اجرا و تفسیر وکسلر بزرگسال
اسلاید 1: آزمون هوش وكسلر بزرگسالان
اسلاید 2: مقدمه:مدتها از آزمونهاي هوشي كودكان براي سنجش هوش بزرگسالان نيز استفاده مي كردند ولي اين آزمونهاي هوشي براي سنجش بزرگسالان چندان قابل استفاده نبود و به دلايلي مورد انتقاد قرار گرفت:
اسلاید 3: 1-بسياري از آزمونهايي كه براي سنجش هوش كودكان نسبتأ خوب هستند(براي اينكه آزمونهاي رشد هستند)براي بزرگسالان بصورت آزمونهاي استعداد در مي آيند و از لحاظ اندازه گيري هوش بزرگسالان هيچگونه اعتباري ندارد.2-ارزشيابي بر اساس سن ذهني در بزرگسالان مفهومي ندارد زيرا رشد ذهني از 15-16 سالگي به بعد متوقف ميشود.
اسلاید 4: به طور كلي آزمونهاي بزرگسالان بايستي داراي شرايط زير باشد:الف-از سئوالاتي استفاده كنند كه با بزرگسالان سازگاري داردب-درجه بندي آنها بصورت نمرات استاندارد يا رتبه هاي درصدي باشندج-براي سنين تقويمي مختلف درجه بندي هاي جداگانه داشته باشند
اسلاید 5: مفهوم كلي هوش:وكسلر در تدوين مقياس هاي هوشي خود،هوش را چنين تعريف كرده است:استعداد كلي فرد براي انجام دادن عمل هدفمند،تفكر منطقي و برخورد مؤثر با محيط ._بنظر وكسلر هوش از عناصر يا عواملي تشكيل شده است كه جداگانه قابل تعريف و اندازه گيري هستند ولي در عين حال كاملأ مستقل نبوده وبا يكديگر همبستگي دارند وهوش كلي نتيجه تأثير متقابل اين عوامل بر يكديگر است.بنابراين با اندازه گيري هر يك از عوامل و از تركيب انها ميتوان هوش كلي را بدست آورد.
اسلاید 6: تاريخچه تدوين مقياس هوشي وكسلر بزرگسالان:وكسلر در سالهاي دهه 1930 مطالعه روي تعدادي از آزمونهاي استاندارد را آغاز كرد وبراي ساختن مجموعه اوليه مقياس خود 11 خرده آزمون را انتخاب نمود، پژوهش او از اين مفهوم كه هوش ماهيت كلي دارد مايه ميگرفت،او خرده آزمونهايش را از بخش هاي مختلف آزمون تجديد نظر شده استنفورد بينه (درك و فهم،محاسبه،حافظه فراخناي ارقام،شباهت ها و گنجينه لغات) و نيز از امتحانات گروهي ارتش(تنظيم تصويرها) اقتباس كرد.
اسلاید 7: وكسلر اين خرده آزمون ها را با هم تركيب كرد ودر سال 1939 با عنوان مقياس هوشي وكسلر بلويو منتشر ساخت.اين مقياس با برخي نارسايي هاي همراه بود كه در درجه نخست به روايي و پايايي خرده آزمونها حجم معرف بودن گروه نمونه هنجاري آزمون مربوط ميشد.بنابراين مورد تجديد نظر قرار گرفت ودر سال 1955 تحت عنوان مقياس هوشي وكسلر بزرگسالان (WAIS-R) مطرح و آخرين تجديد نظر آن در سال 1997 بوده است.
