صفحه 1:
oe
ty
۷
۳
ه١
۰ No
3
i. OB
3 ۱
صفحه 2:
es 2 Oi
2 7
5-5
3
2
صفحه 3:
یکی از عمدهتیین دغدغههای مدیران کار آمد در سطوح مختلف. چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل
انسانی شاغل در تمام حرفههاست تا آنهابا حس مسئولیت و تعهد کاملبه مسائل جامعه و حرفه خود بپردازند
و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعلیت کنند. اخلاق حرفهای یکی از مسائل اساسی همه جوامع
بشری است.
در حال حاضر متأسفانه در جامعه عا در محیط کار کمتربه اخلاق حرفهای توجه میشود. در حللی که در غرب
سکولار. در دانشهای مربوط به مدیریت و سازمان. شاخهایبا عنوان اخلاق حرفهای وجود دارد. ولی در جامعه
دینی ما در مدیریت. به اخلاق توجه کافی نشده است.
صفحه 4:
در ابتدا مفهوم اخلاق حرفهای جه معنای اخلاق کار و اخلاق مشاغل به کار میرفت. امروزه نیز عدهای از
نویسندگان اخلاق حرفهای. از معنای نخستین لین مفهوم برای تعریف آّن استفاده میکنند. اصطلاحاتی مثل
professional ethics . work ethics معادل اخلاق کاری پا اخلاق حرفهای در زبان فارسی
است.
در بیشتر تعریفهایی که از اخلاق حرفهای شده است. دو ویژگی دیده میشود:
الف) وجود نگرش اصالت فرد و فرد گرایی؛
ب) محدودبودن مسئولیتها و الزامات اخلاقی فرد در شغل, که به نظر میرسد این نگاه به اخلاق حرفهای, نوعی
تحویلینگری و تقلیل دادن اخلاق حرفهای است؛ زیرا هیبت جمعی و سازمانی در نهادهای مشاغل در کسب
وکار. بسی فرلتر از شغل فردی اشخاص است.با توجهبه همین دیدگاه بود که در لين اواخر نیز بحث از اخلاق
8 مدیریتی و بیشتر در آنار Ac
کات
صفحه 5:
آمروزه در اخلاق حرفهای» تلقی «شما حق دارید و من تکلیف» مبنای هر گهنه اخلاق در کسب و کار است.
از رفتار ارتباطى فرد مه صورت اصلى براى ارتباط سازمان يا فحنا 3 ۰ ۲ ۰۰ ۳۳
رعایت حقوق دیگران» از تکالیف خود میپرسد.
ویژگیهای اخلاق حرفهای در مفهوم امروزی آن عبارتاند از:
دارای هویت علم و دانش بودن. داشتن نقشی کاربردی ارائه صبغهای حرفهای» بومی و وابسته بودن به
فرهنگ, وابستگی به یک نظام اخلاقی. ارائه دانشی انسانی دارای زبان- روشن انگیزشی. ارائه رویآوردی
میانرشتهای.
صفحه 6:
در نظامی كه اساس ن مبتنی بر فرامين مکتبی همچون اسلام عزیز است وکتاب خداپیامبر گرلعی
اسلام (ص)و عترت ن بزرگوار راهنمای لّن می باشندبرخوردبا مردم واخلاق اداری هم بلید
برگرفته از دستور و فرمایشهای آن عزیزان باشد در اين ميان نهج البلاغه كه بركرفته از
سخنان. نامهدها وخطبه هاى مولى الموحدين حضرت على (ع) مىباشد
ميتوان الكو وسرمشقى براى همه مخصوصا مديران وكارمندان بلشد.
صفحه 7:
۱-از نظر اخلاق فردی . حلم وحوصله وتسلط بر نفس از ضروریات اخلاقی کارمندان است که باید به آن توجه
ویژه ای شود.
yea تحفظ بیت المال کوشابوده,واموال بیت المال را در امور شحصی نود فده ما
۳-ذکر خدا وبه یاد خدا بودن نباید در محیط کار فراموش شود زیرا یاد خدا سبب تقویت روحءروشنایی
دل »بينش صحیح, وتعهد بیشتر می شود.
۶-کار امروز را به فردا وا نگذاشتن هم از اموری است که نباید فراموش شود.
۵-منظم بودن وداشتن انضباط ضمن اینکه باعث حسن اجرای امور خواهد شد موجب رضایت مردم.انباشته
نشدن کارها ومنظم شدن محیط کار خواهدبود.
Lb ن کارمند و مسئول مافوة بايد همواره
صفحه 8:
سس«( سس —————
.بسا گسشاده رویییحسنخلوبا مردم بسرخورد شود -7
Pa
8- در صووتبسودنملنع یبا مشکلیدر رلد حلسلثل|یبابیجوعبا ملایستمللنانرا بسدستآورد ودر صورتنیاز
«معلوتخولهینماید
.به نامه ها وسوالاتمردم بسه شایستگیپاسخ دهند -9
tea Se بساید ضسمنحلمشکلمردم .گوشدادنبس» حولئج لنانسحرم لسرار حکوستودولتو دلسوز مردم باشد-10
کارمند بساید متخلوبه لخاقلساهیب اشد-1 1
کسارهند بساید رلبطیبسینسردم ومسئولینسرلییساند نحرفودرد مردم بساشد-12
را بسا مردم واوفاقنسبسبسه نانعاملیدر چهتجاملعتاد مردم نسبتبسه دیلتا (لنگیزه پشتیلنمرمم 1.3
صفحه 9:
1 ساماندهى نيروهاى مردمى وسامان دادن به زندكى انان در ابعاد مختلف -١
۳- عمران وآباد سازی
۳- تامین بودجه های مورد نیاز بر اساس مقرارت قلنون وشرعی وصرف آن در جهت مصالح عمومی
صفحه 10:
۱-عمل به دستورات خدا در سر لوحه کارش باشد
۲-مخالف هوای نفس وتکبر باشد
۳-هوشیار وآگاه و... ب
۴-باید افراد امین را مامور رساندن اخبار نماید
۵-شجاع وقاطع باشد
۶-باید اوقاتی را برای مراجع مستقیم مردم مقرر کند.
/ا-بايد انسان هاي با تقوا, توان وخیر انديش را جذب نمايد وبا آنان مشورت نمايد.
صفحه 11:
" ۱. ضرورت حقوق کافی برای کارگزاران
۲. آثار و فواید مقوق کافی برای کارگزاران
سم 170 ا
لنا. بررسى عامل تجاوز و دست درازى به بي تالمال
صفحه 12:
> 2
اخلاق اداری در زنسگی کاری» کار کردن را شیرینیبا رضلیت شغلی تیلم میکند و احساس رضلیت مندی و خود
شکوفلیی ازیک سو و رضلیت مردم و پیشرفت امور و شکوفلیی کار از دیگر سو را فراهم مینماید. رشد و
شکوفلیی استعدادهای انسان و جامعه در جهت کمال مطلق» در عرصه کار و عمل بر بلیه اخلاق اداری است.
فقدان اخلاق اداری یعنی محور زمینه و بستر شکوفایی انسان و جامعه در جهت کمال مطلق.
صفحه 13:
زوال اخلاق اداری یعنسی ظهور احساس ناخشنودی از خود و
احساس بطللت و سقوط و هلاکت کهبه صورت نمودهلیی چون
ترشرویسی بر آشفتگی؛ بدرفتاری؛ بیحوصلگی؛ سست پیمانی؛
کار گریزی و بیماریهای روان تنی؛ بروز میکند.
ee y
صفحه 14:
_
اخلاقیات و اصول اخلاقی از جمله مباحثی است که به کارگیری آن در جامعه مورد تاکید اسلام است بهطوری که
پیامبر اسلام (ص) هدف از رسالت خویش رابه کمال رساندن مکارم اخلاقی معرفی کرده اند. از لین رو اخلاقیات
به عنوان مجموعه ای از ارزشها. بلید ها و نبایدها می تولند نقش مهعی را در مدیریت لثر بخش سازمانها ایفا کند.
