صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
— Bl FBIM SASS gat Sed hy Cae ‏دی(۲۰۰ ( ادبیات توسعه در جهان از بعدجنگ‎ از گیرفتة: هدف, کشف چگونگی بهبود شرایط كشورهاى عتبمانده (يايجهان سوع) تاشتاظ متانتبا هفچون کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته است. ‎ee‏ ‏امروز تلقی ما از مقهوم توسعه, فرآیندی همه‌جانبه است (نه فقط توسعه اقتصادی ) که معطوف به بهبود تمامی ابعاد زندگی مردع یک جامعه ( به عنوان لازم و ملزروم) است. ابعاد مختلف توسعه ملی عبارتند از : توسعه اقتصادی, توسعه سیاسی, توسعه فرهنگي و اجتماعی, و توسعه امنیتی (دفاعی ). مناسب نیست بدون توجه به كليه ابعاد توسعه, صرفا به يك جنبه اولویت بخشید و دیگر بخش‌ها را در دستور کار آینده قرار داد.

صفحه 5:

صفحه 6:
جتماعی نب نم همرپررت اسپنضس (همچون نظرریه داز ديك بد نودو دكيي رفون اعطم اث ات ای رارکت از نادگی پوس "بيجي دكى ” یار وت وه کون مي‌داند به نظ ‎ale gl‏ بيب انسانی با گذشت زمان از قوحش به تعدن و طی مراحل خاصی به وضعیت کنونی رسیده است و به‌طو رکلی جوامع انسانی دارای روحیه ستیزه‌جویی و جنگ‌طلبی هستند و تنها از طريق تفوق صنعت, روحیه آ رامش بر جامعه حکمفرما خواهد شدگ — Bl

صفحه 7:
یگ سنت جامعه شناختی به یک ae ‏"جوام سنتى“ درمقابل‎ ae ‏و9‎ ‏پیشرفته (مدرن).. برداحته انجوچه طوری که در یک سو ما با ج‎ سعه‌نیافتگی از آن آغاز می‌شود)و در سوی 7# نتی (نقطه‌ای که توسعه‌نی = ‎ds) pF IOS‏ جوامم بو کرانیک خی | روب رو هستیم.

صفحه 8:
بدون سواد متجانس و با احاس قومی همراه پا انسجام گرروهی اننت و ‎ct jl tb,‏ حَوْدبَةحودى و غي انتقادى و شخصى هستند. كروه خانواد گی, واحد عمل است و معنویت بر مادیت غلبه دارد (اقتصاد از نوع منرلتی است ). ردفیلد جامعه شهرری را اجتماعی محزا تعرریف نمی‌کرد بلکه آن را قطب مقابل جامعه قومی (در انتهاى يك طيف ) مشخص فى كرد. — Bl

صفحه 9:
— Bl ‎2215S ge‏ 9 جریان عمومی, ‎ete‏ ىبت كترى اذ نوع شهم, تغییم يافته و دگ‌گون می‌شودم ردفید ‏ شه نا نهنیع عمده دگیگونی‌ها دانسته ودرا 2۱ فترایش تاثیرات زندگی شهری, سبب سب ازهميا شبد كي شو ‎ae ae‏ فرهنگی" ) گردیده و الگوهای رفتاری فردگرایانه و مادی بیشتر ‏شده است. ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
— Bl ا سر جامعه استوار است. ‎pole go SS SK jx, ee‏ تاختی به لور کر 2 ‎Sih ai ae ٩‏ چنین تفکیکی است. درو افح یی روی تفکیک متمر کنر شده و فرآیندی است که در آن واحدهای اجتماعی مستقل و تخصصی‌شده به جای واحدهای قبلی استقرار می‌یابند. اسملس معتقد است که وضعیت تخصصی‌شدن, در زمینه‌های مختلفی همچون اقتصاد, خانواده, نظام سیاسی و نهادهای مذهبی به وجود می‌آید.

صفحه 11:
اقتصادى ) ناشى اذ اين جهار تخييس جّای ابزار و روش‌های سنتی )5 ۳ جاى صرف معیشت ( کشاورزی ), جایگزینی ماشین و کارگران به ‎Ta‏ ‏جای بازوی انضان و حیوآن ( صنعت), و ح كت به سمت شه منشينى ‎١‏ به جاى روستانشينى ( بوعشناسى). — Bl

صفحه 12:
!کید م‌و رد که باعث گذار از مرحله جامعه نتنتئ نه ات2 از: (۱)جامعه سنتی,(۲ ) شایط قیل تین اقتصادی,(6)ته لوغ (۵) مره مصرف تودموار: او( تصريح مىدارد كه رشد اقتصادى بايدار ثيازمند اا ل ی کارآفرینی " دز جامعه است. امبصاد ا علي - Fl

صفحه 13:
ج. دیدگاه مار كسيستي از توسعه درحَال توسعه از دو بخش کاملا ی ول بخش سرمايةدارى كه يذيساى ‎5b cob ce byes 55‏ به دنبال کسب ‎im‏ ‏حداکش سود است. دوم بخش سنتی کشاورزی که ایستا بوده و ‎aS‏ مازادی برای بازار داشته و علاقه کمتری به كسب | حدا کش سود دارد. — Bl

صفحه 14:
كشورهاي در حال‌توسعه بیکاری را میزان بهره‌وزی کار (و نیروی کا) وابستگی زیاد به تولیدات کشاورزی ویا صادرات مواد اولیه (متابع طبیعی) 3 وابستگی اقتصادی و آسیبپذیری در روابط بین‌المللی ‎ue ey le LL‏ وتا ند ‏م ی مر ۰ ‎° ‎۰ ‎— Bl ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
مشخصه‌هاي اجتماعي کشورهای در حال توسعه ۰ ب. 8ه شتات متوسط asc" ‏مشکلات بهداشتی و درمانی‎ ae ۳ 7 — Bl

صفحه 16:
نوسعه اقتصادی چیست؟ Ts TQUGDQRRGRDGQOGUOUD sobexs!io0000 0 ‏۱۲0000فرایشاثروتللا000000000000000000000000‎ ۲ ۱ 10011000000 شتغال 000000101000000000100010000000000 2( 74 Fl

صفحه 17:
مد امه( ریشه کیت ) اهداف توسعه اقتصادی ۲- ایجاد اشتفال |

صفحه 18:
شاخص‌هاي توسعه اقتصادي (GNA, Set. 5 د. شاخصهاى تكيبى توسعه و. شاخص توسعه انسانی ‎(HDD)‏ — Bl

صفحه 19:
مدل توسعه لوئیس-في-رانیس (8--ا): 3 اول قش سبي ‎Aare SE‏ آن بهمهوری بسیار پایین (حتی در حدصفر او : دوم, بخش صلعتی] کهدازای بهمء‌وری بالابی است و به تدریچ از بخش روستایی: رزو كارو خاب آن مي‌گرفق:

صفحه 20:
رویکرد سیاسی و حاکمیت قدرتها رویکرد تاریخی رویکد دور باطل

صفحه 21:

صفحه 22:
آموزش و پرورش» دانایی و توسعه .

صفحه 23:
نهاد آموزش و پرورش به عنوان يك سیستم داراي لفه است که عبارتند از : ۱-دروناد(اق1 18 )اش آموزان داتشجویان ۲سعوامل )3 5 ‎Agentst) ccs‏ ):معلمان,كتب و محتواى آموزشى,محيط آموزشی ... ۳-برونداد(] 0۷0 ]624 ) : دانش آموخته گان ,فرهنگ و دانش تولید شده ... ‎Pa im‏ ‎back). > sb-t‏ 66 ۳) : ارزیابی فرایند در جهت رفع نواقص احتمالی و بهیود کارایی - — Bl

صفحه 24:
‎f :‏ پردازش دز و ناد وايحاد تفییر و تحول در آن (در دانش آموزان)بگونهای که واجَد کلیه ویگیهای یک انسان نوو مدرن باشند تا بتواتند ضمن لاي گذآزی بر محیط پیامون "۳ خود آن را به گونه ای ساماندهی نمایند تا مناسب و در خور تغییررات ناشی از امواج مهیب مدرنیته باشد.چنین فردی از دید اینکلس دارای ویث‌گیهای زیس است: ۱ ‎Bl‏ — سس تسس ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
۳-داشتن آیده و توانمندی تسلط + 6 -قابل محاسبه دانستن جهان . ه-احترام بد ديكرران . ‎altel‏ به علم و تكنولوثى. ‏* ۷-احترام به بسراسرى و رعايت حقوق دیگران. ‎ ‎— Bl ‎

صفحه 26:
: از نظر ارسطو انسانها پنج نوع دانایی دارند سوفیلا 50]0193)یاحکمت نظبری ۰ ۰ حکمت زندگی هر روزه» كه این دانیی مبنای بقیه است - یعنی چططور میان جمع زندگی گردن . - سس سس

صفحه 27:
شاخص دانابی کشورها زیرساحت اطلاعات و ار قاطا نظام نوآوری نظام تدییس - 2

صفحه 28:
Government Office / Local Government Citizen Corpor: ‏4ك‎ In 2

صفحه 29:
محور هاي فلسفه آموزش وپرورش روش که اکنون مد نظر قررار گرفته توجه 1 جهتجل مشکلات کنونی و بستر سازی بر ایتخاد یک نظام آموزش رو تن حالف در کشورموش واقع شود:

صفحه 30:
‎cla jaa! jel Aa - ٩‏ قانون اساسی »اندیشه های حضرت ‏"امام(ره) بجهان: ‎cla Syne‏ جامعه اسلامی و نیازهای زوبه ‏رشد آن در سطخ ملی ول المللی.یافته های تحقیقات وپزوهش های آموزشی وپررورشی المللی وتحرییات اند جامعة آموزش وپررورش در ‎ ‎ ‏۶ 2- فلسفه آموزش ویررورش حاکمیت معیارها وارزش هاى اسلامى برنظام مديريت وتشکیلات اداری به منظور بالابردن ظرفیت خالاقیت و توان تولید ایده وابتکار عمل در مدیران از طرريق تفويض احتيارات متناسب با مسئولیت به مدررسه :منطقه »امنتان وستاد را کانون توجه قرراردهد. ‎ ‎— Bl ‎

صفحه 31:
فا سمازی وکا بست رهیافت پژروهش توانمندیهای مدیرران و معلمان؛ کارشناسان در 4- مشاوره با خبگان ای تخمین نله و جهن گیری های آن در تدوین فلسفه آموزش وپرورش, جدی گرفته شود. * 5- به توانمندی های جامعه آموزش ویرورش کشور ناه مثبت داشته باشد. 6- به چالشهای جهانی ؛ ملی وبومی آموزش وپر‌ورش توجه وعنایت ویثه داشته باشد. — Bl

صفحه 32:
کید برآموزش ویاد گیرری ارزشها و کسپ * 8- رای پاسخکونی به تیازهای محلی#بومی ومنطقه ای اختیار وفرصت تولید فکنر؛برزنامه ریری محلی ومتطقه :یرای مدر سماومطته قایل شودء | * 9- برنامه درسی (مجموعه فعالیت ها وتجارب ناددهی 7 یادگیری )با نظام ارزش های اسللامی ء اصول؛اهداف و ضرورت های جامعه اسلامی؛ انطباق و هماهنگی منطقی ایجاد کند. . — Bl

صفحه 33:
‎geek 810 ۶‏ توانْمندی هایی مثل توان تفکم ‎ONS BME‏ ‎ous Se‏ ؛نوان تولید‌توان جستجوگری:توان از نو نگرزیننتن ‎ ‏وفراتر نگ توا تائیر گنزاری و نوان یاگیری بهترمهارتهای پروهشی مها رتهای مطالعاتی و ارتباطی: وهای ژندگی فردی و اجتماعی و...مورد: | توجه قرا كيرد ‎ms‏ ‏* 11- بهره گیری از فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات در فرايند ياددهى - يادكيرى مورد توجه قرا ركيررد. ‎ ‎- Fl ‎

صفحه 34:
رورش را در تمامیت خود درک کندوآذرا هدف ها وسیاست های تربیتی راهب خواهند اگرفتن مسایل کی فلسفی ؛ نمی توان بياببت های موجود آموزش و پرودشی * 13- باور داشته باشیم» آموزش وپرورش کشورمان تیازمتد کار بالینی است و نیاز به سس نظریه پردازی و مذل سازی دارد:براین اساس فلسقه آموزش و پررورش باید فرهنگ مطالعات بالینی را رهنمون شدهء اشاعه دهد تا موجبات توسعه کیفی آموزش وپررورش شود. — Bl

صفحه 35:

صفحه 36:
* 3مدیران واستانذازدهای مدیریتی * 4کارمندان * 5علم آموزان ‎a oe alas 6‏ ۱ ۰ ۲ بمرتيم وتغلم دازد: ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
راهکارهای پیشنهادی در برنامه ریزی آموزش و پرورش * الف )7 در بخش مدا اجرایی و آموزشی باید به ساختار مدیریت عقلانی توجه وی . تلفیق هر چه بیشتر مدیریت های سنتی کارآمد با - در اداره بخشتهاییازفعالیت های:آهوزش وپژوزش می نوان از تجربیات موفق بخش خصوصی در زمیته های آموزشی ‏ مدیرینی و افتضنادی بهره متد شد. سس - در بخض مدیریت آموزش و پرورش می توان هرچه بیشتر از توانمندی های موجود و باالقوه ای که در فراگرد مدیریت آموزشی لحاظ تشده آند ؛ بهره مند شد و تصمیمات مدیریتی را برمبنای اجتماعی عالمانه تر اتخاذ کرد. — Bl

صفحه 38:
* - باید به تأثیزگذازیعجزیان آمورشی"شتحیح در تسیل و توانمندی نیروی انسانی كارامد توجه ویو 2 ۱ نا گفریهای زرا در اين ميان يه عنوان عاملى ب حياتى مد نظر 03/113 * مديران و مسئولان كشور بايد به اين باور برسند كه آموزش كارآمد و صحيح در كشور ركن اوليه تربيت نيروى انسانى كارآمد است كه براى اين مهم باید به سرمایه كذارى هاى راهبردى و دراز مدت انديشه كرد و نه به تسكين هاى موقتى و ‎ae‏ 4 سس

صفحه 39:
آدرسازمان آموزش و پرورش در جهت ایجاد ى بايد از اولویت های اولیه برنامه ریزان در این ج) قوت بخشیدن به روا درك متقابل بين نيز وزارتخانه باشد... * - نگرش ‎ene‏ دهه سوم پس از انقلاب . که شاید بتوان آن را معلول جریان جهانی شدن یا تقابل سنت و مدرنیته و یا تغییر الگوی در جامعه دانست اما به هر جال باید آذعان کرد کاستی کمی و کیفی در جریان آموزش کشور نیز در ظهور آن بی تأثیر نبوده است . - تبیین برنامه هایی در جهت آموزش های مهارتی در کل کشور که در کنار آن به نیازمندی های استان هاق كشور تيز توسة شوة و فرهتك و ستتتهاى بومى مناطق تختلف كشور در بخش برنامه ریزی های آموزش و پرورش مورد توجه و احياء قرار كيرند. — Bl

صفحه 40:
حصویر (۲۱-۲: انواع پایداری برای تامی نآسایش و رفاه پایدار 24 Bl

صفحه 41:
برورش كار آمد

صفحه 42:
معناى ياد كيرى (كنج درون) از دیدگاه - سازمان یونسکو در سه حیطه با عناوین . ‎lo,‏ | | Head H2 = Heart * دست توانستن ,انجام دادن و ۲۳۳۹ مهارتهای شروری ندکی ۰ ‎HB = Hand‏ 1آططط-ه' — |

صفحه 43:
a Ulclaimantjob = User Data seeker at home “the Employment Services Unemployment Insurance Labor Mark ake Training Other One-stop Career Services Unempoyiment lnsurance UL Claimant at Local ۱ ۱ Office or One-Stop 4 ‏اح‎

صفحه 44:
ویژگی های آموزش و پروش نوین یه به پدیده ی جهانی شدن و زندگی در جوامع فاقد ركن اناس باد كيرى: يادكيرى براى زيستنء داشت و تربيت همه جانبه و استفاده از تمام ظرفيت هاى انسانى و توجه به منهوم بهره ى حا و تأكيد بر ضرورت توجه بيش از بيش بس برورش ظرفيت هاى عاطفى در نظام هاى تعليم و تربيت 4 به کارگیری شیوه های فعال مشا رکتی و تجربی در آموزش 5- تأکید بر ضرورت پررورش تفکر جانبی و تفکر حلاق در دانش آموزان و عدم تکیه انحصاری بر 55 تحلیلی. — Bl

صفحه 45:
از آن به عنوان مکمل ظرفیت عقلانی با توصیه ور ش» ور در باطن, مراقبه و تأكيد ب هشيارى.و آززشمند در جریان تعيم و تربيت. 7- توجه به ظرفيت يا توانابى شهود يدرك شهودي و ضرورت حسن استفاده از آن در تعليم ور | ‎ee‏ 8- اهميت ویه ی خلاقیت و هنر در نظام های آموزشی ‎-٩‏ استفاده از تکنولوژی نوین اطللاعات و ارتباطی ‎ ‎- ‎

صفحه 46:
- ‎ons‏ در راستای مساثل اقتصادی و تجاری و مهارت ‎GE‏ تعلیم و تربیت باز نماند. ‎ ‎eee Be Sas aa s—‏ طرراحی و تدوین برنامه های برسی و چزیان آموززش (نظرربه ی هوارد كابيدنيياء ‏۲۳ تأکید بر آموزش ارزشهایی مانده عشق ورین ضلح؛ اعترام به محیط زیست و تعاون وهمکاری ۲ مر برنامه های ‎ne‏ ‏۳ اتخلار ويكردهاى تلنيقى دن أموزش و جر ووش ويد ‎gol J 5 SIS‏ تلفيق ديد برنامه‌های درسی و قرار دادن ساعاتی از هفته در قالب (( زنگ مطالعه ی تلفیق) ) در قالب یک ماده ی درسی جدید. ‏14- توجه بيشت به وضعیت آموزش پایه در کشورهای مختلف دنیا از نظر کیفیت آموزش هاء زمان بهره متدی در آموزش و بالاخره تریف مجدد از سواه و اقسام سواد مانند سواد کامپیوتری: سواد تکنولوژی؛ سواد فرهنگی و ... 3 ‎ ‎

صفحه 47:
نظام آموزش و پرورش در کشورهایی که به شیوه غير متمرکز عمل می کنند :بر سه اصل مهم استوار است 2- ترغيب و شویق میریم مزمسات واتضتن های ذاطلب به منظور سرمایه گذاری و شرکت در امور آموزش و پرورش ‎TE‏ 3- اجتتاب از مر و نهی صریح از طررف دستگاه مکی آموزش و پررورش در زمینه ی | امور تربیتی نواحی و مدارس و تحمیل نکردن نقطه نظر‌هایی در مورد برنامه؛ سازمان مدارس؛ شیوه تدریس و استخدام معلم. — Bl

صفحه 48:
پیشنهاداتی در امر دست یابی به آموزش و پرورش کار آمد ك0 ‎-١‏ انطياق نظاة سا ‎Ste ‏2- بیسازی مداخ رو ی آقتاتی دز قالبیاَستحی و با هدف کیفیت بخشی و کاررآمد ساختن نینزوی انسانى. ‏تصملیم گیرری با تحولات نوین جامعه در قالبا توسعه ‎ ‏3- به كرينى نيروى انسانى مطلوب در قاب يك برنامهى بلثلاقدت ب اساس سياست هاى جديد ‏آموزش و برودش. ‏4- احتساب حضور دانش آموزان به عنوان هدق و هسته ی اصلی فعالیت های آموزشی و پررورشی به صورت فعال؛ پویا و مداخله گر با استفاده از روش های فعال و خلاق. ‏5- رویکرد ایجاد انگیزه های درونی بای یادگیری و تلاش و کوشش خودجوش دانش آموزان. ‎— Bl ‎ ‎

صفحه 49:
مدیرریت مدارس و با استفاده از نیرروهای بومی و محلی. 8- توجه به تحولات,فناورری اطلاعات و ارباطات و ای منید و به جا از امکانات موجودو | نين توسعه ی امکانات. 9- بهره گیری از همکاری های بین المللی و منطقه ای و تبادل تجربیات سازنده. ۰- انطباق ساختار محتوای آموزشی با نیازهای واقعی دانش آموزان و مناسب بودن مییزان حجم دروس مختلن. ۱- در نظر گرفتن دروس میان رشته ای و توجه به خلاقیت ها و ابتکارات متنوع دانش آموزان, — Bl

صفحه 50:

آموزش و پرورش و توسعه بخش اول توسعه توسعه چيست؟ • ”توسعه“ در لغت به معناي رشد تدريجي در جهت پيشرفته‌ترشدن ,قدرتمندترشدن و حتي بزرگترشدن است (فرهنگ لغات آكسفورد .)2001 ,ادبيات توسعه در جهان از بعد جنگ ‌ جهاني دوم مطرح و مورد تكامل قرار گرفت .هدف ,كشف چگونگي بهبود شرايط كشورهاي عقب‌مانده (يا جهان سوم) تا شرايط مناسب همچون كشورهاي پيشرفته و توسعهيافته است. ‌ • امروز تلقي ما از مفهوم توسعه ,فرآيندي همه‌جانبه است (نه فقط توسعه اقتصادي) كه معطوف به بهبود تمامي ابعاد زندگي مردم يك جامعه (به عنوان الزم و ملزوم) است .ابعاد مختلف توسعه ملي عبارتند از :توسعه اقتصادي ,توسعه سياسي ,توسعه فرهنگي و اجتماعي, و توسعه امنيتي (دفاعي) .مناسب نيست بدون توجه به كليه ابعاد توسعه ,صرف ًا به يك جنبه اولويت بخشيد و ديگر بخش‌ها را در دستوركار آينده قرار داد. مكاتب مختلف توسعه الف .مكتب تكاملي توسعه رايجترين ديدگاه‌هاي حاكم بر علوم اجتماعي در طي قرن نوزدهم و اوايل • اين مكتب يكي از ‌ قرن بيستم است. • يكي از صاحبنظران مكتب تكامل اجتماعي به نام هربرت اسپنسر (همچون نظريه‌پرداز ديگري به نام دوركيم) ,قانون اعظم تكامل (فرآيند تكامل اجتماعي) را حركت از ”سادگي“ به سمت ”پيچيدگي“ ‌,يا از ”وحدت“ به ”كثرت“ مي‌داند .به نظر او جامعه انساني با گذشت زمان ”از توحش به تمدن و طي مراحل خاصي به وضعيت كنوني رسيده جنگطلبي هستند و تنها از است و به‌طوركلي جوامع انساني داراي روحيه ستيزه‌جويي و ‌ طريق تفوق صنعت ‌,روحيه آرامش بر جامعه حكمرفرما خواهد شد“. ب .نظريه‌هاي نوسازي • نظريهپردازان نوسازي ,برطبق يك سنت جامعه‌شناختي به يك ‌ تقسيمبندي دوگانه از جوامع ,يعني ”جوامع سنتي“ درمقابل ”جوامع ‌ پيشرفته (مدرن)“ پرداخته‌اند ,به طوري كه در يك سو ما با جامعه سنتي (نقطه‌اي كه توسعه‌نيافتگي از آن آغاز مي‌شود) و در سوي ديگر با يك جامعه پيشرفته نوين (نظير جوامع دموكراتيك غربي) روبرو هستيم. :نظريه ِردفيلد • رِ دفيلد ,جوامع در حال دگرگونيِ اجتماعي را به دو دسته ”قومي“ و ”شهري“ تقسيم مي‌كند .خصوصيات جامعه قومي اينست كه جامعه‌اي كوچك ‌,منزوي, بدون سواد متجانس و با احساس قومي همراه با انسجام گروهي است و خودبهخودي و غيرانتقادي و شخصي هستند .گروه ‌ رفتارها ,سنتي, خانوادگي ,واحد عمل است و معنويت بر ماديت غلبه دارد (اقتصاد از نوع منزلتي است) .رِ دفيلد جامعه شهري را اجتماعي مجزا تعريف نمي‌كرد بلكه آن را قطب مقابل جامعه قومي (در انتهاي يك طيف) مشخص مي‌كرد. • وي معتقد بود كه جامعه قومي ,در طي يك فرآيند و جريان عمومي, از طريق ادغام در ساخت‌هاي بزرگتري از نوع شهر ,تغيير يافته و ميشود .رِ دفيلد ”شهر“ را منبع عمده دگرگوني‌ها دانسته دگرگون ‌ ميدهد كه افزايش تاثيرات زندگي شهري ,سبب و در مطالعاتش نشان ‌ ازهمپاشيدگي شيوه مرسوم و سنتيِ زندگي (به تعبير او ”نابساماني ‌ فرهنگي“) گرديده و الگوهاي رفتاري فردگرايانه و مادي بيشتر شده است. ِسملسر نظريه ا ِ • نظريه نيل اِسملسِ ر براساس تفكيك كاركردي عناصر سازنده جامعه استوار است .به نظر وي ,در يك جامعه پيشرفته ‌,تفكيك كاركردي عناصر ساختي توسعهنيافته ,فاقد چنين تفكيكي ‌ به طور كامل صورت گرفته است ,ولي جامعه است .درواقع تغيير ,روي تفكيك متمركز شده و فرآيندي است كه در آن واحدهاي اجتماعي مستقل و تخصصي‌شده به جاي واحدهاي قبلي استقرار مييابند .اِسملسِ ر معتقد است كه وضعيت تخصصي‌شدن ,در زمينه‌هاي مختلفي ‌ همچون اقتصاد ,خانواده ,نظام سياسي و نهادهاي مذهبي به وجود مي‌آيد. • به اعتقاد او ,توسعه (و توسعه اقتصادي) ناشي از اين چهار تغيير است :بكارگيري دانش علمي به جاي ابزار و روش‌هاي سنتي (فناوري) ,افزايش توليد محصوالت كشاورزي با هدف تجارت به جاي صرف معيشت (كشاورزي) ,جايگزيني ماشين و كارگران به جاي بازوي انسان و حيوان (صنعت) ,و حركت به سمت شهرنشيني به جاي روستانشيني (بوم‌شناسي). نظريه روستو • روستو ,به جاي تقسيم‌بندي دوگانه جوامع ,و برمبناي بررسي تجربه صنعتي‌شدن انگلستان, بر ”زنجيره‌اي از مراحل توسعه“ تاكيد مي‌ورزد كه باعث گذار از مرحله جامعه سنتي به جامعه صنعتي مي‌شود .اين پنج مرحله عبارتند از )1( :جامعه سنتي )2( ,شرايط قبل از خيز اقتصادي )3( ,مرحله خيز اقتصادي )4( ‌,مرحله بلوغ ,و ( )5مرحله مصرف توده‌وار .او تصريح مي‌دارد كه رشد اقتصادي پايدار نيازمند ”انباشت سرمايه“ و وجود ”روحيه كارآفريني“ در جامعه است. ج .ديدگاه ماركسيستي از توسعه ال • طبق اين نظريه ,كشورهاي درحال توسعه از دو بخش كام ً مجزا تشكيل شده‌اند :اول بخش سرمايه‌داري كه پذيراي سمتگيري به سوي بازار به دنبال كسب دگرگوني شده و با ‌ حداكثر سود است .دوم بخش سنتي كشاورزي كه ايستا بوده و كمتر مازادي براي بازار داشته و عالقه كمتري به كسب حداكثر سود دارد. كشورهاي درحال‌توسعه ویژگی های مشترک کشورهای در حال توسعه • .1 • .2 پايين‌بودن سطح و كيفيت زندگي مردم بيكاري و كم‌كار ,و پايين‌بودن ميزان بهره‌وري كار (و نيروي كار) • .3 وابستگي زياد به توليدات كشاورزي ويا صادرات مواد اوليه (منابع طبيعي) • .4 • .5 وابستگي اقتصادي و آسيب‌پذيري در روابط بين‌المللي ساختار سياسي و حكومتي نامناسب و ناكارآمد مشخصههاي اجتماعي کشورهای در حال توسعه ‌ • الف .نابرابري اجتماعي • ب .ضعف طبقات متوسط • ج .بي‌سوادي • د .مشكالت بهداشتي و درماني توسعه اقتصادي چيست؟ • ‏ ‏ ‏ ”توسعه اقتصادي“ عبارتست از رشد همراه با افزايش هايتوليدياعمازظرفيت‌هايفيزيكيا ظرفيت  ‌ انيواجتماعي نس  توسعهاقتصاديدوهدفاصليدارد اولافزايشثروتورفاهمردمجامعهو‌فقر دومايجاداشتغالكههردويايناهدافدرراستاي عدالتاجتماعياست -1افزایش ثروت و رفاه مردم جامعه ( ریشه کنی فقر ) اهداف توسعه اقتصادی عدالت اجتماعی -2ایجاد اشتغال شاخصهاي توسعه اقتصادي ‌ • • • • • الف .شاخص درآمد سرانه ب .شاخص برابري قدرت خريد ()PPP ج .شاخص درآمد پايدار ()GNA, SSI شاخصهاي تركيبي توسعه ‌ د. و .شاخص توسعه انساني ()HDI مدل توسعه لوئيس-فِي-رانيس (:)L-F-R • اول ,بخش سنتي (بخش روستايي موجود) ,كه مشخصه آن بهره‌وري بسيار پايين (حتي در حد صفر) و ”مازاد“ نيروي كار است. • دوم ,بخش صنعتي (درون شهري) ,كه داراي بهره‌وري بااليي است و به تدريج از بخش روستايي ,نيروي كار جذب آن مي‌گردد. رویکرهای توسعه • • • • • • رويكرد تفاوت در منابع خدادادي (داده‌ها) و مواهب طبيعي رويكرد تفاوت‌هاي نژادي رويكرد تفاوت‌هاي ارزشي و فرهنگي رويكرد سياسي و حاكميت قدرت‌ها رويكرد تاريخي رويكرد دور باطل بخش دوم آموزش و پرورش کلید توسعه پایدار آموزش و پرورش ،دانایی و توسعه نهاد آموزش و پرورش به عنوان يك سيستم داراي ‏Iد از : چهار مولفه است كه عبارتن • • • • -1درونداد( :)In putدانش آموزان ,دانشجويان -2عوامل اثر گذار سيستمي(:)Agentstمعلمان,كتب و محتواي آموزشي,محيط آموزشي ... -3برونداد( : )Out putدانش آموخته گان ,فرهنگ و دانش توليد شده ... -4باز خورد( : )Feed backارزيابي فرايند در جهت رفع نواقص احتمالي و بهبود كارايي . • فراهم آوري زمينه هاي نرم افزاري توسعه به معناي پردازش درونداد وايجاد تغيير و تحول در آن (در دانش آموزان)بگونه اي كه واجد كليه ويژگيهاي يك انسان نو و مدرن باشند تا بتوانند ضمن تاثير گذاري بر محيط پيرامون خود آن را به گونه اي ساماندهي نمايند تا مناسب و در خور تغييرات ناشي از امواج مهيب مدرنيته باشد.چنين فردي از ديد اينكلس داراي ويژگيهاي زير است: • • • • • • • -1برخورداري از عقايد آزادو توجه به تنوع افكار . -2تمايل به سازماندهي و برنامه ريزي امور. -3داشتن ايده و توانمندي تسلط بر محيط . -4قابل محاسبه دانستن جهان . -5احترام به ديگران . -6اعتقاد به علم و تكنولوژي. -7احترام به برابري و رعايت حقوق ديگران. :از نظر ارسطو انسانها پنج نوع دانایی دارند • • • • • · شناخت علمی · توانایی عملی · خرد شهودی · سوفیا( )Sophiaیا حکمت نظری · حکمت زندگی هر روزه ،که این دانایی مبنای بقیه است – یعنی چطور میان جمع زندگی کردن . شاخص دانایی کشورها • .1ساختار انگیزش اقتصادی که زیربنای آن را فرهنگ می سازد . • .2آموزش • .3زیرساخت اطالعات و ارتباطات • .4نظام نوآوری • .5نظام تدبیر بایدهاي تدوين فلسفه آموزش و پرورش محور هاي فلسفه آموزش وپرورش • به نظر مي رسد در تدوين فلسفه آموزش و پرورش كه اكنون مد نظر قرار گرفته توجه به موارد زير مي تواند تا حد زيادي در جهت حل مشكالت كنوني و بستر سازي براي ايجاد يك نظام آموزش و پرورش خالق در كشور موثر واقع شود: • -1فلسفه آموزش و پرورش باید براساس آموزه های قانون اساسی ،اندیشه های حضرت امام(ره) ،جهان بینی و فلسفه تربیتی اسالم ،ویژگی های جامعه اسالمی و نیازهای روبه رشد آن در سطح ملی و بین المللی،یافته های تحقیقات وپژوهش های آموزشی وپرورشی در سطح ملی و بین المللی وتجربیات ارزشمند جامعه آموزش وپرورش در بالین مدرسه تدوین شود. • -2فلسفه آموزش وپرورش حاکمیت معیارها وارزش های اسالمی برنظام مدیریت وتشکیالت اداری به منظور باالبردن ظرفیت خالقیت و توان تولید ایده وابتکار عمل در مدیران از طریق تفویض اختیارات متناسب با مسئولیت به مدرسه ،منطقه ،استان وستاد را کانون توجه قراردهد. • • • • -3موقعیت ،منزلت وپایگاه معلم را از طریق فضا سازی وکاربست رهیافت پژوهش مشارکتی کارکنان مدرسه برای رشدمداوم توانمندیهای مدیران و معلمان؛کارشناسان در مدرسه و منطقه ،ارتقادهد. -4مشاوره با خبرگان برای تخمین آینده و جهت گیری های آن در تدوین فلسفه آموزش وپرورش ،جدی گرفته شود. -5به توانمندی های جامعه آموزش وپرورش کشور نگاه مثبت داشته باشد. -6به چالشهای جهانی ،ملی وبومی آموزش وپرورش توجه وعنایت ویژه داشته باشد. • -7همراه رشد دانش وتوسعه علوم وفنون ،تاکید برآموزش ویادگیری ارزشها و کسب مهارتها و شایستگیها توجه جدی شود. • -8برای پاسخگویی به نیازهای محلی ،بومی ومنطقه ای اختیار وفرصت تولید فکر ،برنامه ریزی محلی ومنطقه ای برای مدرسه ومنطقه قایل شود. • -9برنامه درسی (مجموعه فعاليت ها وتجارب یاددهی – یادگیری)با نظام ارزش های اسالمی ،اصول،اهداف و ضرورت های جامعه اسالمی ،انطباق و هماهنگی منطقی ایجادکند. • -10در برنامه های درسی فضا برای پرورش توانمندی هایی مثل توان تفکر خالق ،توان مشگل گشایی گروهی،توان طرح مساله ،توان تولید،توان جستجوگری،توان از نو نگریستن وفراتر نگریستن،توان متفاوت نگریستن،توان تاثیر گزاری و توان یاگیری بهتر،مهارتهای پژوهشی ،مهارتهای مطالعاتی و ارتباطی ومهارتهای زندگی فردی و اجتماعی و...مورد توجه قرارگیرد. • -11بهره گیری از فناوری جدید اطالعات و ارتباطات در فرایند یاددهی – یادگیری مورد توجه قرارگیرد. • -12فلسفه آموزش وپرورش باید آموزش وپرورش را در تمامیت خود درک کندوآنرا به واسطه مفاهیم کلی ای که ما را درانتخاب هدف ها وسیاست های تربیتی راهبر خواهند بود تعبیر وتفسیر نماید .بدون درنظر گرفتن مسایل کلی فلسفی ،نمي توان سیاست های موجود آموزش و پرورشی • -13باور داشته باشیم ،آموزش وپرورش کشورمان نیازمند کار بالینی است و نیاز به نظریه پردازی و مدل سازی دارد.براین اساس فلسفه آموزش و پرورش باید فرهنگ مطالعات بالینی را رهنمون شده ،اشاعه دهد تا موجبات توسعه کیفی آموزش وپرورش شود. ازی تاندا#ردس انسامنابعا#س ‏نی #موزش ش ‏وپرور آ • • • • • • درآموزش وپرورش استانداردهارادرچندشاخه زيرمی توان موردبررسی قرارداد. .1فرآيندآموزش:چيستی،الگوونحوه صحيح آن .2معلمان .3مديران واستانداردهای مديريتی .4کارمندان .5علم آموزان .6خانواده،جامعه وحکومت وهرنهادی که ارتباط مستقيم باامرتعليم وتعلم دارد. راهکارهای پیشنهادی در برنامه ریزی آموزش و پرورش • الف ) – در بخش مدیریت ،اعم از اجرایی و آموزشی باید به ساختار مدیریت عقالنی توجه ویژه ای داشت وبه تلفیق هر چه بیشتر مدیریت های سنتی کارآمد با مدیریت های علمی در حوزه مربوطه پرداخت . • -در اداره بخشهایی از فعالیت های آموزش وپرورش می توان از تجربیات موفق بخش خصوصی در زمینه های آموزشی ،مدیریتی و اقتصادی بهره مند شد. • -در بخض مدیریت آموزش و پرورش می توان هرچه بیشتر از توانمندی های موجود و باالقوه ای که در فراگرد مدیریت آموزشی لحاظ نشده اند ،بهره مند شد و تصمیمات مدیریتی را برمبنای اجتماعی عالمانه تر اتخاذ کرد. • ب) – در بخش اقتصادی باید به اقتصاد آموزش و پرورش توجه خاصی مبذول شود تا با سرمایه گذاری های مطمئن بتوان به نتایج قابل قبولی در عرصه آموزش و پرورش نایل شد . • -باید به تأثیرگذاری جریان آموزشی صحیح در تسهیل و توانمندی نیروی انسانی کارآمد توجه ویژه ای داشت و سرمایه گذاریهای الزم را در این میان به عنوان عاملی حیاتی مد نظر قرار داد. • مدیران و مسئوالن کشور باید به این باور برسند که آموزش کارآمد و صحیح در کشور رکن اولیه تربیت نیروی انسانی کارآمد است که برای این مهم باید به سرمایه گذاری های راهبردی و دراز مدت اندیشه کرد و نه به تسکین های موقتی و مقطعی . • ج) قوت بخشیدن به روابط انسانی کارآمد در سازمان آموزش cو پرورش در جهت ایجاد درک متقابل بین نیروهای صفی و ستادی باید از اولویت های اولیه برنامه ریزان در این وزارتخانه باشد . • -نگرش واقعگرایانه به نوعی گسست نسلی آموزشی و معرفتی در کشور در دهه cسوم پس از انقالب ،که شاید بتوان آن را معلول جریان جهانی شدن یا تقابل سنت و مدرنیته و یا تغییر الگوی تربیتی در جامعه دانست .اما به هر حال باید اذعان کرد کاستی کمی و کیفی در جریان آموزش کشور نیز در ظهور آن بی تأثیر نبوده است . • -تبیین برنامه هایی در جهت آموزش های مهارتی در کل کشور که در کنار آن به نیازمندی های استان های کشور نیز توجه شود و فرهنگ و سنتهای بومی مناطق مختلف کشور در بخش برنامه ریزی های آموزش و پرورش مورد توجه و احیاء قرار گیرند. آموزش و پرورش کار آمد معنای یاد گیری (گنج درون) از دیدگاه سازمان یونسکو در سه حیطه با عناوین 3H • سر به منزله پایگاه اندیشه تفکر و عقالنیت • قلب به منزله کانون عشق ،مهر و ایمان • دست توانستن ،انجام دادن و کسب مهارتهای ضروری زندگی ‏H1 = Head ‏H2 = Heart ‏H3 = Hand بررسی ویژگی‌های آموزش و پرورش کارآمد ویژگی های آموزش و پروش نوین -1آینده نگری و آینده شناسی با توجه به پدیده ی جهانی شدن و زندگی در جوامع فاقد مرز -2توجه و تأکید جدی به چهار رکن اساسی یادگیری :یادگیری برای زیستن ،دانستن، انجام دادن و زیستن با یکدیگر -3تعلیم و تربیت همه جانبه و استفاده از تمام ظرفیت های انسانی و توجه به مفهوم بهره ی عاطفی EQو تأکید بر ضرورت توجه بیش از پیش بر پرورش ظرفیت های عاطفی در نظام های تعلیم و تربیت -4به کارگیری شیوه های فعال مشارکتی و تجربی در آموزش -5تأکید بر ضرورت پرورش تفکر جانبی و تفکر خالق در دانش آموزان و عدم تکیه انحصاری بر تفکر تحلیلی. • -6تأکید بر ظرفیت روحانی بشر و بهره گیری از آن به عنوان مکمل ظرفیت عقالنی با توصیه هایی از قبیل :دعا و مناجات در آموزش و پرورش ،غور در باطن ،مراقبه و تأکید بر هشیاری و آگاهی ماورایی به عنوان روش ها یا منابع ارزشمند در جریان تعیم و تربیت. • -7توجه به ظرفیت یا توانایی شهود یا درک شهودی و ضرورت حسن استفاده از آن در تعلیم و تربیت • -8اهمیت ویژه ی خالقیت و هنر در نظام های آموزشی -9استفاده از تکنولوژی نوین اطالعات و ارتباطی -10عدم جهت گیری انحصاری اصالحات آموزش و پرورش در راستای مسائل اقتصادی و تجاری و مهارت آموزی ،به نحوی که نظام های آموزش از اهداف و ابعاد دیگر تعلیم و تربیت باز نماند. • -11توجه به کاربرد ((هوش متکثر)) به ویژه در طراحی و تدوین برنامه های درسی و جریان آموزش (نظریه ی هوارد گاردنر). • -12تأکید بر آموزش ارزش هایی مانند عشق ورزیدن ،صلح ،احترام به محیط زیست و تعاون و همکاری در برنامه های درسی. • -13اتخاذ رویکردهای تلفیقی در آموزش و پرورش و به کارگیری شکل خاصی از تلفیق در برنامه های درسی و قرار دادن ساعاتی از هفته در قالب ((زنگ مطالعه ی تلفیق)) در قالب یک ماده ی درسی جدید. -14توجه بیشتر به وضعیت آموزش پایه در کشورهای مختلف دنیا از نظر کیفیت آموزش ها ،زمان بهره مندی در آموزش و باالخره تعریف مجدد از سواد و اقسام سواد مانند سواد کامپیوتری ،سواد تکنولوِژی، سواد فرهنگی و ... نظام آموزش و پرورش در کشورهایی که به شیوه غیر متمرکز عمل می کنند :بر سه اصل مهم استوار است • -1تفویض اختیارات وسیع به مقامات محلی آموزش و پرورش که اعضاء آن توسط مردم یا حکومت های ایالتی انتخاب می شوند. -2ترغیب و تشویق مردم ،مؤسسات و انجمن های داوطلب به منظور سرمایه گذاری و شرکت در امور آموزش و پرورش -3اجتناب از امر و نهی صریح از طرف دستگاه مرکزی آموزش و پرورش در زمینه ی امور تربیتی نواحی و مدارس و تحمیل نکردن نقطه نظرهایی در مورد برنامه ،سازمان مدارس ،شیوه تدریس و استخدام معلم. پیشنهاداتی در امر دست یابی به آموزش و پرورش کار آمد -1انطباق نظام سیاست گذاری ،برنامه ریزی و تصمیم گیری با تحوالت نوین جامعه در قالب توسعه ی فرهنگی ،سیاسی و تربیتی -2بهسازی مداوم نیروی انسانی در قالب بازسنجی و با هدف کیفیت بخشی و کارآمد ساختن نیروی انسانی. -3به گزینی نیروی انسانی مطلوب در قالب یک برنامه ی بلند مدت بر اساس سیاست های جدید آموزش و پرورش. -4احتساب حضور دانش آموزان به عنوان هدف و هسته ی اصلی فعالیت های آموزشی و پرورشی به صورت فعال ،پویا و مداخله گر با استفاده از روش های فعال و خالق. -5رویکرد ایجاد انگیزه های درونی برای یادگیری و تالش و کوشش خودجوش دانش آموزان. -6حرکت به سوی عدم تمرکز و تفویض اختیار به مناطق و مدارس. -7جلب مشارکت های مردمی در فرآیند مدیریت مدارس و با استفاده از نیروهای بومی و محلی. -8توجه به تحوالت فناوری اطالعات و ارتباطات و استفاده ی مفید و به جا از امکانات موجودو همچنین توسعه ی امکانات. -9بهره گیری از همکاری های بین المللی و منطقه ای و تبادل تجربیات سازنده. -10انطباق ساختار محتوای آموزشی با نیازهای واقعی دانش آموزان و مناسب بودن میزان حجم دروس مختلف. -11در نظر گرفتن دروس میان رشته ای و توجه به خالقیت ها و ابتکارات متنوع دانش آموزان. از اینکه حوصله به خرج داده و با بنده همکاری نمودید متشکرم . شهرآبادی پایان

62,000 تومان