صفحه 1:
صفحه 2:
1
oy
1 اصلال لعمارم ١
اختلال كفتارى يا موانع گفتاری, نوعی اختلالات ارتباطی هستند هنگامی که كفتار
معمولی با مشکل روبرو میشود که میتواند لکنت يا سرزبانی صحبت کردن باشد.
کسی که به خاطر اختلال گفتاری کاملاً قادر به صحبت نباشد, لال است.
در بسیاری از موارد, علت ناشناختهاست اما علتهای مختلفی برای نواقص گفتار وجود دارد مثل " نقص
شنوایی, بیماری عصبی, آسیب مغزی, کم هوشی, استفاده از مواد مضرء نقص فیزیکی مثل شکاف لب و کام؛ يا
ش از حد یا نادرست از تارهای صوتی. آزار کوکان ث
ز در برخی از موارد دلیل اختلال است.
صفحه 3:
1
0 J 0
0 at ati
۲ (صرلا
ی سار ١
يكى از تعاريف جامع براى اختلالات كفتارى توسط "جارلز وان رابير" كه يكى از بهترین آسیبشناسان گفتار - زبان دانست. ارائه شده
است. او معتقد است كفتار را موقعى مىتوان غيرطبيعى تلقى كرد كه با كفتار ساير اقراد جامعه جنان متفاوت باشد که بهخودیخود
جلب توجه كرده و در فرايند ارتباط مزاحمت ايجاد نمايد و يا باعث ناراحتى كوينده و شنونده شود. به اين ترتیب, گفتار نارسا كفتارى
است كه غيرواضح و نامفهوم باشد. اختلالهاى كفتارى از نظر شدت متفاوتند و مىتوان آنها را از سرزبانى صحبت كردن خفيف تا
تردیدهای گفتاری (مانند تولید صداهای گفتاری به صورت اشتباه تولید صدای اضافه در هنگام صحبت کردن, مکثها و لکنتهای
شدید) متفاوت دانست.
انجمن تكلم - زبان - شنوایی آمریکا (۸5۲۱۸), اختلال زبان را چنین تعریف میکند: اختلال در زبان عبارتست از دریافت, فهم و
بيان كلمات كفتارى يا نوشتاری بهصورت غیرعادی یا نابهنجار. اين اختلال ممكن است شامل يك يا جند نارسايى در زميندهاى
شناسايى واجهاء تكوازءهاء تشخيص معانى.
ركيب يا نحوشناسى و درك اجزاى
أ دهنده نظام ز 0
صفحه 4:
۰
ظبم پر
طبقه بندی گفتار به دو نوع نرمال و همراه با
اختلال, در باطن بسیار مشکل سازست. با یک
طبقه بندی منسجم, تنها ۵ تا ۰ درصد مردم
توانایی صحبت کردن به صورت نرمال (با همه
چند اختلال رنج میبرند.
4
پارامترها) و صدای سالم دارند. بقیه از یک یا ۲
/
لکنت و مکت 1
اختلال در صدا
اشتباهات تلفظی و
صداشناسی
صفحه 5:
sated ها
ت تلف رو متام
هرگاه حرکات متقابل اندامهای گفتاری چون زبان, لبها, فكها, دندانها و كام در قردی از نظم و ترتیب عملکردی مناسیی برخوردار نباشد, وی را با اختلال تلقظی
قلمداد مکنند. تلقظهای اشتباه در صداهای گفتاری را میتوان شایترین مشکل ارتباطی در بین دانشآموزان مدارس عمومی دانست. چند شکل عمده از این
اختلال به شرح زیر است:
صفحه 6:
صفحه 7:
"۱.۳
تا
در مرا
1
1
1
1
صفحه 8:
روان صحبت کردن یعنی سیالی و جریان گفتار. شایعترین اختلال در روانی گفتار, لکنت زبان است. تاکنون سه نوع
لکنت یا گرفتگی زبان به شرح زیر شناسایی شده است.
صفحه 9:
اندروز و همکارانش, ویژگیهای مشترك و متعددی را در میان مبتلایان به لکنت زبان پیدا کردهاند که به آتها اشاره میکنیم:
صفحه 10:
اختلالی گیحکننده است. اولا, هر کوشش اضافی برای صحبت کردن بهتر و
یا روانتر حرف زدن را بدتر و سختتر میسازد.
تکلمی, لکنت زبان میتواند رخ بدهد یا رخ ندهد. مثلا تعداد کمی از مردم
هنكام صحبت كردن در حال نجوا و درگوشی, دچار لکنت میشوند و اکثر
افراد لکنتی قادرند با روانی آواز بخوانند. ثالثا بین ترس و اضطراب از يك
طرف و لکنت ز
ترس و اضطراب درباره لکنت زبان آن را بدتر میکند و در عوض بدتر شدن
پس و اضطراب
يا بسته به نوع فعاليت
از طرف دیگر ارتباط وجود دارد. چنین بیان میشود که
ی را باعت میشود.
صفحه 11:
i
1 a
+ اصال باح
یکی از بحثانگیزترین گروه اختلالات, اختلالات زبانى است كه مشتركات زيادى با اختلالات كويايى دارد. در واقع
کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در رابطه با اختلالهای زبانی, یکی از بزرگترین گروههای کودکان استثنایی را تشکیل
میدهند. اگر رشد زبانی يك کودك مبتلا به اختلال یادگیری نسبتا طبیعی به نظر میرسد, ماهیت و میزان اختلال
زبانی تا زمانی که وارد مدرسه نشده است ممکن است ناشناخته باقی بماند.
زبان, زمانی مختل میشود که از نظر شکل, ساختار, محتواء معنا و استعمال اجتماعی با آنچه از نظر سنتی و فرهنگی
انتظار میرود, تفاوت داشته باشد. بهطور کلی, میتوانیم بگوییم که کودکان در هر زمان که تواناییهای زبانیشان
5
دتدأذ
0
فهمى و سطح عملكردى كه از
نتظار میرود باسد:
اختلال زبان می:
صفحه 12:
یرات منفی اجتماعی داشته باشد, مخصوصا بین کودکان کم سنوسال. زیر ممکن است تحقیر شوند,
و این تحقیر, اعتماد به نفس آنه را پایین میآورد. هر چه سن بالاتر می رود و درک مردم بیشتر میشود, تحقیرها کمتر میشوند.
يس 7 آنکه 0 کمك mor ها اختلالات صداي گفتاري در کودك تشخیص داده شد , يك آسیب شناس گفتار و
زبان بايستي متناسب با اهداف درماني خود, روش هاي درماني مناسب را انتخاب نمايد. تا قبل از دهه 1970
آسيب شناسان كفتار و زبان اصلاح اختلال و خطاهاي توليد صدارا از منظر " آموزش يك رفتار حركتي " بررسي
مینمودند اما بعد از آن از منظر" زبان "els به اختلالات واجی نگاه میکردند .
eel