صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
۳۹1۳ بر
يك رفتار كليشه اي و اختلال عادتي است و شامل مكيدن
voce eS er ee Benen) ۱
ew ee ee) 0
جدي یا تداخل در فعاليتهاي معمولي مي گردد. البته اين
a ۳۳۹
.مردها بیشتر است
صفحه 4:
صفحه 5:
5
ريفتارهايعمدي تكرارهو غير كاركردطإناخن-)
جویدن»کوبیدنسر »جویدنچيز ي دستكارييینيو ...)
باعتصدمه جسمیو لختلالیر فعالتهايمعمولي ف رد مي
شود
مربوط به مرلحلرشد نميب اشد-ه
مثلا حرکات ریتميك تا سن #سالكي باعث آرامش فرد مي
شود وطبيعي است. حرکات کليشه اي با میزان دوپامین
ارتباط دارد و آنتاگونيستهاي دوپامین میزان آنرا کاهش مي
دهند (لوودوپا)
“=
صفحه 6:
3 ماهگي ظاهر مي شود و سر بطور موزون
به بواره کوبیده مي شود و تا خواب رفتن ادامه مي
يابد.گاهي این حالت تا اواسط دوران كودكي طول
کشد
جویدن ناخن حتي از يكسالگي ممکن است شروع شود
.تا ©0 سالگي میزان بروز افزایش مي یابد
صفحه 7:
7" ذار ولرماني (فنوتيازينه)
م دستکش پوشاندن
قبل از شروع به عمل جویدن کودك را وادار کرد مکث کند
0 را بشمارد
م رنگي کردن دستها
صفحه 8:
کردن به دستها و سپس جویدن
بطور كلي توجه به کودك وكاهش تنش هاي او
م تنها نگذاشتن کودك
تهیه ي اسباب بازي وسرگرمي
م بغل كردن كودك و ايجاد جو آرام در خانه
> عدم استفاده از روشهاي تنبیه و توجه زیاد به موضوع
- تشویق رفتارهاي مثبت
ایجاد عادات صحیح و بي ضرر بجاي عادات غلط (آدامس
جویدن» مهره گردآندن)
م انحراف فکر ۱
صفحه 9:
صفحه 10:
بطور كلي اختلالات روانپزشكي ایجاد شده در کودکان
و نوجوانان معمولا ريشه هايي در بيولوژي »محیط
اجتماعي »رواني و خانواده دارد و انواع متعدد دارد
:از جمله
عقب ماندگي ذهني »اختلالات غذا خوردن »اختلال
سلوك و لجبازي »تيك »اختلالات دفعي »اضطر اب
Sous
صفحه 11:
بق تعریف به حالتي گفته مي شود که دفع ارادي با غير
آرادي بصورت تکرار شونده صار. در. هفته حداقل بمدت
هماه در کودك بالاي ال تقويمي رخ دهد و ناشي از
علل جسمي نباشد.
بي اختياري ادرار:
اولیه (96600موارد)
ثانویه (يعني پس از حداقل یکسال کنترل ادرار .بي اختیا
۳ مه سالگي رخ ه
دهد
صفحه 12:
بي اختياري ادرار در ۰
eee wr]
صالگي حدرد جم9
كودكان شب ادراري دارند
و سابقه خانوادكي مثبت
۳
اختياري روزانه كمتر شايع
.است
صفحه 13:
۹
دراین بیماران تاخیر رشد در زمینه ي عصبي در
مثانه مهم است هم چنین روش آموزش ترا رفتن .علل
رواني اجتماعي در بي اختياري كنشي ثانویه دخیل است.
ازجمله عوامل موثر در بدنیا آمدن فرزند و نوزاد درخانواده»
تغییر مکان زندگي» تعویض اتومبیل» بستري شدن در
بيمارستان در سنین<0-6 سالگي» شروع مدرسه وطلاق مي
a عوامل جسمي اسپینابیفیدا +عفونت ادراري و دیابت مي
باشد.
۹
صفحه 14:
نحوه ي آموزش توالت رفتن
بررسي وضعیت رواني کودك و هوش وي
بررسي جسمي کودك
بررسي آزمایشات ادراري
GEG
صفحه 15:
ش رفتار درماني است و روان درماني و کاهش
آموزش نحوه ي تخلیه با تقویت والدین و استفاده ازء حدول
ستاره
شرطي سازي ( تشکچه ي زنگ دار)
استفاده از دستشويي قبل از خواب و در اواسط خوا
صفحه 16:
ظرفیت مثانه در طول بيداري
پر و کتك زدن
ندودیت مایعات در بعدازظهر براي همه ي اعضاي
خانواده
... تجویز دیفن هیدرامین و فلوکستین و ايمي پیرامین (9هفته)
دسموپرسین استنشاقي
حفظ آرامش خانواده
صفحه 17:
يك اختلال رشد که در آن طولاني کردن اصوات و
تكرارهاي مكرر بطور قابل توجه سلامت کلام را
اسك يائر ابتداي جمله یا در لواسط ۳
است و معمولا در محیط هاي اجتماعي و نا آشنا و
در موقع هیجانات بیشتر ظاهر مي شود.
بطور متوسط حدود 962 کودکان لکنت داشته و در
پسرها شایعتر وسیر آن در پسرها طولاني تر است.
صفحه 18:
pen ©0 ماهكي و © سالكي ظاهر مي شود و
بطور ناگهاني ایجاد نمي شود بلکه بتدریج طي هفته ها و
ماهها صورت مي گیرد در گفتگوي با اشیای بي
جان »آوازخواني و روخواني به تنهايي وجود ندارد
صفحه 19:
و براي صحبت
> صحبت با کودك با تکلم غلط
صفحه 20:
۹
روابط اجتماعي و افت شغلي مي شود.
- در پیش از دبستان در موارد هیجان و عصبانیت و فشار
صحبت بروز, مي کند
- بس ان صالگي هنگام صحبت در کلاس »مکالمه با غریبه
هاء خرید از مغازه و صحبت تلفني بروز. مي کند
شود.
صفحه 21:
۹
در سنين قبل از مدرسه بايد هيجان و عصبانیت در کودك را
كاهش داد
با کودك آرام و شمرده صحبت كريد
اطمينان دادن به والدين
ولي در سن مدرسه به علت اثرات نامطلوب لكنت در روابط
كودك با همسالان حتما مداخلات كفتار درماني لازم است
و ساير درمانها عبارتند از: هيبنوتيزم:آرام سازيء ريوان
درماني» آواز خواني» خود درماني با هدفون» مصرف
ايندرال و هالوبريدول طبق دستور پزشك. كاهش هيجانات
.فرد و استفاده از انحراف فكر
“=
صفحه 22:
و اجه ند هه مد
اختلال اضطراب جدايي سندرم باليني است كه اضطراب ٠
شدید به هنگام جداشدن از بستگان نزديك یا خانه و محیط
.آشنا تا سرحد هراس ايجاد مي شود
در اوایل كودكي و در هر در جنس یکسان است ولي نوع ۰
مرضي آن در ©00-0سالكي شروع مي شود
صفحه 23:
اجتماعي
ي از والدین: ترس والدین از مسائل
عصبانیت والدین در برابرترس
** زنتيك (فرزندان والدین مضطرب »مضطرب هستند)
اين بجه ها وابسته به مادرهستند و با ترسهاي دوران کودک
.كنار نمي آيند
صفحه 24:
اختلال اضطراب جدايي با نگرانيهاي غیر منطقي و مداوم
درباره ي صدمه دیدن مراقبین اصلي » بي ميلي از رفتن به
مدرسه با دور خوابیدن از والدین » پرهیز. مداوم از تنها
ماندن» كابوسهاي شبانه با محتواي جدايي و نشانه ها و
شکایات جسمي متعدد با منشا ذهني مشخص مي شود.
این کودکان به طبقات پائین تا متوسط اجتماعي اقتصادي تعلق
دارند. اغلب اوقات اولین نشانه ي باليني اين اختلال تا
کلاس سوم و چهارم آشکار نمي شود و بطور معمول يس
از تعطیلات یا پس از. يك دوره غیبت از مدرسه بدلیل
بيماري آغاز مي شود.و والدین اغلب بطور آگاه پا
ناخودآگاه به اين ناتواني دامن مي زنند.
صفحه 25:
و داروهاي ضد افسردگي و یا ضد اضطراب
توصیه مي شود. ادامه غیبت و نرفتن به مدرسه باعث
تشدید اضطراب مي شود و گاهي حضور والدین در مدرسه
.و سر كلاس نيز لازم است
در نهايت و در صورت نياز از داروهايي جون ايمي
پیرامین ۰ دیازپام » آلبرازولام » فلوكزاتين و كلونازيام
.استفاده مي شود
صفحه 26:
دده د 5
صفحه 27: