صفحه 1:
ابعاد فرهنگی هافستد
Hofstede's Cultural
Dimensions
MGt «Is
صفحه 2:
ابعاد فرهنگی هافستد
تجزیه و تحلیل / برنامه ریزی / اجرا
تغییرات و سازمان / بازاریابی, فروش و
پا
صفحه 3:
مي دانیم که ما در عصر جهاني شدن زندگي مي کنیم. فن آوری مرزها را از میان برداشته است. این بدان
ما Grice Sh esl es را فاد و و هار3 هت یج
پردازند:
شاید این مساله جذاب بنظر می آید؛ اما در عین حال مي تواند سرشار از عدم اطمینان بوده و مشکلاتی را در
پی داشته باشد. شما چگونه با فردي از فرهنگ دیگر ارتباط برقرار مي کنید؟ برای آغاز یک گفتگوی موفق, جه
ری مس اكوبيد يا از گفتن چه چیزی خودداری می کنید؟ آبا تابوی خاصی در فرهنگ آن فرد وجود دارد که باید
از آن آگاه باشید؟
ایجاد ارتباط بین افرادی از نقاط مختلف جهان, تنها يكي از ابعاد تنوع فرهنگي است. اما با مسایل دبگری نظیر
انگیزش افراد. سازماندهی پروژه ها و تدوین استراتژي نیز مواجه خواهید شد.
چيزي که در یک مکان, کاربرد فرآوانی دارد ممکن است در مکانی دیگر, به آن اندازه موثر نباشد. سوال
اینجاست؛ چگونه باید اين تفاوت هاي فرهنگي را درک کرد؟ آیا باید با آزمون و خطا و از اشتباهات خود ياد
بگيريم و با یک دستورالعمل کلی در این خصوص وجود دارد؟
خوشبختانه روانشناسي به نام دکتر گریت هافستد در سال 1970 این سوال را از خود پرسید. حاصل یک دهه
پژوهش در این حوزه و هزاران بار مصاحبه؛ مدل ابعاد فرهنگي هافستد است که آکنون بصورت یک استاندارد
بین المللي شناخته می شود:
این پژوهش بر روی کارکنان یک سازمان که در 40 کشور دنبا فعال است؛ انجام شد. وی در این مطالعات
داده هاي فرهنگي مورد تیاز را جمع آوري کرده و سپس به تحلیل یافته ها پرداخت. در اين بژوهش, چهار بمد
فرهنگي مجزاء شناسايي شد که براي تفکیک و تمیز یک فرهنگ از فرهنگ دیگر مورد استفاده قرار مي گیرد.
بعدها وی, پنجمین بعد را نیز به مدل خود اضافه کرد تا مدل امروزی پدید آید.
هر کشور در تک تک ابعاد شناسایی شده و براساس اختصاص نمره اي بین 0 تا 100 ارزیلبی می شود. هرچه
امتیاز بالاتر باشد به اين مقهوم است که آن بُعد فرهنگي در کشور موردنظر برجسته تر است.
بنج بُعد فرهنگ 7
با استفاده از یک بانک اطلاعاتی بتیرگ و قوی درمورد آمارهای فرهنگی, هافستد تتا
براساس پاسخ های ارائه شده؛ الگوی رو:
را تحلیل کرده و
از شباهت ها و تفاوت ها را بین اين 5 يُعد. ترسيم نمود.
صفحه 4:
از آنجاییکه پژوهش او تنها روي کارمندان شرکت ۱8۱۸ انجام شده بود. الگوهاي شناسايي شده را به تفاوت
فرهنگ ملی افراد تسبت داد و مشکل تفاوت فرهنگ سازمانی را پرطرف کرد. در ادامه به بررسی هر یک از
این 5 بعد فرهنگی می پردازيم:
1. قدرت/ فاصله
این بعد نشاندهنده میزان تابرابري پذیرفته شده- موجود بین افراد صاحب قدرت و فاقد آن. است. امتیاز با
در اين بعد به اين معناست:
*بديرش توزيع نابرابر قدرت: از جانب اعضای جامعه
*اعضاى جامعه: جايكاه خود را در سيستم موجود, پذیرفته اند.
وامتیاز پایین در این تعد نیز به این معناست:
*توزیع متاسب و متعادل قدرت در جامعه
*اعضای جامعه, همه را برابز می دانند.
تمونه: براساس مدل هافستد در کشوری تظیر مالزی که امتیاز بالایی کسب کرده است(104)؛ گزارشات تنها
باید به مدیران سطح بالا ارائه شود. جلسات آغلب در پشت دربهای بسته و با حضور تعداد اندکی از رهبران
قدرتمند برگزار می شود.
2. فردگرایی
ابن بعد به میزان ارتباط افراد یک جامعه با یکذیگر انشاره دارد. امتیازبالاي این بعد یه معناي ارتباطات طعیف
tal ow است. در كشورهايي كه در اين بعد, امتياز بالابي دارند؛ فقدان روابط بين فردي وجود داشته و
پذیری فرد تتها به خانواده و چند دوست صميمي, مجدود می شود. اما در جوامعى با امتياز بايين,
ما گروهی قوی بوده و وفاداری و اجترام بسیار بالايي بین اعضاي گروه دیده می شود. در اين کشورها:
كروه هاف دوستى بزركترئد و افراد براي أسايش يكديكرء مسئولیت بيشتري را می پذبرند.
: تحلیل هافستد حاكي از آن است که در کشوزهاي آمريكاي مركزي نظیر: پاناما و گواتمالء یا نمره
قردكرلبى خيلي ياس ليه ترتيب 13 و 6). اجثمالا برنامه هاف بازارياني كه بر مناقم جامعه تاكيد مى كنتد يا يه
تخل میات سروس وإبدسته امت بمخثر عورد بدبرش قران ارفته و رتست کر
صفحه 5:
3. تبعيض جنسى
لین بُعد نشان می دهد که یک جامعه تا چه میزان برای نقش های سنتی زن و مرد ارزش قائل شده و بر آن ها
تاکید می کند. امتیاز بالاي تبعیض جنسی در كشورهايي دیده مي شود که در آن ها مردها بلید خشن و محکم.
مدعي, تولیدکننده و قوي باشند. اگر زن ها در خارج از خانه کار مي كنند حزفه أن ها از حرفه مردان متفاوت
است. امتباز پاین تبعیض جنسی, نشان از عدم تفاوت میان نقش زن و مرد دارد. درواقخ. در جوامعی با امتیاز
پایین, نقش معنا ندارد. زنان و مردان در کنار هم و در یک شغل کار میکنند. مردها اجازه دارند که حساس
باشتد و زنان مي توانند براي موفقیت حرقه اي خود سخت کار کنند.
نموته: در لین شاخص, onl) بالاترین امتیاز(95) و سوئد پایین ترین امتیاز(5) را کسب کرده است. طبق تحلیل
هافسند, اگر شما در ژاپن شرکتی تاسینس کنید درصورت انتفاده بیشتر از مردان در تشکیل تیم های کاری و
هدایت تیم توسط یک مرد. موفقیت بيشتري کسب خواهیدکرد. اما در سوئد براي ایجاد تیم بیشتر باید به توازن
مهارت ها اهمیت بدهید نه جنسیت افراد.
4 شاخص عدم اطمینان/ اجتناب
اين شاخص به میزان استرس اعضای جامعه هنگام رویارویی با شرایط نامطمئن و ناشناخته اشاره دارد. امتیاز
بالاي این شاخص بدین معناست که افراد تا جاي ممکن از رویارویی با شرایط استرس زا و ناشناخته اجتناب
مي کنند. آن ها بر اساس قوانین و دستورالعمل ها عمل کرده و در جستجوي حقایق جمعی هستند. امتیاز oul
لین شاخص نیز بدان معناست که جامعه از رخدادهای جدید لذت برده و برای تفاوت ها ارزش فائل می- شود.
دستورالعمل sl کمي وجود دارد و افراد را تشویق می کنند تا به کشف حقایق فردی بپردآزند.
تمونه: مدل هافستد بر این دلالت دارد که وقتی با مردم بلژیک- که امتیاز شاخص عدم اطمینان/اجتناب آن,
4 است- پیرامون انجام یک پروژه گفنگو می کنید؛ باید گزینه های گوناگون را اززیابی کرده و سپس تعداد
اندکی را به آن ها ارائه کنید. البته باید جزئی ترین اطلاعات را در مورد برنامه های اقتضایی و مدیزیت ریسک
را نیز ازائه کنید(توجه داشته باشید که حتی ممکن است بین فرانسوي زبان ها و آلماني زبان هاي بلژیک نیز
تفاوت های فرهنگی بسیاری وجود داشته باشد!).
صفحه 6:
5.جهت گیری های بلندمدت
اين بعد نشان می دهد که یک جامعه چقدر برای ارزش ها و هتجارهای بلندمدت خود- درمقابل ارزش ها و
هنجارهای کوتاه مدت- ارزش قائل می شود. اين همان يعد بنجمي است كه هافستد در دهه 90 به ايعاد قيلي
اضافه کرد. او لین کار را پس از مشاهده وربا آسيايي و کشف ارتباط قوي آن ها با فلسفه ا
که کاملا برخلاف کشورهاي غربي عمل مي کند انجام داد. در کشورهایی که در این بُعد امتیاز بالایی کسب
اند. پيروي از الزامات اجتماعي و حفظ وجهه و اعتبار افراد. بسیار مهم است.
تمونه: براساس تحلیل هاي هافستد. شهروندان آمریکایی و انگلیسی تمره باييني در اين شاخض كسب مي
لین بدین معناست که در لین کشورها مي توانید انتظار هرگونه خلاقیت و ایده هاي جدید را داشته باشید.
درواقع مردم این دو کشور براي سنت ها خيلي آرزش قائل نیستند. آنها تمایل دارند تا با مشارکت و
اری هرچه بیشتر خود. به اجرایی شدن برنامه های نوآوراته کمک کنند. (شاید gels gual در مورد مردم
انگلستان- با توجه به نگرش سنتی که به این کشور وجود دارد- عجیب به نظر برسد!)
هنجارهاي اورحكت ee ee ee . وقتی
فردی در یک فرهنگ خاص نربیت می شود, یکسری از هنجارهای رفتاری آن محیط در فرد ایجاد نهادینه می
ی سیاری از واكنش-هاء ترجیحات و احساسات لّن هاء يدون فكر قبلى و يه نوعى كاملا
اخودآگاه, بروز می
وقتي وارد جامعه ای با یک فرهنگ بیگانه می شوید. ناگهان همه چیز متفاوت به نطر می رسد. شما نمي-دانید
جه باید پگویید و چه باید بکنید. شما مي توانید از مدل افعاد فرهنگی هافستد بعنوان نقطه شروع. استفاده
مه اه و ی
ارزيابي
صفحه 7:
Culture Levels Sin, cola
هافستد دریافت که هیچ اجتماعي کاملا یکدست و هماهنگ نیست و هميشه انحراف از هنجارها وجود دارد.
به هر حال با استفاده از اين مدل بعنوان یک راهنمای کلی, مسیر برای شما روشن خواهد شد. همچنین
احساس ترس و اضطراب کمتری نسبت به ناشناخته های جامعه خواهیدداشت و سطح اعتمادبنفس و
احساس امنیت شماء بسیار افزایش خواهدیافت.
تحلیل هافستد در گستره ی کشورها انجام شده است. گرچه ممکن است در بسياري از کشورها اين
تحلیل درست باشد اما در كشورهايي که خرده فرهنگ هايي قوي با خاستگاه نژادي و یا جغرافيايي متعدد
دارند, صادق نیست. براي نمونه؛ در کشور کانادا, فرهنگ کانادایی- فرانسوي وجود دارد که کاملا متفاوت
از هنجارهاي انگليسي زبان هاي کانااست و یا در کشور ايتاليا نمره تبعيض جنسى بين شمال و جنوب این
کشور متفاوت خواهدبود.
با استفاده از اين مدل بعنوان یک راهنمای کلی, مسیر برای شما روشن خواهد شد. همچنین احساس ترس
اضطراب کمتری نسبت به ناشناخته های جامعه خواهیدداشت و سطح اعتمادبنفس و احساس امنیت
« بسیار افزایش خواهدیافت.
صفحه 8:
تیروی کا
ilk
ge
0
صفحه 9: