صفحه 1:
عنوان دوره آموزشی
آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری
ارائه:
دکتر سعید گیوه چی
استادبار HSE و مدیربت بحران دانشگاه تهران
صفحه 2:
مباحت دوره
قسمت اول: طرحریزی اضطراری
* مقدمه(شواهد تاریخی)
* تعاریف
* طرحریزی اضطراری
انواع وضعیتهای اضطراری
کمیته اضطراری
آمرکز کنترل اضطراری
شبکه واکنش اضطراری
دستورالعملهای آمادگی و واکنش اضطراری
ااطلاعرسانی در شرایط اضطراری
صفحه 3:
مباهت دوره
قسمت دوم: پیادهسازی طرح اضطراری
مراحل پیادهسازی
فازا. اقدامات قبل از وقوع (طرح پیشگیری)
فاز ۲. اقدامات حین وقوع (طرح مقابله)
فاز۳. اقدامات پس از وقوع (طرح بازیابی)
صفحه 4:
مباهت دوره
قسمت دوم: پیادهسازی طرح
فاز ۱ عملیات مقدماتی با اقدامات قبل از وقوع (طرح پیشگیری)
ارزیابی ریسک
۳ طرحها و برنامههاى ايمنى
7 تحليل سناريو
صفحه 5:
مباهت دوره
قسمت دوم: پیادهسازی طرح
فاز ۲ اقدامات حین وقوع (طرح مقابله
۲ اطلاع از حادثه اضطراری
GEES), al Seer lal ۳
۲ اعلام وضعیت اضطراری
توقف اضطراری
نجات و درمان مصدومین و انجام کمکهای اولیه
تخلیه اضطراری
اقدامات عمومی و اختصاصی مورد نیاز در شرایط اضطراری
Ss 34
صفحه 6:
مباحث دوره
قسمت دوم: پیادهسازی طرح
فاز ۲ عملیات پس از وقوع (طرح بازیابی)
* گزارش حادثه اضطراری (بررسی اولیه در محل)
پاکسازی محل حادثه
تشکیل جلسه کمیته اضطراری
v
v
بررسی آسیبهای روانی ناشی از شرایط اضطراری _ ۳
صفحه 7:
قسمت اول
طرمریزی اضطراری
صفحه 8:
شواهد تاریخی
هادثه
آتش سوزي متان
انفجار نیترات آمونیم
آتش سوزي گاز طبيعي
اتقیار نت کار مات
انفجار پرویان
آتش سوزي نفت گاز مایع
نشت ایژوسیانات متیل
آتش سوزي نیترات آمونیم
زمان و محل وقوع
4 ميلادي, اوهایو آمریکا
7 ميلادي, تگزاس
3 ميلادي, حومه
نیوبورک
2 ميلادي, برزیل
0 ميلادي, اسپانیا
4 ميلادي, مكزيكوسيتي
4 ميلادي. بویال هند
7 ميلادي, فرانسه
37
SL
650
2000
60
صفحه 9:
وضعیت اضطراری
* وضعیت اضطراری رویداد برنامهریزی
نشدهای است که در لثر آن افراد. تاسیسات
و محیط زیست در معرض خطر جدی قرار
می گیرند. این وضعیت اغلب نتیجه نقص
دستگاهها و با خطاهای انسانی بسه وقوع
میپیوندد. البته عوامل خارجی دیگر نظیر
رعد و برق, سیل. طوفان. زلزله و جنگ نیز
ممکن است سبب بروز آن گردند.
صفحه 10:
تعاریف- بحران
شدیدترین حالت بروز وضعیت اضطراری که شامل موارد زیر است:
انفجار
آتشسوزی گسترده
عوامل ناخواستهای که منجر به قطع تولید گردد.
گازهای سمی در حد وسیع که جان افراد را در معرض تهدید قرار دهد.
نقض جدی قوانین عمومی نظیر قوانین ایمنی و زبستمحیطی و احتمال وارد
آمدن صدمه به ساکنین محیط اطراف
صفحه 11:
تعاریف- بحران
حادثهای است کهبه صورت طبیعییا بوسيلة بشربه
طور ناگهانی و به صورت فزاینده به وجود میآید و
سختی و مشقتی رابه جامعةٌ انسانی تحمیل مینملید
كه جهت برطرف نمودن آن نیازبه اقدامات اساسی و
فوقالعاده میباشد.
صفحه 12:
تعاریف- مدیریت اضطراری (مدیریت بحران)
فرآیندی پویاست است که به وسیلة مشاهدة سیستما تیک بحرانها و
تجزییه و تحلیل آنها در جستجوی یافتن ابزاری است که بوسیل آنها
بتوان از بروز بحرانه | پیشگیری نمود و یا در صسورت بروز آسن در
خصوص کاهش آثار. آمادگی لازم. امدادرسانی سریع و بهبود. اقدام
نمود.
صفحه 13:
تعاریف- مانور شرایط اضطراری
چه اجرا درآوردن برنامه مقابله با شرلیط اضطراری در یک حادثه فرضی
صفحه 14:
انواع وضعیت اضطراری
* تقسیمبندی به لحاظ وسعت حادثه
وضعیت اضطراری مختص مجتمع
وضعیت اضطراری محلی(منطقهای)
وضعیت اضطراری ملی
وضعیت اضطراری بینالمللی
صفحه 15:
انواع وضعیت اضطراری
* تقسیمبندی به لحاظ منشاء حادثه
بلایای طبیعی
زلزله
سيل
طوفان
حوادث انسانساخت
آتش سوزی. انفجار یا رها شدن مواد سمی
حوادث هسته ای
خراب کاری
صفحه 16:
کمیته اضطراری
وضعیت های اضطراری معمولابه ندرت رخ می دهند و زمان وقوع آنها مشخص
تشکیل نمی باشد. از لین رو لازم است برای مقابلهبا آنها فعالیت های هماهنگ
و مناسب انجام شود. لین امر تنهابا کمیته ای امکانپنیر است که توان لازم را
برای واکنشی سریع داشته باشد
صفحه 17:
مرکز کنترل اضطراری
به منظور رهبری و کنترل فعالیت های طرح اضطراری بهره
گیری از یک مرکز کنترل اضطراری لازم است.
این مرکز باید خارج از منطقه خطر بوده و تا حد امکان
مجهز به تسهیلات مناسب باشد.
صفحه 18:
مرکز کنترل اضطراری
اطلاعات مورد نیاز مرکز کنترل اضطراری
اطلاعات مربوط به کمیته اضطراری
یک نقشه که نشاندهنده وضعیت مجتمع در منطقه باشد.
یک نقشه از مجتمع که در آن خروجیها. پناهگاههاء مناطق خطرناک, ایستگاه آتشنشانی.
اورژانس و ... مشخص شده باشند.
مدارک فنی مجتمع و نمودارهای جریان ف رآیند
اطلاعات مربوط به تجهیزات و فر آیندهای واحدهای مختلف
برگههای اطلاعات ایمنی مواد
اطلاعات مربوط به سیستمهای و تجهیزات پزشکی موجود
طرحهای تخلیه اضطراری
شماره تلفنهای اضطراری داخل و خارج از مجتمع
صفحه 19:
مرکز کنترل اضطراری
"* تجهیزات مورد نیاز مرکز کنترل اضطراری
*سیستم های صوتی - تصویری جهت ثبت وقایع
*برق اضطراری ( تجهیزات روشنایی اضطراری )
*دستگاه فکس و امکانات استفاده از ) ( اگر مناسب تشخیص داده ده شود)
* خطوط تلفن داخل و خارجی, بیسیم. تلکس, فاکس, موبایل و سایر تج
ارتباطی
* تجهيزات رادیویی و هواشناسی
*سیستمهای اعلام عمومی (آژیر)
" لوازمالتحریر. فایل. کمد و سایر ملزومات اداری مورد نیاز
*تابلوهای مخصوص جهت ثبت و گزارش وقایع. شرایط جوی.
وضعیت کارکنان و تماسهای به عمل آمده
صفحه 20:
شبکه واکنش اضطراری
شبکه واکنش اضطراری. مجموعهای است غیرمتمرکز و متشکل از کمیتههای
واکتش اضطراری کهیک سطقه جفرافیایی خاص را تحت, پوشش قرار دادم وردر
هنگام بروز شرایط اضطراری در صورت نیاز وارد عمل ميشوند.
بهرهگیری از شبکه واکنش اضطراری در مناطقی که مجموعهای از صنایع استقرار
یافتهاند بسیار مفید و موثر خواهد بود.
صفحه 21:
دستورالعملهای آمادگی و واکنش اضطراری
به منظور اثر بخشی یک طرح مدیریت اضطراری لازم است خطرات موجود در
تاسیساتشاشایی قمنده آنگاهپسی از بزرسی, و طلقه بندی خطرات مخقلف بلید ی
منظور مقابله با هر یک از حوادث. روش اجرایی مناسب جهت واکنش در شرایط
اضطراری تدوین شود.
خود لین دتتور العمل :ها ندر سازماندهی سناسب افراد و امکانات بسیار مفثر خواهد
بود.
صفحه 22:
دستورالعملهای آمادگی و واکنش اضطراری
این دستور العمل ها را میتوان به دو دسته کلی عمومی و اختصاصی تقسیم کرد
دستور العمل های عمومی:
به منظور مقابله با وضعیت هایی تدوین می شوند که در صورت وقوع تمام مجتمع را در بر میگیرد .
مانند: نشت و آتش سوزی وسیع در مخازن ذخیره سازی
دستور العمل های اختصاصی:
به منظور مقابله با وضعیت هلیی تدهین می شود که به صورت خاص ممکن است در هر کدام از قسمت
های مختلف مجتمع رخ دهد.
مانند: نشت جزئی اسید در آزمایشگاه
صفحه 23:
قسمت دوم
پیادهسازی طرم مدیریت اضطراری
صفحه 24:
مراحل پیادهسازی طرح اضطراری
فاز ۱. عملیات مقدماتی یا اقدامات قبل از وقوع ( طرح پیشگیری )
فاز ۲ . اقدامات حین وقوع ( طرح مقابله )
فاز ۳ . عملیات پس از وقوع(طرح بازیابی)
صفحه 25:
فاز ۱. عملیات مقدماتی با اقدامات قبل از وقوع
( طرح آمادگی و پیشگیری )
بخش عمده یک طرح جامع مدیریت اضطراری. طرح پیشگیری است. در این
مرحله ضمن شناخت وضعیت موجود.بابه کار گیری تکنیکهای مهندسی ایمنی.
خطرات شناسایی شده و به دنبال آسن منابع موجود برای مقابله با وضعیتهای
اضطراری محتمل سازماندهی ميشوند.
صفحه 26:
برنامه های کاهش ریسک
فعاليت و برنامه زمانبندي سطع ريسى
ری به عمل وهمچنین نگهداری سوابق نیست
جزيي
کنترل بیشتری نیاژ لیست : باید به راه حل مفرون به صرفه توجه شود و
همچنین اطمینان حاصل شود که کنترل ها برقرار هستند . قابل تحمل
باید در جهت کاهش ريسك تلاش شود ليكن هزینه های ضرف شده بدقت پررسی و
محدود شوند.اندازه کیرق میزان کاهش ریسکا نی تواند در دوره های زفانی
مشخص انجام شود سوسطا
زمانی که ریسک متوسط در ارتباط با پیامدهای صدمه زای شدید است , بايد احتمال
وقوع آن ريسك بدقت ارزيابى شده و براساس آن نيازبه اف زايش و
أبهسبود اندازه كيرى هاى كنترلى بررسى شود .
تا زمانیکه ریسک کاهش نیافته کار نباید آغاز شود. منابع قابل توجهی
باید جهت کاهش میزان ریسک تخصیص داده شوند : قابل توجه
تا زمانیکه ریسک کاهش نيافته كار نباید آغاز شود. اگر حتی با استفاده از قابل
تعامی منابع : کاهش یسک امكان پذیر نباشد فعالیت کاری باید متوقف شود ae 1
صفحه 27:
مفاهیم عمده در بحث اقدامات کنترلی
.حذف ریسک
۲ کاهش ریسک
۳ انتقال ریسک
۴ پذیرش ریسک
صفحه 28:
مستند سازی ارزیابی رسک
به طور کلی فرمت استانداردی برای مستند سازی نتایچ
ارزیابی ریسک وجود ندارد
اما سندی که به این منظور استفاده می شود باید شامل
اطلاعاتی از جمله ریسکهای موجود. اطلاعات کمی مربوط به
ریسکها جهت تعیین وسعت ریسک و طرح عملیاتی برای
مواجهه با ریسک باشد
صفحه 29:
plu طرحها و برناممهای ایمنی در فاز پیشگیری
تدوین خطمشی 5۳ 1
آموزش ایمنی (تئوری و عملی)
طراحی و تدوین مجوز های کاری
بازدید هاى دوره اى ايمنى
تدوين مقررات ايمنى
لیمنی پیمانکاران
طراحی و استفاده از برگههای اطلاعات ایمنی مواد 1۷1515
سنجش و پایش مداوم آلایندههای محیط کار
تعیین و در دسترس قرار دادن خطوط تلفن لضطراری
لستقراره بازرسی و تست تجهیزات ایمنی و آتشنشانی
تجزیه و تحلیل حوادث به منظور شناسایی علل ريشه ای
آنها و جلوگیری از وقوع حوادث مشابه
SASS << ب - تب تس
صفحه 30:
انواع سناریو
با نگاهی ساده به موقعیت هایی که یک دولت. شرکت یا سازمان شاید در
:آینده با آنها روبرو شود می توان پنج نوع سناریوی متمایز را شناسايى كرد
2 لا تا لا oe
سناربوی بدون شگفتی
سناریوی خوش بینانه
سناریوی بدبینانه
سناربوی فاجعه
سناریوی معجزه
صفحه 31:
فاز ۲ اقدامات حين وقوع ( طرح مقابله )
در فاز ١ براى مقابله با شرايط اضطرارى محتمل برنامه ريزى لازم صورت ميكيرد.
در اين فاز لازم است برنامهريزىهاى انجام شده شكل اجرايى به خود بكيرد.
به اين ترتيب فاز مقابله با شرايط اضطرارى شامل تمامى اقداماتى است كه به
منظور حفظ ایمنی افراد. تجهيزات و محيط زيست در موقع بروز حادثه به اجرا در
ميآيد و براى رسيدن به هدف مذكور از لحظه آشكار شدن حادثه تا زمانى كه
ریسک های تهیه کننده به شرابط قابل قبول کاهش پیدا کند ادامه مییابد.
صفحه 32:
فاز ۲. اقدامات حین وقوع ( طرح مقابله)
> اطلاع از حادثه
؟ به کار انداختن تجهیزات ایمنی و آتش نشانی
؟ اعلام وضعیت اضطراری
> توقف اضطراری
اقدامات امنیتی
اقدامات حفاظتی
> نجات و درمان مصدومین و انجام کمک های اولیه
۸
۸
5 تخلیه اضطراری و تجمع در محلهای امن از پیش تعیین شده
صفحه 33:
گزارش حادثه اضطراری
هر فرد موظف است به محض مشاهده حوادث اضطراری از
قبیل حریق , انفجار . و سایر شرايط غير عادی مراتب را فورا"
به مسئول GUI کنترل آتش نشانی اطلاع دهد . لازم است فرد
ضمن حفظ خونسردی موضوع را بوسیله تلفنهای مستقیم آتش
(۱/۱6 /1762) و یا سایر سیستمهای ارتباطی داخلی ( بی
سیم یا پیجینگ ) و باذکر دقیق محل وقوع و معرفی خود مطرح
نموده و سپس با استفاده از وسایل اطفاء حریق و امکانات
موجود در محل بمنظور مقابله با حریق تا رسیدن گروه آتش
نشانی اقدام نماید .
صفحه 34:
ارسال تجهیزات ایمنی و آتش نشانی
مسئول اطاق کنترل موظف است که پس از مشخص شدن محل حادثه
کارکنان ایمنی و آتش نشانی را مطلع ساخته تا کلیه امکانات و تجهیزات
ایمنی و آتش نشانی مورد نیاز توسط آنها به محل ارسال گردد. همچنین
بطور همزمان نیز باید به افسر نوبتکار آتش نشانی موضوع را اطلاع دهد .
کلیه وسایل نقلیه آتش نشانی و آمبولانسها بایستی به آژیر مجهز بوده و
در زمان نواختن آژیر به آنها حق تقدم عبور داده شود رانندگان دیگر
وسایل نقلیه موظفند به محض شنیدن صدای آژیروسیله نقلیه خود را در
سمت راست جاده متوقف ساخته و هنگام شب چراغهای جلو را خاموش و
چراغهای توقف را روشن نموده و راه را برای عبور کلیه وسایل آتش
نشانی و امداد رسانی باز کنند.
صفحه 35:
بررسي اولیه در محل حادثه :
درصورتیکه به تشخیص افسر آتش نشاني احتمال کنترل
کامل حادثه نباشد . بلافاصله به رئیس ايمني و آتش نشاني و در
اوقات se اداري به کشيك ارشد مجتمع اطلاع داده میشود . بعد
از حضور رئیس ايمني و آتش نشاني و یا كشيك ارشد مجتمع در
محل و انجام بررسي اولیه در صورت شدید بودن حادثه مراتب
به کمیته اضطراري گزارش میشود .
صفحه 36:
تشکیل جلسه کمیته اضطر ا
افراد کلید کمیته یا نمایندگان آنها بلافاصله پس از آگاهي موظفند
در محل تعیین شده توسط رئیس ايمني و آتش نشاني ويا كشيك
ارشد تشکیل جلسه داده و با بررسي حادثه در صورت لزوم
حالت فوق العاده را اعلام نمایند .
صفحه 37:
| ضعیت اضطر |
اعلام وضعيت اضطراري به دستور رئيس كميته و يا
رئيس ايمني و آتش نشاني و در وقت غيراداري توسط كشيك
ارشد مجتمع انجام مي كيرد . بنا به دستور آنها آزير خطر توسط
مسئول اطاق كنترل آتش نشاني به صدا در مي آيد .
آزير خطر :
آزيرخطر براي اعلام وضعيت اضطراري بصورت ده سوت
منقطع (00 ثانيه اي با فاصله زماني (00ثانيه مي باشد . آزير
يايان خطر نيز بصورت يك سوت ممند 4 دقیقه اي مي باشد .
صفحه 38:
اطلاع از حادثه
هر یک از کارکنان موظفند به هنگام مشاهده
حادثه با استفاده از وسایل ار تباطی موجود.
بلافاصله مسوول اتاق کنترل را از وقوع حادثه
مطلع نمایند.
صفحه 39:
اطلاع از حادثه
۲ لازم است کارکنان با محل استقرار وسایل ارتباطی
در محلهای مختلف آشنایی کافی داشته باشند.
۲ بلید یک نقشه از سایت تهیه شود که بر روی آن
محل استقرار این تجهیزات مشخص شده باشد.
صفحه 40:
به صدا در آوردن زنک خطر
پس از اطلاع رسانی اولیه. در صورت نیاز لازم است که زنگ خطر
آتشنشانی به صدا در آید.
صفحه 41:
به کار انداختن تجهیزات ایمنی و آتش نشانی
* با به صدا در آمدن آژیر خطر لازم است افراد
طبق وظایف محوله تجهیزات ایمنی و آتش
نشانی را به کار انداخته و در مهار حادثه شرکت
نمایند.
* در صورتی که به دلیل وسعت حادثه نیاز به کمک
آتش نشانی شهری باشد. آتش نشانی به محض
حضور در محل مسوولیت اصلی مقابله را به عهده
خواهد گرفت. ایجاد هماهنگی و ارتباط با آنش
نشانی در تأسیسات بزرگ از اهمیت ویژهای
برخوردار است .
صفحه 42:
اعلام وضعیت اضطراری
چنانچه تشخیص داده شود که احتمال کنترل حادفه نیست باید بلافاصله
مرلتببه اطلاع رئیسس ایمنی و آتشنشالنی/ رئیس517 ۴1یا نماینده وی برساند.
همجنين لازم استه افراد كميته اضطرارى در محل از بيش تعیین شدهای گرد
هم آيند وبا بررسى حادثه در صورت لزوم وقوع وضعيت اضطرارى را اعلام
نمايند. لازم استه اعلام وضعیت. اضطراری با استفاده از علائم دیداری و
شنیداری مصوب و شناخته شده برای کلیه کار کنان انجام شود
صفحه 43:
توقف اضطراری
cle جلوگیری از گسترش وضعیت اضطراری لحاظ نمودن
تدابیری برای توقف اضطراری ضروری میباشد. به این ترتیب
به هنگام وقوع حادثه. ضمن اعلام وضعیت اضطراری با قطع
جریان گاز و تخلیه خطوط لوله می توان از شدت اثرات
حادثه کاست.
صفحه 44:
توقف اضطراری
شرایط توقف اضطراری
مسئول توقف اضطراری
متصدی توقف اضطراری
چگونگی تاثیر توقف اضطراری یک قسمت بر سایر قسمت ها
زمان مورد نیاز برای توقف و شروع مجدد
آموزش رويه های توقف اضطراری به افراد
صفحه 45:
اقدامات امنیتی (حراست)
** اقدامات امنیتی مورد نیاز در شرایط اضطراری:
8 قرق کردن صحنه Bole
حراست از منطقه حادثه و کنترل ورود و خروج
8 ایجاد حصارهای موقت پس از تخلیه ایمن افراد
* استفاده از مواد جاذب مناسب در مسیر نشت مواد
صفحه 46:
اقدامات حفاظتی
حفاظت دارایی ها
برقراری روش های اجرایی برای:
اطفاء حربق
جمعآوری ریخت و پاش مواد
از سرویس خارج کردن تجهیزات
حفظ و حراست تجهیزات
* انتقال تجهيزات به محلهاى امن
صفحه 47:
اقدامات حفاظتی
حفاظت اسناد
اسناد مالی و بیمه ای ی
طرح ها و نقشه های مهندسی
فهرست و مشخصات محصولات
بانک اطلاعات کار کنان. مشتریان و تامین کنندگان
اسناد محرمانه تجاری
صفحه 48:
نجات و درمان مصدومین و انجام کمکهای اولیه
علیرغج تمام تلاشهایی که به عنظور گاهشی مات انسانی هر یک وضعیت
اضطراری صورت می گیرد. احتمال اینگوز مات هیچگاه به
a)
و در شرایط اضطراری معمولاً با صدمات جانی همراه هستند. به این منظور
لازم است یک برنامه مدون برای انجام علمیات نجات و درمان مصدومین در
تأسیات موجود باشد و افراد نیز آموزش کمکهای اولیه دیده باشند.
صفحه 49:
تخلیه اضطراری و تجمع در محل های امن از پیش تعیین شده
در هنگام بروز یک وضعیت اضطراری لازم است که افراد غیر مسوول در محل
های اهی از پیش تعیین شده تجمع تمابتد آفرادی کهردرمهارحادثه شرکت
می کنند نیز پس از انجام وظایف محوله باید به محل هاى امن يناه ببرند. اين
مخل های غی تواند در خارج از تاسیاستتیودر نظر گرفعه شود لازم |
افراد تا قبل از اعلام وضعیت عادی در این محلها بمانند.
صفحه 50:
طرح تخلیه اضطراری
* تعیین وضعیت هایی که نیاز به تخلیه اضطراری دارند.
تدوین یک زنجيرة شفاف فرامین
* تعیین افرادی که مجاز به صدور فرمان تخلیه می باشند.
* تعیین افرادی به منظور هدایت طرح تخلیه و سرشماری و کنترل افراد
تدوین روش های اجرایی تخلیه اضطراری
تعیین افرادی به منظور ادامه یا توقف عملیات بحرانی
صفحه 51:
طرح تخلیه اضطراری
در طرح تخليه اضطرارى بايد موارد ذيل لحاظ شود:
٩ جه كسى دستور تخليه اضطراري را ضادر هيكتد.
* جگوثة تصهیم تحلیه اضطزاری بة اطلاع افراذ سیرسد:
* مسيرقاق تخلية کنامند.
چه تجهیزاتی برای سهولت در انجام تخلیه مورد نیاز است.
* محلهای امن برای تجمع پس از تخلیه اضطراری کدامند.
* سرشماری افراد پس از تجمع در محلهای امن چگونه و توسط چه کسی انجام
میشود.
* وظایف هر یک از | افراد در تخلیه اضطراری چیست.
go واقداد ب إذ ABE جكونه متوزت متكيرة:
آيا تخليه عمومى منطقه مورد
سازماندهى تخليه عمومى جكونه انجام ميشود.
صفحه 52:
bls تجمع
تعیین مکان های تجمع افراد پس از تخلیه
انجام سرشماری افراد در مکان های تجمع (پس از اتمام تخلیه)
جستجوی مفقودین تنها بر عهده گروه های تجسسی می باشد.
صفحه 53:
پناهگاه
تعیین پناهگاه ها در مجتمع
برقراری روش های اجرایی به منظور انتقال افراد به پناهگاه ها
نیازهای اضطراری مانند آب. غذا و دارو در پناهگاه ها
تعبین مسئولین پناهگاه ها
صفحه 54:
فاز ۳ . عملیات پس از وقوع(طرح بازیابی)
به محض اینکه شرایط امنی بر قرار شد عملیات این فاز انجام شود.
لا بررسى اوليه
لا ياكسازى محل حادثه
لا تشكيل جلسه كميته اضطرارى
لآ بررسى آسيبهاى روانى ناشى از شرايط اضطرارى
صفحه 55:
بر
8
سی |
وليه
oc — کز aad
گزارش یک ینکه بسیا
ار
سن
3
وه
بيت اذ
ضطرا
3 اری
ى قبل ازا
از این
اپ
ببسم
يارى از
از واق
2
فرا اهمیت
موش
شی
شیرده نم
شود
بسيا
يار ا
بيت
دارد.
صفحه 56:
پاکسازی محل حادثه
به منظور دستیابی به یک بازیلبی سریع اولین کاری که باید انجام گیرد آن
است که فردی به عنوان مسوول عملیات پاکسازی وارد عمل شود. علاوه بر
اين لازم است لیستی از افراد به این منظور در دسترس باشد. این لیست
تباید شامل آفرادی ناشد که در کمیته اضظراری عضویت دارند.
صفحه 57:
پاکسازی محل حادثه
لغ در سرویس بودن سیستمهای حفاظتی در
اين مرحله از اهميت خاصی برخوردار است زیر
اثرات وضعیت اضطراری محتمل بعدی اغلب
شدیدتر از وضعیت اولیه میتواند باشد.
صفحه 58:
تشکیل جلسه کمیته اضطراری
پس از پایان وضعیت اضطراری و پاکسازی معل حادثه لازم است کمیته اضطراری تشکیل
جلسه دهد وبا استفاده از اطلاعلتی که از گزارش اولیه بدست آمده.به تجزیه و تحلیل
حادثه و ریسه یابی علل آسن بپردازد. علاوه بر این لازم است نحوه عملکرد کمیته
اضطراری و سایر افراد در وضعیت اضطراری مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت
در طرح و اجرا مشخص گردد. علاوه بر لین بررسی مناسب بودن تسهیلات و تجهیزات و
نیز نحوه استفاده از پناهگاه ها در بازنگری طرح و روز آور کردن آن مفید خواهد بود.
صفحه 59:
بررسی آسیبهای روانی ناشی از شرابط اضطراری
معمولابه هنگام وقوع شرایط اضطراری سخت (وضعیتهای بحرلنی)
بسیاری افراد دچار ترس و وحشت ناشی از حادثه میشوند که اين
وضعیت در آنها حالت ماندگار به خود گرفته و ممکن است تا
مدتها پس از آنن با کمترین تحربکی باعث به وجود آوردن
حالتهای روانی در افراد شود. آماده کردن افراد جهت مواجهه با
لین حوادث و نیز مراقبتهای پس از حادثه به منظور جلوگیری از
آسیبهای روانی جدی به افراد در این حالت از اهمیت خاصی
برخوردار است.
صفحه 60:
با تشکر از توجه شما