سایرتحقیق و پژوهش

آینده مدیریت دولتی

25 صفحه
498 بازدید
12 اسفند 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
تغییرات اساسی در سبک )© حمایت از خلاقیت و نوآوری مدیریت سازمانی هه 3 ‎ae ent‏ © اتكا به اقتصاد مدرن الگوهای جدید مدیریتی تفبیرات در ساختار سازمانی التقاده ازتكنولوزى =< بهبود ارتباط افراد مختلف افزایش انعطاف‌پذیری ۳۹

صفحه 3:
* مدیریت دولتی همچون سایر نهادها درمعرض دگرگونی ها و تحولات چشمگیری قرار گرفته است .به گنه ای که ‎ol ole‏ در آینده با رویکردهای کنونی غیرممکن به نظر می رسد. رویارویی با لین تغییر و تحولات نیاز به تحول ذهنی مدیران و تغییرات ساختاری در مدیریت دولتی دارد تا بتواند بر چالش های رویاروی خود توفیق یابد. ۲۳ 2. 7

صفحه 4:
تحولاتی که مدیریت دولتی معاصر با انها روبروست ازاین دام او | ۱ - ابداعات خارق العاده و تکنولوژیک ۲ - دانشی شدن سازمانها ۳ - جهانی شدن ۵ - کاهش اعتماد به نهادهای دولتی ۴ - تنوع و تعدد فرهنگی

صفحه 5:
* ابداعات و نوآوری های تکنولوژیک در زمینه های مختلف صورت گرفته است که شلید مهمترین آنها از جهت اثر گذاری بر مدیریت دولتی » تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات بوده است .

صفحه 6:
- در حال حاضر مدیران به سادگی اطلاعات بسیار زیادی را در رایانه های خود. همراهشان حمل می کنند وهرزمان که اراده کنند می توانند از آنها بهره برداری نمایند. * 7- رایلله , ظرفیت ها و توانمندیهای زیادی را در اختیار مدیر دولتی قرار می دهد و مدیر می تولند با شبکه های اطلاعات جهلنی ارتباط برقرارکند وهمین قدرت و بینش مدیران دولتی را متحول می سازد. * ۳سبافنون و بزارهای اطلاعاتی جدید مدیران می توانند ضمن تفویض اختیار. جریان مستمر اطلاعات را در دست داشته باشند. _, <>

صفحه 7:
‎١‏ احم و گذاری » شلید در یه ای نه ونان تور افراد بتوانتد درخانه های خود با استفاده ‎١‏ | مش رای و نظرخود را 1070 و ‎JUNC‏ دارند و تظراث آنان هموار: د بخط شى ها منعكس مى شود و لين امر بيانكر نوعى دموكراسى و مشاركت مستقيم است. ازنظر دنهارت اين ‏شيوه نوعى دموكراسى ناب به شمارمى آيد جون همكان در تصميم كيريها سهيمند و ديكر واسطه و نماينده اى در ميان نيست. ‏* - ایجاد سازمان های مجازی و همچنین حذف ساختارهاى سلسله مراتبى - خريد و فروش در شبكه ارتباط جهانى ‏* - حذف ثبت و ضبط های انبوه کاغذی .حذف کاغذبازی و امور و دخالت هاینانی ‏* ۷- برخورداری ارباب رجوع از خدماتی سریعتر وبا کیفیت تر ‏ر تمامی لین موارد مدیر بلید به گونه ای از لین ابداعات تکنولوژیک بهره برداری نملید که تکنولوژی در ‏اختیار وی باشد. نه اينکه او وسازمان دد نولویی قرار گیرند و الزامات تکنولوژیک منطق منافع ‏وال نها رجا ۰ ۱۳ ‎ ‏تشریفات اداری و حذف کندی وتاأخیر در ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
* بر اساس نظریه دراکر درآینده جوامعی انتظارتوسعه وپیشرفت خواهند داشت که سهم بیشتری از داش رابه خود اختصاص دهند نه سهم بیشتری از منلبع طبیعی .منابع بدون دلنش ‎asc‏ وا مت نع ‎WO cosy can Ng‏ ن دانش آفرین با اعتقاد به اینکه شیوه های جدید و کارآمدتری وجود دارد روش های گذشته راتخریب می کنند تا آینده رابسازند که روش آنان تخریب خلاق نام دارد ۰ روشی که درآن همواره نوآوری و نوجویی ترغیب می شود. البته این مدیران باید با سنت گرایان سازمانی که از شیوه های قدیمی در سازمان پاسداری می کنند به توافق برسند وبه کمک هم انديشه های نو را به عمل تبدیل کنند» بدون آنکه اصالت سازمان راازمیان ببرند.

