صفحه 1:
بسم الته الرحمن الر حیم
هو الله الخلق الباری المصور له
السموت و الارض و هوالعزیز
الحكيم
صفحه 2:
صفحه 3:
photography ياوازه عكاسى
photo+graphos
نور+نوشتن
نوشتن بوسیله نور
صفحه 4:
صفحه 5:
© سواد تعر
توانايى به وجود اوردن و
فهميدن تصاوير
صفحه 6:
صفحه 7:
ae 9 || 53
ستاد مد
رسه باهاوس oy) ۳3 1935
rH 9
آ ید
8 3
ايندة كي سواه افق ا
بلكه كسى كه دستكاه عكا م
سی را
نیز بی سواد
eel een) ل
صفحه 8:
صفحه 9:
و
تمام کار را خودشان انجام می دهندء فقط کافی است دکمه را
فشار دهيد تا عكسى سح آمين به دست آيد. هرجه دوربين
بهت باشد عكسى بهتر به دست مى آيد." آيا درست است؟
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
. با كمى دانش و آمادكى مى توان با انجام تنظيم هاى
Be mys er eens el re my er)
| te
فت.
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
0
یک عکس عالی چشمها را میرباید و شما را مجبور
Cel WITS SBT ST BR oe ۱
خيره شويد.
صفحه 22:
1۱9 Pm CLE pA To Cae
اختيار وازروى تعجب بكويد :واى!
صفحه 23:
صفحه 24:
۳
بای القای یک پیام واضح باید یک عبارت ساده و موجز
بگویید: کم گوی و گزیده گوا
an ا SY 0
بيننده را به سمت اساسىتررين اجرزراء عكستان معطوف
نمایید
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
f
1
۱
موجود در عكستان را حداقل نماييد.
صفحه 29:
بطور كلى عكسء يك موضوع اصلى دارد ويك رذق
Pas STO eee) Ee |
نماييد:قرمز» آبى يا زرد. اين رنكهاى غالب بهترين
ا ا 0
با سبز» آبى با نارنجى و زرد با بنفش.
صفحه 30:
صفحه 31:
( در دوربين هاى دد يجيتال معمولا يك مد رذكى وجود
دارد كه رنكهايى با اشباع بيشت تر وغنی تم ایجاد
ميكند .
صفحه 32:
۱ Se STS Per ee
. سادهاست
9 و See
هوای آزاده از فیلتر پلارینره بررای پرررنگ تس کردن آبی
Pyar eye Pee) [Cour resent) reer) Pahoa PAPO
BOSE eS Ye IES FY PeT ewe TS
Pele peewee is Bes eC n ea) etl pe Ee
6 vend nal ane oe)
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
استفاده خوب ازنور رمن Paes ب منده است.
استفاده موش از نور روز می تواند رنگهای عکستان را نیز
پهبود بخشد.
صفحه 36:
رمز موفقیت عکسهایی ماندد عکسهای نشنال جنوگرافیک این استا که وقتی نور
aa tate eo Eve SE ار CY
- عکس بگیررید. عکاسان حرفهای این زمان را ساعات جادوثی مینامند. با
نردیک شدن خورشید به افق» نور خورشید مجبور است مسیر بیشتری را در
هوا و از جمله از میان لایه ازون» گرد و غبار و بخار آب عبور نماید. بنابراین
PY Dey PAb merece re ni pap P
la peer) ا See eo dee SE ED
رفته به سرخى مى كرايد. اين نور طلايى منظره شما را با رنكى آتشين نقاشى
نموده وتصاويرى حير تانكين ايجاد مى كند. ضمنا نور كمتر محدوده روشنايى
ااا اا 0
صفحه 37:
20 Ye ee SL ae Ce heed
Bore SPU wripr Toe rere ewe Coe)
PL SEC ا
هنكام طلوع خورشيد كه خورشيد جنوبىت. است داراى
0 LOR OES)
صفحه 38:
صفحه 39:
در عسکهایتان اجررايى 7 عمق را نشان ميدهند بگنجانید تا
PON eet eine Lena ST re ee oe
ل |
رادر صفحات جداكانهاى قررار دهيد. دنبال يك سرى حنطوط
۳۹0 یک ديوار؛ ذرده يا جاده بكرديد تا بیننده را به
درون عکس بکشید. با عکاسی در ساعات جادوئی با ایجاد
ee To COPAY, Pca ۱۳
سوژه از زمینه کمک مینماید
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
۴ زمان بیشتری در جای خود بمانید و منظبره را از
۱ i DY Lad Le oN oe)
پیدا کردن زمینه و پیش زمینه بهتر و نیم تفییس کادر
و ترکیب بندی عکس جوانب کار را برررسی نمایید
صفحه 44:
es ا ا لل
Cee y vel eyra | ا 0
یک عکس بگیرند و سپس به سمت موقعیت دیگری حرکت
کنندء ولی زمان بیشتری در جای خود بمانید ومنظره را از
Eee POLY aie BE Io) Le ore Be) ۱۳
Lee Syed ا 1
ترکیب بندی عکس جوانب کار را برررسی نمایید
صفحه 45:
با اضافه كردن يك يا دو نف از مردم هر منطقه در عکسها یک
تقطه ارتباط قوی برای بیننده بوجود میآید yor Cwc) 971
آن محل احساس مى كند. همجنين با اين كار احساسى از اندازه اشياء
واججزاء عكاسى شده براى بيننده بوجود مىآيد, مثلا با وجود جند
Ye er yey ا 0
yer tab) ice
cer ii peverny ۱۳ مراسمی که عردم در آن حضور دارند از
ECL TESS Perse ie 9[
منطقه مناظرری خوشایند و جذاب را بای عکس شما فرراهم مآورد
صفحه 46:
ات 0
ا ا |
۱
۱
Se er eT a BBS DYE Creer e Ten Det eC anid
عکسهای انتراعی... خالاصه اصل تنوع را در نظ داشته باشید.
We 1S TPE y) ۱
نظيس علائم» حشماندازهاء لحظات حاص» ساختمانهاء مدمه ۳ حیابانی»
pace) اا ا 00
a ا اا ۱
نماهاى غيى مرسوم از مناظى و سواءهاى مشهور باشيدء مانند نماهايى كه جند
نماد تصويرى را يكجا نشان مىدهند.
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
Fill flash
فلاش روشن.
6 ie Tbe Tio)
هر جا که دوربین تشخیص دهد یک قدم مهم به سمت
گرفتن عکسهای عالی در هوای آزاد برداشته اید.
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
FES eg Nees
؟ او باید یک عکاس واقعی باشد. چون از سه پایه استفاده
می کندا".
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
۳(
بیش دوریین هاى ديجيتال حتى دوربين هاى اتوماتيك داراى تنظيم هاى
جالبی هستند. با کمی خلاقیت و نبوغ و بازی کردن با تنظیم ها وبکار
برردن حقه های ساده مختلف می توان عکسهایی گرفت که بیننده آن پلافاصله
usw دوریین شما جیست؟"
Pe Cmts ee Lebar eer wre ie) By eh y ater hae
Pon [en rie ern PY PVR Cone Cw BE
۵
صفحه 63:
دا ند نت چا
5
So ا
زبان تصوير جيوركى كيس ترجمه فيروزه مهاجر
ood ی كت
ل ل
eae era لت ا ل ا ل يي
عربعلی شروه
مبانى eye) 0 آيت اللهى
۰ كتاب رنك ايتن بوهانس ايتن
هو الله الخلق الباری المصور له
االسماء الحسنی یسبح له ما فی
السموت و االرض و هوالعزیز
الحکیم
آموزش تصویر سازی
استاد :فتحعلی خانی
یا واژه عکاسی photography
photo+graphos
نور+نوشتن
نوشتن بوسیله نور
در جهان بیش از سه هزار زبان
رایج و مستقل وجود دارد.
سواد بصری
توانایی به وجود آوردن و
فهمیدن تصاویر
مولی نی استاد مدرسه باهاوس در سال :1935در
آینده بی سواد فقط کسی نیست که قلم را
نمی شناسد بلکه کسی که دستگاه عکاسی را
نمی شناسد نیز بی سواد محسوب می شود.
اولین عکس موفق از طبیعت توسط ژوزف
نیس فور نیپس در سال 1833-1765
شاید قبال این جمالت را شنیده اید " :دوربین های دیجیتال
تمام کار را خودشان انجام می دهند ،فقط کافی است دکمه را
فشار دهید تا عکسی سحر آمیز به دست آید .هرچه دوربین
بهتر باشد عکسی بهتر به دست می آید ".آیا درست است؟
اصال قبول نداری8م!
این دوربین نیست که عکسی زیبا می گیرد ،عکاس
است
.با کمی دانش و آمادگی می توان با انجام تنظیم های
صحیح و استفاده از تکنیک های کار ،با استفاده از
کوچکترین دوربین دیجیتال عکسی به یادماندنی
گرفت.
ماهواره ایی
هوایی
تبلیغاتی
فتوژورنالیسم
ورزشی
نمایشی
معماری
عکاسی آموزشی
پانوراما
زیر آب
به این تصاویر از آبشار نیاگارا دقت نمائید و
بهترین را انتخاب نمائید
یک عکس عالی چشمها را میرباید و شما را مجبور
میکند از ورق زدن کتاب دست برداشته و به عکس
خیره شوید.
یک عکس خوب عکسی است که بیننده با دیدنش بی
اختیار و از روی تعجب بگوید :وای!
کلید تاثیرگذاری بصری در چهار چیز است:
• سادگی
• رنگ
• نور
• عمق
برای القای یک پیام واضح باید یک عبارت ساده و موجز
بگویید :کم گوی و گزیده گو!
بخشهای غیر ضروری عکسهایتان را ببرید و توجه
بیننده را به سمت اساسیترین اجزاء عکستان معطوف
نمایید
سادگی کلید تاثیر گذاری است
جایی برای نفس کشیدن
رعایت قانون یک سوم در عکس
حتی المقدور نزدیک یک سوم تصویر از فضای خالی
مثل آسمان باشد
سعی نمایید برای تاثیرگذاری بیشتر تعداد و نوع رنگهای
موجود در عکستان را حداقل نمایید.
بطور کلی عکس ،یک موضوع اصلی دارد و یک رنگ
اصلی .تنها بر روی یکی از سه رنگ اصلی تمرکز
نمایید:قرمز ،آبی یا زرد .این رنگهای غالب بهترین
توازن را با رنگهای مکمل خود برقرار می نمایند:قرمز
با سبز ،آبی با نارنجی و زرد با بنفش.
رنگهای شاداب و زندهVelvia
(در دوربین های دیجیتال معموال یک مد رنگی وجود
دارد که رنگهایی با اشباع بیشتر و غنی تر ایجاد
میکند .
حربه دیگر برای زندهتر کردن رنگها وجود دارد که بسیار
سادهاست.
از یک فیلتر پالریزه استفاده نمایید بیشتر عکسهای روز در
هوای آزاد ،از فیلتر پالریزه برای پررنگ تر کردن آبی
آسمان استفاده شده است ضمنا این فیلتر انعکاس سطوح را
کم میکند و باعث می شود تا رنگ سطوح درخشان و زندهتر
به نظر آید(.به جای فیلتر از شیشه عینک آفتابی
نیزمی توان استفاده نمود)
انواع نور
-1طبیعی
-2مصنوعی
نحوه ی تابیدن
-1کلی و تمام محیط
-2محوطه ی محدود و معین
کمیت و کیفیت
-1شدید
-2نرم
-3مابین
استفاده خوب از نور رمز عکسهای برنده است.
استفاده موثر از نور روز می تواند رنگهای عکستان را نیز
بهبود بخشد.
رمز موفقیت عکسهایی مانند عکسهای نشنال جئوگرافیک این است که وقتی نور
خورشید طالئی است -ساعات ابتدایی بعد از طلوع آفتاب یا نور قبل از غروب
– عکس بگیرید .عکاسان حرفهای این زمان را ساعات جادوئی مینامند .با
نزدیک شدن خورشید به افق ،نور خورشید مجبور است مسیر بیشتری را در
هوا و از جمله از میان الیه ازون ،گرد و غبار و بخار آب عبور نماید .بنابراین
طول امواج واقع در انتهای طیف آبی پراکنده شده بیشتر از امواج واقع در انتهای
طیف قرمز جذب میشوند .بنابر این نور خورشید ابتدا به زردی و سپس رفته
رفته به سرخی میگراید .این نور طالیی منظره شما را با رنگی آتشین نقاشی
نموده و تصاویری حیرتانگیز ایجاد می کند .ضمنا نور کمتر محدوده روشنایی
منظره را کمتر نموده و به دوربین امکان ثبت بهتر رنگها را می دهد.
معموال بهتر است محلهایی که رو به شرق هستند را در صبح
هنگامی که خورشید در شرق طلوع می کند عکاسی نمایید
و محلهایی که رو به غرب هستند را در بعد از ظهر( .در
نیمکره شمالی محلهایی که رو به جنوب هستند در زمستان
هنگام طلوع خورشید که خورشید جنوبیتر است دارای
نور بهتری هستند و مکانهایی که شمالی هستند در تابستان
که خورشید شمالی تر است نور مناسبتری دارند).
در عسکهایتان اجزایی که عمق را نشان میدهند بگنجانید تا
عکسهای دو بعدی را به سه بعدی تبدیل نمایید .مثال با ترکیب
یک پس زمینه جداگانه با یک سوژه بسته ،سوژه و زمینه آن
را در صفحات جداگانهای قرار دهید .دنبال یک سری خطوط
راهنما همانند یک دیوار ،نرده یا جاده بگردید تا بیننده را به
درون عکس بکشید .با عکاسی در ساعات جادوئی با ایجاد
سایههای طویلتر شکل و بافت بهتری ایجاد نموده و به جدایی
سوژه از زمینه کمک مینماید
نقطه
خط
سطح
حجم
بافت
نقش
نور
رنگ
زمان بیشتری در جای خود بمانید و منظره را از
درون منظره یاب دوربین خود بررسی نمایید .برای
پیدا کردن زمینه و پیش زمینه بهتر و نیز تغییر کادر
و ترکیب بندی عکس جوانب کار را بررسی نمایید
برای اینکه موقعیت خود را خوب بشناسید و ارزش آنرا
احساس نمایید وقت کافی بگذارید .بیشتر مردم عادت دارند
یک عکس بگیرند و سپس به سمت موقعیت دیگری حرکت
کنند ،ولی زمان بیشتری در جای خود بمانید و منظره را از
درون منظره یاب دوربین خود بررسی نمایید .برای پیدا
کردن زمینه و پیش زمینه بهتر و نیز تغییر کادر و
ترکیب بندی عکس جوانب کار را بررسی نمایید
با اضافه کردن یک یا دو نفر از مردم هر منطقه در عکسها یک
نقطه ارتباط قوی برای بیننده بوجود میآید ،انگار که خودش را در
آن محل احساس میکند .همچنین با این کار احساسی از اندازه اشیاء
و اجزاء عکاسی شده برای بیننده بوجود میآید ،مثال با وجود چند
نفر در محوطه یک بنای قدیمی یا پای یک آبشار بیننده بزرگی و
ابعاد آنها را متوجه می شود.
فستیوالها ،کارناوالها یا مراسمی که مردم در آن حضور دارند از
دست ندهید ،معموال لباسهای رنگارنگ یا محلی و آداب و رسوم هر
منطقه مناظری خوشایند و جذاب را برای عکس شما فراهم میآورد
به دنبال تنوع باشید تنوع بخش مهمی از زندگی و همچنین عکاسی است .تصور نمایید که عکسهایتانبه عنوان یک گروه عکس چطور به نظر میرسند .سعی نمایید تا شیوههای
مختلفی برای عکاسی انتخاب نمایید ،مناظر زاویه باز را با تصاویر خاص دارای
جزئیات دقیق ترکیب نمایید ،عکسهای روز را با شب و عکسهای پرتره را با
عکسهای انتزاعی ...خالصه اصل تنوع را در نظر داشته باشید.
وقتی در یک شهر گردش می کنید ،دنبال چند دسته از موضوعات مختلف باشید،
نظیر عالئم ،چشماندازها ،لحظات خاص ،ساختمانها ،مردم ،مناظر خیابانی،
فستیوالها ،مکانهای مقدس و عبادتگاهها ،سواحل دریاچهها و مناظر دریا ،غذاها و
غیره .خود را محدود به عکاسی از یک موضوع تنها مثال ساختمانها نکنید .به دنبال
نماهای غیر مرسوم از مناظر و سوژههای مشهور باشید ،مانند نماهایی که چند
نماد تصویری را یکجا نشان میدهند.
Rule of thirds
Fill the frame
به عنوان یک قانون کلی هر چه به موضوع نزدیکتر
شود عکس بهتری ارائه می گردد.
Indoor
outdoor
دوربین را محکم نگه دارید
عینک
استفاده از عینک آفتابی به جای فیلتر جلوی
لنز دوربین
Cloudy
حالت ابری
فالش روشن.
با زدن فالش هر جا که شما تشخیص دهید بجای اینکه
هر جا که دوربین تشخیص دهد یک قدم مهم به سمت
گرفتن عکسهای عالی در هوای آزاد برداشته اید.
-مد ماکرو را از یاد نبرید!
(تصویر برداری از نزدیک به سوژه)
نمونه از تصویر برداری با مد ماکرو
اهمیت خط افق را فراموش نکنید
او باید یک عکاس واقعی باشد .چون از سه پایه استفاده
می کند!".
موضوع
کادر
زاویه دوربین
کمپوزیسیون
پیش نما
پس زمینه
نورپردازی
روش های نگه داشتن دوربین
قانون یک سوم
فالش
فیلتر
خط افق
سخن آخر
بیشتر دوربین های دیجیتال حتی دوربین های اتوماتیک دارای تنظیم های
جالبی هستند .با کمی خالقیت و نبوغ و بازی کردن با تنظیم ها و بکار
بردن حقه های ساده مختلف می توان عکسهایی گرفت که بیننده آن بالفاصله
بپرسد ":دوربین شما چیست؟"
می توانید نوع دوربین را به آنها بگویید ،ولی خودتان خوب می دانید که این
دوربین نیست که چنین عکسهای خوبی می گیرد ،عکاس چیره دست است!!
.1
.2
.3
.4
.5
معرفی کتب مرتبط:
زبان تصویر جيورگی کپس ترجمه فیروزه مهاجر
کمپوزیسیون لوییس ولکانوک ترجمه مریم مدنی
مبانی هنرهای تجسمی لیلیان گارت ترجمه عربعلی شروه
پایه و اصول طراحی و درک تصویر یوهانس ایتن ترجمه
عربعلی شروه
مبانی هنرهای تجسمی دکتر آیت اللهی
کتاب رنگ ایتن یوهانس ایتن