صفحه 1:
خداوند مقام افرا باایمان Lain S را بدرجات بالا مییرها -
فته 00د 6
صفحه 2:
اخلاق در پزشکی
دكتر ماشاا... محمدي
شت محيط
مديريت امور يزشكي و بهد
ات سر ازي رازي
سسه تحقیقات واکسن و سرم سازي
مور
صفحه 3:
[رزشهاى إخلاقى در بياك بزركان
a
SE ReO Ren Carn ا e fcvey ty i
۱ gece RIB eC
سعدي در قرن هفتم
ال و
دور انديشي و خويشتنداري و حسن تشخیص خود را از
|
ابن خلدون قرن هشتم
صفحه 4:
معورهاى مهم مباعث إثخلاق يزشكى
a
۰ فلسفه اخلاق پزشکي
۶ جایگاه و منزلت حرفه پزشکي از نگاه شرع و جامعه
i) secs ل (Gitex
.۰ او ي منابع مالسي بعداشتسي درماني در زمينيباي مختلف
يزشكي از ديد كاه اخلاق يزشكي
مسئوليت يزشك در برابر درمان
babs 1 ادريز a رشكي
* اشتغال يزشك به حرفه غيريزشكي
PO ااا
آداب و رفتار
صفحه 5:
PES) Rony
a
مسائل اردو گاهياي آلمانیا در سال 1943 - 1945 (واکسن تبغوس و مرگ 1000 نفر)
Soca ال ا 0
انتقال پشيهاي آنوفل از مردابیا به اردوگاهبا براي آزمایش بيماري مالاربا
٩ ۹ Peete SB)
SES ere SIC Cree its rma sey
تلاش آمریکاییها براي کشف واکسن یکلا و استفاده از آن در افراد عقب افتاده
0 SB pM Ea eS)
بررسي تاسکجي (115168066]) بر روي سیاهپوستان در مورد سیر سیئلیس (مسئله
0
صفحه 6:
pene} و
بررسى ميزان رعايت معيارهاى اخلاق بزشكى در 0١ باباننامه تحقيقاتى كار آزمابى ۶
بالينى انجام شده از سال "1/ قا 12 در بيمارستانهاى دانشكاه علوم بزشكى تهران
اشكالات
ا ل را ل كت
پژوهش دخالت داشتهاند مطلع بودهاند.
2 0
شده است . 1 3
ا ب eee Meet Se رت
: شده بود که بیمار در صورت نیز
تماس كيرد.
صفحه 7:
تمقيق در وضعيت رعايت (صول إخلاق يزشكى در (يرات
a
4 در 13 مورد (9632) دارونما مصرف شده است که میزان آگاهي
شرکت کنندگان 965 بوده است. در 3 مورد خطري متوجه بیمار
Teen ences eee EST CLI Sten 011000
بوده و 5 مورد نیز با تعویق درمان بوده است.
ا ا ا ا اه
است
6. تنیا دو مورد (969/3) حمایت درماني به عنوان خدمات ارائه
شده در ازاي شركت در تحقيق مشهود بود.
7 در 8 مورد (7/15 درصد) مطالعه براي اولین بار در ایران انجام
ا ال |
ایران بوده است .
صفحه 8:
بیانییهای جهانی در (فلاق پزشکی
a
FeSO ec ا ال
زر
م em Reser t tiias
(World Medical Association)
)1975( )2( بیانیه هلسينكي *
1
0
(Council for Int. Organization Med. Scie)
صفحه 9:
۱ eres
Per re ا arene ike ey eV SC gn
CO pers cP ne آزمایشات بیومدیکال خصوصاً در جنگ
Bers yee Comer) Fear Kee Ie Ree) CCE esting opener
a پزشکان و دانشمندلني که آزما 0
00 اما ا ol MRCSRS PY]
cet Fry / با عنوان اساسنامه نورمبرگ تیه شد. بعدها لین اساسنامه
سالم بودن آزمایشات تحقيقلتي بر روي انسان وضع شده بود , قرار
Rees:
لين اساسنامه شامل قوانين عمومي و اختصاصي مي باشد كه محققان و
2-92 ش52
صفحه 10:
صفحه 11:
مرزيين تتقيق و عمل
a
رت ا ات كاك
روشهاي قابل قبول درماني از طرف ديكر
افتراق دهیم , براي اینکه بدانیم چه فعالیت
هایي باید جبت محافظت از فرد مورد
آزمايش انجام كيرد . تمايز بين تحقيق و عمل
Fre ee ele UE eR are
mes) Oy C@ her Peat es 0
Beech oes eaten)
eS See eerie a Pere ker pene Cell
1 1 0 SS)
صفحه 12:
تمقيق
در بيشتر قسمت ها كلمه عمل در واقع بر ميكردد به تداخلي كه براي
eens ا ا ا مرت
وجود دارد . هدف از اعمال طبي يا اعمال رفتاري در جيت
تشخيص ويا ييشكيري ويا در بعضي موارد درمان فردي مي باشد و
در مقلبل کلمه 06 50
يك پیش فرض مي باشد و در واقع هدف تن اکتساب يك نتیجه مي
باشد و در نبليت موجب بدست آمدن.يك معلومات كامل قر خواهد
acannon) ل tee See Re
Rte ore toe toa ney م ا ا ee
شده است
ا ا ا اك
Cec er reE Ry Rey ۳
که تجربي بوده و تستي رویشان انجام نشده است خود بخود در
یت
۱
براي رسیدن به كن هدف ealeetacen woul رم مس
anny شده رابه شکل طرح پيشتيادي و قانوني ارائه داده و روي
آن پافشاري نمایند .
صفحه 13:
مرز بين تمقيق و عمل
a
ا ا ما
بودن درمان طراحی شده است , کار تحقيقاتي و
طبابت همراه همدیگر می باشد .
00 eel eee oe Ree
داشته باشد بلید تحت پوشش بازنگري از نظر
. حمایت فرد مورد آزمایش قرار گیرد
صفحه 14:
رل(
احترام به افراد حداقل از دو بخش اخلاقي تشکیل شده است
- يكي آنکه , افراد باید به عنوان فرد مستقل درمان شوند
NE ۱
۱
مي طلبد که فرد مورد آزمایش بطور ارادي و با اطلاعات کافي وارد تحقیق
er BRET ed 1
BNO MUSICS OM IPC Foleo CRU IReS) 1۱0 ۱
Rae PS EUCLA re Ceo te BU tpr rhe se ote |
که از زندانیان فرصت داوطلب شدن در كارهاي تحقيقاتي گرفته نشود و
از طرف دیگر تحت شرایط موجود براي شر کت در فعالیت هاي تحقيقاتي
بطور زیر کانه و غیر واضح وادار شوند پا تحت تاثیر زیاد قرار
همین دلیل احترام به افراد ایجاب مي نماید تا از زندانیان محافظت بعمل
آيد. ان mee Ste Res ye RES) ۳
gece BF cy لام اا ا eC
صفحه 15:
رات ات
1 SKEET pe iT nse
نیک وكاري مي باشد . کلمه نیک و كاري اغلب اینطور درك مي
ا ا سا
م1 1
ببس
عنوان تکمیل کننده اصل نيكوكاري بیان شده است با این
trees
Rests is
RS TURC MON CRCG UE Etomite gUuRe ppt Keath)
هاي ممكنه
صفحه 16:
تیکوکاری و سودمندی
0/۹۳ ا اما oa]
TOO DE Rune eC pene Ree ا eT RULE)
مناسب و موثر در درمان بيماريباي دوران کودکي و ایجاد راهباي مناسب براي
رشد و نمو سالم در كودكان . نكات مفيدي مي باشند كدبه ما حق مي دهند كه
بر روي کودکان درگیر تحقیق انجام دهیم حتي زملني که در تحقیقات , فرد مورد
Co eee Lene ee cE Greco آزملیش شخصاً ذینفع نباشد.
نمائیم . ملاً ممکن است در گذشته درمان طبي مورد قبول به طور روتین انجام
در 8 i 39 es
1۱ RET RURC SKE Caeen MeCN RMA eC Une Mtoe)
NEN Cn Ie ERE NEC Sune RCTnen ptr ater es Ca Kee
aR ree Caen Pe ey eee Lane Renee RC LIE FE CEN)
eR ا ال aCe NT SRST Ot}
Renter Me Kerr Reser Agee Canes Ape) rosy er | ner Or
emer eer mer hCneii ewer cn Cpe she ee ene merry
۱۳ wen een nC Cr Leer e ra nme ا
تحقیقات براي کودکان خواهند داشت کنار گذاشت . در اینجا دوباره , همانطور
1 ee nor bike ce one l renere Mat ager cee tle)
. را در آن ایجاد نماید که انتخاب هاي سختي را در پیش روي فرد قرار مي دهد
صفحه 17:
عد(لت و (زصاف
جه كسي cc) ا 000
7
kee tee rte tere ۱
ا ام ا PN Ree Cae
fe hr eR etme ran me Roce nee con) ۱
ا مد
تفسیر نیاز دارد . اينکه چه کساني افراد هم تراز هستند ؟ و چه كساني غیر
۱
ا اا ا 7[
شايستكي و توانايي افراد تمايز دهند .
۱
برخورد شود . برنامه هاي گسترده اي از راهباي صحیح و عادلانه براي توزیع بار
مسئوليت و بدست آوردن نتايج مثبت وجود دارد اين برنامه ها عبارتند
ا 20000
2- براي هر فرد بر طبق نياز شخصي
fee NE Ten BES ee TCE
hate ee eee
Meee Se be Tete} 1
صفحه 18:
رضايت رت
a
Ree CBee inv wee were beer bed
اش , فرصت انتخاب داشته باشد اين فرصت زماني كه
0 itp nee ent se RD IRC Ci)
اك nerent nti بدست مي آيد
رضایت همراه با آگاهي مي تواند به سه جزء تقسیم شود
كه شامل اطلاعات , فراكيري و جامعيت آن و داوطلب
يل
صفحه 19:
Ere
Peer ce Mal St perp ee Cue aE Lee Rene Sten)
كه به دقت نظم داده شده باشد نياز دارد و در بعضي از
۱
لین ارزیابی باید در مرحله فرصت دادن در انتخاب و
Orns مسئولیت پذيري آنها هم تسب
0 سيستماتيك درباره طرح نبادي جمع
ارزيلبي لين معني را براي محقق دارد كه ليا تحقيق ييشنياد
۱
فردي كه در ۱ لس رس سل ۱
ارزيابي كمك مي كند كه او تصميم بكيرد كه آيا در
آزمايش شرکت کند پا نه ؟
صفحه 20:
Ey eat
a
هماهنگونه که اصل احترام به افراد بر
py iver Ii pe rere 7 pyr ern 1۱9
ee eee her eRe eee
نسبت خطرات به منافع مي باشد 6
Res الزامات اخلاقي ,
به انتخاب صحيح افرادي كه تحت
مطالعه قرار مى كيرند مى يردازد .
صفحه 21:
(۱۳۳
عدالت مربوط به انتخاب اشخاص به ۷ سطح مختلف تقسیم می گردد که عبارتند از
عدالت انفرادی :
4
تحقیقات سودمند و کم خطر به افراد مورد علاقه خود و انتخاب افرادی که به آنبا
Efe eed Penne ener perce Renee ener Se ECC pee Ren Che
ترا
ac Rens ا Bee eee Rene nee
Rt 009 1
قرار گیرند ویا اینکه تحمل انجام مطالعات بيشتر را دایند. معلوم نملید . بنابراین
Ce ee ee Ree ke eS ed
مختلف جامعه بليد به جه شكل باشد ( مثلاً بايستى افراد بزركسال جامعه قبل از
کود کان به عنوان گروههای مطالعه در نظر کرفته شوند ) از نظر عدالت
Ree] ا ا ل 1
|
ا يي 0
صفحه 22:
را
حتی اگر افراد به صورت عادللنه ای توسط محققین انتخاب شده
باشد و رفتار لین محقفین با آنها منصفانه و درست باشد بازهم
Rene eerer sory ا ما 0
Bre nee Eee ne Meee tans nocd
Ce aE ose me ee Dee Te ee)
حتی اگر محققین با افراد مورد مطالعه به صورت منصفانه و
ا ا nE NN Waerp 0(
افراد انتخاب شده به نحوه صحيحى بركزيده شده اند . اما
eter tere ا eS aCe
PRES neste re ence Ren nC eee eee)
De RN BISA ats
fod ا ا POC
Beer Pere pea Ie Ses keener ICE Rea CRC ey
صفحه 23:
را
۱
Fare soe ees Huy ODI Corea bre Pngray OT yen etree ra Oe SST
مجبور به تحمل بار مطالعات گردیده آند هنگامی که یک تحقیق جنبه درمانی
زر و
TIT (0 gl aces as, 0
ey 7۳
PCB pcre nor Bey Canes NUE APRS mucay LG pea CSeyey
كروه مطالعه بايستى صورت يذيرد . اكر جه اهداف سرمايه كذاران عمومى
ye ned ering ا 00 عمومی 000
FONE Pa rap rope (perenne CE vgn UNS Heeape ty UW Pa kw Nr RO
تحقیق شامل گروهای ES) ,تنیا گروهی که وابستة به مرا
Pa Cnty Spry ON arwE PRY 7 ۳
عنوان يك مخزن براى انجام مطالعات و تحقيقات در نظر كرفته شوند .
یکی از نمونه های بی عدالتی درگیر نمودن افراد آسیب پذیر در تحقیقات
اام ااا ا ا BNE
ااا 2200
شدهبه علت آینکه به راحتی در دسترس می از آنها خواستة مى شود
که در انجام تحقیقات شرکت نمایند
انجام لین کار می دهند از اين
1
0 rental oe pert paca p ren Pc pen Uy
. حمايت واقع شوند
صفحه 24:
(قدامات ضرورى در [ينده در زمينه إثلاق يزشكى
a
medical research ethics .alb ®
PR SRCRCN CURD ONCOL Ce SB ELE TTLA RTH)
Dee te Fe gh eR BLY By IT Eee ESOS EC ad
Reeser eRe)
" طراحى روشن از كدهاى اخلاق يزشكى در زمينه اخلاق در
پژوهش(طرح تحقیقاتی در سال ۱۳۷۸-۷۹ در وزارت
ببداشت)
ee ho. al ا اي ا ل لين
Ce PEI ee CLECs Piece TSS PETC
(ESS renee ۰۰
صفحه 25:
رد
سس
۱ rer Oe
* جه كسى مسئوليت طراحى كميتههباى اخلاق يزشكى را دارد؟
اااي ا ا ۱
* جكونكى بررسى يرويوزالباى ت
۳
* کمیتیهای اخلاق پزشکی در تحقیقات چه چیزی را باید از تحقیق
بدانند؟
ت از بیماران - محققین ومراکز تحقیقاتی
OB ES Reacts pees rer ie
صفحه 26:
عالم هر علمی, از ارز ,بای | , جدا نیست و علم او مرتبط با
nt S5)) 9[
Aer Ss Ley serene Sy Re ser er ey
۱ اا ل
0 00 Sepa
حرفه پزشکی باید در مسیر خود ارزش آثرین باشد.
OP Rene RDS) epee hoes ee te ee hae)
Beers e NICS) Sb eee Renee STG Seer
Cee Oo Sheer mos ly Lee SS ieee eek Coleg
Boren) pep peney Rey
صفحه 27:
... و هو(لعلیم
00
بشکست |
كفتم ميان عالم و عابد جه فرق بود
تا 000
کفت آن کلیم فویش بدر 000
وین بهد کند که بگیرد غریق رز
با تشكر ر توجه شما عزيزان