صفحه 9:
* بر اساس نظریه دراکر درآینده جوامعی انتظارتوسعه وپیشرفت خواهند داشت که سهم بیشتری از دلنش رابه خود اختصاص دهند نه سهم بیشتری از منلبع طبیعی .منابع بدون دانش هرز می روند ونعمت نمی شوند بلکه محنت و زحمت می آفرینند. * مدیران دانش آفرین با اعتقاد به اينکه شیوه های جدید و کارآمدتری وجود دارد روش های گذشته راتخریب می کنند تا آینده رابسازند که روش آنان تخریب خلاق نام دارد « روشی که درآن همواره نوآوری و نوجویی ترغیب می شود. * البته این مدیران باید با سنت گرایان سازمانی که از شیوه های قدیمی در سازمان پاسداری می کنند به توافق برسند وبه کمک هم انديشه های نو رابه عمل تبدیل کنند. بدون آنکه اصالت سازمان راازمیان ببرند.

صفحه 10:
* درفضای جهانی شدن . دیلت ها برای حفظ ارزشهای انسانی وطبیعتی که بستر رشد انسان است باید با یکدیگربه تلاش بپردازند واز طریق این آشتی و یکی شدن که بقای بشریت در آینده تضمین خواهد شد. یکی از نمودهای جهلنی شدن دردرون کشورها کمرنگ شدن تمایز بین بخش عمومی و بخش خصوصی و دولت- ملت خواهد بود. درچنین حالتی دیگرنمی توان به طور دقیق ازمسئولیت های بخش عمومی وسازمانهای دولتی سخن گفت و مرزهای دقیقی بین آنها و سازمانهای خصوصی قلئل شد. دراین عصر مفاهیمی چون توجه به حقوق فردی . ‎ee‏ های رقابتی . حرمت نهادن به انسانهاوروحیه کارآفرینی در سازمان های دولتی به عنوان ارزش مطرح شده است.در لین عصر مدیران در معرض قضاوت های شهروندان وکلیه انسانها قرار دارند ولين ‎a‏ آنها را فراتر از مرزهای کشورشان می برد وآنان را در مقلبل نوع بشر مسئول می سا

صفحه 11:
* جهلنی شدن فرایندی از تحول است که مرزهای سیاسی. اقتصادی و فرهنگی را کم رنگ می کند. ارتباطات را گسترش می دهد و تعامل فرهنگها را افزون می سازد. (بهکیش ۰۱۳۸۰ اندیشمندان سازمان جهانی شدن را معلول صنعتی شدن و غلبه مفهوم عقلائیت و حردگراتی در مجموعه های سازمانی در کل جهان دانسته انده صنعتی شدن عامل موجه رفتارها و عملکردهای مشابه در درون فرهنگهای متنوع بوده و به عنوان یک عامل یکسان ساز در اين ‎Joc dine;‏ کرده است. دانشمندان علوم سیاسی تقارب و نزدیکی سیاستها و خط مشی های عمومی در جهان را به جهانی شدن تعبیر کرده اند .فرهنگ شناسان و علمای علم الاجتماع گسترش دامنه فرهنگها در جهان و تعامل میان آنها را عامل جهانی شدن قلمداد کرده ‎wil‏

صفحه 12:
* گیدنز معتقد است جهلنی شدن رولبط اجتماعی را از محیط کشوری خارج ساخته و آن را در قلمروی بی نهایت زمان و مکان قرار داده است. * در جهانی شدن کشورها بهم وابسته و نزدیک شده اند و این نزدیکی به همگونی فرهنگها انجامیده است» پدیده جهلای و رولبط تاووی را میان مردمان بوجود آورده ۳۳۳ ] آنکه در همه جا هست. متعلق به هیچ جائی نیست. * در برابر جهلنی شدن مد دولتی نیز دستخوش تحولانی خواسته و ناخواسته شده است. ظهور مسائل و مشکلات تازه در کره زمین که حل لن فراتر از اقتدار و توانالی یک کشور به ‎es‏ اد او بودن راه حلهاى مكل و متطفه ای برای مشک مدر يك درل در شم‌بشدیدی قرار داده است.

صفحه 13:
* در اين جايكاه مديريت دولتى بايد از پیله درون کشوری خارج شده و جهلنی فراتر از مرزهای على ون كنك مريت دولتى كر واهد اك - ون ابزارى ترمد بواى > ‎ek‏ ره لوشعه و رشد جامعه را تحقق بح پلید در رود با حیلی شدن راهی متناسب را ۱۳ راهی که در عین حفظ منافع ملی و کشوری هماهنگی و ارتباط با جهان را نیز در بر داشته باشد. و در لین مرحله کشورها به گونه های متفاوتی با پدیده جهلنی شدن برخورد می کنند و براساس نوع برخوردهایشان, پیامدهای متفاوتی را نیز بوجود می آورند. انواع برخوردها و شیوه های تقرب به موضوع جهانی شدن را می توان در یک پیوستار تشریح نمود.

صفحه 14:
9 پبوستار برخوردهای مدیریت دولتی با پدیده ۳ تورها و مدرب ‎oe Se A‏ مکلتب فکری و جهت گیری فرهنگی اجتماعی, به گونه ‎co‏ 2 پدیده جهلنی شدن برخورد می کنند. برای أنكه بتوان نه ترد الي برخوردهای متوع ومتغاوت پرداخت بلید از بو ۰ ‎dyin‏ ۳ سياستهاى مختلف دولتها را در برابر جهانى شدن نشان دهد. ستار جهلنى شدن و مديريت دولتى داراى سه وضعيت شاخص مى باشد كه براساس آن مى توان برخوردهاى كشورها را در برابر جهلنى شدن دسته بندى كرد. البته ممكنست كشورها در ميان اين وضعيت ها دارای درجات و مراتبی باشند و بطور مطلق نتوان یک کشور را با یک حلاص نی داد از یت قلید‌گامل تال تارنت: اثربخش. و عدم تعامل و انکار است.

صفحه 15:
* اگر کشورها در تعامل جهلنی شدن گرلیش پیدا کنند تا مانند یک مقلد منفعل. کشورهای دیگر ‎nO terse DY,‏ را دولتی آنان پیروی کنند. جهانی شدن بصورت یک تهدید مطرح می گردد؛ به همین ترتیب نفی و انکار جهلنی شدن و مخالفت سرسختانه و بدون منطق با جهلنی شدن نیز آنرا در شکل یک تهدید فرار داده و امکان استفاه: ار ]ترا نصورت نک فرصت از کشور سلب می کند. ۴ماکر برخوره هد وی پشوزه ی حبار سكن به شفل تام نات ۳ ۲۳ و اثرپذیری به یادگیری و بالنده شدن مدیریت دولتی منجر شود. جهانی شدن یک فرصت ارزنده خواهد بوده که اگر کشوری از آن بهره نگیرده بازنده لین بازی خواهد بود؛ قافله جهانی شدن از حر9 باز تمی ایستده بلکه هر لحظه بر شتاب حرکت آن افزوده مي شود.

صفحه 16:
وت همنا تجددطان روی بر تایه از فرهنگ و جامعه خویشتن اند خود. را کشان کشان دنبلله روی لین قافله می کنند و نفی کنندگان سرسخت و خودبین چشمان خود را به واقعیت ها می بندند و در یک ایستائی مخرب آینده خود را نابود می سازند. تنها کشورها و ‎Galata‏ که عزم کرده اند تاه ركت لان پیت أثر كذارند و در يك ارتباط تعامل ۰۰ ۱ باشند و هم اثرپذیر موفق خواهند شد. 5 اینان جهلنی شدن را همچون فرصتی مورد بهره برداری قرار داده و مسیر آثرا در حد توان خود به سوى هدفهاى مطلوب سوق مى دهند و در يك فرايند يادكيرى فعال مى سازند و ساخته مى شوند. هر الى إتهمراه حود مريت ها و محدوديت هاءاسودها و (نانهاتى ا حل م تند و اينكه يديده اى تمام به نفع ما باشد و دیگران به هیچ شمرده شوند نگرش معقولی به پیرامون ما

صفحه 17:
جهانى شدن و برخوردهاى سه كانه با ‎wal‏ ‏مشارکت فعال در جهانی اما او پذیرش بی چون و چرای ‎a‏ ۲ جهانی شدن (تقلید کامل) .سس نفی مطلق جهانی شدن (اثرگذاری و اثرپذیری) ‎(EUS I cols ane)‏

صفحه 18:
* در این رویکرد دولتها در یک موضع کاملا انفعللی جهانی شدن و الزامات آنرا می پذیرند و کمترین مقاومتی در برابر ن بروز نمی دهند. در چنین حالتی جهلنی شدن قدرتی است که مرزهای ملی مهارکننده آن نیست. این اقتداری جهانی است که همه جهان را به زیر سلطه خود در می آورد و کسی یارای مواجه شدن با آن را ندارد. یک معیار ‎ee gl css‏ ‎ple‏ جهلنی وجود دارد که همگان باید از آن تبعیت کنند و آن قاعده بازی جهلنی شدن است. اگر دولتها بخواهند بماتند باید خود را با این قاعده هماهنگ سازند. * مشابه سازى ميان كشورهائى است كه از جهات فرهنگی, اجتماعی. سیاسی و اقتصادی یکسان نیستند علاوه بر آنکه ثمربخش نخواهد بود. فاجعه آفرین نیز خواهد بود. در این حالت است که فشارهای موجود برای جهلنی شدن نتلیج ناخواسته ای به بار خواهد آورد و جهان را با معضلات جدید و پیچیده ای روبرو خواهد نمود.

صفحه 19:
* در لین رویکرد جهلنی شدن را براساس تئوری توطته تحلیل می کنند و آن را همانند مارکس تفسیر می کنند که معتقد بود سرانجام سوداگران اصول انديشه های سرمایه داری را بر جهان مساظ می شازند. آیتان جهلنی شذن اقتصاد رابه معنای کشوده سین زرا ۱۱ سرعت بخشیدن به تحولات فناورانه در جهت بهره وری بیشتر اقتصادی می دانند. از جهت سیاسی نیز جهانی شدن به منزله ی سلطه ی یک کشور بر دیگر کشورها تلقی می شود. * البته دولتمردانی که مروج چنین نگرشی می باشند عموما به توانمندی های خود اعتقاد ندا و خلت شدن را تهدید ی سا ود هو نان اعلت تاثیرات جهانی شدن را یکسویه می پندارند و بر لین باورند که در ارتباط با دیگر کشورها محکوم و متلثر خواهند بود و ‎ce NN steal gee aS CI lie‏ كك ميري كس

صفحه 20:
تغییردرترکیب جمعیت ها و تنوع وتعدد فرهنگی * وجود مهاجرت های شدید. مدیریت دولتی را با مشکلات زیادی درتبیین و تعیین مصلحت عامه روبرو کرده است. زیرا که همه شهروندان مایلند درلوای قانون که مصلحت عامه را پوشش می دهد به خواسته های خود برسند و تحقق لین امر درحالتی که تفاوت میان انتظارات زیاد است کاری دشوار و گاهی محال مي شود. کارمدیریت دولتی تنها هدلیت گروهها نت بلکه ساحتن و تشکیل که هاتی است که درعین ناهمگونی » اهداف واحدی را دنبال مي کنند. * مدیردولتی عصرما باید مجموعه ای ازمنافع متنوع را آنچنان هماهنگ سازد که به تقاضای متفاوت پاسخ داده ونوعی انسجام ویکپارچگی درعین افتراق و تفاوت بوجود آورد. مدیران دولتی می توانند در کاهش قطبی شدن جوامع ۰ پذپرش نگرش های متفاوت و احترام به نظر دیگران » ایجاد ائتلاف . حل اختلافات و مذاکره ومصالحه نقش سازنده ای ایفا کنند.

صفحه 21:
* مدیران دولتی درآینده باید دیدگاهی ((شهروند محور)) پیدا کنند و ((مشارکت جویی )) راجایگزین نگرش سنتی سلسه مراتبی نمایند. * با این دو استراتژی است که آنان خواهند توانست نقش واقعی خود را درآینده ایفا کنند. ا د ا حا

صفحه 22:
* دراین دیدگاه با بهره گیری از نیروهای مردمی ومشارکت دادن شهروندان چرخه فعالیت های دول سرغت كرف كا ‎epee eee CU‏ بنحو کرآمدی ممکن و لل

صفحه 23:
۴ مدیریت دولتی بلید پشتیبان تلاش هلیی باشد که به توسعه دموکراسی و مردم سالاری می انجامد .این تلاش ها بلید درجهت گسترش جامعه مدنی و مشارکت شهروندان و تاکید برارزش های دموکراسی و مردم سالاری باشد. ۴ وقتی مردم سالاری توسعه یافت. مدیران دولتی باید نقش های جدید خودرادربرابر شهروندان تشخیص داده وبه ایفای آن ند. آنان باید دراین نقش شهروندان راهمتاهای خود بدانند ورابطه سلسله مراتبی فرادست وزیردستی را فراموش کنند.

صفحه 24:
۰ ساختارهای دولتی بلید از نظر محتولئى و شکل مردم سالاری شون وبهتوانمند سازی کارکنان وشهروندان خود بپردازند.توانمند سازی بامشارکت شکل می گیرد وتوسعه پیدا می کند. ‎ *‏ مدیریت دولتی بلید درراه رسیدن به اهداف خود. تثوری و عمل » انديشه و کاربرد راباهم تلفیق کرده ودانشگاه و جامعه را بهم پیوند دهد. ‏* ۵ مدیران دولتی باید خودرا((خدمتگزاران مردم )) بدانند ودچار آزمندی پا تعقیب علائق فردی وشجصی ۰

صفحه 25:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
15,000 تومان