور و نظام سلامت
اجتناب ناپذیر و مهم است و بخش خصوصي جزئي از
سرمایه ملي در کشور است و استفاده درست از امکانات و
خدمات آن ميتواند تنگناهاي مربوط به سرمایه گذاري
دولتي را کاهش دهد.
صفحه 101:
بخش خصوصی 3 و تاثیر آن د در
ساختار نظام سلامت در ایران
از اوایل سال1370 با پررنگ تر شدن نقش بخش
خصوصي در برنامه توسعه كلي کشور به بهانه طرح تاکید
بر محدوده دسترسي در ساخنار مراکز بهداشتي درماني
شهري مطرح شد ولي نیاز به پیش نيازهايي دارد که بتوان
بخوبي از آن بهره گيري کرد.
صفحه 102:
بخش eas 3 ء تاثیر آن د در
ساختار نظام سلافت در ايران
#عرصه فعاليت بخش. خصوصي بطور عمده خدمات درمان
سرپايي. خدمات تشخيصي, خدمات درمان بستري
(محدود), خدمات توانبخشي و خدمات مشاوره اي است.
asl az Sl © در ارائه خدمات سلامت نيز مسئوليت
هايي را برعهده كرفته اند.
© در مقابل بخش. دولتي بيشترين حجم خدمات سريايي را
در مناطق روستايي بعهده دارد.
صفحه 103:
بخش eas 3 تاثير ul > در
ساختار نظام سلامت در ايران
© عمده خدمات بهداشتي جه در مناطق شهري و جه در
مناطق روستايي توسط بخش دولتي ارائه ميگردد و در
مقابل خدمات درمان سرپايي بخصوص در مناطق شهري
تقريباً بطور کامل در اختیار بخش خصوصي است.
٩ خدمات درمان بستري, براي روستانشینان و شهرنشینان,
توسط دولت و بخش عمومي ارائه ميگردد.
#بخش خصوصي کمتر از 9۵20 از خدمات بستري را ارائه
Su
صفحه 104:
#در ایران. بخصوص طي دو دهه اخیر, بخش خیریه
آميختگي زيادي با بخش عمومي و دولتي پیدا کرده است.
بطور مثال کمیته امداد امام (ره) با وجود اینکه بخش
عمده اي از هزینه خدماتي خود را از طریق وجوه خیریه
مردم تأمین مينماید. همچنین بسياري دیگر از نهادهاي
خیریه که در امر بهداشت و درمان فعالیت دارند, از پارانه
هاي مستقیم و غیرمستقیم بخش دولتي نیز برخوردار
صفحه 105:
بخش خیریه در ایران, و ل
درمان سرپايي و گاهي خدمات بستري, مداخله دارد.
مداخله این بخش در خدمات درمان بستري اغلب حمايتي
است.
٩ بخش خیریه ایران کاملاً ايراني است و در موارد نادري
به كمك هاي خارجي متكي است.
© البته مشاركت و همكاري ايراني هاي ساكن يا شاغل در
كشورهاي خارجي را در امور خيريه درماني بايد از
مشاركت مستقيم سازمان هاي خيريه خارجي كه وابسته
يا مستقل از دولت هاي خود هستند جدا كرد.
صفحه 106:
سازمان هلال احمر
#يكي از وظایف عمده این سازمان که به نوعي به خدمات
بهداشتي درماني مرتبط ميشود, امداد و نجات در زمان
بروز حوادث غیرمترقبه است و در مواردي وظایف امداد
و نجات در مناطق غيرشهري را نیز بعهده دارد.
#اين وظايف در مناطق شهري بعهده سازمان آتش نشاني
است.
صفحه 107:
© سازمان هلال احمر در کنار ارائه وظایف امداد و نجات,
هم در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و هم در خارج از آن
اقدام به ارائه خدمات بهداشتي درماني مينماید.
۴ گرچه در سطح بينالمللي سازمان مرجع هلال احمر
«صلیب سرخ» يك سازمان خیریه غيردولتي است ولي در
ايران تا كنون اين سازمان بصورت يك بخش نیمه دولتي
اداره شده است.
صفحه 108:
سازمان هاي خارجي
#سازمان هاي خارجي که در مواقع بحران خدمات
بهداشتي درماني ارائه مينمایند. سازمان هاي جهاني
مرتبط با نظام سلامت در دنیا ميباشند.
#در مواقع بحراني, زمان بروز حوادث غیرمترقبه و جنگ,
سازمان های ین المللی تسبت “jl cas Olle a
خدمات درماني اقدام مينمایند: نمونه هايي. از اين نوع
فعالیّت ها, مداخله هاي درماني در جریان ۳
فارس, زلزله رودبار و ... و تدآوم آن تا مدت ها پس از
خاتمه شرایط بحراني ميباشند:
صفحه 109:
= e ae
governmental
organization( )NGO)
#امروزه با مطرح شدن اصطلاحات جامعه مدني و
مشارکت هاي مردمي, تمایل حکومت ها به حضور بیشتر
مردم در همكاري و يا نظارت بر عملکرد دولت, افزایش
؟ به جهت گرفتن امتیاز مردمي بودن حکومت ها در داخل
و کسب وجهه مطلوب جهاني روز به روز مشارکت
سازمان هاي غيردولتي در جوامع افزایش مييابد.
صفحه 110:
governmental
organization( )NGO)
#قابل ذکر است که فعالیّت هاي مردمي از دیرباز در
جوامع و ازجمله در کشور ایران بصورت انجمن هاي
خیریه. هیئت هاي مذهبي و ... در حال انجام بوده است
که در کلیه امور اجتماعي و بیشتر خدمات درماني و
مراسم مذهبي فعال بوده اند.
صفحه 111:
۷0۳ م سلا مر
governmental
organization( )NGO)
سازمان هاي غيردولتي نهادهايي اجتماعي هستند که
بصورت داوطلبانه و با مقاصد غيرانتفاعي شکل ميگيرند.
فعالّت هاي داوطلبانه داراي سه خصوصیت است:
1 خدمت براي منافع مادي انجام نميشود
2 خدمت باید داوطلبانه انجام شود.
3 خدمت باید به نفع فرد يا افرادي غیراز داوطلب و يا به
نفع جامعه انجام شود.
صفحه 112:
Non= م سلامی
governmental
organization( )NGO)
#در مرکز خدمات داوطلبانه خدمت و همبستگي و باور به
با هم بودن براي ساختن جهاني بهتر نهفته است.
#خدمات داوطلبانه مشارکت طیف وسيعي از مردم را از
تمامي سن ها, جنس ها, مذاهب, فرهنگ هاء ملیّت ها و
وضعیت هاي اجتماعي اقتصادي شامل ميگردد.
صفحه 113:
governmental
organization( )NGO)
#گفته ميشود که اعتماد و ارتباط بین افراد سرمایه
اجتماعي محسوب گردیده و پیامد آن مشارکت و عضویت
داوطلبانه در سازمان هاي غيردولتي و انجمن هاي
داوطلبانه اشت که در ابعاد مختلف اجتماعيء سياسي:
و فرهنگي دیده ميشود. es
ورود افراد به این انجمن ها و عضویت در آنها بر اساس *
رضایت و تعهد, استوار است و هیچ کس بنا به اجبار به
این انجمن ها وارد نميشود.
صفحه 114:
governmental
organization( )NGO)
#افراد در اين انجمن ها ميتوانند با فرصت به دست آمده
به عضویت گروه هاي بزرگتري درآیند و روابط اجتماعي
خود را کسترش دهند. به این ترتیب فرد در اداره جامعه
خود بیشتر دخالت ميکند و مشارکت موثر و داوطلبانه به
فرد اجازه ميدهد که خود را متعهد بداند و در جهت وصل
بیشتر به جامعه تلاش کند.
صفحه 115:
Non م سلا مر
governmental
organization( )NGO)
۶ در این مرحله است که فرد نه تنها در عرصه عمومي
اجتماع, خود را دخالت میدهد بلکه با ابزار عقیده و
مشارکت در مسائل اجتماعي, ذهن خود را مشغول
ميدارد و با بررسي مسائل به راه حل و ييشنهاد نيز
مياندیشد و به عنوان يك شهروند مسئول و متعهد ايفاي
نقش ميشود, نقشي sly aS او رضايتمندي به همراه
دارد.
© امروزه خدمات داوطلبانه بیشتر در قالب سازمان هاي
غيردولتي تظاهر ميپابد.
صفحه 116:
نحوه شکل گيري و اداره سازمان
هاي غيردولتي
٩سازمان هاي غيردولتي, نهاد هاي مدني, غيرانتفاعي و
غيردولتي ميباشند.
#معمولاً با فعالیت جمعي هیئت موسس و تهیه اساسنامه
که حاوي ماموریت. اهداف, تشکیلات. وظایف.
مقررات ... ميباشد و ارائه آن به نهادهاي مربوطه مثل
ثبت شرکت ها و وزارت کشور جهت طي مراحل, ثبت
كانوني و تعيين هيئت مديرة براي [ذامه فعالمت هاي
سازمان شروع به كار ميكند.
صفحه 117:
نجوه تتتكل كترى و اذارة سارمان
هاي غيردولتي
#در وجه نخست. تمامي سازمان هاي غيردولتي بايستي در
چار چوب قوانین و مقررات جاري در هر کشور تاسیس
شده و فعالیت کنند.
#مقررات کشورها سنگ بناي قواعد اخلاقي در سازمان
slo غيردولتي محسوب ميشوند, اما معیار ها و
استانداردهاي اخلاقي و کاري در اين سازمان ها به اين
مقررات محدود نميشود.
صفحه 118:
نحوه شکل گيري و اداره سازمان
هاي غيردولتي
slo Yul © زيربنايي ديگري نظیر وجدان و شرافت, ثبات
و انسجام. صداقت. احترام متقابل, اعتماد عمومي,
مسئولیت پذيري, شفافیت و قابلیت حسابرسي, ازجمله
اصولي هستند كه ساير قواعد كاري در سازمان هاي
غيردولتي را تشکیل ميدهند.
صفحه 119:
#سازمان هاي غيردولتي بايستي ماموریت خود را به
درستي و با دقت تعریف و برنامه هاي خود را به شکل
موثر و کارآمد درچهت اجراي aS gol le ca, gale
*سازمان موظف است که براي اجراي برنامه هاي خود,
متابع كافي زا تامین و فضرق کند.
ae سازمان بايستي به دقت توسط هیئت
سس و هیئت مدیره آن تعریف و تدوین شود و در
طول ا از ثيات.منطقي بيرخوردار باشد.
صفحه 120:
#سازمان ی بايستي به صورت دوره اي به
بازنگري ماموریت و محیط اطراف خود بپردازد تا
در صورت لزوم, تغييرهاي ضروري در ماموریت و
ميان برنامه هاي سازمان اعمال شود.
* سازمان هاي غيردولتي بايستي ابزار ارزشيابي
معيني را از پیش طراحي کنند تا بصورت منظم و
دوره اي میزان کارايي برنامه هایشان را بر آورد
oy!
صفحه 121:
*سازمان غيردولتي باید خدمات خود را به
صورت حرفه اي و تخصصي ارائه کند و
حرمت و احترام لازم را براي ارباب رجوع
خود قائل شود.
صفحه 122:
*راهبري سازمان
#در سازمان هاي غيردولتي بايستي داوطلبین و هیئت
مدیره به ماموریت سازمان, پایبند و متعهد باشند.
#داوطلبین بیشتر نقش سیاستگ ستگذاري را دارند آنان به
همراه هیئت مدیره, تعیین ماموریت سازمان, تعیین
سیاست ها و روش هاي مديريتي, تامین نيروي
انساني لازم (داوطلب یا استخدامي) تامین منابع
مالي مورد نياز و نظارت مستمر بر مدیریت اجرايي
و مالي سازمان را برعهده دارند.
صفحه 123:
*اعضاي هیئت مدیره و کارکنان سازمان باید در
هر مسيري که بیشترین منافع را براي سازمان
دارد حرکت کنند و منافع سازمان را در هر
شرايطي بر منافع خود و سایرین ترجیح دهند.
© بدين منظور آیین نامه ها و دستورالعمل هاي
مربوطه تهیه, تدوین و به مورد اجرا در ميآید.
صفحه 124:
صول سازمان ها
غيردولتي
#منابع انساني
#سازمان, معمولاً يك بدنه داوطلبانه دارد.
#داوطلبان افرادي هستند که بدون چشمداشت مالي و تنها
پراساس انگیزه و میل باطني خود براي فعالیت در اجتماع
در انجمن حضور دارند.
؟ ممکن است انجمن ها براي اجراي برنامه هاي خود افراد
حقوق بگيري را به استخدام خود درآورند رابطه سازمان با
داوطلبان و کارکنان خود رکن اساسي دستيابي به اهداف و
ماموریت آن سازمان است.
صفحه 125:
؟امور مالي و حقوقي سازمان
© سازمان بايد داراي سيستم حسابداري
مربوطه را به دقت رعايت كند
صفحه 126:
۶سازمان غيردولتي موسسه اي خصوصي
است که بر اهداف عامالمنفعه شکل گرفته
و با کمك هاي مردمي و مانند آن در حال
صفحه 127:
صول سازمان ها
غيردولتي
#تجهیز منابع مالي
#تجهیز منایع مالي براي کارهاي عامالمنفعه در همه سازمان
هاي غيردولتي به روش هاي مختلف صورت ميگیرد.
© اين تجهيز منايع بايستي براساس اعتماد و پاسخگويي و با
اعمال نظارت لازم صهرت بگیرد وبا تاموریت سازمان و
ظرفیت اجرايي آن و نیز اهداف و نظر اهداکنندگان, تطبیق
داشته باشد.
صفحه 128:
غيردولتي
؟امور عمومي و سیاست هاي جاري
*سازمان هاي غيردولتي ابزار مناسبي جهت ساماندهي
افراد براي همكاري با یکدیگر در جهت بهبود و توسعه جوامع
محسوب ميشوند.
* لذا این سازمان ها بايستي مسئولیت نمايندگي جمعیت
هدق خود را به عهده گيرند و به آمر آموزش و آگاه سازي
عمومي, ترویج سیاست هايي که به بهبود و توسعه جامعه
منجر ميشود 9 نیز ترویج مشارکت هرچه بیشتر در امور
عمومي و مسائل مرتبط با جمعیت هدف بپردازند.
صفحه 129:
منافع و مزاياي وجود سازمان
هاي غيردولتي
جر هاي داوطلبانه آثار زيادي ۳ اجتماع ba
ارند, ازجمله تقویت همبستگي | جتماعي. گسترش
فعالت هاي داوطلبانه در بين مردم AGED مختلف,
کاهش تراکم قدرت در جامعه, آسانسازي نقل و انتقال
اطلاعات, کمك به پويايي جامعه.
6 سازمان هاي غيردولتي با ترجیح مصالح جمع و مشارکت
در جامعه بار سنگيني را از دوش دولت ها بر میدارند.
© آنها ميتوانند با جلب اعتماد و کمك هاي مردمي, هلي و
بينالمللي به رفع معضل هاي جامعه بپردازند.
صفحه 130:
منافع و مزاياي وجود سازمان
هاي غيردولتي
۴ سازمان هاي غيردولتي به دلیل عدم وجود بوروكراسي
هاي رایج در سیستم دولتي. چرخش کاري اسانتري دارند.
#افراد در اين سازمان ها به دليل اينكه انكيره داوظليانه
دارند. ميتوانند رضايتمندي بيشتري را احساس كنند.
© جرا كه كار آنها وظیفه اداري آنها نیست. بلکه از میل
باطني آنها سرچشمه ميگیرد.
صفحه 131:
منافع و مزاياي وجود سازمان
هاي غيردولتي
#سازمان هاي غيردولتي در برخي از مسائل جامعه
ميتوانند با خلاقیّت و طرح مسائل نو, نقش پیش قراول
را ایفا نمایند.
* سازمان هاي غيردولتي از انرژي هاي نهفته در جامعه
استفاده ميکنند و از نيروي افرادي که به بهتر شدن
جامعه مياندیشند استفاده مينمایند.
©اين سازمان ها براي عضوگيري شرایط و خصوصیات
خاصي را بر اساس ماهیت سازمان خود مقرر ميدارند
و افراد علاقمند میتوانند در جهت انجام ماموریت
سازمان ها به آنها ملحق شوند.
صفحه 132:
سلامت در دنیا
#به گفته پل راسل در جهان هیچ چیز بینالملليتر
از بيماري نیست.
#به منظور هماهنگ سازي فعالیّت هاي جهاني سلامت و
دولتها, با هدف ارتقاي جهاني و منطقه اي سلامت,
سازمان جهاني بهداشت در زیر مجموعه سازمان ملل این
مسئولیت را برعهده گرفته است که به منظور تسهیل
مدیریت و همچنین تنوع جغرافيايي, شش منطقه را تعیین
نماید و هر منطقه مسئولیت هماهنگ سازي كشورهاي
تحت پوشش را برعهده داشته باشد.
صفحه 133:
تقسیم بندي مناطق 6 گانه سازمان
جهاني بهداشت
8با توجه به توزیع غیرعادلانه وضعیت
سلامت در کشور هاي مناطق 6 گانه براي
كمك به تحلیل هاي علت مرگ, تحلیل هاي
بار بيماري و ارزيابي مقایسه اي عوامل
خطر 191 کشور عضو سازمان جهاني
بهداشت برمبناي سطوح مرگ و میر
کودکان زیر پنجسال و بالغین به 6 منطقه
مرگ و میر تقسیم میشوند
صفحه 134:
۳ سس
تقسیم بندي مناطق 6 گانه سازمان
AFRO : Africa Region Organization aihic_1
AMRO: America Region Organizationaihies - 2
EMRO: Eastern Mediterranean Region aahic - 3
Organization
EURO : European Region Organization ailic 4
SEARO: Southeast Asia Region منطقه 5
Organization
WPRO: west Pacific Region ailis _ 6
Organization
صفحه 135:
تقسیم بندي مناطق 6 گانه سازمان
جهاني بهداشت
#در منطقه ۸۳۴0۵ - کشورها در دو 0955 D,E
#درمنطقه ۸۱0 - کشورها در سه گروه ۸,5,۲
#در منطقه ۴1۷۴80- کشورها در دو 0995 B,D
در منطقه ۲۸۳6 - کشورها در سه گروه 6 قظب۸
#در منطقه ٩۳۸۳6 - کشورها در دو گروه 18.7
#در منطقه ۲۷۳۵ - کشورها در دو 0995 A,B
٩ جمعا" 14 زیر گروه در جهان تشکیل ميشود.
صفحه 136:
تقسیم بندي مناطق 6 گانه سازمان
جهاني بهداشت
#ایران در منطقه ۲1۷۲۲۵ و در
زیرگروه 8 واقع است
EMRO-B
صفحه 137: