صفحه 1:
صفحه 2:
:ارائه
صفحه 3:
ديه باون ۱1۱۶۹۱ oles ais تخصصى بين مراع و
شاوره است . مراجع شخصاً قادر به حل مشکل روانی خود نیست و
برای دریافت کمک به منظور حل مشکل از مشاور که در حل مشکلات
ils, مهارت دارد بازى ف Melb
* با توجه به تعاریف فوق , می توان چنین نتیجه گرفت که مشاوره فعالیتی
تخصصی , هدفدار ويا بين مراجع ( فرد مشکل دار ) و مشاو ( کسی
کر له ت روابى تخصص دارد ) اديت كه
در آن مراجع در یک جو مملو از تفاهم و همدلی , آزادانه و صادقانه به
طرج مشكلس با مشاور من بردارد و بس از تجريه و تخليل موصوع و حور
شناسی بیشتر و عمیق تر , با کمک مشاور به تصميم كيرى مناسب و نهايتاً
صفحه 4:
R222
کم < 2و
صفحه 5:
۶ مشاور ممکن است در مسائل جنسیتی کلاس های آموزشی با
موضوعات بهبود مهارت های اجتماعی, مقابله با خشونت, حوادث و آسیب
های مربوط به مدرسه یا جامعه برگزار کند. نوع ارتباطات و رفتار های
اجتماعی مناسب را در مدرسه و جامعه را برای دانش آموزان تشریح کند
یا سمینارهایی مربوط به مهارت های تحصیلی, عادات مطالعه و مدیریت
زمان ارائه دهد.
صفحه 6:
* معفولاً هدقهای یک دوره ی راهمابی تحصیلی به ترئسب زیر طبقه بندی
می شود.
zl
2°
oe
4٠
aye
برنامه های تحصیلی مربوط به آینده
pee
فعالیتهای هنری
فعالیتهای مربوط به حفظ سلامت جسمی و فکری
رشد علائق اجتماعی
صفحه 7:
۶ شرایط لازم برای انجام مشاوره تحصیلی همانند ساير مشاوره هایست .
معمولاً در مدارس اتاقی با عنوان اتاق مشاوره وجود دارد , دانش أموزان
فى توانئد به صورت مستقيم يا از طرق صندوق مشاورة با مشاور ارتباط
برقرار كنند. ياسخهاى خود را نيز مى توانند بطور مستقيم از مشاور
ات کت باه مرت ناسا در وس تاره ماک
صفحه 8:
* اغلب افراد در جلسه امتحان و پا قبل از آن درجاتی از اضطراب را دارا
هستند. دانستن مقدارى اضطراب در شرايط امتحانى كاملاً طييعى و هی
ee . جون موجب بالانكه داشته شدن سطح | فرد
شده و و د مى بخشد. اما د تیکه میزان این اضطراب
شه و عملكزه أو را بوزود عت خشد اما در صوريكه ميزان أبن اصسطرا ٠
مشاور رت اجه كقر با امور ش تايوه ضح مه با يردن
کارت ال ای مر ری تس ای راتسا صی تر
ارجاع داده می شود.
صفحه 9:
* یکی از اجتماعی نهاد آموزش و پرورش است که مسئولیت مهمی
در تربیت کودکان و نوجوانان بر عهده دارد از همین جا به خوبی معلوم می
شود امروزه آموزش و پرورش بیشتر به شکل رسمی و شهری و سازمان
یافته درسطحی گسترده جریان داردوارتباطی تنگاتنگ با رشد آخلاقی ,
فرشكى » اجتماعي و توسعة ى علمى , صنقتن و اقتصادت دارد.
نگاه گسترده به نقش آموزش و پرورش ه عنوان عاملی مقثر در فعلیت
ی که انا ای و اه ار
گتان Sie se, Ss] sie. als ela In
های لازم در افراد برای زندگی و بالاخره تسهیل سير حرکت وجودی آدمی
به سوى كمال : قرب الى الله . (اهميت أمروزه ى ایس هاداعتماعی را
بيش از ييش نشان مى هد.
صفحه 10:
۰ گسترش کمی آموزش و پرورش نشانگر گرایش و استقبال همگان به اثر
بخشی آین نهاد ee ee
بی وقفه ی تکنولوژٍی است که این دو بر پیچیدگی و ظرافت جریان آموزش و
پرورش افزوده است . بنابراین برای اهراف ی oS
شخصیت کودکان . نوجوانان باید Slee راهنمایی به خوپی استفاده کرد .
نقش راهنمایی در آموزش و پرورش ا است که عده ای از
ls by lal lb و تربیت گفته اند و بعضی راهنمایی را تسهیل
كتنده ى جريان تعليم و تربيت من دانند أكر نربيت را به معنى نشو و نما
volo + زیاد _کردن . برکشیدن و مرغوب پا قیمتی ساختن و به حد اعتدال
سوق دادن wool بدانیم , و اگر تعلیم را رشد دادن آدمی در بعد شناختی و
عقلانی , تزکیه را پاکسازی نفس آدمی برای رشد یافتن , و غرض از هر aw
راه را ( رشد دادن آدمی ) و تحقق گوهر آدمی بدانیم , راهنمایی را آمری
ر موثر و تسهیل کننده ی جریان رشد و کمال آدمی خواهیم یافت.
صفحه 11:
مشاوره تحصیلی
ون ) |
۱
صفحه 12:
۰ مشاور مدرسه با شتاسای منافع قوب ها و توانایی ها از طریی ارریای
به امادكى تحصيلى دانش آموزان و انتخاب رشته مناسب با حفظ
أستانداردهاى علمى و تعيين اهداق موفقيت تحصيلى كمى مى کنند.
صفحه 13:
* مشاوران مدرسه اغلب در مورد اختلافات با همسالان. معلمان پا والدین
مشاوره تخصصی می دهند و این خدمات درمانی را در طول ساعات
مدرسه ارائه می دهند.
صفحه 14:
* مشاوران علاوه بر آموزش هایی در مورد مشکلات یادگیری و نگرانی های
روانشناختی معمولا در کودکان و نوجوانان آشکار ro شود. مي توانند
در مورد نگرانی های سلامت روان, ارجاع. توصیه هایی در قالب آموزش
وه وال رن | a دهند.
صفحه 15:
موارد يارى دهنده به مشاور
مدرسه
صفحه 16:
* اتاق مشاوره مناسب
* فضای فیزیکی و روانشناختی اتاق مشاور تاثیر زیادی در انتقال پیام به
دانش آموزان دارند, استفاده از رنگ های ملایم و گیاهان زنده می تواند
ه باشد
٠ برد مشاور در سالن مدرسه
* زنگ های تفریج توجه دانش آموزان به بر به بردی که روی دیوار می بینند جلب
می شود. محتوای برد و تنوع رنگ مطالب برای جلب توجه آنها تاثیر
بسزایی دارد
صفحه 17:
صندوق انتقادات و پیشنهادا
وجود این صندوق برای درستی از وضعیت انتظارات بچه ها و اطلاع
از اتفاقات درون مدرسه برای یک مشاور ضروری است, دقت كنيد كه
صندوق دور از دید پرسنل مدرسه و فضای شلوغ باشد. روی برد مشاور
می توانید در مورد این صندوق اطلاع رسانی کنید
همیاران مشاور
معرفی بچه های مسی مسئولی پدیر Glens ola ler ly
تسا اور ار بين دانس آمودان کلاس باری دهت ات هیارا
ای ات ساسا OLS Geb ee MeL oes ace
مشاور هستند
صفحه 18:
* ارائه ی کارگاه های آموزشی با برنامه ریزی و اجرا همراه نقویم محتواى
ظم به مدیریت مشاور کمک خواهد کرد, بدون شک مسابقات و تقدیر
از دانش آموزان فعال نیز برای پیش برد اهداف آموزشی کارگاه موثر
ست
صفحه 19:
صفحه 20:
بل ی یس ی
کنند, مسئول پایه عهده دار مشاوره و نظارت بر عملکرد آموزشی دانش
وان نی باب اس كه يا مشاور iS Cons [see anys ارات هر
بان يي سكول بره در تار oe ah سول با اط بان
معلمان و مدیریت مدرسه است و بر حسن اجرای محتوای آموزشی هر
درس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه مورد نظر نظارت می کندء
ی ی ری یز را تقسیم بندی می کند و براساس
درسی دآنش آموزان با مدبریت برای برگزاری کلاس های جبرانی
هماهنگی انجام می دهد.
صفحه 21:
* الف - رشد و تکامل ( خود) اقدام به کاهش اضطراب - سازگاری -
اما ری وین بش با هت ود - شاركارى بای وم
aS
* ب- کارایی تکاملی : رفع تعارضات و مشکلات فرایند رشد - تسلط بر
شیوه های برخورد , حل مشکل . تصمیم گیری , کفایت نفس .
*ج- عزت نفس : خود آگاهی - خود پذیری - اعتماد به نفس - صداقت
بازخود
* د- خود شکوفایی : شکوفا کردن قابلیتهای عقلی , عاطفی , اجتماعی
صفحه 22:
* دانش آموزان یکی از قطبهای جریان آموزش و پرورش است . آموزش و
پرورش زمانی موثر و مفید خواهد بود و به درستی انجام خواهد پذیرفت
دانتش اموران ار اماذكى كافى در ابعاد جسقى . Pade Need
اجتماعى و اخلاقى ترخوردار ناشة جناي دانش آعوران ees WEG!
تاراح و كعار باسد . فورش و رواش أو يدرسسي عقلى تذواهدت ور و
مطالب ارائله شدة بخوبلى بادكيرى تخواهد شد. در این مورد ازطریق
اضيا ا مسار هال دانش آموزان و کانواده أو را با نكات
ضرورى در زمينه هاى مختلف به رفع مشكلات و نارسائيها اقدام كرد .
میق راهتمایی و مشاوره می توان به Huy ور بای از مود 2
درت ورزید و دانش آموزان را برای آموزش و پرورش آ
: een
صفحه 23:
* برخی از دانش آموزان ممكن است دپار افت تحصیلی شوند برحی از
این دانش آموزان خود به مشاوره تحصیلی مراجعه می کنند و برخی
توسط مسئولین مدرسه به مشاور مدرسه معرفی می شوند. در هر حال
مشاور تخصيلى به برراسى علل مختلف ام cles می راز و رات
پررسی احتمال وجود عمل حانوادگی از خود داتش آموز و خانواده او کمک
می گیرد. عوامل مدرسه را نیز مورد بررسی قرآر می دهد و همچنین به
بررسی سلامت جسمی و روانی دانش آموز می پردازد.
صفحه 24:
٠ شناخت و پدا کردن علت افت تحصیلی در كام اول قرار دارد. بعد ازييدا
كردن علت + مشاور ب كم ila اموز و در صرورت زوم خانواده و
مسئولين مدرسه بد رقع أن علت أقدام فى کنند SS راهتاممازی بد
دانش آ Se eee فت او مورد پیگیری
قرار مي كبرد ase رای را ی ی ی
ادر افدرش شيو ها upsell) ual وهای درا 2
تغییرات اساسی و غیره خواهد بود.
صفحه 25: