صفحه 1:
اموزش و پرورش
سوئد
صفحه 2:
صفحه 3:
تحقیق :کشور سوئد
درس :اموزش و پرورش تطبیقی
دانشگاه plu: نور بوکان
استاد :موفقی
تهیه کننده : فاطمه ملکه
شماره دانشجویی:963820682
صفحه 4:
« کشور سوئد در شبه جزیره اسکاندیناوی در شمال اروپا واقع شده
است.پایتخت لن ,استکهلم میباشد و مردم این کشور به زبان
سوئدی و انگلیسی صحبت میکنند.همسایگان این کشور از غرب با
کشور نروژ , از شمال شرق با کشور فنلاند , از شرق با خلیج بوتنی
, از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه است.در هر کیلومترمریع
این کشور تنها 21 نفر زندگی میکنند که نشان از تراکم جمعیت
اندک آن دارد.همچنین ٩9۵85 جمعیت کشور در مناطق شهری زندگی
میکنند.سوئد از 25 استان تشکیل شده است که در یک تقسیم بندی
کلی به سه بخش اصلی استان های شمالی ,مرکزی و جنوبی
تقسیم میشود.جزایر اولند و گوتلند دو جزیره بزرگ این کشور
محسوب میشوند که در بخش جنوب شرقی سوئد قرار دارند.
صفحه 5:
< سوئد دارای آب و هوای سردی است.این کشور از نظر طبیعی ,
اش هخا ی رین تفر از ما مت اه
نورلند در شمال , زمین های مرتفع یونکوپینگ در جنوب , دریاچه
دیستریکت در ناحیه مرکزی و جلگه حاصلخیز اسکانیا در منتهی الیه
بخش جنویی کشور.نیمه شمالی سوئد به خاطر نزدیکی به قطب
شمال , جمعیت بسیار کمی را در خود جای داده است.پدیده
خورشید نیمه شب و شش ماه شب شش ماه روز ,در أن مناطق
رخ میدهد.این پدیده سالانه توجه میلیونها توریست را به خود جلب
می iS
صفحه 6:
« نوع حکومت کشور , پادشاهی پارلمان است.جمعیت با رشد سالانه 2/0
درصد. تقریبا 9 میلیون نفر میباشد.مسیحی ارتدکس دین رسمی است ولی
آزادی مذهب در کشور سوئد تضمین شده است.دین اسلام پس از دين
مسیحیت , دومین دین بزرگ و رسمی کشور محسوب میشود.سنی ها
بیشترین جمعیت مسلمانان را تشکیل میدهند.در سوئد ایجاد هر گونه
تبعیض اجتماعی بر اساس نوع پوشش اسلامی فرد ممنوع است.در صورت
شکایت یا گزارش رسمی فرد ,مستوجب تعقیب و پیگرد قانونی خواهد
بود.واحد پول این کشور کرون میباشد.غذای محبوب و معروف مردم این
کشور والنبرگار کوفته و ماهی هرینگ یا شاه ماهی ترشی شده میباشد.
صفحه 7:
< شهروندان سوئدی جزو شهروندانی در جهان هستند که از کیفیت بالای
زندگی برخوردارند.نرخ بیکاری پایین است و اقتصاد آن بر پایه مشارکت
مردم در سرمایه گذازی ها استوار است:دز گذنفنته خه,چندان: دوز : تا اواخز
قرن هجدهم میلادی , این کشور یکی ازفقیرترین کشورهای اروپا بود.بعدها
دوران رشد اقتصادی آن آغاز شد.بعد از جنگ جهانی دوم اين رشد اقتصادی
شتاب بیشتری به خود گرفت.درآمد خالص ملی کشور بالا رفت و شكوفايى
رشد اقتصادی به وجود آمد.درآمد سوئد مثل دیگر کشورهای نسبتا کوچک
صنعتی وابسته به صادرات تولیدات صنعتی است.درحال حاضر کشور از
رشد بالایی در توازن بین صادرات و واردات برخوردار است.
صفحه 8:
۳ BT S|
با وجودی که مراکز آموزش پیش دبستانی (کودکستانها و مهدهای کودک] از
اوایل قرن 19 در سراسر کشور سوئد فعالیت داشته اند , آموزش فراگیر
آن ub دهه 1970 به وقوع پیوست.
بنابرتصمیمات اتخاذ شده توسط مجلس to سوئد در تمامی مراکز
آموزشی پیش دبستانی , خدمات آموزشی و تفریحی برای کودکان رده های
سنی یک تا 4 سال ارائه میشود.طبق اصلاحات به عمل آمده موازی پیش
دبستانی به ویژه مدارس بین المللی رایگان بوده و حداقل 525 ساعت
آموزش در سال برابر با 3 ساعت در روز مبادرت می نمایند.گفتنی است
که مدارس پیش دبستانی بین المللی از اول ژانویه 2003 آغاز به فعالیت
کرده اند.
صفحه 9:
* از جمله مهمترین اهداف مراکز آموزش پیش دبستانی و مراکز ویژه مراقبتی
کودکان سوئد میتوان به رشد ذهنی کودکان از طریق تشویق و تهییج آنان در
گرایش به فعالیت های گروهی آموزشی و ایجاد شرایط مناسب برای رشد
سطح:یادگیری: کودکان اشاره کرد.دولت سوئد ئیز به تعبین اهداف و خطوط
کلی مقطع آموزش پیش دبستانی به موازات ساختارها و سیاستهای معین
مقطع آموزش پایه مبادرت کرده است.اژ این رو در سال 1998 برنامه
آموزش مدارتن یابه دز جهت هماهتگینا برنامه های آنوزشی مراخو پیش
دیستانی و مراکز مراقبتی -تفریحی ویژه کودکان تغییر یافت.گفتنی است که
شهرداریها مسئولیت تضمین شرایط لازم ویژه مراکز مراکز پیش دبستانی
sly نیل به اهداف تعیین شده را عهده دار هستند.
صفحه 10:
cern Srp) ed اهداف
بستانی Pd
1-شناساندن نرم ها و ارزش های اجتماعی به کودکان و تمرکز بر
رشد ذهنی کودکان به واسطه تأثی رگذاری آموزشی بر آنان
2-برقراری همکاری میان اولیا و مربیان مراکز پیش دبستانی
گفتنی ات طراحی اهداف مذگور به افزایش تفزگر دولت به
مراکز آموزش عدار دبستانی و نیل به هدف غائی (رشد فردی و
آموزشی کودکان امتتهی ده انحت آزاس علی آخورس ز تهاة
مالی است که به تبیین خطوط کلی و اهداف مراکز ویژٍه مراقبتی
کودکان, مراکز تفریحی و مراکز پیش دبستانی مبادرت می نماید.
صفحه 11:
عملکرد مدارس پیش دبستانی و سایر مراکز مراقبتی کودکان در دو
سطح ایالتی و محلی توسط شهرداری ها و مدارس ارزیابی
میگردد.مدارس پیش دبستانی به طورمنظم مورد ارزیابی قرار
فیگیرند.ارزنابی ها همچنین. ممکن آننت: توتظ باززسین مستعل يا
توسط اولیا کودکان و پا پرسنل و مدیریت مدارس صورت
پذیرد.مشارکت کودکان و والدین از جمله اهداف اساسی مراقبت از
کودکان است.ارزیابی مربوطه با اهداف و چگونگی اداره مراکز
آموزش پیش دبستانی مرتبط میباشد.تکنیک های ارزیابی بسته به نوع
شاخصهای تعیبن شده توسط شهرداریها و یا مدارس wo Gul
دد.
8
صفحه 12:
< دوره آموزش ابتدایی طی آموزش فراگیر 9 ساله به کودکان رده های
ستی 7 تا 16 سال ارائه میشود .اين درحالی است که در صورت
توافق والدین ,کودکان از حق آموزش در سن 6 سالگی برخوردار
میشوند.علاوه بر اين در شرایط خاص میتوان دوره آموزش کودکان
سوئد را تا رده سنی 8 سال به تعویق انداخت.دوره های آموزش پایه
ابتدایی به طور رسمی از سال 1824 در سوئد برگزار شد.در دهه
0 اصلاحات دراز مدتی يا هدف گسترش آموزشپایه سوئد اعمال
شد. در سال 1962 آموزش پایه فراگیر به تصویب مجلس رسیده و
طی سال تحصیلی 1973-1972 به طور کامل به مرحله اجرا درامد.
صفحه 13:
“ادر دبستان sk سوئد نمره دادن ممنوع است.مطالعات
روانشناسی نشان میدهد درچه بندی کودکان از طریق نمره
دادن .به شخصیت آنها آسیب میرساند.معلم از راه تماس نزدیکی
که با شاگردان خود دارد ,نقاط قوت و ضعف آنها را
میشناسد.دانش آموزی که در مدرسه نمیتواند مانند سایر شاگردان
به راحتی درس بخواند , بی تردید دچار مشکلاتی است که معلم
wx aah بررسین آنها بپردازد.بنابراین به جای نمره دادن و تشویق
كردن بعضى از دانش آموزان و تحقیر کردن برخی دیگر , مدرسه
بايد به دانش آموزان ضعيف 7
صفحه 14:
۶« در دبستان ها برای تمیز نگه داشتن محیط کلاس های درس ,دانش
آموزان قبل از ورود به کلاس کفش های خود را درمی آورند .با
تمیز بودن زمین دانش آموزان و معلم میتوانند در گردهمایی هایی
که دارند , دایره وار روی زمین بنشینند.در این sl edb همه
شرکت کنندگان در گردهمایی موقعیت مشابهی دارد.روزهای
دوشنبه که آغاز هفته است شاگردان و معلم گرد هم می نشینند و
بچه ها درباره آنچه در روزهای تعطیل انجام داده اند , برای
همکلاسی ها و معلم خود صحبت می کنند.صحبت در برابر جمع
نوبتی بوده و همه باید در آن شرکت داشته باشند.
صفحه 15:
اهداف آموزش ابتدايى
«اناكسريان معيارها وازرتن هاف اخلاقى معسول درميان كوذكان2-
تلاش در جهت رشت ذهنى ويادكيرى هرجه بيشتركودكان سوئدى
3-نفوذ دركودكان
4-برقراری هماهنگی میان مراکز آموزش پیش دبستانی ومدارس
ابتدایی
5-تلاش در جهت رشد فکری کودکان در زمینه ی روشن بینی
واحترام به حقوق دیگران
6-یادگیری مطالب از طریق پرداختن به فعالیت های روزمره در
قالب موقعیت های طبیعن ومعتن دار
صفحه 16:
۶ درمدت 25سال گذشته آمورش مقطع متوسطه دست خوش اصلاحات و
پیشرفت های گوناگونی شده است.طی سال 1970انواع مختلفی از
مدارس که عهده دار مسئولیت برگزاری دوره های آموزش حرفه ای
ودانشگاهی بوده ودرسطوح متوسطه فعالیت داشتند,بصورت یک مدرسه
واحد درآمده اند .مدارس مذکور تمانی جوانان را زیر پوشش خود قرار داده
اند.آزمون تهایی سایق که دانش اموزان را برای مطالعات دانشگاهی آماده
میتمود 2سال پیش از سال 1970لغو شد.طی دهه های
0 اصلاحاتی در راستای بهبود نظام آموزش متوسطه صورت
گرفته وبه برقراری تطبیق میان نیازهای بازار کار وتحصیلات عالیه واهداف
ونیازمندی های جوانان منتهی شد.
صفحه 17:
تمامی مراکز متوسطه سوئد مختلط و رایگان است این درحالی است
که مراکز مستقل نیز فعالیت دارند.مراکز آموزشی متوسطه عموما
در مناطق بزرگتر واقع شده و دانش آموزان مناطق مختلف در این
مدارس حضور می یابند.اغلب مدارس متوسطه بزرگ , برنامه های
مطالعاتی گوناگونی اراده میدهند,برنامه های ویژه ای از قبیل تربیت
بدنی نیز به تمامی دانش آموزان سراسر کشور ارائه می دهند.تعداد
دانش آموزان مراکز متوسطه از 300 تا 1500 متغیر است.در مناطق
كم جعغینت:, مراگز متوتتظه ای فعالیت دارند کة در شطع بالای
مدارس پایه و متوسطه در مناطق بزرگتر همکاری می نمایند.
صفحه 18:
« نخستین مدارس مقطع تکميلي آموزش متوسطه کشور سوئد با
تصویب قوانین جدید آموزشی آغاز به فعالیت نمودند ,دانش آموزان
دختر نیزبه گذراندن مقطع آموزشی مذکور در مدارس خصوصی ویژه
دختران که طی قرن 18 تاسیس یافت, Lb آمدند, در قرن نوزدهم ,
مدارس مقطع تکمیلی آموزش متوسطه با مدارسی که بیشتر جهت
گیری عملی داشتند , ادغام شده ومراکز آموزش متوسطه شکل
گرفت.در آغاز قرن بیستم , مقطع آموزش متوسطه خود به 2 مقطع
مقدماتی , متوسطه وتکمیلی تقسیم شد.در مراکز مقدماتی متوسطه
زبان لاتین تدریس نشده و بر آموزش عمومی تاکید ميشود.
صفحه 19:
۶ در مراکز تکمیلی آموزش متوسطه ,دانش آموزان sly ادامه
تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آماده میشوند.مقطع
آموزش مقدماتی متوسطه با اخذ گواهینامه پایان دوره به پایان
میرسد.در بسیاری از شهرهای کشور سوئد مدارس مختلط مقدماتی
متوسطه ویژه دانش اموزان پسر و دختر تشکیل يافته است.در
نتیجه اعمال اصلاحات آموزشی طی سال 1927 دانش اموزان دختر
از امکان ورود به مراکز آموزش متوسه عمومی برخوردار
شدند.مراکز آموزش فنی و مدارس فنی و حرفه ای نیز به واسطه
ی حمایت های دولت و شهرداری ها در پایان قرن 19 احداث شدند.
صفحه 20:
« معیارهای نمره گذاری خاصی برای تعیین نمرات در مقطع آموزش تکمیلی
متوسطه وجود دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
> -قبولی با امتیاز عالی
-قبولی با امتیاز متوسط
-قبولی
< -عدم قبولی
۶ به دانش آموزان دوره آموزش تکمیلی متوسطه در ازای گذراندن دوره
sla آموزشی نمراتی اعطا میشود.از لحاظ نظری , نقطه زمانی خاص
برای درج نمرات تحصیلی دانش آموزان وجود ندارد و اين در حای است که
در صورت لزوم ,دانش آموزان از حق دریافت کارنامه خود طی ترم هاى
آموزشی برخوردار میشوند.
>
v
صفحه 21:
< دانشگاه های سوئد برنامه های تحصیلی را طبق استاندارد اوپایی
ارائه میدهند.این شامل برنامه های کارشناسی ,کارشناسی ارشد و
دکتری میشودبرنامه های کارشناسی ,همچنین به عنوان دوره های
کارشناسی شناخته میشوند ,پس از دبیرستان و معمولا 3 سال
است.برنامه های کارشناسی ارشد ۰ دانش هایی که در طول
تحصیلات کارشناسی کسب شده اند تکمیل میکنند و میتوانند یک یا
دو سال به طول بیانجامند.برنامه های دکتری ف مدارک تحقیقاتی
هستند که شامل چندین سال کار در زمینه پایان نامه اند.مدت و راه
اندازی برنامه های دکتری در سوئد بین دانشگاه ها متفاوت است.
صفحه 22:
* دو اصطلاح متفاوت در سوئد برای توصیف موسسا آموزش عالی
سوئد استفاده میشود: دانشگاه و کالج دانشگاه.تفاوت اصلی اين
است که دانشگاه ها حق دریافت جایزه دکترای خود را دارند در
حالی که بسیاری از کالج های دانشگاه ندارند. با لین حال ,برخی از
alls های دانشگاهی دکترای خود را ارائه میدهند.هیج تفاوتی در
مدرک لیسانس و پا مدرک فوق لیسانس توسط دانشگاه ها و کالج
های دانشگاهی وجود ندارند و بسیاری از کالج های دانشگاهی در
زبان انگلیسی «دانشگاه» نامیده میشوند.
صفحه 23:
2 eee
> آموزش علوم مذهبی در دانشکده های الهیات دانشگاه های
آپسالا و لوند سوئد به علاقمندان ارائه می گردد .علاوه بر اين
دوره sb آموزش علوم الهيات در دانشگاه sb
گوتنبرگ ,لیندکوپینگ, کاراشتاد و اومه آ نیز به علاقمندان ارائه
می گردد. کشیشان آینده , يس از فارغ التحصیلی از
دانشگاه های مذکور. در موسسات تربیت کشیش در
كليساهاى شهرهاى ابسالا يا لوند تحت تعليم علوم ويزة
مذهبی قرار میگیرند.برخی کلیساهای آزاد درکالجهای مذهبی
نیز به ارائه تعالیم الهی ویژه روحانیون مورد تایید دولت
سوئد مبادرت می نمایند.