صفحه 1:
صفحه 2:
نهيه و تنظيم:
قدرت عابدى
كارشناس ارشد روانشناسى
صفحه 3:
تعریف بیش فعالی
#تعریف های گوناگهنی برای بیش فعللی تاکنون ارلیه شده است
و تعریف مشخصی که مورد پذیرش همگلنی صاحب نظران باشد
وجود ندارد اما تعریف زیر از بارکلی از پذیرش نسبتا زیادی
برخوردار است:
#بیش فعللی. عبارت است از اختلالی رشدی در توجه. کنترل
تكانش» بى قرارى. و هدليت رفتار که به طور طبیعی ایجاد می
شود و ناشى از اختلال هاى عصب شناختی بزرگ. حسی.
حركتى يا هيجانى نيست.
صفحه 4:
شیوع بیش فعالی
* تعیین میزان دقیق شیوع اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی تقریباً اممکن
یا بسیار دشوار است اما گفته شده است که حدود 2 تا 4 در صد از کودکان؛
در حد متوسط یا شدید به این اختلال مبتلا هستند و پسران 3 تا 9 برابر
بیشتر از دختران به این اختلال مبتلا می شوند.
© كودك بيش فعال اصولاً از بيش از تلد به لین اختلال مبتلا است و نتایج
پژوهش ها نشان داده است که آثار لین اختلال در عملکرد تحصیلی. توجه, و
نابازداری رفتار, تا اواخر سال های نوجولنی باقی می ملند و 30 تا 70 درصد
افراد مبتلا ویژگی های این اختلال را تا سال های بزرگسالی نشان می دهند.
صفحه 5:
مشکلات بالینی و همبودها در
کودکان مبتلا
# تکانشگری
کم توجهی و حواس Sx
* بى قرارى و جنب و جوش دايم
* ايجاد مشكل در بازى ديكران
* بى توجهى به حرف ديكران
© مشكل در بيروى از دستورها
* انجام كارهاى خطرناك بدون فكر كردن به بيامد آنها
* وول خوردن
© ناتوانى يادكيرى
© مشكل خام حركتى (دست ويا جلفتى)
* رفتارهاى آزارشى
* تافرماتى و عدم همکاری
* خود آزاری. کندن مو و پوست خود
صفحه 6:
>)
۳
* معمولاً هوشبهر طبیعی (ما نتوانی در انجام برخی کارها مثل تکالیف و یادگیری در مدرسه)
© تصادف کردن به میزانی بیشتر از دیگران (به علت داشتن رفتار تکانشی و بدون توجه به پیامدها)
#واعت فیتنه
* داشتن عزت نفس بايين و به سرعت احساس ناکامی کردن
6 بیشتر دچار رفتارهای وسواسی مثل لمس کردن اشیا هستند
© داشتن مشکلات اجتماعی نظیر گوشه گیری یا پرخاشگری
* اختلال های زبان يا كفتار
* اختلال های خلقی یا افسردگی
* کم اشتهایی. کم خوابی
© مشکل سازگاری در موقعیت های جدید
# مشکل در فعالیت های ورزشی. عقب ماندگی تحصیلی
* شیوع بیشتر در پسران (در پسران چشم آبی و مو بور بیشتر |
# طرد از طرف دوستان, بزهکاری
* مشکل در تصمیم گیری, عدم تحمل ناکامی
# نافرمان و بی دقت, مشکل در مدرسه, زورگو و پر سر و صدا, بریدن حرف
دیگران ©
صفحه 7:
5 م
له مشکل بنیادی ila با نارسايى
گبی توجهی: کودک گوش نمی دهد تمرکز حواس ندارد. کارها را ناتمام رها
می کند و به راحتی حواسش پرت می شود. کودک در توجه پایدار و توجه
انتخایی دچار مشکل است.
#فزون جنبشی: کودک در آرام نشستن مشکل دارد» زياد حرف می زند و
منتظر ماندن و رعایت نوبت برایش بسیار دشوار است. کودک دچار بی
گرزاری حراکتی است.
9تکانشگری: عمل بدون کنترل» عمل بدون فکر» عمل بدوم پیش بینی»
عمل آنی و ناگهانی
© 7
صفحه 8:
5 (
سیب شناسی
1- عوامل ژنتیکی: پژوهش ها تأثیرعوامل خانوادگی-ژنتیکی را در اين اختلال مورد
تأیید قرار می دهند (ری و همکاران. 1999؛ استیونسون. 11989 بارکلی و همکاران, 1996).
2- عوامل عصب شناختی و عصبی شیمیابی: برخی از مشکل های کودکان و بزرگسالان
دارای این اختلال. ناشی از آسیب مغزی است (ماوول و ریتی. 994). مقدار امواج آهسته
(معمولاً تتا) در مغز اين کودکان کمتر مشاهده می شود (گازنتا و همکاران, 1994 نارسایی
هایی در نیمکره راست مغز موجب نارسایی هایی در هوشیاری و توجه, و کاهش فعالیت حرکتی
عمدی و ایجاد رفتار تکانشی در فرد می شود (مزولام. 1981). برخی پژوهش به بدکارکردی یا سیب
به دننتگاه فعال ساز شبکه ای«عقده های, پایه: قطعه پیش پیشانی» و برخی دیگر به وجوه مشکل
در شیمی عصبی مغز (مثلاًکمبود دوپامین. کمبود نور اپی نفرین) اشاره می کنند و داروهای روان محرک
مثل آمفتامين و متيل فنى ديت يا ريتالين را در درمان اين اختلال مؤثر مى دانند.
© 7
صفحه 9:
3- عوامل مربوط به تغذبه: فین گلد (1976) معتقد بود که برخی غذاها مثل رنگ
های مصنوعی, افزودنی ها و سالیسیلات ها (که در گوجه فرنگی و پرتقال وجود دارد) اثر
سویی دارند (بر اساس متون پژوهشی. فرضیه فین گلد فاقد اعتبار است). پرینتز و همکاران
(1980) دریافتند که مقدار مصرف شکر و نسبت کربوهیدرات ها به پروتئین» به طور
کامل با میزان رفتارهای بی قراری و آزارشی-پرخاشگرانه کودکان رابطه دارد.
4- سم های محیطی: آسیب به مغز از طریق خوردن سرب توسط کودکان و سیگار
کشیدن مادر در دوران بارداری.
5- عوامل روان شناختی (تعامل طبیعت-تربیت): دلبستگی نا ایمن به مادر می
تواند به فزون جنبشي بیانجامد. بین خلق کودکان و ویژگی های زیست شناختی آنان
رابطه وجود دارد مثلا کودکان دارای خلق دشوار در پلاسمای خود مقدار بیشتری آنزیم
دوپامین-بتا-هیدرو کسیلاز (09۳۱]) دارند. در پسران طبقه اجتماعی اقتصادی پایین.
رفتار پرخاشگرانه با دشواری های خانوادگی و فرزندپروری ضعیف در والدین رابطه دارد
(هاپاسالو و ترمبلی, 1994).
صفحه 10:
6- رفتار والدین: مشکل کودک نشانگر مشکلی است که در روابط اعضای خانواده
وجود دارد مش و جانستون. 1990). این کودکان معمولاً در خانواده های غیر عادی و دارای
مشکلات روان شناختی و جسمانی بسیار متولد می شوند. در این خانواده ها الکلیسم. جامعه
ستیزی و هیستری تا حدودی متداول است. مطالعه تعامل کودکان دارای این اختلال با
والدینشان نشان می دهد که در رولبط بین آنها. فشار رولنی (برین و بارکلی, 1988( رولبط تحمیلی
(بورمیستر و همکاران. 1992). افسردگی. محدودیت. ناکامی بالاء و توانایی کمتر (بک و همکاران.
0 وجود دارد. تعارض بین اعضای خانواده و میزان اختلال اضطرابی در این خانواد ه ها بیشتر
است. شیوه فرزند پروری این خانواده ها بیشتر از نوع خودکامه است (علیزاده و آندریس» 2002).
والدین لین کودکان از اعتماد.به نفس کمتری برخوردارند و از شیوه های تنبیه بیشتری استفاده
می کنند و روابط گرم کمتری با فرزندان خود دارند
صفحه 11:
مداخلات درمانی
#دارو درمانی
#مداخلات غیر داروبی:
تشویق به کار گروهی
بازی درمانی (بویژه بازی درمانی پاسخ درنگیده)
ارایه زود و بی فاصله تقویت کننده ها
اختصاص دادن نیمکت انفرادنی در کلاس و حقظ تماس چشمی با او
استفادهازمواه آموزشین دیذاریبو لسی.
یادآوری مکرر دروس جلسه بعد
تشویق به یادداشت برداری از مطالب معلم
pre سرزنش و توجه بیشتر به او هنگام انجام تکالیف و خودداری از جملات اضطراری و
تذکر زياد
آموزش روش های تقویت حافظه
آموزش کنترل گفتار درونی
صفحه 12: