صفحه 1:
SS
هه
الومبیل Gla بادی - خورشیدی
تهیه کنندگان : فرنوش احمدی ميترا ياملائى
اذ
صفحه 2:
رچند سال اخیر کمبود سوخت های فسیلی و آینده ی رو به
پایان آنها باعث ایجاد طرح های زیادی شده است که در عين
حال سعی در از بین بردن آلودگی که یکی از مضرات سوخت
های فسیلی بوده است » کرده اند.
همه ی طرح های موجود » برای حفظ محیط زیست و
هوایی پاکیزه تر می کوشند زیرا که افزایش روز افزون
جمعیت بعلاوه ی استفاده ی بیش از حد سوخت های فسیلی و
كاه استفاده ی نابجا به وسیله ی وسایل دودزا » باعث خرابی
هوا شده است به طوری که تنفس را کم کم برای انسانها
غیرممکن می نماید.
در حال حاضر گر چه دانشمندان و محفقان در تمام کشورها
سعی در استفاده ی بهینه از محیط زیست کرده اند .با این حال
اين كار بيش از حد خرج برمی دارد و برای همه امکان پذیر
Cia
صفحه 3:
یکی از اين کاررهای پژوهشی » استفاده از انرژی خورشید برای سوخت
ماشین هاست. بدین منظور از فتوسل هایی که معمولا از فلز سزیم و
دیگر فلزهای کمیاب و گران ساخته می شود » استفاده می کنند ؛ تا انرژی
خورشید را به الکتریسیته تبدیل و برای انرژی ماحد ماشین های
الکتریکی مصرف شود.
اما همانطور که در بالا اشاره شد » اين مواد سازنده ی سلولهای
خورشیدی بسیار گران بوده و اين مسئله قیمت سرسام آوری را برای
ماشینها به ارمغان می آورد.
يكيديكر از مشكلات اين ماشينها » ذخیره ی کم آنهاست که باعث می
شود زود انرژی از دست دهند (خالی کنند.).
دیگری عدم استحکام بدنه در برابر ضربه است.: به دلیل وجود سلولهای
خورشیدی اضافی (برای جبران نیرو ) در بدنه
بنابراین ما برای کاهش تعداد سلولهای خورشیدی و قیمت» و همچنین
ذخیره ی انرژی بیشتر » راه حلی پیشنهاد داده ایم. بدین صورت که با
کمک گرفتن از انرژی باد. میزان انرژی را بیشتر کنیم
صفحه 4:
براى كم كردن نیروی اصطکاک نمی توان پره های توربین
بادی ( که از چهار چوب فلزی سبک و پارچه در وسط تشکیل
شده ) را در هنگام حرکت باز کرد ولی در موقع ایستادن » آنها
را باز وحتی سلولهای خورشیدی را آزاد می گذاریم تا هر دو
به کمک هم » انرژی ذخیره کنند.
پره ها به صورت پره های هلی کوپتر (افقی) موجود
است(وحتی در آخرین مرحله از جمع شدن مانند هلی کوپتر
است.) و همچنین فلزات آنها (که همچون آسیاب بادی به هم
متصلند ونیز جدا شدنی نیز هستند) مانند نردبان آتش نشانی از
زیر هم در می آیند و افقی در کنار هم قرار می گیرند و سپس
به بالا رانده می شوند تا در یک مسیر باشند.
در اینجا ما یا ۶ پره در نظر می گیریم و توربینی کوچک
با توان متوسط . بنابراین تعداد سلولها کم می شود و انپژی
ثابت و پایدار می ماند.
صفحه 5:
ما مدلی کوچک از ماشین را ساخته ایم (در دست آزمایش
است.) تا مستقل حرکت کند. این مدل کنترلی بوده و با باطری
شارژی کار می کند.( به اين باطری ما یک باطری ذخیره ی
دیگر افزوده ایم.) در مدار آن از ترانزیستورها برای تقویت
امواج باد و یک دینام یا توربین بادی و مقداری سلول
خورشیدی استفاده شده است.
این مدل برای تکمیل و تصحیح ماشین هایی که هم اکنون
وجود دارند به کار می رود.
مزیت ها : ).استقلال در تامین انرژی در مدتی کم.
ضد ضربه در برابر تصادف
. تخلیه ی انرژی کم و در مدتی طولانی تر
©6.ارزان تر و بهينه تر
در ضمن اين ماشين سبى بوده از فلزات سبى كران ت
نشده است.(مدل كوجك ., يلاستيكم است.)
صفحه 6:
سرعت مدل کوچک : 720/01 متر در ثانيه ( 572/0
کیلومتر در ساعت )
میانگین سرعت باد : 9) کیلومتر در ساعت
( برای به صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود
9 کیلومتر در ساعت است . )
صفحه 7:
صفحه 8:
تقسیم کار و زمان بندی :
با توجه به اين که ما فقط دو نفر بودیم »تقربا هر کاری
را با هم و به طور برابر. انجام دادیم و در جمع آوری
اطلاعات و دادن طرح هردو به یک اندازه سهم داشته
ایم . ما پروژه خود را از اوایل سال تحصلی شروع
کرده و در حال حاضر در حال تکمیل طرح هستیم .
9
صفحه 9:
* کتاب ماشین های الکتریکی
صفحه 10:
با تشکر از
خانم شمس نیا (مسئول پروژه)
آقای علی حسینی (معلم (Sada
و یاسمن رضایی (پروژه فتوسل)