کسب و کارآموزشعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و موادسایر

آموزش و تشريح استاندارد بين المللی ISO 10015

صفحه 1:
‎PS RU e- ere SEol‏ بین المللی ‎AGO dOOIS‏

صفحه 2:
cy ‏راهتمانها بى د‎ = rng ۳ 0

صفحه 3:
۱-داسد کار یرد راهنماییهای مندرج در.این استاندارد ایجاد » اجرا » نگهداری و بهبود راهبرد ها و سیستمهای آموزشی را که بر کیفیت ‎Co pore‏ ا ۱ ‎ee‏ ا 6 ‎CC oe as‏ باشند قابل به كار كيرى اسك

صفحه 4:
sl?) ‏او‎ استاندارد كوه زير شامل مقرراتى است كه از طريق ارجاع به آنها در متن استاندارد حاضر جزئى از اين استاندارد به شمار مئ آيد. در:صورتيكه:به مدركى با ذكر تاريخ انتشار ارجاع شده باشد . اصلاحات يا تتجديد نظر بعدى آن شامل اين استاندارد نمى شود ولى به طرفين موافقت نامه هايى كه بر اساس اين استاندارد تنظيم شده باشند توصیه می شود امکان به کار گیری چایهای جدید این مدركك را بررسى كنند . در مورد مداركى كه بدون ذكر تاريخ انتشار ‎dco‏ ا ا د ارجاع شده معتبر است. آخرين اطلاعات لازم را مى توان از اعضاى 71080 ار استاندارد های بین المللی معتبر و رایج کسب نمود.

صفحه 5:
۲- امباژسات وتبار شه ‎ley eu cos noisy)‏ ا ‎Ey Sitar pe‏ ‎eee cere Ce eer EO aha eal‏ است:

صفحه 6:

صفحه 7:
سس ‎eae ale‏ ا ا ل تم

صفحه 8:
71 آموزش : فرایند چهار مرسله ای

صفحه 9:
2۱-۱۴ ولبات فرایند آموزشی نظام مند و برنامه ریزی شده می تواند نقش مهمى را در تارى رساندن به شازمان در جهت بهبود توانمنديها و تامین اهداف کیفی سازمان ایفا می نماید. ۱ eee srs ee 00 re bey, a Open ey ‏ی‎ Ce ‏استاندارد.و ايجاد تمايز روشن بين راهنمابى و استفاده از يكك‎ ‏ا ل ل زر‎ ae OE CE ‏ل ل ا‎

صفحه 10:
Oe ey ees NCP rele ‏0ت‎ ES ren noe ee) ‏بايستى مراحل زیر را در فرایند آموزش مورد نظارت قرار دهد:‎ ‏الف- تعبين نيازهاى 5 موزشى‎ ب- طراحی و برنامه ریزی آموزش ار 0 re eee

صفحه 11:
۱ ورودى مرحله بعدى خواهد بود.

صفحه 12:

صفحه 13:
ی BS rere OU EP UES Dey reer) ‏و‎ ‏بایستی این کار انجام گیرد بایستی بر عهده مدبریت باشد (به جد او‎ ‏الف ۱ تا الف -۵ رجوع شود.)‎ ‎oe) cen eel ee 1S a Rae) oe‏ لك ‎aie SE INC emg gen aps en‏ ال

صفحه 14:
سار کت کار کنان مشاركت مناسب كاركئان شايسته . به عنوان بخشى از فرايئد 'موزش » مّى توائد منجر يه احساأس مالكيت بيشترى نشت ابه فرايند آموزش شده ودر نتيجه در تامين موفقيت آن مسئوليت بيشترى را بيذ يرد.

صفحه 15:
-- تعيين نياز هاق آموزشى ۳ نات فرايند آموزش بايستى بس از آنكه تجزيه و تحليل نياز هاى سازمان صورت كرفت و موضوعات مرتئط به شايستكى ثبت كرديد - ل ا ۱

صفحه 16:
سازمان بایستی میزان شابستگی مور نباز برای هر کاری را که‌بر کیفیت" محصتولات تاثیر می گذارد تعین کند » شایستگی کار کنات بوای انجام آن. كار را ارزيابى كند و ‎SP eo‏ ل ‎fe Dees res‏ مربوط‌به شایستگی » تهیه نماید ‎ree)‏ م بایستی بر میتای تجزیه و تحلیل نیازهای فعلی" و نیاز های مورد انتظا ‎ee eee‏ کار له .مرت کل

صفحه 17:
انجام این مرحله بایستی به منظور پوشش موارد دیل باشد : ‎ESE ery een ere‏ انتظار . ب- تعیین نیاز های آموزش مورد نیاز برای کارکنانی که شايستكى موجود آنها با شايّستكى مورّد انتظار براى كارهاى آنها مطابقت ندارد. ج- مستند سازى نياز هاى آموزشی.

صفحه 18:
بدین منظور باید مشخص شود آیا می توان فاصله بین شایستگی موجود و شايستكتى مورد انتظار راااز طريق آموزش كم كرد يا نیاز به فعالیت های دیگری است ۰ بایستی فاصله موجود مورد ري ارك ريا

صفحه 19:
‎US eas‏ سازمان قبل از فرایند شروع آموزش ‏ بایستی خط مشی کیفیت و خط مشی آموزش سازمان » الزامات مدیریت کیفیت » بت توجه قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که آموزشهای مورد ‏برد ی ی الى واف

صفحه 20:
تسين تتعزيه و تمعلیل الزامات سربوط به شایستگی الزامات مربوط به شایستگی بایستی مستند سای گردد . این ‎Ue ES PenE rule re hone‏ ار تعیین وظایف کاری و يا ارزیابی عملکرد کاری بازنگری گردد. تعبیه نباز های آتّی سازمان متناسب با مقاصد سردي ۰۰ کیفیت, از جمله شایستگی مورد انتظار کار کنان آن » می نواند از د دروئی و بیرونی و از جمله موارد زیر بر گرفته شود:

صفحه 21:
و ا ل ا كه - سوابق حاصل از فرايند هاى آموزش قبلى يا جارى. Be arr ‏ا 8 ا ل‎ oO ‏گردش پرسنلی و تغیبرات فصلی در مورد کار کنان موقتی.‎ - - صدور گواهینامه های درون یا برون سازمانی مورد نیاز برای انجام کارهای خاص.

صفحه 22:
- درخواستهای دریافتی از کار کنان که فر صت های پیشرفت شخصی را که در دستیابی به اهداف سازمان سهم دارد » مشخص می کند. - نتايج بازنگری های فرایند و اقداقات اصلاحی ناشی از شکابات مشتريان يا كزارشهاى مربوط به عدم انطباق هاء -قوانین ۰ مقررات » استاندارد ها و دستورالعملها یی که بر سازمان» فعالیت ها ومنابع آن تلم س ارت و و را رت تشم ام رسد مس سرد

صفحه 23:
۶-0-۶ پازنگری شایستگی مدارکی که شایشتگی موّرد انتظار برای هر فرایند را مشخص می کند و سوابقئ كه فهرست شايستكئ هر يكك'از كا ركنان را نشان مى دهد» ‎ae‏ ا ةد 0 ‏ا ا ل‎ Ene Syne aD) شامل مى كردد:

صفحه 24:
-انجام مصاحبه با کار کنان و یا تکمیل پرسشنامه توسط آنان » سر پرستان و مدیران "مشاهدات م۳ -اطلاعات. ارايه شده توسط كارشناسان متخصص در زمينه مورد نظر به عنوان درونداد. این بازنگری به الزامات مربوط به وظایف مورد نظر و عملکرد |

صفحه 25:
8 تین فاسله های مربوط به شایستگی شايستكيهاى موجود بايستى با شايستكيهاى مورد انتظار م 0 000 و ثبت گردد.

صفحه 26:
۷-7 شناسایی راه سل های رقم اختلاف مربوط به شاستگی شايستكى مى توائد از طريق ‎En Sl‏ ا ا ل ل ‎Bee) pee woes‏ ‎eceonlmaey‏ الا ا لال ا ‎ae eye eres Tet Tele‏ رَوشهاى اجراتك » ۳

صفحه 27:
۷-۲-2 - لین دشتحصبه هاق نیاز ‎Gl‏ آموزشی هنكامى كه يكك راه حل آموزشى براى رفع فاصله هاى مربوط به شايستكى انتخاب گردید نيازهاى آموزشى بايستى مشخص شده و تسيلل متازى كركد, مشخصه هاى مربوط_به نياز هاى آموزشى بايستى با اهداف ا ل ل ‎ves lone ne‏ دروئداد براى مشخصه هاى نيازهاى ۱[ بایستی از طریق ‎ore econ once repre Remy)‏ اه ‎ee rE eee Le epee Sit‏ خواستهاى اقدام اصلاحى فراهم كردد.

صفحه 28:
ا ا ا 62 آموزشى باشد و بايستى” سابقه هاى. از اهداف سازمان را شامل گردد که به عنوان دروندادهای طراحی و برنامه ریزی آموزشی و نظارت فرایند آموزش ‏ در نظر گرفته خواهند شك.

صفحه 29:
ا 0 ع رنه ووزی آموزش درة كارت مرحله طراحی و برنامه ریزی » اساس برنامه آموزشی می باشد.

صفحه 30:
ye NEL nes Ee eae الف) طراحی "و برنامه زیزی اقداماتی که بایستی به منظور پرداختن به فاصله های مربوط به شایستگی که در بند ۴-۲-۵ تعیین شده است» انجام كيرد. ب) تعبین معیارهای ارزشیابی نتایج آموزش و نظارت آموزش (به بند فرعى 5-8 و بند 0 و جدول الف- " رجوع شود.)

صفحه 31:
تن بجدودیها ‎fe bel EEC ne Scere teers‏ كند بايستى تعيين و فهرست كردد. Bee Se Pon ‏ل‎ Eee area ۱ De Se ope nese ie ‏الزامات مربوط به خط مشی از جمله آنهایی که به منابع‎ " ۱ ee Ee ae me ge eee ‏ملاحظات مالى.‎ -

صفحه 32:
“الزامات مربوط به زمان و زمان بندى برنامه. - قابلیت دسترسی . انگیزش و تواناتی افرادی که بایستی آموزش داده شوند. -عواملی از قببل موجود بودن منابع داخلی جهت انجام آموزش يا ‎REST ee ene teed or)‏ 7 محدودیتها در مورد وس در دسترس. ‎ele Nee ar ES ne key re‏ ا ل ‎er pepe es aE I ce eID OSE pa ei oermen eee]‏ ‎eC me SEE‏ ا ‎ES‏

صفحه 33:
ا 00 2 انبوزش و معبارهای انتخاب روشهای آموزشی بالقوه جهت تامین نیازهای آموزشی بایستی فهرست شود. روش مناسب آموزشی به منابع ۰ محدودیتها و اهداف فهرست شده وک ل

صفحه 34:
را اس وک ار سار هر ال سر "دوره ها وکا رگاهها در داخل و بیرون از سازمان ۳ - تربيت ومشاوره در حين كار ات - آموزش از راه دور

صفحه 35:
ااه را ل ‎ee‏ ‏۱ زى كردد. اين معيار موارد زير را ‎Cale oe ges)‏ . این معی ge es تزمان و مکان -اهداف آموزش

صفحه 36:
PETC yoy Tene) esr nC er rey te ‏ل 0 تخصصهای خاص و با تجربه و افزایش‎ ‏ل‎ een - مدت زمان آموزش و توالی اجرا. "نحوه ارزیابی و صدور گواهینامه.

صفحه 37:
3 ای برنامه آموزشی براى مذاكره با ييمانكار بالقوه آموزش در مورد تداركات لازم برای فرایند آموزش خاص . مثلا ارایه مفاد آموزش خاص ۰ بایستی مشخصه های برنامه آموزشی تهیه شود. مشخصه های برنامه آموزشی باید از این نظر مناسب باشد که ‎b el sents se ee Se ORT)‏ 7 ل را فراهم آورد تا مشخص شود که آموزش 5 1 0

صفحه 38:
‎ee]‏ ی و ار سر بر ار رات نيازهاى آموزشى باشد كه در مشخضات تدوين شده اند تااز ارائه آموزش اثر.بخشن اطمينان حاضل شده و تبادل اطلاعات روشن و آزادانه را میسر سازد. ‏در این مشخصات بایستی موارد زیر مورد توجه قرار گیرد: الف) الزامات و اهداف سازمان ‏اي ل ل ‎ee a‏ م

صفحه 39:
د) آموزش كيرند كان ۰) روشهای آموزشی و شرح خلاصه ای از مفاد آنها و) زمان بنتى مربوظ .به الزامات از قبيل مدىّه دوره » تاريخها ماك الكل ميم ز) الزامات. مربوط به منابع از قبيل مواد آموزشى و كاركنان آموزش دهنده ح) الزامات. مالی ط) معيارها وروشهاى تعيين شده براى ارزشيابى نتايج آموزشى جهت اندازه كيرى موارد.زير:

صفحه 40:
-رضایت آموزش گیرنده ۱ Soe ne Tae kee ias ۱ IC oo -رضایت مدیریت آموزش گیرنده -تاثیر بر سازمان متبوع آموزش گیرنده ات ا 1 200 شود).

صفحه 41:
8 یقاب پیتنانکار آموز هر پیمانکار بالقوه داخلی یا بیرونی آموزش بایستی قبل از انتخاب شدن برای ارائه خدمات آموزشی مورد بررسی جدی قرار گیرد . این بررسى: مى توآند"ارزشيابى"اطلاعات ‎EP eS TNs Ce eon‏ ‎Peer SUSI esp it SE ey Seer Ce lame‏ بررسى بايستى مبتنى بر مشخصههاى برنامه. آموزش و.محدوديتهاى ف امات اين اتتخاب بايستى در يكك توافق نامه يا قرازداد رسمى كه در آن ل ال ا ا ا تم oe

صفحه 42:
9 رای آموزشی 7 تایه اه ‎ee‏ برنامه آموزشی برای ارائه آموزش » بر عهده پیمانکار ‎Sah seal‏ با این حال علاوه بر فراهم آوردن منابع لازم برای بهره گیری مطمئن از خدمات ييمانكار آموزشى » نقش سازمان .در پشتیبانی و ایجاد تسهیلات برای آموزش ممکن است موارد زیر را شامل شود :

صفحه 43:
ار رس سس رش کرد | 0 ۱ یرت له یکت روش آموزشی را در ‎ot pee‏ سازمان مَى تواند ”ببمانكار آموزشى (مجرى آموزش) را در نظارت بر اجراى آموزش يشتيبانى كند (به بند 0 رجوع شود). موفقیت این فعالیتها متاثر از میزان اثر بخشی تعامل بین سازمان ۰ پیمانکار ‎Se ST re Stoll‏ 0 ‎ne os ee)‏ الت ل ل ‎ee‏ انجام اين فعاليتهاست (به جدول الف-" رجوع شود). ‎

صفحه 44:
8 پشتیمانی ‎St Sst eee ۱ ۱ 9‏ آموزش 0 ENC Ure ESP te ae ‎eee Ease 0 i‏ ان رجوع شود) ‏- توجیه. آموزش گیرنده در مورد ماهیت آموزش و مواردی از فاصله ها که هدف در جهت رفع آنهاست. ‏- ايتجاد ارتباط بين ملاوس و آموزش كيرنده.

صفحه 45:
ا تتبانی در حین آموزش پشتیبانی در حین آموزش میتواند فعالیت های زیر را شامل شود: -فراهم کردن ابزار » تجهیزات مستندات,نرم افزار یا جا ومکان مناسب برای مدرس و یا آموزش گیرنده ۱ RCE ree wea Tee ae ‏كيرى تايستكيهاى كشب شده»‎ ا ا ا ا 0 وا

صفحه 46:
8 ششتی‌اننی پس از پایان آموزش يشتيبانى يس از يايان آموزش. مى تواند فعاليتهاى زير را ‎pele‏ شود: "دریافت اطلاعات بازخوردی از آموزش گیرنده» 7 دریافت اطلاعات بازخوردی از مدرسین» -ارايه اظلاعات بازخوردى به مديران و كاركنان دركير در فرایند آموزش:

صفحه 47:
Sin) a ‏ای‎ 4 لباب منظور از ارزشیابی » تایید. این امر است که اهداف سازمانی و اهداف آموزشى هر-دو برآوردة شده اند» يعنى آموزش اثر ل دروندادها براى ارزشيابى نتايج آموزش مى تواند مشخصات. مربوط به نیاز های آموزشی ‏ برنامه آموزشی و سوابق مربوط به اجرای.آموزش باشد. نتایج آموزش غالباتا هنگامی که عملکرد آموزش گيرنده در طی 0 ال ا ا ل ا 1 ل 1ك ‎n cs‏ 000

صفحه 48:
در طى يكك مدت زمان مشخص شده و يس از آنكه آموزش كيرنده ‎ce) eee See RO Unsy Ue Sell‏ اه كه ارزشيابى جهت تصديق سطح شايستكّى كسب ‎ees re)‏ ‎ey is‏ ارزشيابى ها بايستى به هر.دو صورت كوتاه مدت و بلند مدت و به شرح زیر انجام گیرد: كم از آموزش گیرنده در مورد روشهاى آموزش » منابع مُورد استفاده و دانش و مهارتهاى كسب شده در نتيجه آموزش » ا 2 رت - در بلند ا ا ا ل و بهبود بهره ورى مورد ارزيابى قرار كيرد.

صفحه 49:
ارزشیابی بایستی بر مبنای معیارهای تعیین شده انجام گیرد (به بند كر كر رجوع شود). 00 ee STC ‏ل ا ا‎ ‏می باشد( به جدول الف-۴ رجوع شود) را نیز فراهم می آورد.‎

صفحه 50:
000 . ۱ ۶ داد ها و تهیه گزارش ارزشیابی ‎el OPED‏ ا سم -مشخصه های نیاز های آموزشی "معیارهای ارزشیابی و شرحی از منابع » روشها و برنامه زمان بندی ارزشیابی -تحلیل داده های گرد آوری شده و تفسیر نتایج -بازنكرى هزينه هائ آموزشى نتيجه كيرى ها و توصيه ها براى بهبود.

صفحه 51:
eS aly ‏ا‎ en Sele trees) Cores eee Weer Une re ea ‏بايستي در سوابق رس لت کرد‎

صفحه 52:
3 قرایند. آموزش لانت Sel soil ‏سر اذ‎ 10 aan Seeger ee ee RY arene leg Cees TO ee SPC TS easy eee ee ere re ere SD ‏عینی در این مورد که این فرایند در برآورده کردن الزامات آموزشی‎ ۱ ‏فرایند آموزش در هر یکک از چهار مرحله است ۲۰ به شکل ۲ رجوع‎ شود).

صفحه 53:
نظارت بایستی توسط کارکنان دارای شایستگی و بر طبق روشهای اجرایی مستند سازمان انجام گیرد . در صورت امکان » این اشخاص بايستى از.حوزه كارى كه مستقيما در آن فعاليت مى نمايند» مستقل باشند. روشهاى نظارت بايستى شامل مواردى از قبيل مشاوره » مشاهده ‎ere es ee ST ea)‏ ا ات ا 000 ‎ne St Os TC rere a‏ الي ‎cere‏ ‎eNO as) eee eee)‏ جهت ارتقای اثر بخشی فرایند آموزش است( به جدول الف-۵ رجوع شود),

صفحه 54:
9 ايان نخسي قرایند آموزش درونداد هاى نظارت ممكن است تمامى سوابق مربوط به كليه مراحل فرایند آموزش را شامل گردد . برمبنای این سوابق می ‎ee) ee Ne ere een Meer apne nig Cope moles‏ به عدم انطباق ها و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه تشخیص داده شود. چنین دروندادهایی می تواند برمبنای مستمری گرد آوری شود نا مبنابى براى اعتبار بخشى فرايند آموزش و ارايه توصيه ها برای بهبود. فراهم آید.

صفحه 55:
ا ا ل" و را شایستگیهای جدید » بروز شود. اگر بر مبنای روشها ی اجرایی اقدام نشود ولی نیاز ها ب رآورد ‎eae areas‏ 1 سوابق شایستگی کار کنان نیز بایستیی به منطووانعکاس در شایستگی جدید به روز در آید.

صفحه 56:
اگر بر مبنای روشهای اجرایی اقدام ‎Pipe esr ies herr)‏ صورت ممکن است اقدام اصلاحی جهت بهبود فرایند آموزش یا ابداع يك راه حل غير آموزشى ضرورت يابد. به طور کلی ؛ بازنگری فرایند آموزش بایستی هر نوع فرصت بيشتر براى بهبود اثر بخشی هر یک از مراحل فرایند آموزش را شناسایی و مشخص ats ‏سوابق مناسبی از انجام فعالیت های مختلف نظارت و ارزشیابی » نتايج‎ ‏بدست آمّه و اقدامات برامه ریزی شده بایستی نگهداری شود.‎

34,000 تومان