صفحه 1:
آشنائی با نیروگاه سیکل ترکیبی
مجتمع عالی آموزش و پژومش آذربایجان
صفحه 2:
* نیروگاه هاي بخاري
* نیروگاه هاي گازي
*نیروگاه هاي سیکل تركيبي
*نیروگاه هاي هسته اي
* نیروگاه هاي بادي
* نیروگاه هاي آبي
© نیروگاه هاي خورشيدي
* نیروگاه هاي زمین گرمايي
صفحه 3:
البته براي برق توليدي مقدار هزینه اي که براي نیروگاه صرف مي
شود براي واحدهاي مختلف فرق مي کند. براي واحد گازي هزینه
سرمایه گذاري شده براي هر کیلو وات 270 دلار است و براي
واحد بخار 550 الي600 دلار مي باشد که اين ارقام برگرفته از
استانداردهاي كشورهاي ارويايي مي باشد . باید توجه کرد که
طبق نتایج تجربي به دست آمده بازده نیروگاه هاي گازي 27 تا
34 نیروگاه هاي بخار در حدود30 الی 9635 است و اين در
حالیست که بهره وري نیروگاه هاي سیکل تركيبي 9050 میباشد و
در واقع جزء بهترین حالتهاي موجود براي يك نیروگاه می باشد .
nana socket
صفحه 4:
بخش هاي نیروگاه سیکل تركيبي
واحد هاي گازي
ماژل ٠ سبکل رکیبیم احد كا
توليدى هر كدا Sey Lees
a م ساود فى رايع اه
واحد بخار
56 ايش قدرت نیروگاه و بازیا انرزي حرارتیع
US ها کار بر بات
تصب دو د.
توربین بخار و سیکل eases کاری تجهیرات
ار را می دهند .
تجهیزات ae
شامل بوبلرهاع كمكيم , تجعويرات توت زفتانی, باتگهای
ذخیره سوخت و آب , دیزلهای اضطراری و"
پست نیروگاهی
ای انتقال قدرت تولیدی که براساس قدرت تولیدی
تیرهگاه و قدرت انتقال در منطقه و فاخله تبرگاه تا موف
web و تجهیو هی شود »
nana socket
صفحه 5:
اجزاي اصلي واحد هاي كازي نيروكاه سيكل تركيبي
صفحه 6:
* هواي تمیز از اتاق فیلتراسیون وارد کمپرسور مي شود . اتاق فیلتر
شامل چندین عدد فیلتر در چند طبقه (بسته به طراحی ) مي با شد
که هواي اتمسفر بعد از عبور از اين فیلترها که داراي مش بندیهای
مختلف در حدود پنج میکرون , وارد کمپرسور مي شود.
؟ کمپرسور در چند مرحله هوا را متراکم مي کند. تراکم هوا توسط پره
هاي ثابت و متحرك که يك در میان چیده شده اند صورت مي يذيرد.
* پره هاي ثابت به پوسته کمپرسور متصل بوده و پره هاي متحرك نیز
روي ديسك هاي قرار گرفته روي محور کمپرسور سوار می باشند و
همزاه جوز في جرخند. دز شرايط عملكردي. اشتاندارد هواقي
خروجي از مرحله آخر كميرسور داراي دماي حدود 350 درجه
سلسيوس و قثار 5/12 باز ably ga
مس سه
صفحه 7:
صفحه 8:
محفظه احتراق شامل چند اتاقك احتراق مي باشد. هواي فشرده شده پس از خروج از
کمپرسور وارد اين اتاقکهای احتراق می شود .
دراین مجموعه از اتاقکها , از چند عدد (حداقل چهار عدد) شعله deem) Qu سل
براي تشخیص وجود شعله استفاده می شود.
در اين مجموعه فقط در دو اتاقك داراي دستگاه جرقه زن می باشد . بعد از اینکه در
این دو اتاقك شعله ایجاد شد توسط کانال هاي مخصوصي که بین محفظه هاي احتراق
تعبيه شده است شعله به سایر محقظه ها نیز سرایت ی کند. جهت انجام فرآیند
احتراق معمولا" از دو نوع سوخت که بستگي به فصل کاري نیروگاه دارد استفاده مي
شود. سوخت مصرقي در قصول سرد سال معمولا" گازوبیل يا مازوت بوده و در فصول
گرم بیشتر از سوخت گاز استفاده مي شود. ۲
گاز شهري مورد استفاده با توجه به وجود ناخالصیهای موجود و برای به دست آوردن
کیقیت مطلوب از فيلترهابي بأ مش بندي در حدود 5 یکرون عبور مي دهند. با آنجام
آين عمل كيفيت كاز نا حدود زيادي يهيود يافتة و مورد استفاده در واحد قزار من كبرة:
در فصل زمستان به علت بالا بودن مصرف سوخت گاز شهري , سوخت گاز نبروگاه
قطع شده و در آين مواقع از سوخت گازویبل به عنوان سوخت دوم استفاده مي شود.
يايد توجه داشت كه به علت كران بودن كازوييل و همجنين مشکل حمل و نقل آن و
آلودكى محيط زيست نسبت به سوخت كاز , استفاده أز اين سوخت مقرون به صرفه
نبوده و به همين دليل بيشتر در زمآن بيك بار از اين سوخت استقاده مى شود .
مس سه
صفحه 9:
؟ محفظه احتراق وظیفه سوزاندن سوخت تزريقي از طریق
سوخت پاش ( نازل سوخت ) به همراه هوايي که از
کمپرسور تأمین مي شود را برعهده دارد .
مقدار سوختي که به هوا تزریق مي شود بستگي به
حداکثر افزايش دماي مورد نیاز دارد وچون این فاکتور
توسط مقاومت مواد محدود مي شود افزایش درجه
حرارت معمولا در حدود 700 درجه سانتیگراد الي 1200
درجه سانتیگراد مي باشد البته چون هوا در اثر کار انجام
شده بر روي آن توسط کمپرسور تا حدي گرم شده است ,
لذا افزايش دماي مورد احتیاج در محفظه احتراق معمولا
بین "000 تا"7000 است.
nana socket
صفحه 10:
Breathe
صفحه 11:
صفحه 12:
* هوا از کمپرسور با سرعت وارد محفظه احتراق مي گردد و اين
سرعت جهت احتراق بسیار زیاد است لذا وظیفه احتراق ابتدا
دیفیوز کردن هوا مي باشد. سپس سوخت به صورت اسپري
توسط نازل هايي , در جلو مشعل تزریق مي شود . البته شکل
مشعل و محفظه احتراق طوري است که سوخت فقط با قسمتي
از هوايي ورودي به محفظه احتراق سوزانده پائین پوسته وارد
مي شود . مخلوط را جهت احتراق آماده مي کند و توربولانس
شديدي را که جهت مخلوط کردن سوخت و هوا جهت انتقال
انرژي از گازهاي سوخته به گازهاي نسوخته لازم استء ايجاد مي
کند ودر میان دیوار لاینر تعدادي حفره موجود مي باشد که از
میان آنها 10-15 درصد اضافي از جریان هوا به منطقه اولیه وارد
مي شود لذا هواي وارد شده از پره هاي گردابي و هواي وارد
شده از حفره هاي اولیه با یکدیگر بر خورد نموده ومنطقه اي از
گردش جریان هوا با سرعت کم را ایجاد مي کنند و این برخورد
اثر پایدار كنندگي شعله و تسریع عمل احتراق را دارا مي باشد .
مسي سس
صفحه 13:
* دماي احتراق گازها در منطقه احتراق حدود "70000
تا۱000 مي باشد که جهت ورود به پره هاي راهنماي
شیپوره توربین بسیار داغ است. بنابراین حدود60 تا 75
درصد هوايي که جهت احتراق مصرف نشده, در لوله شعله
| لاینر ) وارد مي شود که حدود نيمي از آن هوا جهت پایین
ردن دماي قبل از ورود به توربین مصرف مي شود و نیم
Peay eee eee se,
استفاده مي گردد. جهت شروع احتراق از چند جرقه زن
الكتريكي در محفظه احتراقهاي فوقاني استفاده شده که
پس از تشکیل شعله در این محفظه احتراق ها از طریق
كراس فايرديويها بة تسایر محفطههاي اختراق انتقال من
یابد که سوخت در تمامی محفظه های احتراق از نازلهاي
مریوط به صورت اسپري به داخل محفظه هاي احتراق
اسپري مي شود .
صفحه 14:
صفحه 15:
وظیفه توربین ایجاد توان جهت چرخاندن کمپرسور و در مواردي چرخاندن
محورهاي کمكي مي باشد توربین توان لازم را به وسیله استخراح انرژي از
گازهاي آزاد شده از محفظه احتراق که از مبان پره هاي توربین منبسط مي
كرديد بدستت مين آیرو:
جهت ایجاد گشتاور لازم» توربين كازي جند مرحله اي مي باشد كه هر طبقه
داراي یک ردیف پره هاي ثابت و یک ردیف پره هاي متحرک مي باشد. تعداد
طبقات به تعداد محورهاي به توان مورد نیاز , سرعت دوراني و قطر مجاز
توربین بستگي دارد.
از آنجا که افت فشار کل در توربین متناسب با توان دوم سرعت پره مي باشدء
لذا سرعت میانگین پره در یک توربین اثر قابل توجهي در حداکثر بازده ممکن
براي حروجي یک طبقه دارد و در دیسک توریین؛ تنش ها با توان دوم سرعت
افزایش مي يابند. پره هاي توربین ابتدا یک نيروي ضربه اي حاصل از ضربه
ابتدايي گازهاي داغ را متحمل شده و سپس یک نيروي عکس العمل ناشي از
انبساط وشتاب گرفتن گاز در میان گذرگاههاي بین پره ها را تحمل مي کنند.
nana socket
صفحه 16:
* توربین جزء اصلی ترکیب يك واحد گازی را تشگیل مي دهد که
توربین جهت تولید برق 9000060 ( دور در دقیقه ) مي چرخد و
محور توربین در زمان چرخش در اثر تيروي گریز از مرکز تمایل دارد
محل نشيمن گاه خود را ترك کند که توسط باتاقان هاي ژورنال این
حرکت مهار و حرکت محوري توسط باتاقان هاي تراست مهار مي
شود و اصطکاک بین باتاقان و محور باعث بالا رفتن دمای یاتاقان
no گردد که لازم است دما و اصطکاک کنترل شود و age این کار
از روغن ( مخصوص توربین ) روغنكاري استفاده مي شود هم در
اثر تشکیل فیلم روغن حول محور در داخل یاتاقان باعث کاهش
اصطکاک بین یاتاقان و محور مي شود و هم حرارت آن توسط
روغن گرفته مي شود حرارت اینها را هم روغن به خود مي كيرد و
خود روغن نیز گرم مي شود و لازم است دمای روغن نیز در
محدوده اي کنترل شود جهت اینکار با استفاده از آب و کولر روغن
استفاده مي شود که این سیستم ها از اجزاء مختلف تشکیل شده
اند
مسي سس
صفحه 17:
صفحه 18:
سیستم روغنكاري واحدهاي گازي نیروگاه سیکل تركيبي
۴ هدف
1- تأمین روغن مورد نیاز جهت روغنكاري براي
کاهش اصطکاك و دماي قسمت هاي مختلف
2- تأمین روغن مورد نیاز جهت کنترل سیستم
هاي هيدروليك .
nana socket
صفحه 19:
سیستم روغنكاري واحدهاي گازي نیروگاه سیکل تر كيبي
*اجزای تشکیل دهنده سیستم روغنکاری
مخزن روعن
پمپ هاي روغن
پمپ کمكي 00
پمپ روعن 00
پمپ اصلي روعن
فیلترهای روغن
کولر روغن
ریگلاتور کنترل والو
هدر روعن
جك والوها
سيستم جدا كننده هوا و بخارات روغن
كبج هاي نشان دهنده فشار
برزرسوئیجها
nana socket
صفحه 20:
* هدف : تأمین آب خنك مورد نیاز واحد .
*اجزاء بکار رفته در این سیستم :
سنسورهاي دما
كيج هاي دما در قسمت هاي مختلف
فنها
پمپها ( نوع سانتریفیوژ )
رگلاتور والوها و والوهای پروانه اي
کولرها ( روغن و هواي اتمایزینگ )
رادیات هاي ژنراتور
اورفيس ها 5
منبع انبساط و جبران كننده آب
مس سه
صفحه 21:
2
هدف
تأمين روغن فشاردار لازم جهت تغييروضعيت والوهاي
راه دهنده روغن هيدروليك در سيستم هاي كنترل سوخت
كازوكازوئيل جهت حفاظت سيستم درمواقع تريب واحد و
قطع سريع سوخت و باز و بسته كردن والوها
*جزاء استفاده شده در اين سيستم :
* اورفیس
* سوالونوئید والوها
* پرژر سوئیج هاي مسیر سوخت گاز و مسیر سوخت
ازوئيل
* والوهاي حفاظتى
مس سه
صفحه 22:
؟هدف :
تأمین سوخت مورد نیاز محفظه احتراق »
به میزان فرمان داده شده مي باشد.
در مواقع میزان سوخت ورودي به
محفظه هاي احتراق , تعیین کننده
گشتاور وارد به محور توربین و در نتيجه
دور و قدرت خروجي واحد گازي است و
لذا با کنترل سوخت میتوان دور و قدرت
خروجي واحد گازي را کنترل نمود.
nana socket
صفحه 23:
صفحه 24:
سیستم هواي کولینگ و سپلینگ
هدف : تأمین هواي مورد نیاز سیل بندي یاتاقانها و خنك كاري شرودهاي
توربین
اجزای تشکیل دهنده سیستم
کمپرسور ( آحرین مرحله تورس )
پاتاقانهاي ژورفال : ان بنفنها جهت کنترل حرکت شعاعي مور تورین کمپرسور را بهعهده دارند
بليد والوها : والوهاي بتوماتيكي هستند جهت انتقال هواي اضافي کمپرسور در دورهاي متعییر توربین کمپرسور را به عهده دار
نا ازيديده استحال كميرسور دبي خفكي جلوكيري به عمل أبد
رید والو : اين سولونوید وال در زا زیمت وفیهای یتاکن نالا فزا ald مرفف فيان
سواعنونید والی اد سید دسر ارس ایس و بر تن وس و
لیمیت: سوفیچها :وی ارتال وسیت تون یدلج ار لحلط مج وس رون رازه تیسیم کیزل زا امه دار
ففهاي : وطیفه اين فنها گرفتن هو از اتمسفر و رساندن به قسمت torn gy pls توريين جهت خنك كاري مي باشد .
تسر تون جهوت ١ رطرنه چابازی ربلیت وی سل بدي هار درسرلهبج ريو قرا زه ب مد
3
پرژر سوئیج : ان برزر سینه که روجي فنها نصب شده جهت كنترل وضعيت هواي خروجي فنها در صورتي كه
اه بان در ولج لدم ceo eRe رل رال سر
lange pula تراستن oases Ga glk dak Sikes es ad age را به کشت رارسا
مي کند
صفحه 25:
* هدف :
- تأمین هواي مورد نیاز جهت اتمیزه کردن سوخت گازوثئیل .
- تأمین هواي لازم جهت پرز مسيرهاي سوخت گاز و
گازوئیل .
* اجراء اصلي سیستم هواي اتمایزینگ
© کولر هواي اتمایزینگ
- کمپرسور کمكي هواي اتمایزینگ
: کمپرسور اصلي هواي اتمایزینگ
پرژر سوئیچ
» مانیفولد هواي اتمایزینگ
© فيلترهاي سنكي
- والو فشار شكن
۰ سولونوئید والو ها
nana socket
صفحه 26:
زنراتور در واقع نون لیدی توربین گازی را به vias الکتریکی تبدیل
می کند نوع ژنراتور و توان ن با توجه بع دور شفتٍ عت Coes! ag?) نمی
توربین انتخاب می گردد و ات ژنرانورهای
أشد ١
سال ساخت و نام کارخانه :
نوع واحد :
نوع توربين :
دور توربين در دقيقه :
0000
ولتاژ خروجی ؛ ژنراتور :
تعداد
ضریب قدرت :
توان راکتیو :
نوع سیستم تحريك و مشخصات :
ROTOTIOS 010۵۵ 0۵08
nana socket
صفحه 27:
ژنراتور و ترانس
صفحه 28:
© لازم به توضیح است که تولید واحدهاي گازي از
طریق ترانسفورماتورها برای انتقال به شبکه
سراسری با اتصال به پست نیروگاهی صورت
مى كيرد و همجنين برای تغذیه داخلی نیروگاه و
راه اندازى خود واحد مخصوصا“ الكتروموتورهاى
راه انداز مورد استفاده قرار مى كيرد و توان
انتقال ترانس اصلى با توجه به توان توليد ,
ولتاژ خروجی و فراکانس ژنراتور و ولتاژ پست
و فرکانس شبکه طراحی می شود و ترانس
تغذیه داخلی نیز با توجه به ولتاژ ژنراتور و توان
مصرف داخلی (واحد ) طراحی می شود
صفحه 29:
مقدمه
در جهت افزایش راندمان توليدي نیروگاه و بازيابي انرژي حرارتي خروجي از
توربین هاي گازي بوسیله دو دستگاه بویلر بازیاب حرارتي و توربین بخار تجهیزات و
متعلقات مربوطه طراحي و نصب می گردد . آب مورد نیاز بخش بخار نیز از طریق
حلقه های چاه عمیق حفر شده با رودخانه و یا ... تأمین میشود که با احداث مخزن
بتوني با میزان ذخیره آب مشخص پر خسب متر مكعبي پس از تصفیه در تاسیسات
بخش شيمي نیروگاه و تبدیل به آب دمینه به مصرف مي رسد .
سیستم خنك کن واحد بخار نیز امروزه به جهت صرفه جوئی در انرژی از نوع خشك
(هلر) با مکش طبيعي هوا و پوسته بتني با ارتفاع حدود 100 متر با کمی بیشتر با
ظرفیت آب در گردش مورد نیاز در ساعت . و کندانسور از نیز اکثرا" از نوع
پاششي استفاده می شود .
درجه حرارت گازهاي خروجي از اگزوز توربین هاي گازي در با پایه 572 درجه
سانتیگراد است که با تعبیه يك بوبلر بازیاب حرايتي براي هر واحد گازي , بخار مورد
نياز توربين بخار تأمين مي كردد .
بويلرهاي فوق از نوع بازياب حرارتي افقي و بدون شعله به ظرفيت 180 الى 200
تن در ساعت ( بسته به طراحی) براي هر بویلر مي باشد .
صفحه 30:
صفحه 31:
تجهيزات اصلي سيكل كاري واحد بخار
WAGE #بویلر
“توريين
کندانسور
og?
پمپ
FAS zy?
OX COOLIOG #سیستم
صفحه 32:
* بعد از تامین آب مورد نیاز واحد بخار از طرق مختلف , توسط پمپ
ها آب را به مخزن بتنی ذخیره پمپاژ مي شود و از اين مخزن توسط
ترانسفر پمپ ها به قسمت فيلترهاي 60 هدایت میشود که بوسیله
این سیستم آب سبك در هر ساعت که از چند خط 60 تشکیل شده
است تولید شده gel aS آب پس از عبور از رزین هاي كاتيوني و
آنيوني تبدیل به آب دمینه با هدایت الكتريكي 0.1 میکرو زیمنس بر
سانتیمتر شده و در دو تا مخزن ذخیره مي شود . از این مخزنها
توسط پمپ هاي دمینه به مخزن کندانست استروج تانك (۲۰۷ جمب6
) انتقال مي یابد و از اين مخزن آب مورد نیاز در کندانسور تأمین
مي شود که سیستم کنترل سطح آب کندانسور را در محدوده 1 تا
5 متر کنترل مي کند . ازست. سسه دو تا انشعاب گرفته میشود
يكي از مسیرها آب تغذیه بویلر ها ( سیستم کندانست ) و مسیر
دیگر آب سیستم خنك کن ( برج هلر ) مي باشند . سیستم هر کدام
از مسیر ها به طور جداگانه به شرح ذیل توضیح داده مي شود.
nana socket
صفحه 33:
ل 0
هدف :
الف) تأمين آب مورد نیاز در بویلر
ب ) تأمین آب اسپري در مسیر باي
پس توربین بخار
Cz تأمين آب اسپري مورد نیاز در
ناحیه اگزوز توربین بخار
صفحه 34:
© سیستم کندانسیت شامل اجزاء :
1 - اکسترکشن پمپ ( ۵ 0660۵0) 0.0.6 دو تا بمب
صددرصد .
2- بوستر پمپ ( ۰۵06 6006/66) .0.6 دو تا پمپ صددرصد .
COWPODEER) -3 ممجوهنه) مهو
(GL000 OTSEOD COODOOGER ) - 4 موم
5 - کنترل والو مینیمم فلو
6 - والوهاي دستي در ورودي و خروجي پمپ ها 0۵.۵ و 0.۵.6
7 - والو باي پس فیلتر ۲۲۵۵ ۵60 00060
هرگاه دبي آبي که از مسیر کندانسیت جریان دارد کمتر از حدی
مشخص باشد کنترل والو مینیمم فلو باز است چون حداقل دبي پمپ ها
مشخص مي باشد اگر فلو بیشتر از اين مقدار باشد کنترل والو مینیمم فلو
مي بندد .
nana socket
صفحه 35:
کندانسور و دلایل احتیاج به آن
ستواني 2 2 خروجي از تورسن
6 بسبار زياد
مجدد نحم مخصوص مالع و
سیم hee ید اندمان نيروكا
؟ کاهش فشار پشت توربین باعث افزا ندمان نیروگاه
مي شود . که این كأ ر با تقطیر بخار در ند تور ميسر مي
pal
جوم اكازهاي غير ل که در سیکل که در حالت اشیاع
, أت امطلول هستد ار از دوز رخ سي شود
© با توج محلول ارت ياي د گازهاي wl god
توجميع درج حرارت بابين و وجود كازفاي محلول در
براي تزريق اب جبران سازي كندانسور مي باشد
مس سه
صفحه 36:
صفحه 37:
RU 0
* آماده سازي سیستم آب کندانسیت جهت راه اندازي :
1 - کنترل سطح آب کندانسور
2 - باز بودن والو ورودي اکستراکشن پمب
3 - والو خروجي اکستراکشن پمپ 20 الي 30 درصد باز باشد.
4 - والو باي پس 660 0060 فیلتر که حاوي ریزین هاي كاتيوني و آنيوني میباشد
باز باشد.
5 - والوهاي ورودي و خروجي 660 02660 فیلتر و کارتریج فیلترها بسته باشند .
6 - والو ورودي و خروجي بوستر پمپ ها باز باشند .
7 - والو هاي ورودي وخروجي اجکتور کندانسور و کلند استیم کندانسور نیز باز باشند .
8 - والو هواگيري کنار اجکتور باز باشد .
با فراهم بودن هشت شرط فوق اکستراکشن پمب آماده استارت مي شود که از اتاق فرمان
توسط اپراتور از مونیتور 0۶ ( سیستم کنترل 006 ) استارت مي شود بعد از استارت شدن
پمپ اگر والو خروجي بمب سریعا" باز نشود و فشار بیشتر شود پمب تریب مي کند جهت جلوگيري
از تريب بمب در اين مواقع مسير باي بس کنترل والو مینیمم فلو (والو دستي) را باز کرده که بهتر
است جهت افزايش فلو کنترل والو مینیمم فلو در وضعیت ۵070 قرار داده تا سیستم کنترل
متناسب با فلوي آب , کنترل والو را باز کند و هميشه فلو را بالاي مقدار مجاز نگه دارد
صفحه 38:
PO OE ee ere enya
نرمال بودن سطح روغن یاتاقانها
برقراری مسیر آب خنك كاري ياتاقانهاي پمپ
باز بودن مسیر آب سیل
برقراری مسیر آب بالانسینگ
هواگیدی پمپ هواگيري
آزاد بودن بوش باتون امرجنسي تویپ پمپ
بریکر مربوط به پمپ آماده و در وضعیت عسح قرار گیرد .
والو خروجي بوستر پمپ 20 تا 30 درصد بسته باشد .
با فراهم شدن شرط فوق پمپ آماده استارت مي شود که
همانند 1 اکشن مب از اناق فهمان استارت مي شود بعد ات ترس
شدن پمپ والو خروجي پمپ کاملا" باز مي شود و
که در مسیر نشتي Gl وجود نداشته باشد و هر کدام از
استارت گردید وضعیت پمپ استندباي را نیز آماده گردد تا
براي پمپي که در مدار است پیش بیاید بتواند سیستم کنترل به پمپ
استندباي چنج نماید که در سیستم کنترل عمل چنج کردن پمپ ها به
صورت اتو باشد
nana socket
صفحه 39:
۴ هدف :
سیستم تأمین خلاء به منظور ایجاد خلاء در
کندانسور بکار گرفته می شود
*اجزاء :
1 - اجکتور راه انداز ( 6۵16006 1۷۵۵۵۵6۵ )
2 - اجکتور اصلي ( 616006 01,0106 )
nana socket
صفحه 40:
(0۱۷0/۳ aa
این اجکتور در هنگام راه اندازي واحد بخار به مدار آورده مي شود تا
کندانسور که در اين مواقع حاوی مقدار زيادي از هوا مي باشد توسط
این اجکتور به اتمسفر تخلیه شود تا در کندانسور خلاء ایجاد شود . که
اين اجکتور داراي يك والو موتوري در مسیر بخاري که از هدر .©
موه گرفته مي شود , قرار دارد زماتي که فشار و دمای بخار در هدر
در حد قابل قبولی شد والو موتوري باز شود و بخار از شیپوره اجکتور
عبور کرده با عبور بخار از اين ناحیه سرعت آن افزایش یافته با
افزایش سرعت بخار در اين ناحیه مکش ایچاد شود يك مسير هوا كه از
کندانسور انشعاب گرفته شده و در مسیر آن نیز يك والو موتوري قرار
گرفته که در صورت باز کردن , اين مسیر متصل به شیپوره مکش
ایجاد شده , هوا را از داخل کندانسور مکیده همراه با بخار به اتمسفر
تخليه مي كند كه هميشه جهت اين كار اول والو موتوري مسیر بخار را
باز كرده بعد جند دقيقه والو موتوري هوا را نيز باز مي شود تا اقدام
به خلاء گيري کندانسور کرده خلاء را به زیر 0.2 بار رسانده شود .
nana socket
صفحه 41:
0
این اجکتور در مسیر بخار , خود يك والو موتوري و يك کنترل والو دارد که
بخار اين اجکتور از بخار هدر مشترك UP بویلرها که 53 الي 84 بار
ودماي 513 درچه سانتیگراد میباشد , گرفته شده که توسط کنترل والو
اجکتور به 17 بار شکسته مي شود و دماي 400 الي 430 درجه سانتیگراد
رسانده میشود و این اجکتور خود داراي کندانسور اجکتور نیز میباشد تا
بخار عبوري از شیپوره ( نازل ) را تقطیر کرده و به کندانسور برگرداند
عمل كردن اين اجكتور هم همانند اجكتور كمكي است با اين تفاوت كه
بخار اجكتور راه انداز به اتمسفر تخليه ميشود ولي بخار اجكتور اصلي
تقطیر شده به کندانسور بر گردانده مي شود که این اجکتور بعد از راه
اندازي واحد و با خروج اجکتور کمكي مدار مي آید تا زمانیکه واحد بخار در
مدار است این اجکتور هم در مدار باقي مي ماند تا هواي موجود در داخل
کندانسور را به اتمسفر تخلیه کند .
nana socket
صفحه 42:
ا یاب حرارتي)
* هدف : تأمین بخار با کیفیت مناسب شيميائي
و ترموديناميکي جهت استفاده در توربین
© اجزاء و سيستم هاي بويلر :
1 - سیستم را (دياريتوو)
4 - سيستم تغذيه آب فيدواتر يبمب محور© حصن لحم
5 - سيستم هيدووليك دايووتور دمپر
AO cur prow glu سيستم كنترل دماي - 6
Obuxbus 9 Bbw ofP سیستم - 7
8 - سیستم خط راه اندازي (مسیر 64 ري سیرکوله به
فلاش تانك)
nana socket
صفحه 43:
بویلر 1,۵6
صفحه 44:
سیستم ,۱ ( دیاریتور )
ure
به منظور گاز زودائي آب در - 1
دماي اشباع
تأمین آب مورد نیاز جهت پمپاژ به - 2
4 و 1 sb سیستم
صفحه 45:
تانك ذخیره آب ( سس )
دیایتور یا گاز زودائي
کنترل والو آب ورودي به دیاریتور
والو موتوري قبل از کنترل والو
والو موتوري ونت
هیتر آب تغذیه اس لیی
والو موتوري آب ورودي به هیتر
والو موتوري باي پس هیتر
كنترل والو وعد بدبيدة)
والو موتوري بخار بدببه©
اوابراتور +طهودجس8ةا)
مس سه
صفحه 46:
۱۳۰۱۰ aS
آب تغذیه که وارد دیاریتور مي شود برروي
سينيهاي واقع در داخل دیاریتور ريخته مي
شود و در مخزن دیاریتور که در اثر برخورد
بخار با آب باعت افزایش ترجه جرارت آب
گردیده وگازهاي موجود در آب از آب جدا
شده و به اتمسفر ونت می گردد.
صفحه 47:
سیستم اواپراتور از دو عدد لوله 200000608 (00000) وتعدادی لوله
های فین دار و هدر پائین تشکیل شده است که آب مخزن دیاریتور از
طریق داون کامرها به پایین جریان یافته وارد هدر پایین میشود واز هدر
وارد لوله هاي فين دار مى شود در نتيجه در اين دو مسير اختلاف
دانسيته بوجود آمده در اثر اين اختلاف جريان آب به صورت طبيعي
میباشد در سیستم اواپراتور که در اثر تبادل حرارت با گازهاي خروجي
از توربین گاز بخار اشباع تولید شده جهت استفاده براي گاز زدائي آب
تغذیه دیاریتور مي باشد از مخزن دیاریتور همچنین 74و10 که تامين
کننده آب سیستم هاي PEED OOPER CYETEOO مسيري براي
تغذیه بویلر مي باشد گرفته شده است .
nana socket
صفحه 48:
1 وتا هت متا
#هدف :
\- تامین آب تغذیه جهت سیستم هاي
و1
۲- تامین آب اسپري در سیستم کنترل
دماي بخار سوير هيت WP
صفحه 49:
Peed Outer Gystew prime o15>1
* فید پمب PP
؟ والوهاي موتوري در خروجي 1 و 17
؟ کنترل والوهاي مسیر ۳" و40
؟ والو موتوري قبل از منترل والو ۷6۳"
؟ والو موتوري آب اسيري در کنترل دماي بخار سوپر هیت 77
* سیستم روغنكاري
© سیستم آب سیل
۴ سیستم بالانسینگ
© سیستم منیمم فلو
؟ والو دستي ورودي پمپ
nana socket
صفحه 50:
سيستم روغنكاري فيد يمب ©000<)
© سیستم روغنکاری
الف ) هدف : روانكاري ياتاقانهاي پمپ و خنك كاري
ياتاقانهاي پمپ
ب ) اجزاء : ١ - تافك روغن ١ - يمب كمكي
روغن
۳ - پمپ اصلي روغن - كولر روغن
0 - فیلتر روغن
© سيستم آب سيل
الف ) هدف : خنك كاري مكانيكي سيل فيد يمب
ب ) اجزاء : ۱-کولر ۲ فیلتر مغناطيسي
صفحه 51:
۴ هدف :
1باجین مار با کشت سامت همان و راگن جمت ورن
۲- تامین بخار كمکي
»© اجزاء :
1-1 درام 2- اکونومایزر 3 - والو موتوري ونت 6 دارم 4- اوپراتور
5- والو موتوري ونت خط سويرهيت 6- والو موتوري بحل سطلا
7- سفتي والودرام 8- سفتي والو خط سويرهيت 9 - مسير ورودي از
بلوداون درام
0- مسير خط را اندازي( ري سير كوله به فلاش تانك )
1 - مسیر »سا جهت کنترل سطح آب دارم درمحدوده نرمال
2 - سوير هيتر06 800 - والو بنوموتيكي ناه
مس سه
صفحه 52:
ا ل ل
وظیفه درام جداسازي آب از بخار بوسیله سيكرونهاي كه در داخل آن نصب شده بخار اشباء خروجي از
آویرانور۲۳" وارد سیکرونها شده دراثر نيروي گریز از مرکز قطرات آب که سنگین مي باشند به پایین يعني
داخل مخزن ريخته شده قطرات بخار بعلت سبك بودن در بالاي درام 40۳ جمع مي شود بدینوسیله بخار آب
جدا مي شود و و انشعابهايي که از بالاي درام گرفته شده بخار اشباع 70 از طريق آنها وارد لوله هاي فين
دار سوير هيت 78 مي گردد و در حرارت گاز داغ توربین گازي بخار اشباع خروجي از درام در اين لوله ها
تبدیل به بخار خشك مي شود و اين بخار به قسمت ۱/۳ توربین از طریق لوله ها هدایت مي شود و از مسیر
انشعاب بخار براي مسير © بجهمج۳) گرفته شده در مسیر خط لوله بخار سوپر هيتي به طرف توربین
بخار جريان بيدا مى كند
موتور والو ونت نصب شده برای کنترل افت فشار خط 408 و براى جلوكيرى از ايجاد خلاء در لوله بكار مى
رود.
به جهت جلوگيري از افزایش فشار بخار خط از والو پنومانيكي (2616استفاده می شود.
درمسيرسفتي والوبرای حفاظت , نصب شده زماني که فشاربخار بیشتر ازحدنرمال باشد بخار را ونت کند .
به جهت حفاظت درام 200 سفتی والو روی آن نصب شده برای جلوگیری از افزايش فشار در داخل درام و
موتور والوونت که در موقع افت فشار و جلوگيري از ایجاد شدن خلاء در داخل درام به كار مى رود .
انشعاب ديگري هم از درام گرفته شده و به بلوداون ارسال می گردد تا از آن مسیر براي نمونه گيري جهت
آزمایش و کنترل کیفیت شيميايي آب بکار رود .
مسيري براي نزریق مواد شيميايي به درام 40 تعبیه شده است .
صفحه 53:
اا ل
© اجزاء :
1- 1 درام 2- اكونومايزر اوليه 3-اكونومايزر ثانويه
4 - والو موتوري ونت 1۷ دارم 5- اوپراتور
6- والو موتوري ونت خط سوپرهیت COR
7- سيم كنترل دماي بخار سوير هيت 8- سفتي والو درام
8 سكن :والو عط سويوسيت: 0:0 مسي بلودان به حرام
1 - سوير هيتر اوليه 12 - سوير هيتر ثانويه 13 - والو
پنوموتيکي ٩۷
4- مسير دي سيركوله به فلاش تانك
مس سه
صفحه 54:
ا ل و(
وظیفه درام 1/۳ هم همانند درام ۷" جداسازي آب از بخار بوسیله سيكرونهاي که در داخل آن نصب شده
بخار اشیاء خروجي از اوبراتور ۷:۵" وارد سیکرونها شده دراثر نيروي گریز از مرکز قطرات آب که سنگین مي
ياشند به بابين يعني داخل مخزن ريخته شده قطرات بخار بعلت سبك بودن در بالاي درام :4 جمع مي شود
بدينوسيله بخار آب جدا مي شود و و انشعابهابي كه از بالاي درام كرفته شده بخار اشباع 1/06 از طريق آنها
وارد لوله هاي فين دار سوير هيت اوليه © مي كردد سبس وارد سوير هيت ثانويه شده در اثر حرارت
گازهای داغ توربين كازي بخار اشباع خروجي از درام در اين لوله ها تبديل يه بخار خشك مي شود و اين بخار
به قسمت :1 توربین از طریق لوله ها هدایت مي شود و از مسیر انشعاب بخار براي مسیر ۳۷۸۲۱0۷۰
گرفته شده در مسیر خط لوله بخار سوير هيتي به طرف توربين بخار جريان بيدا مى کند
موتور والو ونت نصب شده برای کنترل افت فشار خط 1/۳" و براى جلوكيرى از ايجاد خلاء در لوله بكار مى
رود
به جهت جلوگيري از افزایش فشار بخار خط از والو پنوماتيكي (901)استفاده می شود.
درمسيرسفتي والوبرای حفاظت , نصب شده زماني که فشاربخار بیشتر ازحدنرمال باشد بخار را ونت کند .
به جهت حفاظت درام :۱" سفتی والو روی آن نصب شده برای جلوگیری از افزایش فشار در داخل درام و
موتور والوونت که در موقع افت فشار و جلوگيري از ایجاد شدن خلاء در داخل درام به کار می رود .
انشعاب ديگري هم از درام گرفته شده و به بلوداون ارسال می گردد تا از آن مسیر براي نمونه گيري جهت
آزمایش و کنترل کیفیت شيميايي آب بکار رود .
مسيري براي تزريق مواد شيميايي به درام "1۸0 تعبیه شده است .
صفحه 55:
LOW DOOD prism
#هدف :
ب ) سیستم۳ ببجا) به منظور کنترل سطح درام
1P 5 WP sb
صفحه 56:
۴ هدف :
-١ باز يا بسته كردن درصدي دایورتوردمپر را در موقع راه اندازي و توقف بویلر
۲- بستن سریع دایورتوردمپر در مواقع تریپ
*اجزاء :
1-تانک روغن
2- پمپ اصلي 2*%100
3- پمپ مسیر کولر خنك bs) SIS
4 فیلتر در مسیر خروجي هر تیپ و مسیر برگشت روغن به مخزن
5- آکومالاتور
6- هیتر گرم کننده روغن
7- سلونوئید والو
nana socket
صفحه 57:
سیستم هواي سیل دایور تردمپر
۴ هدف :
به منظور سیل بندي دایورتور در موقع ۱۰۰ درصد و صفر
درصد
* اجزاء سیستم :
1- والو موتوري
2 دوتا فن 2*96100
3- والو موتوري ها ( زماني باز مي شوند كه فشار هوا
بزرگتر از حد معین و دایورتردمپر ۱۰۰ درصد و یا سفر
درصد باشد در حالت مياني دایورتر دمپر والو ها بسته
nana socket
صفحه 58:
۴ هدف :
تبدیل انرژي موجود در سال عامل به حرکت دوراني جهت
به حرکت در اوردن محور ژنراتور
»© اجزاء :
سیستم روغنكاري ( جرد مسحلا) 0000 هدف روغنكارى و
روانکاری یاتاقانهای توربین و ژنراتور
سیستم روغن کنترل 2007
سیستم باي پس 06۵۵ 06۲
nana socket
صفحه 59:
صفحه 60:
اجزاء سیستم روغنکاری توربین بخار
تانك روغن
پمپ لصلي روغن 400*0
پمپ كمکي OO
جکینگ دو تا صد درصد که يكي در مدار قرار مي گیرد و ديگري استند باي
ASE 400*6
فیلتر مسیر روغن روانكاري 400*80
فیلتر مسیر روغن جکینگ 100*0
پمپ سیرکوله روغن
فیلتر مسیر سیر کوله روغن
والو سه راهي تنظیم دماي روخن
سلونوئید والو مسیر روغن جکینگ
والو دستي تنظيم دور آرام ترنينكر ( 103 )
© فن خلاء ساز ©*0000)
صفحه 61:
سيستم روغن كنترل توربين بخار
© هدف :
تامين روغن بر فشار جهت باز و بسته كردن والوهاي استاب
والو باي پس۷۳" و کنترل والو 17 و همجنين استاب والو6
ars والوهای مسیر اصلي و مسيرهاي باي پس نوربین.
* اجزاء :
تانك روغن
پمپ اصلي100*2
پمپ سیر کوله 100*2[ فن فیلتر)
فیلتر هاي پمپ اصلي
آکومالاتور
nana socket
صفحه 62:
© هدفه:
به منظور جلوگيري از ورود هوا از سمت ۳ و خروج بخار
از سمت ,۷" توربین بين دو بخار سیل لایبرینت ها
* اجزاء :
-١ کنترل والو ورودي بخار به سیل
۲- کنترل والو تنظیم فشار هدر بخار سيل
۳- فن بخارات 100*2
ع- گلند کندانسور
0 والو خلاءشکن و کیوم برتیر
1- والو جك درين
مس سه
صفحه 63:
© هدف :
el بخار از و توبارابه كندانيسون جهت آماده شدن بخار از
ايي و ترمود,
»© اجزاء:
1- استاپ والو و کنترل والو مربوط به بویلرو AP 9 WP
2- سیستم پاشش آب روي مسیر قبل از وارد شدن بخار
به کندانسو
GO ((Cuowatic set poict adjuster -3
Dor -© (Oat vet Pict)
0 اقعي بخار را با ست پوینت
قرل coal باي يس فرمان مي
شریط بهره برداري
nana socket
صفحه 64:
برخي از حفاظت هاي توربين بخار
-١ فشار روغن روغنكاري
۲- سطح روغن مخزن روغنكاري
۳- افزايیش سطح آب کندانسور
ع- افزايش فشار داخل کندانسور (فشار خلاء)
0 ارتعاشات در یاتاقانها
1 بالا رفتن دماي پره هاي توربین
۷- اور اسپید توربین اگر دور توربین ۱۰ درصد
بيشتر از دور نامي باشد توربين را تريب مي
دهد
صفحه 65:
(۹ eardisic] ل
* هدف :
تأمین آب خنك مورد نیاز جهت اسپري آن روي بخارات خروجي از توربین بخار در داخل کندانسور
براي تقطیر بخارخروجي از توربین
برج خنك كن شامل :
1 سکتور - ۱۲ تا پيك کولر - هر سكتور داراي هشت تا دلتا - هر دلتا داراي دو تا مبدل
حرارتي( رادیات)
در مقابل هر سکتور دو تا پيك کولر فرار گرفته است .
فن هاي پيك کولرها راست گرد و چپ گرد مي باشند که از راست گرد فن ها که حالت مکنده مي
باشد در مد تابستاتي مورد استفاده قرار مي گیرد دمای محیط بالای 35 درجه سانتي گراد باشد و
سیستم خنك کن اصلي به صورت طبيعي قادر به تامین آب خنك مورد نیازدر کندانسور نباشد در نتیجه
چنین مواقعي فن هاي پيك کولرها در مد تابستاني استارت مي شوند و با استفاده از سیستم پاشش
آب روي مبدل هاي حرارتي ( رادیات ها ) بيك كولرها عمل اسپري آب صورت مي گیرد تا آب در
كردش سيكل برج خنك كن , خنك شود تا از افزایش درجه حرارت و فشار کندانسور جلوگيري شود و
در زمستان دماي محیط که زیر دو درجه سانتي گراد باشد در چنین مواقعي فن هاي بيك کولرها در
مد زمستاني چپ گرد استارت مي شوند در مواقع آبگيري سکتورها , هواي داخل برج كه نسبت به
هواي بیرون گرم می باشد را گرفته روي رادیات هاي سکتورها دهند تا بدنه آنها گرم شود این عمل
حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام مي گیرد و سپس آبگيري سکنورها شروع می شود تا از بخ زدگي
سکتورها جلوگيري شود .
nana socket
صفحه 66:
صفحه 67:
1۳ Re er men T Todt) Lome Eyed]
COP GOS (Covkry water pany) bi 99
دو تا هیدروتوربین
والوهاي هيدروليك (خروجیهای پمپها و ورودی هیدروتوربینها و والوهای
اضطراری )
والوهاي موتوري (در ورودي پمپ ها و خروجي هیدروتوربین هاي ورودي و
خروجي سکتورها و دربین سکتورها وپيك کولرها و مسیر بای پس)
والوهاي هواگيري دستي و اتوماتيك
سیستم Deter boone (جهت کنترل سطح آب کنداکنسور و تخلیه آب سکتورها
در مواقع لزوم به داخل مخزنهاي واقع در داخل برج )
سیستم اسپري آب (مد تابستاني) و سیستم پیش گرمایش سکتور(مد زمستاني)
Stam pipe slo alg) (جهت هواگيري سکتورها موفع آبگيري )
nana socket
صفحه 68:
۲ تبدیل انرژي پتانسیل و جنبشي آب برگشتي از برچ خنك کن به
حرکت دوراني و كمك به الکتروموتور000) در به گردش در
آوردن پمپ
* اجزاء مهم هیدروتوربین
۱- پرده هاي ثابت
۲- پرده هاي متحرك کایدون
۳- موتور الكتريكي جهت تنظیم کایدون
nana socket
صفحه 69:
۹ 0
۴ هدف ۱
ا کنترل سطح آب کندانسور که در حالت نرمال
2- کنترل سطح آب +4 دجاه داخل برج بر اساس تعداد
Tene te eile
© اجزاء
۴ سید داخلی رج و کنار کندلنسور
؟ ترانسفر پمپ هاي داخل برج و کنار کندانسور
* والو موتوري 00۶4 ( برای افزایش سطح کندانسور )
* والویسوجت (بزای کاهش,سطم کندانسور)
؟ والو موتوري
© والو شارژ به سمت کانال
Dehr wally © تانك ذخيره برج
صفحه 70:
۰ب
؟ هدف :
تأمين آب خنك كاري مورد نياز
سيستم هاي زير
1- خنك كاري هواي رزنراتور
2- روغن روغنكاري
4- كميرسورها
صفحه 71:
CO) GUC a @ OL) Fl OC stern)
يا به عبارت دیگر این سیستم يك سیکل بسته
بوده که آب در گردش آن خنك كاري سیستم
هاي زیر را بعهده دارد.
۴ هواي خنك کاري داخل ژنراتور .
؟ روغن روغنكاري ياتاقانهاي توربین و ژنراتور(سیستم
0
* روغن روغنكاري و آب خنك كاري مكانيكال سيل
۴ کولر ,»07 بخار بویلرها .
© کمپرسورهاي تأمین کننده هواي اینسترومنت واحد بخار.
nana socket
صفحه 72:
CONG RCC hare Foe
eee NG
DOKE OF والو موتوري )
۳/۵۵۲
OOP (Conky water Pup) (
) والو موتوري خروجي پمپها
) باي پس والو
) والو موتوري مسیر رفت وبرگشت سل ها
) والو موتوري درین
) اجه و ترانسفر پمپ هاي مربوطه
) والو موتوري تخلیه 4ج جمحد
0 والو موتوري bak Morn td:
11( ,سب و ترانسفر پمپ هاي مربوطه
2 والو موتوري Odew دیلوح تانك
13( والو موتوري دیلوج تانك
14) سل ها
5) فن هاي سل ها
1
2
3
4
5
6
7
8
9
nana socket
صفحه 73:
nana socket
صفحه 74:
