صفحه 1:
آشنابى ب نظام »5٩5«
صفحه 2:
مقدمه
5 يكى از مباحث عمده در مديريت میباشد که ابتدا در ژاپن و سپس
در ساير كشورها به كار كرفته شده است.هدف 55 به بيانى ساده؛ سامان
دادن» نظم و ترتيب؛ ياكيزه سازى, هماهنكى و ايجاد انضباط در محيط
کاری است. 29 به عنوان موثرترین رهیافت و ستونی استوار در ساختمان
عمليات اصلاحى و بهبود بهره ورى شناخته شده است كه با اجراى اين
eye ا ا ا ۱
افزایش بهره وری» استفاده بهینه از سرمایه نیروی انسانی و زمان انجام کار
ل ال eee ne OS ee eee Lerner
صفحه 3:
چرا 55؟ a
دنرم
OQ
صفحه 4:
5 بيش نيازى براى هر برنامه بهبود است» زيرا :
eee را ا ل ل ل
ثمرات تلاش براى همه افراد قابل ملاحظه است.
فضاى موثر بيشترى را خلق مى كند.
مدت زمان جستجو را كاهش مى دهد.
فاصله ها كوتاه تر ميشود.
ا ل ل ل
00 ل See
خطا و اشتباه كمتر اتفاق مى افتد.
eee eee are ge cee)
سرمایه اجرای این برنامه اند ک است.
صفحه 5:
بنج وازة 55
ساماندهی
پاکیزه سازی
نظم و تریب
استانداردسازى
انضباط
Sorting Out
Spic and Span
SV lant elem
کلوتز ریت »و۱
Standardizing
Self - discipline
أماع5
Seiso
Seiton
نائأكاع5
Shitsuke
صفحه 6:
10 Peet cI ne ey) Pee |
ساماندهى در عام ترين مفهوم لن عبارت است از نظم دادن به كليه اجزاى
an eS ence ا 1
تشخیص ضرور از غیرضرون اتخاذ تصمیمات قاطع و اعمال مدیریت
Bete roms ny pe yas NSIC n «پنج اس ساماندهی
امرى دشوارتر از قراردادن اشياء در كوشهاى مىباشد و هدف ايجاد نظمى
مطلوب و مناسب است. به منظور موفقيت در ساماندهى مىبايستى به
اولويت بندى يرداخت. به طور خلاصه اين 5 به معنى جدا كردن آنجه
ضرورى است از غير ضرورى ها مى باشد.
صفحه 7:
۱۳2۱ el el We eo liad)
نمونه هايى از اجراى اين 5 را مى توان بصورت زير فهرست نمود:
تفكيكك اشياء ضرورى از غير ضروى (مشخص كردن ملزومات ادارى كه
در اطراف شما وجود دارد و طبقه بندى آنها با توجه به اولويت استفاده از
آن» تفکیک فرمهای از رده خارج و فرمهای در گردش).
اشیایی را که استفاده نمی کنیم دور بریزیم ( دور ریختن برگهای زاند).
صفحه 8:
ار ۱ ت۱۳
فورا دور انداخته شود “ و
3
صفحه 9:
* - نظم و ترتيب (2ده56»16 )
نظم و ترتیب به معنی قرار دادن اشیاء در مکانهای مناسب و مرتب به نحوی که
بتوان از آنها به بهترين وجه استفاده كرد. نظم و ترتيب راهى است براى
يافتن و بكار بردن اشياى مورد نيازء بدون انجام جستجوهای بیهوده. هنكامى
ee ا ا ۱
مناسب و مشخص قرار داشته باشد» محل کار همواره منظم و مرتب خواهد
بود. بدین منظور باید همه وسایل. اقلام و فرمهای مورد نیاز را که قبلا در
بند ۱ شناسایی نموده و کار کرد هر یکک از آنها را نیز مشخص نمودهايم را
oes Ree nClee) ا ل ال ا ل
eae ا ل 1
LOT ay gr wd OSA g Kae ۱
صفحه 10:
(Seiton) U5 55 9 pli —Y
penny ا ا e ieee ner
PEt Se ce ees ا ل ال ecm Pe)
ملزومات ادارى)
اشیایی را که به ندرت استفاده می اك در جا دور از دسترس قراردهیم(ستفاد از
Me ey an ene 1
0 ee earn esa Ka)
جزوات و دستورالعملها)
kee ier We cE Seep Lee oe CS near ا ل
1 See Lene ed
استقرار هر چیز در جای مشخص و مخصوص به خود (استفاده از فایلها و قرار دادن
ملزومات اداری در جای خود. استقرار و طبقه بندی فرمها در قفسه های مخصوص؛
استفاده از كازيه جهت طبقه بندى نامه ها و يا كارهاى در دست اجرا).
صفحه 11:
؟ - نظم و ترتيب (5631602 )
آوردن و بازكرداندن هر جيز در حداقل زمان (بازكرداندن زونكن سوابق به محل
ا ا 0
پشت SG ا كك ا
علامت گذاری محدوده ها و محل استقرار اشیاء و شناسایی افراد (تابلو های مشخص
كننده نام افراد و يا استفاده از تكهاى شناسايى» مشخص شدن محل استقرار خودروهاى
ied ا ا
نظم و ترتيب در تابلوى اعلانات ( نصب يلاكاردهاى تبليغاتى شركت در جاهاى
00
ال ل ل ا ا ا كت
|
صفحه 12:
"'- ياكيزه سازى ( 56150 )
eee ا ل ee ا ل ل
كردن اشياء از آلودكيها و مواد خارجى. به عبارت ديكر ياكيزه سازى نوعى
SPE ey Re SCN ene Gs ees orn ess
SSS ere, ele ne Bete برخی از لوازم» تجهیزات و
y nee ل ل ا
SS nee |
پاکیزه سازی تنها تمیز کردن محل کار و لوازم موجود در آن نیست بلکه
پاکیزه eae eae 8 Nees) an ees ed ل به
لا ae ۱
افراد و حذف ويا كنترل آلودكى و يادآورى اين نكته كه محل كار خود
را همانند خانه خود بدانیم.
صفحه 13:
"'- ياكيزه سازى ( 56150 )
نمونه هايى از اجراى اين 5 را مى توان بصورت زير فهرست نمود:
تعريف مسئوليتهاى تمامى افراد براى ياكيزكى محل كار (حفظ نظافت و
ياكي زكى محيط كار هر يكث از يرسئل؛ ياكي زكى و نظافت البسه يرسنل).
انجام بازبينى و ياكيزه سازى مستمر توسط مجرى ارائه خدمات
شناسایی و رفع خرابیهایی که در اثر نشتی ا ترک ها و غیره
بوجود آمده است
شناسایی منابع آلودگی و سعی در حذف و يا کنترل آن
صفحه 14:
"'- ياكيزه سازى ( 56150 )
تميز كردن محل كار (شستشوى مرتب با مواد ضدعفونى كننده» نظافت در
انباره ل LOC ee LS کثیف
شدن).
حذف آلود گیهای گرد و غبار (استفاده از تهویه مطلوب در انبار و سالن هاء
استفاده از فیلترهای صافی هوا استفاده از کاورها» قرار دادن اقلام و اشیا در
محفظه های دربسته).
Ney a Ses) Ro TE bes el CoS asa e
اتاق» زير ملزومات ادارى و تجهيزات فنى» بشت يرده ينجره هاء فايلهاء
كشوها و...).
صفحه 15:
(Sekitsu ) استانداردسازی ۴
۱
ياكي زكى. تاكيد اصلى در استانداردسازى متوجه مديريت اسهد كه با استة
چک لیستهای مناسب و استاندارد کردن مقررات با استفاده از نوآوری و
bce للا ا ا ا ل ROP ey
با سرعت و دقت لازم مورد استفاده قرار گیرند. نمونه هایی از اجرای این 5 را
می توان بصورت زیر فهرست نمود:
1 oe) 3
| eee]
Se near ac ا bona eee Le] استفاده
علامتگذاری محدوده های خطر و یا مراقبت خاص (در انبار ا 0
تجهيزات با فشار كار كرد بالا).
صفحه 16:
(Sekitsu ) استانداردسازی ۴
۱ OnMerne be eee ree
ايمنى و راهنماى سيستم اطفاى حريقف تابلوهاى سيكار كشيدن ممنوع).
ee ل ال ا ا os eg eee nee
تدوین دستورالعملهای کاری برای استفاده از تجهیزات ویژه).
برجسبهاى نشاندهنده ميزان دقت ابزار (نصب ميزان دقت تجهيزات و تاريخ اعتبار
و کنترل برای HM
تدوین دستورالعمل اجرای سیستم
تشكيل جلسات كميته راهبرى؛ بريرسى نتايج بازرسى هاى دورهاى و اخذ
ا ل eae
0 ل ا ا لت بر ال ed
rear ree ا ل ا ا eE se
eS ee ae ere eee yn ne nee 7 a
ار).
صفحه 17:
(Shitsuke ) bl.ail (4
انضباط عبارت است از آموزش عادات و توانایی هایی جهت انجام یک وظیفه
خاص نکته اصلی در اینجا ایجاد عادات درست به جای عادات نادرست
رت ا ل See
و تمرین دادن آنان در این زمینه آغاز نمود. = اين تمرينها از طريق
ا ل ا لت ار
انضباط فرآيند تكرار و العرين انجام يك كار اتن aie Ca
است که رعایت مقررات ایمنی برای افراد به صورت یک عادت درست
درايد.
صفحه 18:
(Shitsuke ) bl.ail (4
Byrne ee reny ent Feat weeps nee es
Noo eee Oko eo dE SE Renee aur
جهت نظم و انضباط).
تمرين وقت شناسى (آموزش استفاده بهينه از زمان» بخصوص در بخش
RCS Sen ا ل
توجه به زيبايبها و رعايت ظواهر (استفاده از لباسهاى كار مناسب در اداره و
5-0-7
۱ م ee eS
ار iss
استفاده از تابلوهای اعلانات و با تابلو های عمومی برای درج پیامهای
۳ آموزشی
صفحه 19:
Pye Reto I) recor y
بعد از انحام آن
صفحه 20:
صفحه 21:
Before
| 1 ل
2۸9 1
a 0
0
a
تس
صفحه 22:
Pee
1
010020
ل ب البليسينة
Tet
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
After
Before
صفحه 26: