بیماری‌هاصدمات و آسیب‌دیدگی‌هاپزشکی و سلامت

اختلال کمبود توجه – بیش فعالی

صفحه 1:

صفحه 2:
نهيه و تنظيم: قدرت عابدى كارشناس ارشد روانشناسى

صفحه 3:
تعریف بیش فعالی #تعریف های گوناگهنی برای بیش فعللی تاکنون ارلیه شده است و تعریف مشخصی که مورد پذیرش همگلنی صاحب نظران باشد وجود ندارد اما تعریف زیر از بارکلی از پذیرش نسبتا زیادی برخوردار است: #بیش فعللی. عبارت است از اختلالی رشدی در توجه. کنترل تكانش» بى قرارى. و هدليت رفتار که به طور طبیعی ایجاد می شود و ناشى از اختلال هاى عصب شناختی بزرگ. حسی. حركتى يا هيجانى نيست.

صفحه 4:
شیوع بیش فعالی * تعیین میزان دقیق شیوع اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی تقریباً اممکن یا بسیار دشوار است اما گفته شده است که حدود 2 تا 4 در صد از کودکان؛ در حد متوسط یا شدید به این اختلال مبتلا هستند و پسران 3 تا 9 برابر بیشتر از دختران به این اختلال مبتلا می شوند. © كودك بيش فعال اصولاً از بيش از تلد به لین اختلال مبتلا است و نتایج پژوهش ها نشان داده است که آثار لین اختلال در عملکرد تحصیلی. توجه, و نابازداری رفتار, تا اواخر سال های نوجولنی باقی می ملند و 30 تا 70 درصد افراد مبتلا ویژگی های این اختلال را تا سال های بزرگسالی نشان می دهند.

صفحه 5:
مشکلات بالینی و همبودها در کودکان مبتلا # تکانشگری کم توجهی و حواس ‎Sx‏ * بى قرارى و جنب و جوش دايم * ايجاد مشكل در بازى ديكران * بى توجهى به حرف ديكران © مشكل در بيروى از دستورها * انجام كارهاى خطرناك بدون فكر كردن به بيامد آنها * وول خوردن © ناتوانى يادكيرى © مشكل خام حركتى (دست ويا جلفتى) * رفتارهاى آزارشى * تافرماتى و عدم همکاری * خود آزاری. کندن مو و پوست خود

صفحه 6:
>) ۳ * معمولاً هوشبهر طبیعی (ما نتوانی در انجام برخی کارها مثل تکالیف و یادگیری در مدرسه) © تصادف کردن به میزانی بیشتر از دیگران (به علت داشتن رفتار تکانشی و بدون توجه به پیامدها) #واعت فیتنه * داشتن عزت نفس بايين و به سرعت احساس ناکامی کردن 6 بیشتر دچار رفتارهای وسواسی مثل لمس کردن اشیا هستند © داشتن مشکلات اجتماعی نظیر گوشه گیری یا پرخاشگری * اختلال های زبان يا كفتار * اختلال های خلقی یا افسردگی * کم اشتهایی. کم خوابی © مشکل سازگاری در موقعیت های جدید # مشکل در فعالیت های ورزشی. عقب ماندگی تحصیلی * شیوع بیشتر در پسران (در پسران چشم آبی و مو بور بیشتر | # طرد از طرف دوستان, بزهکاری * مشکل در تصمیم گیری, عدم تحمل ناکامی # نافرمان و بی دقت, مشکل در مدرسه, زورگو و پر سر و صدا, بریدن حرف دیگران ©

صفحه 7:
5 م له مشکل بنیادی ‎ila‏ با نارسايى گبی توجهی: کودک گوش نمی دهد تمرکز حواس ندارد. کارها را ناتمام رها می کند و به راحتی حواسش پرت می شود. کودک در توجه پایدار و توجه انتخایی دچار مشکل است. #فزون جنبشی: کودک در آرام نشستن مشکل دارد» زياد حرف می زند و منتظر ماندن و رعایت نوبت برایش بسیار دشوار است. کودک دچار بی گرزاری حراکتی است. 9تکانشگری: عمل بدون کنترل» عمل بدون فکر» عمل بدوم پیش بینی» عمل آنی و ناگهانی © 7

صفحه 8:
5 ( سیب شناسی 1- عوامل ژنتیکی: پژوهش ها تأثیرعوامل خانوادگی-ژنتیکی را در اين اختلال مورد تأیید قرار می دهند (ری و همکاران. 1999؛ استیونسون. 11989 بارکلی و همکاران, 1996). 2- عوامل عصب شناختی و عصبی شیمیابی: برخی از مشکل های کودکان و بزرگسالان دارای این اختلال. ناشی از آسیب مغزی است (ماوول و ریتی. 994). مقدار امواج آهسته (معمولاً تتا) در مغز اين کودکان کمتر مشاهده می شود (گازنتا و همکاران, 1994 نارسایی هایی در نیمکره راست مغز موجب نارسایی هایی در هوشیاری و توجه, و کاهش فعالیت حرکتی عمدی و ایجاد رفتار تکانشی در فرد می شود (مزولام. 1981). برخی پژوهش به بدکارکردی یا سیب به دننتگاه فعال ساز شبکه ای«عقده های, پایه: قطعه پیش پیشانی» و برخی دیگر به وجوه مشکل در شیمی عصبی مغز (مثلاًکمبود دوپامین. کمبود نور اپی نفرین) اشاره می کنند و داروهای روان محرک مثل آمفتامين و متيل فنى ديت يا ريتالين را در درمان اين اختلال مؤثر مى دانند. © 7

صفحه 9:
3- عوامل مربوط به تغذبه: فین گلد (1976) معتقد بود که برخی غذاها مثل رنگ های مصنوعی, افزودنی ها و سالیسیلات ها (که در گوجه فرنگی و پرتقال وجود دارد) اثر سویی دارند (بر اساس متون پژوهشی. فرضیه فین گلد فاقد اعتبار است). پرینتز و همکاران (1980) دریافتند که مقدار مصرف شکر و نسبت کربوهیدرات ها به پروتئین» به طور کامل با میزان رفتارهای بی قراری و آزارشی-پرخاشگرانه کودکان رابطه دارد. 4- سم های محیطی: آسیب به مغز از طریق خوردن سرب توسط کودکان و سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری. 5- عوامل روان شناختی (تعامل طبیعت-تربیت): دلبستگی نا ایمن به مادر می تواند به فزون جنبشي بیانجامد. بین خلق کودکان و ویژگی های زیست شناختی آنان رابطه وجود دارد مثلا کودکان دارای خلق دشوار در پلاسمای خود مقدار بیشتری آنزیم دوپامین-بتا-هیدرو کسیلاز (09۳۱]) دارند. در پسران طبقه اجتماعی اقتصادی پایین. رفتار پرخاشگرانه با دشواری های خانوادگی و فرزندپروری ضعیف در والدین رابطه دارد (هاپاسالو و ترمبلی, 1994).

صفحه 10:
6- رفتار والدین: مشکل کودک نشانگر مشکلی است که در روابط اعضای خانواده وجود دارد مش و جانستون. 1990). این کودکان معمولاً در خانواده های غیر عادی و دارای مشکلات روان شناختی و جسمانی بسیار متولد می شوند. در این خانواده ها الکلیسم. جامعه ستیزی و هیستری تا حدودی متداول است. مطالعه تعامل کودکان دارای این اختلال با والدینشان نشان می دهد که در رولبط بین آنها. فشار رولنی (برین و بارکلی, 1988( رولبط تحمیلی (بورمیستر و همکاران. 1992). افسردگی. محدودیت. ناکامی بالاء و توانایی کمتر (بک و همکاران. 0 وجود دارد. تعارض بین اعضای خانواده و میزان اختلال اضطرابی در این خانواد ه ها بیشتر است. شیوه فرزند پروری این خانواده ها بیشتر از نوع خودکامه است (علیزاده و آندریس» 2002). والدین لین کودکان از اعتماد.به نفس کمتری برخوردارند و از شیوه های تنبیه بیشتری استفاده می کنند و روابط گرم کمتری با فرزندان خود دارند

صفحه 11:
مداخلات درمانی #دارو درمانی #مداخلات غیر داروبی: تشویق به کار گروهی بازی درمانی (بویژه بازی درمانی پاسخ درنگیده) ارایه زود و بی فاصله تقویت کننده ها اختصاص دادن نیمکت انفرادنی در کلاس و حقظ تماس چشمی با او استفادهازمواه آموزشین دیذاریبو لسی. یادآوری مکرر دروس جلسه بعد تشویق به یادداشت برداری از مطالب معلم ‎pre‏ سرزنش و توجه بیشتر به او هنگام انجام تکالیف و خودداری از جملات اضطراری و تذکر زياد آموزش روش های تقویت حافظه آموزش کنترل گفتار درونی

صفحه 12:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان