صفحه 1:
صفحه 2:
Ed
سرت aed
صفحه 3:
صفحه 4:
نقش آب در شکل گیری نخستین زیستگاه های
انسانی پاسخی است به يك نياز زيستى. اما
وقتى فراتر از يك نياز» خانه سازى و بناى
مجموعه هاى مسكونى بار فرهنكى مى
معمارى يديد مى أيد و أب در زندكى انسان
جايكاه هنرى بيدا مى كند و از خلاقيت
هنرمندان و معماران مایه می درك مفهوم
آب در معماری همان درك معماری آب است.
درك قوانین فیزیکی رفتار آب» احساسات ما در
مقابل کنش و واکنش آب و مهمتر از همه نقش
و تمثیل و ارتباط آن با زندگی انسان ها است.
آب استعاره ای متناقض است و به همراه خالث»
أتش و هواء عناصر چهارگانه تشکیل دهنده
جهان هستی به شمار رفته است.
صفحه 5:
آب یکی از عناصر طبیعی به شمار می رود که ماقبتی تغییر ناپذیر دارد. هرجاکه ظاهر می جد کاربرد آن
بايد منعكس کننده برداشت طراحان و سازندگان از طبیعت باشد. دسترسی به منابع آب از دیرباز به عنوان یکی
از مهم ترین عوامل موثر در مکان یابی شهری مورد توجه بوده است. بررسی کلی جغرافیایی شهرهای ایران
به خوبی وابستگی میان زندگی شهری و دسترسی به منابع آب را نشان می دهد. فلات ايران به دليل تنوع
قلیمی و چشم انداز محیط طبیعی درهمه جا از منابع آب سطحی مطمئن برخوردار نیست؛ زیرا همان طور که
آب های سطحی زمین» چون دریا و رودخانه و دریاچه در معماری و به وجود آمدن آن نقش دارد» دربسیاری
از مناطق كه از اين منابع سطحی به دورهستند» نیاز مردم از راه منابع زیرزمینی» چون قنات و چاه ها حاصل
می شود.
صفحه 6:
ساحل رودخانه ها بستر پیدایش و رشد بیِشتر فرهنگ های کین جهان است. در ایران نیز هرجا ررتتک
جاری بوده. به سرعت و شتاب فرهنگی افزوده است وخود نیز در درون فرهنگ جا باز کرده است. و بايد
آب در های بسیار دور باعث به وجود آمدن مراکز حیاتی و روش اقتصادی وشهرنشینی بوده
se SS اسلام! دز ایا معماری در کنار آب و دردامن طبیعت بدون آنکه آن را مخدوش سازد»
حضور خودرا اعلام می کند ونقش آب بیشتر نقش تجردی است. نیایش گاه ها و معابد وآتشکده ها درکنار آب و
درنهایت احترام به وجود آب شکل گرفت. گویی آب گذزگاهانسان برای ورود به دنیای دیگر بود. آب نقش
معنوی خود را در معماری ایران نشان
جوهر وخواص آب به صورت مجرد که ظاهرا جنبه نمایشی پیداکرده و در نیایش آب منظور بوده است.
صفحه 7:
وهای بزرگ از دل کوه و درون غار و ازمیان سنگ وخاك بیرون می زند و روی زمین جاری می
شرح —— رگی هستند 5 آژمیان سنگ وصخره مى-جوشند و-درساخت اهایی که در
Pranala luar [
صفحه 8:
ال ۱
3
te 1 ۱
01111۳۳ ۲
1 : ۱ ِ
صفحه 9:
1۱۷1۳۳15
ae oe ae
صفحه 10:
صفحه 11:
تموّنه دیگر این باغ شهر را,درهافهان می توا
کو چه هایی که در جهات أن امتداد داشت و اين یکی ان
اصول طرح اندازی شهری بود.
صفحه 12:
بجوکت ی کند و در گنار آن آرام ميگیودبولی دز دووهاسلامی]
حالت كاربردى بيدا مى كلد و معماران أكاقائة تسعى مى كنند تا به طبيعت تسلط يافته و أن را به نظم بكشائئد و بآتتاكت
قوانين فيزيكى و رفتار آب و درك نقش و تمثيل و ارتباط آن با انسان آب را به درون معمارى بكشائند. آب در شكل هاى
هندسى در اكثر بناها متجلى مى شود و به نوعى مركزيت وحدت معمارى در آب شكل مى كيرد. حركت برموج آن در
مفاهیم مذهبی و ادبی هنری در قرهنگ ما جاری می شود. به اين ترتیب آن چنان در ساخت و تركيب بناهای ما وارد می
شود که عملانمی توان آن را ازشکل ساخته شده جدا دانست. آب در مرکز کوشك ها وباغها و غیره ظاهر می شود. در
مناطق کویری» آب کمیاب و زندگی بخش سبب شکل گیری معماری آب انبار ها و پایاب ها و رباط ها و یخچال ها می
شود. و بهگرنه ای دیگر خودرا نشان می دهد.
آب در باغ و کوشك, نهر ها و آب نماها و جویبار و حوض و استخر و فواره ها را به وجود می آورد و هرکلام از اينها
نمایانگر تسلط انسان به طبیعت است. تا تماماینها را درکنار خود به نمایش بگذارد. آب در معماری حوض ها به عنوان
—
صفحه 13:
حوض های جلو بناها مکمل معمازی شده و ماند یله آنها را دز خود منعکنن می کند. حول
هایی که در معماری مساجد شاهد هستیم نیز غبر از نقش تطهیر؛ جنبه نمادین پیدا کرده و آب
هم نماد زندگی و هم نماد مرگ را به وجود آورده است. و انسان را هم از نظر جسمی پاك می
کند و هم از نظر روحی و به طور کلی اینجاست که درك مفهوم آب در معماری همان درك
معماری آب است.
صفحه 14:
نمايش میدهد» همچنین انعکاس پوشش گیاهی در آب و تايش نور خورشید روی گیاهان .
آبزی موجود روی آب» تصویر زیبایی برای بیننده به وجود میآورد. آب در حال حرکت
منعکسکننده امواج نور در فضاست؛ مانند نوری که از يك جویبار روان روی برك در.
منعکس میشود.
صفحه 15:
نقش آب در معماری ایران باستان
در ايران باستان آب بيامآور روشنايى و باكى به شمار مىرفت و از ارزش زيادى برخوردار ابه علت اينكه ایران کشوری کب
ده این مایم حياتى ين ليشان قدر و منزا والا داشته فسث. آلب در نزد ايرانيان نه أنها يراى رقع تيقرها مورد أستظاام اقرار مركر فتك
بلکه از لحاظ معنوی و روحی نیز تاثیر بسیاری داشته است. آب با قابلیتهای مختلف خود مانند حیات تازگی: .8 AIG
رونق و رواج روشنايى؛ سکون و آرامش و تحركه احساسهای متفارت در روح و روان انسان گذارده است. به همین دلیل همواره در
مكانهايى كه ساخته دست بشر هستندء به صورتهای مختلف برای خرد جا باز کرده است.
این مساله در رابطه با مكانهايى مانند بارك يا باغ بيشتر چشمگیر است. زیرا عنصر آب به عنوان یکی از زیباترین زمینههای دید و یکی
از موارد تكميلى فضاى سبز مورد استفاده قرار مىكيرد. البته در اين مكانها وجود آب برای پاکیزگی محل و آییاری درختان و گلها یا
استفده برای سرویسهای بهداشتی؛ ضرورى و براهميت است.
