صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
ادراك و تصميم كيرى فردى
Te رز
صفحه 2:
صفحه 3:
ادراك جه اهميتى دارد؟
ا ا سس(
eer 5
الل و ا ۱
8 ا ا 1
00009
شخص است.
صفحه 4:
عوامل مؤثر در درك يديده ها
200 0 0 ا wont Ud
1. يكسرى عوامل مربوط به وضعيت و موقعيت است.
.٠ يك دسته مربوط مىشود به ادراك كننده.
۳. گروهی که مربوط میشود به ادراک شونده پا هدف.
صفحه 5:
صفحه 6:
عواملى كه مربوط به ادراك كننده است عبار تند از:
ا ا 0
و
sis انكّيزه ها: در سازمان حتی نحوه سلام کردن کارکنان هم میتواندکاملا متفاوت
ROCKS eee per eey renege re ener teed ter eet ese Rese
یکسان ندارند و ممکن است انگیزه های متفاوت باعث بروز رفتار های متفاوت و هماهنگ شوند.
۳. علائق
۴. تجربه
۵ انتظارات
صفحه 7:
صفحه 8:
لا
بعضى از جهره هاى شناخته شده را در سطح ملى
میشناسیم.بعضی افراد که اصلا" هیچ کس آنها را نمیشناسد
STU ee: ECT Cg ل ی ۱
بحث مجاورت است و باعث حلب توجه مىشود و باعث مىشود
دیگران هم وی را بشناسند. یا گاهی ما با دیگران عکس
مىكيريم به خاطر خودمان اما كاهى اوقات براى اينكه به ديكران
نشان دهیم که با متلا" فلانی عکس گرفته ایم با فرد مورد نظر
عكس مىكيريم كه اين نيز به نوعى بحث مجاورت را بيان
میکند.
صفحه 9:
عنوان مثال ما جهره اى را ممكن است كه براى اولين بار ديده
SAE en) ا ۳(
دركى از او داريم. يا بعضى رفتارها برايمان خوشايند است و
بعضى ديكّر نمىباشد جون اينها برايمان رفتارهاى ديكرى را
تداعى مىكنند كه در اينجا هم بحث مجاورت مطرح مىشود.
صفحه 10:
خطا هاى ادراكى
oes Re cd ا ل ا رز
هنوز به طور کامل حل ا للك لل ل للك
یک رفتار حسی یا ادراکی نادرست است. یعنی آنچه را که می: 0
Ree, Ree Le ا ل ا ل ا ل ان
ز اشيا و امور به طور كلى با واقع منطبق نباشد؛ دجار خطاى ادراكى شدهايم. البته
ل ا ۱
روز ee eee ee ot
ل Bee SPeNPNIT Err eR eRCe tT MRT
حالات روانى در وضعيت طبيعى و غير طبيعى هستند. نظريههاى متفاوتى ارايه شده
en erecta | nora cree 00
نظر يه كشتالت. اين نريه بر اهميت روابط بين محركها تاكيد دارد. اكر جه
ی ا
لي ل ee Red ۱
نمىشود.
صفحه 11:
۱ ee A ew
fe ees ااا ا tener eter fed
۱
۳ ظریه وارد است این است که. حرکتهای جهشی چشم
ادراکی است تا علت آن. مثلا خطای ادراکی لامسه را نمیتوان بر این مبنا تبیین کرد.
PACE ESTO Or CCT en TONEY S| eee]
3 شکلی که شامل نشانههای تصویری عمق هستند. مکانیزمهای
مىسازند. البته اين تبيين دربارة تجربههاى عمق و ثبات
001100
۱ب«
ا ا ا ل لضي eric
0 ا ieee eey tere eer hy
eet ERO RS EL ee ee Ree EC Led ea] RCS ced
لامسه کاربرد ندارد.
000 ل
. خطای حرکتی: خطای وزن و خطای وضعی عضلاتی اشاره کرد.
, خطای زمان و مکان.
صفحه 12:
تئوری اسناد
یکی از مهم ترین تئوریهایی که وجود دارد تئوری اسناد است. اين
تئورى تئورى درك افراد است و در حقيقت قضاوت كردن درباره
ديكران مي باشد. اين تئورى مي كويد افراد وقتى رفتارى را مشاهده
سو ا ا ار ار ال قم
خارجى نسبت دهندءدرحقيقت اين تئورى نسبت دادن رفتار افراد
به عام Ais ی ات
صفحه 13:
خلاصه ی ساده ی این تئوری این است که افراد برای کارهای خود
۱
آورند.از این تئوری برای موفقیت در کارها می توان بنتحو مطلوب
استفاده كرد. اكّر كسى عوامل موفقيت خود را تنها به خود اسناد نكند
یعنی این موفقیت را به عوامل درونی و بیرونی نسبت دهد می تواند با
کوشش بیشتر سهم درونی عوامل را که به خود او وایسته است.
افزايش داده و به موفة TRC ay een w ERUreTTRY ۱۷
ا er ا و 2 8905752
افراد نا موفق اين كار را مى كنند اين فرد نمى تواند از توانائى هاى
خود بنحو مطلوب استفاده بعمل آورد. بهترین حالت برای رشد مستمر
اين است كه ما موفقيت خود را بيشتر به عوامل بيرونى و عدم موفقيت
مان را به عوامل درونى اسناد كنيم تا هميشه براى موفق شدن از
حداكثر توان خودمان بهره بكيريم .
صفحه 14:
خطاها و تعصب ها در اسناد
۳ ۳ اسناد:
وقتى در مورد رفتار ديكران قضاوت مي كنيم تمايل داريم تاثير عوامل خارجى را
گرفته و تاثیر عوامل داخلی را بیشتر موثر بدانیم. به طور Be
و(
صفحه 15:
0
ل ا ا لت
ميدهد. مثلا” زمانى كه ميكوييم نمره جند كرفته اى يعنى به طرف مقابل جهت داده ايم
و او ميگوید نمره 16 گرفته ام. یا مثلا" وقتى ميكوييم آيا جمعيت كويت بيش از 10
Neca aN ONO) I et ra ee I oe) al eee oe aC ad اكت
که ميدهد حدودا" بین 8 تا 12 میلیون نفر است.
CE eI Te OPC ATT) Sern me ea
Pe ae eS oe a Near a eat) ent Dy ad
تمايل داريم در مورد ديكران ابتدا فرد را مقصر بدانيم و بعد عامل خارجى يا بيرونى را.
صفحه 16:
تعصب خوش خدمتی
اين مورد دقيقاء عكس مورد قبل مي باشدءيعنى به نوعى خودمان را كول
مي زنيمءو تمايل داريم در مورد موفقيت خودمان بكوييم موفق شده ام.20
ee el لت
iene tat) ee nee el oT Si odor
ل a ol ecard ل لت
Sees را Sel eas DIC yal on
Oe ery te oe Ree) eee ae ل
سر کلاس 1 چیزی ميگوید ولی در امتحان چیز دیگری ميخواهد.
صفحه 17:
ادراكه كز ينشى يا انتخابى
افراد به برخی از محرک ها توجه ميکنند و به برخی دیگر توجه نميکنند.
نحوه ادراكشان كزينشى است و انتخابى مي باشد. مثلا” فردى صفات خوب
re a ved erone ce valeur 20 20
مختلف مثلا" منقعت خودهان با نگرشمان است. به عدوان مقال با دروغگو
كد ee هاى مختلف يك صفت را انتخاب
مي ee ا لت
صفت)است و به همه عوامل توجه نميکنيم.
صفحه 18:
اثر هاله ای
ا ل ل ل یعنی به عبارتی
٠ يك استنباط كلى م يكنيم و آن صفت براى ما خيلى بر جسته
است به همین دلیل آنرا تعمیم ميدهيم به سایر صفات. مثلا"
ا ات
را در یک صفت ميگوید نثلا" آدم خوبی است.
صفحه 19: