صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ىجلنمايش_تاسكى
تاسكيكى ( © 1151606 ) روستايى دورافتاده در ايالت آلاباماى
آمريكاست. شهرت این روستا به خاطم آزمایشی است که بین سالهای
۲ :ا ۱۹۷۲ روی ۴۰۰ بیمار مبتلا به سیفلیس انجام شد. بيشت
این اضراد بیسواد و رعیت بودند و البته همهی آنها سیاءپوست بودند.
هدف آزمایش بررسی چگونگی گسترش سیفلیس در بدن بود. به اين
۰ نفر در مورد بیماری و روش آزمایش هیچ چین گنته نشد. تا سال
۷ بنیسیلین بهعنوان درمان قطعی سیفلیس شناخته شده بود. ولی
پزشکان تصمیم گرفتند به این اضراد چیزی نگویند و همچنان پیشرفت
بیماری را زیر نظر بگیررند.
صفحه 4:
حتی به آنها احازه داده نشد کهبه را کین درمانى ماجعه
کنند. آزمایش تا سال ۱۹۷۲ ادامه پیدا کرد و تن چه كه باعث
توقف آنن شد یک خبر جنجالی در یک روزنامه بود. رسوایی
ناشی از این خب باعث شد آزمایش متوقف شود.
نتیجه؟
۸ نف از آن مردان در طول آزمایش از سیفلیس ممدند: ۱۰۰
نفس از ساي بیماریهای مرتبط با آسن مردند. ۰ ۴ نفم از
همسیان این مردان آلوده شدند و base ۱٩ سيفليس ماد رزادى
به دنیا آمدند. در سال ۱۹۹۷ بیل کلینتون از ۸ بازماندمی این
آزمایش به دلیل رفتار غیم اخلاقی دولت آمریکا عذرخواهی
وه
صفحه 5:
پرشک اهل آفریقای جنوبی بودک بستبان بار نار دد کت
که اولین پیوند قلب را انحام داد. او چندین بار هم قلب
میمون را به انسان پیوند زد. در یک مورد پیوند قلب یک
بابون ( نوعی میمون بزررگ) به یک دختر جوان در سال
۷ اانجام شد. آن دحتم ۳ ساعت پس از پیوند هرد ه
یک عکس از آن زمان باقی مانده است.آن عکس د کش
بارنارد را نشان میداد که قلب میمون را در دست داشت و
.جسد میمون که روی تخت جراحی بود
صفحه 6:
گزرارش شده که در هنگام عمل صداى جيغ و ناله های میمون
در کل بخش جراحی شنیده شده بود. علت این بود که د کت
بارنارد نمیخواست با تزرریق مادهی بیحسی» قلب میمون به مواد
شیمیایی آلوده شود. پس بدون هر گونه بیحسی سینهی میمون
را شکافته بود. خود بارنارد میگوید که بعدها با دیدن
افسردگی جفت یکی از میمونهایی که در پیوند اعضا کشته
.شده بوده اين نوع عمل را كنار كذاشت
صفحه 7:
اخلاق در پژوهش های پزشکی
مسئله ترویج و تقویت اخلاق بویژه در رشته
پزشکي به صورت چدي ازسوي وزارت بهداشث
در سال 1370 مطرح شد و طرح نگارش کدهاي
.اخلاقي مورد توجه قرار گرفت
صفحه 8:
تدوین كدهاي اخلاق در پژوهش پزشکي
افزايش کاربردي تحقیقات جدید آموزشي و پژوهشي
اصلاح برنامه هاي پژوهشي در راستاي ارتقاء بهداشت. درمان
و آموزش Sop بر پایه تحقیقات
اصلاح سیاست ها و روشهاي اجرايي جهت افزایش اعتبار
* سامان دهي تحقیقات كاربردي و پایه در زمینه طب سنتي
* ترویج اخلاق در پروژه هاي تحقيقاتي
صفحه 9:
تدوین كدهاي اخلاق در پژوهش پزشکي ادامه 1
* آموزش مناسب اصول اخلاق پژوهش براي رشته هاي مختلف
علمي
* اصلاح روش هاي اجرايي تحقیقات دانشگاهي و سازمانها
* كسترش ارتباطات بين المللي در عرصه اخلاق بزشكي و
* برقراري هماهنگي و نظارت بر سیستم هاي و تأکید
بر يكبارجكي نظام در اطلاع رساني داخلي و خا
صفحه 10:
تدوين كدهاي اخلاق در پژوهش پزشکي aals! 2
* ارتقاي دانش و تقويت نيروهاي متخصص در زمينه
اخلاق يزشكي
* تدريس اخلاق بو يزوهشن :در يرنامه هاي آسرزش
مداوم و كتب خوداموزي
صفحه 11:
حقوق و اخلاق
؟ حقوق عبارت است از مجموع مقرراتي كه بر افراد يك
جامعه در زمان معيتي حکومت مي کنند
* پیوسته افراد بشر باهم زندگي کرده اند و جامعه و
فرد لازم و ملزوم یکدیگر بوده اند. از طرفي هم
خواسته هاي انسانها باهم شباهت دارند و لذا قهر و
نزاع و خصومت براي جلب منافع بيشتر و تأمين
زندكي بهتر صورت مي كيرد.
صفحه 12:
حفوق 9 اخلاق ad
* اخلاق داراي چندین بحث است که يكي از
مهمترین Sl حقوق امسنت رعایت اخلاق بویژه در
cle lS els! o> تحقيقاتي واجب بوده و اصولی
دارد که پژوهشگر لازم است آنرا پیاده نماید. حال
چنانچه محقق دچار لغزش و خطايي سهوي شد
مطابق بند و تبصره هایی که در آیین نامه کمیته
اخلاقى وجود دارد محاكمه شده و عدالت را اجراء
۱ ف OS
صفحه 13:
اخلاق يزشكي و اصول ol
ale, |, ol كندء جرا كة انسان براي
باوالشسيه كراست واقني نو oer ge
به اخلاق نيازمند شده است.
صفحه 14:
اخلاق پزشگي و اصول ol
* اعلای پورهدگري نی از اعلاق اكيم بر taal
است و هر جامعه اي اصول اخلاقي خاص خود را
دارد. برخي از اين اصول تقريباً جهان شمول saa
تمام جوامع انساني رعايت ميشوند اما مسأله مهم اين
است که اصول اخلاقي در حوزه هاي مختلف مذهبي.
سياسي. اجتماعي, اقتصادي, . فرهنگي و غیره چگونه
تعریف ميشود.
صفحه 15:
اخلاق بزشكي و اصول آن ..
* معمولاً اصول مربوط به يرُوهش در هر رشته اي به وسيله
متخصصين همان رشته تدوين و تصريح ميشود و كسي
كه وارد اين نظام شود و در أن به توليد و ترويج دانش
علمي اشتغال مي يابد خود را با اين موازين منطبق مي
سازد. در نتيجه فرد بايد در فرايند تحقيقء صراحت و
صداقت داشته باشد و تعصبات و پیش داوریها را کنار
گذارد از منطق و استدلال و تجربه پيروي کند
صفحه 16:
اخلاق پزشکي و اصول آن ..
حد و مرز: در حوزه پژوهش که حیطه وسيعي از
علوم مختلف را در برمي گیرد روشن نیست که
HE! پژوهشگري چه حد و مرزي دارد و چگونه
تبیین میشود به همین سب نادیده گرفتن و
اختلاف حد و مرز اخلاقي در : بسياري از كارهاي
پژوهشي به چشم مي آید که LAST بدون تعمد و
صرفاً به سبب بي اطلاعي از اخلاق پژوهشگري
صورت می پذیرد.
صفحه 17:
اخلاق پزشکي و اصول آن ..
*در حوزه هاي پژوهشي محقق باید بکوشد تا
خود را حتی الامکان از تعصبات فردي و نژادي
جدا کند و گرايشهاي ايدئولوژيك و سياسي
اشن را تحت کتترل درآوزد, ده آنکه در غیراین
صورت رسیدن به نتایج علمي کار دشواري
خواهد بود.
صفحه 18:
اخلاق يزشكي و اصول أن ..
*ضرورت : اجراي To اخلاق پژوهشگري در
علوم پزشکی بیش از سایر علوم احساس
ترش ويه مقط الراثر 1 بخالسة قلي
مربوط مي شود.
صفحه 19:
ملاحظات اخلاقي در پژوهش..
* تعهد به موازین اخلاق. پژوهشي حکم
مي کند که پژوهشگران در برابر یافته
هاي پژوهشي خود متعهد باشند و از این
يافته ها براي تحلیل مسائل و کمك به
حل آنها بهره جویند.
صفحه 20:
ملاحظات اخلاقی در پژوهش ..
* صداقت کامل: پژوهشگر بايد آنجه را واقعاً از
کار پژوهشی خود به دست آورده عینا منعکس
سازد و از دخل و تصرف آن بپزهیزد. اموري
مثل تغییر داده هاء تغییر و دستکاری نتیجه
طرح و پنهان سازي غيراخلاقي است.
صفحه 21:
° امانتداري: امانتداري رکن اساسي
اخلاق پژوهشگري است. پژوهشگر
موظف است که اگر اطلاعات او
ماخذي دارد و از جاي ديگري گرفته
به احترام زحمات دیگران به ذکر
مأَخذ اطلاعات بپردازد.
صفحه 22:
* شجاعت: شجاعت و دقت اهمیت فراواني
در پژوهش دارد. پژوهشگر باید در زمینه
اي كه تحقيق مي کند مطالعات عمیق و
وسيع داشته بشت وبه علاوه باید مطالعات
خود رابا دقت انجام دهد. زیرا در غیر این
صورت نتیجه تحقیق او گمراه کننده
خواهد بود.
صفحه 23:
رعایت اصول نقد علمي و نقدپذيري
از موارد مطرح شده در اخلاق
پژوهشگري است زیرا ارائه نقد
شخصي به جاي نقد علمي با اخلاق
پژوهشگري منافات جدي دارد.
صفحه 24:
* دوري از جهت گيري: پژوهشگر در مرحله تولید دانش
نباید آگاهانه تحت تأثیر پیش داوري و اصول غيرمنطقي
قرار گیرد در علوم انسانی بسياري اوقات یافته هاي ما با
باورهایمان متفاوت بوده و لذا پذیرش آنها نیز برایمان
دشوار است. در این حالت اخلاق پژوهشكري حکم مي
کند ارزشهاي خود را در کار پژوهش دخالت ندهیم و
نگران انتقال یافتهها به جامعه نباشیم.
صفحه 25:
رعایت نکات اخلاقي فراهم کردن شرایط
آسایش جسمي و رواني آزمودنیها از مهمترین
مواردي است که باید در تحقیق رعایت شود.
نباید به آزمودنیها هیچ آسیبی از لحاظ
جسحي و ووحی وسد. فسچنین pope like
خصوصي و اجازه گرفتن از فرد. حفظ حق
گمنامی و رازداری باید اجراء شود.
صفحه 26:
كدهاي اخلاقي
1 - کسب رضایت آگاهانه در کلیه تحتیقاتی که بر روى
آزمودنی ist gl مى كيرد ضرورى است. . در مورد
تحقیقات مداحله طه ای» کسی رتیت )لهات بايد كت باشد.
۲- ارجحیت منافع جامعه یا پیشرفت علم نمی تواند توجیحی
بای قراردادن آزمودنی در محرض ضرر و زیان غیس
معقول باشد و یا محدودیتی در اعمال اراده و اختیار او
ایحاد نماید.
صفحه 27:
کسبرضایتآگاهانه بایستوفاریغ از هرگونه اجبار» -3
تهدید تطمیع و اغوا لنجام گدید در غير لینصورت
ررضایتاخد شده باطلو هیچ لش قانونیبس نم رتبنیستو
در صورتب روز هر گونه خضارتمسئولیتآنمتوجه
Ainge
حولهد بود.
5 - در مواردىكه به لحاظ تشكيلشي محقؤموقعيتى
بل و موشرق نسبتبه آزمودنوداشته باشه علتلنتخاب
آزمودنويايد به تاييد كميته اخلادر يزوهشرسيده و
توسطفردوثاثرضايتآكاهانه كسبشود
صفحه 28:
. اخلاقی clas
5- در انحام تحقیقات علوم پزشکی اعم از درمانی و غیس درمانی
محقق مکلف است اطلاعات ممبوط به روش اجراء و هدف از انحام
تحقیق زیانهای احتمالیء فواید ماهیت و مدت تحقیق را به مینرانی
که با آزمودنی ارتباط دارد به وی تفهیم نموده و به سوالات او
پاسخهای فانم کننده دهد و مراتب مذکور را در رضایت نامه قید
نماید.
در تحقیقات علوم پزشکي باید قبل از انجام تحقیق
تمهیدات لازم فراهم گردد و در صورت بروز خسارت
غیر متعارف جبران شود.
صفحه 29:
كدهاى اخلاقى ون
۷- نحوه ارائه گزارش یا اعلام نتیجه تحقیقات می باید متضمن
رعایت حقوق مادی و معنوی عناصم ذیربط آزمودنی»
پژوهشه» پژوهش و سازمان ممبوطه باشد.
۸- محقق باید به آزمودنی اعلام نماید که می تواند در هم زمان
كه مايل باشد از شرکت در تحقیق منصف شود بدیهی است در
صورت انصراف پخوهشگر مکلف است مواردی را که ترک
تحقيق» تبعات نامطلوبی نصیب آزمودنی می نماید به ایشان تفهیم
نموده و اورا حمایت کند.
صفحه 30:
wis OE Glass
9- چنانچه به نظر پروهشگ ارائه بعضی از اطلاعات به
آزمودنی منج به مخدوش شدن نتایج تحقیق گردده pre
ارائه این اطلاعات می بایستی با تایید کمیته اخلاق در
پژوهش باشد و ضمنا بمرنامه ریزی کاملی جهت آگاهی به
موقع آزمودنی از آن اطلاعات تدا رک دیده می شود.
10 - مسئولیت تفهیم اطلاعات به آزمودنی به عهده محتق
Gus! در مواردی که فرد دیگری این اطلاعات را به
آزمودنی بدهد از محقق سبب مسئولیت نمی گردد.
صفحه 31:
کدهای اخلاقی اذامه
1- شرکت دادن آزمودنی در پژوهش بدون ارائنه
اطلاعات مربوط به پژوهش ممنوع است. مگ اینکه
آزمودنی آ گاهانه از حق خود در کسب اطلاعات
صرفنظر کرده باشد.
2- در تحقیقات کارآزمایی بالینی که وجود دو گروه
شاهد و مورد ضروری است بایستی به آزمودنیها اطلاع
داد که در تحقیق شرکت کرده اند و ممکن است به طور
تصادفی در یکی از دو گروه فوق قرار گیند.
صفحه 32:
كدهاي اخلاقی ..
3- در تحقیقات درمانی میزان ضرر و زیان بایستی کمتر
از منافع تحقیق باشد.
14- در تحقيقات غيس درمانى ميرزان ضرر قابل يديرش
نبایستی از میران ضرری که ازمودنی در زند
روزمه با آنها مواجه است پیشتر باشد. توضیح آنکه در
محاسبه ضررو زیان در زند گی روزم» ضرورت دارد.
صفحه 33:
va del كدهاي
15 عملى بودن» ساده يودن» راحست بودن» سسريع بودن »
اقتصجادى بودن ورمشاييه لن نسى توائد توجتهى براي مواجه
نمودن آزمودنی با ضرر و زیان اضافی در تحقیق بآشد.
16 - در تحقیقانی که دارای زیان احتمالی بوده و
آزمودنيها ى در آنها مورد يدروهش قرار مى كيرند كه
دچار فتر فرهنگی یا اجتماعی و یا مالي هستتد لزع است
درک صحیح آزمودنیها از این زیانها موردتایید گمیته
احلاق در پژوهش فرار کی
صفحه 34:
ws GO| كدهاي
7-محقق موظف است كه اطلاعات مربوط به آزمودنى
رابهعنوان راز تلقى و امن را افشاء ننموده وضمنا
شرايط عدم افشاء كن رانين فراهم كند, مك آنكه در
اين مسيى محدوديتى داشته باشد كه در اينصورت بايد
قبلا آزمودنى را مطلع نمايد.
8- در مواردی که آزمودنی از نوع دارو در تحقیق بی
اطلاع باشدء محقق بایستی ترتیبی اتخاذ نماید که در
شرايط ضرورى؛ اطلاعات مربوط به دارو را در
اختيار آزمودنى ويا يرشك معالج او قرار دهد.
صفحه 35:
کدهاي اخلاقي ,ر
لاسي كرسي تسبی و نی که عرپی ان
تحقیق بر آزمودنی تحمیل شود بایستی مطابق قوانین
موجود جبران گردد.
با
2- انجام روشهای گوناگون تحقیق نباید مفایس
= دینی و فرهنگی آزمودنی و جامعه باشد.
صفحه 36:
کدهای اخلاقی
1- در شرايط مساوى در روند تحقیق چه از نظ نوع
آزمودنی و چه از نظسم روش تحقیسق- انتخاب
آزمودنی از بین زندانیان و گرروههای خاص از طرفی
و بقیه جامعه از طررف ديك انتخاب اولویت به عهده
کمیته اخلاق در پر وهش است.
ادامه
2- شررکت زندانیان در تحقیقاتی که نتایج آنن منحص
به زندانیان می شود با کسب رضایت آگاهانه کتبی
بلامانع است.
صفحه 37:
كدهاي اخلاقی ,,,
3- زندانيان را به علت شرايط حاص از حمله در
دسترس بودن آنان نبايد به عنوان آزمودنى ترجيحى
در تحقيقات شركت داد واز طبفی نی نمی توان آنها
رااز منافع تحقيق محروم نمود.
صفحه 38:
4- شرکت گروههای صفار» عقب مان دكى ذهنی؛ مبتلایان به زوال
عقل و بیماران روان ریش در کلیه تحقیقات به شرایط کسب
رضایت کتبی از ولی قانونی آنها و اثبات ضرورت انجام چنین
تحقیقی بلامانع است. در صورتیکه در ابتدای تحقیق آزمودنی زوال
عقل و یا علائم روان پریشی نداشته و در مدت انحام تحقیق مبتلا به
علائم روان پریشی و یا زوال عقل گردد» رضایت قبلی باطل بوده و
باید از ولی قانونی او رضایت کتبی کسب شود. آزمودنیهایی که در
ابتدای تحقیق روان پریش یا صفیر بوده اند اگر در مدت انجام
تحقیق به ترتیب واجد صلاحیت یا کبیم شوند, رضایت قبلی ولی
ایشان باطل بوده و لازم است رضایت کتبی جدیدی از خود ایشان
كسب شود.
صفحه 39:
كدهاي اخلاقي ..,
5 انجام تحفتیات غیس درمانی بم روی جنین مجاز
نیست. انجام تحقیقات درمانی بر روی جنین مجاز است
كه به نفع جنین و یا مادرش بوده و ضرری متوجه هیچ
یک از آنان نگردد. بدیهی نت کشت رخاف آگاهانه
کتبی از مادر و ولی قانونی جنین ضروری است.
6 انحام تحقیق بر روی جنینهای سقط شده بنا به
ضرورت و رعایت موازین قانونی بلامانع است.
صفحه 40:
۵