صفحه 1:
طرح «طالعه و طراحي معماري نظام آموزشي براي جاسعه اطلاعاتي
موسسه مطالعات راهبردي فن آوري اطلاعات
معمار ارشد
ابدوان مجيدي.
6 موسهمطلات راهيديفن تورياطاعات
صفحه 2:
©
مجموعه آموزشي راهنما در بستر ماري نظام آمواشي براي جامعه bl
نظام آموزشي اكر نتوائد ساختار مناسبي براي تربيت و تعليم در جامعه
اطلاعاتي به خود بگیرد.
نمي تواند نيازهاي این جامعه را برآورده کرده و شکست مي خورد.
ای دحا
جامعه اطلاعاتی است.
جامعه اطلاعاتي
وسهطالات راهودي تورياطلعات:
صفحه 3:
مجموعه آموزشي (اهنما م بستر سازي نظام آمواشي براي جامعه اطلاعاتي.
0
6 موسهمطلات راهيديفن تورياطاعات
صفحه 4:
1 ماهیت يك تمول
تحولات سریع
گرد و خاك تحول - ابهام در تشخیص ماهیت تحول
* سيستمهاي رایانه اي فقط ابزار و عاملي براي تحولند. نه
دج و نز ي براي
* تفاوت بین سيستمهاي زاينهاي و فنآوري اطلاعات
شکل گيري نظام آموزشي مبتني بر فن آوري اطلاعات
رسالتي فرلتر از يك دایره المعارف /چند رسانه اي یا اير متن
و فیلم
مجموعه آموزشي اهنما « ستر سااي نام آموزشي بري جاسعه اطع
RE
© موسهصالات راهيديفن تورياطاعات
صفحه 5:
i
0
i
1
ibs T 9 Sagal gilyas SS ۲
وماك عي ا ورن آمروز و ایند
صفحه 6:
صفحه 7:
" يك اتفاق مهما
دوران پس از ورود به مدرسه oles مدرسه
*کودك بدون انگیزه.
* مدرسه و والدین در .تلاش براي انتقال مطالب
کليشه شده و قالب بندي شده!
* كودك بي تفاوت و بعضا فراري از يادكيري!
*كودك با انكيزه
“به دنبال ياد كرفتن و يافتن
"والدين از باسخكوئي به او عاجزند!
a
| اینجا چه اتفاقی افتاده »|
است؟
اش براي ايجاد انكيزه از طريق باداشهاي كاذب
و غير واقعي (نمره)!
مجموعه آموشي OB gl yp Lah أمواشي ale ha اطعا
0۳۶9
4
موسه هلت راهيديف توبياطاعات —
صفحه 8:
نظام آموزشي ما
C# ees — Coe aN
آموزان و تمام محبطیا
a
,=
\ محيط خشك وبي روج
١ (earls pt
لسرب ا
8 0 3 امود معتل 1ب ies
N Neel lly
a f Caan
y oe
=< 4 ی
— ی ۱ ۹۳
ع )اند سيريس تدده
موسهطلات ياهيدئق تويواطاعات 0 ۹ 8
/
3
i
‘
2
1
صفحه 9:
خط توليد فارغ التمصيل
خط توليد فارغ التحصيل (رسوخ تفکر قایغ
التحصيل - وجود زماني براي فراغت و بي
نیازی از تحصیل)
بجي نيازي از ue
2
مجموعه آموزشي (اهلما در بستر سازي نظاء آمورشي براي جامعه اطلاعاتي.
صفحه 10:
3 تلاشي باغبانانه b رت
موس مطالطات راهيديفن توریاط
صفحه 11:
77 ه19 د ee
در نگارش ب و کل گراي پدیده هاء و محصور lel
متن اجرائي (گزارش \ در تجزیه گرا
م 3 ر تجزیه گرائي
مجموعه آموزشي <١
عدم أكاهي gle مورد نياز در
استدلال؛ و متكي به محفوظات 5 قعاليتهاي روزمره و مهارتهاي
۴ فيوس زندگي نظیر ترببت فرزندان,
3 موس مسج آداب معاشرت. روابط عمومي.
۳ مدیریت خود و برنامه ريزي»
حب عار رون
) ازيكارميري عملي
4 آموزش یافته ها
4 ود عدم اعتماد یه لس در ورزد ۳
5 به فعاليتي خلاقانه و ccs
ag رمتدانه» ضعف در خلق ی
و نانش > مهارت) ویخصوصس
رخ «وسهطالطت راهیديش: _— aL
صفحه 12:
يكاوجه ضفل ييكارع بهأعندسم مى آييّقة
صفحه 13:
۷۱ فراهم كردن محيط مناسب در يك
فعاليت باغبانائه براي برورش نهال
وجود قراكير
وج از حصار خرده سنجش
ارده قاف ار کی دود
به ارزيابي كلان توصيفي
توجه جدي به برنامه آموزشي
پنهان و آموزش از طریق
فرهنگ سازي و نهاد سازي
آموزش مبتني بر ویژگیها و
علانق فراگیر
صفحه 14:
& موسه مطلطت راهيديفن تورياطاعات 14
صفحه 15:
صفحه 16:
ٍ
ٍ
3
1
إٍ
م
صفحه 17:
از منظر قوانین و /
/م_تعامل با سایر نظامها ی
پرورش وجود
als
از منظر ابعاد تواتمندیها و
ويژگيهاي فارغ التحصیلان
۲ ۳ از منظرتطایق با نیازها
از منظر رفتار نظام به عنوان دا تب
ل و خصوصیات محیط
صفحه 18:
الحضد لا
رب العالمين .
i
=
1
0
i
i
i
3
3
i
;
1
6 موسهمطلات راهيديفن تورياطاعات
معرفي اجمالي
مسئله و ابعاد آسيب شناسي نظام آموزشي
طرح مطالعه و طراحي معماري نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
موسسه مطالعات راهبردي فن آوري اطالعات
معمار ارشد
اردوان مجيدي
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
1
آموزش مبتني بر فاوا براي جامعه اطالعاتي
مبنا
نظام آموزشي اگر نتواند ساختار مناسبي براي تربيت و تعليم در جامعه
اطالعاتي به خود بگيرد،
نمي تواند نيازهاي اين جامعه را برآورده كرده و شكست مي خورد.
IDP#4
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
جامعه در حال حركت به سمت
جامعه اطالعاتي است.
جامعه اطالعاتي
زمان
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
تعامل و وابستگي
جدي هر دو به هم
جامعه
2
محيط ما
مبنا
تحوالت سريع
IDP#5
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
پيچيدگي
3
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
تنوع
ماهيت يك تحول
مبنا
IDP#6
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
تحوالت سريع
گرد و خاك تحول -ابهام در تشخيص ماهيت تحول
س@يستمهاي رايان@ه اي فق@ط ابزار و عامل@ي براي تحولن@د ،نه
موضوع اصلي تحول
تفاوت بين سيستمهاي رايانهاي و فنآوري اطالعات
شكل گيري نظام آموزشي مبتني بر فن آوري اطالعات
رس@التي فرات@ر از ي@ك دايره المعارف چن@د رس@انه اي ي@ا ابر متن
و فيلم
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
4
ابزارهاي تغييردهنده زاويه نگاه به موضوعات
مبنا
دوران گذشته
IDP#7
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
دوران امروز و آينده
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
5
بحران نظام آموزشي
محافظه كاري نظام
آموزشي موجود،
اجازه تطابق با
واقعيتها را به آن
نميدهد.
مبنا
IDP#8
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
6
يك اتفاق مهم!
مبنا
دوران پس از ورود به مدرسه
IDP#9
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
•كودك بدون انگيزه
• مدرسه و والدين در تالش براي انتقال مطالب
كليشه شده و قالب بندي شده!
• كودك بي تفاوت و بعضا فراري از يادگيري!
•والدين در تالش به واداشتن او به يادگيري!
• تالش براي ايجاد انگيزه از طريق پاداشهاي كاذب
و غير واقعي (نمره)!
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
دوران قبل از مدرسه
•كودك با انگيزه
•به دنبال ياد گرفتن و يافتن
•والدين از پاسخگوئي به او عاجزند!
در اينجا چه اتفاقي افتاده
است؟
7
نظام آموزشي ما
مبنا
كليشه اي براي تمام دانش
آموزان و تمام محيطها
IDP#10
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
....
تالش نجارانه براي
ساختن درخت وجود
فراگير
محصور شده در سنجش
خرده اهداف آموزشي ،و
بازمانده از اهداف
محوري و كالن آموزشي
محيط خشك و بي روح
ن@ظير سرب@ازخان@ه تزئين
شده
دانش آموز@ منفعل به
جاي دانش آموز فعال
ناتوان از
شكوفاكردن هنر
تحديد و تهديد
هويت زدائي براي
آموزش به مثابه توليد يك
محصول
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
تعليم اطاعت به جاي
تعليم خالقيت
حفظ كردن به جاي
تعقل ،تفكر و تعمق
8
خط توليد فارغ التحصيل
مبنا
خط توليد فارغ التحصيل (رسوخ تفكر فار@غ
التحصيل -وجود زماني براي فراغت و بي
نيازي از تحصيل!)
50x2+12(2x+5)-14x2+18
يكان
دهگان صدگان
2
8
1
5
3
بابا آب داد
2
IDP#11
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
بدون اينكه بداند ،كجا مي رود،
چرا مي رود ،چگونه مي رود!
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
فرايند توليد محصول ،بدون هويت!
بدون انتخاب خود فراگير!
9
تالشي باغبانانه يا نجارانه؟
مبنا
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
IDP#12
؟
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
كار باغبان ،فراهم كردن زمينه رشد گياه توسط خود آن است! نه رشد دادن آن!
10
فارغ التحصيالن ما
مبنا
IDP#13
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
ناتواني در نگارش يك
متن اجرائي (گزارش
يا نامه رسمي ،يا )...
....
ناتوان در تفكر ،استنباط ،و
استدالل؛ و متكي به محفوظات
ضعف مهارت و ناتوان
از بكارگيري عملي
آموزش يافته ها
بي هنر و بدون نگرش
و ادراك هنرمندانه
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
ضعف در ادراك و خلق يكپارچه
و كل گراي پديده ها ،و محصور
در تجزيه گرائي
ع@دم آگاهي از علم مورد نياز در
فعاليتهاي روزمره و مهارتهاي
زندگي نظير تربيت فرزندان،
آداب معاشرت ،روابط عمومي،
مديريت خود و برنامه ريزي.... ،
عدم اعتماد به نفس در ورود
به فعاليتي خالقانه و
هنرمندانه؛ ضعف در خلق و
عادت به استفاده
عدم توان پيدا كردن غذا
(دانش – مهارت) و بخصوص
خلق آن
11
بحران نظام آموزشي -بيكاري
مبنا
IDP#14
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
معموال تنها يك وجه مسئله بيكاري به چشم مي آيد!
12
نظام آموزشي مطلوب
محوريت تعاليم
الهي
محيط رشد عملي اسما ء
حسناي الهي در فراگير
...
مبنا
فراهم كردن محيط مناسب در يك
فعاليت باغبانانه براي پرورش نهال
وجود فراگير
محوريت قرائت قرآن با
معنا و تدبر
IDP#15
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
محوريت ارئه الگوهاي عملي اسوه
هاي حسنه
(نزديك و عالي)
خروج از حصار خرده سنجش
خرده اهداف آموزشي ،و ورود
به ارزيابي كالن توصيفي
محيط فيزيكي جذاب و
مناسب
آموزش مبتني بر پديد آوردن ،به
جاي آموزش مبتني بر استفاده
كردن
امن ،و ايمن و فرصت
يادگيري از خطاها
توجه جدي به برنامه آموزشي
پنهان و آموزش از طريق
فرهنگ سازي و نهاد سازي
تربيت مهارت در كنار
تعليم دانش
پرورش هنرمندانه
ادراك هنري و هنر
پرورش محيط تعامل و
كار گروهي
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
آموزش مهارتهاي
زندگي
آموزش
شهروندي
آموزش مبتني بر ويژگيها و
عالئق فراگير
13
نظام آموزشي موجود در مقابل نظام مطلوب:
نيازها و آسيبها
محوريت تعاليم
الهي
محيط رشد عملي اسما ء
حسناي الهي در فراگير
...
فر@اهم كر@دن محيط مناسب@ در
يك فعاليت باغبانانه بر@اي پر@ورش
نهال وجود فر@اگ@ير
محوريت@ ق@رائت@ قرآن با
معنا و تدبر
مبنا
محوريت ارئه الگوهاي عملي اسوه
هاي حسنه
(نزديك و عالي)
خروج از حصار خر@ده سنجش
خرده اهداف آموزشي ،و ورود
به ارزيابي كالن توصيفي
آموزش مبتني بر پديد آو@ردن ،به
جاي آم@وزش مبتني بر استف@اذه
كردن
امن ،و ايمن و فرصت
يادگيري از خطاها
توجه جدي به برنامه آموزشي
پنهان و آموزش از طريق
فرهنگ سازي و نهاد سازي
تربيت مهارت در كنار
تعليم دانش
پرورش هنرمندانه ادراك
هنري و هنر
پرورش محيط تعامل و
كار گروهي
آموزش مهارتهاي
زندگي
• نيازها،
• مبادي نيازها،
• و چگونگي و ابعاد نيازها
كدام است؟
آموزش
شهروندي
....
محصور شده در سنجش
خرده اهداف آموزشي ،و
بازمانده از اهداف
محوري و كالن آموزشي
محيط خشك و بي
روح نظير سربازخانه
تزئين شده
دانش آموز منفعل به
جاي دانش آموز فعال
ناتوان از
شكوفاكردن هنر
تحديد و تهديد
آموزش مبتني بر ويژگيها و
عالئق فراگير
تعامل و
وابستگي تنگاتنگ
هويت زدائي براي
آموزش به مثابه توليد
يك محصول
تعليم اطاعت به
جاي تعليم خالقيت
حفظ كردن به جاي
تعقل ،تفكر و تعمق
• آسيبها،
• مبادي شكل گ@يري آسيبها،
• و چ@گونگي و ابعاد آسيبها
كدام است؟
IDP#22
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
محيط فيزيكي جذاب و
مناسب
كليشه اي براي تمام دانش
آموزان و تمام محيطها
تالش نجارانه براي
ساختن درخت وجود
فراگير
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
14
مولفه هاي اصلي نظام كالن آموزش و پرورش
نظام مرتبط
نظام مرتبط
نظام مرتبط
مبنا
IDP#23
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
قوانين و مقررات
مرتبط
نظام كالن آموزش و پرورش
نظريه
اجراي آموزش
)آ@موز@شت@@جرب@ه ش@@ده@(
نظريه
دستگاه نظري
نظام آموزشي
نظريه
پارادايم نظام آموزشي
نظام آموزش به منزله يك نظام خرد
ارزيابي
سازمان و نظام پشتيباني كننده
مديريت منابع انساني
مدرسه و مركز آموزشي
قوانين و مقررات
آموزشي
علم سكينه
مهارت ...متانت
معرفت
معنويت
بصيرتتواضع دقت
حكمت
هدفداري
تقوي
سرعت
خالقيت
تدبير
هنرسليقه
مسئوليت
تالش تفكر
نظم
پشتكاراراده
اعتماد
رحم و
توكل
پذيري
جديت
شرح صدر
نفس
رشدبه
استقامت
كرامت
رحمت
اطاعت
اخالق
جود شجاعت
ادبمحبت
حلم جسارت
فعاليتهاي يادگيري با تدريس
فعاليتهاي يادگيري
مستقل و شخصي
فراگير
خصوصيات كنوني
علم سكينه
مهارت ...متانت
معرفت
معنويت
بصيرتتواضع دقت
حكمت
تقوي
هدفداري
سرعت
خالقيت
تدبير
هنرسليقه
مسئوليت
تالش تفكر
نظم
پشتكاراراده
اعتماد
رحم و
توكل
پذيري
جديت
شرح صدر
نفس
رشدبه
استقامت
كرامت
رحمت
اطاعت
اخالق
شجاعت
ادبمحبت جود
جسارت
حلم
تربيت مربي
مربي
گروهبندي
مديريت زمان
م
تح
و
ي
اهداف
خصوصيات مطلوب
فضا
درس
افزارها
بستر فعاليت آموزشي
بستر فعاليت آموزشي
افزارهاي آموزشي
الگوها و روش تدريس
وارسي و اعتبار سنجي
فعاليت آموزش
ساختار مواد و موضوعات آموزشي
كتاب و منابع آموزشي
هستيشناسي
آموزشي
نظامآموزشي
فرهنگنظام
فرهنگ
زمان ،تحوالت
و تعادل با تحوالت
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
محيط و
جامعه اطالعاتي
والدين و خانواده
15
مولفه هاي اصلي دروني نظام خرد آموزش و پرورش
نظام آموزش به منزله يك نظام خرد
ارزيابي
مبنا
قوانين و مقررات
آموزشي
سازمان و نظام پشتيباني كننده
مدرسه و مركز آموزشي
مديريت منابع انساني
IDP#24
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
علم
سكينه
م هار ت
..
م تا نت
م عرفت
بصيرت
تواضع
معنويت
دقت
حكمت
تقوي
فعاليتهاي يادگيري با تدريس
هدفداري
سرعت
خالقيت
تدبير
سليقه
هنر
تفكر
تال ش
نظم
م سئوليت
پ ذي ري
اراده
پشتكار
ت وكل
اعتما د
به نفس
رحم و
رحمت
جديت
رشد
شرح صدر
استقامت
كرامت
اطاعت
اخالق
شجاعت
ادب
جود
محبت
جسارت
فعاليتهاي يادگيري
مستقل و شخصي
حلم
خصوصيات كنوني
علم
فراگير
سكينه
م هارت
..
م تا نت
معرفت
بصيرت
تواضع
م عنويت
دقت
حكمت
تقوي
هدفداري
سرعت
خالقيت
تدبير
سليقه
هنر
تفكر
تال ش
نظم
م سئوليت
پذي ري
اراده
پشتكار
توكل
اعتماد
به نفس
رحم و
رحمت
جديت
گروهبندي
الگوها و روش تدريس
رشد
شرح صدر
استقامت
كرامت
اطاعت
مديريت زمان
اخالق
شجاعت
ادب
جود
محبت
جسارت
حلم
خصوصيات مطلوب
مربي
اهداف آموزشي
درس افزارها
محتوي
آموزشي
فعاليتآموزشي
بسترفعاليت
بستر
افزارهاي آموزشي
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات
تربيت مربي
كتاب و منابع آموزشي
فضا
وارسي و اعتبار سنجي
فعاليت آموزش
ساختار مواد و موضوعات آموزشي
هستيشناسي
16
ابعاد آسيب شناسي و نياز شناسي
از منظر برنامه
درسي
از منظر قوانين و
تعامل با ساير نظامها
از منظر سازمان
نظريه
نظام كالن آموزش و پرورش
نظام مرتبط
مبنا
IDP#25
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
از منظر مشي اجتماعي در درون
نظام
از منظرنظريات و
يكپارچگي آنها
نظام مرتبط
نظام مرتبط
قوانين و مقررات
مرتبط
نظريه
اجراي آموزش
)آ@موز@شت@@جرب@ه ش@@ده@(
دستگاه نظري
نظام آموزشي
پارادايم نظام آموزشي
نظام آموزش به منزله يك نظام خرد
ارزيابي
از منظر ابعاد
پرورش وجود
فراگير
قوانين و مقررات
آموزشي
سكينه
علمو...
متانت
معرفت
بصيرتاضع
مهارتت
معنويت
دقت
حكمت
هدفداري
سرعت
خالقيت
تدبير
مسئوليت
سليقه
تقوي هنر
تالش
اعتماد
نظم
اراده
تفكرو
رحم
پشتكار
توكل
پذيري
جديت
رشد
اخالقصدر
شرح
استقامت
نفس
كرامتبه
اطاعت
شجاعت
رحمت
ادب
جود
محبت
جسارت
حلم
خصوصيات كنوني
سكينه
مهارت
علم...
متانت
معرفت
بصيرت
تواضع
معنويت
دقت
حكمت
هدفداري
سرعت
خالقيت
تدبير
مسئوليت
سليقه
تقوي هنر
تالش
اعتماد
نظم
اراده
تفكرو
رحم
پشتكار
توكل
پذيري
جديت
رشد
اخالقصدر
شرح
استقامت
نفس
كرامتبه
اطاعت
شجاعت
رحمت
ادب
جود
محبت
جسارت
حلم
خصوصيات مطلوب
فعاليتهاي يادگيري با تدريس
فعاليتهاي يادگيري
مستقل و شخصي
فرا
گير
تربيت مربي
مربي
گروهبندي
مديريت زمان
ا
افزارهاي آموزشي
محتويالگوها و روش تدريس
د
ه
ر
د بستر فعاليت آموزشي
س
ا
بستر فعاليت آموزشي
ف
ا
ف
ز
ا
ر
ه
ا
فضا
وارسي و اعتبار سنجي
فعاليت آموزش
از منظر نقش
خانواده
ساختار مواد و موضوعات آموزشي
فرهنگ نظام آموزشي
فرهنگ نظام آموزشي
از منظر ابعاد توانمنديها و
ويژگيهاي فارغ التحصيالن
والدين و خانواده
محيط و
جامعه اطالعاتي
زمان ،تحوالت
و تعادل با تحوالت
از منظر تحول
پذيري
از منظر رفتار نظام به عنوان
نهاد اجتماعي
يكالعات
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياط
از منظر مديريت منابع
انساني
از منظر تربيت
معلم
سازمان و نظام پشتيباني كننده
مديريت منابع انساني
مدرسه و مركز
آموزشي
نظريه
از منظرتطابق با نيازها
و خ@صوصيات محيط
از منظر مشي ما در
مواجهه با آسيبها و
نيازها
از منظر فرهنگ
17
والسالم
18
مبنا
مج%موعه آموزشي راهنما در بستر سازي نظام آموزشي براي جامعه اطالعاتي
الحمد لله
رب العالمين
موسسهمطالعات راهبرديفنآ ورياطالعات