اسلاید 8: معايب اجراي آزمون هاي هوش كودكان روي بزرگسالان :1_ محتواي آزمونهاي كودكان براي بزرگسالان جالب نبود در نتيجه انگيزه پاسخگويي كاهش مي يابد در نتيجه از روايي بالايي برخوردار نخواهد بود 2_ تأكيد بيش از حد بر سرعت و محدود بودن زمان آزمونهاي كودكان بزرگسالان را با دشواري روبه رو مي سازد 3_ هنجارهاي سن ذهني كودكان براي بزرگسالان نا مناسب است 4_آزمونهاي كودكان بر مبناي رشد كودك تهيه مي شوند در صورتي كه بزرگسالان از نظر هوشي در حال پسروي هستند
اسلاید 9: معرفي آزمون :مقياس تجديد نظر شده هوشي وكسلر براي بزرگسالان كه با علائم اختصاريWAIS-R نام برده مي شود از يازده خرده آزمون و دو مقياس كلامي و عملي تشكيل شده است مقياس كلامي داراي 6خرده مقياس از 11 خرده آزمون و مقياس عملي (غير كلامي ) از 5 خرده آزمون تشكيل شده است هر يك از اين 11 خرده مقياس نقش اساسي در اندازه گيري كاركردهاي هوش نشان مي دهند كه در ذيل آورده شده است:
اسلاید 10:
اسلاید 11: ويژگيهاي مقياس هوشي وكسلر بزرگسالان:1-آزموني است كه در آن آزمودني بر حسب ميزان موفقيت خود امتياز ميگيرد ونمره خام به نمره تراز شده تبديل ميشود.2-يك آزمون مختلط ناهمگون است كه از 11 عنصر تشكيل مي شود وسئولات هر يك از آنها با دشواري فزاينده اي تنظيم شده است.3-نمره گذاري خيلي ساده تر از مقياسهاي قبلي است.پاسخها درجه بندي شده است 4-درجه بندي براي همه سنين در شرايط عيني انجام گرفته است5-دو جنبه بنيادي هوش (كلامي و عملي)به طور جداگانه اندازه گيري مي شود6-ماهيت سئوالها متناسب با علائق و رغبتهاي بزرگسالان انتخاب شده است
اسلاید 12: توصيه هاي مهم براي استفاده كنندگان از آزمون:1-براي سنين بالاي 17 سال استفاده شود(براي اين سن طراحي شده)2-تا زماني كه آزمونگر دوره خاص اجراي اين آزمون را نديده و تمرين عملي نكرده است از اجراي آزمون خودداري كند3-آزمون با دقت و بر اساس دستورالعمل اجرا گردد و به دستورالعمل ها وفادار بماند 4-آزمودني را براي اجراي آزمون آماده نماييد5-........
اسلاید 13: محاسن و محدوديت هاي مقياس هاي وكسلر:الف.محاسن:1-آساني اجراي خرده آزمونها2-داشتن دستورالعملهاي روشن و دقيق در دفترچه راهنما3-آشنايي پژوهشگران و مجريان آزمونهاي رواني با اين مقياس ها4-سابقه طولاني در ارزشيابي هاي مستمر متخصصان باليني 5-تعيين نقاط قوت و ضعف آزمودني با توجه به داده هاي روشن و دقيق خرده آزمون6-كمك به سنجش متغيرهاي شخصيتي
اسلاید 14: ب.محدوديت ها:1-در مقايسه با آزمون استنفورد بينه دامنه هاي انتهايي هوش را به دقت اندازه گيري نميكند2-نمونه ها به طور كامل معرف جامعه نيست3-اين مقياس ها نياز به پيشرفت،انگيزش،خلاقيت و مردم آميزي را نمي سنجد4-برخي سئوالها به هوش مربوط نيست و جنبه معلوماتي دارد
اسلاید 15: 5-روايي بعضي از سئوالها رضايت بخش نيست6-دستورالعمل ها در همه موارد روشن نيست7-خرده آزمون هاي اطلاعات عمومي و خزانه لغات خيلي زود كهنه مي شوند. نمره گذاري : هريك از خرده آزمون هاي مقياس هوشي وكسلر دستورالعمل خاصي براي تصحيح و نمره گذاري دارند.
اسلاید 16: _توجه به نكات ذيل در موقع نمره گذاري ضروري است: 1- آزمونگر بايد به اصول نمره گذاري آشنا و قبلأ تمرين داشته باشد 2-اگر آزمودني به يك سوال چند پاسخ داده باشد به آخرين پاسخ اودر مهلت زماني مقرر نمره داده مي شود3-اگر آزمودني به سوالي هم پاسخ درست دهد و هم پاسخ غلط به توضيح او براي روشن شدن سوال نمره داده شود 4-اگر آزمودني پاسخ درست قبلي خود را بعدأ نفي كند نمره صفر داده مي شود 5-اگر آزمودني به يك سوال چند پاسخ درست داد به بهترين پاسخ او نمره بدهيد .
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.