صفحه 1:
- مقدمه
جایگاه آموزش از راه دور در ايران
- تا آموزش از راه دور در Ol pl
- چرا باید فناوری اطلاعات بدانیم؟
- روند تحولات آموزش از راه دور
- مدل های آموزش مجازی
- تلوری ها
- مفاهیم آموزش مجازی
- سبک های آموزش مجازی
- ارزشیایی
- اکولوژی کلاس مجازی و پارادايم های پدا گوژیکی جدید
- نتیجه گیری
صفحه 2:
مقدمه
ظهور نسل دیجیتالی در هزارة سوم . توان و انتظارات جدیدی را در نظام آموزشی جهان ایجاد نموده است. فرو
ریختن دیوارها و مرزهای سنتی و جایگزینی دیوارهای شیثه ای, جهان را در حد چارچوب یک کامپیوتر قابل
دسترس و کوچک کرده است.
در دوران باستان تا أوايل اين هزاره . شاهان و امبراطوران بودند كه به همه جيز دسترسى داشتند . امروزه به مده فاورى اطلاعات و
MOD) obs) همة افراد 2 مى تواتند يه همة اطلاعاء
امپراطوران اطلاعاتی در اين عصر فراپسانوین گرایائه هستند.
در این فرایند. شیوه های یاددهی و یادگیری نیز متفاوت گردیده و شیوه های آموزش از راه دور به نسل پتجم خود رسیده است.
در این فرایند ؛ شیوه های یاددهی و یادگیری نیز متفاوت گردیده و شیوه های آموزش راه دور به نسل پنجم
خود رسیده است.
و همه نوع آموزش دسترسى دأشته باشئد. در حققت همه شاهان و
سل اول : آموزش مکاتبه ای
سل دوم : آموزش چند رسانه ای
نسل سوم : یاد گیری از راه دور
نسل چهارم : یا گیری انعطاف پذیر
نسل پنجم : یادگیری انعطاف پذیر هوشمند (برنامه های چندرسانه ای تعاملی آنلاین)
نسل پنجم , به مدد فناوری های اطلاعات و ارتباطات آموزش تعامل هوشمند مجازی را ایجاد نموده که بضاعت
های ارتباطی و اطلاعاتی را در فرآیند یاددهی و یادگیری فراهم ساخته است.
صفحه 3:
حانگاه آموزش در سازما
آثار آموزش, بسیار وسیع و کسترده است و اکر براساس اهداف اصولی و انسانی پایه ریزی شود. نقش سازندهای در پیشرفت افراد.
سازمانها و اجتماع خواهد داشت. ۰ از اين رو. ابعاد. آثار و نتايج آموزشى به بخش فردى: سازمانى و اجتماعى تقسيم مى شود:
۰ _ آثارفردی
آمرزش كبرنده قبل از آن که آثارسازنده آموزش را بهسازمان مربوط و به جامعهمنعکس سازد,خود از آنبهره میجرید
برخی از آثار فردی آموزش به این شرح است:
تمايلات درونى آموزش كيرنده ارضاء مىشود و آثار مادى و معنوى به دست آمده. رضایت شغلی او را در پی دارد:
آموزش كيرنده بس از آموزش به نحو مؤثر و مطلوبترى وظايف خود را انجام مىدهد,
تلاش و کوششی که در طوا اموزشی متحمل میشود. ياداش معنوى و
بس از آموزش. آموزش گيرنده. شایستگی و سوددهی پبشتری خواهد داشت.
در برابر ور
صفحه 4:
* آثار سازمانى
سازمان براى اينكه بتواند به اهداف خود نائل شود, با استفاده از شخص آموزش ديده؛ ضمن تقويت دوام و قوام
خود. راه را برای دستیابی به اهداف اصلی اش تسهیل می کند.
اه تایج سازمانی آموزش به شرح زیر است:
سازمان بازدهی کمی و کیفی خود را افزايش میدهد.
میزان موفقیت و اثر بخشی سازمان بیشتر میشود و در پی آن رضایت سازمانی افزایش مییابد»
سازمان با تآمین نیروی آموزش دیده لازم. قوام لازم را برای خدمت بیشتر به دست میآورد
ثبات و بقای سازمان تضمین میشود.
از حوادث و ضایعات احتمالی کاسته میشود.
هزینههای سازمان کاهش مییابد.
ضعف و نارساییهای مدیریت اصلاح میشود.
موجبات کسب وجهه و اعتبار ملی و بینالمللی فراهم میشود.
صفحه 5:
آثا راجتماعى
اساساً. بر طرف کردن نیازهای جامعه؛ دلیل اصلی و فلسفة وجودی سازمانها است و سازمانها وسیلهای برای تحقق
اهداف اجتماع اند.
برخی آثار اجتماعی آموزش به شرح زیر است:
جامعه به خواستههای خود دست مییابد و رضایتمندی اجتماعی حاصل میشود.
رضایت افراد جامعه به سبب تحقق خواستههایشان تأمین میشود.
رضایتمندی جامعه موجب ثبات حکومت میشود.
دولت. در مقام مجموعهای از سازمانها و وزارتخانهها: در دسترسی به اهداف خود موفق میشود.
صفحه 6:
تاریخجه آموزش از راه دور د رالران
ای اولین بار آموزش از راه دور در ۱۳۵۰ شبا تأسیس دانشگاه ابوریحان بیرونی
i” غاز به کار کرد. لین دانشگاه که به طریق « مکانبه ای» و در چهار رشتة تحصیلی"*
غاز به کار کرده بو به زودی تعدا رشته های تحصیلی خود را به هفت رنه
داد. در سال هاي بعد لين دانشكاه به دو دانشكده « علوم » و « و
رش تفكيك شن در 21000 واحد 2 كل
ای در سازمان مر كزى اين دانشكاه شكل كرفت كه شعبات جدود آز دانشگاه را
در مناطق مختلف کشور تأسیس و اداره می کرد این دانشگاه از oy"
حضوری و آموزش از راه دور بود. کتاب و مواد چاپی محور اصلی آموزش
اى اين دانشكاه را تشكيل هى دادر به He Sle تتاب ها و مطالب مفیل جنبی + آزمون
ی دس oy ضمن سال. مواد کمکت أموزشى ؛ دفترجه هاى مخصوص مكات
استادان براق رقم اشكالات درسى , اموزش حنوري و امتحانات بإيان ترم 3
می شد. این دانشگاه در ۱۳۵۹ جه کار خود خاتمه داد ؛ در حللی که در سال هاي
at ol calls ۱۳۷۱ نفر درب کارذانی و 9 ۰ نفر در مقطع کارشناسی » فارغ
التحصیل شده بودند (ظهوز, ATV
صفحه 7:
۰ در ۱۳۰۲ دانشگاه آزاد اپران تأسیس گردید . هدف اساسی از ایجاد اين دانشگاه .
eee اک نیروی انسانی متخصص و
سه پذیرش موّسسات آموزش عللی به هیچ وجه
ون بای ورودی ۰ آموزش عللی نبود. در داشگ آزاد نيز متهن
ین رسانه را تشکیل می داد ؛ زیرا از سایر رسانه ها گارایی
بیشتری a pe برایب دانشگاه آسان تر بود. مهم تر آنکه به دانشجویان امکان
می داد در مکان و لخواه خودبه مطالعه بپردازند. رسائه های دیکری نیز مد نظر
رت لها ogra ek eens sna aig کیت های
آموزشی و كلاس هاى حضوری را شامل می شید دی سال های آولیه = دانشگاه
ازاد ايران » نقش تلويزيون بد شتر تبلیغاتی بود و در آموزش, کاربرد چم گیری نداشت.
هدف اصلی این داز سح علمی معمان تاغل در آموزش و پرودش چ
افرادی در رشته های پیراپزشکی » نظیر مربی بهداشت بوذ +
تیب. کمبودها و نارسایی های موجود در a رماي آن زمان کاهش an
* این دانشگاه ؛ سرانجام در ۰۱۳9۹ بدون داشتن فارغ التحصیل, به کار خود پایان
داد(همان منبع) .
صفحه 8:
در ایران؛ از ۱۳۲۱-۱۳0۹ آموزش از راه دور فعالیتی نداشت. ت. سرانجام پس از یک
وقفة نسبتاً طولانی » در ۱۳۹۲ دانشگاه يبام نور , كه تنها نمايندة آموزش اژ رآه دوم 5
يران به شمار می رفت . آغاز به فعالیت. نمود. مدرسه عالی دماوند سابق ؛ محل سا
م رکزی این دانشگاه انتخاب گردید و با | te See cleat) و مزمند او دا
آژاد ایران به این مرکز » فعاليت اه بيام نور آغاز شد.
در این دانشگاه ؛ محور اصلی آموزش ۰ کتاب هاى خود آموز است. به علاوه ؛ از
کتاب های جنبی « نوارهای صوتی . تصویری و آموزشکرهای رایانه ای نیز استفاده
می شود.
دانشگاه ply 993 که در ۱۳۱۷ تأسیس گردید » فعالیت خود را در ۲۹ مرکز با ایجاد چهار
رشته تحصیلی آغاز کرد. این دانشگاه در حال حاضر در ده منطقه و ۱۲۷ مرکز و چهارده
رشته فعالیت دارد و به حدود ده موزش می دهد. به این ترتیب » می
توان گفت که در حأل حاضر دانشگاه پیام نور "es بر دانشگاه ها (هبها
Re ot jabba Fo San! (version آست. که تعداد دانشجویان شاغل به
تحصیل OT بیش از یک صد هزار نفر استد
صفحه 9:
جرا باند فناوری اطلاعات بدانيو'
دست کم چهار دسته از دلایل را می توان ذکر کرد که ممکن است انگیزة دستیابی به درکی از فناوری اطلاعات
باشند : دلایل شخصی . کاری : آموزشی و اجتماعی.
دلایل فخصی
آمريكا به شكلى فزاينده به یک جامعة اطلاعلتی بدل می شود. رایلنه ها و ارتباطات خه تنها كارهاى
روزمره مثل کنترل اجاق های ریزموجی (صسه حمسسصم) و Sage اتصال تلفن های همراه را انجام
دهند بلکه با استفاده از اینترفت. دسترسی ۳ اطلاعات رقومی goal
پرذازش تن یا ذا فراهم مى آويفد . بسیاری از اهر ها در موارد گونا کون » از یافتن
زیرزمینی پراك جه منظور برنامه ریزی تعطیلات گرفته تا معان یلبی بهترین قیمت های فرا
سوارکاری؛ و رهن ( مستفلات» آسفاده از فاورق اطلاعات ۰ بیش فت آرزشمندی در شيوة زندکی ّن ها
است. فناوری اطلاعاتبه افراد کمکت مي كند خا از طريق بست الكترونيكي با دوستان ومیل خود کر اتاط
bts taal con? San pny 3h روز
کارگزار درون ى سرماية G11 93 Ge SG. Stone GIF تخصصی مثل سب
شناسی یا باغبانی اوقات فراغت خود را پر کنند .با هي مان دوز پردازی در GIT
و کارهای مدرسه به فرزندان شان کم كنند .به يافتن اطلاعات پزشکی بپردازند . از اسم نامزدهای سیاسی
بأخبر شوند وجا نمايند كان سياسي خود ارقباط برقرار ال زيست محيطى يا نظارت يا
موضوعات مربوط به خط مشى همكانى در «وب» ببرذا
صفحه 10:
دلایل کاری
در مراکز کاری . امروزه فناوری اطلاعات بیش از پیش همه گیر می شود. اکر کشور در صدد باشد که
عذاری های خود در فناوری اطلاعات ببرد.نوعی اشترا ک (نبروی) کار لازم است که قابلیت استفادث مناسب از فناوری اطلاعات
دا داشته باشد. روشن است که افرادی که با اطلاعات و دانش کار می کنند ( اصطلاحاً «دانشکاران جات بلطي 0» ) بايد
با فناوری های اطلاعاتی معمول اداري آشنا باشند. اما اين نيز درست است که گروه های شفلی اند کی هستند که به هيج دانشی از
فناوری اطلاعات نياز نداشته باشند. مثلاً كارمند يك فروشكاه خواربار . زمانى فقط لازم بود كه چگونگی استفاده از ماثین صندوق
را بلد باشد . امروزه همان كارمند با سيستم هاى موجودى انبار . بيكيرى سفارشات , کارت های اعتباري. و دیگر سیستم های
بيثه كانى سرو كار دارد كه هر روز بيجيده تر و كامل تر مى شوند. در صنعت توليد : بسيارى ا كاركنان ٠ بقه آبى» (كنايه از
کار کنانی كه عمدتاً كار يدي مى كنند) بايد با انواع سيستم هاى توليد , فهرست موجودىم قطعات , كنترل فرايند توليد » و
راهتماها و دستنامه هاى درون خطی LAT شوند. اگرچه یک شرکت باید کار کنان خود را براى استفاده از سيستم هاى ب
گانی خود آموزش دهد. ساده لوحانه است اگر تصور کنیم چنین آموزشی . فعاليتى است كه انجام يكك بار آن كفايت مى كند.
سیستم ها مکرراوتقا مى بابند و پیچیده تر می شوند. موارد کاربرد فناوری اطلاعات در سائل پیشه کانی با استفاده از فاوری
اطلاعات در پیدا کردن راه حل مسائل و مشکلات , تداوم می بابند و در نتیجه بر لزوم مهارت آموزی ستمر دلالت می کنند.
بدیهی است که اگر مجموع نیروی کار به خویی آموزش فناوري اطلاعات دیده باشد ؛ انجام این بهارت آموی بسیار آسان تر
خواهد شد .زیر سرعت ياد كير كار كنان افزايش مى يابد و به مهارت آموزى عمومى . نباز كم ترى خواهند داشت.
لاو چه بسا از سیستم های موجود : به شکل کامل تری بهره بگیرند وبا ارتقاهایی که در سیستم اعمال می شود يهتر DESL
شوند. بهره ور كار كنان تحت تاثير مستقيم دانش كار كنان در حوزة فناوری اطلاعات است.
از منظر کارکنان , تخصص در فناوری اطلاعات ارزشمند است و علاوه بر این که منجر به رضا و واكنش مناسب و هثیارانه
در برابر سائل می شود. دلیلی بر تحرکث شغلی است. وجود امکانات و تجهیزات بیش تر در زیرساختار فناوری اطلاعات در يك
OS سرماية شغلی ارزشمندی است که احتمالاً در تبلیغات نیز به آن توجه می شود. يافتن كار در شركت ديكر ؛ مستلزم
ياد كيرى سيستم هاىي اطلاعاتی جدید است. اما اکنون که کارکنان. دیگر دارای مثاغل « مادام العمر» یستند . درك انتزاعى تو
این سیستم ها - یعنی دانستن این که ویژگی های مشت رکث آن ها کدام اند و احتعالاًچهتفاوتی معکن است با هم داشته باشند -
نیز .در باژار کار یک سرمایه به شمار می آید.
صفحه 11:
دلايل آموزثسى
فناوری اطلاعات در بسیاری از انواع جديد فرصت هاى آموزشى : يك عنصر توانبخش شمرده مى شود. نوعى از
اين فناورى بر دسترسى دانشجويان به طيفى از منابع آموزشى استوار است كه بيش از این برای آنان دسترس پذیر
نبودند. مثلً برنامة «بچه ها ! داتشمندان جهان (حاصحه5) لحاطا9) > 0)2) » را در نظر بگیرید که به وسیلة دانشگاه
کلرادو : با همکاری دانشگاه میشیگان (لجب-طلم() دلت 0 وم Ooversty oP 99 کانال هواشناسی
(اسجج0۳ سه() + اجرا می شود. هدف این برنامه . کمک به دانشجویان در استفاده از اینترنت به متظور
یادگیری موضوعات علوم زیست محیطی و هواشناسی و نیز آشنایی آنان با دیگر دانشجویان ساکن در مناطقٍ
مختلف ایالات متحده و جهان است. این برنامه و برنامة درسی همراه با آن . این موارد را ارائه می کنند : پیش بینی
ها و بحث هایی دربارة سیرها و پيشينة توفان های استوایی ( این بحث ها به وسیلة دانشجویان هدایت می شوند و
با بحث های متخصصان این رشته و با خود واقعه , به شکلی که عملاً رخ می دهد , قابل مقایسه اند )! فعالیت های
علمی . گرد آوری همزمان داده ها . آموزش هایی دربارة چگوتگی دیدن و تضیر انواع مختلف تصاویر ماهواره
ای؛ دسترسی هدایت شده به نمایش های تعاملی که از مسیرها و داده های مربوط به تندبادهای دریایی کنونی
ارائه می شوند ؛ ند (۲۸) هایی به مطالب روزنامه ها و دیگر گزارش های روز ؛ داده های
گردآوری شده به وسیلة دانشجویان که به منظور استفادة مشت رک با دیگر همکلاسان در تمام دنیا به اینترنت ارسال
شده ؛ مطالب تخصصی از متخصصان تندبادهای دریایی از طریق کنفرانس و پرسش درون خطی (0-9-7) ؛ گروه
های مباحثة درون خطی برای مدرسان ؛ دانشجویان و کارشناسان . که در واقع پشتیبانی کنندة موضوعات
فنی : محتوایی و آموزشی هستند و محلی برای ارسال اطلاعات و نمودارهای مربوط به آموزشگاه محل تحصيل
دانشجو به منظور نشر در یک روزنامة درون خطی .
صفحه 12:
نوع دوم فرصت آموزشی توسط دانشمند علوم رایلنه « سیمور پاپرت» توصیف شده است. « پاپرت» در « توفان
های ذهنی» تأکید می کند که درک عمیق برنامه نویسی , بویژه درک تصورات مربوط به فروپاشی پیاپی به منز
حالتی از تحلیل و عیب زدلیی راه حل های آزمايشى :جه فوليد جشمكير آموزشى در سيارى از عرصه
های گفتمان (عععحسط)منجر می شود که از جملة آن ها . فوایدی هستند که به خودی خود ارتباطی با فناوری
اطلاعات و رایانه ندارند.لجه ,حجت رلف0 تمه 6 ,996 مسق
۷ سوت ,ت20 م2 م2 م6 رسطا Power . وى همجنين مى كويد كه رايلفه : جه
بسا كه ابزارى در دست مرجى « براى يشتيبلنى از توسعة راه هاى جسيد انديشيدن و ياد كرفتن باشد » . او بر اين
باور است كه رايلنه ممكن است مجرليى براى انديشه هاى قدرتمند و « نيازهاى تحول فرهتكى باشد .... كه به
افراد کمک می کندبا دانشی که خطوط سنتی جدا کنندة علوم انسانى از علوم و دلنش را در مى 699995
رولبط جدیدی را برقرار کنند...».جا تفییر شکل امور انتزاعیجه تجسم های ملموس و عینی از طریق برنامه نویسی
دانشجویان با استفاده از مواد برگرفته از فرهنگ پیرامون خود . ساختارهای فکری خاص خود را می سازند .
۰ _ و بالاخره فرصت نوع سوم امکان رسانه ای است که فناوری اطلاعات برای دانشجویان فراهم می آورد تا
توانلیی های انتقادی خود را ایجاد و با تن ها تمرین کنند. دانشجویان بلید همه اطلاعات را . منتقدلنه ارزیابی
کنند . توانلیی آنان در ارزیلبی اطلاعات با استفاده از فناوری اطلاعات به آنان کمکث می کند تا توانایی جدا
کردن شکل از محتوا در هم (انواع) اطلاعات و در سنجش دقت و اعتبار آن را در خود ایجاد کنند. نتيجة کار »
ارزیابی نقادانه تری از همة اطلاعات است. این توانایی انتقادی به افراد کمک می کند که مثلاً ادعاهایی را که در
مورد شیوه های پزشکی جایگزین با استفاده از فناوری اطلاعات می شود . آگهی های مربوط به خلنه هلیی را که
بهره دهی بالایی از نظر انرژی دارند و توصیه های همگنان خود در امور مربوط به تکالیف درسی را مورد ارزیایی
قرار دهند.
صفحه 13:
دلایل احتما:
تمرین مردم سالاری بر مدئیت آگاهان استوار است . در جامعة کنونی که فناورانگی آن هر دم فزونی می گیرد :
بسیاری از بحث های مربوط به خط مشی عمومی با فناوری اطلاعات پیوند خورده اند . مثلاً:
شخصی با یک در کث اولیه و بنیادی از فناوری داده پایگاه ها (عص4()» بهتر می تواند مخاطرات احتمالی مربوط
به محرمانگی (بصه۳)) را که با داده کاوی مبتنی بر ترا کنش های (معسصحسه) کارت اعتباری او همراه است +
درك کند.
هیئت منصفه ای که مبانی دستکاری های تصویری و پویا نمایی رایانه ای را درك می HF احتمالاً دریافت بهتری
از آنچه در بازسازی یک جنایت یا یک حادثه ؛ « حقیقت تصویری» نامیده می شود : خواهد داشت.
فهمیدن شیوه های بازنمایی اطلاعات . کلید درك چگونگی به کار بستن قوانین حق تکثیر (۷۷۵ ع0) در مورد
اطلاعات در رسانه های الکترونیکی است.
شخصی که ساختار و عملکرد وب جهانی را درک می کند . در ارزیابی و درک موضوعات مربوط به خط مشی در «
Prot Beware) Ja! A> ol )» (قانون اساسی)؛ آزادی بیان و دسترس پذیری هرزه نگاشت ها
(وامموحمی۳) در اینترنت . از جایگاه بهتری برخوردار است.
صفحه 14:
با آن که برخی از این موضوعات ؛ پیش از ظهور فناوری نوین اطلاعات نیز مورد بحث و جدل بودند . اما
فرا گیرند کی فناوری اطلاعات بسیاری از این موضوعات را ؛ به شکل شفاف تر و شدیدتر . به قلمرو شعور
همکانی کشانده است . بنابراین برای قضاوت آاهانه دربارة این موضوعات که به خط مشی عمومی مربوط می
شوند و بسیاری از آن ها تأثیر مستقیمی بر شهروندان (چه در زندگی روزانة خود از فناوری اطلاعات استفاده
بکنند يا تکنند ) دارند ؛ یکی درک مقدماتی از فناوری اطلاعات لازم است . ۰ از آنجا که فناوری اطلاعات
بیش از پیش همه جایی می شود . شهروندان نیز نیازمند آن هستند که بدانند چگونه به ارزیابی تأثیر اجتماعی
فناوری اطلاعات بپردازند و چه وقت از راه حل های مبتنی بر فناوری اطلاعات که در زندگی آنان کنجانده
شده , شکوه و شکایت کنند. مشکل « سال ۲۰۰۰ به ياد شهر وندان ؛ کارشناسان فناوری : تدوین كران خط
مشی حکومتی . و ارباب صنعت می آورد که راه حل های فناورانة ظاهراً ثغاف و بدیهی: چه بسا که اساسا نقاط
ضعف فناورانه باشند. شهروندانی که در دنیای رشد . تغیبر ؛ پیشرفت و شکست فناوری اطلاعات زندگی می
کنند. اگر خواستار تصمیم کیری و انتخاب آاهانه هستند بايد داراى سطحى از درك فناورى اطلاعات
باشند.
سرانجام این که . سوای از دغدغه های مربوط به خط مشی همگانی . استفادخ فزاینده از فناوری اطلاعات در
تمام دیا تأثيرات اجتماعى عميقى دارد.
صفحه 15:
نیاز روزافزون به برخورداری از فرصت های آموزشی در تمام a gee نبودن آموزش های
حضوری » منجر به پیدایش نسل اول آموزش از راه دور بعفی 7 تبه ای دز
عمدتا بر فناوری چاپ و 7 rans a Sl ge Se See I Ss
فناوری های دیگری مانند رآهیو و تلوب pil هأى ونا نسل دوم يا مدل
ای ها هه صحنه اكذاشت. اهن نسل جا كاربرد منلبع باددشي wo el eet
راهنماهای تحصیلی چاپی : خواندفی های برگزیده: نوا ۲ . نوارهای شنیداری : درس های
کامپیوتری از جمله باد KOT M5 کامپیوثر و ویدئوی Ligh ts) shel هرد =
بسيارى از مؤسسات از كاربرد مدل مکاتبه ایبه سمت مدل چند رسانه ای حر کت کوده بو
ع لام نسل سوم ا مد بادك نی از راء دور آغاز کرلاید. (سی۳ Bogen (OO, Pek OU!
1-994 سل از 0 اكه جهت أرلئه فرصت هلب جهت برقرارى ارتباط همزمان ٠ بر فاوزى
های اطلاعات و مخابرا ‘au کنفرانس های شنیداری از راد ذور : سیستم های ارتباط گرافیک
SE راتس های ویدئویی . پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی همراه با کنفرانس ssa
شنیداری از راه دور استوار بود.
- سوه ون ولو وطله.
صفحه 16:
این روند با پیدلیش فناوری های جدید دچار استحاله گردید و به مدد فناوی های اطلاعات و ارتباطات ضمن
ملاحظة تنگناها و نارسایی هلیی چون عدم وجود نظام تعامل همزمان و غیر همزمان ؛ افق های جدیدی را در
آموزش به طور عام و آموزش از راه دور به طور خاص کشود و با خلق فرهنک هلیی چون فرهنگ مجازی »
نتوکراسی و فراسرمایه ای ؛ نتیکت یا فرهنگ شبکه ای . ظرفیت های تازه ای را ایجاد نموده است.
لذا نسل چهارم آموزش از راه دور یعتی مدل یادگیری انعطاف پنییر که بر فناوری های دیسک فشرده و
اینترنت استوار است با استفاده از برنامه های چند رسانه ای تعاملی . دسترسی به کسترف بسیار وسیعی از
منلبع یاددهی و یادگیری ارلئه شده در اینتینت را فراهم وبا ملاحظة تنگناهای برنامه های پیشین و ظرفیت رسانه
های فعلی در برقراری تعاملات غیر همزمان . کیفی تر شدن آموزش از راه دور را نوید داد و واژخ آموزش
مجازی یاد کیری انلاین و یادگیری الکترونیکی پدیدار گردید. در حللی که بسیاری از دانشگاه ها و مزسات
آموزشی در حال استفاده از هر چهار نسل توسعه فناوری هستند نسل پنجم که اساسا مثتقی از نسل چهارم است در
حال ظهور است. نسل پنجم آموزش از راه دورجا سرمایه گذاری روی ویژگی های اینترنت و وب . پتانسیل کاهش
چشمگیر هزینه های دسترسی به فرصت های آموزشی و فرایندهای سازمانی را در مقیاس و قلمرو وسیع جهانی
داراست و از طریق تهیه و اجرای سیستم های خود کار تهیه و تدوین درس ها . سیستم های خود کار توصیه های
پداگوژیکی و سیستم های پاسخگوی خود کار . جهش بزرگی در اقتصاد کلان و آثربخشی هزینه ها ایجاد کند. لذا
اجرای موثر نسل پنجم یعنی یادگیری انعطاف پذیر هوشمند نه تنها آموزش از راه دور را متحول نموده بلکه
تجربیات آموزش درون پردیس را نیز دگرگون ساخته است (000000 طنو۲). مدل یادگیری انعطاف پذیر
هوشمند ( نسل پنجم) از طریق کاربرد سیستم های پاسخگوی خود کار می تواند متن یک پیام لکترونیکی را بررسی
کند و بدون مداخلة انسان . به صورت هوشمند به آن پاسخ دهد.
صفحه 17:
آموزش های محازی در قالب مدل های ذیل ظاهر شده اند :
اسات آموزش از راه دور ( ابر دانشگاه ها ) که به صورت مستقل یا با تر کیب محیط سنتی و مجازی به
آرانه آموزش می پردازند.
ات آموزشی متعارف سنتی که از فناوري های اطلاعات و ارتباطات برای تقویت آموزش حضوری .
on عقيس الاش بهرة وری و اعطات جذیوی و به اميد لاهن هزینه ها و فزیش درآمدها از ریق
ae ری 9 نمایند و پکت موسسه مجازی را در درون یک Soh ستی ارباد مد
ند
اسسات آ: كاملاً مجازى كه فاقد برد هاى فيزيكى هستند و تمام فعاليت هاي اد را به طور
ate 3 ی ات شارت aS ee BEST, مانند دانشگاهفینیکس : دانشكاه فرهانداران
غرب دانشگاه آندرو جکسون و دانشگاه کال
دانشگاه & موسات رت آ: بسيارى اذ سازمان های بزرک. بستفاده از
فناوری های اطلاعات و ارتباطات . برنامه هاي كارا موزى كار كنان خود را تدوين و اجرا مى کنند و علاوه
اج تا مي ات شود د
0
سيوم دانشگاه مجازی مانندواشتگتن انلاین : كنسرسيوم خدمات علمى مانند دانشعاه
مین 7 وم اطلاعات دانشكاه مانند برديس الكترونيكى شوراى منطقه اى جنوب ( «#ندوم
نس es رت : مانند. پجووار موطصنو9) , سوت , 99 موم00,0 موق
nega ال
مؤسه مجازى كار كزار » اسه ای ااست که زدش برنامه های دریبی را تدوین نمي کند یا کار کنان
ات SSE SE PY Be A
را جمع ور هرن موشو lege, دیگربرای Sash gu fos
چند مونسه آموزشی جهت رنه مد و تكميل
G
ذانشجویان ارنه می هد و فرادا هایی را
واحدهای مجزا منعشد می کند.
صفحه 18:
در جرخا زتيكى
a
يادكيرى تعالي
دب جهن کت
Ger
‘Romer
so?
مه
ay
صفحه 19:
تنوری ها
این تنوری بر اين اصل استوار است که محیط های
مربى امكان می ton نم sae خودسازماندهی
ليد اموزش دانشجو
ری ؛ چرخة زندگی سازمان های
اور تین
هم تسيب Sigs : ۱- تحلیل
تقاضاها و صلاحیت ها 4- انتخاب
ها و سازمان هاق مجازی : ۷- ایجاد زیرساخت فناوری
انجام عملیات مجازی :۰ -٩ بررسی پویا و تعدیل و سا زگاری » ۱۰- پیاده
1 تردن سازمان مجازی.
مدل ابعاد بادكيرى تعاملى وب جهان کستر (ریوز و ریوز 411317 : :اين مدل » ده بعد را به عنوان ايعاد
بيرى تعاملى وب مورت تو جه قران مي فلسقه آموزشي و برورشى ١ ١ تلورى
من ۱- جهت گیری آرما ای (هدگ )۶۰ “te جهن Phas a لیف 0- منبع اتكيزش :1
abe ga تقویت فراشناخی ۰ ۸- بادکیری مشارکتی و جمعی ۰ -٩ حساسیت فرهتگی" ۲۰ انعطاف
پذیری ساختاری.
تنوری فراین شاه(
sassy! set si ol ol 9 (NBT اف)
دانش» ب) ترغيب mal (Fv كيرى ») اجراء ٠١ ها تابيد .به اين ترتيب له بأيرند كان بالقوه يك
در مور أن آكاهى داشته باشند و بد ش از تصميم “كيري در شم بارت آنء تر:
أن شولد. بعد از Edisto: ob ge mend SPB IN Lal 9 Soe
یا متوقف نمایند. سا ری ۰ پذیرش نو آوری . یک عمل غیر عقلانی و آنی نیست بلکه فرایند
موی انس fa توا ور زوس هل و نی قزر
صفحه 20:
تلوري ویزگی های نوآوری (راجرزء1۹۹۵): بر اساس این تنوری » پذیرش یک نوآوری تا حدودی به
برداشت افراد از ویژگی های توآوری 1 rele Si tes
پیچیدگی ۰ 4- فایده نسبی .و" ۵-مزایًی قابل مشاهده بستگی دارد.
تنوری سرعت پذیرش با تئوری منحنی (راجرز » 1۹۹۵): طبق این تئوری . پذ بر آوری موفقیت
eal ابندا یک دوره رشد نسبتا كند دا طی می ند oceans وش اه نی وه
متوقف ی شود. سم روی یک نمودار ات ر ترش SG Mk es So
وأهد بود. بنايرا. هاملیی اصلی ابجاد کندة بد خدمات بشتیانی و تعنولوژی So
ا ای پذیرش یک نوآورى را در سطح “سترده : تشخيص و ايجاد نمايند.
ورى تحليل عوامل بذيرش ( فاركوهار و سورى ء ۱۹۹۷): ۱
ثیر می گذارند در چهار مقوله توصیف می کند : ۳
درون سازمان مانند میزان انگيزش » اضطراب و مهارت ) ؛ ۲-
ت سا زگاری. ‘ 3 بزابای قابل مشاهد:
تکنولوژی سازمان و تسهیلات و الگوهای استفاده ) ؛ و 6- محیط
نگهداری یک نو آوری و تولید. نگهداری و سیستم توزیع).
تنوری . عواملی را که بر پذیرش نو آوری
Ba oe بذكي Sp LEG
Sa) Baty ch آزمايش »
صفحه 21:
عدل ریپلس[(دایل سوری » ۲۰۰۲) :این مدل براى تسهيل ادغام فناوری های مدرن در آموزش عالی تدوین شده است.
نام مدل از حروف اول عناصر مدل گرفته شده است. عناصر مدل عبار تند از : منابع (به ویژه منافع مالی » برنامه
ریزی برای تأمین بودجة خرید . استفاده ؛ تگهداری و ارتقای فناوری ها ) ؛ زیرساخت ( سخت افزار : نرم افزار : تسهیلات و
امکانات شبکه ) ؛ افراد (دانش مهارت : تگرش ارزش ها : انتظارات و نیازها ) ؛ خط مشی ها (سیاست های سازمانی در
خصوص پذیرش فناوری های جدید از جمله خط مشی های مربوط به جذب , نگهداری . ار تقای هیأت علمی ؛ شرایط
پذیرش و فارغ التحصیلی . برنامه ها امتحانات و ...)؛ باد گیری (استفاده از فناوری ها جهت تحقق اهداف یادگیری و
آموزش ) ؛ ارزشیابی (ارزیابی مداوم فناوری ها در ارتباط با اهداف آموزشی . خود فناوری ۰ هزینه | فایده )
( نظام يشتيبانى هيأت علمی. کارکنان و دانشجویان استفاده کننده از فناوری به صورت آموزش و
پشتیبانی فنی ۰ پشتیبانی پدا گوژیکی , رهبری اداری ).
تنوری مشار کت و درگیر شدن فراگیر (کرسلی و اشنایدر؛ )۱۹۹٩ : طبق این تلوری . فراگیران برای یادگیری موثر . خلاق :
معنادار و اصیل . باید در فرایند باد گیری و یاددهی . مشار کت و در گیری فعال داشته باشند. این تنوری , یک پارادایم
جدید یادگیری و یاددهی را در عصر اطلاعات تدوین می کند که بر نقش مثبت فناوری در ایجاد یک محیط یاد گیری
اکترونیکی و تسهیل درگیر شدن و مشارکت فراگیران با استفاده از پست الکترونیکی ۰ کنفرانس اینتنتی : بايكاه داده هاى
وب . گروه های مجازی . کنفرانس های دیداری و شنیداری و سایر نرم افزارها کید می نماید.
صفحه 22:
مفاهیم آموزش مجازی
آموزش مجازی از آموزش کاعلا سنتی یعنی کتاب شروع می شود و تا آموزش کاملاً الکتروئیک
( روی شبکه ) ادامه می UL . ویژگی روش سنتی در این است که فرا گیرنده هر گاه به رایانه
دسترسی داشته باشد می تواند با استفاده از کتاب درس بخواند و به محض دسترسی و اتصال به
شبکه به آموزش خود از این طریق ادامه می دهد. آموزش مجازی مفاهیم متعددی را داراست که
در اين بين مى توان به مفاهیم ذیل اشاره کرد :
صفحه 23:
ونيکي در سطوح بالای آموزشی یعنی در
بخش ف د رايط توي كدر جاه موز SPE Spon
لکترونیکی و آموزش مجازی در سطوح تحصیلی ابندایی و متوسطه فراهم نیست مراکز آموزش عالی
ین زمیته برای گسترش این نو آموزش است. امکانات موجود به ویژه مسئله دانش زبان
ا ا ى از اينترنت ٠ داشتن یاه و نظایرآنه شرایطی را
به وجود آوردء أست كه اجراى برنامه خلى 1 موزش مجازى را دراين بخش ساده تر ودر شرايط نا
حدود زيادي ۱ اير مى سازد. برخی از مراكز علمى كشور در شرايط كتونى توان و امكان اجراى
برنامه های آموزشی مجازی را در حد چند رشته و یا حتی یک دانشکده دارا است.
- کتابخانه و کلاس مجازی
یک کتابخانه جامع | امی اطلاعات لازم را در اختیار کلب مراک آموزشی قرار هد داد
دون آن که رون به اعدا بکت Ley del با تتخاب بهترین s کتاب ها و
آرزنده ترین کتابخانه در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. ی در کوتاه ترین
زمان با کمترین هزینه و در گسترده ین سطح صورت می گیرد.
مجازى بزركك ترين كام در نهضت آموزش مجازی است. ا جود کاب و کاخاه مجازی داير كردن
کلاس مجازی ۰" امکان پذیر می شود. طبعاً هر کلاس نیآزمند وجود یک معلم و مربی نیز هست.
طبيعى است معلم نیز خود معلم مجازی باشد. معلم مجازی همچون کتاب مجازی در آن واحد در
دسترس تعداد زیادی آموزنده قرار می گیرد . نقش معلم سنتی در این نوع آموزش به نقش ناظر ؛ همراه +
مشاور و راهنما یا به عبارتی آموزیار تغییر می
صفحه 24:
در کلاس مجازی آموزگار کتاب » تخته سیاه و کتابخانه در فضای مجازی قرار دارد
که هر دانش آموزی می تواند به آنها دسترسی داشته باشد. پرسش و پاسخ را
اشکالات امتحان و ارزشیابی نیز از طریة مجازی ودر زمان واقعی قابل چام
j به أموزكار مجازی از سوی دیگر ايجاب
می کند که طرح جداگانه ای برای تربیت آمو زگار مجازی و آموزیار حضوری نیز
برنامه ریزی و اجرا شود. کلید موفقیت برنامه آموزش مجازی و الکترونیکی در گرو
وجود آمو زگار مجازی ماهر و پر توان است.
دروس آموزش مجازی به کمک بهترین استادان هر درس تالیف می شود. استادان با در
نظر گرفتن تمام شرایط و حالات تدریس در کلاس به تألیف دروس می پردازند و
تمام متون ؛ یادداشت ها » جزوات و صحبت های استاد: به صورت پویانمایی تحت
وب قرار می گیرد. برای اين کار ؛ تیمی متشکل از متخصصان کامپیوتر ؛ در کنار استاد
به اجرای طرح می پردازند.
صفحه 25:
سبک های آموزش مجازی
آموزش در محیط های مجازی به دو شکل همزمان (۲۳۲۲۶)) و غیر
همزمان (صححص واص 5 0)) انجام مى شود.
آموزش همزمان . آموزشی است که در آن استاد و دانشجویان در یک زمان
مشخص . اما مکان های متفاوت با هم تعامل و ارتباط برقرار می کنند. از جمله اشکال
مختلف آموزش همزمان جلسات گپ زنی (عمومی و خصوصی) ؛ ویدئویی دسک
تاب » گرافیک های شنیداری و کنفرانس های زنده است.
آموزش مجازی غیر همزمان . به سبکی از آموزش اشاره دارد که دانشجویان و
استاد در زمان ها و مکان های مختلف با هم ارتباط برقرار می کنند. از اشکال مختلف
این سبک آموزش . استفاده از پست الکترونیکی : بحث های موضوعی ( سلسله وار ) و
استفاده از شبیه سازها (۷/۳)) در زمینه های مختلفی چون مکانیکی »
بیولوژیکی اجتماعی» پزشکی » صنعتی » باز رگانی و ... است. آموزش همزمان در
مقایسه با غیر همزمان از نظر تعامل برتر است اما آموزش غیر همزمان » انعطاف پذیری
پیشتری دارد.
صفحه 26:
ارزشیابی
یکی از نگرلنی هلییی که در خصوص آموزش های مجازی وجود دارد » ارزشیلبی از میزان آموخته
های دانشجویان است. ارزثیابی دانتجویان آنلاین به روش های مختلفی انجام می شود
الف) ایجاد یک م رکز تست در پردیس اصلی موّسسه
دانشجو در پایان ترم .با برداخت شهريه اندکی می تولند از لین مرکز تست برای امتحانات استفاده
Tse fee مس مشت رک بین چندین موه
برای سهولت كار داشجووجلوشری از رقت و آمهای طولنی . مراکز محلی در دانشکده ها و
کتابخانه های عمومی دایر می شوند و دارای مراقبین محلی هستند.
ج ) ایجاد شبکه های آزمو ن با همکاری برخی از ابالت ها :
این شبکه ها با دو انگیزه ایجاد شده لند: للف) رضایت اعضای هیات علمی در خصوص وحدت
ei ees on » بارعایت الزامات و ضوابط مراکز اعتبار سنجی.
نامه ها: افزا, ت افزایش امنیت امتحانات :
ca ass نامه هاء برنامه های امتحانات امن|۱] و برنامه تست های نرم!۲| هستند. در برنامه
امتحانات امن » بسته های نرم افزاری کدگذاری و مسدود می شوند و دانشجو فقط در صورت
داشتن کلمه رمز می تولند به آن وارد شود. دانشجو زملنی که وارد اطاق تست می شود امکان
استفاده از نرم افزارهای دیگر وجود ندارد.
۱- عم سوق
۲- مه 69۴
صفحه 27:
کلاس محازی و بارادایم های بدا گوژیکی جدید
واتی فاد بددهی و ید یی از معیط بدری یکی (ستی) به محیط ياد كيرى مجازی تفر مین
ير كيب ) كولوذ يكى ل جار نحول لي شود تفای نمی weigh Sept ew toy
آرابی نقش ها» روابط و روش ۰ اکولو لوزى كلاس هاى مجازى دارأف
a ست ge Ea pt موز ارا دشوار مى بیان را وادار می
کند از آستراتژی های ياد كيرى فعال استقبال ذ + ار تسش كود رات تا ید
آموزش مجازی شر شر كت كرده اند ياد كيرى أثلاين ريه oe املى براى اقتدار يخشيدن و توانمند
دانش آموزان در نظر گرفته و ارزشمندترین Sup ot el تفکر انتقادی ؛ همکاری ؛ ی
نفس و عادت به یادکیری مادام العمر برشمرده اند ( gees
اکولوژی جدید : پارادايم های یاددهی و باد: ی جدیدی را طلبد. استفاده از پارادایم معلم به عنوان
لا كاده مح ادر ميعن لست .كران 0 فال ترى در بادذهي وید یر یه و
که موم یک من کننده , راهنما و واسطه کر و طراح آموزشی
انمي Bees اطلاعات كاملا aus jar بنابرا ين » نقش و روابط مربی و دانشجو
اتبی دارد تعاملی و همپوشان يابى اجتماعي و فرصت اى مشا ر كت :به
ار ی وی وه el aha زیت ری مایت
فضاى ابت و زمان مشخص و قید و بندهای آموزشی کار 3شواری است.
- توا من بو هب نمی
vente ou he side —1
صفحه 28:
* محیط وب . یک «اکولوژی یادگیری» است که در آن اجتماعی از افراد
دارای علایق مشتر ک در حال کرده افشانی با یکدیگر هستند. در این
محيط , افراد می توانند اطلاعات را در هر زمانی دریافت و منتشر کنند.
حاصل این گرده افشانی & تبادل اطلاعات . رشد روژافزون دانش است.
*_ بر خلاف پارادايم های سنتی که بر انتقال دانش و اطلاعات از استاد به
دانشجو و منفعل بودن دانشجو استوار هستند پارادايم های جدید بیشتر بر
اصول ساخت كرايان و تأكيد بر فعال بودن ذانشجو و ساخت دانش
توسط وی مبتنی هستند . البته نگرش ؛ مهارت و تعهد دانشجویان
معیارهای تعیین ه ای هستند. دانشجویان مجازی باید خود انگیخته »
مسئوليت يذيرء ب ده شكر التقادى و مايل ب انجاء اد كروهى باشند.
همچنین ذارای مهارت های آر تباطی نگارشی خوب و تجربه
فناوری باشند.
صفحه 29:
مقاسه پارادایم بدا گوژ یکی سنتی و جدید
پایادایم جدید
Jog le کننده:اظر و راهنما
کید بر یادکیری
آموزش فراكير محور
کار گروهی
فراعیر مستقل
منابع باد كيرى تعاملى
معلم راهتماى کنار صحنه
منابع باد كيرى جهانى
درس هاى شبكه اى
آماده شدن برای با گبری مادام لعمر
منبع اصلی اطلاعات منابع گوناگون
Se!
قومت اطلاعات چند رساه ای
تعاملات به صورت غیر همزمان| همزمان
فضای تعامل دنیای شبکه ای
(آزاد از زمان و مکان)
تأکید بر ساخت دانش
پارادایم سنتی
معلم انتقال دهنده اطلاعات
ت کید بر تدریس
آموزش معلم محور
كار فودى
فراكير و وابسته به استاد
منابع يادكبيرى منفعل
معلمتنهای دانای صحنه تدریس
منابع یا گیری محلی
درس های درون کلاس درس
يادكيرى برای آماده شدن در امتحان
منبع اصلی اطلاعات معلم و کتاب درسی
فرمت اطلاعات به صورت متن
تعاملات به صورت همزمان
فضای تعامل محدود به زمان و مکان (کلاس
درس)
بر کسب اطلاعات
صفحه 30:
ننيجه كيرو
پیشرفت های سرب
دهه گذشته , رای es
أط بسيار سريع ب ساير سیستم ای
قيمت و فورى طيف وسيعى از مردم
کالج ها و دانشگاه ها به عنوان سازمان های دا ار بايد در ده از
ا te Wat oes rae
به شكل سيستم هاى قدرتمند اطلاع رسانی در آمده اد که
جهانی برخوردارند. شبکه های خصوصی 2 امکان دسترسی ارزا
جهان را به صدا ؛ تصوير و اطلاعات اهم في
ایجاد محیط های مجازی که احساس انسان در تما اس با تصوير . صوت و احساس مجازی قرار می گیرد ما
را از محدودیت های یروهای فیزیکی 3 Pearls ai رها می سازد. روابط جند كانه و
یک tl © ب واسطة ee Hostal هاى ارتاطى ددجي صوتی و تصویری بو
۱ agente ei
و فعلت تقلانی خلقمندند.تحول و تکامل سریع فن آوری ها یود تردآوری. بودازش . افال و کاربشت
7 RE ARCA]
فن آوري نا إن تاثير ی در کالج ها و دانشگاه های ما داشته است. شیوه های اداری ما كاملاً
به تار ألا ge Sea a oe قلات ا ا ea ag oa
4 سخت به آوری اطلاع رسا است مثل استفاده از کامپیوتر برای به
سود لي ند تسق ست .راقن AO EG میات لس و ی
مجازی يا آزمایشگاه هأی مشتر کت و گتابخانه های دیجیتالی براي تمین دستیایی محتقن به eae eae اما
kel دوز ازون موجود این است کف آوری جاديد رف رین آثیر خود را بر فعالیت های آموزشی
دانشگاه و نحوه ارانه خدمات ما خواهد داشت.
صفحه 31:
مانقش آموزش موسات را معمولاً بر حسب بارادايم كلاس درس : يعنى استادى كه در كلاس به دانشجويان درس می دهد و آنها هم با خواندن متون ,.
عقاله نوبسى , حل مسئله يا آزمايش و شركت در امتحانات باسختكوى استادان هستند ؛ تصور مى كنيم. با وجود ين ؛ كلاس ممكن الست به زودى SE
خود را به تجربيات ياد كيرى بدهد كه حاصل ظهور فن أورى اطلاع رسانى است. در واقع ٠ ابن تغيير الكو را خود دانشجويان مى توانند بر استادان.
تحمیل کنند
دانشجویان امروز اعضا « نسل ديجيتال» هستند. آنها خود را از همان ادا در محاصره رسانههای الکترویکی تصویری نرومند - ثل WO, Ora:
واقعيت هاى مجازى احناس مى کنند بر خلاف
root سح باه های خانگی .بازی های ویدویی :شبکه هایابترت : 00070600 و
انسل ما "كه در عصر رسانه هاى خبرى بيكث سويه نظير رادبو و تلويزيون برورش بافته ست ؛ آنها خواهان ارتباط دوسویه و تعامل هستند. آنها باد كيرى را
ابلى به باد كيرى مداوم از طريق كتاب خوانى ندارند و مايند نا از طريق شركت فعال و
به چشم كك تجربه + بزن و بأزى كن». !1 مى تكرند و عدت و
آزمايش در درس غوطه ور شده و يياموزند. با آن كه اين نوع ياد كيرى هابا شيوه هرمى و متوالى برنامه درسى دانشكاه سنتى تفاوت بسيار دارد , اما براى
اين نسل بسيار مؤثرتر و كارآمد تر است به ويؤه وقنى كه ابن ياد كيرى اذ طريق محيط بربار رسانه ها تين شود.
ش جديدى به عنوان طراحان محيط ٠ فرايندها و تجربات ياد كيرى بازى كنند. دانشجويان
ادان امروزى بايد امكان تجربيات ياد كيرى
مى توان اذ هيأت علمى قرن بيست و يكم خواست نا
امروزی اول خودشان به تنهابى و اذ طريق خواندن » نوشتن و حل مسئله اقدام به باد كيرى مى کنند. .
كروهى را در محبطى فراهيم سازند كه در آن دانشجوبان با يكديكر كار كنند و اموزند و استاد تنها نقش مشاور و با مربى را ابا كند. اعضا هيأت علمى
كمتر به تشخيص و سبس انتقال محتواى فكرى خواهند برداخت و بيشترين توجه خود را بر تشويق . ايجاد اتكيزه و مديريت بيتك محبط ياد كيرى فعال
براى دانشجويان مععلوف خواهتد كرد. ابن امر مستلزم تفبيرى اساسى در أموزش مقطع . فوق ليسانس و د كتراست ؛ زيرا فقط تعدا كمى أز اعضاء
هیات علمی این مهارت ها را آموخته اد
صفحه 32:
می توان به سهولت تغیبرات عمیقی را که در سایر نقش های دانشگاه روی می دهد تشخیص داد. روند دانش
آفرینی جدید - پژوهش و بورسیه - به سرعت از حالت تحقيق انفرادی خارج می شود و به شکل کروه هاى
تحقیقی در می آید و رشته های تحصیلی. مسسات و حتی مرزهای ملی را نیز در می نوردد. فثار فزاینده ای
برای اقتباس مستقیم موضوعات اتی از تجرییات جهانی و نه از تجربیات محققان و اندیشوران اعمال می
شود. حتی ماهیت دانش آفرینی نیز تا حدودی از تحلیل آنچه بوده است به آفرینش آنچه هرز نبوده است
یافته است و بر تجربه هنرمند تکیه می شود تا مهارت های تحلیلی دانشمند.
ظهور فن آوری اطلاع رسانی « محدودیت های زمانی و مکانی از بين رفته است. ما اکنون می توا
رایانه ها و شبکه های قدرتمند برای ارائه خدمات آموزشی به هر کس در هر زمان و هر مکان استف
کنیم و دیگر به محیط دانشگاه يا برنامه درسی محدود نشویم. نیروی فن آوری به همراه رشد نیروهای قدر تمند.
بازار که می تواند کسب و کار آموزش عالی را به نحوی شایسته مجدداً شکل دهد , محیط یاد گیری بازی
به وجود می آورد که در آن دانشجو به فراگیر فعال و متری خدمات آموزشی تبدیل . می شود.
-١ بهم امه مق
از
اده
صفحه 33:
درکسب رضای حق موفق باشید