انضباط کاری . مهرورزی . دادورزی, معاشرت سازنده . مشاورت. تواضع . وفای به عهد. خدمتگزاری, مدارا از
جمله شیوه های مطلوب اخلاقی مورد تاکید اسلام در مدیربت سازمانها محسوب می شود
صفحه 15:
قرن کریم یکی از عوامل موفقیت پیامبر اکرم (ص) را در مدیریت. اخلاق نیک می دلند و در سوره
آل عمران آیه ۱۵۹ می فرملید:«حسن اخلاق و مهربلنی تو با مردم رحمتی است از جلنب خداوند
و اگر تندخو و سخت دل بودی مردم از اطراف تو پراکنده می شدند.»چه بسیارند مدیرلنی که با
داشتن خصوصیاتی همانند قاطعیت, تخصص, قدرت و آگاهیهای لازم در سطحی بالا قرار داشته
لند ولی به خاطر عدم رعلیت مسائل اخلاقی در حوزه مدیریت موفقیت مطلوب را كسب نكرده و
در نتیجه با ناکامی روبرو شده اند.
صفحه 16:
بهمنظور تشویق رفتارهای اخلاقی در سازمان و ممانعت از رفتارهای غیر اخلاقی باید از محر کهای موجود ترغیب. تقویت و تنبیه در
سازمان استفاده کرد. لازم به ذکر است که سازمانها با استفاده از بيانیه ماموریت می توانند ارزشهای اخلاقی مورد انتظار از
کار کنان را تعریف و مشخص کنند.
- سازمانها باید سازوکارهایی را پیش بینی کنند که از طریق آن کار کنان بتوانند رفتارهای غیر اخلاقی را افشا کنند. بنابراین
سازمانها بابه رسمیت شناختن افشاگری در سازمان و تشویق آن می توانند گام موثری را در جهت کاهش رفتارهای غیر اخلاقی
بردارند.
-رويكردهاى ساختارى و هنجارى و استفاده ازهر كدام در جاى خود مىتولند نقش مهمى را در اجراى اخلاقيات در سازمانها ايفا
شاد
صفحه 17:
آنچه ما به عنوان اخلاق از آن یاد می کنیم درهر زمان و هر متنی حضور داشته است.
بنیادهای دیضی» ایدئولوژیک؛ قوم و ملي تكرليىء و حتی خرافات و تابوهاءبا حوزه اخلاق و ارزشها تداخل داشته اند. در چنین
سیری تمدن معاصر مغرب زمیسن به عنوان سکاندار مدرنیسم بسا تکیسه بر» خوب و فایدهمندی برای شکوفایسی خودش به
دستاوردهای عظیصی در حوزه علوم و فنون و فرهنگ جدید مجهز شد و بر تمدنهای دیگر چیره گشت. یکی از ابزارهای لین
چیرگی بهرهگیری از علوم و قوانین پاسخگوی مسایل سامانه خود بود.
صفحه 18:
برای نمونه در شرایط انحصار تولید یک کالا و انبوه تقاضاء اخلاق و باورها چه مقدار می توانند منجر به
عرضه کالای با کیفیت شوند؟ مشتری مداری یکی از خروجیهای شرلیط رقلبت پیشرفته است و گرنه جامعه ما
پنیداً جامعه ای آرمان گرا و اخلاقی و سرشار از ایثارگری است. شمار افرادی که به دلایل و توجیهات اخلاقی
و نياز به كار به استخدام شرکتهای فامیلی و دولتی درآمده و یکی از دلایل ضعف کارشناسی و بهره وری
است برهمین نقطه ضعف یعنی سامان نیاقتن بنیادهای قانونی مدیریت بنا شده. تخصص, تجربه و ارتباط ن با
اهداف سازمان و يا بنگاه در جوامع درحال توسعه در مقلبل ارتباطات و تعلقات سیاسی یا فامیلی سهمی ثانوی
دارند و اين در اکثر تحقیقات محدود بومی ما نیز خود را نشان می دهد.
صفحه 19:
در جولمع توسعه یافته قوانین و مقررات سازوکار اصلی و پلیه است و نهادینه هم شده لما آنجا که قوانین و اصول پلیه در
تلاقی .با شرلیط خاص جوابگو نباشد تفسیر و انطباق با معیار اخلاقی قاضی یا مدیر تصمیم گیر به حل مورد حی پردازد. اگر
تعداد موارد خاص درحال فزینی باشد ضرورت بازنگری قوانین را نشان می دهد و در لین فرایند است که طی دویست
سال گذشته تداوم حضور اخلاق و ارزشهای انسانی در جوهره قوانین و مقررات حفظ شده است.
صفحه 20:
شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است. تشخیص درست از
غلط هميشه ساده نیست.
بسیاری از دانشمندان علم اخلاق ادعا میکنند که باتوجه به اصول اخلاقی در مقام عمل هميشه یک
راهكار درست وجود دارد و برخی دیگر معتقدند که راهکار درست بستگی به موقعیت و شرایط
دارد و تشخیص اینکه کدام راهکار درست است در نهایت به عهده خود فرد است.
صفحه 21:
الف. فلسفی: که نیاز به آشنایی و تحلیل زیادی دارد؛
ب. منتخبات: که نیاز به زمان زیاد. مرور فراوان مطالب و جمعبندی آنها دارد؛ Ow \
ج. مورد پژوهی: که نیاز به موردهای فراوان و زمان و تحلیل زیاد جهت جمعبندی مطالب دارد؛
د: تمرکز بر مسئولیت اجتماعی: که شامل مثالهای فراولنی از عملکردهای اخلاقی خوب و بد شرکتها
میشود.
صفحه 22:
۱) شرارتهای مدیریتی: در لین حوزه اعمال غیرقانونی, غیراخلاقی یا سوال
برانگیز مدیران, همچنین انگیزه های چنین رفتارهایی و راههای
ريشه كن کردن آنها موردبحث قرار می گیرد.
۲) معضلات اخلاقی: شامل مشکلات و مسائل اخلاقی می شود که مدیران
هر روز با انواعی از آنها مواجه هستند مانند تعارض منافع. استفاده
ناصحیح از منابع و نقض قراردادها و موافقتنامه ها.
صفحه 23:
* اخلاق کار بیشتر یک موضوع دینی است تا مدیریتی,
* کار کنان ما با اخلاق هستند لذا ما نیازی به توجه به اخلاق کار نداریم.
* اخلاق کار یکی از زمینه های فلسفه؛ دین شناسی و علوم آکادمیک است.
* اخلاق کار یک جيز زائد وغ
ضروری است و فقط بر واضحات و بدیهیات تصریح می کند .
* اخلاق کار عبارتست از نصیحت کردن آدمهای بد توسط آدمهای خوب .
* اخلاق کار یک پدیده جدید است که به خاطر توجه زیاد مطبوعات پرطرفدار و مطبوعات مدیریتی ب
آن داغ شده است.
= اخلاقیات را نمی توان مدیریت کرد.
* اخلاق کار همان مسئولیت اجتماعی است.
صفحه 24:
۱) توجه به اخلاق کار به بهبود اساسی اوضاع برخی جوامع انجامیده است.
۲) برنامه های BE! باعث می شود که در شرایط آشفته. سازمان عملکرد اخلاقی خود را حفظ کند.
۳) برنامه های اخلاق باعث شکل گیری کارهای گروهی قوی و افزایش بهره وری می شود.
۴) برنامه های اخلاق باعث رشد و بالندگی کارکنان می شود.
۵ برنامه های اخلاق ما را از قانونی بودن خط مشی های سازمان مطمئن می کند.
(F برنامه های اخلاق باعث جلوگیری از عمل مجرمانه اهمال می شود.
۷ برنامه های اخلاق به مدیریت ارزشهای مطرح در مدیریت کیفیت. برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت تنوع کمک می کند.
(A برنامه های اخلاق به ایجاد تصویری مثبت از سازمان در نزد مردم کمک می کند.
صفحه 25:
نقشهای سازمانی برای مدیریت اخلاق ایجاد می کند.
- برنامه ای برای ارزیابی جاری نیازمندیهای اخلاقی تدوین می کند.
- ارزشهای عملیاتی و رفتارهای موردنیاز را ایجاد می کند.
- رفتارهای سازمانی را با ارزشهای عملیاتی هماهنگ می سازد.
- آگاهی و حساسیت نسبت به مسائل اخلاقی به وجود می آورد.
- دستسورالعمله ای اخلاقسی را وارد تصمیم گیریها مى کند.
- مکانیسم هایی را ایجاد می کند تا معضلات اخلاقی حل و فصل شوند.
- ارزیابی جاری را تسهیل و باتوجه به برنامه آن را روزآمد می کند.
صفحه 26:
17 ۱ باشید که مدیریت اخلاق یک فرایند است.
- هدف نهایی برنامه های اخلاق این است که رفتارهای مشخص شده در کد رفتار در محیط کار انجام گیرد.
- بهترین راه برای اداره کردن معضلات اخلاقی جلوگیری از وقوع آنها در گام نخست است.
- بهتر است تصمیمات حوزه اخلاقیات رابه صورت گروهی بگیرید تا احساس تعلق کار کنان نسبت به ن افزلیش و تردید درباره دضالت
تعصبات ناعادلانه در روند تصمیم گیری کاهش يابد.
- مدیریت اخلاق را با دیگر فعالیتهای مدیریتی ادغام کنید.
- هنگام تدوین و اجراب برنامه مدیریت اخلاق از تیمهای میان وظیفهای استفاده کنید.
- برای گذشت و عفو ارزش قائل شوید.
صفحه 27:
نقشها و مستولینگای کلیدی در مديريت 55 ۳
سس سس سس
لا مدیرعامل سازمان باید کاملاً حامی برنامه باشد.
ل ایجاد یک کمیته اخلاق در سطح هیئت: وظیفه اين کمیته نظارت بر پیشرفت و اجرای برنامه مدیریت اخلاق است.
1 ایجاد یک کمیته مدیریت اخلاق: وظیفه این کمیته اجرا و اداره برنامه مدیریت اخلاق. آموزش خط مشی ها و رویه های اخلاقی و
حل معضلات اخلاقی است. این کمیته باید از افراد رده بالای سازمان تشکیل شده باشد.
لا انتصاب یک متصدی اخلاق: متصدی اخلاق معمولاً آموزشهای لازم درباره موضوعهای اخلاقی در محیط کار مخصوصاً حل معضلات
اخلاقی را می بیند.
تعيين يك مأمور ويؤه: وظيفه مأمور ويذِه هماهنك كردن يبشرفت خط مشى ها و رويه هابه منظور نهادينه كردن ارزشهاى اخلاقى
در محيط كار است. اين شخص مسئول مستقيم حل معضلات اخلاقى به وسيله تفسير خط مشى ها و رويه ها است.
صفحه 28:
رعلیت اخلاق حرفهای در سازمان؛ امری لازم و ضروری استتا سازمان ازمیک سو جامعه را دچار تعارض نکند و از سوی دیگره با
اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندلنه منلفع بلندمدت خود را تضمین کند.ن چیزیکه در مواجهسبا مفهوم اخلاق حرفه بلیدمد نظر
ما قرار گیرد؛ این لستکه نخست اخلاي حرفهای» دربرگیرندهٌ اخلاق فردی و اخلاق شغلی است؛ اما از هر دو فرلتر رفته و به سازمان
سبه مثلبمیک مجموعه حقیقی ناظر است. دوم آنکه امروزه رویکردی استراتژیکبه اخلاي حرفهای پیدا شده است وبه همین دلیل
مسئولیت معنوی شرکت به مدیران استراتژیست سپرده میشود؛ نصبه واحد پرسنلی و نه حتی به مدیران اجرایی. سوم آنکه در حوزهٌ
GE! بليد دو نوع رویکرد «فضیلتکرابانه» و «مسئلهمحوره را از یکدیکر تفکیک کرد. نگرش سنتیبه معضلات اخللقی صرفاً
«فضیلت محور « استسنه «مسئلهمحور؛ در حللی که آنچه از معضلات اخلاقی سازمانی کرهکشلیی میکند» رویکرد» «مسئله محور«
است. چون معضل اخلاقیسیک مسئله لست و برای حل اثربخش تن نبازمند کسب تخصص و مهارت هستیم. نکتةٌ اساسی لین است که
-ما بليد از تلویحینگری دربارة اخلاي حرفهای پرهیز کنیم. چهارم آنکه اخلاق سازمانینه لزوماً فد س وابسته ونه حتی سازمان -
وابسته وسنه محیط - وابسته است؛ بلکه عولمل فردی» محیطی و سازمانی در ّن تأثیر دارد. بنابرلین»عا در پرداختن به اخلاق»
نیا زمند نگرش سیستمی هستیم. غفلت از لین عولمل در مقامتبیین و تحلیل معضلات اخللقی» تصمیمگیری ها را از واقعبینی دور
خواهد کرد.
صفحه 29:
صفحه 30:
0
58 ل سا ارم oy
