صفحه 1:
اخلاق در پژوهش های
زیست پزشکی
Dr. Ali Taghipour, MD. PhD
Associate Professor in Epidemiology,
Department of Epidemiology &
Biostatistics
Management & Social Determinants of
Health Research Center, Cancer Research
Center
Faculty of Health; Mashhad University of
Medical Sciences
صفحه 2:
ning موم
1 produces frst
US. Fedorat poliey
1989
1950
للد
‘uring ur
From NIH - Human Participant Protections Education
for Research Teams
صفحه 3:
Federal protections.
for human researcn
participants begin
4970 1974
Jewish Chronic
Disease Hospital Study
1983
صفحه 4:
تعریف اخلاق پزشکی
“" اخلاق پزشکی شاخه کاربردی از اخلاق یا فلسفه اخلاق است که سعی دارد در سایه تحلیل های فلسفی»
درست یا نادرست را در حیطه عملکرد در طب و مراقبتهای بهداشتی تبیین نماید.
اخلاق پزشکی علمی است که موضوع ن بررسی مجموعه آداب و رفتار پسندیده پا ناپسند است که
صاحبان مشاغل پزشکی باید رعایت کنند.
٠“ اخلاق پزشکی را میتوان تنظیم رفتار و اجرای اصول حاکم بر رفتار شغلی پزشکان تعریف کرد.
اخلاق پزشکی شاخه ای از اخلاق عمومی است که جامعه انتظار دارد که صاحبان حرف پزشکی را رعایت
نمایند
اخلاق پزشکی بالینی, زاویه دید و نگرش خاص در حیطه عمل در طبابت ایجاد میکند که هدف آن بهبود
پیمار از طریق شناسایی, تحلیل و حل مشکلات و مسائل اخلاقی است که در صحنه عمل
صفحه 5:
تعریف اخلاق پزشکی
۳ اخلاق بالینی یک مقوله کاربردی است که راهکاری سازمان یافته را برای کمک به
پزشک در تبیین» تحلیل و حل مباحث اخلاقی در طب بالینی فراهم می نماید.
* اخلاق پزشکی فعالیتی تحلیلی است که طی آن افکار, عقايد. تعهدات. روش رفتاره
احساسات» استدلال ها و بحث های مختلف در حیطه تصمیم گیری های اخلاقی در
پزشکی به صورت دقیق و انتقادی بررسی میشود و در موارد لزوم دستورالعملهای صادر
یرود ee عملارد طمی ییات و اررتس1۵ حوب با
۲ بد صحیح يا نادرست و آنچه را که باید پا نباید انجام شود مشخص می سازد.
۳ اخلاق پزشکی, اخلاق در صحنه عمل در پزشکی می باشد.
صفحه 6:
تعریف اخلاق پزشکی
اخلاق پزشکی موضوعی است گسترده که دارای دو جنبه نظری و عملی است:
اين علم. توضیح و تشریح فرضیات اخلاقی موجود و ارتباط
آن با فرهنگ ها و مذاهب و آداب و رسوم جوامع مختلف می پردازد.
< جنبه عملی با تکیه بر مبانی نظریه مسائل, مشکلات و چهارچوبی کاربردی برای تصمیم گیری در مواقع
Balt ail alee
اخلاق پزشکی با این دو نگاه ارتباط تنگاتنگی با فلسفه اخلاق حقوق انسانی فرد و اجتماع قوانین الهی و
مقررات مدنی دارد
صفحه 7:
مفاهیم پایه در اخلاق پزشکی
اخلاق پزشکی سنتی Cihics, ادسل() ادلی
< عمدتا شامل اصول و مبانی عمل کننده و یا نهی کننده
اخلاق پزشکی معاصرح4 37( 07۷۳۵ Ovuewporey
* با رسالت پرداختن به موضوعات مطرح در عالم پزشکی و تلاش برای حل آنها و یا ارائه
روش های متعدد
صفحه 8:
به طور کلی پژوهش های اخلاقى را میتوان به سه حوزه کلی تقسیم نمود:
پژوهش های توصیفی
۳ با كيك روش هاى تقلى ور توسيف و كزارش إخلاقيات افراد و هو فى يزدازد بدون توجة به
ارزیابی و ارزش گذاری آن ها
پژوهش های فرا زعلافی
یا روش های عقلی و فلسفی به تحلیل و تبیین مفاهیم و احکام اخلاقی از حیث معنیشناسی» وجودشناسی و معرفت
شناسی می پردازد.
پژوهش های هنجاری_دستوری
به دنبال معیاری یرای تعیین حسن و قیح افعال اختیاری انسان است. هدف اصلی در اين نوع پژوهش راهنمایی کردن
افراد در تصمیم گیری ها و احکام مربوط به افعال اختیاری آنان در موقعیت های خاص می باشد.
صفحه 9:
فلس فه اخلاق عنوان دیگری اسست برای فرااخلاق و
شامل مباحث اخلاق توصیفی و هنجاری نمی شود بلکه به
بررسی درباره مبادی تصوری و تصدیقی علم اخلاق و
گزاره های اخلاقی می پردازد.
به طور کلی منظور از فلسفه اخلاق, علمی است كه به
اصول و مبانی و مبادی علم اخلاق می پرداز
“« قلسفه اخلاق علمی نوبنیاه است.
“ل بسیاری معتقدند نخستین جولنه های ن در سال
۳ میلادی با انتشار کتاب مبانی اخلاق جورج
ادوارد مور زده شده است.
G.E جوا
Principia
Ethica
د نيوو مرا
صفحه 10:
فلسفه اخلاق بزشکی
به طور كلى فلسفه اخلاق را میتوان به سه حوزه کلی تقسیم نمود:
فرا اخلاق عداس02)
P مطالعه منشأً و محتوای مفاهیم اخلاقی در پاسخ به سوال خوب چیست؟ یا ارزش چیست؟
اخلاق اصول يا دستوری ع! عشبج0
>
استانداردهاء اصول و قواعد اخلاقی و مشخص نمودن رفتار درست و غلط در پاسخ به سوال کدام
فعل خوب است؟
| اخلاق کاربردی سده لاسام
P موضوعات مورد بحث و مباحث مورد اختلاف را بررسی می نماید.
صفحه 11:
محقق در تمام مراحل تحقیق باید به فکر آزمودن فرض خود باشد نه اثبات آن!
عناصر اصلی بررسی اخلاقی
۱۱ 20۱۱۱۵ عل
The Investigator six.
۲۳6 ۳۵۲۲۷1001 شرکت کنندگان
صفحه 12:
عناصر اصلی بررسی اخلاقی
مبانی علمی
LIP سوال پژوهش اخلاقی است؟
> آیا پژوهش دانسته های جدید و مفیدی برای جامعه بدست خواهد داد؟
۲ آیا دانش علمی موجود برای پاسخ به سوال موردنظر کافی نیست؟
صفحه 13:
عناصر اصلی بررسی اخلاقی
محقق
۴ آیا پژوهشگر صلاحیت لازم برای انجام پژوهش را دارد؟
* آیا علایق و خواسته های پژوهشگر با حقوق.سلامت و رفاه نمونه ها تعارضی نمی یابد؟
انتشار آنهاست؟
* آیا محقق به تمام اطلاعات دسترسی کامل داشته و
وظیفه پژوهشگر در اطلاع رسانی چیست؟
صفحه 14:
عناصر اصلی بررسی اخلاقی
شرکت کنندگان
آیا نحوه جمع آوری نمونه ها يا جلب شرکت کنندگان منصفانه بوده است؟
آیا حقوق گروه های آسیب پذیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است؟
نسبت فواید بالقوه پژوهش با خطرات آن معقول به نظر میرسد؟
آیا استانداردهای رضایت داوطلبانه و آگاهانه لحاظ گردیده است؟
محافطت لازم در مورد محرمانه ماندن اطلاعات و حفظ رازداری صورت خواهد گرفت؟
صفحه 15:
Trigger events
- Nazi Experiments 1946
- Jewish Chronic Disease Hospital 1960
- Thalidomide Study 1961
- Milgram Study 1963
- Willowbrook 1972
- Tuskegee 1932-1972
۳
۳
صفحه 16:
تاریخچه اخلاق پزشکی
> مسائل اردوگاههای آلمانها در سال ۱۹۴۵-۱۹۴۳ و تجربه واکسن تیفوس و
مرگ چند هزار نفر برای آزمایش
٠“ ۲.انتقال پشه های آنیفل از مردابهابه اردوگاهها برای درک نحوه انتقال بیماری
مالاریا
۶ ۲.وارد کردن سنگ و شيشه به زخمها و جراحات ایجاد شده برای بررسی اثر
سولفونامیدها در رفع عفونت
* ۴ تزریق خون آلوده در موسسه روبرت کخ به ۴۰ نفر برای بررسی اثرات آن
۲ ۵.و...
صفحه 17:
دادگاه نورنبرک ۱۹۴۷
اصول کاربردی
نفعت کل تاد
” رضایت آگاهانه
۲ صلاحیت محققین
۲ کنترل جدی ریسک های
وارده به سوژه های پژوهش
صفحه 18:
۲-پژوهش باید به صورتی باشد که نتایج مفید و پرثمری برای جامعه داشته باشد و از طرق دیگر امکان
دسترسی به آن نتایج امکان پذیر نباشد. اتفاقی یا بیمورد نباشد.
۳-پژوهش بر روی انسان باید بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعات حیوانی باشد.
6 يزوعش بايد به صورتي بلشد LC a led جسمى و روحى اجتناب شود
پژوهش هایی که منجر به مرگ یا جراحات ناتوان کننده میشود نباید صورت كيرد.
۶- میزان خطر نبايد غير قابل قبول باشد.
۷-باید تمهیدات لازم برای حفظ زوجه پژوهش از کلیه خطرات احتمالى انديشيده شود
۸-مجری پژوهش باید صلاحیت علمی و عملی و اخلاقی داشته باشد.
٩-سوژه پژوهش باید امکان خروج از مطالعه را در هر زمان لازم داشته باشد.
۰ در جریان پژوهش محقق wb هر زمان که احساس کرد ادامه پژوهش منجر به عوارض جبران ناپذیر می
شود. از ادامه خودداری کند.
صفحه 19:
کد نورنبرگ
توصیه های لازم در پژوهش های غیر درمانی
اتوجه به سلامت افراد
“لجكونكى اخذ
«توجه به سوزه و تعيين خطر قابل قبول
“ توصيه هاى لازم در يروهش هاى درمانى
بررسی میزان سود و زیان
do رضایت نامه معتبر
صفحه 20:
تاریخچه اخلاق پزشکی
۲ اگرچه از نیمه دوم قرن بیستم میلادی و پس از اعلامیه های جهانی متعدد. رعایت اصول
اخلافی در تحقیق به عنوان اصلی مهم پذیرفته شده بود. در مقلله جالبی که در سال ۱9۶۶
در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد؛ به موارد زیادی از پژوهشها اشاره شد که اصول اصلی
مسائل اخلاقی در آنها رعایت نشده بود؛ از جمله:
“ پژوهش در مورد تزریق سلول های سرطان ریه به برخی بیماران پیر مبتلا به سرطان
بدون توافق بیمار انجام شده بود.
“ شبانه روزی با این هدف که سیر بیماری را مورد مطالعه قرار دهند.
(Willowbrook Hepatitis study)
صفحه 21:
صفحه 22:
Otbwhrovk مورا study
صفحه 23:
مطالعهع6 ۲5169"
در بخش بیماریهای مقاربتی خدمات بهداشت عمومی ایالات متحده آمریکا انجام شد. این
بررسی برای اثرات سقلیس درمان نشده در چند صد نثر سیاه بوست در سال ۱۹۳۲ هنگامی
آغاز شد که هنوز برای سفلیس درمانی شناخته نشده بود.
“ليس از كشف بنى سيلين اين بررسی بدون درمان قریانیان بینوا ادامه پیدا کرد و با کمال
تاسف تا سال ۱۹۶۹ نیز مورد تایید مسئولان حکومتی بود.
«در سال ۱۹۷۲ این جنایت وحشتناک از طریق روزنامه به اطلاع عموم رسانده شد.
صفحه 24:
مطالعه 6 ۲۸5۱669
در اين تحقیق چندین رفتار غیر اخلاقی انجام شده بود:
«اولا انتخاب افراد مورد مطالعه در یک جمعیت فقیر سیاه پوست صورت گرفته بود در حالی که در سایر
جمعیتها نیز سفلیس در سالهای ابتدای پژوهش شایع بود.
“اثانيا ايجاد اين باور در افراد مورد پژوهش که روند طولانی 5 برای آنان دارای ارزش درمانی می باشد.
“اثالثا عدم استفاده از ينى سيلين هنكامى كه تحقيقات نشان داد اين أنتى بيوتيك براى درمان سفليس Boe
[
رابعا اینکه استفاده از تسهیلات کف به عنوان یک انگیزه برای همکاری بیماران و خانواده آنها برای ادامه
پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
نکات خاص پژوهش های بالینی
>
>
ارزیابی سود و زیان
بهره مندی بیماران از بهترین روشهای درمانی
عدم تاثیر امتناع بیمار از مشارکت بر روند درمانی
٠“ ذکر دلیل عدم كسب رضايت آگاهانه در صورت لزوم
٠“ همراهی درمان با پژوهش در صورت انتفاع بیمار
نکات خاص در پژوهش های غیر بالینی
“7 ورود داوطلبانه افراد
٠“ توقف پژوهش در صورت احساس خطر
P عدم برتری منافع اجتماع یا علم بر منافع بیمار
صفحه 28:
انجمن جهانی پزشکی در هلسینکی در سال ۱۹۶۴
DECLARATION
HELSINKI (1964)
Greater care can be exercised
to protect subjects from harm
(its لا
BLE ice lao etm gen eae|
enema
Pere eee ental tid
۱۱
للا
صفحه 29:
بیانیه هلسینکی(نسخه اصلی) ۱۹۶۴
-١ تطابق پژوهش با اصول علمی پذیرفته شده(علمی بودن پژوهش)
۲- روش اجر توسط کمیته اخلاق مستقل از پژوهشگر 5
۳- تایید صلاحیت علمی و عملی مجری
۴- اهمیت تحقیق بر خطرات احتمالی تا حد امکان
خطرات و منافع احتمالی تا حد امکان
ید شود.
۵- تلاش در پیش
۶- رازداری و حفظ آبروی افراد
۷- قابلیت پیش بینی خطرات
۸- رعایت امانت داری در.
ايج
-٩ ارائه اطلاعات کافی به سوژه ها
۰- عدم اعمال زور و فشار برای شرکت در مطالعه
۱- کسب رضایت افراد محجور
۲- توجه به ملاحظات اخلاقی طرح
صفحه 30:
بیانیه های هلسینکی
نسخه های تکمیل و اصلاح شده بیانیه هلسینکی:
هلسینکی ۱: توکیو ۱۹۷۵
هلسینکی ۲: ونیز ۱۹۸۳
هلسینکی ۲: هنگ کنگ ۱۹۸۹
هلسینکی ۴: آفریقای جنوبی ۱۹۹۶
هلسینکی۵: ادینبورگ ۲۰۰۰ (شامل سه قسمت و سی و دو بند)
تبصره ۱ هلسینکی ۵ واشنگتن ۲۰۰۲
تبصره ۲ هلسینکی ۸۵ توکیو ۲۰۰۴
هلسینکی۶ سئول ۲۰۰۸
هلسینگی ۷ برزیل ۲۰۱۳
۲ ۲ ۲ ۲ ۳ ۲ ۲ ۳ ۴
صفحه 31:
مروری بر اخلاق پزشکی و پژوهش های زیست پزشکی
در دهه های اخیر ابران
راهبرد تبیینی(۱۳۷۲)
۳ نهضت تالیف و ترجمه در حوزه اخلاق پزشکی
““ راه اندازی مرکز اخلاق پزشکی(1۴-۷۳)
۳ تدوین برنامه راهبردی برای فعالیت های اخلاق پزشکی در کشور
۳ اولین کارگاه برنامه راهیردی اخلاق پزشکی (تبریز-مرداد ۸۱)
« دومین کارگاه برنامه ریزی راهبردی اخلاق پزشکی(مشهد_مهر ۸۱)
صفحه 32:
مروری بر اخلاق پزشکی و پژوهش های زیست پزشکی
در دهه های اخیر ابران
راهبرد سازمان دهی
* سامان دهی در حوزه آموزشی
۳ درس اخلاق پزشکی
دوره دکترای اخلاق پزشکی
۳ گروه های اخلاق پزشکی
P سامان دهی درحوزه پژوهشی
سازمان دهی کمیته ملی و منطقه ای اخلاق
۳ تدوین دستورالعملها و راهنما های اخلاق در پژوهش
صفحه 33:
مروری بر اخلاق پزشکی و پژوهش های زیست پزشکی در دهه های اخیر ایران
راهبرد توانمند سازی
۲ ۲ ۲ ۲ ۲ ۲ ۳ ۲ ۲ ۲ ۲ ۲ ١
توانمندی سازمانی و ساختاری با ت
تکمیل و اصلاح دستورالعملها
توانمند سازی اعضای کمیته ها با رویکرد مشارکتی
و تکمیل ساختار کمیته ها
توانمند سازی عمومی اعضا بصورت منطقه ای
توانمند سازی تخصصی: اخلاق در انتشار (کل کشور . منطفه ای)
آتوانمند سازی وی
دوره تابستانی (شمال)
ویژه نمایندگان جامعه (اراک)
ویژه کارشناسان (بندر عباس)
ویژه حقوقدنان (شهید بهشتی)
ویژه روحانیون (قم)
توانمند سازی اعضای هيات علمى
توانمند سازی دانشجویان ۳۵59۲203۴6
صفحه 34:
رضلیت آکاهنه در پژوهش بر روی آزمودنی انسانی تنها امضا کردن یک فرم نیست. لین فرآیند در تمامی
طول رلبطه پژوهشگر_آزمودنی تداوم دارد. به این معنی که هر يافته یا اطلاعات جدیدی که احتمال داشته
باشد و تصمیم و رضلیت بیمار تاثیر بگذارد برای او افشا شود و بیمار نیز هر وقت که بخواهد می تواند
>
رضایت اولیه ی خود را پس بگیرد و آن را باطل کند. PT ve
چهار مرحله اصلی اخذ رضایت:
* ۱ اطلاعات
رک
“ ۲_ظرفیت تصمیم گیری
۳ تیم گیری راهان
صفحه 35:
محتوای رضایت آگاهانه
۱- معرفی پژوهشگر اصلی و سایر اعضای تیم مرتبط با آزمودنی
۲- عنوان پژوهش
۳- هدف يا اهداف پژوهش به زبان قابل فهم برای آزمودنی علمی
۴- این که فرد در انتخاب شرکت در پژوهش کاملا آزاد است.
۵ در صورت نپذیرفتن از درمان های عادی محروم نخواهد شد.
۶ اینکه هر وقت که مایل باشد می تواند بدون بازخواست يا غرامت از مطالعه خارج شود.
۷- شرح دقیق مداخلاتی که قرار است انجام گیرد و توقعی که از آزمودنی وجود خواهد
داشت.
۸- شرح احتمال تخصیص به شاخههای کارآزمایی از جمله دارونما
صفحه 36:
محتوای رضابت آگاهانه
٩-شرح فواید و زیان ها و خطر های محتمل برای آزمودنی(معیار فرد معقول)
پاسخ به تمامی نگرانی ها و سوالهای آزمودنی
۱- شرح روش های جایگزین که در صورت عدم پذیرش شرکت در کارآزمایی همچنان در دسترس
مودنی خواهد بود.
۲- تصریح بر رایگان بودن مداخله پژوهشی و نحوه جبران هزینه هایی که آزمودنی متحمل خواهد
د
17- تضمين جبران خسارات احتمالى وارقه
/ ۴- معرفی فردی که در صورت پیش آمدن پرسش یا مشکل آزمودنى به او مراجعه كنند يا شماره
9 تماس شبانه روزی
۵- محلی برای گواهی آزمودنی مبنی بر درک کامل محتوای رضایت نامه و امضای آزمودنی؛ شاهد و
پژوهشگر ارشد
صفحه 37:
نحوه ی گرفتن رضایت
٠“ جه كسى بايد رضايت را بكيرد؟
“ فرم امضا شده كجا بايد نكهدارى شود؟
“« جه زمانى بايد رضايت امضا شود؟
* اگر همزمان مداخلات درمانی هم انجام میشوند.تکلیف رضایت آنها چه خواهد شد؟
۳ نظارت کمیته ی اخلاق در پژوهش چگونه است؟
صفحه 38:
راهنمای عمومی اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی
۱-هدف اصلی هر پژوهش بایدارتقای سلامت انسان ها توام با رعايت كرامت و حقوق ايشان باشد.
۲- در پژوهش بر آزمودنی انسانی, سلامت و ايمنى فرد آزمودنى ها در طول و بعد از اجراى يرُوهش؛ بر تمامى
مصالح دیگر اولویت دارد. هر پژوهشی که بر روی آزمودنی انسان انجام می گیرد, باید توسط افرادی طراحی و
اجرا شود که تخصص و مهارت بالینی لازم و مرتبط را داشته باشند. در کارآزمایی های بالینی بر روی بیماران
يا دلوطلب هلى سال نظارت بزشك هارلى مهارت و دانش متناسب الرامی اسست.
Ll» sagt فقط در صورتى توجيهيذير است كه منافع بالقوه لن براى هر فرد آزمودنى بيشتر از خطر
هاى لن باشد. در بوهشهاى داراى ماهيت غير درملنى: سطح آسيبى كه أزمودنى در معرض لن قرار ميكيرد
نبايد بيشتر لز آنجه باشد كه مردم عادى در زندكى روزمره خود با آن مواجه مى شوند. حصول اطمينان از اين
pal بر عهده طراحان و مجريان و همكاران يزوهش و تمامى شوراهاى بررسى يا يايش كننده يزوهش از جمله
کمیته اخلاق در پژوهش
۴-مواردی از قبیل سرعت. سهولت کار, راحتی پژوهشگره هزینه پایین تر و یا صرفا عملی بودن أن به هيج وجه
نباید موجب قرار دادن آزمودنی در معرض خطر یا زيان افزوده يا تحميل هركونه محدوديت اختيار اضافى به
وی شود.
صفحه 39:
۵ قبل از آغاز هر پژوهش پزشکی بلیدقداماتاولیه جهت به حداقل رساندن زیان احتملی وردهبه آزمودنها
DL gal, آنها نام کرد
۶در کارآزمایی های بالینی دوسوکور که آزمودنی از ماهیت دارویی و مداخلهای که برای وی ت
اطلاع است.
تدارک ببیند.
ی
إوعشكر بايد تدابير لازم جهت كمكرساي به ازمودنى در سورت لزوم ودر شرايط اشطرارى رآ
۷اگر در حین اجرای پژوهش مشخص شود که خطرات شرکت در این پژوهش برای آزمودنیها بیش از فولید
بالقوه آن است. باید آن پژوهش بلافاصله متوقف شود.
۸- طراحی و اجرای پژوهش های انسانی منطبق با اصول علمی دلنش روز و پژوهشهای قبلی آزمایشگاهی و
در صورت لزوم. حیولنی مناسب باشد. مطالعات حیوانی باید با رعلیت کامل اصول اخلاقی کار با حیوانات
آزمایشگاهی انجام شوند.
٩-در پژوهشهای پزشکی که ممکن است به محيط زیست آسیب پرسانن. باید احتیاط های لازم در جهت
حفظ و نگهداری و عدم آسیب رسانی به محیط زیست انجام گیرد.
صفحه 40:
۰- هر پژوهشی بلید بر اساس و منطبق در یک طرح نامه(پروپوزال) به انجام برسد در کارآزملیی های یالیتی
بلید علاوه بر طرحنامه. دستورالعمل(پروتکل) نیز تهیه و ارلئه شود. طرح نامه و دستورالعمل بلید شامل تمامی
اجزای ضروری باشد. از جمله بخش ملاحظات اخلاقی. اطلاعات مربوط به بودجه حمایت کننده هاء وابستگی
های سازمانی؛ موارد تعارض منافع بالقوه ی دیگره مشوق کننده های شرکت کنندگان: پیش
چبران خسارت افراد سیب دیده در پژوهش. در مواردی که لازم است رضایت نامه آگاهانه
درمان و یا
صورت كتبى اخذ
شود. فرم رضايت نامه بايد تدوين وبه طرح نامه بيوست شده باشد. ييش از تصويب يا تأييد طرح نام اصلى
کمیته مستقل اخلاق در پژوهش, نباید اجرای پژوهش شروع شود.
۱ كميته اخلاق در پژوهش علاوه بر بررسی و تصویب طرح نامه و دستورالعمل این حق را دارد که طرح ها
را در حین و بعد از اجرا از نظر رعلیت ملاحظات اخلاقي مورد پلیش قرار دهد. اطلاعات و مدارکی که برای
بايش لز سوبى كميته اخلاق درخواست مى شود باید از سوی پژوهشگران در اختیار كميته گذاشته شود.
۲ انتخاب آزمودنى هاى بالقوه از ميان جمعيت بيماران يا هر كروه جمعيتى ديكر بايد منصفانه باشد به
نحوی که توزیع بارها(خطرات یا هزینه ها) و منافع شركت در پژوهش در آن جمعیت و کل جامعه تبعیض آمیز
تاش
صفحه 41:
۳ کسب رضلیت آگاهلنه و آزادلنه در هر پژوهشی که بر روی آزمودنی انسانی اجرا میشود. الزاميست. لين رضليت بليد به
شکل کتبی باشد در مواردی که اخذ رضلیت آگاهلنه کتبی غير ممكن يا قلبل صرف نظر باشد. بليد موضوع .با ذکر دلايل به
كميته اخلاق منتقل شود و در صورت تاييد كميته اخلاق اخذ رضليت كتبى قلبل تعويض يا تبديل به رضليت شفاهى يا
ضمنی خواهد بود.
۴ اگر در طول اجرای بژوهش تغیبری در نحوه اجرای پژوهش داده شود یا اطلاعات جدیدی به دست آید که احتمال
داشته باشد که بر تصمیم آزمودنی مینی بر ادامه شرکت در پژوهش تاثیر گذار باشد. بلید موضوع به اطلاع کمیته اخلاق
رسانده شود و در صورت موافقت کمیته با ادامه پژوهش مرلتب به اطلاع آزمودنی رسانده شود و رضایت آگاهلنه مجددا اخذ
گردد.
۱۵- پژوهشگر بلید از آگاهانه بودن رضایت اخذ شده اطمینان حاصل کند. برای این منظوره در تمامی پژوهشهای پزشکی
اعم از درمانی و غیر درمانی. پژوهشگر موظف است فرد در نظر گرفته شده به عنوان آزمودنی را از تمامی اطلاعلتی که
میتوانند در تصمیمگیری و موثر باشند به نجو مناسبی آگاه سازد. لین اطلاعات مشتمل لند بر: عنوان و اهداف پژوهش:
لول مدت بزوهش؛ روشى كه قرار است به كار كرفته شود(شامل احتمال تخصيص تصادفى جه كروه مورد يا شاهد» منايع
تامين بودجه. هر كونه تعارض منافع احتمللى. وابستكى سازمانى بزوهشكر و فوايد و زیان هایی که انتظار میرود مطالعه در
بر داشته باشد. همجنين هر آزمودنى بايد بداند كه مى تواند هر لحظه که بخواهد از مطالعه خارج شود و باید درباره خطرات
و زيانهاى بالقوه ناشى از ترك زودرس بزوهش أكاه و يشتيبانى شود. پژوهشگر همجنين بايديه تمامى سوالات و دغدغه
هاى اين افراد. با حوصله و دقت باسخ بدهد. اين موارد بايد رضايتنامه آكاهان منعكس شود.
صفحه 42:
۱۶- پژوهشگر باید از آزادانه بودن رضایت اخذ شده اطمینان حاصل کند. رفتار هایی که به هر نحوی متضمن
تهدید اغوا و فریب و یا اجبار باشد موجب ابطال رضایت آزمودنی می شود. به فرد باید فرصت کافی برای
te ie I oe او
پژوهشگر مقام سازمانی بالاتری نسبت به آزموحنی داشته باشد دلایل این شیوه جذب آزمودنی. بلید توسط
کمیته اخلاق تایبد شود. در این مولرد شخص ثالث و معتمدی باید رضایت را دریافت کند.
۷- پژوهشگر ارشد مستول مستقیم ارلئهاطلاعات کافی وبه زبان قلبل فهم برای آزمودنی, اطمینان از درک
اطلاعات ارلئه شده و اخذ رضلیت آگاهلنه است. درمواردی که بنا به دلایلی» نظير زياد بودن تعداد آزمودنیها:
لین اطلاع رسانی از طريق شخص ديكرى انجام هىكيرد. لين يزوعشكر ارشد لست كه سكول انتخاب فردئ
آگاه و مناسب براى اين كار و حصول اطمينان از تامين شرايط مذكور در اين بند استه
۸- در پژوهشهایی که از مواد بدنی (شامل بافتها و مایعات بدن انسان) یا دادههای استفاده مى شود كه
هویت صاحبان آنها معلوم یا قلیل کشف و ردیابی است. باید برای جمع آوری. تحلیل. ذخیره سازی و یا
استفاده مجدد از آنها رضلیت آگاهلنه گرفته شود. در مواردی که اخذ رضلیت غیرممکن باشد پا اعتبار پژوهش
را خدشه دار کند. میتوان در صورت بررسی مورد و تصویب کمیته اخلاق از داده ها پا مواد بدنی ذخیره شده
بدون اخذ رضایت آگاهانه استفاده کرد.
صفحه 43:
عدم قبول شرکت در پژوهش یا ادامه ندادن به همکاری, نبلید هیچ گونه تاثیری بر خدمات درملنی که در
همان موسسه نظیر بیمارستان به فرد ارائه می شود. داشته باشد لین موضوع باید در فرایند اخذ رضلیت آگاهانه
به آزمودنی اطلاع داده شود.
۰- در مواردی که آگاه کردن آزمودنی درباره جنبههای از پژوهش باعث کاهش اعتبار پژوهش می شود.
ضرورت اطلاع رسانی ناکامل از طرف پژوهشگر باید توسط کمیته اخلاق تایید شود. بعد از رفع عاملهای
محدودیت باید اطلاع رسانی کامل به آزمودنی انجام گیرد.(کور سازی)
۱ - برخی از افراد يا گروههلیی از مردم نظیر ناتوانان ذهنی, کودکان. جنین و نوزاد. بیماران اورژانسی یا
زندانیان که ممکن است به عنوان آزمودنی در پژوهش شرکت کنند. نمیتوانند برای دادن رضایت آگاهی آزادی
لازم را داشته باشند. این افراد یا گروه ها آسیب پذیر دانسته می شوند و باید مورد حفاظت ویژه قرار گيرند.
۲ از گروه های آسیبپذیر هیچ گاه نباید به دلایلی چون سهولت دسترسی به عنوان آزمودنی ترجیحی
استفاده شود. پژوهش پزشکی با استفاده لز گروههای و جوامع آسیبپذیر تنها در صورتی مواجه است که با
هدف پاسخگویی به نیزهای سلامت و اولویتهای همان گروه یا جامع طراحی ولجرا شود و احتمال معقولی
وجود داشته باشد که همان گروه یا جامعه از نتایج آن پژوهش سود خواهد برد.
صفحه 44:
۳ در پژوهش بر روی گروه های آسیب پذیر. وظیفه اخذ رضایت آگاهانه مرتفع نمیشود. در مورد افرادی که
سرپرست قانونی دارنده پژوهشگر موظف است که علاوه بر اخذ رضایت آگاهانه سرپرست قانونی متناسب با
ظرفیت خود فرد از وی رضایت آگاهانه اخذ کند. در هر حال باید به امتناع لین افراد از شرکت در پژوهش
احترام گذاشته شود.
۴- اگر در حین اجرای پژوهش. آزمودنی دارای ظرفیت. ظرفیت خود را از دست بدهد یا آزمودنی فاقد
ظرفيت: واجد ظرفیت شود. باید با توجه به تغییر حاصله. رضایت آگاهانه برای ادامه پژوهش از سرپرست قانونی
یا خود فرد اخذ گردد.
۵- پژوهشگر مسئول رعلیت اصل رازداری و حفظ اسرار آزمودنی ها و اتخاذ تدابیر مناسب برای جلوگیری از
انتشار آن است. پفوهشگر موظف است که از رعلیت حریم خصوصی آزمودنی ها در طول پفوهش
اطمینان حاصل کند. هرگونه انتشار داده ها یا اطلاعات به دست آمده از بیمارانبلید بر اساس رضلیت آگاهانه
انجام گیرد.
۶- هر نوع آسیب یا خسارت ناشی از شرکت در پژوهش بلید بر طبق قوانین مصوب جبران خسارت شود. این
امر بلید در هنگام طراحی پژوهش لحاظ شده باشد. نحوه تحقق لین امربه صورت پوشش بیمههای نامشروط
باشد.
صفحه 45:
۷- در پایان پژوهش, هر فردی که به عنوان آزمودنی به ن مطالعه وارد شده است. لين حق را دارد كه درباره
مطالعه آگاه شود ولز مداخلات یا روش هایی که سودمند ايشان در آن مطالعه نشان داده شده است. بهره
مد شود
۸- پژوهشگران موظفند که نتلیج پژوهشهای خود را صادقانه. دقیق و کامل منتشر کنند. نتليج اعم از منفى
و مثبت و نیز منلبع تامین بودجهء وابستگی سازمانی و تعارض منافع در صورت وجود بلید کاملا آشکار سازی
شوند. پژوهشگران بلید در هنگام عقد قرارداد انجام پژوهش. هیچگونه شرطی را مبنی بر حذف یا عدم انتشار
يافته هابى كه از نظر مایت کننده يزوهش مطلوب نيست بيذيرند.
4 نحوه كزارش نتليج پژوهش باید ضامن حقوق مادی و معنوی تمامی اشخاص مرتبط با پژوهش, از جمله
خود پژوهشکر یا پژوهشگران. آزمودنیها و موسسه حمایت کننده پژوهش باشد.
۳۰-گزارش ها و مقالات حاصل از پژوهش هایی که مفاد لین راهنما را نقض کردهلند. نباید برای انتشار پذیرفته
شوند
۱ روش پژوهش نباید با ارزش های اجتماعی, فرهنگی و دینی جامعه در
اقض باشد.