صفحه 1:

صفحه 2:
OOO ‏"ح " آ"آ آ" آ آ"آ"آ"آ"آ‎ " " " " " " " " " " : ‏در پایان جلسه انتظار می رود‎ * - کد اختلال رفتاری را بداند و در شناسنامه سلامت درج نمايد . * ۵ - اختلالات روانی شایع در دانش آموزان را شناسایی نمايد * 9 - روشهای درمان ابتدایی ریا بداند و آموزش دهد .

صفحه 3:
Oe ‏اختلال رفتاری‎ * در این قسمت مربی بهداشت یا بهورز » اختلال روانپزشکی ( اختلالات شدید روانی » اختلالات خفیف روانی » صرع » عقب ماندگی ذهنی و سایر موارد ) را به شرح زیر مورد بررسی قرار می دهد :

صفحه 4:
eee : ‏اخثلالات شدید روانی‎ - 0 ae Curae ‏دیدن چیزهای غیر واقعی که دیگران نمی بی‎ - ‏برانگیختگی و بیقراری‎ - - حرف زدن با خود یا با اجسام - رفتارهای عجیب و غریب و اگوی - افکار خودکشی - اقدام به خودکشی - غمگینی - گوشه گیری - ناامیدی - بد بینی و سوء ظن

صفحه 5:
OOO ‏"ح " آ"آ آ" آ آ"آ"آ"آ"آ‎ " " " " " " " " " " * ‏ادامه‎ * - مشکلات خواب و اشتها * - افکار غیر واقعی * - از دست دادن یا کاهش احساس علاقمندی " - احساس گناه " - خوشحالى و سرخوشى بيش از حد * - عدم تمركز C=O

صفحه 6:
OOO ‏"ح " آ"آ آ" آ آ"آ"آ"آ"آ‎ " " " " " " " " " " : ‏اختلالات خفیف روانی‎ - 0 ‏اضطراب‎ - - دلهره ۲ - نگرانی و ترس از آینده - ترسهای بیمار گونه و غیر منطقی - رود عصوانی شدن - شکایات جسمی متعدد

صفحه 7:
9 -صرع : صرع بزرگ : حمله تشنج همرا با بیهوشی » بیرون آمدن کف از دهان و بی اختیاری ادرار حين صراع کیک 2-2 با از دست دادن هشیاری برای چند لحظه صرع کوچک اغلب کودکان بوجود می آید به طوریکه کودک مس ‎Bee‏ ‏صحبتهای معلم توجه نمی کند و یا هنگام نوشتن دیکته چند جمله از آنرا-جا می اندازد صرع مداوم : حملات تشنج پی در پی که بین دو حمله تشنج » بیمار به هوش نمی آید صرع طولانی : حمله صرع که بیشتر از 2 دقيقه طول بکشد .

صفحه 8:
<6 -حقب ماندگی ذهنی : * تاخیر در مراحل رشد دوره نوزادی ( تاخیر در گرفتن گردن » چهار دست و پا رفتن » نشستن » راه رفتن ۰ حرف زدن و یادگیری آموزش دفع ) اشکال در انجام تکالیف مدرسه ناتوانی در یادگیری مشکلات رفتاری متدکلاتارتباط اجتماس # مشکلات تکلم و زبان ناتوانی در انجام امور فردی روزمره و معمولی بدون کمک دیگران ( غذا خوردن » لباس پوشیدن و ...)

صفحه 9:
OOO ‏"ح " آ"آ آ" آ آ"آ"آ"آ"آ‎ " " " " " " " " " " : ‏ساير موارد‎ - © خرابكارى خشونت و پرخاشگری نافرمانی آتش افروزی دروغگویی کتک کاری رعایت نکردن حقوق دیگران زوركويى فرار از مدرسه يا منزل دزدى كوشه كيرى

صفحه 10:
ادامه * اشکال در برقراری ارتباط اجتماعی بی علاقگی به دیگران تکرار کلمات دیگران اشکال در یادگیری و به کار گیری زبان وابستكى به اشیا ء تیک اختلالات دفعی ( ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع ) کمبود توجه و تمرکز اختلالات یادگیری و افت تحصیلی ناخن جویدن لکنت زبان

صفحه 11:

صفحه 12:
اخثلالات رفثاري و عصبي در کودکان نیز ممکنست همچون بزرگترها دچار مشکلات و ناراحتی های روانی گردند . این مشکلات می توانند ناشی از عواملی چون روش های تربیتی نادرست والدین » تبعیض قائل شدن » مقایسه نمودن کودکان با یکدیگر » خشونت و سخت گیری با کودکان و همچنین وجود اختلاف بين بد ‎yes‏ باشد ۰ شا ین مشکلات عبار تند از شب ادراری » جویدن نأخن عع ات رو 7 افمردکی و برخاشگری

صفحه 13:
شب ادر اری

صفحه 14:
شب ادراری # شب ادرار.ي عبارتست از دفع غیر ارادي ادرار بعد از سن چهار سالگي در طول روز یا شب » بدین معني که اگر كودكي از 6 سالگي ببعد » ماهي يك الي دو بار کنترل ادرار خود را ازدست دهد گفته مي شود دچار شب ادرباري است . " دلایل شب ادراری : *-پزشکی اه ۶ 9 - تکاملی © - نوع خواب * راه حل * شب ادراري به دو نوع اولیه و ثانویه نقسیم مي شود

صفحه 15:
eee ‏در اين نوع شب ادراري كودك هيجو‎ : oe a eRe ce us ۰ ‏عضوي مثل عفونت مجاري ادرار » بيماري قند ؛ صرع‎ . ‏عقب ماندگي ذهني و غیره باشد‎ اغلب متخصصان ب بر این باورند که مشکلات پزشكي فقط ) ‎On‏ ل ار کودك مبتلا به شب ادراري از مشكلي مانند مثانه کوچك پا ضعف ماهیچه هاي نگهدارنده جریان ادرار رنج مي برد . با ‎gas oa SI‏ از آنکه به مدت طولاني رختخوایش را خیس نکرده » دوباره ناگهان شروع به شب ادراري کرد » علت مي تواند عفونت دستگاه ادراري باشد .

صفحه 16:
I ‏نوع ثانویه : کودك بعد از مدتي خشك بودن و داشتن کنترل‎ * ‏ادرار مجددا" دچار شب ادراري شده است . علت اين نوع‎ شب ادراربي مي تواند ناشي از عواملي چون مشکلات و مسائل خانوادگي » تنبیه بدني » دعواهاي مکرر پدر و مادر » جدا شدن کودك از مادر » تولد نوزادي دیگر در خانواده » ترسهاي مرضي و طلاق و جدايي والدین باشد . 8 پس از شناسايي چنین كودكاني در خانوارهاي تحت پوشش ‏ آنها راجهت مشاوره به مرکز بهداشتي درماني ارجاع دهید و پس از تایید شب ادراري در کودك به خانواده آموزش هاي زیر داده شود :

صفحه 17:
۳۵5 ‏مور‎ add Seat a eked te . ‏ادراري كودكان بايد به والدين داده شود‎ " با كودك خود مهربان باشند و در مقابل شب ادراري اوعكس العمل نامناسب و شديد از خود بروز ندهند و او را تنبیه نکنند . با تنبيه » تحقير » سرزينش ومقايسه كردن او با دیگران » شب ادراري کودك درمان نمي شود . * والدین باید بدانند درصد زيادي از شب ادراري از کودکان » تا سن بلوغ خود به خود رفع مي شود » اما درمان کودك به دلیل جلوگيري از ضربه رواني به وي بايد هرچه زودتر شروع شود

صفحه 18:
* در صورتي که علت شب ادراري » مسائل و مشکلات خانوادگي باشد ایجاد محيط آرام و دور از اضطراب و نگراني در خانواده مي تواند در حل مشکل کودك » نقش بسزايي داشته باشد . * علاوه بر مطالب فوق جهت پيشگيري و رفع شب ادراري » مادران باید نکات زیر را مد نظر داشته باشند : * ابراز محبت و تشویق » در صبح ها وقتي که کودك خودش را خیس نکرده است .

صفحه 19:
" محدود كردن مصرف مايعات كودك » در عصر و شب " توجه و محبت به كودك و ايجاد محيط امن و آرام " بيدار نمودن كودك از خواب جهت ادرار كردن در ابتداي شروع درمان در هر شب " لازم است وضعیت کودك را تا رفع مشکل شب ادراري پپگيري نمایید در صورت ادامه داشتن مشکل کودك » خانواده را به پزشك مرکز ارجاع دهید .

صفحه 20:

صفحه 21:
ee ‏ناخن جویدن و انگشت مکیدن‎ " جویدن ناخن و مکیدن انگشت از جمله مشکلات رفتاري در کودکان است که به مرور زمان در آنها بصورت عادت در مي ‎ul‏ * جویدن ناخن بیشتر در مواقع نگراني اضطراب یا ترس از امتحان »تنبیه و درگيربي والدین در کودك ایجاد میشود ولي مکیدن انگشت معمولا در هنگام استراحت صورت مي گیرد

صفحه 22:
OO : ‏برای ترک عادت‎ * ‏کسب آرامش تدریجی‎ - * ‏الف شل كردن دستها‎ * ‏ب - شل كردن دهان و آرواره‎ " ‏ج - تمرین کردن‎ * ‏آگاهی به کودک بدهید‎ - 6 ۶ ‏موقعیت را عوض کنید‎ - 9 ۴ . ‏وقفه ایجاد کنید‎ - 6< *

صفحه 23:
* در برخورد با این مشکلات ۰ موارد زیر را به خانواده ها / آموزش دهید : * به کودك خود محبت کرده نسبت به عادات او عکس العمل شدید نشان ندهند و از تنبیه و تحقیر وي خودداري نمایند. * تهدید و تنببه » پاشیدن فلفل و رنگ کردن انگشتان کودك » دردي را ذوا دمي کند و حتي ممکر اس رای او را تننید نمی # در شناخت علت اضطراب و نگراني کودك خود سعي نمود و محبطي امن و آرام براي آنها فراهم آورند . * ناخن و انگشت خود را تمیز نگهدارند تا از بروز بيماريهاي انگلي و عفونت دهان و دندان در وي جلوگيري بعمل نماید .

صفحه 24:
* والدین باید بدانند مکیدن انگشت عملي است که کرد در صورت گفتن فرصت کفی او مبادرت مي ورزند لذا لازم است در اوقات فراغت » کودك را به كارهاي دستي مثل كاردستي ۰ نقاشي و همچنین فعاليتهاي ورزشي مشغول نمایند.

صفحه 25:
" براي ترك اين عادت در کودك و حتي خود میتوان از مراحل زيرپيروي نمود . ۴ - کسب آرامش تدريجي " شل كردن دست ها " شل كريدن دهان و آرواريه * تمرین کردن

صفحه 26:
eee ‏آگاهي را به کودك بیاموزید‎ - * ‏موقعیت را عوض کنید‎ - 8 ‏در ناخن جویدن وقفه ایجاد کنید‎ - ۴ ae oo

صفحه 27:

صفحه 28:
ee ‏لكنت زبان‎ " لكنث زبان اختلالي است كه بطور غير ارادي با تكرار كلمات و مكث در بيان و يا كشيدكي كلمات بوجود مي آيد . اين اختلال در سنين كودكي شايع است . علت لكنت زبان مي تواند سختكيري والدين در درست صحبت كريدن کودك » ترس از. محیط مدرسه » ترس از افراد غریبه » ترس از جدا شدن از مادر و اختلافات خانوادگي و یا وجود نقص در ساختمان فيزيكي دهان و زبان باشد .

صفحه 29:

صفحه 30:
در برخورد با چنین مشكلاتي ضمن ارجاع کودك به مرکز بهداشتي درماني آموزش هاي زیر را به خانواده بدهید . به لكنت زبان کودك توجه نکنند و سعي در اصلاح کلام در حین صحبت کردن وي نداشته باشند . از مسخره کردن » ایراد گرفتن » تحقیر » سرزنش و فشار بر روي ‎dla gS‏ خودداري کنند و با وي رفتاري کاملا" عادي داشته باشند . عواملي که منجر به اضطراب و ترس در کودك مي گردد را شناسايي و در جهت رفع آن اقدام نمایند . از داشتن چنین فرزنداني شرمسار نبوده آنها را به صحبت کردن در گروه هاي دوستانه و خانوادگي تشویق نمایند .

صفحه 31:

صفحه 32:
اضطر اب و انسردگی 2 * اضطراب عادي واكنشي است طبيعي و لازیم که غالبا باعث ‎og Kl‏ و بالا بردن میزان كاريايي و انگیزه در فرد مي گردد . اضطراب وقتي حالت مرضي پیدا مي کند که از. حد طبيعي بگذرد و تعادل رواني فرد را بر هم زند . اضطراب در واقع ترس بدون علت را گویند . کودك دلهره و دلشوره دارد ولي نمي داند چرا ؟ اضطراب در کودکان غالبا واكنشي است نسبت به مشکلات و ناراحتي هابي که در خانواده رخ مي دهد اين ناراحتي ممکن است در کودکان بعد ازمرگ يكي از اعضاي خانواده ؛ مردود شدن در امتحانات و ... بوجود آید .

صفحه 33:
* اضطراب در کودکان با علائمی نظیر نگرانی » دلهره » بی قراربی » تپش قلب » حالت تهوع » دل درد » اسهال و سردرد می باشد . کودکان مضطرب غالبا کم رو و ترسو بوده از بازیهای دسته چنعی پرهیز می کنند » شبها به راحتی نمی خوابند و خواب شبانه آنها با بیدار شدنهای مکرر و کابوس دیدن قطع می شود . * اضطراب ممکن است بصورت پرخاشگری ۰ عصبانیت » کناره گیری از. دیگران » ناخن جویدن و ... خود را نشان دهد

صفحه 34:
* افسردگي در کودکان غالبا بدلیل محرومیت از مادر » فقدان يكي از عزیزان ۰ درگيريهاي خانوادگي و .. کودك ایجاد مي شود . علائم افسردگي در کودکان بابزرگسالان فرق مي کند . در کودکان خلق و خوي افسرده و گریه کم دیده مي شود . اختلال رفتاري » مشکل خواب » اشکال در تمرکز. حواس و افت در عملکرد تحصيلي از جمله شایعترین علائم افسردگي در کودکان مي باشد . اين اختلال در- کودکان اغلب موقتي است و موارد كمتري براي مدت زمان طولاني ادامه مي یابد .

صفحه 35:
# در صورت برخورد با چنین مشكلاتي در خانواده هاي تحت پوشش ۰ خانواده را جهت مشاوره به مرکز بهداشتي درماني ارجاع دهید و آموزش زیر را به خانواده ها بدهید . سعي کنند علت مشکل کودك خود را دريافته و در جهت رفع آن اقدام نمایند . * محيطي آرام و دور از اضطراب و نگراني را براي کودك خود فراهم نمایند . * از سرزنش ‏ تهدید و تنبیه خود ۰ خودداري نمایند .

صفحه 36:
پرخاشگري در کودکان " يكي از دلایل عمدهاي که باعث پرخاشگري و گاهاً حتي فراتر رفته و تبدیل به شکستن هنجار‌ها و بزهكاري میگردد سرزنش و نكوهش هاي بسيار والدين در دوران كودكي و نوجواني است سرزنشهايي كه در انتها باعث از بين رفتن اعتماد به نفس كودكان نسبت به عملكريد خود ميكردد وبه همين منظور دائم تلاش ميكنند تا بجاي برآورد و بیان خواسته هاي خود به خواسته هاي دیگران توجه کنند

صفحه 37:
* چون آموخته اند که عملکرد ایشان اغلب مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفته و ناگزیر براي بدست آوردن نوازش از جانب والدین و نزدیکان خود مي بایست اين گونه عمل کنند * متاسفانه این عملکرد والدین در بسياري مواقع با شکست روبرو میگردد زیرا هنگامي که کودك كاري مورد انتظار را انجام میدهد ولي نوازش دریافت نمیکند احساس میکند که به او خيانت شده است به همین دلیل بعدها او دچار مشکل شده و باه حل را در گرفتن انتقام با شکستن هنجارها وبا

صفحه 38:
در زیر نمونه هايي از این موضوع ارائه شده است * -نوازش داده نمیشود تا کودك زیاد لوس نشود ۴ 0-غوره نشده مویز نشو * 0 موفقيتهاي کودك فهمیده نمیشود

صفحه 39:
Oe ‏مشکلات یادگیری‎ * بعضی دانش آموزان با وجود هوش طبیعی در یکی از دای ۳0۳ نون و با ریاسیات ۵ ۴۳۳۱۲

صفحه 40:
" " " " ص " " " " " ص" " " " " " " " " " ا"ح" ‎I‏ ‏مشکل در خواندن * مشکل خواندن در دانش آموزان معمولا تا سن 0 سالگی ( کلاس دوم ) مشخص می گردد . اين اختلال که در +سرها دو تا چهار برابر, دخترها دیده می شود با تاخیر و نقص در شناخت کلمات و فهم مطالب همراه می باشد اینگونه کودکان در خواندن مطالب اشتباهات متعددی دارند و معمولا از خواند دل خوشی ندارند و زا آن اجتناب می کنند

صفحه 41:
OO ‏مشکل در نوشتن‎ ‏دانش آموزان دارای مشکل نوشتن غالبا در هجی کردن‎ * كل هش کل تراسا هات دستوری و نفک 9۳۳ نوشته های آنها وجود دارد و دست خط بدی دارند .

صفحه 42:
OO ‏مشکل در ریاضیات‎ " در اینگونه موارد دانش آموز دچار مشکل در محاسبات ریاضی است . عملکرد کودک مبتلا در شمارش یا جمع زدن حتی اعداد یک رقمی» به میزان چشمگیری پایین تر از حد مورد انتظار برحسب سن و هوش کودک دارد .

صفحه 43:
مشکل کم توجهی - پر تحرکی * کودکان دارای مشکل کم توجهی و پر تحرکی » کودکان شلوغ و پر تحرکی هستند که بنظر می رسد علیرغم جنب و جوش زياد » خسته نمی شوند » غالبا حواس پرت هستند و به سخنان مربیان و معلمان خود گوش نمی دهند » فراموشکار هستند ممکن است وسانلشان را گم کرده و یا در مدرسه جا بگذارند ؛ وسط حرف دیگران می پرند و پر حرف هستند این کودکان حوصله انجام کارهایی را که نیازمند مصرف وقت است ندارند بهمین دلیل در انجام تکالیف مدرسه بسیار ضعیف عمل می کنند اين اختلال با درمان اختصاصی روانپزشکی قابل برطرف شدن می باشد .

صفحه 44:
جه نگاتي در رشد عاطفي » تربيتي و ذهني کودکان در سنین مدرسه موثر است * بعد از خانواده مدرسه مهمترین محیط اجتماعي است که نقش بسزايي در اجتماعي شدن کودك و رشد رواني » عاطفي و تربيتي او دارد * براي كودكي که به مدرسه مي رود دو هدف اصلي موزش و پرورش در نظر گرفته شده است . * لازم است معلمان » مربیان و والدین با کمك یکدیگر محيطي را در مدرسه فراهم آورند تا دانش آموزان احساس امنیت و آرامش نموده و بتوانند علاوه بر کسب دانش از تواناني هاي خد حداکثر: استفاده را بنمایند .

صفحه 45:
* معلمان لازم است دانش آموزان را در اداره کلاس و برنامه هاي آموزشي شرکت دهند و فرصت سوال و اظهار نظر. را براي آنها فراهم آورند.تا با بالا رفتن اعتماد به نس » استعدادهایشان پرورش یاید . * نحوه همكاري و تعاون را از طریق شرکت دادن دانش آموزان در فعالیت هاي گروهي » تقسیم کار » دادن مسئولیت » سخنراني » شعر خواني » نمایش » ورزش و دیگر فعالیت هاي فوق برنامه آموزش دهند .

صفحه 46:
* در جهت تامین سلامت روان کودکان » محيطي فراهم گردد تا نپازهاي عاطفي و رواني دانش آموزان از قبیل کسب موفقیت » جلب توجه و تحسین دیگران و مورد محبت واقع شدن بر آورده شود . * والدین باید بطور فعال در جلسات آموزشي انجمن اولیاء و مربيان شرکت نموده مشکلات کودکان و نحوه برخورد با آنها را بیاموزند . * در صورت وجود اضطراب و افسردگي در دانش آموزان خانواده ها را جهت مشاوره به مرکز بهداشتي درماني ارجاع داده و وضعیت آنان را تارفع چنین مشكلاتي پيگيري نمایید .

صفحه 47:

صفحه 48:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان