آشنایی مختصر با مهندسی نرم افزار ۱
اسلاید 1: مهندسی نرم افزار 1 Software Engineering1 پایانترم: 10 نمرهمیانترم: 6 نمره (شنبه 18 اردیبهشت 1395)پروژه: 4 نمره
اسلاید 2: معرفی منابع:مهندسی نرم افزاراثر: یان سامرویلttمترجم: عین الله جعفر نژاد قمیمهندسی نرم افزاراثر: راجر اس. پرسمنtمترجم: دکتر محمد مهدی سالخورده حقیقیتحلیل و طراحی سیستمهااثر: ایگور هوریس کیوویچt مترجم: عین الله جعفر نژاد قمی
اسلاید 3:
اسلاید 4:
اسلاید 5: سرآغازمهندسی نرمافزار طراحی، برنامهنویسی، توسعه، مستندسازی و نگهداری نرم افزار با بکارگرفتن روشهای فنی و عملی از علوم کامپیوتر، مدیریت پروژه، مهندسی، محدوده کاربرد، طراحی رابط، مدیریت تجهیزات دیجیتال و سایر زمینهها است.اصطلاح مهندسی نرمافزار بعد از سال ۱۹۶۸ شناخته شد، طی کنفرانس مهندسی نرمافزار ناتو ۱۹۶۸ (که در گارمیش آلمان برگزار شد) توسط ریاست کنفرانس F.L. Bauer معرفی شد، و از آن پس به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.
اسلاید 6: سرفصل مطالبتعريف سيستمتعریف نرمافزار، چرخه حیات سیستممفاهیم تحلیل و طراحی سیستمهاسیستمهای اطلاعاتی ساختیافتهامكان سنجينمودارهاي جريان دادهتوصيف دادههاتوصيف فرآيندهامعرفی ابزار: Power Designerمدیریت پروژه، برنامهریزی و زمانبندی
اسلاید 7: تعریف نرمافزاردستورات (برنامههای کامپیوتری) که در صورت اجرا شدن باعث انجام عمل و كارهاي خواسته شده ميشوند،ساختمان دادههایی که باعث ميشوند برنامهها به طور مناسبي اطلاعات را دستكاري کنند، ومستنداتی که توصيف كننده عملكرد و چگونگی استفاده از برنامهها میباشند. نرم افزار عبارت است از:
اسلاید 8: نمودار نرخ شکست نرمافزار
اسلاید 9: نرمافزار سیستمی نرمافزار بیدرنگ (Real time)نرمافزار تجارینرمافزار مهندسی و علمینرمافزار جاسازي شده( Embedded) نرمافزار کامپیوتر شخصینرمافزار وبنرمافزار هوش مصنوعیمجموعهاي از برنامههايي است كه براي دادن سرويس به برنامههاي ديگر نوشته شدهاند.نمايش تحليل و كنترل وقايع دنياي واقعي را در هنگام وقوع بر عهده دارند كه اجزاي آن عبارتند از 1- مولفه جمعآوري دادهها از محيط خارجي 2- مولفه تحليل 3- مولفه كنترل ورودي/خروجي 4-مولفه نمايش دهنده. (پاسخ بين 1 ميلي ثانيه تا 1 ثانيه)پردازش اطلاعات تجاري با دسترسي به يك يا چند بانك اطلاعاتي بزرگداراي الگوريتمهاي كار با اعداد مانند CADدر حافظه فقط خواندني قرار ميگيرد و براي كنترل محصولات و سيستمهاي صنعتي و مشتري استفاده ميشود (محصولات هوشمند/اتومبیل/تلفن همراه) کار محدود و مشخصي را انجام ميدهدپردازش كلمه، صفحات گسترده، گرافيك كامپيوتري، چندرسانهاي، بازيصفحات وب شامل دستورات اجرايي و دادهها كه توسط مرورگرها بازيابي ميشونداز الگوريتمهاي غير عددي براي حل مسائل پيچيده استفاده مينمايند.(سیستم خبره – تشخیص الگو)طبقهبندی نرمافزارها :
اسلاید 10: شرايط نياز به سيستمتغيير اهداف سازمانتغيير وظايف سازمانتغيير تكنولوژي (سختافزار، نرمافزار، ارتباطات)تغييرات محيطي
اسلاید 11: نرمافزارهای موجود چرا باید تغییر کنند؟باید با محیطهای محاسباتی و فنآوریهای جدید مطابقت داشته باشندنیازمندیهای جدید سازمان را برآورده کنندباید توسعه داده شوند تا قادر به همکاری با سیستمها و بانکهای اطلاعاتی جدید باشندباید در معماری نرمافزار تجدید نظر شود تا در محیط شبکه قابلیت سرویسدهی را داشته باشد
اسلاید 12: چرخه زيست سيستميك دوره زماني از هنگام نياز به سيستم تا پايان بهرهبرداري از آنچرخه زيست سيستم شامل تعريف (برنامهريزي استراتژيك، تحليل و طراحي مفهومي)توسعه (طراحي تفصيلي، ساخت، استقرار)اجرانگهداري و بهبود ميباشد.
اسلاید 13: ضوابط ارزیابی نرمافزار :هدف: تولید برنامه با کیفیت خوبعوامل موثر در خوب بودن نرمافزار :عوامل خارجی: توسط کاربر نرمافزار تشخیص داده میشود (اهداف)عوامل داخلی: برای متخصصین کامپیوتر قابل درک است (ابزار رسیدن به اهداف)عوامل خارجی :صحت برنامه (Correctness)استحکام (Robustness) : جوابگویی در شرایط غیرعادیقابلیت توسعه (Extendibility)قابلیت مصرف مجدد (Reusability)سازگاری (Compatibility) : رعایت استانداردقابلیت حمل (Portability): اجرا در سیستمعامل و سختافزارهای گوناگونکارآیی (Efficiency): سرعت بالا و حافظه پایینعوامل داخلی : واحدبندی
اسلاید 14: بحران نرمافزاری :پیچیدگی و قدرت سختافزار باعث شده که نوشتن نرمافزاری که بتواند از این پتانسیل سختافزاری استفاده کامل کند مشکل گردد.توان ما برای ایجاد برنامههای جدید به اندازه تقاضا نیست توان نگهداری برنامههای موجود به خاطر طراحی ضعیف مورد تهدید قرار میگیرد.برنامههای تولید شده مشکلاتی دارند .هزینه تولید نرم افزار دائماً افزایش مییابد.هزینهها مطابق هزینه پیشبینی شده نیستند.عملیات مطابق برنامه زمانبندی انجام نمیگیرندنرمافزار تولید شده همه کارهای مورد نظر را انجام نمیدهدنرمافزار دارای خطاست
اسلاید 15: مدلهای گوناگون در فرآیند تولید نرمافزار :برای بر طرف کردن بحران نرمافزار سه عامل کلیدی برای کنترل فرایند تولید نرمافزار و ایجاد یک پایه و اساس برای ساختن یک نرمافزار با کیفیت بالا عبارتند ازروشهای مهندسی نرمافزار (methods)ابزار مهندسی نرمافزار (tools)رویههای مهندسی نرمافزار: ابزار و روشها را به هم پیوند میزنند، ترکیب به کاربردن روشها/ کنترل کیفیت/ پیشرفت پروژهمهندسی نرمافزار شامل قدمهایی است که از این روشها ابزار و رویهها تشکیل شده است.مهندسی نرمافزار یک نظام مهندسی است که با تمام جنبههای نرمافزاری محصول از مراحل اولیه تعیین مشخصات تا نگهداری سیستم سر و کار دارد.
اسلاید 16: مدلهای موجود در فرآیند تولید نرمافزار متدلوژی : به مجموعهای از قواعد و رویهها که به چرخه زیست سیستم ساختار میدهد متدلوژی میگویند. فرایند مهندسی نرمافزار، مجموعهای از قدمهای قابل پیشبینی برای توسعه نرمافزار را مشخص میکند.
اسلاید 17: متدولوژی یک متدولوژی مجموعهایی از روشها و توصیهها (Guidelines) میباشد كه به همراه راهبرد مشخص و طي مراحل مختلف از توسعه سيستم به كار گرفته ميشود.متودولوژه در واقع يك چارچوب است كه ترتيب گامبهگام راهكارهايي را كه به توسعه محصول نهايي كمك ميكنند، مشخص مينمايد.يك متدلوژي داراي ابزار تعريف شده و مدل مفهومي ميباشد و از يك گرامر مشخص استفاده ميكند.هر متدولوژي براي انجام كارها از تعدادي ابزار و تكنيك استفاده مينمايد.براي مثال مدل شيگرا و يا مدل ساختيافته در توسعه نرمافزار دو متدولوژي توسعه نرمافزار هستند.
اسلاید 18: مدل فرآیندفرآيند مهندسي نرمافزار مجموعهاي از قدمهاي قابل پيشبيني براي توسعه نرمافزار را مشخص ميكند.مدل فرآيند نرمافزار قدمها، و استراتژي توسعه نرمافزار، فرآيند و روش ميباشد.از مدلهاي معروف ميتوان به مدلهايآبشاري،افزايشي،و چرخشياشاره كرد.
اسلاید 19: تفاوتهای متدولوژی و مدل فرآیندمتدولوژي، روش طي كردن قدمهايي است كه مدل فرآيند تعريف ميكند.تكنولوژي مهندسي نرمافزار يك تكنولوژي لايهاي است و متدولوژي بر روي لايه فرآيند قرار دارد.
اسلاید 20: تکنیکها و ابزارهاتکنیکها روشهايي هستند كه اعضاي تيم با دنبال كردن آنها اطمينان خواهند داشت كار از ابتدا تا انتها به طور كامل و جامع انجام خواهد شد.ابزارها برنامههاي كامپيوتري هستند كه استفاده از تكنيكهاي خاصي را آسان مينمايند.مانند ابزار Rational Rose كه در تكنيكهاي تحليل و طراحي بسيار مفيد است و يا NUnit كه مربوط به تكنيكهاي تست نرمافزار میشود و یا صدها برنامه كاربردي ديگر.غير از ابزارهايي كه به ما در استفاده از تكنيكها ياري ميبخشند، ابزارهايي وجود دارند كه اهداف ديگري مانند سرعت بخشيدن به توليد محصول را دنبال ميكنند. مانند توليد كننده كد(Code Generator) ، ابزار مهندسي معكوس و ...
اسلاید 21: 1- مدل آبشاری
اسلاید 22: 1- مدل آبشاری مهندسی سیستم: از آنجاییکه نرمافزار همیشه قسمتی از یک سیستم بزرگتر است، کار از مشخص کردن نیازمندیهای کل سیستم آغاز میشود و سپس زیرمجموعهای از این نیازمندیها را به نرمافزار نسبت میدهیم.به خاطر اینکه نرمافزار مجبور به داشتن ارتباط با مولفههای دیگر سیستم از قبیل سختافزار، مردم و گاه پایگاه دادههاست، داشتن این دیدگاه از سیستم، یک امر اساسی است.
اسلاید 23: 1- مدل آبشاری جمعآوری نیازمندیهای مشخصاً مربوط به نرمافزار برای فهمیدن چگونگی برنامههایی که باید ساخته شوند. مهندس نرمافزار (تحلیلگر) بایستی - دامنه اطلاعات - عملیات مورد نظر (ورودیها- خروجیها و پردازشها) - واسطهارا بداند. نیازمندیهای سیستم و نرمافزار مستندسازی شده و با مشتری بازنگری میشود.
اسلاید 24: 1- مدل آبشاری طراحی نرمافزار یک فرایند چند مرحلهای است که روی سه مشخصه متفاوت از برنامه تاکید دارد: - ساختمان دادهها - معماری نرمافزار - جزئیات رویههادر فرایند طراحی نیازمندیها تبدیل به نمایشی از نرمافزار میشوند تا قبل از به کد درآوردن، قابل ارزیابی باشند. طراحی نیز بایستی مانند نیازمندیها مستندسازی گردد.
اسلاید 25: 1- مدل آبشاری طراحی بایستی به صورتی که برای ماشین قابل فهم باشد در بیاید. اگر طراحی در حد جزئیات باشد، پیادهسازی میتواند بسیار سریع و به صورت مکانیزه انجام شود.
اسلاید 26: 1- مدل آبشاری نرمافزار بدون شک پس از تحویل به مشتری دچار تغییر میشود (به استثنای نرمافزارهای توکار). تغییرات به علت - خطاها - تطبیق نرمافزار با تغییرات محیط بیرونی - درخواست مشتری جهت توسعه در عملیات یا بالا بردن کارایینگهداری نرمافزار تمام مراحل قبل را روی یک برنامه موجود اجرا میکند.
اسلاید 27: ایرادات مدل آبشاری 1- جریان ترتیبی به ندرت وجود دارد. همیشه برگشت به عقب هست.2- بیان صریح همه نیازمندیها در ابتدا مشکل است.3- برنامهها دیر حاضر میشود. مشتری باید صبر داشته باشد.
اسلاید 28: 2-تولید سریع نرمافزار ، RAD Rapid Application Developmentیک مدل تولید نرمافزار خطی ترتیبی است که روی چرخه کوتاه تولید تاکید زیادی دارد. نیازها بایستی کاملاً شناخته شده و حوزه کار محدود باشد. از تکنیکهای نسل چهارم و مؤلفههای آماده استفاده میگردد برای پروژههایی که قابل تقسیم هستند به کار میآیدمشکلات : نیاز به نیروی انسانی کافی تعهد تولید کننده و مشتری برای کامل کردن سیستم در زمان کوتاه لازم است
اسلاید 29: 2-تولید سریع نرمافزار ، RAD
اسلاید 30: 2-تولید سریع نرمافزار ، RAD موارد نامناسب برای استفاده از RAD: مواردی که نیاز به کارایی بالا میباشد. مواردی که امکان واحدبندی مناسب سیستم نباشد. مواردی که ریسک تکنیکی بالا باشد (هنگام استفاده از یک تکنولوژی جدید یا ...)
اسلاید 31: 3- نمونهسازی Prototypingنمونهسازی فرایندی است که تولید کننده را قادر به ایجاد یک مدل از نرمافزار مورد نظر میکند. این مدل میتواند به صورت 1) یک نمونه روی کاغذtpaper prototype2) یک نمونه کاریtworking prototype3) یک برنامه موجودtexisting prototypeنمونه باید دور انداخته شود
اسلاید 32: 3-نمونهسازی Prototyping
اسلاید 33: 3-نمونهسازی Prototypingجمع آوری نیازهاطراحی سریعساخت نمونهارزیابی و پالایش نیازهاتولید مهندسی
اسلاید 34: 4- مدلهای تكاملي: مدل افزایشی
اسلاید 35: 4- مدل افزایشیدر این مدل مراحل تولید ترتیبی با فلسفه گردشی نمونهسازی ترکیب شده استهر رشته ترتیبی عملیات، یک افزایش قابل تحویل را تولید میکند.
اسلاید 36: 5- مدلهای تكاملي: مدل حلزونيتوسعه سیستم به صورت افزایشی و بازگشتی
اسلاید 37: 6- مدلهای تكاملي: مدل تولید همزمانتوسعه به صورت یک فرایند سیستماتیک و مرحلهبندی و برچسبگذاری هر بخش در هر مرحله، تقسیم سیستم به بخشهای مختلف و تقسیم نیروها در بین پروژههای مختلف برای اجرای این بخشها به صورت همزمان
اسلاید 38: مدلهای دیگر7- مدل تولید با استفاده از مولفهها8- مدل روشهای رسمی (فرمال): بکارگیری مدلها و مفاهیم و سیستم در توسعه سیستم9- تکنیکهای نسل چهارم: بکارگیری ابزارهای گرافیکی و ابزارهای مهندسی نرمافزار10- Unified Process: با استفاده از UML
اسلاید 39: اصول محوري مهندسي نرمافزار- ايجاد ارزش براي مشتري و كاربر- سادهسازي- چشمانداز نگهداري محصول و پروژه- آنچه كه شما توليد ميكنيد، ديگران مصرف خواهند كرد- آيندهنگر بودن- طراحي پيشاپيش براي استفاده مجدد- انديشه
اسلاید 40: فرايندهاي عمومي مهندسي نرمافزار -ارتباط- طرحريزي- مدلسازي- جاريسازي (استقرار و اجراء سيستم)كارهاي مهندسي نرمافزار
اسلاید 41: كارهاي ارتباطي - اصول- گوش كردن-آمادگي قبل از ايجاد ارتباط- تسهيل ارتباط- بهترين ارتباط، ارتباط رودررو است- يادداشت برداري و ثبت تصميمات- تشريك مساعي با مشتري- تمركز داشتن- ترسيم شكل زمانيكه موضوعات شفاف نيست- حركت داشتن - براي برد طرفين بهترين كار مذاكره است
اسلاید 42: - طرفين بايد به صورت فيزيكي با يكديگر تعامل داشته باشند- اطمينان از ارتباط فعال- ايجاد سيستمهاي قوي و بومي شده- استفاده از ساختار تيمي مناسب- مجموعه وظايف كوتاه شده- مشخص كنيد كه با چه كسي نياز است صحبت شود- بهترين مكانيزم ارتباطي را تعريف كنيد- اهداف فرعي و كلي را تعريف نموده و محدوده را مشخص كنيد- جزئيات بيشتري دريافت نمايد- دانستن سناريوهاي تعريف شده توسط ذينفعان براي استفاده- استخراج و اقتباس جنبهها و كاركردهاي اصلي- بازنگري نتايج همراه با ذينفعانكارهاي ارتباطي - مرحله آغازين
اسلاید 43: كارهاي طرح ريزي - اصولدرك محدوده پروژه درگيركردن مشتري (و ساير ذينفعان) مشخص كنيد كه طرحريزي قابل تكرار است برآورد بر اساس دانستهها در نظر گرفتن ريسكها واقعگرائي- واقعگرا بودن تنظيم امور با توجه به طرح تعريف كنيد كه چگونه كيفيت قابل تحصيل خواهد بود تعريف كنيد كه چگونه تغييرات قابل تطبيق دادن است رديابي آنچه كه طراحي شده است
اسلاید 44: كارهاي طرحريزي - مرحله آغازين (Bohem) پرسشهاي بوهم را مطرح كنيد - چرا سيستم بايد توسعه يابد؟ - چه چيزي قرار است انجام شود؟ - چه زماني اين كار انجام خواهد شد؟ - چه كسي مسئول است؟ - كجا آنها استقرار يافتهاند (بصورت سازماني)؟ - چگونه كار از نظر فني و مديريتي انجام خواهد شد؟ - چه مقدار از هر منبعي مورد نياز است؟
اسلاید 45: مجموعه وظايف اختصاري - محدوده پروژه را دوباره ارزيابي كنيد (ارزيابي دوباره محدوده پروژه) - ارزيابي ريسكها - ارزشگذاري عمليات / جنبهها - ايجاد يك طرح مستحكم - تعداد افزايشات نرمافزاري - زمانبندي كلي - زمان تحويل براي افزايشات - ايجاد طرحي ساده براي اولين افزايش - رديابي پيشرفت (كنترل كيفيت)كارهاي طرحريزي
اسلاید 46: كارهاي مدلسازي- ما مدلها را ايجاد ميكنيم تا درك بهتري از وضعيت واقعي كه قرار است ساخته شود ايجاد نمائيم - مدلهاي تحليلي نيازهاي مشتري را به وسيله نمايش نرمافزار در سه حوزه مختلف ارائه ميدهند. اين سه حوزه عبارتند از: حوزه اطلاعات، حوزه عملياتي و حوزه رفتاري - مدلهاي طراحي ارائه دهنده ويژگيها و خصوصيتهاي نرمافزار بوده كه اين خصوصيات به طراحان كمك ميكنند تا به گونهاي موثر مدلها را ايجاد نمايد. جزئيات آن عبارتند از:معماري، واسطه كاربر و جزئيات سطح تجهيزات.
اسلاید 47: كارهاي مدلسازي تحليلي اصول مدلسازي تحليلي - قلمرو اطلاعات را ارائه ميكند - عملكرد نرمافزار را ارائه ميكند - رفتار نرمافزار را ارائه ميكند- تفكيك اين ارائههامولفههاي مدل تحليلي- مدل داده - مدل جريان - مدل نوع- مدل رفتار
اسلاید 48: كارهاي مدلسازي طراحياصول- در مدل تحليلي، طراحي بايد قابل رديابي باشد.- معماري همواره بايد مد نظر باشد.- تمركز بر طراحي دادهها باشد. - برنامههاي واسطه بايد طراحي شده باشند (هر دو كاربر و داخلي).- اجزاء بايد نشان دهنده استقلال عملكرد باشد.- اجزاء بايد به گونهاي ضعيف جفت شوند.
اسلاید 49: كارهاي مدلسازي طراحيطراحي ارائه شده بايد به راحتي درك شود- مدل طراحي شده بايد به گونهاي قابل تكرار توسعه يابد- مؤلفههاي مدل طراحي - طراحي داده- طراحي معماري- طراحي اجزا- طراحي واسط
اسلاید 50: كارهاي ساختارياصول آمادهسازي: قبل از اينكه حتي يك خط كدنويسي انجام شود بايد از موارد زير مطمئن شد: -درك مسئلهاي كه شما سعي درحل آن داريد (رجوع شود به ارتباط و مدلسازي) -درك مفاهيم و اصول پايهاي -گزينش زبان برنامهنويسي مناسب، كه نيازهاي نرمافزار و محيط آنرا كه قرار است ايجاد شده و در آن كار كند برآورده سازد انتخاب محيط برنامهنويسي كه ابزار ارائه شده توسط آن موجب سادگي در كار گردد ايجاد مجموعهاي از تستهاي واحد كه اجزاء كامل شده كدگذاري را براي اولين اجراء تست خواهند كرد
اسلاید 51: كارهاي مربوط به ساخت سيستماصول كدگذاري: با شروع به كدنويسي بايد از موارد زير اطمينان حاصل كرد:انتخاب ساختارهاي داده كه ميخواهد نيازهاي طراحي را برآورده سازددرك معماري نرمافزار و ايجاد واسطهائي كه با آن سازگار استحفظ شرايط منطقي تا جايي كه ممكن استايجاد حلقههاي تو در تو به گونهاي كه قابليت تست آساني داشته باشندانتخاب نامهای متغير معنيدار، و پيروي از ديگر استانداردهاي كدگذاري محلي (بومي)نوشتن كدهايي كه خودشان قابليت مستند شدن داشته باشندايجاد يك طرح ديداري (به عنوان مثال: ايجاد فضاي خالي در شروع متن و ايجاد خطوط خالي كه به درك مطلب كمك ميكند)
اسلاید 52: اصول معتبرسازي: پس از تكميل اولين مرحله كدگذاري، بايد اطمينان حاصل نمائيد:در زمان مقتضي جلسهاي براي بررسي كد برگزار نماينداجراي تستهاي واحد و تصحيح خطاهايي كه پوشش داده نشدهانددوباره عمل كردن به كدكارهاي مربوط به ساخت سيستم
اسلاید 53: اصول تست:-همه تستها بايد قابل رديابي نيازمنديها باشند-تستها بايد طرح ريزي شده باشند-اصل پارتو بايد در مورد تست كردن رعايت شوند -80درصد خطاها در 20 درصد از كدها يافت ميشوند-تستها از كم به زياد بايد انجام شود -تست فراگير ممكن نيست كارهاي مربوط به ساخت سيستم
اسلاید 54: امور مربوط به جاريسازي سيستماصولمديريت انتظارات مشتري براي هر جزء اضافييك بسته كامل بايد ايجاد، تست و تحويل شوديك روش پشتيباني از محصول بايد ايجاد شود موضوعات آموزشي ميبايست تهيه و در اختيار كاربر قرار گيردابتدا بايد اشكالات نرم افزار مرتفع شده، سپس متحول شود
اسلاید 55: مبانی تجزیه تحلیل نیازهاتجزیه و تحلیل نیازها tعملیات نرمافزار و کارآیی لازم برای عملیات، واسطههای نرمافزار با مولفههای دیگر سیستم و tمحدودیتهای طراحی که نرمافزار بایستی رعایت کند را مشخص میکند.تجزیه و تحلیل نیازهابرای طراح نرم افزار نمایش اطلاعات و عملیات را مشخص میکند که منجر به طراحی دادهها، معماری و رویهها میشود و برای مشتری و تولیدکننده نحوه ارزیابی کیفیت نرمافزار را بعد از ساخت مشخص میکند.مراحل تهيه طرح جامع سيستمهاي اطلاعات مديريت
اسلاید 56: خصوصیات تحلیلگر (Analyst):1_ توانایی فهمیدن مفاهیم مجرد.ttسازماندهی مجدد آنها در گروههای منطقیttایجاد راهحلهایی برای هر گروه منطقی2_ توانایی جذب حقایق صحیح و مناسب از منابع گیج کننده و متناقض.3_ توانایی فهم محیطهای کاربر/ مشتری. 4_ توانایی بکارگیری مولفههای سختافزاری/نرمافزاری برای محیطهای کاربر/ مشتری.5_ توانایی برقراری ارتباط خوب به صورت شفاهی و کتبی.
اسلاید 57: اصول تحلیل :دامنه اطلاعات بایستی شناخته شده و نمایش داده شود. (جریان اطلاعات، محتوای اطلاعات و ساختار اطلاعات)1. مدلهایی که نشانگر اطلاعات، عملیات و رفتار سیستم هستند.2. مسأله بایستی تقسیمبندی شود تا جزئیات مشخص گردد. (کاهش پیچیدگی)3. نمایش منطقی و فیزیکی سیستم بایستی ایجاد گردد.
اسلاید 58: 58
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.