در سدههاى كذشته ايرانيان باغها را بيشتر در زمينهاى شيبدار احداث مىكردند و با ايجاد بلكان در مسير آب» جريان ملايم آب تند و بر
سر و صدا مىشد.اصلىترين عاملى كه همواره به باغهاى ايرائى حيات مىبخشيد» آب جارى بود كه در جهارباغهاء جويبارها و جویهای
كمشيب و ماربيجى به حركت در مىآمد و هواى باغ را مطبوع و دلبذير موساخت. در باغهاى تزيينى كه به حوضها میپیوست. جدول ها
معمولا يا سنا و آجر ساغته موشد. در كف آببينماها و ييشتر جاهايى كه آب در جريان بود» اغلب تخته سنكى با تراش سفيدردك يا بآ
طرحهای مختلف کار میگذاشتند که به موج آب» جلوه زیبایی دهد.باغهای قدیمی ایران اغلب در مناطق كرم و خشك و كمآب سا
و دلیل احداث آنها در چنین مناطقی» وجود چشمههای طبیعی و یا کاریز
صفحه 16:
پیچیده از روح و ذهن و جسم. همانگونه که جسم آدمی به غذا نی
ح او نيز طالب عناصرى است که به لو آلمش ببخشد. در جامعه شهری که ساختمانهاى بلند و خيابانها و
كى ماثشينى همه جا را احاطه كرده است؛ جلودهاى زا
تا به روان انسان آرامش بخشید. ee 1 اب بك از ابن oe
ار میرود و چه در حالت سکون و چه در حالت حرکت نوازشدهنده روح انسان است. حرکت و
در جلوهگری بیشتر فضای سبز نقشی در خور توجه دارد. میتوان آب ee lis
اط آرام و بى سر و صدا و به صورت آب
oe
صفحه 17:
5-58
آب در ياركها و باغها به هر يك از صور مختلف خود به نحوى در متعادل كردن
درجه حرارت هواء تامین رطوبت نسبی برای گیاهان و ایجاد طراوت. موثر است.
مجموعه این عوامل از بکنواختی و خشکی محیط میکاهد.
صفحه 18:
eee او هن نوت
و سور prs alas «ew We a کح
و روج
ee تیه و + ee ee aa Formal) منظم
ب ا eer)
ملي ا ا وس ووه
sph ال
Se ee ter eestor eter eet
eon ee er CO nal ied
صفحه 19:
bene ie eee eee es
صفحه 20:
انتتخر ی
استخر شنا در ر باغهاى خصوصى احداثمیشود و در پاركهای عمومی؛ استخرها نقش آبنما
را دارند و در بعضی موارد» برای بازی از آنها استفاده میشود. مانند استفاده از قایقهای
موتوری و پایی. اینگونه استخرها در اوایل قرن بیستم به شکل مستطیل؛ بیضی يا به اشكال
هندسی منظم ساخته میشدند. در قرن حاضرء در طرح اینگونه استخرها تجدیدنظرهایی شده
و اشکال هندسی نامنظم با خصوصیات بهاشتی بیشتر. تزیینات نوری و تولید امواج در آب»
تفنن خاصی را به همراه آورده است. به طورکلی عمق استخرها برحسب موارد استفاده و سن
استفادهکنندگان» متغیر است. برای احداث استخر ابتدا مکان مناسبی در نظر گرفته میشود. این
مكان بايد از هر نظر برای بازدیدکنندگان جاذبه داشته باشد. علاوه بر آن روباز و آفتابگیر و
حتیالمقدور کبشیب باشد.
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
یبایی آب نیست؛ بلکه در روژهای خشكك و
را فزایش میدهد و فضای دایتیری
earls ۱
2510007
واردها به سه كروه اصلى تقديم
تس ,
كنا
عقوارههاى ريزشى (||أم5) :
فوارههاى جينده (501351).
|
فوارههای کوتاه و نیرومند مناسبتر است. ارتفاع فوارهها نباید
11 2 1
PIB Sey eee rca ee Dee
Peter e ee Ne ee ein ie)
I SRTGE mein Co bers ees ree cee)
برای ایجاد فواره استفاده شود.براى تمليش فوارءها در شب
جراغهابى در زير محل ريزش أب استفاده مىكنند كه با
0011 yer ee See TET)
[0 see ee
7 rer cere
محيط مريخشد. در صورت وجود كياهان
۱ arc)
تلاطم ستگین آب عبر خواهد بود. اما که
1 eee ge fe
1011۳۷
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
آب در دوران اسلامی
معماری حالت کاربردی پید مى كند . معماران ابن دوره كاملا أكاهاته سمی کردند تا بر طبیعت تسلط یافته و آن را به نظم در آورند .نها به کمک منطق و تکنولوژی زه
انىداده و أن را خنى ثر ساغتد .قل از اسلام معمارى به سوى اب مى شتقت و در كتار أن آرام ميكرفت . بعد از اسلام معماران با شناخت قوانين فزيكى رقتار
درك نقش و تمل و اقباط أن ب سان ؛ أب را دورن معمارى ار ید شد درش هی دورن فلا متجلى شده و به نجوى مركزيت و وحدث در مصاری در
لامى ما شكل تكامل بفقه مركزيت أب در معمارى را داريم حركث بر
و تهرهاى روان أن الكوى الهم بغش معماران شد. در بعضى ليه هلى قرآن از أب به صورت
شد و أب جارى لشاله حيات و tS) دی ماش .<< هركه از خذا ميرش اطاعت كد اورا به بيشت هلى داخل خواهن كرد كه در ن نهر ها روان لسث >سو يا (خدا كس راكه ايان
أورد و كارخاى شايسته ميكنند به بهشت هاى كه نهر در أن جارى است داخل خواهد كرد.)در آياتى ديكر أب هديه خداوند و يادكارى است كه هستى از أن زاده ميشود (آنان كه كفر ورزيدلد يأ نديدتد كه
زمين بسته بود و شكافتيم و آب هر چیز را زنده کردیم پس چگوته ایمان نمی باورند در ادييا ت وعرقان مراد از أب معرفت اسث چناکه مراد از هبات نبز معرفت است . آبه حیات کنیه از چشمه
جرا گرد. هن تیب آجان در سافت و تریب نیما ود شدکه عل نتنآ ت .لب در مرک کوشک ها و با
س كاروان سراها و خانه هاو غيره ظاهر شد در معمارى ايران مركزى و كرير: اب و زندگی بخش استه سیب معماری آب نار ها پیب ها + ساباط ها
et Oasis
صفحه 36:
صفحه 37:
Se oS i a
أعلاوه بر نقش تطهير خود جنيه نسادين نيز دارد آب هم سعبل زندكى و صم سميل.
منافيزكى عمل مبکند. طییعت آب پاک و مقدس است وچ
Pearce
ang Lass ge )1 آ ویو 008 اي الاين
۳ با آب تل لا jal cl pn زو
| باب دوتساق می شود aged آن حر ذهن انسان جار
sis | مرمساجة آب به شككل نجايان عي شود
شراب ریا
pan gh Syn راک
[as Mots ug
2 "سك ال وزودى اأبيراعة الي
2 vi incr
صفحه 38:
صفحه 39:
-
|
ا ا ا enn
جلوى در ورودى اغا دز عمق زياد از سطح زمين فى سافتند شايد ون أن
روان روكذر كمياب بود و ناجار از أب كاريز ما و باياب ما استفاده ميكر:
1
211111111 O epee Er A Bere Ps
1297 یاب به قدری زیاد است که در پاگرد پله های ورودی شبستان
Perce eee a eer ee een amen © oT
See ea ae aa
ete ee ene
5000
0
0
Sec nail
يي سس كيج وعد at Sie
هشه صلهی در پیش ا ا
شيخ لطف اله در فرم تاريخ قود حوضى در پیش خن خود داشته است مسجد
0
ee eS ree reg
صفحه 40:
صفحه 41:
التاكتعاتى غوطهور زير-أمواج-مريا طرحى متفاء
ساختمانهای
1
از
است كه امسال در ميان طراحى آسمانخراشهاء نظرها
است. آيا مايليد صبحانه خود را با ماهيان دريا تقسيم
تابه حاليه ليزفك كردمليد كه ولقعا در أيندم ساختمازهاوروىزمينبه :
اشكلوخولهند بود و AS) باجا نحو خولهد بود؟ الام ما ما قيلط
بنج سال اسث كه مجله اموولو ميزيان رقابتهلى .به ككزارش ياب سايئس
انخراشهايى است كه متعلق به أينده هستند. معمرلا كسانى كه وارد اين
اختمانهاى عظيمى را در ذهن دارند که از هر ساختمان و سازای که
.تا به امروز ساخته شده بلندقر باشد. اما امسال داستان كمى متفاوت است
امسال يكى از شركت کنندگان در اين رقابت تصميم كرفته مسير خود را كاملا تغيير
بدهد و در جهت عکس بقيه طراحان حركت كند. بايد بدائيد كه طراحى اين شركت
كننده؛ تاثيركذارترين طرح در رقابت امسال است. وى با كم كردن از ارتفا:
ساختمانش مستقيم به سراغ دريا رفته است. اين ساختمان شناوره خودش
خود را تامين مىكند و مىتواند به زير امواج فرو برود
صفحه 42:
صفحه 43:
در عق ۱۰ vSsds Water DISCUS
متری دریا در دبی ساخته خواهد شد اين هتل
0 منحصر به فرد از دو ساختمان به شکل بشقاب پرنده
تشکیل شده» که یکی در روی آب و دیگری در
زير آب قرار می گيرند. طراحی این هثل عجیب و
انجام شده و مهمانان 207] نوآورانه توسط
اند در ۲۱ اتاق زير آبی آن که در عمق ۱۰
متری دریا قرار دارند اقامت کرده و زیبائیهای
,طبیعت زیر دریا را از نزدیک مشاهده کنند
این هتل همچنین دارای استخر شناء مرکز
غواصی, رستورانهای مجلل» ایستگاه هوای
اضطراری اسکوتر زیر آبی و زیردریایی جهت
اکتشاف در اعماق دریا می باشد. مسلماً اقامت در
این هتل لوکس و دیدن زیبایی دریا برای کسانی که
چندان تمایلی به غواصی ندارنده تجربه بی نظیری
خواهد بود
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
ite
Bet
صفحه 50:
۱ ۷ 1۱۳
5
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
بارك ملى بلوستون a
رت
2.0 ws Seo OU Fees | ePraPSTEST
وابومينك. آمريكا نس
1# لغرب 211-75
عبارت: SI
=
2
ue tee 2 ت: کلمه ناش
ae
Ka eee ۶ مختصات
on
| GA
11
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
کابرد اب در معماری_
صفحه 71:
اشكر يلاها وات ماه دران تاعت ريا حتفي ولا
فضا حار خی موی بت وى د فمرا عل مه رای
صفحه 72:
صفحه 73:
در فضای داخلی ویلا ها علاوه بر ویوی زیبا به معتدل گردن هوای ساختعان کمک
می کند
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
os 595
معماران هنز خود زا جزروى اب هاى روان جا
اسازهعاى زيباتى عهجون بل نشان هى دهند
صفحه 77:
صفحه 78:
۱۵ للع ع ال ١
صفحه 79:
0 tes Oe cee Carae Peg Or RCI ENP Te Te IPP Pry
پیرآمون و یک محیط مرثی را اهذا هی کند. و جمع شدن سایع ور پشت آنها به اجسام
1
011001001 Wes wv ppret Serene tereer Renn Ere wen
1 ۱۳ ۲ ۳ ee peace ean
خود مختاری مي نختند و هم زمان, واستگی های آنها,را محدوفمف ؟
Pip ree ye prety a een wee
preemie pimp
ae
5
صفحه 80:
برای اسبان ضای نخستین: نورب عنوان مسیله ای اميه و زان عسوب فى شح اشعه هناى بز انرزي نور كه
از فاصله دور خورشيد به زهين منعكس من شوند, به احساس و .درك انسان اوليه از امكان شكل اساسي مى دهد.
ابن نور كه به وسيله ئ بازشوهايئ به داخل فضلهاى ساخته شدهى او كشيذه عى شد! اين امكان را به انسائى كه
داخل آن سگونت داشت می داد که وجودش را در ارتباط بت محیط اطراف درك كند و بفصفد
۳65۵۵۱
صفحه 81:
Be eee ey SR Le Pr Te ee STS Tee eS SE Rs ee Teo ES a
OTS ped ed eee) Red ee) Dee ی ok ey
SOE een reed oe Tne teri oo Ponte Sed RE erect ae Ee SES Sores)
نور یه تنهایی نمی تواند ظهور دلچسبی داشته باشد. حتما باید در کنار تور تاریکی هم وجود داشته باشد تا نور موجودیت
خویش را به وجود آورد. تاریکی است که درخشندگی نور را بر می افروزد و قدرت نور را آشکار می کند.
صفحه 82:
صفحه 83:
AES ای و ی له
ct ae a ak aoe
موثر ترین روش استفاده از نور خورشید تامین روشنایی با نور طبیعی است. حتی بهترین لامپ رشته ای در
مقايسه با نور خورشيد برای تامین ایی؛ به میزان بیشتری انرژی الکتریکی برای هر متر
۱ ل Re LS ee Oe La
Rei en eaerer yc rreraemren
Ree ET eo nL ele ee eT et aie ae
ممکن است. نور شکن های بزرگ پیش ساخته از بتن؛ که را
استفاده کرده نمودی زیبا از این اشکال تازه را به نمایش گذاشت
صفحه 84:
صفحه 85:
نمونه ی دیگر. مرکز طراحی در لینز استرالیا. کار توماس هرتزوگ است. در اين پروژه. از
سیستمی استفاده شده است که ة انعکاس و ختتی سازی پخش تور طبیعی را دارد
در استرالیا - توماس هرتزوت سا هر کز طراحی
صفحه 86:
Le eee eet ete Eee ee Pee ES eter Tes Ese rre
بستم باعث بروز مشکلاتی شد. هنوز هم شيشه یکی از مصالح تضمین شده با کارایی خیلی خوب در معماری خورشیدی است
جیدز کارپنتر» معمار و طراح شيشه و نور نیویورک؛ از شیشه دیاکرومیک برای ایجاد تأثیرات نوری استفاده کرده است. در محلی که از
برلى كار ذر كليسا بيشنهاد ذاده اسثه بيثنده به محضن مواجهة با اشكال هننسى تاشى الل تورءابة اهميث ان ايذه و.حنضور أن به غنوان
يك هدف از ابتداى شكل كيرى طرح بى مى برد. از آنجا كه اين برخورد الزاما به بهيئه سازى در مصرف برق نمى انجامدء واضح اسث,
.که جستجوی روش های جدید برای مطلوب کردن کاربرد شيشه به عنوان یک ماده ی ساختمانی مورد نیاز است
اشيشه الكتروكروميك:دستاورد جالبى است كه از طريق افزودن خواص متحرك به يك ماده ثابت به دست آمده اسث. شيشه ى
الكتروكروميك» با استفاده از جريان الكتريكى به مدت جند ثانيه مى توائد به يك سطح كدر تغيير يابد
FS 11 emer reer ern enter)
راجرز دنبال کرد. مایک دیویس یک شخصیت پیش رو در کشف زمینه های جدید در تکنولوژی شيشه محسوب می شود. از فعا
1 Tete on | nes enone IP cre ear
Sree Corre
a ala ray mTOR Borie nee errs
است که نور طبیعی تلطیف شده را به شکل بهینه در اختیار قضاهای داخلی قرار می
کی نی وی ان سس 0
55
صفحه 87:
صفحه 88:
یکی از زمینه های مناسب برای مطالعه و تحقیق. بررسی امکان کاربرد گازها:
مایعات و حتی اجسام پا مواد ارگانیک است که می توان آنها را بین دو جداره
ى شيشه يا به نحوى كه به خود شيشه شكل دهندء استفاده كرد. به همان
.صورتی که در جام های شیشه در ساختمان لویدز لندن به کار رفته است
هنر استفاده از نور طبیعی برای ایجاد تأثیرات نمایشی, هنوز هم یکی از
موضوعات مورد توجه در معماری است. در این زمینه فناوری های جدید.
.امکانات جدیدی را پیش روی گذاشته اند ۱
ساختمان رایشتاگ برلین محل مجلس جدید آلمان است که توسط نورمن
فاستر و شرکاء اجرا شده است. ایده ی مبتکرانه اين پروژه در مورد مسئله ی
انرژی, نهایتابه سازه ای با نمود بیرونی در بالای ساختمان با قابلیت هدایت
نور انجامید. اين تعبیر جدید از یک گنبد» که جایگاه بازدید کنندگان است, نور
طبیعی را به واسطه ی صدها آینه ی تشکیل دهنده ی قیف میانی, به بخش
زيرين ساختمان يعنى مجلس منعكس مى كند
صفحه 89:
صفحه 90:
یکی از اجزای شاخص بانک هنگ کنگ, کار دفتر
فاستر, آتریوم تامین کننده ی نور طبیعی در
ساختمان است. تامین نور در اين ساختمان از راه
بازتاب نور از سطح دو آینه ی بسیار بزرگ میسر
شده است. صفحه ی جمع کننده ی نور آفتاب در
نمرون از ضندها آینه ی کوچکه که:مسیر تور آفتاب
را دنبال کرده و آن را به سمت آینه ی مقعری در
بالای آتریم می تابانند, تشکیل شده است.
اين آینه ی مقعر, نوررا به درون فضا و حتی زیر
کف طبقه ی شيشه ای ساختمان هدایت می کند.
اسکیس اولیه ی نورمن فاسترف به بهترین شکل
نحوه هدایت نور به زیر زمین را نشان می دهد.
صفحه 91:
صفحه 92:
ذان های قدیم که مانند امروز داراى كابينت هاى ثابت و جاسازى شده و ممل مشفصى براى اجاق كاز. يفجال و ديكر
وسايل آشيزفانه تبودند. توريردازى اغلب به وسيله يك هراغ آويز سققى كه در مركز سقف آشيزفانه نصب مى شد انجام مى.
كرفت. جرا كه اغلب فعاليت هاى دافل آشيزفانه (مانند آماده سازى مواد غذايى) بر روى ميز وسط آشيزفانه انجام مى شد. اما
آشيزفانه هاى امروزى با رديفى از كابينت هاء اجاق و يفهال جاسازى شده به موازات و در کنر دیوارهای آشپزفانه نیازمند شیوه
ديكرى 1[ نوريردازى هستند. در شيزفانه هاى امروزى قسمت اعظم كار در آشيزفانه بر روى سطع كابينت ها در كتار اجاق كاز ويا
شير آب و سينك ظرف شويى انجام مى شود كه در اغلب آشيزفانه ها همكى در كنار ديواز قرار دارند اما هتوز جراغ هاى سقفى ا[
وسطا سقف آشيزفانه آويزان هستند. در نتيجه افراد اغلب يشت به منيع نور و در زير سايه فود مشفول به كار مستند و هنكام كار
از نور كافى برفوردار نيستند. با توجه به تغييرات ساختار آشپزفانه های آمروزی نسبت به کذشته. ما در بخش هایی از آشپزفانه که
اغلب مهل انجام كار محسوب مى شود به نور كافى نیا ایم. مانند سطع روى اجاق كاز. سينك ظرف شويى و سطوع روى كابينت.
ها که برای آماده سازى وسايل آشيزى و مواد غذايى مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر نياز به روشنايى در اين اماكن. فضاى
کلی آشپزفانه نیز باید از نور کافی برفوردار باشد. همچنین در بسیاری از آشپزفانه ها بعضی از كابينت ها با درهاى شيشه اى و يه
صورت ويترين سافته شده اند تا از آنها براى به نمايش كذاشتن ظروف زيبا و تزئينى استفاده شود. اين كابينت ها نيز نياز به
.نوريردازى دافلى دارند. به اين ترتيب ما نیاز به یک ممموعه منابع نوری داریم که هریک به صورت مداگانه قابل کنترل باشتد
صفحه 93:
صفحه 94:
اکر آشپزخانه شما محل صرف غذا نیز هست استفاده از راغ های سقفی که ارتفاعشان
قابل تنظیم است درست در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراع ها می توانند
هنكام صرف غذا روئ هيز را به خوبى روشن كنند و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود
.فضایی IS آشپزخانه را روشنایی بیکشند.
صفحه 95:
بالاى آينه نيز ضرورى است اها توجه دا:
فلونورستت استفاده نكنيد زيرا نور اير
.تصوير شها را با رنگ های *
باشید که برای اين منظور از چراغ هایر
چراع ها موجب برخی از رنک ها شده و
صفحه 96:
نورپردازی قسمت های مختلف خانه. هال ورودی. راهروها و راه پله ها را نیز فراموش
نکنید. این اماکن در هر خانه ای باید از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص رات يله ها
که در حفظ ایمنی و سلامتی خانواده و میهمانان اهمیت به سزایی دارد. در اینجا ایعنی.
مهم تر از زیبایی است و بهترین روش نورپردازی روشن کردن مسیر حرکت و سح روعر
يلكان با چراغ هایی است که به دیوار نصب می شوند و نور را به طرف پایین می تابانند.
استفاده از چراغ های دیواری کار تعویض لامپ را نیز ساده تر می کند
صفحه 97:
صفحه 98:
1 Cp] CES Cee ae Career
|
۳ IP OECD ORSON EN PINS Pe FO
EDS Sirs Cet eNO Cl Mv) etsy een eC CR Cec
Sterol ا ee ke RS Te Morel oT eRe St eRe ee eS oc
0 e eae CCA seme eter aera CS ROTC bet meer ae Cees
RCS SC se tl Cer ene ones ا
Cote pen ieee eae ree ee eee ae eee ا ا OTE)
... نور همچون رواق, تابش بند, سایه بان, ساباط, جامخانه. روزن. روشندان, شباک و
صفحه 99:
Py vias
tne ب
DEWAR
Ra ie
صفحه 100:
ابزار و وسایل روشنائی
20 TLS) Ob ea new L SCE Ete AB ten Yee MOND al Teco ese CR aL
St ne eRe eS Rta ee ee Ce) Re RL We ea OR
NYA CP Rat Re en ECS ARC VoL NV Toe RETA Pa Cea EVI Ley NS ROO}
(مينه روى آوردء
اين وسيل كه در eae 9 'عى براى (وشنائى بخشيدن محيط اطراف در هنكام.
تاریکی شب ومد ال و اند 5 nn CRC RT) wo 00
شمعیا اچراغ
كتسجد شيخ 0 بت یت در دوزة ى صفويا
a 3 و
ath
پا
ان (مان) پیدامی -کند
ا 000
nea Se) Ca Re ل ا
کوتیک یک نمونه منمصر به فرد می باشددر دورهى فود مى با 7
eo
صفحه 101:
حضور دارد. عضوی از
انى از حركت به سمت
است
a
در صورت a
معاصر خِيرَقَ"به غير از حقيقت است. حتى اكر خلاف آن باشل
Satu و خلوس دارد که با متاصر شکب 9 خر ۳ ۲
22 kere)
۳
صفحه 102:
۱
ee BE Cl een Aare Len erie Cem nerd]
ea eee Tere يي ery
۳
صفحه 103:
چندنمونه ازسازه هایی که در آن اب ونور ترگیب شده اند
صفحه 104:
صفحه 105:
صفحه 106:
صفحه 107:
ا
تاد مجنلا 6 توت ee
donot listen toththentthere are pepole who
hurt us and they 0000 leave ascar ,but there
and, ها Acta ودع are pepole who simply
be
the mak us for e a ۶ ل 5 زین 0
۱۱۹۰۹۹۱-۵133 ۳
یت سب با 9 سس ار
اد ل مود
re ۴ ۲
a 5
9 on Have nice dé
