علوم مهندسی معماری و عمران

ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونی

andazehaye_standard_dar_mojtamae_maskoni

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونی”

ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونی

اسلاید 1: ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونیکانال تلگرامی آپ معمار @appmemar

اسلاید 2: مقدمه روابط درون واحد ها:در طی مراحل طراحی یک مجتمع مسکونی پرداختن به رابطه هر واحد با محیط اطراف از جنبه های گوناگون اهمیت دارد. منظور روابط داخلی واحد های مسکونی است که منبعث از عواملی پیچیده و متعدد است و به میزان زیادی تحت تاثیر سلایق زندگی شخصی افراد قرار می گیرد اما به هر حال از یک چهارچوب تدوین شده که هدف آرامش و آسایش زندگی داخلی واحدهاست خارج نمی شود.

اسلاید 3: شناخت فضاهای مسکونی : به طور کلی فضاهای معمولی که در مسکن امروزی طراحی و ساخته می شود برداشتنی هستند از فضاهای موجود در مسکن های اروپایی و آمریکایی، با همان نام ها و یا همان دسته بندی فضایی و استراکچر. منابع و مجلات ضعیف داخلی در مقابل جلوه منابع خارجی، همچنین تحصیل اساتید ایرانی در کشورهای غربی و عدم آشنایی کافی آن ها از معماری ایرانی باعث تحلیل و انتقال مستقیم الگوی غربی به نظام مستقیم الگوی غربی به نظام آموزشی گردید و در نتیجه ساختمان سازی و طراحی داخلی مسکن در ایران نیز به شدت تحت تاثیر این مسئله قرار گرفته است و در نتیجه شرایط موجود باعث ایجاد فضاهایی با نام های جدید در مسکن شده که این فضاها عبارتند از: فضاهای ورودی- توالت و دستشویی- نشیمن خصوصی – ناهار خوری و پذیرایی- حمام- اتاق خواب والدین – اتاق فرزند کوچک – اتاق فرزند بزرگ- آشپزخانه- انباری – اتاق مهمان- اتاق کار- بالکن یا ایوان.

اسلاید 4: فضای ورودی:فضای ورودی خانه فضای مکث و توقفی است که شخص را برای ورود به آن یا خروج از آن آماده می کند. در ضمن فضای واسطه ای بین فضای عمومی بیرون و فضای خصوصی داخل است. از این رو به عنوان حریمی برای فضای داخلی عمل می کند و آن را از معرض دید افراد بیگانه خارج می سازد همچنین مانع از ورود باد و گردو خاک به فضای داخلی می گردد و به عنوان فضای کفش کن و رختکن مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلاید 5: فعالیت های انجام شده در این مکان: در آوردن لباس- در آوردن کفش- استقبال و مشایعت- مرتب کردن لباس – توالت مهمان رختکن, جاکفشی, پادری, آئینه, پاشنه کش, اف اف , توالت و دستشویی: یکی از فضاهایی است که در آستانه ورودی قرار می گیرد تا هم برای افراد غریبه و نا آشنا نسبت به فضا، قابل تشخیص و در دسترسی باشد و هم دور از فضاهای استراحت و خصوصی تر قرار گیرد. وسایل و مبلمان موجود: دستشویی، توالت، آیینه ، جای صابون، جای مسواک، هواکش. وسایل و مبلمان موجود:

اسلاید 6: نشیمن: این عرصه فضای لازم را برای زندگی جمعی خانوار تامین می کند که در بسیاری از خانوارهای ایرانی کاربردی ترین و مهمترین فضای خانه است. چنین فضایی امکان جریان یافتن اعمال زندگی خانواده را بوجود می آورد. صندلی راحتی , بوفه, ویترین, دراور , تلویزیون , تلفن , ضبط صوت , فرش, پشتی , رادیاتور یا بخاری , سطل زباله , آباژور و گلدان. وسایل و مبلمان موجود:

اسلاید 7: پذیرایی و نهار خوری: این فضای مجزا از فضای نشیمن عمل می کند و برای مهمانانی که کمتر با آنها رفت و آمد صورت می گیرد مورد استفاده قرار گرفته و می بایست تا حد امکان از حریم زندگی خصوصی خانواده دور باشد ولی در ارتباط نزدیک و مستقیم باورودی جهت هدایت راحت و سریع مهمانان به آن قرار می گیرد. وسایل و مبلمان موجود: مبل, صندلی, ویترین, دراور, تلفن و میز تلفن, ضبط صوت, فرش, سطل زباله, میز عسلی, میز ناهارخوری, آباژور, گلدان و رادیاتور.

اسلاید 8: حمام: این فضا بایستی در مجاورت اتاق خوابها قرار گرفته و در طراحی آن فضاهایی جهت در آوردن لباس و توالت نیز پیش بینی شود.وسایل و مبلمان موجود: دستشویی, زیر دوشی ( وان), توالت فرنگی, شیر فرنگی, رخت آویز, جا حوله ای , ماشین رخت شویی, سبد لباس چرک, جای صابون, شامپو, سطل زباله و پرده.

اسلاید 9: اتاق خواب والدین: این اتاق می تواند در دسترس و نزدیک اتاق فرزند کوچک خانواده قرار گیرد اما در عین حال از حریم و آسایش خاص فضا برخوردار باشد. فضای اتاق باید به اندازه ای بزرگ در نظر گرفته بشود که 2 نفر بتواند از آن به راحتی استفاده کنند. کمد به اندازه دو نفر داشته باشد. علاوه بر فضای کافی جواب، امکان صحبت پدر و مادر در طی روز و شب را فراهم نماید.وسایل و مبلمان موجود: تخت خواب دو نفره, کمد لباس , کمد پاتختی, میز توالت, فرش و قالیچه, رادیاتور , سطل زباله,چرخ خیاطی, اطو و میز اطو,گلدان, وسایل عبادت, صندوقچه نگهداری از وسایل با ارزش, تلفن, چراغ خواب, کمد کوچک کتاب, نخ و سوزن, در آور و آئینه قدی.

اسلاید 10: اتاق فرزند کوچک:اعضای خانواده باید بتواند برای خواب خود فضای اختصاصی داشته باشند. تعداد اتاقها باید به نحوی باشد که امکان جداسازی فضاها به ترتیب زیر فراهم آید: فرزندان دختر و پسر بزگتر از 7 سال به صورت مجزا- فرزندان بزرگسال هم جدا از بقیه فرزندان- این اتاقها علاوه اینکه باید فضای خواب و استراحت فردی را ایجاد کنند باید محیطی مناسب برای مطالعه دروس _سرگرمی ها و کارهای شخصی فراهم آورند.وسایل و مبلمان موجود: تخت میز, تحریر و صندلی,کمد لباس ,کمد, اسباب بازی, کتابخانه, سطل زباله, رادیاتور و چراغ خواب.

اسلاید 11: اتاق فرزند بزرگ:وسایل و مبلمان موجود: تخت , کمد لباس, میز تحریر و صندلی, کتابخانه , کامپیوتر, گلدان , سطل زباله , ضبط صوت, چراغ خواب, رادیاتور, وسایل ورزشی و میز توالت.

اسلاید 12: تنها انجام فعالیتهای تهیه غذا از آماده سازی مواد اولیه تا سرو غذا به اجزاء بسیار کوچک و زیادی از فعالیتهای تقسیم می گردد که بسیاری از آن ها وسایل خاص خود را طلب می کنند و هر کدام ازاین وسایل خواه برقی و خواه دستی نیاز دارند و چون به طور روزمره مورد مصرف قرار می گیرند امکان انبار کردن آنها نیز نمی باشند. فضاهایی که در آشپزخانه باید در نظر گرفته شود عبارتند از: فضاهایی جهت پاک کردن ( گوشت و مرغ) آشپزخانه:به جرات می توان گفت که آشپزخانه یکی از پر فعالیت ترین و در نتیجه پیچیده ترین فضاهای مسکونی می باشد. از طرفی بستری است برای پاسخگویی به یکی از مهمترین نیازهای جسمانی انسان یعنی نیاز به غذا و از طرف دیگر عرضه ای است برای گذراندن وقت خانواده, صرف غذا و مذاکرات خانوادگی و غیره.

اسلاید 13: مساله ای که در طراحی آشپزخانه باید به آن توجه نمود عبارت است از:فرم طرح آشپزخانه: از مسائل قابل توجه در طراحی آشپزخانه محل قرار گیری، عناصر اصلی آشپزخانه و نحوه چیدمان عناصر مصرفی در این فضا می باشد. این عمل باید کاملاً با توجه به شرایط زندگی و تعداد افراد خانواده انجام می گیرد.درست کردن و آماده کردن مواد غذایی – خرد کردن- مواد غذایی یخچال- میز کار- اجاق گاز و .... بطور خلاصه می توان چنین بیان کرد که آشپزخانه فضایی است که خانم ها در طول شبانه روز بیشترین وقت خود را در آن سپری می کنند و مخصوصاً در جامعه ای چون جامعه ما که بسیاری از حلقه های اول پروسه آماده سازی و طبخ غذا در خانه انجام می شود این امر نمود بستری پیدامی کند بنابراین طراحی درست و کارایی این فضا در عین رعایت اصول روانی محیط از اهمیت خاصی برخوردار است.

اسلاید 14: سطوح حرکتی: حرکت مداوم در بین وسایلی چون اجاق گاز- یخچال و ظرفشویی در هنگام آشپزخانه نیازمند سطوحی است که همواره باید آزاد بماند و بگونه ای باشد که مسیرهای ارتباطی عبور کننده از این فضا سطوح فعالیتی درون آشپزخانه را قطع نکرده و در آن خلل ایجاد نماید به عبارت دیگر مثلث کار در این فضا رعایت گردد.

اسلاید 15: کابینت ها: کابینت ها باید با توجه به ابعاد گوناگون ظروف نگهداری مواد غذایی, ادویه جات و ابزار پخت و پز تا حد امکان انعطاف پذیر, طراحی و ساخته شوند. ارتفاع کابینت های زمینی و همچنین فاصله بین دو کابینت پایین و بالا در کارآیی آشپزخانه نقش بسزایی دارند. زیرا تناسب آنها با مصرف کننده راحتی کار را به همراه دارد. و خستگی خانم ها را حداقل می رساند. میزان سطوح روی کابینت ها نیز از حد معینی نباید کمتر باشد زیرا بسیاری از فعالیتهای آماده سازی مواد اولیه پخت و پز روی این سطوح انجام می گیرد. در طراحی وسایل همواره باید به مصرف کننده های اصلی آنها توجه نمود. با توجه به اینکه استفاده کننده اصلی کابینتها خانم ها هستند، بنابراین باید حدود دسترسی زنان چه در افق و چه در ارتفاع مبنای اصلی طراحی این کمد ها باشد. بطوریکه خانم ها سادگی محتویات درون کابینت ها را ببینند و بتوانند به راحتی آنها را برداشته و دوباره در جای خود قرار دهند. معمولاً کابینت ها به دو گونه طراحی و ساخته می شوند زمینی و هوایی که سطوح مورد نیاز کابینت ها با محاسبه و ترکیب این دو نوع کابینت بدست می آیند.شکل برش از بلندی کابینت ها

اسلاید 16: نور و مصالح مصرفی: استفاده از مصالح مناسب و استفاده درست از آنها علاوه بر تامین راحتی فیزیکی که از لحاظ روانی احساس پاکی و پاکیزگی را به انسان منتقل کرده و شخص مصرف کننده با رغبت بیشتری در فضا به فعالیت می پردازد. نور مناسب و طبیعی، مخصوصاً در حالتی که منظره ای زیبا از طبیعت بیرون از خانهبر آن افزوده شود به لحاظ روانی هم فضا را بزرگتر می کند و هم بر جذابیت فضا خواهد افزود و امکان حضور طولانی در فضای شلوغ را ممکن می سازد .

اسلاید 17: انباری:نگهداری بسیاری از وسایل و لوازم زندگی که مصرف روزمره نداشته باشد در محیطی مسکونی و در مقابل دیگران، کاری بس دشوار و شاید غیر ممکن باشد,زیرا علاوه بر ایجاد اغتشاش در فضای پیرامون حجم وسیعی از محیط زندگی را نیز به خود اختصاص داده اند.پس بهتر است این وسایل را در فضاهای مناسب، برای زمانهای مورد نظر نگهداری و انبار نمود. معمولاً با بردن نام انباری، فضاهایی در ذهن تداعی می شود که در زیر زمین ها یا پستوهای پشت آشپزخانه ها قرار گرفته اند و اجناس بصورت نه چندان منظم در آنها چیده می شود. اما در زندگی امروز بسیاری از لوازم زندگی مانند یخچال ها, کابینت ها, دراورها, کمدها, نیز نقش انباری را برای انسان بازی می کنند. با تمام این تمهیدات هنوز هم از ارزش انباری های کنار یا پشت آشپزخانه ودیگر انبارها کم نشده اگر چه از متراژ آنها به مراتب کاسته شده است.

اسلاید 18: اتاق مهمان:روابط اجتماعی حاکم بر فرهنگ، و مهمان نوازی ایرانیها سبب شده که رفت و آمد افرادغیر ساکن در خانواده هر از چند گاهی به حریم خصوصی مسکن، صورت پذیرد بنابراین لزوم طراحی یک فضای مستقل با تأمین تمام شرایط آسایش و آرامش خود و خانواده در کتار مهمان ضروری به نظر میرسد. شرایطی که بتوان در آن به حریم خصوصی خانواده و اتاقهای خصوصی خانواده و اتاقهای خصوصی آسیبی نرسد. اتاق مهمان می تواند در قسمت عمومی واحد مسکونی و در تماس با سرویس بهداشتی عمومی و آشپزخانه قرار می گیرد تا هم رفت و آمد از بیرون به داخل و برعکس راحت شود و هم وارد حریم خصوصی خانواده نگردد.

اسلاید 19: اتاق کار: با توجه به خصوصیات شغلی افرادی که طراحی برایشان صورت می گیرد ممکن است لازم باشد مقداری از برنامه کاری خود را در منزل مسکونی خود انجام دهند. طراحی اتاق کار هم به جهت مراجعه عمومی و افراد غریبه می تواند به دلیل ارتباط با اتاق نشیمن طراحی گردد و در کنار آن در نظر گرفته شود.وسایل و مبلمان موجود : میز طراحی, میز کامپوتری, میز جهت بررسی نقدکار, صندلی و وسایل مخصوص پذیرایی.

اسلاید 20: بالکن یا ایوان: عامل ارتباط بین محیط بیرون و درون واحد مسکونی بالکن است. بالکنها صرف نظر از همجواری می توانند زندگی را از محیط داخل خانه به بیرون گشیده و با فضای لایتناهی بیرون ترکیب نمایند. درآنها تابش خورشید، بارش و دیگر عوامل جوی به میزان زیاد قابل کنترل هستند. علاوه براین بالکن در زندگی خانواده های ایرانی که درآپارتمان ها و دور از سطح زمین زندگی می نمایند. اهمیت ویژه ای دارد زیرا در آنها می توان حداقل گیاه ممکن را برای حفظ ارتباط با طبیعت نگهداری کرد و لباسهایی که نیاز به آفتاب خوردن دارند در آنجا پهن کرد و ....ابعاد استاندارد طبق ضوابط شهرداری که برای بالکن در نظر گرفته می شود حداکثر cm 120 است.

اسلاید 21: فضاهای مسکونی : با توجه به بعد خانوار نوع مسکن تک واحدی یک طبقه و دو طبقه یا چند طبقه با فضای باز خصوصی و عمومی ایده آل و تراکم متناسب با تامین توقعات موضوعی از یک محله مسکونی و سرانه های پیشنهادی فضای باز و بسته برای هر نفر ابعاد زمین برای هر واحد مسکونی در نظر گرفته می شود و محاسبه می شود.

اسلاید 22: فضاهای خدماتی :فضاهای خدماتی را می بایست در درجه اول با توجه به مسیرهای دسترسی جانمایی نمود علاوه بر اینکه هویت معماری آنها چه از لحاظ فرم و چه از لحاظ چشم انداز، از دیگر نقاط مجموعه باید حائز اهمیت قرار گیرد، همچنین در طرح علاوه بر موارد به دلیل نیت طرح بر ایجاد ارتباط موثر بین مجموعه واحدهای مسکونی و همسایگی ها که خود باعث پویایی بیشتر مجموعه می گردد این فضاها مکان یابی گردید و طراحی می شوند، تقسیم بندی فضاهای خدماتی موجود بر اساس میزان جمعیت و نیازهای فضاهای مسکونی صورت می گیرد.

اسلاید 23: مسیرها :شاید مهم ترین عامل در شکل گیری و جانمایی یک طرح مسیرهای ارتباط موجود باشد که باقی عوامل راتحت الشعاع خود قرار داده اند. مسیرهای ارتباطی نیز خود تحت تاثیر عوامل خاص شکل میگیرد که عبارتند از : شکل زمین , توپوگرافی , پراکندگی خدمات و کاربری ها , فضای سبز , فضای آموزشی

اسلاید 24:

اسلاید 25: سرانه :سرانه لازم جهت ساخت مجتمع های مسکونی طبق ضوابط سازمان های مدیریت و برنامه ریزی و مسکن شهرسازی حداقل 40 مترمربع و حداکثر 50 متر مربع در نظر گرفته می شود.سرانه لازم جهت تعبیه فضای سبز طبق ضوابط سازمان های مدیریت و برنامه ریزی و مسکن و شهر سازی حداقل 7 متر مربع و حداکثر 12 متر مربع در نظر گرفته می شود.

اسلاید 26: جدول سرانه پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی

اسلاید 27: حداقل مساحت فضاهای مسکونی بر حسب متر مربع

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید