صفحه 1:
آزمون هوش وکسلر بزرگسالان
صفحه 2:
:مقدمه
مدتها از آزمونهای هوشی کودکان برای سنجش هوش بزرگسالان
نيز استفاده می کردند ولی این آزمونهای هوشی برای سنجش
بزرگسالان چندان قابل استفاده نبود و به دلایلی مورد انتقاد قرار
cas
صفحه 3:
ب سیاعاز آنمونهاییکه ب ریس نجشهو شک وددکان 1
bes خوبهستند(ب_رلولینکه آزمونهایرشد هستند)ب رلی
گسا لاب صورتزمونهایلستعداد در میلیند و از لحاظ
ید گیریهوش ز رگسا اهیچگونه لعتعن دار
ارزشیابیر لساسسرذهنیدر بزرگسا للمفهومی 2
ندارد زیرا رشد ذهنیاز ۱۶-۱۵ سا لكىبه بعد متوقف
«میشود
صفحه 4:
به طور کلی آزمونهای بزرگسالان بایستی دارای شرایط زیر
:باشد
الف-از سئوالاتی استفاده کنند که با بزرگسالان سازگاری دارد
ب-درجه بندی آنها بصورت نمرات استاندارد پا رتبه های درصدی
باشند
ج-برای سنین تقویمی مختلف درجه بندی های جداگانه داشته
باشند
صفحه 5:
:مفهوم كلى هوش
ور و ی Se eae
:کرده است
استعداد کلی فرد برای انجام دادن عمل هدفمند.تفکر منطقی و
٠ برخورد موّثر با محیط
es موش از Sang abe Wy peice الت
جدلكانه قابلتعريفو اندازه گیریهستند seb عيزحلزكاملاً
مستقل وده وبا یکدیگر همبستگیدارند وهوشک لین تیجه تأثیر
تقابللینعولملبر یکدیگر لس نابرلینبالندانم گیریهر یکاز
.عولملو از ترکیبلنها میتونهوشک لیرا بدستآورد
صفحه 6:
تاریخچه تدوین مقیاس هوشی وکسلر بزرگسالان
وکسلر در سالهای دهه ۱۹۳۰ مطالعه روی تعدادی از آزمونهای
استاندارد را آغاز کرد وبرای ساختن مجموعه اولیه مقیاس خود ۱۱
خرده آزمون را انتخاب نمود. پژوهش او از این مفهوم که هوش
ماهیت کلی دارد مایه میگرفت.او خرده آزمونهایش را از بخش های
مختلف آزمون تجدید نظر شده استنفورد بینه (درک و
فهم.محاسبه,حافظه فراخنای ارقامشباهت ها و گنجینه لغات) و نیز
.از امتحانات گروهی ارتش(تنظیم تصویرها) اقتباس کرد
صفحه 7:
وکسلر این خرده آزمون ها را با هم ترکیب کرد ودر سال
۹ با عنوان مقیاس هوشی وکسلر بلویو منتشر
ساخت.این مقیاس با برخی نارسایی های همراه بود که در
5 یی خرده آزمونها حجم معرف
بودن گروه نمونه هنجاری آزمون مربوط میشدببنابراین مورد
تجدید نظر قرار گرفت ودر سال ۱۹۵۵ تحت عنوان مقیاس
مطرح و (]-۷۷۸۵۱5) هوشی وکسلر بزرگسالان
.آخرین تجدید نظر آن در سال ۱۹۹۷ بوده است
درجه نخست به روايى و د
صفحه 8:
: معایب اجرای آزمون های هوش کودکان روی بزرگسالان
محتولء] زمونهایک وددکان_رلی_زرگسا للجا لبود در 1
نتيجه لنكيزه ياسخكويىكاهشرمو بابد در نتيجه از رولي
بالهىبرخوردار نخولهد بود
تأكيد بيشاز جد بر سرعتو محدود بوه زيمان]يمونهاى_ 2
کودکانب زرگسا را با دشواریروبه رو میسازد
هنجارهایسرذهنیک ود کان_ولیزرگسا نا مناسبلست_3
آزمونهایک ودکانبر مبایرشد کودکتسهیه میشوند در 4
صووتیکه ب زرگسا از ن ظر هوشیدر حال سرویهستند
صفحه 9:
# معرفی آزمون
مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای بزرگسالان که با علائم
اختصاری
WAIS-R
نام برده می شود از یازده خرده آزمون و دو مقیاس کلامی و
عملی تشکیل شده است
مقیاس کلامی دارای ۶خرده مقیاس از ۱۱ خرده آزمون و مقیاس
عملی (غیر کلامی ) از ۵ خرده آزمون شده است هر یک از
این ۱۱ خرده مقیاس نقش اساسی در اندازه گیری کاررکردهای
:هوش نشان می دهند که در ذیل آورده شده است
صفحه 10:
مقياس هاى كلامم
کارکردهای عمده مورد اندازه
اطلاعات عمومی دامنه دانش و اطلاعات
حافظه عددی(فراخنای ارقام) حافظه کوتاه مدت.اضطراب
گنجینه لغات(واژگان) سطح لفت دانی
محاسبه تمرکز و دقت
درک مطلب قضاوت
شباهت ها تفکر انتزاعی
مقباس های عملی کار کرد های عمده اندازه گیری
تکمیل تصویر ها هوشیاری نسبت به جزئیات
تنظیم تصوير ها توانایی طرح ریزی
طراحی با مکعب ها استدلال غیر کلامی
سا تحلیل روابط جزء کل
رمز نویسی
کارکرد بینایی-حرکتی
صفحه 11:
*ویژگیهای مقیاس هوشی وکسلر بزرگسالان
«میگیرد ونمره خام به ن مره تراز شده تبدیلمیشود
کدی ند لط ناهمگواسنکه از ۱ عنصر تشکیلمی2
و اه تیا تیم
لست
نمره گناریخیلیساده تر از مقياسهائق بلىإسهاسخها-3
درجه بندیشده لست
درجه بندی رلیهمه سنیردر شرلیط عینیلنجام گرفته لسع
دو جنبه ب نیادیهوش(ک-اهیو عملوابه طور جدگانه لندازم-5
گبریمیشود
ماهیتس توا ها متناسیا عاهقو وغبتهایب زر گس ل(نتخاج6
ش له لست
صفحه 12:
*توصیه های مهم برای استفاده کنندگان از آزمون
برلیس نیرب | ۱۷ سا للستفادم شود(ب رلعلین سر رلحی 1
شدم)
تازمانیکه آنمونگر دویم خا صإجراء پرآزمونرا ندیدم و-2
تمريزعملئ: كردم لستز لجرلی] زمونخودداریک ند
آزمونبا دقتو بر لساسدستورا اهمل جرا گردد و به-3
دستورا_اعملها وفادار بماند
آنموهنىرا برلىإجرلى ]نمو ]ماده نماييد- 4
صفحه 13:
محاسن و محدودبت های مقیاس های و کسلر:
الف.محاسن:
۱-آسانی اجرای خرده آزمونها
۲-داشتن دستورالعملهای روشن و دقیق در دفترچه راهنما
۳-آشنایی پژوهشگران و مجریان آزمونهای روانی با این مقیاس ها
۴سابقه طولانی در ارزشیابی های مستمر متخصصان بالینی
۵-تعیین نقاط قوت و ضعف آزمودنی با توجه به داده های روشن و دقیق خرده
آزمون
که 0000 3037
صفحه 14:
:ب.محدوديت ها
در مقایسه با آزموناستنفورد بینه دلمنه هائينتهاي1
هوشر به دقتلندازم گیرینمیکند
نمونه هابه طور ک املمعرفجامعه نیست2
لیرمقیاسها نیاز بسه پسیشرفتنگیزشخاقیتو مردم-3
لميزىرا نمىوسنجد
برخیستواسلها بسه هوشمربوط نیستو جنبه معلوماتی4
دارد
صفحه 15:
روليى عضواز سنوا لها رضای تب خش یستط
دستورا امملها در همه موارد روشرنیست6
خرده آزمونهایلطاهاتهمومیو خزلنه لفاتخیلیزود کهنه- 7
: نمره گذاری
هریک از خرده آزمون های مقیاس هوشی وکسلر دستورالعمل
.خاصی برای تصحیح و نمره گذاری دارند
صفحه 16:
۱- آزمونگر باید به اصول نمره گذاری آشنا و قبلاً تمرین داشته باشد
۲-گر آزمودنی به یک سوال چند پاسخ داده باشد به آخرین پاسخ اودر مهلت
زمانی مقر نمره داده می شود
۳گر آزمودنی به سوالی هم پاسخ درست دهد و هم پاسخ غلط به توضیح او
برای روشن شدن سوال نمره داده شود
۴-گر آزمودنی پاسخ درست قبلی خود را بعداً نفی کند نمره صفر داده می
سود
۵-گر آزمودنی به یک سوال چند پاسخ درست داد به بهترین پاسخ او نمره
پدهید .
صفحه 17:
۶-نمره هر سوال را بلافاصله پس از تصحیح در برگ نمره گذاری
وارد كنيد
-امتيازهاى مربوط به سرعت ياسخ كويى به آزمودنی طبق جداول
مربوط داده شود
۸نمره هر آزمون را در برگ نمره گذاری در محل مخصوص
ببريسيد
٩-جمع نمره هاءتبدیل نمرات خام به استاندارد »تبدیل نمره هاى
ستاندارد به ضرایب هوشی .جمع کل نمره ها و..را دو بار کنترل
كنيد
۰-سن آزمودنی را .به طور دقیق محاسبه و در برگ نمره گذاری
رد
۱-موقع محاسبه نمره تراز شده.جمع نمره های خام را چک کنید .
صفحه 18:
وسایل موجود در کیف آزمون :
۱-دفترچه راهنما
۲برگ نمره گذاری کل و خرده آزمون ها
۳ -کلید رمز نوبسی
۴ دفترچه تکمیل تصویرها
۵-کیف تنظیم تصویرها
۶ دفترچه طراحی مکعب ها
۷جعبه حاوی مکعب ها
۸-جعبه های الحاق قطعه ها
یک مداد مشکی
۰-یک مداد قرمز
صفحه 19:
توانایی هایی که مقیاس های وکسلر منعکس
son سازند
الف.مقیاس های کلامی:این مقیاس ها تبحر افراد را در حوزه های
زیر هی سنجند
رولنىيا سیا یک اهمی 1
میزلنس هرد گیریفرد از لموزشهاییکه دیده لست2
تولناییکار کردنب ان مدهایلنتزلعی 3
صفحه 20:
ب.مقیاس های عملی: تبحر فرد را در حوزه های زیر ارزیابی میکند:
۱.استعداد کار کردن در شرایط عینی
۲میزان ارتباط غیر کلامی
۲.سرعت عمل
۴.توانایی یکپارچه کردن محرک های ادراکی با پاسخ های حرکتی
مناسب
صفحه 21:
دستور العملهای اجرا و نمره گذاری:
در اجرای وکسلر بزرگسالان همانند کودکان جهت تنوع
بخشیدن به اجرای آزمون و جلوگیری از خستگی آزمودنی
خرده آزمونهای کلامی و عملی به طور متناوب اجرا می
شوند یعنی اول یک خرده ازمون کلامی بعد خرده آزمون
عملی و به همین ترتیب تا آخر ادامه میدهیم.
صفحه 22:
۱اطلاعات عمومی:
این خرده آزمون دارای ۲۹ سوال اطلاعاتی در زمینه های مختلف
است و فرض می شود که بزرگسالان در طول زندگی فرصت کسب
آنها را داشته اند . خرده آزمون اطلاعات یکی از پایاترین خرده
آزمون های وکسلر است و در برابر نقایص عصبی و اختلالات روان
مقاوم است.
صفحه 23:
نمره بالا در اين خرده آزمون نشانگر خوبی حافظه درازمدت .علایق
فرهنگی .زمینه تحصیلی قوی .نگرش مثبت نسبت به مدرسه .
توانایی کلامی خوب.وتوانایی توجیه مکانیسم های دفاعی مورد
استفاده است. نمره های نشانگر علایق سطحی .فقدان
کنجکاوی عقلی »محرومیت فرهنگی است(مارنات»۱۳۷۵)
_توقف آزمون: بعد از ۵ ژاسخ نادرست منوالی
_حداکثر نمره ۲٩ (۲۹سوال دارد و هر سوال یک نمره)
صفحه 24:
این آزمون فرعی دارای ۲۰ کارت می باشد که در هر یک تصویری ارایه شده
است که قسمتی از آن ناقص (افتاده)است.آزمودنی بايد بكويد كه هر يك از
تصویر ها چه چیزی کم دارد (آناستازی, ۱۳۶۴
خرده آزمون تکمیل تصویرها نشانگر تمرکز دیداری و در اصل یک آزمون
اطلاعات عمومی غیر کلامی است.این آزمون توانایی فرد را در کشف همسانی یا
عدم همسانی از طریق توجه دقیق فرد به محیط اندازه گیری می کند.و وسیله
خوبی برای سنجش حافظه دور افراد استاین آزمون با تجربه های فرهنگی
شخصی ارتباط و هماهنگی دارد.(مارنات:۱۳۷۵)
صفحه 25:
_ مواد آزمون : کتابچه ای حاوی ۲۰ کارت که روی هر یک
تصویری چاژ شده است .
_ توقف آزمون : زس از ۵ ژاسخ نادرست متوالی
_ حداکثر نمره ۲۰ می باشد
_ تصویر های آزمون تکمیل تصویر :( به عنوان مثال موارد
زیر)
تصویر بخش افتاده
۱.گربه دم
py دستگیره
۲.ساعت رقم هشت
۴.قورباغه پا
صفحه 26:
۳-حافظه عددی(فراخنای ارقام):
اين آزمون در دو بخش اجرا می شود در بخش اول بایستی ار ۳ تا ٩
رقم به طور شفاهی در هر ثانیه یک رقم ارائه شود و از آزمودنی
خواسته می شود آنها را از حفظ بازگو نمایدهدر بخش دوم این
آزمون فهرستی از ۲ تا ۸ رقم گفته می شود و آزمودنی باید آنها را
به طور معکوس باز گو کند.
صفحه 27:
_این آزمون یک آزمون حافظه کوتاه مدت و توجه بشمار میرود.
پاسخ گویی درست نیازمند یک فرآیند دو مرحله ای است در
مرحله اول اطلاعات بايد به دقت دریافت شوند. که لازمه آن توجه و
رمز گردانی است.افراد حواس پرت در این مرحله مشکل خواهند
داشتنمره بالا در تکرار معکوس ارقام می تواند به توانایی
یادگیری .نگهداری و وارسی تصویرهایی ذهنی دیداری که از محرک
قاى شكيداى حاكل شده است | ربباط داشنه اكد را تن
ار ل 1 الات 22 5
در برایر فشار روانی منعکس سازد.
صفحه 28:
ee سا سس
آزمون حافظه عددی همانند خرده آزمون های محاسبه و رمز
نويسى در برابر اضطراب آسيب يذير استاز اين سه آزمون به عنوان
:نلك اظطر اب اد فده اد Galop Vu oie ناركن
نشانگر حافظه کوتاه مدت شنیداری قوی و توجه خوب می باشد .
نمره پایین نشانه کمبود حافظه و عدم تمرکز است که ممکن است
نتیجه اضطراب یا فرایند های تفکر غیر معمول باشد.
صفحه 29:
تکرار مستقیم ارقام :
_توقف آزمون :شکست در هر دو تمرین یک سری
_نمره گذاری :به هر سوال نمره ۲۰۱:با صفر داده می شود
_حداکثر نمره در دو بخش تکرار مستقیم ارقام ۱۴ است
صفحه 30:
تکرار معکوس ارقام :
_توقف : هر گاه آزمودنی در هر دو تمرین مربوط به سلسله ارقام
نا موفق بود آزمایش با این آزمون را متوقف کنید .
مره کذاری ی مر رال را سر داد ی شود
_نمره کل آزمون حافظه عددی : نمره کل آزمونمجموع نمره
ترس ارس را ی
صفحه 31:
۴-تنظیم تصویرها:
این خرده آزمون ده ماده دارد که هر یک شامل یک سلسله کارتهای
مصور است که هرگاه به ترتیب معینی کنار هم قرار گیرند داستانی
را بازگو ميکنند.
این آزمون در درجه نخست آزمون توانایی طرح ریزی؛تفسیر و پیش
بینی دقیق رویدادهای اجتماعی در بافت فرهنگی معين
است زمینه فرهنگی شخص می تواند بر عملکرد او در
آزمون برد ,وکسلر (۱۹۸۵)اظهار داشته است که این خرده
آزمون مستلزم آن است که آزمودنی هوش عمومی خود را در
Geers. ی غیر کلامی به کار ببرد(مارنات ۱۳۷۵)
_تنظیم تصویر ها و طراحی مکعب ها هر دو شاخص های هوش غیر
صفحه 32:
ه.كنجينه لغات :
ده اى از افكار است . در ضمن اين أزمون مى تواند غناى
افکار ,حافظه بلند مدت .قدرت مفهوم سازی » و رشد زبان شخص را
نشان دهد این خرده آزمون پایاترین خرده آزمون کلامی است و در
Ene aan روانی به شدت مقاوم است (بلت
والیسون:۱۹۶۸)
_گنجینه لغات یکی از عوامل مهم هوشی عمومی است .
صفحه 33:
نمرات بالا در اين خرده آزمون حاکی از هوش عمومی بالا است و
نشان مى دهد أزمودنى مى تواند افكار كذشته را به ياد بياورد
ودرباره آن افكار مفاهيمى بسازد .اشخاصى كه نمره بالا مى كيرند
دارای علایق گسترده بوده و از اندوخته ای از اطلاعات عمومی
برخوردارند . نمره های پایین نشانه ای از زمینه محدود
تحصیلی,پایین بودن هوش عمومی ءضعف در رشد زبان.فقدان
ONY Seb joni Sl Gee Uses) oll etal
صفحه 34:
_توقف : پس از ۵ پاسخ نادرست متوالی
_نمره گذاری نبه پاسخ آزمودنی برای هر یک از کلمه ها نمره ای
با ار دس رد
_حداکثر نمره : ۷۰
آزمون لغات :(به عنوان مثال )
۱ .کمربند ۲قالی ۳.پهلوان ۴.کارخانه ۵.خاکستری
صفحه 35:
3 مکعها. 6
این خرده آزمون دارای دو نوع ابزار است
دفترچه لیکه در هر بسرگآنیکطرح هندسیشاملینگهایقرمز و سفید. 1
Cres oe
جعبه مکعبها که در دلخلن٩ مکعسیسه لبعاد ۵/۲ سانتیمتر قرار.2
ريد و وريد مس سورد بحرو ساسح
:شد و دسفي وق رمرم اتف
هر یکاز طرح ها به نویتیسه آزمودنیارلیه مىوشود و از او خولسته مى
شود که بالستفاده از مکعها همانطرح ها را که به تدریج دشوارتر می
شوندب سازند (آناستلوی ۱۳۶۴)
صفحه 36:
_خرده آزمون طراحى مكعب ها شامل مهارت در حل مسائل غير
کلامی است ,زیرا آزمودنی باید مسأله را به اجزای تشکیل دهنده آن
تجزیه کرده و سپس آنها را برای ساختن کل یک پارچه با هم
ترکیب کند . آزمودنی باید منطق و استدلال را به شیوه ای به کار
بندد که بتواند مسائل روابط فضایی . و هماهنگی بینایی -حرکتی
است.اين أزمون مفهوم سازى غير کلامی و تفکر کلامی را به خوبی
اندازی گیری می کند.
_نمره های بالا در این خرده آزمون نشانگر توانایی ادراک دیداری -
حرکتی -فضایی .توانایی مفهوم سازی غیر کلامی و توانایی تمرکز
استنمره های پایین توانایی 0 ادراکی خعیف :دشواری در یک
پارچگی دیداری .و اشکال در پشتکار را نشان می دهد.
صفحه 37:
:محاسبه. 7
اين خرده آزمون شامل ؟١ مسأله نسبتأآسان است و براى ياسخ
دادن به اين سوال ها به داشتن استعداد رياضى سطح بالا نياز
نیست. هر یک از مسئاله ها به طور شفاهی ذارائه می شود و
آزمودنی بدون استفاده از کاغذ و قلم یا ماشین حساب به مسئاله ها
poesia
خرده آزمونمحاسبه نبمند تمرکز و دقتهم چنیمهاتهای
للم برلیپ اسخگوییبه لینس نوا ها معمولا در دویم رلهنماییو
.دبیرستانآموخته میشود
صفحه 38:
بنابرلین: مره هایپ ایینعاهم بر ضعفدر تمرکز و دقتممکن
لسشاشاز سطح تحصيلاتيايين اشدلینخرده آنمونمعمولا
ee رولنییشتریایجد میکندزیرا علوم بر
oy cles ان
در برلبر م لضطرلبة أثير يذيرند لثر معكوس
.دارد و کارلییآنها را کاهشمیبهد
لفرادیکه از زمینه لجتماعیلقتصامیب 1 لثر برخوردارنده دلنش
لموزلنمطیع و معتم گرا و لفراد دارلیگرلیشهایتوجیه عقلی
«معمولً در لینخرده آزمون: مره SpE ML
صفحه 39:
_شخصیت های نمایشی(هیستریانیک) که دستورهای خارجی را به
آسانی نمی پذیرند و معمولا از پذیرفتن مسئولیت رفتار خود سر باز
مى زنند ء ممکن است در اين آزمون نمره های کم بگیرند.البته اين
امر نشانه ملاک تشخیصی این گروه بالینی نیست.
_دریافت نمره های بالا در این خرده آزمون نشانگر هوشیاری .
قدرت تمرکزه حواس جمعی و احتمالابه کارگیری مکانیسم های
ee eee
تم های بان نان ددعت صت ور سل رباصی کی ود
تمرکز و وجود حواس پرتی است.تحصیلات پایین نیز می تواند دلیل
نمره های پایین باشد.
_توقف :پس از چهار پاسخ نادرست متوالی .
_حد اکثر نمره:۱۹
صفحه 40:
۸- الحاق قطعه ها :
این خرده آزمون از چهار جعبه تشکیل شده است که داخل هر
جعبه قطعه های بریده شده ای از یک تصویر وجود دارد . آزمودنی
باید قطعه های بریده شده را طوری کنار هم قرار دهد که شکل
درست آن به دست آید.
_ خرده آزمون الحاق قطعه ها آزمون خوبی برای هماهنگی و
کنترل حرکتی است. توانایی آزمودنی در تمیز شکل بندی های
آشنا (فهمیدن چگونگی ارتباط اشیاء ناشناخته نسبت به
یکدیگر)»هم چنین تا اندازه ای توانایی پیش بینی و طرح ریزی را
اندازه گیری می کند .
صفحه 41:
نمره های بالا در این خرده آرمون Seales SES دراک
-حرکتی خوب و سازمان دیداری 7 حرکتی بالا می باشد.
کسانی که نمره بالا دارند می توانند چشم انداز ذهنی انعطاف
clears cas Lani) aay ا ل ارات
(در هم ریختگی )دیداری -حرکتی .گرایش به امور عینی و
محسوس و دشواری در مفهوم سازی باشد.البته با توجه به
پایایی و روایی پائیناین خرده آزمون و نابسندگی عامل
اختصاصی آن .تفسیر داده های آن بايد با احتياط انجام شود
و کاماً قطعی تلقی نشود.(شریفی ۱۳۷۷)
صفحه 42:
نمره شکل کامل بدون محاسبه امتیاز زمانی به شرح زیر
صفحه 43:
S 9-4 مطلب:
این خرده آزمون شامل ۱۶ سئوال استکه در هر یک از آنها
آزمودنى بايد توضیح دهدکه مناسب ترین کار در شرایط خاص
چیست.مثلا علت پیروی از شیوه های مرسوم.معنی ضرب المثل
ها و اگر در موقعیتی خاص قرار بگیرد چه کار میکند .
_خرده آزمون درک مطلب شامل پاسخ انطباقی فرد به موقعیتی
ioe alate oss eu بر ریس رای و
لت اكد كنا مودي نه ys باید اطلاعات متس را
دارا باشد بلكه همجنين لازم است اين اطلاعات را براى تصميم
كيرى به درستى به كار بندد.
صفحه 44:
_نمره های بالا نشان دهنده آگاهی از واقعیت.استعداد تسلیم
شدن در برابر اجتماع قضاوت خوب,واز نظر هیجانی به کار بستن
ایا ی ها
اگر نمره هایشان ۴ نمره کمتر از نمره گنجینه لغات باشد. ممکن
ال رای اه ور وك
خصومت نشان دهد.
_توقف آزمون:پس از ۴ پاسخ نادرست پیاپی(پاسخهای با نمره
صفر)
_نمره گذاری: به هر سئوال نمره ۲۰۱یا صفر داده میشود
_حداکثر نمره:۳۲
صفحه 45:
_سئوالهای آزمون(درک مطلب):
جرا باه اسان را شون ؟
,علت ثبت ازدواج در دفاتر رسمی چیست؟
.چرا افراد یک کشور مالیات باید بپردازند؟
. چرا آزادی مطبوعات در یک کشور ضرورت دارد؟
.. (۱۶ سئوال میباشد).
صفحه 46:
۰-رمز نویسی:
این خرده آزمون شامل یک برگه رمز نوبسی است .عملکرد خوب
در رمز نویسی ارقام مستلزم برخورداری از هماهنگی دیداری
حرکتی است.اما مهم ترین کارکرد لازم برای گرفتن نمره بالا
سرعت روانی-حرکتی است.این آزمون مستلزم ترکیب درست
حافظه ارقام نو آموخته با نمادها و هم چنین جهت یابی دقیق
سای کر هرازه كنا ب برسم ادها ات که طور
کامل به آنها خو نگرفته است .
صفحه 47:
این خرده آزمون همچنین مستلزم یاددگیری تکلیف
ااشادق هتاهی جم دس سهارنهای نوسهی. افظه
لا عر ل فشار اس اس تک تام
oseeemy reas کر را درا از
اختلال های عضوی یا کارکردی به شدت حساس
باشد(مارنات۱۳۷۵۰).
صفحه 48:
_نمره با در این خرده آزمون نشانگر تونیی دیداری-
حرکتی,کاآمی ذهنی .استعداد یادگیری طوطی وارمطالب
جدید,واکنش های روانی- حرکتی سریع میباشدنمره پایین نشان
هه فاد باد کی تداع ديدارى باصن كاركرة دنا
حرکتی مختل و هوشیاری ذهنی ضعیف میباشد.
_حداکثر نمره:۲٩ میباشد (هفت سئوال نمونه در محاسبه نمره
آزمودنی منظور نمی شود),
صفحه 49:
۱-شباهت ها:
اين
خرده آزمون شامل ؟١ سئوال است كه به ترتيب دشوارى
اینده ای مرتب شده اند.در هر سئوال دو چیز مطرح میشوند که
آزمودنی بايد بكويد آنها ذاز چه نظر شبیه یکدیگرند.سئوال های
دشوار نیاز به تفکر انتزاعی دارند.
_خرده آزمون شباهت ها نیازمند توانایی مفهوم سازی کلامی و
استدلال انتزاعی است.این کاکردها برای آگاهی فرد از تعلق پذیری
اشیاء و رویدادهای روزمره جهان به یکدیگر نقش میانجی را ایفا
صفحه 50:
_نمره بالا در اين خرده آزمون نشانگر توانایی مفهوم سازی خوب
و همچنین گرایش های توجیه عقلی استنمره پایین در آن
کات ی ددع ها انا مرا او ۱
وق ال ات
_توقف:پس از چهار پاسخ نادرست پیاپی
صفحه 51:
_سئوالهای آزمون:
یپ سیر
۲ سک شیر
۳پالتو-دامن
صفحه 52:
تبدیل نمره های خام به نمره های تراز شده:
پس اجرای خرده آزمونها وتصحیح و نمره گذاری.هر یک از این
نمره ها در روی برگ نمره گذاری در محل های مناسب ثبت
میشود.نمره هایی که تا اینجا محاسبه شده اند همه نمره های خام
هستند و برای آنکه بتوان آنها را با هم مقایسه کرد و در ضمن
امکان رسم نیم رخ برای آزمودنی فراهم شود باید هر یک از نمره
های خام را به نمره های تراز شده.بر حسب سن آزمودنی تبدیل
کرد.بنابراین برای این کار.دو نوع محاسبه لازم است:
۱.محاسبه سن آزمودنی
۲.انتخاب جدول نمره های تراز شده مناسب
صفحه 53:
هوش بهر تراز شده طبقه آزمودنء
صفحه 54:
8 e
بو دانلود رایگان پاورپوینت های 1 9
BS نت )
عبد ۵ص 7
ir امام مهيه نو
© Copyright Contact: Info@ravanpolnti