صفحه 1:

صفحه 2:
we 9 : al ‏موزش الکترونیک‎

صفحه 3:
يادگيري الگترونيگي

صفحه 4:
تعریف پادگ يادكيرى الكد كذرونيك

صفحه 5:
انش لرر بر ارس را رم 0 0 | ‏به لل ل م‎ ١ بودیت زماني و مكاني ندارد نرد

صفحه 6:
انواع يلدكيري الكترونيكي ع مي توان ان ان نام برد : در ۲ ترح الک ) باکر الک ر رتیت ‎policies ps‏ لاحر رك ب قورت رم

صفحه 7:
سه » کلاس و دانشگاه

صفحه 8:
يادگيري الكثرونيكي به صورت ‎ne‏ خى از امورش هاي ‎ee‏ رك شبکه راوررر 0 ي كه بذون استفاده از ‎(CEP ie) esa)‏ رد 7 ریز ‎ ‏تون ء ‎as yy‏ یس ‎jah‏ بدرن ارتباط ‎ ‎a,‏ را ار رل زر عدم بهره مندي از ‎(ainsi) oy ae‏ کر ‎ ‎DEI ies))

صفحه 9:
مشدمه اي بر ۴-۱۵۵۲۳۱۳0 :

صفحه 10:
8 1 وسايل الكترونيكي است که ي اررائه شده از طريق كامبيوترى که ‎et IND‏ کر 0-6 أموزشي أست كا ترا در بر رن در که و براي ‎ ‎

صفحه 11:
* das) IS , ‏دارپهچ‎ رابت ناس بر بدسر کم ‎2G Vecircing‏ از 99( رم ( )مس محر( 0 (۲۰ ۰۰ 3 On ESS) ‏و55‎ ‎On E302) CO00S Sooo

صفحه 12:
led Training- »--) 0966© ‏قبل از‎ (Instructor(ILT)

صفحه 13:
7 را مسر ۰ و روورورس () + لك و . ‎ee!‏ ‏درمز طر ر دلتشبز ر ‎re aie‏ ۳ ‏سرا‎ visi

صفحه 14:
195-0 (گردگي ۲ ۷۷) Sa) eal prs ‏ول‎ + (Orage بح دی ‎SS dlispesiy 3) 3s‏ لس 0 ‎٩2‏ تا 6 ۱ به طور دائم ارسال مي شد ی ار ۳

صفحه 15:
60-00 (نسل بعدي ۷۷ این دوره موج ‎jg) ap‏ زرم سرا رالر برس aS

صفحه 16:
tet thet et het oa ‎chet oat‏ ای ‎

صفحه 17:
- ‏لی در فرآیند آموزش از راه دور‎ gual Jal yo ‎esp Ls ©‏ ام از رل درر حرلل زیر سارک ادارئد : ‎ ‏» مربيان و اساتيدء تسهيل ‎fez)‏ مدیریت ‎oes‏ اسرران ر دالنتحریان ‏کر ارت بر ‎ ‎

صفحه 18:
‎me 7 ®‏ 2 ۰ روشهاي آموزش و پادگيري از راه دور: ‏1 ارم ‎Sys‏ 3 مینار ‏4 ‏كاههاي مجازي مشاركتي ‎٠»‏ عوامل دانشكا ‎ ‎

صفحه 19:
آموزش از راه دور چگونه ارائه مي شود؟ ترش از راد برر از ابزارس ‎By‏ کي بر مر کر رل در را ۳ هي eet EA) ‏الف)‎ ‏هاي تصوير ي‎ ys) © aS (4 1 6 باك

صفحه 20:
مزیت هاي آموزشي الكترونيكي نسبت به ثابل استفاده بردن در کلید ساحات شبانه ررز کیفیت بالاتر و پیوستگی بیشتر خرددار برد ر رده روي درد ‎NSS Els‏ اطلاعات دلخواه طي آموزش مناسب براي دوره هاي فر اگیر

صفحه 21:
رهب ‎es lps ls‏ رر بان ال( ۱ ۱ ‎CSIs‏ ‏تبت نام ۰ کاتالوک نوره » امتحان » ی کاس اموز 3 ار Ce haya آسززیان ء مشازريد تلاس درس « علدانانت ع كد

صفحه 22:
(Virtual Classroom) yj ws © ی سول كد رك إن كا تا م ل ‎ess‏ را با رل ره امكاناتي 1 ۱ ار زر رل زر ردي ‎GA‏ نمايند.) ا این محیط یه

صفحه 23:
دانشگاه های مچازی ‎oo‏ ی زر ها Be eee ee Dew) ee) 55

صفحه 24:
رل ات سر را ظ یبد مانتیرین مر نوم دانکتاد بات » تساک آز سس سل سار دررس ر و ‎OF‏ ها ‎ae Doe‏ ‏دمم درس 2 ابر سا 0 ا لد ‎

صفحه 25:
1 کاربر دارند تصميماتي را در مورد ‎as‏ ا كد Ale JS ge

صفحه 26:
اجزا يك ‎ITS‏ را که در ‎S pala‏ ار. جه به نظر مي رسد میئوان به صورت زیر در نظر گرفت ماژول آموزشي (ب۳۷() امجوم‌ولی<)) سل 65 )5 ‎Wate)‏ اسر محدرده قي دائش ‎CQL)‏ سول (Cx SUE, ci Voce) ‏سل‎

صفحه 27:
سخت افزاري و شيكه کردن کر رش ب 2 لثر ار ر ‎ae Seana‏ ۰ ‎pee‏ اه مر ‎ ‏بر ‎ree oe‏ اله ‏اين كشور دارد. تور نوكر ‎eae‏ ‏کررر. ‏مفاهیم بشادین 1 ‎ ‏باه باعت ع ‎ ‎en Be‏ در ‎ ‎ ‏شیر = ‎ ‏اموزشس الكترونيكي. كرديده ار ‎ ‎

صفحه 28:
aes, acne ee SAS nies Doe ee eee eens 1 9 ‏اد‎ ee 1 a ae Uae Fer ie SNe Pp UNS 4 ZS eee es er, eae at eee eset eta ete ‏و‎ Ses sermons «53*00 oe 7 7 Bes ez wees arenes

صفحه 29:
و ری تیه رک تسب ) نگاه شود که فر مورد ی از نظر اب 0 0 ‎aren yes‏ ۷7 7 به از يعد مت رت ورزر eS ‏أكلزل توستفة م2‎

صفحه 30:
1 و 7200000 & ‎each Oe Ee leer ie‏ را ‎ ‎

صفحه 31:
عمده ترین استانداردها .سل ر نتریات )2۱ و ترتیب دس ‎NOG we‏ بر مر 1 Ge ‏بر‎ pase 5 ن استائداردء استاتدارد 5 ا

صفحه 32:
پیش بيني رشد 3۳۳10 08 ۲ ال ۳ ۳ ۱۰ 0 تم يك سمت تراك بازار ‎cay)‏ ات مسررم ۳ کر رد تجزیه و تحلیل 1۳ ۰ بيني مي كند كه در ساك ©0(0(9© اين بازار رشدي )98 میلیارد ‎AS GNIS SES Sy‏ كرك زار لد لس رد

صفحه 33:
نوعي نرم افزار ‎E-Learning‏ در ایران میندی کاشانی : ارم افزارر رام( در حبل حاضر در را ۰ ز ۱ تر ی اثز ار سل ارل را درد , ترم اقزار در حا ‎١‏ حاشو در ري لك 555 دانتتاد ر مدرسه آموزش عالي و در (0© كشور جهان به كار برده اناك زار رر 2 زر 1 سل" ز piel, Vacs ‏زر مر ل‎ 1

صفحه 34:
نه اجراي بيك ‎si) Is)‏ 3 3 ايران در يك اردر د تر بر دارد ‎ee‏ ‎lp aap! Boe‏ اكردئد. ‏مده أذ و با ‎ ‎ ‎ ‎

آموزش الکترونیک :ارائه دهنده نسرین کمالپور يادگيري الكترونيكي حتما ً بارها اين سخن را شنيده ايد «توانا بود هر كه دانا بود» .به راستي آنچه كه مي توان امروز به آن بعنوان يك سرمايه فنا ناپذير از آ ن ياد كرد داشت ن اطالعات و توانايي بكارگيري آ ن اس ت. اطالعات ب ه عنوان يك كاالي ثمين و وزين محس وب م ي شود و ه ر كشوري ك ه از اين كاال بهره بيشتري بگيرد در عرص ه بين الملل ي نيز پيشرف ت هاي چشمگيري خواه د داش ت و س خني ب ه گزاف نگفته ايم اگر بگوييم دانايي و علم بهتر از ثروت است البته به معناي اخص آن ،با پيشرفت هاي تكنولوژيكي شاهد بروز پديده هايي چون ITو ICTهس تيم ك ه اين پديده ه ا در آينده اي ن ه چندان دور كليه فعاليت هاي س يستم هاي اقتص ادي ،آموزش ي و رفاه ي را در بر خواه د گرف ت و نظام هاي آموزش ي نيز از چنين امري مستثني نيستند. تعریف یادگیری الکترونیک تعاريف متعددي دراين زمينه وجود دارد كه به چند مورد از آن اشاره مي شود: هر نوع يادگيري ،آموزش يا پرورش كه با استفاده از فناوري كامپيوتري شناخته شده به خصوص فناوري هاي مبتني بر شبكه اينترنت ارائه مي گرد يادگيري الكترونيكي به مجموعه فعاليت هاي آموزشي اطالق مي شود كه با استفاده از ابزارهاي الكترونيكي اعم از صوتي، تصويري ،رايانه اي ،شبكه هاي مجازي صورت مي گيرد .به عبارت ديگر كليه برنامه هايي را كه از طريق شبكه هاي رايانه اي به ويژه اينترنت ،منجر به يادگيري مي شود يادگيري الكترونيكي مي نامند. – (studentويژگي هاي يادگيري الكترونيكي )ariented – 1دانش آموز محور است و معلم راهنما و تسهيل گر( )facilitatorاست . – 2دوره هاي آن به صورت تعاملي ( )Interactiveاست . – 3محدوديت زماني و مكاني ندارد – 4يادگيري مشاركتي است. – 5بر اساس نيازهاي فردي و عاليق و توانايي هاي هر فرد است انواع يادگيري الكترونيكي در 2نوع مي توان از آن نام برد : الف ) يادگيري الكترونيكي به صورت online ب) يادگيري الكترونيكي به صورت ()offline يادگيري الكترونيكي به صورت online ب ه كليه برنام ه ه ا و فعاليت ه ا و خدمات آموزش ي ك ه از طريق شبكه (وب) به صورت ( Onlineهميشه در دسترس) يا روي خط و بدون وقفه ارائه مي گردد آموزش onlineمي گويند. به عبارت ديگر آموزش onlineبه آن دسته از آموزش هاي از راه دور گفته مي شود كه به وسيله مجموعه وسيعي از نرم افزارهاي كاربردي و روش هاي آموزشي مبتني بر فناوري و شامل آموزش رايان ه اي ،وب ،اينترن ت و همچنين مدرس ه ،كالس و دانشگاه مجازي باشد يادگيري الكترونيكي به صورت )(offline بخش ي از آموزش هاي الكترونيك ي ك ه بدون اس تفاده از شبك ه webو ب ا توليد CDهاي آموزش انجام م ي گيرد آموزش ( )off lineگويند .از ويژ ي گهاي آموزش ي ا خودآموز بدون ارتباط ، offlineآموزش خودكار ب مس تمر ب ا معلم‌ ،محدوديت دس ترسي ب ه مناب ع آموزش ي و ي همچون ( )chatكردن، عدم بهره مندي از امكانات ( )teleconfdonمي باشد مقدمه اي بر : E-Learning آموزش الكترونيك E-Learningآموزش مبتني بر فناوري اطالعات است .با توسعه اطالعات و شبكه هاي بين المللي ، فرآيند آموزش و يادگيري نيز دچار تغييرات عمده اي شده است. مرزهاي مؤسسات آموزشي به تدريج محو شده و در نهايت فاصله بين خانه و مدرسه از بين خواهد رفت .اصطالح آموزش الكترونيكي ،گستره ي وسيعي از كاربردها – از جمله آموزش مبتني بروب ( )Web Based Traningآموزش مبتني بر كامپيوتر ( )Computer Based Traningكالسهاي مجازي ( )Virtual Classesو همكاري هاي الكترونيكي (Digital )Corporationرا در بر مي گيرد. E-Learningچيست؟ كلمه ي E-Learningاز دو قسمت تشكيل شده استE . اول واژه ي كلمه ي Electronicاست و از نظر مفهومي شامل هر شكلي از وسايل الكترونيكي است كه آموزش يا منابع آموزشي ارائه شده از طريق شبكه هاي كامپيوتري را در بر مي گيرد Learning .آموزشي است كه مي تواند در هر زمان ،هر مكان و براي هر كسي اتفاق بيافتد تاريخچه : در اينجا نگاهي داريم به سير تكاملي : E-Learning قبل از ( 1983عصر led Training- ))Instructor(ILT ( 1993-1984عصر )Multimedia ( 1999-1994كودكي )Web ( 2005-2000نسل بعدي )Web قبل از ( 1983عصر led Training- ))Instructor(ILT ILT روشابتداييآموزشب ود ك ه ف رار دانشجوياناز ك ار را روا ميدانستو مركز ت وجه رويآموزشو ت ع امل مستقيم استادانو دانشجويانب ود .اما ب ه معنيهزينه هاي ب ا التر و ب يكاريدر عمده ي س اعاتاداريب ود .در اين دوره ب ه دنبا لراههايب هتر آموزشب ودند. ( 1993-1984عصر )Multimedia ‏Power Point ، Macintosh ، Cd-Rom ، Win  3.1و ...ف نونپ يشرفته عصر چند رسانه اي ب ودند .ب رايجذابت ر و ق ابلحملت ر ك ردنآموزش، دروساز طريق Cd-Romها ارايه ميش د( )cbtاين روشها ب ا وجود ق يمتهايپ ايين ،ف اقد ت ع املب يناستاد و دانشجو و پ وياييدرسب ود. ( 1999-1994كودكي )Web هنگاميكه Webگشايش يافت ،تهيه كنندگان آموزشي شروع به تحقق نمودند كه اين فناوري چگونه مي تواند آموزش را بهبود بخشد .ظهور مرورگران وب (Web ‏HTML ، Mediaplayers ، Java ، )Browser باعث تغيير ظاهر آموزش Multimediaشد ،آموزش Web_Basedيا Webcastهايي كه كم قيمت بودند و به طور دائم ارسال مي شد ظهور كرد. (اين عصر را موج اول آموزش E-Learningناميدند). ( 2005-2000نسل بعدي )Web اين دوره موج دوم آموزش E-Learningرا در بر مي گيرد. مشخصات يك E-Learningكامل : باعث افزايش كارآيي شود. تشويق كننده براي كاربر باشد. هدفمند باشد. به صورت يكپارچه باشد. قابليت شخصي سازي را داشته باشد. امكان يادگيري به صورت جمعي را داشته باشد. قابليت اخذ و ذخيره و ارائه دانش را داشته باشد. قابليت دسترسي آسان و گسترده به اطالعات را داشته باشد. عوامل اصلي در فرآيند آموزش از راه دور : در فرآيند آموزش هاي از راه دور عوامل زير مشاركت دارند : دان ش آموزان و دانشجويان ،مربيان و اس اتيد ،تسهيل كنندگان ارتباطي،كاركنان پشتيباني ،مديريت روشهاي آموزش و يادگيري از راه دور: امروزه نظام هاي نوين زير جايگزين نظام هاي سنتي يادگيري و ياددهي (يعني روشهاي تدريس خصوصي ، سخنراني) شده اند: دروس چن د رس انه اي ،س از و كارهاي ا رتباطي پيشرفته ،آزمون مكتوب ،سمينارهاي مجازي پيوست ، آزمايشگاههاي مجازي مشاركت ي ،عوام ل دانشگاهي هوشمند آموزش از راه دور چگونه ارائه مي شود؟ آموزش از راه دور از ابزارها و وسايل مختلفي بهره مي گيرد .اين ابزارها در چهار گروه اصلي قرار مي گيرند: الف) ابزارهاي صوتي ب) ابزارهاي تصويري پ) داده ت) چاپ مزيت هاي آموزشي الكترونيكي نسبت به آموزش سنتي : در رابطه با امتيازات اين نوع آموزش نسبت به آموزش سنتي به طور خالصه و كلي مي توان به موارد زير اشاره نمود : قابل ارزيابي بودن نتايج به سادگي قابل استفاده بودن در كليه ساعات شبانه روز كيفيت باالتر و پيوستگي بيشتر خودكار بودن و صرفه جويي در زمان و هزينه رفت و آمد قابليت نگهداري اطالعات دلخواه طي آموزش هزينه مناسب براي دوره هاي فراگيري آموزش طراحي يك سيستم آموزش : يك سايت آموزشي بايد شامل موارد مهم زير باشد: پرونده مدرسان ( ، )Instructions Profileپرونده دانش آموزان ،مشاوره ،ثبت نام ،كاتالوگ دوره ،امتحان ، كالس درس ،محدوده شخص ي دان ش آموزان ،تابلو اعالنات ،كتابخانه ،پيك الكترونيكي ،گواهينامه كالس مجازي ()Virtual Classroom محيطي Onlineكه در آن دانشجويان و آموزشياران با هم در تعام ل م ي باشن د (.اين محيط ب ه نوع ي يك كالس معمولي را به وسيله ي امكاناتي نظير كنفرانس ويدئويي و سيستم هاي چند رسانه اي شبيه سازي مي نمايند). دانشگاه هاي مجازي دانشگاه هاي مجازي يكي از اشكال آموزش هاي از راه دور هس تند و اخيراً در كشورهاي مختل ف دنيا نقش بسزايي را در امر آموزش جوانان به عهده دارند. در كالس هاي درس مجازي دانشجويان در دوره هايي به صورت كنفرانس هاي رايانه اي شركت مي كنند .اين دوره ها از طريق اينترنت و شبكه هاي وب جهاني ارائه مي شوند و از نرم افزارهايي استفاده مي كنند كه امكان برقراري ارتباط را براي دانشجويان فراهم مي سازند . اجزاي دانشگاه هاي مجازي اجزاي دانشگاه مجازي عبارتند از : Information Booth :به دانشجويان در فهم دانشگاه مجازي ،خدمات آن ،سر فصل هاي دروس و مدارج تحصيلي كمك مي كند. Teaching Unit :دفاتر و واحدهاي آموزشي كه واحدهاي درسي ،سمينارها ، آزمايشگاهها ة پايان نامه ها و برنامه امتحانات را ارائه مي دهند. Student Office :مسئول خدمات اجرايي و اداري مانند ثبت نام دروس ،سمينارها‌، امتحانات و كارگاهها است. Library :امكان دسترسي به فهرست هاي اطالعاتي و كتابخانه اي را فراهم مي كند. Cafeteria :ارتباطات و اجتماعات دانشجويي را براي دانشجويان دور از دسترس و نيز گفتگو و بحث را براي آن ها فراهم مي آورد. : Black Boardدانشجويانرا در جرياناخبار ق رارميدهد . Research Center :اين مركز به دانشجويان درباره فعاليت هاي تحقيقاتي و انتشارات اطالع مي دهد و نيز امكان ارتباط بين دانشجويان و محققان را فراهم مي سازد . Shop :در اين محل امكان خريد منابع درسي ميسر است . سيستم آموزشي هوشمند : در حال حاضر سيستم هاي آموزشي متنوعي در دنيا به كار گرفته م ي شود ول ي پيشرفت ه ترين آنه ا س يستم هاي آموزش ي هوشمند ( )ITSسيستم هاي بر مبناي كامپيوتر هستند كه با به كارگيري تكنيكهاي مختلف دانش ،مهارتهاي گوناگوني را به دانش آموزان منتقل مي كنند .اين سيستم ها از تلفيق آموزش به كمك كامپيوتر ( )CAIو فناوري هوش مص نوعي ( )AIب ه وجود آمده اند . هدف از طراحي اين نوع سيستم ها ارائه آموزش به هر كاربر با توج ه ب ه نيازهاي منحص ر ب ه فرد كاربر اس ت بدين ترتيب كامپيوترها از حالت دستور عملي خارج شده و با به كار گيري تكنيك هاي هوش مصنوعي بر اساس اطالعاتي كه از ميزان دانش و توانايي ه ر كاربر دارن د تص ميماتي را در مورد چگونگي آموزش او اتخاذ مي كنند اجزا يك ITSرا كه در ظاهر يكپارچه به نظر مي رسد ميتوان به صورت زير در نظر گرفت ‏ ‏ ‏ ‏ ماژول آموزشي ()Pedagogical Module مدل دانش آموز()Student Model محدوده ي دانش ()Domain Knowledge مدل خبره ()Expert Model زیرساخت های آموزش الکترونیکی: وقتي صحبت از زيرساخت هاي آموزش الکترونيکي به ميان مي آيد عموما ً اذهان به سمت زيرساخت هاي سخت افزاري و شبکه اي موردنياز معطوف مي گردند .گرايش سخت افزاري به امر فناوري ارتباطات و اطالعات ريشه در تاريخ صنعت انفورماتيک اين کشور دارد .از سوي ديگر عدم توجه کافي به مفاهيم بنيادين فناوري ها ،باعث عدم کارآمدي در بخش هاي مختلف تصميم گيري از جمله در زمينه آموزش الکترونيکي گرديده است  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ .منطق توسعه شبکه زيرساخت شبکه‌اي سيستم آموزش الکترونيکي براساس پروتکل TCP/IPو روي هر شبکه‌اي که آنرا پشتيباني کند قابل اجرا خواهد بود. توصيه مي‌گردد در اين بخش از پروژه توسعه براساس نياز واقعي صورت گيرد .تنها در صورتي شبکه مورد استفاده قرار خواهد گرفت که کاربران بصورت طبيعي و فطري به آن احساس نياز نمايند .صرف گسترش شبکه و توزيع امکانات ارتباطي نظير پست الکترونيکي بدون ايجاد زمينه‌هاي فرهنگي باعث اي جاد مطالباتي خواهد شد که مجموعه را در ادامه کار ملزم به انجام حرکات شتابزده خواهد کرد و بدون شک معضالت فرهنگي و اطالعاتي به بار خواهد آورد. .2محتوا در سيستم‌هاي آموزش الکترونيکي گسترده در حجم آموزش و پرورش و دانشگاه‌هاي بزرگ هزينه هاي زيرساخت کمتر از %20هزينه ها را تشکيل مي‌دهد و بيش از %80از هزينه ها مربوط به محتواي تهيه شده است .لذا محتوا در اين سيستم‌ها جزء دارايي( )Assetمحسوب مي‌گردد و در طراحي آن بايد مالحظاتي را در نظر گرفت که با تغيير شرايط زماني و مکاني ،تغييرات محتوا به حداقل ممکن برسد و قسمت عمده محتوا همواره قابل استفاده باشد. مراحل توليد محتوا به شرح زير است: الف)طراحي که خود شامل مراحل زير است: .1نياز سنجي هر RLOو يا RIOبايد در پاسخ به يک نياز مشخص و قابل اندازه‌گيري طراحي شود در غير اينصورت ارزيابي ميزان يادگيري ممکن نخواهد بود. .2تحليل کارها در اين مرحله نويسنده در پاسخ به هر نياز شناسايي شده کاري را مطابق با قابليت‌هاي سيستم در نظر مي‌گيرد و مطالبي را که ذکر آنها به عنوان پيش‌نياز و يا مطالب کمکي و حاشيه اي الزم مي داند اضافه مي‌کند .در اين مرحله تقريبا ً ساختار RLOو RIOهاي موردنياز مشخص مي‌گردند. .3تعيين اهداف آموزشي پس از انجام مرحله قبل اهداف آموزشي هر RIO, RLOشناسايي مي‌شوند .اين اهداف به دانشجو يا دانش‌آموز مي گويد براي فراگيري مطلب چه کاري را بايد انجام دهند و براي نويسنده مشخص مي‌کند که چه نوع تمرين و يا  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ آزموني را براي ارزيابي اينکه يادگيرنده به هدف آموزشي دست يافته است يا خير در نظر بايد گرفت. ويژگي‌هاي اصلي که هر زيرساخت آموزش مجازي بايد دارا باشد بصورت خالصه عبارتند از: .1قابليت استفاده مجدد از محتوا ()Reusability با توجه به نگرش سرمايه‌اي به محتواي آموزشي تهيه شده براي شبکه ،قابليت استفاده مجدد فاکتوري است که هزينه ها و زمان توسعه و ايجاد محتواي آموزشي را به طرز چشمگيري کاهش مي دهد. ‏Object ) نگاه شود که در مورد آن يک ويژگي‌هاي زيرساخت نرم‌افزاري .2قابليت در هم کنش ()Interoperability در يک شبکه گسترده آموزشي از ابزار و برنامه هاي کاربردي بسيار متنوعي بهره مي بريم .همگي اين ابزارها در يک شبکه اينترنتي نيازمند استفاده از محتواي آموزشي ،اطالعات کاربران و ساير اطالعات تهيه شده هستند .يکي از مهمترين قابليت هايي که بايد در زيرساخت آموزش مجازي مد نظر قرار گيرد اين است که تمامي اين ابزارها بايد بتوانند از طريق شبکه محتواي خود را مابين يکديگر به اشتراک گذاشته و تبادل کنند. .3قابليت گسترش ابعاد ()Scalability طراحي يک قالب مناسب نرم‌افزاري که بتواند توسعه کاربرد سيستم را همزمان با گسترش شبکه از نظر ابعاد جغرافيايي و سخت‌افزاري تضمين نمايد ،امکان خريد تدريجي سخت‌افزارها را متناسب با توسعه نياز و فرهنگ کاربرد شبکه آموزشي با حفظ کارايي مناسب ،مقدور خواهد ساخت .بدين طريق از ضرر ميلياردي حاصل از افت قيمت سخت‌افزارهاي استفاده نشده نيز جلوگيري خواهد شد .به منظور دستيابي به کارايي مورد قبول در چنين شبکه‌اي به زيرساخت‌هاي مناسب سخت‌افزاري، نرم‌افزاري و ارتباطي نياز است .امکان دستيابي به چنين زيرساخت‌هايي چه از بعد سخت‌افزاري و چه از بعد فن آوري‌هاي نرم‌افزاري در کشور وجود دارد .براي دستيابي به اين منظور الزم است زيرساخت داراي قابليت هاي زير باشد: * توزيع اطالعات و محتوا در حجم‌هاي بسيار بزرگ در هنگام نياز * توزيع مديريت سيستم و مديريت محتوا * توزيع خدمات و برنامه هاي کاربردي * استفاده از فن‌آوري‌هاي قابل توسعه نرم‌افزاري  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ توجه به امنيت در چنين زيرساختي بسيار حياتي است .بايد به امنيت در دو سطح کلي نگريست: * امنيت ارتباطي (امنيت بستر سخت‌افزاري شبکه) * امنيت کاربري سيستم (دسترسي در سطوح مختلف به محتوا و سرويس هاي مختلف آموزشي) در بعد ارتباطي اين امنيت با استفاده از پروتکل هاي امن ،سخت‌افزارهاي مناسب و مطمئن تامين خواهد شد. )Security .4امنيت ( .5سازگاري با استانداردها ()Standards Compliance لزوم استفاده و تدوين استانداردهاي مختلف در بخش هاي مختلف اين سيستم با توجه به گستردگي و تنوع کاربري شبکه بر کسي پوشيده نيست. * بسته بندي و ارائه اشياء مختلف آموزشي در کنار يکديگر * اطالعات مديريت کاربران * ارتباط اليه هاي نرم‌افزاري * ارتباطات مختلف در سيستم استانداردها در بخش هاي زير تدوين مي‌گردند. * ابرداده‌هاي مربوط به اشياء آموزشي .6بهره برداري بهينه از حداکثر امکانات موجود با حداقل هزينه ها انتزاعي و صد البته شي‌گرا نسبت به کليات زيرساخت نرم‌افزاري و ارتباطي است. عمده ترين استانداردها مشخصه بسته بندي مطالب و محتويات IMS مشخصه زمان بندي و ترتيب دهي ساده IMS راهبردها و توضيح هاي AICCجهت سيستمهاي آموزشي مبتني بر كامپيوتر استاندارد SCORM عمده ترين استانداردي كه در رابطه با ارزشيابي و سنجش مطرح مي شود استاندارد = IMS Question & Test Interoperability Specification Q & TIمي باشد. پيش بيني رشد E-Learning ‏عموما ً معتقدند كه E-Learningموجب يك انقالب مشابه با انقالب صنعتي براي آموزش و پرورش شده است. ‏در حال حاضر E-Learningتنها يك قسمت كوچك بازار آموزش است Gartner .گروه تجزيه و تحليل IT پيش بيني مي كند كه در سال 2005اين بازار رشدي باالي 33ميليارد دالر خواهد داشت كه يك سوم بازار جهاني را در بر مي گيرد. نوعي نرم افزار E-Learningدر ايران مهندس كاشاني " :نرم افزار Webctدر حال حاضر در ميان 60شركت توليدكننده نرم افزار مقام اول را دارد .اين نرم افزار در حال حاضر در بيش از 2680دانشگاه و مدرسه آموزش عالي و در 80كشور جهان به كار برده مي شود .اين نرم افزار شامل 1250دوره آموزشي از پيش آماده و editorمخصوص براي نوشتن معادالت و فرمول هاي رياضي مي باشد .همچنين امكان امتحان ، ارزيابي ،مديريت محتوا و ...در آن وجود دارد". نتيجه گيري : حال بايد پاسخي ب ه اين سوال بدهيم كه :آيا ايران امكانات اوليه اجراي يك سيستم آموزش الكترونيكي را دارد ؟ آموزش الكترونيكي محيطي است كه از فناوري استفاده مي كند و آموزش را مستقل از مكان و زمان با نگرش هاي جديد آموزشي انتقال مي دهد .سه عامل كليدي جهت بكارگيري فناوري اطالعات و ارتباطات در امر آموزش عبارتند از :ساختار رايانه اي و شبكه اي ،محتوا و نيروي متخصص و آگاه .ساختار رايانه اي و شبكه اي كشور حداقل در شهرهاي بزرگ در حدي است كه بكارگيري فناوري در امر آموزش آغاز شود .امور مربوط به دو دو عامل كليدي ديگر يعني مختوا و تربيت نيروي انساني بايد به سرعت مدنظر تصميم گيرندگان مملكتي قرار گيرد. براي بهره برداري از فناوري اطالعات در قدم هاي نخست ،ساختار كافي وجود دارد و اينترنت به عنوان بهترين وسيله اي كه در اختيار داريم مي تواند ظريف ترين كاربرد در حوزه ي آموزش را فراهم كند .در اين رابطه ،تجربه عملي وجود دارد و 33نفر در ايران در يك سيستم صد در صد آموزش الكترونيكي وارد شده اند و با موفقيت مراحل را كسب كردند.

62,000 تومان