آموزش شهرسازی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: آموزش شهرسازی: از شناخت تا مداخلهزهرا اهریآذر 1394
اسلاید 3: شهر چیست؟
اسلاید 4: ماهیت میان رشته ای شهرسازی
اسلاید 5: شهرسازی: پیوند معرفت با کنش
اسلاید 6: از داده تا شناختداده(Data): فاکت ها و اعداد یا سمبل های تفسیر نشده اطلاعات(Information): داده معنادار یا قابل کاربرد در یک سياقمعرفت یا شناخت(Knowledge): ترکیب اطلاعات با تجربه و داوری
اسلاید 7: از معرفت ضمنی تا معرفت صریحمعرفت صريح(Explicit Knowledge): آنی است که قابل بیان، مفهوم سازی، تقریر، انباشت و انتقال است. چنين دانشی را می توان در گزارشها، معادله ها، فرمول ها، یا در ذکر خصوصیات یافت. معرفت ضمنی(Tacit Knowledge): آنی است که ارزشمندتر است و در ذهن فرد است و صورت بندی و انتقال آن سخت است. معرفت ضمنی با دانایی مرتبط است. « ما بيش از آن که می توانیم بگوییم می دانیم». معرفت ضمنی براساس تجربه ها شکل گرفته و بنابراین ماهیتی پویا دارد و با هر تجربه جدید تغییر می کند.
اسلاید 8: مشکلات آموزش کنونیمحول شدن بخش بزرگی از شناخت به مطالعات پیشینیمشکلات:مقیاس کلی در مطالعات محیط طبیعیشناخت محدود محیط مصنوعشناخت ناکافی محیط انسانیمداخله بر اساس نظریه های مبتنی بر تجارب دیگران
اسلاید 9: برخی ملاحظاتتفاوت ها در فهم از شهر و مختصات آناذعان به وجود سنت های مختلف سکونت در نقاط مختلف جهانتأکید بر منظرهای فرهنگی محلی و تفاوت های آناهمیت مسئله هویت و ریشه فرهنگی و تاریخی در مباحث شهرسازیاهمیت یافتن سیاق محلی در شکل گیری نظریات مبنای مداخله که با فهم شرایط محلی دانش لازم برای مداخله در موقعیت های محلی را می سازد
اسلاید 10: چرخه تولید دانش دانش ضمنی: دانش پنهانی بدیهی دانسته کار عملیدانش مفهومی :آشکار ساختن دانش ضمنی و کدگذاری آن به صورت اصول و پروتکل هادانش سیستماتیک: بيان، ارزش گذاری و یکپارچه کردن رسمی و آشکار دانش در کانون مباحث یک رشته دانش عملی: ترجمان دانش سیستماتیک و دانش مفهومی به حوزه های مختلف عملی
اسلاید 11:
اسلاید 12: ارزیابی چرخه تولید دانش در ایران: تجربه نواب کشیده شدن بزرگراه نواب در چارچوب طرح جامع تهران 1348از سال 1369 در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.
اسلاید 13: ارزیابی چرخه تولید دانش: تجربه نواب9 مقاله علمی پژوهشی، یک کتاب و چندین یادداشت و مقاله ترویجی در نقد و ارزیابی طرح نواب، بیش از هفت پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری درباره طرح نواب نوشته شده است.
اسلاید 14: ارزیابی چرخه تولید دانش: تجربه نوابکتاب «ارزیابی طرح نواب و پیامدهای آن» ارزیابی جامع اثرات طرح از ابعاد مختلف کالبدی- زیست محیطی، اقتصادی، اجتمای و مدیریتیآثار دیگر شامل مباحث زیر:کیفیت محیط مسکونی و رضایتمندی از آنحس مکانهویت بصری مکانجرم خیزیفرایند طراحی شهریتراکمعلل و پیامدهای اقتصادی و مدیریتی طرح های توسعه
اسلاید 15: ارزیابی چرخه تولید دانش: تجربه نوابالف) یادداشتها و گزارشهانواب یکی از حساسترین درس های مدیریت شهری در ایران است/ سایت رسمی سازمان نوسازی شهر تهران؛ گزارش نشست تخصصی بررسی پروژه نواب 26 دی 90جامعه شناسان و اقتصاد دانان مطرح کردند: نواب؛ اشتباهي که نبايد تکرار شود/ سایت مطالعات شهری ایران وابسته به انجمن جامعه شناسی ایران؛ 15 آبان 1389خطاي بزرگ در آزمون بزرگراه نواب، معصومه ايماني، روزنامه ايران، شماره 3806، صفحه 16 (شهری)، 17 آذر 1386پروژه بزرگراه نواب هنوز مشکل حقوقی دارد، خبرگزاری تابناک، 4 اردیبهشت 1391خانههایی ارزان در قلب تهران: گزارش دنیای اقتصاد از مسکن نواب، روزنامه دنیای اقتصاد، 30 خرداد 1386چرا جامعهشناسان نواب را شکستخورده ميدانند؟، روزنامه شرق، شماره ۲۲۷۱ – 20 فروردین 94طرح نواب: نمونه زیانمندی سیاست تعدیل ساختاری در توسعه شهری، فریبرز رییس دانا، نشریه معماری ایران، شماره 9
اسلاید 16: ارزیابی چرخه تولید دانش: تجربه نوابب) مقالات ترویجی و مقالات ارائه شده در همایشهاتحلیل و بررسی طرح نواب(منطقه 10) با رویکرد تجربیات کشورهای دیگر، تایماز لاریمیان ، محمدرضا درودی، محمدجواد غلامی، همایش شهروندان و تعلق اجتماعی، ۱۳۸۹ارزیابی نمای بزرگراه نواب، سمانه یار احمدی، مجله علمی ترویجی منظر، دوره 4، شماره 20، پاییز 1391، صفحه 82-85 ديدگاه هاي حاكم بر طرح بزرگراه نواب، محمد سالاری، فصلنامه هفت شهر، شماره 15 و 16، سال هفتم، بهار و تابستان 1383بررسی عوامل موثر بر کاهش کیفیت محیط شهری، مجتبی رفیعیان و زهرا عسگری زاده، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال اول، پیش شماره سوم، زمستان 1388پیاده رو جایگاهی برای حضور شهروندان (بررسی موردی: پیاده روی خیابان نواب تهران)، حسین مدی، زهرا عطاری، اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار، 1392ارزیابی میزان پایداری سکونت وسنجه های موثربرآن درمحدوده نوسازی شده نمونه موردی طرح نواب، لعلا جهانشاهلو و امیر یلچی ، کنفرانس بین المللی عمران، معماری و توسعه پایدار شهری، ۱۳۹۲ارزیابی میزان عدم رضایت ساکنان محله ی نواب تهران از ارزشهای کیفیت محیط شهری، زهرا خدایی و زهرا عسگری زاده، سومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری، ۱۳۹۰بررسی تحقق پذیری توسعه پایداردر بهسازی بافت های فرسوده شهری با تاکید برمشارکت مردمی با استفاده ازفرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP نمونه موردی محله خانی آبادونواب شهر تهران، حمیدرضا سریزدی، آرش فتح جلالی، اولین همایش منطقه ای معماری، معماری پایدار و شهرسازی، 1392بررسی نقش سرمایه اجتماعی در فرایند توسعه پایدار اجتماعات محلی نمونه مورد مطالعه: محله نواب تهران، زهرا خدایی، محمدرضا پورجعفر، علی اکبر تقوایی، نخستین همایش توسعه شهری پایدار، 1389تحلیل و ارزیابی بهسازی بافت فرسوده نمونه موردی پروژه نواب تهران، مهسا سلیمیان ریزی، طاهره توپال، اولین کنفرانس سراسری توسعه محوری مهندسی عمران، معماری، برق و مکانیک ایران، ۱۳۹۳معضلات افزایش تراکم در بافتهای فرسوده شهری، بهناز امین زاده ، اولین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، 1381نسبت هویت با نوسازی شهر- تجربیات نوسازی معاصر از دید هویت شهری، محمود تیموری، فصلنامه منظر، دوره 6: 27
اسلاید 17: ارزیابی چرخه تولید دانش: تجربه نوابج) مقالات علمی پژوهشیسنجش میزان رضایتمندی سکونتی ساکنان محله نواب، مجتبی رفیعیان، علی عسگری، زهرا عسگری زاده، پژوهشهای جغرافیایی، شماره 67، بهار 88 ارزیابی میزان کیفیت مجتمعهای سکونتی با تاکید بر رویکرد رضایتمندی در محله نواب، مجتبی رفیعیان، زهرا عسگری زاده، علی عسگری، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 14، شماره 1، بهار 1389تاثیر نوسازی شهری فن گرا بر ایجاد حس لامکانی، مطالعه موردی پروژه نواب، حسین شکوئی، جلال تبریزی، نشریه مدرس، دوره 7، شماره 2، تابستان 82ارزیابی زیبایی و هویت مکان، بهناز امینزاده، نشریه هویت شهر، سال 5، شماره 7، پاییز و زمستان 89 بررسی تاثیر کاربری اراضی شهری در شکل گیری الگوهای فضایی بزهکاری، مطالعه موردی: منطقه 17 شهرداری تهران، پژوهشهای جعرافیای انسانی؛ فرانک سیف الدینی، محسن کلانتری، سجاد احمدی، دوره 46، شماره 1، بهار 93 طراحی شهری در ایران: نگرشی نو، سیدحسین بحرینی و بهناز امین زاده هنرهای زیبا، شماره 26؛ تابستان 85نارضایتی از مکان پیرامون بافتهای بازسازی شده نمونه موردی: بافت مسکونی پیرامون خیابان شهید نواب صفوی، محمدتقی پیربابایی، اسلام کرمی، مدیریت شهری، شماره 27، بهار وتابستان 90سنجش ارزشهای محیطی تاثیرگذار در انتخاب واحدهای مسکونی ساکنین نواب با استفاده از روش انتخاب تجربی، مجتبی رفیعیان، علی عسگری، زهرا عسگری زاده، نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت، ویژه نامه مهندسی معماری و شهرسازی، جلد 19، شماره 6، سال 1387، صفحه 22-13نواب تحلیل یک طرح شهری، سیروس صبوری رضا و گیسو قائم، نشریه صفه، شماره 29، سال 1378
اسلاید 18: ارزیابی چرخه تولید دانش: تجربه نواب د) پایاننامههابازسازی بافت حاشیه نواب و مرکز فرهنگی تفریحی واقع در آن، شهاب حیدری فاروقی، استاد راهنما ایرج کلانتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده هنر و معماری، گروه معماری، 1385طراحی محله بریانک در مجاورت اتوبان نواب با تاکید بر هویت بخشی به بافت مسکونی، حامد مسعودیان، استاد راهنما علیرضا عینی فر، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، 1382بررسی میزان موفقیت نواب (77-67)، جاوید اعلا استاد، استاد راهنما آزیتا رجبی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، مرکز تحصیلات تکمیلی (میرداماد)، 1381بررسی کیفیت محیط بازسازی شده شهری و میزان رضایتمندی ساکنین در این مناطق، نمونه موردی: نواب؛ لیلا صارمی، استاد راهنمای علیرضا بندرآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده هنر و معماری، گروه شهرسازی، 1389بررسی و تببین نقش فضاهای جمعی در ارتقا کیفیت زندگی شهری و محیطهای سکونتی (مطالعات موردی محلات نواب و نارمک)، وحید بیگدلی راد، استاد راهنما ناصر براتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشکده معماری و شهرسازی، 1389تاثیر نوسازی بر ایجاد حس لامکانی، مطالعه مورد پروژه نواب تهران، جلال تبریزی، استاد راهنمای حسین شکوئی، دانشگاه تربیت مدرس، 1382سنجش میزان کیفیت محیط در بافت فرسوده بازسازی شده شهری (نمونه موردی: پروژه نواب)، زهرا عسگری زاده، استاد راهنما محتبی رفیعیان، دانشگاه تربیت مدرس، 1387احساس امنیت در نواب و پسکرانههایش، نغمه سلیمی، دانشگاه شهید بهشتی، 1383 ه) کتابهاکتاب ارزیابی طرح نواب و پیامدهای آن، گیتی اعتماد و همکاران (مهندسین مشاور طرح و معماری)، نشر معانی، 1392
اسلاید 19: ارزیابی چرخه تولید دانش: تجربه نوابارزیابی طرح نواب از مناظر مختلف کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی و تحقیق در ابعاد مختلف آندانشورانی از حوزه های مختلف دانش در تولید دانش ضمنی و سپس مفهومی و سیستماتیک مرتبط با این موضوع سهیم بوده اند. متخصصانی از حوزه جغرافیای شهری، اقتصاد شهری، برنامه ریزی شهری، طراحی شهری، جامعه شناسی شهری و... در مورد تجربه نواب و نتایج آن مقاله و کتاب نوشته اند مطالعات انجام شده در حوزه های مختلف دانش بر روی تجربه نواب نتایج متفاوتی عرضه می کند و هیچ گونه بررسی تحلیلی برای یکپارچه سازی دانش در این حوزه انجام نشده استدانش مفهومی و سیستماتیک مرتبط با مبانی متفاوتی شکل گرفته است.چارچوب نظری برای مداخلات عملی بعدی فراهم نشده است
اسلاید 20: ارزیابی چرخه تولید دانش: تجربه نوابالف ـ چه نوع روابطی بین تسهیل آمد و شد در مقیاس شهری و وضعیت موجود شهری باید جست؟ب ـ رابطه بین انسان و فضا در معبرهای شهری به چه ترتیب تعریف می شود؟ انسانی کردن این رابطه کجا و به چه ترتیب اولویت می یابد؟ج ـ مفهوم ساختن مکان در توسعه های درون شهری چیست؟ نسبت بین ساختن «مکان جدید» و ساکنان «مکان موجود» چگونه تعریف می شود؟د ـ در طرح های توسعه شهری اولویت با خرد ابزاری برای مداخله در شهر است یا مسائل محتوایی مثل حق مردم به شهر؟ یا باید مصالحه ای بین این دو برقرار کرد؟ چگونه؟
اسلاید 21: چرخه تولید دانشنیاز به توليد دانش مفهومی و سيستماتيک لازم برای عمل حرفه اینياز به مطالعات شهرینياز به روش های میان رشته ای
اسلاید 22: کانال بانک مقالات معماری @maghalatememari@archnoghtechin حوزه فعالیت: مقالات و پروژه های مهندسی.آموزش کاربردی انواع نرم افزارهای مهندسی.ایده.خلاقیت و....لطفا مارا به دوستان خود معرفی کنید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.