صفحه 1:
آلودگی صوتی 2 0 ,
Noise Contamination 2
دکتر مهدی جهانگیر بلورچیان
دانشکده بهداشت ت دانشگاه علوم پزشعی opus
1392
صفحه 2:
۳ wer
تمي نكارى صوتىٍ
علم صوت به معنى وسيع كلمه توليد » گسیل و دریافت انرژی بصورت
ارتعاش در ماده است.
اگر اتمها و مولكولهاى شاره يا جامد از اوضاع طبيعى خود تغيير مكان يابند»
نیروی الاستیک در آن پدید میگ » که مربوط به سختی جسم است و
میخواهد جسم را به حالت نخست باز گرداند» این را نیروی برگرداننده گویند.
تأثیر این نیروی الاستیک برگرداننده توأم با خاصیت اینرسی دستگاه » ماده را
برای ارتعاشهای نوسانی و در نتیجه گسیل موجهای آکوستیکی قابل میسازد.
امواج صوتی امواج مادی بوده که هم طولی و هم عرضی میتواند باشد.
در شاره ها بصورت طولی است و در محیطهای دیگر هم بصورت طولی و
هم بصورت عرضی است.
یعنی فرضا اگر صوت وارد یک ماده جامد شود به موج طولی و عرضی با
سرعتهای متفاوت تجزیه میشود
امواج ماورای صوت را به روشهای مکانیکی و الکتریکی و مغناطیسی
میتوان تولید کرد.
صفحه 3:
صفحه 4:
تمي نكارى صوتى
تميزكارى لولهها با امواج صوتى
امروزه استفاده از امواج صوتى (sonic horns) (cise sleds)
جهت جلوگیری از رسوب ذرات و خاکستر در ماشين آلات صنعتى از قبيل
9 وه ۰ بویار ها ر ... افزایش یافته است.
چنانچه این بوقها بدرستی استفاده شوند موجب افزایش در مدار بودن
ماشین ۰ کاهش تعمیرات » کاهش افت فشار و کاهش هزینههای تمیزکاری
خواهند شد.
در طراحی و استفاده اين تجهیزات در بویلرها شرایط هندسی بویلر و لولهها
» نوع سوخت دبی گاز عبوری » دما و پارامترهای دیگر مد نظر قرار
میگیرند.
صفحه 5:
مريت تمي نكارى صوتى
* در تميزكارى صوتى » امواج صوتى با لرزشهايى كه ايجاد
مىكنند موجب جلوكيرى از رسوب ذرات بر روى سطوح
مىشوند.
* به عبارتى لرزشهاى ايجاد شده موجب سست شدن جسبندكى ذرات
با سطوح شده و در جریان گاز. از محوطه خارج میشوند.
* نکته مهم در اين تمیزکاری عمل کردن آن در کلیه نقاط مورد نظر
از سیستم است.
* حتی در نقاط کور سیستم که امکان تمیزکاری با روشهای دیگر
مشکل است تمیزکاری صوتی درست عمل میکند.
صفحه 6:
09000066
i | بوف صو
بوقهای صوتی در فرکانسهای شنوا و مادون صوت کار میکنند.
بوقهای شنوا در فرکانسهای بالاتر از 75112 در گستره 6۳0- 15000 کار
بعضی کاربردها نیاز به امواج با طول موج کوتاهتر است ( 250۳12 ) ولی
اغلب موارد فرکانس مورد نیاز حدود 125112 موباشد.
از آنجا که معمولا فرکانس طبیعی سیستم به این مقادیر نمیرسد» خسارت ناشی از
تشدید امواج غیر ممکن است.
بوقهای ماورای صوت با امواج بلند در محدوده فرکانس کمتر از محدوده شنوایی
بشر کار میکنند (معمولا با فرکانس (6- 35|12) اين منجر به ایجاد توربولاتس
بیشتری در جریان گاز میشود که خود موجب موثرتر شدن عمل تمیزکاری خواهد
شد.
البته احتمال خسارت در اين متد بیشتر است و لازم است پیش بینیهای لازم صورت
گیرد که این در دستور العملهای بهره برداری ارائه شدهاند.
صفحه 7:
5 ۰ uy ۰ 5
نکاتی چند درباره استفاده از بوق صوتى
خسارات بوقهای صوتی امروزه
و نقائص فنی » بوقهای مادون صوت در مواردی استفاده میشوند که تجهیزات دارای
عمر بالایی هستند و همراه گاز رطوبت وجود دارد
بطور مثال در پیش گرمکنهای هوای دوار ) پیش گرمکن هوای دوار میتواند لرزشهای
۰ ار استفاده از بوقهای مادون صوت را تحمل کند.(
نکته دیگر در استفاده بهینه از بوقهای صوتی این است که به تعداد کافی از بوقهای
صوتی در ماشین آلات نصب شود تا تمیز کاری کامل ایجاد شود.
در غیر اینصورت در محدوده خاصی این امکان برقرار خواهد شد. بطور مثال در
فیلتر های دود هر بوق 125- 14500 برای هر 2 1 ]5000 سطح فیلتر مورد نیاز
است.
به خاطر عدم نصب صحیح است تا بهره برداری
دوره تناوب استفاده از بوق نیز از عوامل مؤثر در عملکرد بهینه است.
این زمان بایستی به اندازه کافی کوتاه اختیار شود تا ذرات رسوب شده فرصت چسبیدن به
سطح را پیدا نکرده باشند.
تنظیم بوق برای عمل به مدت 40 تا 1 ثانیه هر (0) تا 000 دقيقه معمولا" مناسب
میباشد. البته با توجه به شرانط و ظرفیت این زمان تغییر میکند.
صفحه 8:
صفحه 9:
تمي كاري لولههای بویلر نیررو گاهی
يكى از مواردى كه ارى اهميت دارد لولههاى 50 نیروگاهی
لنت
در نشست دود و رسوبات روى لولدها جنانجه به سرعت تميزكارى صورت
نكيرد اين منجر به افزايش مقاومت حرارتى و افزايش دماى موضعى لوله و
کاهش تبادل گرما شده به حدى كه موجب ذوب شدن لوله و محكمتر شدن
رسوب میگردد.
در اين صورت لازم است هر چه سریعتر با استفاده از تجهیزات مربوطه ء
رسوبات از روی لولهها جمع آوری شود.
صفحه 10:
تمیکاری لولههای بویلر نیرروگاهی
۰ اين عمل با استفاده از ی با کمک بخار و
ال هت مربوط به وا صورت میگیرد که موجب سبر: ۰ ۳۳
خسارات جانبی به اجزای بویلر است.
۰ در این ارتباط بویلر واحد صنعتی ۱!0۳۲۳6۵56۲۲ در آمریکا که
همواره با مسئله جمع شدن رسوبات و ذوب فلز همراه بود با مجهز شدن به
بوق صوتی در قسمتهای مختلف بویلر در کنار 500010۷/۲5 راندمان
تولید بخار به مقدار قابل توجهی بهبود یافت و مسئله ذوب شدن لولهها نیز
حل گردید.
صفحه 11:
بوق صوتى و تمي نكارى لوله بوي
* در عمل معلوم شده است كه وجود بوق صوتى هيجكونه مشكلى
در انتقال حرارت ایجاد نمیکند» در صورتی که استفاده از بخار و
هوای فشار بالا موجب تلفات حرارتی میگردد.
* به علاوه زمان خارج از مدار بودن بویلر و میزان خوردگی بویلر
و مصرف آزمایشهای مربوط به هوا و بخار فشرده کاهش
مییابد.
۰ ذکر این مطلب در استفاده از بوقهای صوتی مهم است که این
وسایل جهت نگهداری تمیز سیستم کاربرد دارند نه اينکه سیستم
صفحه 12:
تولید صوت
اهمیت صوت در زندگی عادی انسان کمتر از اهمیت حرکت و
نور نمىباشد.
اگر. جه به هيج طريق نمىتوان حس شنوايى را به ياى حواس دیدن
و حرکت در آورد.
زندگی پر از صداهاست و ما هميشه طالب شنیدن صداهای خوش
و حیاتی هستیم و از صداهای نامطبوع و خطرناک گريزانيم.
بطور. کلی باید گفت که هر چه پیش میرویم از قبیل: تلفن - رادیو
- فونوگراف - ضبط صوت روی فیلم و تهیه فیلمهای صدادار و
غيره خود میتواند دلیلی سالم بر موضوع باشد.
صفحه 13:
one ورشد
موضوع اینکه وقتی به جسم جامدی ضزّبه وارد میسازیم تولید صدا
میکند» قاعدتا از زمانهای بسیار قدیم باید بوسیله بشر مشاهده شده باشد
اساس پیدایش علم موسیقی این است که تحت بعضی از شرایط صدای
حاصل به گوش انسان خوش میآیند و مطبوع است.
اما موسیقی قرنها قبل از اينکه از نظر علمی مورد تحقیق قرار گیرد جز
صنایع ظریف محسوب میگردد.
اولین فیلسوف یونانی که مبنای صداهای موسیقی را بررسی نمود فیثاغورس
میباشد که 9 فرن قبل از میلاد میزیسته است.
به نظر میرسد که او این مطلب را کشف نمود که: چنانچه دو سیم را با
قدرت مساوی بکشیم آن سیمی که کوتاهتر است صدايش یک آکتاو بالاتر
است. در این هنگام موضوع نتهای موسیقی پیدا کردهبود.
ولی بستگی نتهای موسیقی با فرکانس اجسام احتمالا معلم نبود و گویا این
موضوع تا زمان گالیله روشن نبوده است.
صفحه 14:
سیم تحولی و رشد
۰ در انتهای قسمت «اولین روز» از کتاب «بیانات مربوط به علم»
متعلق به گالیله که بحث قابل ملاحظهای در موضوع
1ك ارتعافى مىباشد
٠ که در آنجا گالیله از همزمانی آونگ ساده و ارتباط فرکانس پاندول
با طول آن شروع کرده است و به پدیده تشدید یعنی پیدا شدن
ارتعاش در یک جسم بواسطه وجود همان ارتعاش در دو جسم
دیگر که از آن فاصله دارد» میرسد.
© معنی فیزیکی وجود ارتباط بین این دو به تعداد ارتعاشات در واحد
ثانیه وابسته است.
صفحه 15:
تولید صوت کلاسیک
کالیله وقتی با قیچی آهنی کنار یک صفحه برنجی را میخراشید صفحه مرتعش
میگردید.
چنانچه صدا خالص باشد قیچی صفحه را به یک عده خطوط نازک تقسيم مىكرد.
وقتی نت حاصل خیلی زیر بود خطوط به یکدیگر نزدیک میشدند و برعکس
وقتی نت حاصل بمتر میشد خطوط روی صفحه از یکدیگر دور میگشتند.
گالیله توانسته بود بوسیله دو صدایی که بدین طريق درست مىكرد دو سيم را به
ارتعاش در آورد.
نتيجه ادعايى اين تجر؛ بود که چنانچه صدای دو سیم نسبت به هم دو
آکتاو باشد» لازم است نسبت بين عده خطوط روى دو صفحه هم مثل نسبت © به
باشد.
صفحه 16:
تولید صوت کلاسیک 6
فركانس سيم كشيده تابع طول كشش و دانسيته آن مىباشد. ويد
البته اين موضوع در ميان نبود كه حركت سيم » صوتش را از راه دینامیک
مطالعه نمايند.
زيرا نظر يههاى مكانيكى تا اين زمان به اين اندازه بيش نرفته بود.
با وجود اين كاليله مقايسه بسيار سودمندى بين ارتعاش سيم و ارتعاش ياندول
نمود.
مقصود او این بود که بفهمد چرا فقط وقتی نسبت فرکانس دو صوت مثل دو
عدد کوچک کامل است.
مجموعه آن دو صدا به گوش خوش آیند میباشد؟
چرا صداهای دیگر که دارای اين خاصیت نیستند به گوش مطلوب نیستند؟
صفحه 17:
an انواع صبا
گالیله مشاهده نمود که هرگاه یک تعداد پاندول را به یک محور افقی آویزان
کنیم به قسمی که همه در حین تعادل در یک سطح بایستند»
چنانچه فرکانس آنها نسبت به هم منطبق باشد» چون همه را به حرکت در
آوردیم و چشم را در سطح تعادل مشترک آنها قرار دهیم یک نوع حرکت
منظم و مطلوبی میبینیم,
اگر یک عده پاندول را به یک محور افقی آویزان کنیم بطوری که همه در
حال تعادل در یک سطح باشند»
در این صورت اگر فرکانس آنها نسبت به هم غیر منطبق باشند منظره
ناموزون و در هم » مشاهده میگردد.
البته اين مشاهده که به طريق بسیار زیرکانه انجام شده جنبه سینماتیک دارد.
صفحه 18:
alos
- و ارتعاش سیم
دانشمندی به نام سور در مورد تارهای کار کرده و فرکانس تار
مرتعش را از روی قطعه وسطی آن محاسبه نمود.
بالاخره اولین دینامیک تارهای کشده مرتعش برای ریاضیدان انگلیسی بروک
تیلور باقی ماند. این نظریه که مبتنی بر قبول منحنی مخصوص برای شکل
تار مرتعش بوده و طبق این نظریه نقاط مختلف تار در یک زمان به
وضعیت مستقیم تار میرسند.
از روی معادله این منحنی و معادلههای نیوتن درباره حرکت توانست برای
فرکانس ارتعاشی سیم فرمولی که با تجربیات گالیله مطابقت داشت بيدا كند.
در این اثنا مخصوصا در انگلستان بوسیله والیس (۷۷2۱//5) و در فرانسه
بوسیله سور مشاهده شد که سیم در حال ارتعاش ممکن است به چند قسمت
تقسیم شود و فصل مشترک نقطهای است که به هیچ وجه دارای حرکت نبست
و az (Noend) oS I lel
و ملاحظه نمود که بر عکس نقطهای که در وسط دو گره قرار داشت نقطهای
وجود دارد که حداکثر ارتعاش را دارد و از اين رو شکم ارتعاش نامیده شد.
صفحه 19:
خواص صوت
فراوانی و ارتفاع
"زدیا و سایر آلات مرتعش از لحاظ عده موجهای کاملی که در هر ۶۳.5
ایجاد میکنند باهم اختلاف دارند.
مثلا میگویند یک دیابازن 256 سیکل در ثانیه فراوانی دارد و دیگری
#۴ سیکل هر چه فراوانی موجها زیادتر شود»
آثار امواج در روی صفحه موج نگار به هم نزدیکتر میشود.
زیر و بمی صوت به فراوانی بسته است» هر چه موجها زیادتر شوند صوت
زيرتر و هر چه کمتر شوند صوت بمتر میشوند.
مادام که فراوانی امواج بالاتر از آستانه حس است این نسبت بر قرار است.
زیر و بمی با شدت صوت نیز ارتباط پیدا میکند یعنی از حد معینی که بگذریم
صوت بم هر چه شدیدتر شود بمتر و صوت زیر هر چه شدیدتر شود زیرتر
۳
میشود.
صفحه 20:
خواص صوت
شدت و دامنه امواج صوت
امواج صوت در دامنه نیز باهم تفاوت دارند.
در روی موج نگار هر چه عقربه موج نگار بیشتر از وسط صفحه منحرف
شود و بیشتر به بالا و پایین برود گوئیم دامنه داری صدا بیشتر است
امواج دیاپازنها اول دامنههای بلندتر دارند و به تدریج کوتاهتر میشوند تا بکلی
متوقف میگردند یعنی صوت قطع میشود.
دامنه ارتعاشات ۰ شدت محرک و نیروئی را که در ایجاد آن بکار برده شده
است نشان میدهد هر چه دامنه ارتعاشات بیشتر باشد صوت به گوش ما بلندتر
میآید»
اما بلندی صدا به فراوانی موج نیز مربوط میشود.
فراوانی خیلی کم و زیاد » یعنی نزدیک به مرز شنوایی باید بلندی بیشتری
باشد تا شنيده شود.
صفحه 21:
خواص صوت
شدت و دامنه امواج صوت
واحد اندازه گیری شدت صدا دسی بل است و معمولا میگویند
صدایی فلان قدر دسیبل از مرز شنوایی بالات است»
یک بل ده برابر شدتی است که محرک باید داشته باشد تا در مر
شنوایی قرار گیرد و ده بل صد برابر این شدت و سه بل هزار
برابر اين شدت است»
يس بل لكاريتمى با يايه ده است و نسبت شدت صوت مورد بحث
را با شدت آستانه احساس صوت نشان میدهد.
دسی بل یک دهم بل است.
صفحه 22:
طنین و پیچید
تجزيه امواج Ne فاك اللواجي
۲ كال لقيقتر و حساس از موج نكار ى لت كه سكام 2 ۳
منظور بكار مىرود موج نكار با اشعه كاتود است.
دیایازن ساده تراكم و انبساطى در هوا ايجاد میکند که بصورت منحنى
8 تبت میشود.
دو دیاپازن که فراوانی آنها مختلف است اگر باهم مرتعش شوند موج
ایجاد میکنند که روی موج فرودی آنها را میپوشاند.
موج صوتی پیچیدهتری را میتوان با مرتعش کردن سیم کشیدهای بوجود آورد
این سیم زیر و بمی خاص ایجاد میکند که بصورت اصلی معروف است» الا
آن سیم در عين حال در همه طول خود و در قطعات دیگر نیز ارتعاشات
خاصی دارد» اینها را ارتعاشات پارهها خوانند.
هر پاره زیر و بمی خاص خود دارد که هارمونیک یا اورتون خوانده
میشود.
صفحه 23:
اورتونها
وقتی ضربتی به سیمی مینوازیم صوت بلند های به گوش میرسد.
اما اگر آن سیم را با موی نرمی در وسط مرتعش کنیم صوت سادهای خیلی
زیرتر از آهنگ اصلی از آن بر میخیزد.
اگر فراوانی آهنگ اصلی 000 سیکل در ثانیه باشد» فراوانی آهنگ
پارهای 0016 سیکل در ثانیه است. آهنگی که شنیده میشود» اورتون اول
خوانده میشود.
حال اگر سیم را در یک سوم طولش مرتعش کنیم» صوتی زیرتر از صوت
پیش بگوش میرسده فراوانی موج این صوت سه برابر فراوانی موج صوت
اصلی یعنی ۸660" سیکل در ثانیه خواهد بود» اين را اورتون دوم خوانند.
به همین ترتیب ممکن است سیم را در یک چهارم طول و یک پنجم و یک
00 وک هفتم و ... مرتعش کنیم.
صفحه 24:
اورتونها
هر قدم صوت سيم زيرتر مىشودء هر چه ارتعاش روی قطعات کوتاهت
باشد دامنه موجها کو تاهتر میشود و بلندی صوت به مرور كمه
i ء » گذشته از صوت اصلی » اورتونهای بسیار از
ا الگوی تراکم و انبساط هوا چنان پیچیده است که اگر
نگاری ثبت شود چشم نمیتواند آنها را از هم تفكيك كند و بايد
ریاضی و الکتریکی آنها را تجزیه کرد.
صفحه 25:
و نان
owl I)
آلات موسیقی مختلف نه تنها ارتعاشات پارهای مختلف ایجاد میکنند بلکه خوا
رزونانس آنها نیز مختلف است.
به عبارت دیگر بعضی اورتونها را تشدید و بعضی را مخفف میکنند. یک آلت
موسیقی ممکن است اورتونهای بم را تشدید کند و دیگری اورتونهای زیر را به
همین سان.
اصل رزونانس با آزمایش سادهای روشن میشود دیاپازنی را نزدیک پیانو مرتعش
سیمهای پیانو در اثر اين ارتعاش مرتعش میشود و حداکثر ارتعاش ) میانه
خواهد بود.
ممکن است در آزمایشگاه دیاپازنهایی را دیده باشید که روی جعبهای سوار است
(جعبه رزناتور(.
صفحه 26:
و مه جد شود مدرد eine ل 0001
که هوای درون آنها با ارتعاش دیاپازنها مرتعش میشود.
پیانو و ویولون و ساکسوفون چنانکه ساخته شدهاند که برای بعضی از پارهها رزنانس
فراهم میکنند.
برای دیدن اينکه چگونه اختلاف در اورتونها » آهنگهای آلات مختلف موسیقی را از هم
. دس میکند» میتوان از صافی صوت استفاده کرد.
اين صافيها پیچیدگی صوت را کم میکنند یعنی ارتعاشات پارهها و در نتیجه اورتونها را
میگیرند و آهنگ اصلی را به گوش میرسانند.
هر چه اور تونهابیشتر گرفته شوند تفاوت طنین نامحسوستر میشوند.
اگر نت » میانه در روی پیانو و ویولون سل و شیپور نواخته شود هر یک طنين
مخصوص خود را خواهند داشت.
اما وقتی فقط ارتعاش اصلی به گوش برسد و اورتونها حذف شود» آهنگ همه آلات
موسیقی به هم شبیه میشود. هر چه اورتونها بیشتر به گوش برسند آهنگ خاص هر آلت
وی بهتر تشخیص داده میشود.
۱
صفحه 27:
shy a 3 كا ۳
tis. tT ok Par tun , ls Ce ۳۳۲۲۲۱
ارتعاشهایی را که سبب تولید و
حدود فرکانسشان طبقه بندی میکنند.
موجهای صوتی میشوند» بر حسب
ارتعاشهای صوتی که در ایجاد صدا موثرند و با گوش شنیده میشوند» دارای
فرکانسی بین 200 تا 6000200 هرتز است.
(Modulated) Vai &
انرژی آکوستیکی که همراه گفتار است از ماهیچههای سینه ۱
این ماهیچهها هنگام انقباض هوا را از ششها بسوی اجزای مختلفی که ساز و
کار صوتی را تشکیل میدهند» روانه میسازد.
این جریان دائم هوا را میتوان حامل انرژی دانست که باید از حیث سرعت و
فشار برای تولید صوت دگر آهنگیده شود.
این تغییر لازم به یکی از دو طریق اساسی که به تولید صوتهای با صدا و
بیصدا منجر میشود. انجام میگیرد.
صفحه 28:
ساز و کار صوت
صوت با صدا
صوت با صدا ۰ شامل حرکات حروف مصوت گفتار معمولی و همچنین
آهنگهای مخصوص صداهای آوازه خوانی است.
عامل اصلی دگر آهنگش صوتهای صدادار نای است که تارهای صوتی در
عرض آن کشیده شدهاند.
ساختمان تارهای صوتی
تارهای صوتی تشکیل از دو نوار پرده مانند که دیافراگمی شکاف دار را
درست میکنند» تشکیل یافته است و بواسطه باز و بسته شدن این شکاف در
اثر ارتعاش جریان هوا دگر آهنگیده میشوند.
طول سوراخ وسط دیافراگم که هنگام عمل به شكاف تبدیل میگردد» در
مردان 0.6 سانتیمتر و در زنان 4.0 سانتیمتر است و کششی که تارهای
صوتی با آن كشيده مىشوند؛ فرکانس اصلی دگر آهنکش را معین میکنند
صفحه 29:
۱ . ساز و کار صوت
وظیفه تارهای صوتی
عمل تارهای صوتی این است که تغیبرات سرعت و فشار جریان دگر
آهنگیده را به شکل منحنی دندانه ارهای در میآورد.
وقتی منحنی دندانه ارهای را به کمک سری فوریه (۳0۵۱1۲/6۲) تجزیه
کنیم» دیده میشود که تعداد زیادی هارمونیکهایی که از حیث فرکانس با هم
ارتباط دارند» در آن منحنی قرار گرفتهاند.
شبکه آکوستیکی
حفرههای متعددی که در حکم تشدید کننده هستند و همچنین سوراخهای بینی
و حفرههای گلو و دهان بر روی هم یک شبکه آکوستیکی را تشکیل میدهند
5 0 ای فشار را دوباره دگر آهنگیده میکنند.
بسیاری از اين پارامترها را میتوانیم به میل خود کنترل کنیم» یعنی با تغيير
دادن وضعیت زبان یا تغیبر شکل لبها میتوان تعداد زیادی صوت با صدا
تولید کرد.
صفحه 30:
بای تنس سازو کار صوت
همچنین ساز و کار صوتی میتواند صدا را بدون استفاده از تارهای صوتی
تولید کند. اینگونه صوتها را صوتهای تنفسی مینامند.
مثلا اگر هوا را بطور دائم با فشار توام با تنفس از ششها خارج میسازیم»
صدایی مانند هیس تولید میشود که شبیه به صدای فرار بخار است.
ظاهرا این صدا به واسطه اغتشاشی است که در جریان هوا هنگام عبور از
مسیر نامنظم دستگاه صوتی پیدا می شود.
صوت بی صدا
اینگونه صوتها شامل صامتهای بی صدای مالشی f 86 (frictive) 5
5 و همچنین صامتهای بی صدای ایستی stl (Stop) م و ] و ۲ هستند.
در اینجا ارتعاش اساسی اینگونه تولید میشود که لبها . دندانها و زبان »
جریان هوا را دگر آهنگیده میکنند. تجزیه انواع صوتهای بی صدا وجود
نواری از فرکانسهای پیاپی را بیشتر در قسمت بالای فرکانسهای
صفحه 31:
~ ما ۰ ”
te سیستم سهایس صوی
سیستم تبریدی که با صوت کار میکند» میتواند منجر به ساخت
نسل Gane از یخچالها و دستگاههای تهویه مطبوع شود که در
آنها آسیبی که گاز های مورد مصرف به سیستمهای فعلی به لایه
آوزن زمین وارد میکنند» مرتفع خواهد شد.
اساس این سیستمها موتور ترموآکوستیک)گرما صوتی( است.
در این موتور. امواج صوتی پرانرژی باعث نوسان گازهای خنثی
میشوند بطوری که اين گاز ها میتوانند محیط اطراف را سرد یا
گرم کنند.
صفحه 32:
سیستم سمایش صوتی
هدف از. ساخت سیستم سرمایش صوتم
هدف از طراحی این سیستم استفاده از آن در شرایط
میکروگرانی )گرانی یا ثقل بسیار کم) فضا است» جایی که
سیستمهای عادی ald به کار نیستند.
اولین واحد تبرید)/سرمایش( به تازگی دوره آزمایش شش روزه
خود را به پایان رساند و به گفته پژوهشگران دقیقا به همان
ae کار کرده است.
این دستگاه به عنوان بخشی از برنامه آزمایشی فضایی نیروی
هوایی ایالات متحده آمریکا بر روی فضاپیمای شاتل به فضا برده
wa
صفحه 33:
سیستم سرمایش صوتی
ساختمان سیستم سرمایش صونی
هسته اصلی یخچال صوتی » بلندگوی ویژهای است که محرک آکوستیک نام
دارد.
وقتی پالسهای الکترونیکی از آهنربا و کویل صدا به دیافراگم محرک یا
پیستون » برخورد میکنند» باعث ارتعاش آن و در ننیجه تولید امواج صوتی
پرانرژی میشوند.
این صدا آنقدر بلند است که اگر امواج صوتی در یک لوله صلب و بدون
ارتعاش محبوس نبودند» شدت صوتی (160 دسی بل) معادل صدای
پرتاب موشک ساترن 9 بود که در فاصله یک کیلومتری سکوی پرتاب به
گوش میرسید.
اين لوله . حاوی خطوطی از گازهای خنثی » نظیر هلیوم همراه با گزنون یا
آرگون است.
صفحه 34:
3 a 6
سیستم سرمایش صوتی
ساختمان سیستم سرمایش صوتی
همچنین یک نوار پلاستیکی به عرض 0 سانتی متر و طول 9
متر با تکههایی از نخ نایلونی که به صورت پلههای نردبان در
عرض نوار قرار گرفتهانده در داخل لوله گذاشته شده است.
این نوار پلاستیکی به صورت کلافی استوانهای پیچیده شده که
دودکش نامیده میشود.
تکههای نخ » نقش جدا کننده را دارند و اجازه میدهند که
مولکولهای گاز در. فضای باریک بین لایههای پلاستیک بالا و
پایین بروند.
صفحه 35:
3 a 6
goed cue
مکانیزم سیستم سرمایش صوتی
مولکولهای گاز وقتی فشرده میشوند» داغ مىشوند و هنكام انبساط » خنک
میگردند. امواج صوتی از نوع طولی هستند و بر اثر حرکت امواج به سمت
پایین لوله . همزمان با فشردگی و انبساط موج » اتمهای منفرد به سمت بالا و
پایین نوسان میکنند.
اتمى كه در یک محل و دمای معین قرار دارد» بر اثر رسیدن موج به آن
فشرده و داغ میشود.
مقداری از این آزمایشهای مربوط به گرما به دیواره پلاستیکی منتقل
میشود.
با ادامه حرکت موج . اتم به سمت پایین کشیده میشود و از محل اولیهاش
نیز پایینتر میآید» در نتیجه اين انبساط » اتع سرد میشود و به دمایی کمتر از
دمای اولیهاش میرسد.
صفحه 36:
سیستم سمایش صوتی
مکانیزم سیستم سرمایش صوتی
در این حالت اتم از پلاستیک اطراف خود مقداری گرما جذب
میکند و با رد شدن موج به وضعیت و دمای اولیهاش بر میگردد.
تمام اتمهای موجود در دودکش همین روند را دنبال میکنند:
به سمت بالا حرکت و آزمایشهای مربوط به گرما ریا به پلاستیک
منتقل میکنند
و سپس پایین میآیند و آزمایشهای مربوط به گرما را از پلاستیک
جذب میکنند
به این ترتیب آزمایشهای مربوط به گرما در پلاستیک به سمت
95 و پایین لوله خنک میشود.
صفحه 37:
سیستم سمایش صوتی
۰ مشکلات سیستم سرمایش صوتی
۰ 8 واهدهای صبوتی به حبطه لز ازم خانگی بايد
مسائل فنی که بطور عمده به بازده سیستم مربوط میشوند»
Ja گردند.
٠ یکی از پژوهشگران دانشکده تکمیلی دریایی در مونتری
كاليفرنيا در مورد سیستمهای سرمایش صوتی میگوید:
مشکل اساسی این تکنولوژی ء کمبود متخصص میباشد.
صفحه 38: