صفحه 1:
آموزش الکترونیکی
مریم اکبری
دوره سخنرانی حرفهای
شهریور ٩۴
صفحه 2:
مقدمه
صفحه 3:
دانشگاه زنده نمی ماند! مگر اينکه در خارج از محوطه
دانشگاه سنتی اتفاق بیفتد, آینده آموزش در خارج از
کلاس درس سنتی است و آموزش از راه دور به
سرعت در حال پیشروی است. این گفتههای پیتر
دراکر در سال 1997است.
صفحه 4:
Ee
صفحه 5:
آموزش الکترونیکی
استفاده از فناوری اطلاعات و شبکههای ارتباطی در امر آموزش و
یادگیری روشی از آموزش است که خودانگیزش, ارتباط. کارایی و
فناوری را با هم ترکیب میکند.
09
oy
oa
7
صفحه 6:
دستهبندیهای آموزش الکترونیکی
دستهبندیهای مختلف آموزش الکترونیکی را میتوان براساس موارد
زیر بررسی کرد:
ae!
روش ارتباط
زمانبندی
لل ساختار کلاسی
فناوریهای استفادهشده
صفحه 7:
دستهبندی -1ع بر اساس روش ارتباط
صفحه 8:
دستهبندى_ اا براساس زمانبندى
- اموزش الكترونيكى همزمان
#یک ارتباط بلادرنگ برقرار مى شود.
*در زمان معین انجام می گبرز3:
*#معمولا نیاز به تجهیزات پیشرفتهتر و پهنای باند
زياد م ىباشد.
مثال: كنفرانس ويدئويى و كب برخط.
آموزش الكترونيكى غير همزمان
*ارتباط بلادرنگ نیست.
*نیاز به پهنای باند زیاد نیست. i
*مثال: استفاده از وب,گروه خبری. baa
/
صفحه 9:
دستهبندی ۲۱ بر اساس ساختار کلاسی
چگونگی مدیریت آموزش
خوداتكايى
> استاد محور
oy
oa
صفحه 10:
دستهبندی 1 براساس فناوریهای استفاده شده
فناوری متغیرترین عنصر آموزش الکترونیکی است.
هرچه فناوری پیشرفتهتر باشد گزینههای بیشتری
برای کمک به آموزش الکترونیکی وجود دارد.
مثالهایی از فناوریهای مختلف:
کاستهای صوتی و تصویری. لوحهای فشرده,آموزش
از طریق رادیو و تلویزیون, آموزش به کمک abl,
آموزش تحت وب. آموزش از طریق تلفن همراه
.. و
109
ar
7
صفحه 11:
میزان رشد آموزش الکترونیکی
سازمانها. شرکتها و بخشهای مختلف به طور
فزاینده به استفاده از آموزش الکترونیکی روی
آوردهاند.
نرخ رشد آموزش الکترونیکی نشاندهنده آن است که
تا چه میزان کشورها خود را به اموزش الکترونیک و
استفاده از آن تطبیق داده اند.
ind
ar
7
صفحه 12:
۰ کشور با بالاترین نرخ رشد برای آموزش
الکترونیکی
7" هند 9۵55
تاچین 9652
مالزی 9641
تارمانى 9638
تا لهستان 9628
تا جمهوری چک 9۵27
برزیل 9626
ange 9625 اندونزی 7
etm 9۵20 کلمبیا 7
8 "اوکراین 9620 1
صفحه 13:
LMS
سیستم مدیریت آموزشی, زیرساختی برای آموزش
الکترونیکی بوده و با ایجاد بستری مناسب ارتباط بین
قيراكيران: اساجود و سابر:مييكولين يرا عرنوا د هكد نا
در نظر كرفتن شرايط و توصيه هاى كوناكون مى توان
5ها با قابليت هاى ويزه اى را به بازار ويا عرصه
تجارت ارائه كرد. به كاركيرى اين سيستم ها مزايايى
مانند کاهش اتلاف وقت دانشجویان, كاهش هزينه هاى
آموزشی و ... را در پی دارد. بازار ۱5 نرخ ارزش
5 بیلیون دلار را در سال 2013 داشته است.
Zen
صفحه 14:
انتظار می رود بازار ۱5 با داشتن چنین نرخ رشدی
ارزش تقریبی آن تا پایان سال 2015, 4بیلیون دلار
و بیش از 7 بیلیون دلار تا سال 2018 باشد.
همچنین انتظار می رود بالاترین نسبت سهم درآمدی
پرای 5مربوط به آمریکای شمالی باشد. میتوان
گفت بیشترین تولیدکنندگان 5 در آمریکای شمالی
بوده اما تطبیق بیشتر با اين نوع آموزش مربوط به
کشورهای در حال توسعه مانند هند. چین و ... است.
Oe
S
yee’
7
صفحه 15:
بازار آموزشی موبایلی
بیشترین خریداران محصولات آموزشن موبایل در
سال 2012 مردم کشورهایی همچون آمریکا,
ژاپن, کره جنوبی, چین» هند بودهاند. انتظار
يرود در سال 2017 بیشترین. خریدازان
محصولات و سرویسهای آموزش موبایلی چین,
أعربكا: اتجوترى هت ومیل بات
صفحه 16:
آموزش از طریق MOOC
6 دورههاییهستند که در لینترنتب رگزار شده و
بدونلنکه شخصصمبلفیرا پرداختکند مولند در لین
دورهها شرکتکند. (فراد ببسیارعدر لیندورهها شركت
موکنند. اخیرا تنها 968 از شرکهها آز ۲006 استفاده
میکنند در حللکه 9۵7 دیگر تنها 00 را تست
كرده اند. بيشبينوموش ود در دو سا لاينده 9628
از ۱۸۵0 أستفاده کنند.
صفحه 17:
آموزش از طریق MOOC
برای مثال بیش از 350 سازمان با 0۷۲5672 و
»۱۱02 همکاری داشته تا بتوانند بهترین
دانشآموزان خود را شناسایی کرده و از بين آن ها
افرادی را که واجد شرایط نرین هستند را برای
کارهای مربوطه برگزینند. همچنین گوگل درحال
حاضر 80000 نفر از کارمندانش را در دوره
pls cui Udacity’s ۲۱۲۲/5 کرده است.
4
7
صفحه 18:
روش های ارائه آموزش
06 از ساعات آموزشی کلاس در سال 2014 به وسیله استاد
رهبری شده که نسیت به سال گذشته تنها 9۵3 افزایش داشته
است.
1 از ساعات آموزشی صرف استفاده از متدهای تلفیقی
شده است که نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
5 از ساعات آموزشی به وسیله فناوریهای مبتنی بر
کامپیوتر یا کلاسهای آنلاین یا به عبارتی تکنولوژیهای بدون
مربی صرف شده که نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
5 از ساعات آموزشی به کلاسهای مجازی و پخشهای
آنلاین اختصاص داده شده است. ( برگزاری کلاس ها به وسیله
استاد و از راه دور) كه نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
2 از ساعات آموزشی کلاس مربوط به برگزاری
آموزشهای اجتماعی بوده که نسبت به سال قبل افزایش داشته
است.
4 از ساعات آموزشی به وسیله دستگاههای موبایل اتفاق
میافتد که نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
صفحه 19:
فواید آموزش الکترونیکی
آموزش در هر زمان و مکان
کاهش هزینهها
کاهش زمان آموزش
افزايش امکان کسب دانش
امکان استفاده مجدد محتوا
فراگیر بودن آمنوزنژن.
رسانههای گوناگون(کیفیت بهتر و فهم بیشتر1
109
ar
7
صفحه 20:
معایب آموزش الکترونیکی
5و
هش اجتماعی و تماس رو در ر
, ۱ ۳ 7
ae = با تجربه در ان زمینه
أي 1 = = 5
كنترل كمتر روى دانشجوي
ul
اگیرا بايد به ایانه و اینترنت د داشته
فراكيران بايد به ر ستر سر
فراكي
ual
Ainge
7
صفحه 21:
۸ روند در آبنده صنعت جهانی آموزش الکترونیکی
1 گسرتش عظیم دورههای آنلاین آزاد
بیش از 36000 نفر در اولین دوره آموزش الکترونیکی
دانشگاه هاروارد شرکت کرده اند, به بیانی یک کلاس
آنلاین هاروارد بیشتر از یک کنسرت موسیقی متقاضی
داشته است.
2 ارائه وام به سرمایهگذاران آموزش
09
ar
ia
/
3. ارائه آموزشها با فرمتهاى كوتاه
صفحه 22:
۸ روند در آبنده صنعت جهانی آموزش الکترونیکی
4 افزایش اهمیت و شناخت یادگیری غير
رسمی
5 تغییر نقش اساتید
6 ارتقاء مفهوم پژوهش
7 آموزش فراگیران در خارج از محدوده کشورشان
8 نفوذ رو به رشد جوامع یادگیری Sau
7
صفحه 23:
کشور کوچك ژاپن در كنارهي اقیانوس آرام طي چند دهه اخیر
توانسته است خود را به عنوان يكي از امپراطوران,
تكتولوژي» صنفت و اقتضاد به جهان معرفي نماید
منابع نفت وگاز باعث توسعه این کشور آتشفشاني و
زلزلهخیز نشده بلکه توجه به نيروي انساني و مدیریت آن,
راز توسعه ژاپن بوده است.
ور مطالعات مسركة دربازه ترقت حصيلس يقن 301
کشور جهان و دردرس.هاي رياضي و علوم تجربيه be
كرفتوانست تابن :دز اين 2 درسو در lis ales
3 کشوز اول وده و أبران به همراه كأهبياً ee seule
در انتهاي جدول قرار دارد. همچنین «پرفسور وزرا
استاد دانشگاه هاروارد در تحقیقات خود به اين نتيجه دست
یافت که دانشآموزان ژايني که دوره ابتداييپ را در کشور
آمریکا گذراندهاند هتگام بازگشت به کشور خود از همسالان
خود در درسهاي رياضي و علوم عقبترند-.
صفحه 24:
نمایی از سرویس مدارس در ژاپن
ی