صفحه 1:
صفحه 2:
آموزش بهداشت
صفحه 3:
قل علی(ع):
Re لير را
.)2
ای ارزش ترین علم دانضی است که بر oe
توقف کند و والاترین دانش هاء دانشی است
رفتار يا اجزا و اركان شخصيت آدمى ظاهر گرد
نهج البلاغه حدیث 68
صفحه 4:
3
SOE See as Renee ea e tenee SNE Oe
تاثیری مثبت بر دانش» بینش و کنش در زمینه بهداشت
یر لس
صفحه 5:
ek)
- آكَاه كردن
* ایجاد انگیزه
رای جوت اقام
صفحه 6:
صفحه 7:
9-0
و ی 2۱/۰۱
* علاقه مندی 1116165
* ارزیابی ۲۲۵۱۱۵1101
" كارآزمايى 11121"
" بيروى Adoption
صفحه 8:
اصول آموزش بهداشت
٠ تل قرول بودن
لا علاقه
مشاركت
0
Se 3
* از دانسته به نادانسته
* الگو بودن
۴ روابط انسانی خوب
از وري
صفحه 9:
اجرای آموزش بهداشت
۴ آموزش فردی و خانولدگی
۴ آموزش گروهی
0
صفحه 10:
آموزش كروهى
# سخنرانى: (2©0-©0 دقيقه» ©-© نكته» (0© نفر
بحث هاى ككروهى: (0©-© نفرء مدير و دبير
0
سور ابا ریات در سورد کت سر مج ونتهب
oS =
۴ ایفای نقش 012170 ۳٩016
Demonstration che ali =
صفحه 11:
ل
للك
* اینترنت
و
"ا فيلم سينطايى
052
> رخال
* نمایشگاه و موزه
* رسانه های سنتی
صفحه 12:
برنامه ریزی و ارزشیابی
* تعیین اهداف
ار
" كرداورى اطلاعات دربازة جامعه
۴ تهبه و اجرای برنامه
الكت
صفحه 13:
۱ es eee reer eS
Pee Cw cli
* گروه سنی گرفتار
" عوامل جغرافيايى و اقليمى
۴ امکانات بالقوه و بالفعل موجود
٩ میزان پذیرش برنامه توسط جامعه
صفحه 14:
كردآورى اطلاعات درباره جامعه
* ساختار اجربایی و اجتماعی
كاك ات ل ا ةد
* رسوم محلی» فرهنك و عادات
" راه هائ ارتباطى
" موانع ارتباطى
eels الك
" دريدسترس ايودن امكانات
صفحه 15:
تهیه و اجرای برنامه
* گروه هدف
" نوع آكاهى
ل ا Ser
" واقعياتى كه نياز به تاكيد دارند
Dis 2 ل ان
ا ل د
۱ ae Tee SOLD te re
استفاده از رهبران محلی ۶
ات
صفحه 16:
ار زشپیی
* ار زشیابی ساختار و سازماندهی
* ارزشیابی فرایند
* ارزشيابي نیج
صفحه 17:
بسم الله
الرحمن الرحيم
آموزش بهداشت
قال علی(ع):
اوضع العلم ما وقف علی اللسان و ارفعه ما ظهر فی الجوارح و
االرکان
بی ارزش ترین علم ،دانشی است که بر سطح زبان
توقف کند و واالترین دانش ها ،دانشی است که در
رفتار یا اجزا و ارکان شخصیت آدمی ظاهر گردد.
نهج البالغه حدیث 88
تعریف
آموزش بهداشت عبار8ت است از مجموعه تجربیاتی که
تاثیری مثبت بر دانش ،بینش و کنش در زمینه بهداشت
فردی و اجتماعی دار8د.
اهداف
آگاه کردن
ایجاد انگیزه
راهنمایی جهت اقدام
Objectives
Informing people
Motivating people
Guiding into action
A
S
K
مراحل تغییر رفتار
آگاهی Awareness
عالقه مندی Interest
ارزیابی Evaluation
کارآز8مایی Trial
پیروی Adoption
اصول آموزش بهداشت
قابل قبول بودن
عالقه
مشارکت
ایجاد انگیزه
جامعیت
تقویت
آموختن با عمل
از دانسته به نادانسته
الگو بودن
روابط انسانی خوب
بازخورد
رهبران جامعه
اجرای آمو8زش بهداشت
آموزش فردی و خانوادگی
آموزش گروهی
آموزش عموم مردم
آموزش گروهی
سخنرانی 15-20 :دقیقه 5-6 ،نکته 30 ،نفر
بحث های گروهی 6-20 :نفر ،مدیر 8و دبیر
پانل :رییس 4-8 ،نفر ،شنوندگان
سمپوزیوم :چند سخنر8انی در مورد یک موضوع منتخب
کارگاه
ایفای نقش Role playing
نمایش عملی Demonstration
آموزش عموم مردم
تلویزیون
رادیو
اینترنت
روزنامه
فیلم سینمایی
مجله
پوستر
نمایشگاه و موزه
رسانه های سنتی
برنامه ریزی و ارزشیابی
تعیین اهداف
گردآوری اطالعات در 8باره مشکل مورد نظر
گردآوری اطالعات درباره جامعه
تهیه و اجرای برنامه
ارز8شیابی
گردآوری اطالعات درباره مشکل مورد نظر
آمارهای حیاتی
گروه سنی گرفتار
عوامل جغر8افیایی و اقلیمی
امکانات بالقوه و بالفعل موجود
میزان پذیرش بر8نامه توسط جامعه
گردآوری اطالعات درباره جامعه
ساختار اجر8ایی و اجتماعی
آگاهی و شناخت مر8دم در8باره مشکل
رسوم محلی ،فر8هنگ و عادات
راه های ارتباطی
موانع ارتباطی
دیگر برنامه های در حال اجرا
در8دسترس بودن امکانات
تهیه و اجرای برنامه
گروه هدف
نوع آگاهی
بینشی که باید بوجود آید
واقعیاتی که نیاز به تاکید دارند
روش های مورد استفاده
مطالبی که باید فراهم شوند
کمک های سازمان های رسمی و غیررسمی
استفاده از رهبران محلی
شرح وظایف
ارزشیابی
ارزشیابی ساختار و سازماندهی
ارزشیابی فرایند
ارزشیابی نتایج