کودک و نوجوانپزشکی و سلامتورزشی

اثرات ورزش بر کودکان سندرم داون

دارای 26 اسلاید

nothadi

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
سندرم داون که در گذشته منگلیسم نيز نامیده می شد » یک بیماری ژنتیکی است که < به دلیل افزایش تعدادی ‎AS‏ ۳ یا نسبی در کروموزوم 20به وجود می آید . این بیماری دارای علائم مختلف از جمله ناهنجاری های عمده یا خفیف هس 7 . ۱ ‎aor‏ رسن رجو 7۳ ال ‎

صفحه 5:
سندرم داون به سه گروه تقسیم می شود 06۳ درصد موارد سندرم داون ‎EE oreo ee TSS.)‏ ا ‎SST‏ تس ویکم مجموعه کروموزوم های هر سلول به وجود می آید و این جفت ‎ETP a‏ ۱ ‎۱ er One we EV syeoy ‎

صفحه 6:
‎VS.‏ د" يلم حم ۱ همانكونه كه در شكل مى بينيد كروموزوم بيست ۱ ویکم به جای 2عدد» ۲ عدد می باشد. ‎Down Syndrome Karyotype‏ ‎MP ۱۷ ۸ i( ۷7) )) ‏2 1 0 9 و ‎1 ۱۸۱ ۱ ۶ ۱۱ ۷ ‎B 14 15 16 7 18 9 ‎۱ | 29 | ۲ 9 ۱ ‏م2‎ | 2 | 22 xx ۱ trisomy ‏7-56 > ح ۲ ‏د ال ۳ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
1 ۹ ©درصد باقى مانده از جمعيت سندرم داون متعلق به دو كروه مى باشد كه عبارتند از : » روبرتسون ترنسلکیشن و یا به اختصار ترنسلکیشن ج (تقریبا #درصد) © موزايسم (تقريبا ©درصد)

صفحه 8:
۱ Oe “ane Ne 2S), ‏علت چیست ؟‎ به طور معمول مسا 5 را به وسيله ©© كروموزوم از والدين خود به ارث مى برد : .| 2 کروموزوم از مادر و 00کروموزوم از پدر » اما در اکثر ‎١‏ موارد بروز سندرم داون » کودک یک کروموزوم اضافه دریافت می کند ‎"<r‏ و ء و

صفحه 9:
به جای 630 کروموزوم به او منتقل می شود. اين ماده اضافه ژنتیکی موجب تاخیر در رشد جسمانی وعقلانی ۱ کودک می شود .

صفحه 10:
ویژگی‌های جسمی ویژگی‌های جسمی عبارتند از: *ء چشمان روبه‌بالا با درزهای مورب, چین‌های پوستی در گوشه‌های داخلی و لکه‌های سفید روی عنبیه؛ تونوس ماهیچه‌ای کم؛ قد و گردن کوتاه؛ يل بيني صاف؛ خطوط تکی و عمیق در وسط کف دست؛ زبان بیرون‌آمده از دهان؛ فضای زیاد بین انگشت شست پا و انگشت دوم؛ انحنای انگشت پنجم دست به‌سمت داخل.

صفحه 11:
رشد شناختي افراد مبتلا به سندرم داون, معمولا نشان از ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط دارد. آما رشد شناختی و توانایی ذهنی به‌شدت متفیر هستند کودکان مبنلا به این ستندرم اعلی قوز هم‌سن‌وسال‌های خود به مراحل مهم رشد می‌رسند. ممکن است دیر زبان باز کنند و شاید هم برای رسیدن به زبان گفتاری بلیغ, نیاز به گفتار درمانی داشته باشند. در این کودکان, مهارت‌های حرکتی ظریف هم ممکن است به تعویق بیفتند. آنها پس از دستیایی به مهارت‌های حرکن درشت, کمی بد ‎ole;‏ نیا دارند.

صفحه 12:
:بیماری‌های همر اه با نشانگان داون ۰ کم‌توانی ذهنی ۰ اختلالات رفتاری ۰ نارسایی‌های قلبی-عروقی و دستگاه‌های داخلی ۰ مشکلات پوستی عفونت ۰ آسیب نخاعی ۰ ناهنجاری‌های غدد درون‌ریز و مشکلات رشد آسیب‌های حسی ۰ چاقی یبوست ‎٠‏ مشکلات حرکتی و عضلانی - اسکلتی از دیگر مشکلات همراه این اختلال می‌توان به اين موارد اشاره کرد: سینوزیت مزمن و آبریزش از بینی, نابهنجاری دستگاه روده‌ای - معده ای, نقایص لسلستم ‎igh Vs Nose asl‏ فش کلای اهان وولدان ‎Main Gs oan SAS‏ و دیگر بیماری‌های گوارشی. ‎ae‏ ۸۳۳سا ‎Fea... LT‏ !7ه

صفحه 13:
۴۳ ——— | درمان خاصی برای سندرم داون وجود ندارد. افراد مبتلا به اين سندرم هم مثل سایرین» صرفا مراقبت‌های پزشکی دریافت می‌کند. اما آزمایش‌های اضافی برای مشکلات معمول توصیه می‌شوند. رسیدگی‌های تخصصی از همان اوایل» می‌تواند به کودک ‏ ۲ مبتلا کمک کند که ظرفیت‌هایش را به حداکثر برساند و برای ایفای نقش فعال در جامعه آماده شود. ۹

صفحه 14:
۱ oe “ane SS “=, 5 ُ ن مبتلا به داون كودكان سندرم در هنكام حركت و بازى به دليل توان عضلانى يايين نمىتوانند. تعادل خود را به خویی حفظ کنند و از اين رو به فضاى حركتى بيث بیشتری نیاز ‏ دارند و در فعالیت‌های سرعتی نیز محتاج حمايت و مراقبت بی بیشتری هستند. ) " اكرجه درك حسى حركتى اين كودكان مشابه كودكان بهنجار استه از نظر ۱ پردازش اطلاعات حسی- م لل اه رای بسیار متکی‌اند و حرکاتشان کند است.

صفحه 15:
مربیان با آگاهی از ویژگی‌های حرکتی می‌توانند برخی . ‎La prio Jl‏ و عوامل حرکت و بازی ۳ متناسب با شرایط آنان قير دهن | برنامه‌ریزی حرکتی ویژه کودکان سندرم را می‌توان | بو بان تمویات رونت هانیرقواز ‎Gl) 8b‏ 46 ضعف حرکتی - ادراکی بیشتری مشاهده شود و قرار. دادن این کودکان در گروه‌های کوچک تمرین و بازی و مشارکت فعال آنان در موقعیت‌ها و فضاهای حرکتی : ع ری یشان تا ‎eas | xin’‏

صفحه 16:
۱ ۴۳ oe “ane SS “=, کودکان با نشانگان داون نیازمند مشارکت و کسب تجربه در محیطی غنی برای بهبود فرایندهای رشد حرکتی هستند. این کودکان به خاطر نرمی و شل بودن عضلات و رباطهای مفصلی قادر به انجام حرکات بهمانند همتایان سالم خود نیستند از آنجایی که تعادل یکی از فاکتورهای مهم حرکات روزمره و عناصر پایه ۷ همه برنامههای ورزشی میباشد در تحقیق حاضر به بررسی نقش تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با نشانگان داون پرداخته میشودا -

صفحه 17:
روش اجرلیی تحقیق بدین صورت بود که چس از انتخاب نمونه پیش آزمون تعادل ایستا و پهیا از آزمودنیها Pres RS ort en CL SER Ste Bed ener a ee cee aT ae ed Rt Seale Tt Sool See Ca aed 0 ‏ا‎ ee ee pene On ‏ا‎ CPPS Pes ne PON ea Per aera epee Fanta ee W or feed ra wetel peed owe Fs er OnE COM (00 OSS ‏و[‎ ‎(4 ‎See eT ee eae nee ete el Te)‏ لم000 ‎

صفحه 18:
يافته ها * بر اساس نتایج به دست آمده» میانگین و انحراف استاندارد ویژگیهای جمعیت شناختی آزمودنیها شامل قده وزن» سن و طول پا در گروه تجربی و کنترل به شرح زیر است: جدول ۸ تحلیل توصیفی داده‌های مربوط بهویژگی‌های جمعیت شناختی آزمودنی‌ها اس ‎a oie‏ طول با گرود ‎ae‏ و (Wears) 1۳ var ۵ sor sD ony wart Tra ww M ۱ جدول۲ ميانگین و انحراف معیارتعرات بیش آزمون و پس‌آزمون دو گروه در تعادل بوبا و ایستا es a seg a ۳ ‏اس‎ feet Se ee te ‏کرو‎ ‎wey ۲۸ ‏احضع‎ ۴ ۳0۸ ۲۸۹ wag ۳۳ ۳۱ ‏پسآزمون.‎ ‏شاعاء‎ YIN. wr ۲۳۸۹ vor ۲۳ ۳۳ ie ۳۳۶ ۱۳۳ ‏یت‎ ‎۸ ۲۸۷ ۵ way, veo ۳۰ we way ۳۳ onthe 98 2 7 ae \ em ‏سم‎ ‎0 a a 1 | 8 ۶ 8۶ 82 <

صفحه 19:
باس رد 5 جدول 7 نی تعلیلکواربس با تال يسنا بوي فو “رود در کودکان نلاب نانگان دون \ متغيرها ‎Dea ene‏ 7 = ‎Tacs ‘‏ ۳ 1۳ . بي شأزمون 1 ۱ عضويت كروه 1 ‎wr‏ ۳۸/۸ ۱ GS OTe er ae /

صفحه 20:
نتایج یه‌دست آمده نشان می‌دهد که تمرینات گبات مرکزی نجر به بهيود تعادل ‎١‏ عا و يويا در كودكان ميتلا يه سندروم داون شده است. و آزمودنی‌های گروه تمرینات ثبات مرکزی عملکرد بهتری در آزمون‌های تعادل نسبت به آزمودنی‌های گروه فعالیت‌های روزانه داشته‌اند. شواهد علمی رابطه منطقی برای بهبود تعادل توسط تمرینات ثبات مرکزی رااععای فاهه اه توالایی بتات ادن تفای اد رامع ی کنترل عصبی و عضلانی همه قسمت‌های مفصل در حال کت دشر اف وکوک ت پرو کزیم‌ال و دیستال !

صفحه 21:
۴۳ ‏لئسا‎ Se =); عضلات مرکزی توانیی ثبات ستون فقرات و تونیی بدن در ثبت کودن حرکات پویا را فدراهم می کند : رشد حرکتی کودکان کم توان ذهتی نیز محدودینهلیی دارد که آنه را از بسیاری فعالیتهای)زندگی معروم من کند: از تغیرهلیی که به تجزیه وتحلیل ثياز دارد. تعادل است که نیازهند در زلفت اللاعات از سیستم ‎seg‏ ‏حسی پیکرق ستیبولار است !این فقوله همچنین, تیازهند"لکپار چه سازی لین دااة هابا توجهبه وضعیتا فرد ب در محیط است وبه دلیل اینکه کنترل پاسچریبه طور عمومی بیش,تبرطی برای رشد مهارت های خرکتی در نظر گرفته میشود و نقص در تعادل احتمالایهتأخیر در رشد حوکتی منجر میشود. بنابرلین لین تمرینات منجر به بهبوداتعادل در این آفرا میشود. ao

صفحه 22:
همانطور که در بخش یافته ها بیان شد تمرینات ثبات مرکزی منجر به بهبود تعادل در کودکان با نشانگان داون شده است یافته های لین بخش از تحقیق با نتايج مظالعات ماريك و همكاران در بررسی اثربخشی فعالیتهای حرکتی بر بهبود حرکات درشت کودکان اتیسمیء کن و همکاران در مطالعه ای با عنوان اثر فعالیتهای آمادگی جسمانی بر وف یروت تیان سیر ون و ی ی و و رت شناختی کودکان کم توان ذهنی. که نیج آنها اثربخشی فعالیتهای حرکتی بر بهبود شناختی و حرکتی کودکان کم توان را نشان داد. همخوان است. با توجه به اینکه مهارتهای حرکتی کودکان مبتلابه سندرم داون اغلب با تأخیر و دیرهنگام رشد و گسترش میا اما از نظر اهمیت و الگوهای نوعی چندان متفاوت با همتایان خود نیست: نیازمند مشارکت و کسب تجربه در محیطی وک را دا رب ی رو قامتی است به صورت دو چندان احساس میشود. اگربرنامه های حرکتی مناسب برای مبتلايان به سندروم داون طراحی و تدوین شود. اغلب لین کودکان به درجهای از شایستگی در زمینه ی مهارتهای حرکتی درشت و ظریف میرسند. با توجه به اینکه تمرینات ثبات مرکزی منجر به بهیود تعادل در کودکان مبتلا یه ستدروم داون شده است بنابرلين بيشنهاد ميشود كه از لين تمرينات جهت بهبود این فاکتور در برنامه های حرکتی کوذکان استثنایی استفاده شود.

صفحه 23:
| پایان ‎i‏ ‏. | و با تشكر از توجه شما « ۹ ا" ه8908 د" يسم | ‎ag‏

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
18,000 تومان