آموزشادبیات و زبان

ادبیات فارسی دهم - درس دوم

با سلام و درود تعداد اسلایدها 25 متن درس دوم با توضیحات و نکات ادبی و کارگاه متن پژوهی با انیمیشن ها و رنگ بندی مناسب و لینک های آموزشی

radman

25 صفحه
447 بازدید
15 خرداد 1402

صفحه 1:
سلام و درود

صفحه 2:
مولفین کتاب درسی شما » ادبیات فارسی را به ۳ . قلمرو (شاخه) تقسیم کر ده اند

صفحه 3:
تسا توانسی از نیکسی کردن میاسا و خود را به نیکی و نيك وكارى به مردم نماى وجون نمودى به خلاف نموده مباش تا مي تواني از نيكي کردن آسوده نباش .( پیوسته نيكي كن ) وخودت را به نيكي و نيكوكاري به مردم نشان بده و وقتي خود را به نيكي و نيكوكاري به مردم نشان دادي , برعکس آن چه خود را نشان دادي , . رفتار نکن مفهوم :سفارش‌به نیکیو نيكوكاري دوری‌جستن‌ازدوروییو * یباکابیی یکی ی وین‌ظاهب ه ی اصد. Ee a Oa alm lls ea اراس بای ‎gas) leg‏ یی زان ادن سای تیان تسار کر ‎Sal‏ در کدی سای خلاف: برعکس ضد * نموده : نشان‌داده شده *مباش نباش فعلنهي

صفحه 4:
بدؤبان شيكر مكو و بسه هل هیگرحدار تسا کسندم نماوجو فروشنسباشن رصحو رو ور رو دلخودحاعتقادوبيك ر_نداشته جاش(سخنهها* اطن‌و نیت کیب اشد )تا مانند کسین باشیکه گندم را نشان‌ميدهد و جو را میف روشد (گفتار و کردار ت به ظاهر درسنباشد ولیب اطنت زشتو م *مفهوم: يرهيزازرياكاريو دوروازتظاهرودورويي دعوتهه درستكاري و تيكوكارى

صفحه 5:
لندر همه کایوداد از خویشترسدت که هر که داد از خویشتربدهد از داور* درهمه ي کارها ي خودنتبه ‎gh be‏ انصاف بفتان کر ز رایهر کسدر* کارهاي‌خودش‌به عدالتو لنصافرفتارکرد , ن بازیبه قاض‌ي ندارد. ( سفازشبه عدلوداد أجراكردنعد الع ‎blast‏ )“دان [مقابل بيداد] عدلُ للنصافٌمستغنني صفتفاعلواز استغنا ؛ بينياز

صفحه 6:
واگرغمو شادیسود؛ به آركسركووكه او تيملرغمو شالهوتوداره* اكر غمكين هستي غم خود را به كسي بكو كه غمخوارت باشد و اكر ‎٠‏ ‎lyse) Jess cian alia‏ هکم بكو كه با شادي تو : نشاد شود مفهوم: مكار كر ته اند لاحو ييشهركسي بياندرد خود به* ‎٠‏ Boh wobail

صفحه 7:
ولثر غمو شادوبيشيهردمان بر خود بيدا مكن” . نشانه وتاثيرغم وشادي را نزد مردم درجهره ات آشكار نكن ‎٠‏ مفهوم: خويشتردارو بلندهمتمودن. ينهازكردزرازدرونيٌ ‎٠‏ ‏ازديكران. داشتن‌روح بزرگو يطيع

صفحه 8:
بسه هر نسیکو بسده زود شسادلزو زوداندوهگی‌هشو کملین فعلکودکان وبه هرکارخوبو بد, زود شادمانو غمگینن_شو ؛ زیرا لین‌رفتار" .تو, کار کودکان‌است مفهوم : گذرابودنغم وشادي بردباریدبرابرغم وشادخٌ

صفحه 9:
ببركوثركه بههر شحللياز حدق نهاد خويئن با باطلیاز جاونسشوند ‎slab J Tie ee‏ ناممكني طبیعتو سر نکند ( شخصیتواقعيت و تغییر غییر* و آشفته نمیشوند) qe anos, ‏نکند و آشفته تشوی)؛ زیرا که لنسان‌هاي‎ ‏رکه هرا کار و تاد هت عیسو ند ( س حصیوافعولرها‎ ‏عیبر ۶ مرکتد ول‎ مفهوم: ژابنفگه داشتن‌ش خصیتورفتار خود , آرامش‌خود را حفظ کرد

صفحه 10:
و هر نساشوکه باززگستآزسه فملست آزولشادومستار*

صفحه 11:
و بسه وقنسومیدوامیدولیتسر باشرو نومیدورا درلمید بسسته دلرپلمید را* در نومیدی ‎oe lg a a wal oul loo oad oIn‏ نرم . نااميدووجود دارد ( لميد نابه جا -) ‏مفهوم : دعوب هلمیدوار ا ار رن شكاء سالا لل في 115 نااميدي

صفحه 12:
هسب ‎las‏ مزا هق شنار سا" ينج هبح كبرضايعمكرو خاصه قرلب تخویشا؛ چننارکه طلقساشد بللیشا 05255 ل كك ترك د 2051 15527 0015 777 ساره تن امن باس رای ا خويشاونداننيكويكن. *مفهوم : دعورتهه قدرشتناسوازمردم و خويشاوندن. نیکیکردن ی

صفحه 13:
جببيلنقبيلةُ خويش ‎١‏ حرعسهار ولیک رب هلیشارمول مب انرتا همچنان‌که* هنوملیشسان‌همیسینی عیسسیسز بستولنسرچید معني: به پیران‌وبز رگان‌قبیله ي خودناحترام بگذارلما به آن‌ها* بیسیارعلاقمند نشو تا هم چنان‌که دلنشو ‏ ف ضیلنان‌هارا مييينيعیبو كکاستي .آن‌ها را نیزیتوا مفهوم : احترام گذاشتن به پیران وبزرگان , دیدن دانش و عيب انسان ها درکنارهم ء دوري از دوستي افراطي , دعوت به واقع بيني

صفحه 14:
‎iby‏ از بسیگلنه نللیمن‌شس‌وی زود بسه مقدار نللیمنی‌خویش از وولیمسنٌ گس ردان ‏معني ولگر از بیگانه لحساس‌ن المنیکردي زود به لندازه ي* . درخطرقرا ازگرفتن خودترا ازاو دراماننگهدار ‏مفهوم : دعوتبه دوراندیشیکردن‌لیمن: درامان. سالم , در سلامکگ

صفحه 15:
و از آموختسن, ننگ مدار تا از ننگ زّسته باشی معني ازآموختردانش‌وآگاهیدرزندگیاحساس‌شرم , سرلفکندگیو* . ب دنامين کنت | از سرفکند گيورسوليين ادلنيرهاييي ابي مفهوم : تاکید ب ریادگیریو موخت"

صفحه 16:
قابوس نامه عنصرالمعالی کیکاووس عنصرالمعالی عنصرالمعالی کیکاووس ین اسکندر بن قابوس بن وشمگیر ین زیار زاده شده به سال ۴۱۲ هجری قمری و درگذشته یه سال ۴۸۰ هجری قمری (در سن ۶۸ سالگی) از امرای آل زیار است. کتاب نصیحت‌نامهُ او که به خاطر لقب دیگر او (قابوس دوم) به قابوس‌نامه مشهور است خطاب و برای فرزندش گیلانشاه نوشته شده است. او در هنگام تدوین این کتاب ۶۳ سال داشته است. سبك نگارش کتاب تثر رل یا همان نثر ساده و بی‌پیرایه معمول قرن‌های چهارم و پنجم هجری قمری به سبک بلعمی و بیهقی است. قابوس‌نامه از روی تصحیح شادروان سعید نفیسی و به همت خانم کیانا زرکوب در گنجور در دسترس قرار گرفته

صفحه 17:
كاركاهمتن بزوهى قلمرو زبانى ‎(il‏ معنی واژه‌های مشخص‌شده را بنویسید. ‎ ‏کتابی که در او داد سختن آرایی توان داد ابداع کنم, سعدالذین وراوینی ‏# عشق شوری در نها ما نیاد. فخرالّین عراقی داد ولا لتصاف دهش عدا كعدل *داد دوم : به معزي فعلاز مصدر دادن* > اداكردن ‏نهاد اول: به معنیسرشنو طیع * نهاد دوم: به معنيفعل- قرار داد *

صفحه 18:
كاركاهمتن بزوهى در متندرس سه كروه كلمه متضاد - 2 غم و شادي 2 -حقو باطل-1 ليمزو ناليمن-3

صفحه 19:
كاركاهمتن بزوهى سه ‎ett‏ در مقابل‌هر واژه بنویسید. -3 الف: حرمت ب: مقدار 5 فغني احترام , محترم , حریم قدر , تقدیر , استغنا , غني , غنا مقدور

صفحه 20:
كاركاهمتن بزوهى 0 به عبارت‌های زیر توجّه کنید: الف) هم نشین تیک بهتر از تنیمایی است و تتهایی بهتر از هم تشین ید. ب) آرژو گفت: «از تمایشگاه کتاب چه خبر ؟» در عبارت «الف» فعل جملة دوم ذکر نتضده است امّا خواننده يا شتونده از فصل جملهة اوّل می‌تواتد به قسل جملة دومء یعنی «است» پی بی ود. در این جمل ه. حذف فسل به «قرينة لقظی» صورت گرفته است. در ‎cole MY le‏ فعل «داری» یا «دارید» در جملة دوم خالی است اما هیچ نشانه‌ای در ظاهر جمله. شنونده رایه وجود فعل راهتمایی نمی کند. تتها از مقهوم عیارت می‌توان دریافت که قعحل «داری» یا «دارید» از جملةّ دوم حذف شده است. در این جمله. حذف به «قرینة معنایی» صورت گرقته است. هریک از اجزای کلام در صورت وجود قریند می‌تواند حذقف شود. اگر حتف به دلیل تکرار و یرای پرهیز از تکرار صورت گیرد آن را «حذف یه قريتة لغظی» گویند. اما اگر خوانتده یا شنونده از مفم وم سخن به بخش حذق شده پی ببرد» «حذف به قرينة معنایی » است. هدر کدام جملة متن درس» حذف صورت گرفته است؟ نوع آن را مشخص کنید.

صفحه 21:
7 جدول زیر را کامل نمایید. (با حفظ شخص) فعل ابر ساخت‌منفی ‏ مضارع اخبارى اک کت ۳۳

صفحه 22:
كاركاهمتن بزوهى قلمروادبى [آ بهره گیری از «مَنّل» چه تأثیری در سخن دارد؟ ۲ دو عبارت کنایی را از متن بیابید و بنویسید. مضمون مفهوم سخنرا بهتر انتقا لمي‌دهد - 1 2-موچب؟ یرلیی ؛_پرلیشو تزییرکلام است 3- -سپبلیجاز و گوتا هیمتن‌مي‌شود

صفحه 23:
قلمرو فکری تویسنده» جه کاری را کودکانه می‌شمارد؟ ۲ در جملة زیر نويسنده بر كدام ویژگی‌های اخلاقی تأکید می‌کند؟ «اثر غم و شادی پیش مردمان, بر خود پیدا مکن.» ‎Te‏ مفهوم عبارت « گندم نمای جو فروش مباش» را بنویسید. ۴ برای مفهوم بیت زیر عبارتی از متن درس بیابید. «شاد و بی‌غم بزی که شادی و غم زود آیند و زود می گذرند» 1 ابن حسام خوسفى 67 حديث «حاسبوا قَبْلَ أَنْ تُحاسّبوا» با كدام عبارت درسء قرابت معنايى دارد؟

صفحه 24:
خلاصه داستان ؟ درک و دریافت 7 اگر این متن را داستانی نمادین بدانیم» هریک از عناصر زیر نماد چه چیزی است؟ ‎te‏ دیوار 8 دربارةٌ «زاویة دید» و «شخصیت اصلی» داستان توضیح دهید.

صفحه 25:
جمال مپرصادقی نویسنده؛ پژوهشگر ادبي و معلم ایرانی متولد ‎۱٩‏ اردیبهشت ۱۳۱۲ است. او در تهران متولدشده است .و در رشته‌ی ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران درس‌خوانده است

29,000 تومان