پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

ادغام بهداشت روان در نظام بهداشتی

edghame_behdashte_ravan_dar_nezame_bedashti

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ادغام بهداشت روان در نظام بهداشتی”

ادغام بهداشت روان در نظام بهداشتی

اسلاید 1: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنانمعاونت بهداشتیادغام بهداشت روان در نظام بهداشتیشهلا حقيقتكارشناس مسئول گروه سلامت رواني اجتماعي و اعتياد1391

اسلاید 2: بهداشت روان : اهداف آموزشي :در پايان دوره آموزشي انتظار مي رود كه دانشجو بتواند : بهداشت روان را تعريف نمايد علل اهميت بهداشت روان را توضيح دهد سطوح پيشگيري رادر بهداشت روان توضيح دهد انواع خدمات بهداشت روان را نام ببرد عوامل موثر در بروز ،تشديد ودوام بيماري هاي رواني را بيان نمايد جمعیت های آسیب پذیر در بهداشت روان را بيان نمايد برنامه هاي ادغام يافته در بهداشت روان را نام ببرد وظايف تيم سلامت در بهداشت روان را بيان نمايد داروهاي روانپزشكي برنامه پزشك خانواده را نام ببرد انواع اختلالات روانی و عصبی را توضيح دهد نحوه تكميل فرمهاي بهداشت روان را بيان نمايد

اسلاید 3: تعريف بهداشت روان بهداشت روان علمی است برای بهتر زیستن و رفاه اجتماع که تمام زوایای زندگی از اولین لحظات حیات جنینی تا مرگ اعم از زندگی داخل رحمی، نوزادی، کودکی تا نوجوانی، بزرگسالی و پیری را در بر می گیرد.تعريف WHO از بهداشت روان عبارت است از :قابليت ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران ، تغيير واصلاح محيط فردي واجتماعي وحل تضادها وتمايلات شخصي به طور منطقي ،عادلانه ومناسب . نتيجه آن كه مفهوم بهداشت رواني عبارت خواهد بود از تامين رشد و سلامت رواني فردي واجتماعي ، پيشگيري از ابتلا به اختلال رواني ، درمان مناسب وبازتواني آن . فردی دارای سلامت روانی است که می تواند فعالیت روزمره خود را به خوبی انجام دهد ، با افراد خانواده و اجتماع ارتباط و سازگاری مناسبی داشته باشد ، از زندگی روزمره لذت ببرد و بیماری روانی نداشته باشد.

اسلاید 4: اهميت اختلالات روانيدر جهان شيوع در تمام عمر اختلالات رواني بيش از 25 درصد و شيوع اين اختلالات در هر مقطع زماني حدود 10 درصد در جمعيت بالغ تخمين زده مي شود.در ايران، شيوع تمام عمر اختلال هاي رواني در جمعيت بالاي پانزده سال كشور حدود 21درصد برآورد مي شود كه در اين ميان اختلالات خلقي و اضطرابي بيشترين شيوع را دارد. شيوع در هر مقطع زماني بيش از 10 درصد است. (مردان 14/9%، زنان 25/9%)حدود يك ميليون عدم قبولي در كنكور در هر سال، وجود بيش از 100 هزار زنداني، بيش از دو ميليون معتاد و تغييرات الگوي مصرف مواد، شيوع بالاتر از 6 در صدهزار خودكشي، حدود 3 ميليون بيكار، قرار داشتن حدود 14 درصد از جمعيت زير خط فقر مطلق، آمار 4 در صد هزار دختران فراري، نسبت 10 درصدي موارد طلاق به ازدواج، شيوع 30 درصد همسرآزاري و كودك آزاري فيزيكي و وجود 600 هزار كودك شاغل و همين ميزان كودك خياباني از شواهد بارز اهميت و ضرورت توجه به نياز هاي بهداشت روان گروه هاي خاص است.يكي از مهمترين علل اهميت بهداشت روان شيوع بالا و ناتوان كنندگي بسيار شديد و طولاني اين اختلالات مي باشد.طبق آمار سازمان جهاني بهداشت در سال2001 ، 33% از عمر سپري شده با ناتواني به دليل بيماريهاي عصبي- روانپزشكي است و4 مورد از 6 علت اصلي سالهاي سپري شده عمر با ناتواني به همين دليل بوده است. در سال 2000، افسردگی رتبه چهارم بار ناشي از بيماريها را در هر دو جنس و در تمام سنين به خود اختصاص داده است. در حال حاضر رتبه دوم را در سنين 44 - 15 سالگي در هر دو جنس به خود اختصاص داده است. از اين رو راههاي موثر ارتقاي بهداشت روان , پيشگيري از بيماريهاي رواني ، درمان بيماران رواني ، بازپروري و كمك به بازگشت آنها به جامعه داراي اهميت بيشمار است .

اسلاید 5: پیشگیری در بهداشت روان 3 نوع است: پیشگیری اولیه، پیشگیری ثانویه، پیشگیری ثالثيه يا نوع سوم پیشگیری اولیه: تمام کارهایی است که برای پیشگیری از بروز بیماری های عصبی و روانی صورت می گیرد . پیشگیری ازضربه به سر يا عفونت های مغزی،پیشگیری ازجنگ ودرگیري ها ، تشويق مردم به برقراري ارتباط دوستانه وزندگي محبت آميز ، شركت در غم وشادي ديگران وكمك به حل مشكلات آنان ، سازگاری بهتر با دیگران و لذت بردن و قانع بودن با آنچه که در اطراف ما هست همگی نوعی پیشگیری اولیه است. پیشگیری ثانویه :كليه کارهایی است که برای درمان به موقع ومناسب بیماری ها صورت می گیرد. شناسایی و درمان سریع بیماران،کمک به برگشت به کار و فعالیت روز مره و خوداری از بستری های غیر لازم و طولانی ، همگی پیشگیری نوع دوم است زیرا که مانع از خسارت و معلولیت های بیشتر می شود.پیشگیری نوع سوم:فعالیت هایی است که باعث توانبخشی رواني معلولین روانی عصبی می گردد. آموزش بهداشت روان به مردم که اصلی ترین وظیفه بهورز در بهداشت روان است ، می تواند در تمام انواع پیشگیری بهورز را یاری دهد .

اسلاید 6: انواع خدمات بهداشت روانی آموزش بهداشت روان: آموزش مادران، آموزگاران و...مبارزه با علل بیماری و یا عوامل موثر در انتقال آن مانند: پیشگیری از ضربه های مغزی و مشاوره ژنتیککاهش آسیب پذیری فردی یا ایجاد محیط مناسب در اجتماع به منظورکاهش خطرابتلا افراد به بیماری، یادگیری روشهای حل مسئله ،ارتباط و سازگاری بهتر ونیز کمک به کاهش فشارها و نابسامانی هاي اجتماعی و اقتصادی از این جمله استمشاوره و راهنمایی گروهی و فردی بیماریابی و کمک های اولیه بهداشت روانی اصلاح نظام مراقبتی بهداشت روانی برای افراد سالم و بیمارتوانبخشی در خانه ،اجتماع و محل کار مددکاری و ایجاد شبکه حمایت اجتماعی حرفه درمانی ،کاردرمانی و سایر درمان های غیر دارویی مناسبهریک از این روش ها و برنامه ها ممکن است تمام یا بخشی از فعالیت های پیشگیری اولیه ، ثانویه و یا نوع سوم باشند. برای مثال مبارزه با علل بیماری ها و افزایش مقاومت در برابر ابتلا به بیماری ها پیشگیری اولیه ، بیماریابی پیشگیری ثانویه، توانبخشی پیشگیری نوع سوم و بالاخره آموزش بهداشت و مشاوره از هر سه نوع پیشگیری به حساب می آیند

اسلاید 7: بيماريهاي روانيعوامل موثر در بروز ،تشديد ودوام بيماري هاي رواني مثل بيكاري وبي عدالتي كشمكش وفشارهاي مختلفخانواده ناسالم تجارب ناخوشايند كودكي مشكلات شناختي مشكلات اجتماعي آسيب هاي مغزي عوامل ارثي

اسلاید 8: ادغام برنامه کشوری بهداشت روان در نظام بهداشتی بهداشت روان به عنوان نهمين جزء PHC با هدف كاهش بروز و شيوع بيماريهاي رواني و درمان مناسب و بموقع بيماران در سال67 به تصويب رسيد وپس از آزمايش در 3 شهرستان شهرضا ؛شهر كرد وهشتگرد ،در كليه استانهاي كشور به مرحله اجرا درآمد .اهداف برنامه بهداشت روان در نظام مراقبت هاي بهداشتي اوليهفراهم آوردن خدمات بهداشت روان برای همه مردم با تاکید بر قشرهای آسیب پذیر و محرومایجاد الگوی خدمات بهداشت روان سازگار با ساخت فرهنگی و اجتماعیتشویق مشارکت جامعه در ارائه خدماتافزایش آگاهی و مهارت های بهداشت روان در مردمتنظیم برنامه های مناسب برای آسیب دیدگان جنگاستراتژي هاي بهداشت رواندر برنامه كشوري بهداشت روان استراتژي هاي اصلي دررسيدن به اين هدف ، ادغام بهداشت روان در مراقبتهاي بهداشتي اوليه ، آموزش بهداشت روان به كاركنان بهداشتي ، وارد نمودن درس بهداشت روان به آموزشهاي دانشگاهي و تمركز زدائي در خدمات روانپزشكي تعيين گرديده است.

اسلاید 9: جمعيت های آسیب پذیر در برنامه بهداشت روان بیماران و معلولین روانی ، عقب ماندگان ذهنی ، بیماران صرعی ، سالمندان ، معتادان و بیکاران ، نیازمندان اقتصادی، کودکان و نوجوانان ، زنان باردار، جدا شدگان و داغدیده ها، افراد بی سرپرست زندانیان و مهاجرین معلول روانی :کسی است که کارایی فردی ،خانوادگی ، شغلی و اجتماعی خود را برای همیشه از دست داده باشدیک عقب مانده ذهنی و یک بیمار روانی شدید مزمن در بیشتر موارد ناتوان و معلول است و شما می توانید با توانبخشی روانی وآموزش او و خانواده اش ، وی را تا حدی کارا و فعال نمائید .در برنامه بهداشت روان هر يك از پرسنل درگير برنامه بايد حداقل 30 ساعت دوره آموزش بهداشت روان را بگذرانند. وظيفه تشخيص اوليه بيماران رواني و درمان اكثريت آنان برعهده پزشكان عمومي مي‌باشد. از اينرو بهداشت عمومي و رواني بايد با هم ادغام شود و پزشكان عمومي رل مهمي را در پيشگيري و درمان و ارتقاء سطح بهداشت رواني ايفا نمايند.

اسلاید 10: ارائه خدمات بهداشت روان درمناطق شهري و روستايي

اسلاید 11: شرح وظائف بهورز بيماريابي اختلالات روانپزشكي و شناسايي اختلالات سوء مصرف موادارجاع بيماران به مركز بهداشتي درمانيپيگيري و مراقبت بيمارانآموزش اصول سلامت روان به بيماران ، خانواده آنها و عموم جامعهجلب مشاركتهاي مردمي در اجراي برنامه هاثبت آمار بيماران و فعاليتها و گزارشدهي به مركز بهداشتي درمانيانجام خدمات سلامت اجتماعي شامل :ارزيابي وضعيت سلامت اجتماعي فردي و ثبت آنمشاركت در تهيه نيمرخ سلامت اجتماعي منطقه(شناخت نوع،ميزان و روند تغييرات آسيبهاي اجتماعي منطقه)وضعيت اقتصادي ، اجتماعي منطقه(ميزان نابرابري هاي اجتماعي)مشاركت در انجام نياز سنجي و او لويت سنجي مشكلات منطقهمشاركت در فرايند توانمند سازي گروههاي هدفشناسايي ظرفيت هاي حمايتي ومشاركت در ايجاد ظرفيت هاي جديد(ظرفيت سازي)

اسلاید 12: شرح وظائف كاردان هاي بهداشتيمشاركت در پيگيري و مراقبت بيماران جمع بندي و تجزيه تحليل اطلاعات آماري و ارسال به مركز بهداشت شهرستانمشاركت در آموزش و باز آموزي بهورزان مشاركت در آموزش بيماران ، خانواده آنها و عموم جامعه جلب مشاركتهاي مردمي در اجراي برنامه هاپايش عملكرد خانه هاي بهداشت و ارسال بازخورد نظارت بر تأمين داروهاي اساسي مورد نياز مركز انجام خدمات سلامت اجتماعي شامل : - پايش نحوه ارزيابي وضعيت سلامت اجتماعي و ثبت آن - مشاركت در تهيه نيمرخ سلامت اجتماعي منطقه(شناخت نوع،ميزان و روند تغييرات آسيبهاي اجتماعي منطقه)وضعيت اقتصادي ، اجتماعي منطقه(ميزان نابرابري هاي اجتماعي) - مشاركت در انجام نياز سنجي و اولويت سنجي مشكلات منطقه - مشاركت در فرايند توانمند سازي گروههاي هدف- به كارگيري مكانيسم هاي تشويقي مناسب جهت جلب مشاركتهاي مردمي  

اسلاید 13: شرح وظائف پزشك خانوادهتشخيص و درمان اختلالات روانپزشكي و سوء مصرف مواد ارجاع موارد مورد نياز به مركز تخصصي شهرستان آموزش و باز آموزي پرسنل ارسال گزارش فعاليتها به مركز بهداشت شهرستان پايش عملكرد خانه هاي بهداشت و ارسال بازخورد پذيرش بيماران ارجاعي از خانه بهداشت و ارسال بازخوردمشاركت در آموزش عموم جامعه و گروههاي هدف ( گروه هدف : بيماران، خانواده بيماران، افراد در معرض خطر) تشكيل پرونده بيماران طبق دستورالعمل 9. جمع بندي و تجزيه و تحليل آمار و ارسال گزارش به مركز بهداشت شهرستان10. انجام خدمات سلامت اجتماعي شامل : نظارت و پایش عملکرد تیم سلامت (بهورز، کاردان و کارشناس) درارزیابی سلامت اجتماعی، تهیه نیمرخ های منطقه ای، آموزش های عمومی .....) بررسی ومعاينه کلیه موارد ارجاعی ، تکمیل فرم هاي ثبت موارد وتشكيل پرونده ارجاع موارد شناسایی شده به سطوح بالاتر نظارت و مشارکت فعال در عملكرد آموزش تیم سلامت و آموزش جامعه تدوین و اجرای برنامه عملیاتی سالانه تهیه گزارشات ادواری برای سطوح بالاتر

اسلاید 14: فهرست داروهای روانپزشکی (برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی) 1- اگزازپام2-آلپرازولام5/0 میلی گرم3-ایمی پرامین4-آمی تریپتیلین5-دیازپام آمپول و قرص6-فلوکستین7-فنی توئین8-فنوباربیتال9-کلو می پرامین10-کاربامازپین11-کلردیازپوکساید 5 میلی گرم12-کلونازپام 1 میلی گرم13-لورازپام 1 میلی گرم14-والپروات سدیم15-تری فلوپرازین 1 میلی گرم16-لیتیم کربنات17-هالوپریدول5/0 میلی گرم

اسلاید 15: ساير برنامه هاي ادغام يافته در بهداشت روان1- ادغام بهداشت روان روستائي و شهري در نظام بهداشتي2- برنامه مداخلات رواني - اجتماعي در بلايا بالاخص كودكان و نوجوانان3- بهداشت روان در مدارس4- پيشگيري از خشونت عليه زنان5- پيشگيري از كودك آزاري6- آموزش مهارت هاي زندگي7- آموزش فرزند پروري8- برنامه مداخلات توان بخشي و مشاوره اي براي آسيب ديدگان جنگ 9- آموزش مهارتهاي زندگي وپيشگيري از سوء مصرف مواد براي دانشجويان ساكن خوابگاه10- پيشگيري از خودكشي(سومین علت مرگ در سنین 15 تا 30 سالگی)11- به روز نمودن اطلاعات بهداشت روان (دریافت وثبت اطلاعات در سایت پورتال معاونت سلامت و دسترسی به سایتهای بهداشت روان و پیشگیری از سوء مصرف مواد )12- ادغام برنامه پيشگيري از سوء مصرف مواد در مراقبتهاي بهداشتي اوليه و اقدامات كاهش آسيب شامل خدمات به معتادان تزريقي و معتادين خياباني13- سلامت اجتماعي (پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي ، مدل مداخلات اجتماعي و...)14- ابزار ارزيابي سلامت روان(aims)15- مراقبت در منزل (HOME VIZIT )

اسلاید 16: انواع بيماري ها و اختلالات روانی و عصبیمهمترين بيماري ها و اختلالات روانی و عصبی شايع در برنامه ادغام بهداشت روان در نظام شيكه عبارتند از: بیماریهای شدید روانی (اختلالات پسيكوتيك )بیماریهای خفیف روانی (اختلالات نوروتيك)صرع (اپي لپسي)عقب ماندگی ذهنی (MR)اختلالات رفتاري دوران كودكي

اسلاید 17: بيماري هاي شديد رواني (اختلالات پسيكوتيك )اختلالات پسيكوتيك مجموعه اي از اختلالات مانند اسكيزوفرنيا، اختلال هذياني و اختلال پسيكوتيك گذرا مي باشند كه به علت شدت بيماري و اثرات زيادي كه بر زندگي فرد مي گذارند نيازمند پيگيري و توجه خاصي هستند. اين بيماران اختلال در ارزيابي واقعيت هاي خارجي دارند.در اين نوع بيماري، رفتار،گفتار و ظاهر فرد بیمار با افراد طبيعي فرق مي كند بعضي از افراد به اين بيماري جنون می گویند. اين بيماري بيشتر در افراد بالاي 15سال ديده مي شود كه گاه به صورت تدريجي وزماني ناگهاني ايجاد مي شود .اكثر بيماران خودشان را بيمار نمي دانند وحاضر نيستند به پزشك مراجعه كنند ويا تحت درمان قرار گيرند.مهمترين علايم اين اختلالات عبارتند از هذيان (يك اعتقاد نادرست ناهمخوان با زمينه هاي فرهنگي)، توهم (ادراك محرك هايي كه در واقع وجود ندارند)، رفتار و گفتار آشفته، گوشه گيري، كاهش ارتباط هاي اجتماعي و كاهش بروز هيجان ها و عواطف. شيوع اين اختلالات در مجموع حدود يك درصد از جمعيت عمومي است.آموزش خانواده بيمار مبتلا به پسيكوزتوضيح در مورد علت ايجاد بيماري (مهمترين عامل وراثت است)عدم دخالت نير وهاي ماوراء الطبيعهقابل درمان و قابل كنترل بودن بيمارينياز به درمان پيگيرانه و جديقابل درمان بودن عوارض دارواحتمال عود بيماري در صورت قطع دارو بدون دستور پزشكنياز به حمايت و بازتوانيارجاع لازم است بيماران رواني شديد بطور ماهانه به پزشك مركز بهداشتي درماني ارجاع شوند

اسلاید 18: 2 . بيماري هاي خفيف رواني (نوروزها) افرادعادی ،به این بیماری ناراحتی اعصاب می گویند و با علايم زير ظاهر مي شود: اضطراب ،بی قراری ،افسردگی، وسواس ، عصبانیت ، پرخاشگری و احساس درد درنقاط مختلف بدن . این علایم ماه ها وسال ها ادامه داشته گاه با کم وزیاد شدن مشکلات زندگی کم وزیاد می شوند این بیماران به پزشكان زيادي مراجعه و مورد معاينه وانجام آزمايشات مختلف قرار مي گيرند كه به آنان گفته مي شود بيماري شما جسمي نيست ومربوط به اعصاب شما است . اينگونه بيماران نیاز به بيماريابي فعال ندارند ودر صورتي كه به خانه بهداشت يا مركز بهداشتي درماني مراجعه كردند بايد تحت درمان و آموزش قرار گيرند.( شيوع 10%)افسردگي: افسردگي به معناي خلق و روحيه افسرده مي باشد. بيماران مبتلا به افسردگي، علاوه بر خلق افسرده، دچار كاهش انرژي و علايق نيز مي گردند. علايم ديگر افسردگي شامل تمركز مختل، اختلال خواب، اختلال اشتها، اختلال در عملكرد شناختي، احساس گناه، علايم جسمي متعدد كه هيچ توجيه طبي ديگري ندارند و در انواع شديدتر افكار مرگ و خودكشي مي باشدشيوع افسردگي در حدود 7.7درصد جمعيت 15 ساله به بالاست . به طور كلي با استفاده از ابزارهاي غربالگري شيوع افسردگي به ميزان 8 تا 20 درصد در مطالعات خارجي و 3/8 – 23/4 درصد در مطالعات ايراني گزارش شده است.گروه هاي در معرض خطر افسردگيزنان به ويژه در دوران پس از زايمانبيماران مبتلا به بيماري هاي مزمن و ناتوان كنندهسوء مصرف كنندگان موادافرادي كه شكست شغلي و مالي اخير داشته اند.افرادي كه اخيراٌ عزيزي را از دست داده اند.افرادي كه طلاق يا جدايي اخير داشته اند.در صورت وجود عوامل خطر فوق يا هر يك از عوامل زير پزشك بايد به علايم افسردگي نيز توجه ويژه داشته باشد:فقدان حمايت خانوادگي و اجتماعي، سابقه اقدام به خودكشي، شكايات متعدد جسمي، شكست اخير در روابط عاطفي، والدين كودكان با بيماري هاي مزمن جسمي و رواني.

اسلاید 19: آموزش بهداشت روان در بيماران خفيف رواني در آموزش بهداشت روان موارد زير را مورد توجه قرار دهيد :به بيماران اطمينان دهيد كه ناراحتي آنان چندان نگران كننده نيست .به بيماران كمك كنيد تا با ايجاد اعتماد به نفس ، حضور در جلسات مذهبي ، عمل به دستورات ديني ، توكل وايمان به خدا به زندگي خود ارزش ومعناي بيشتري دهند به بيماران بياموزيد كه دوست داشتن ديگران ، محبت كردن به هركس مثل خانواده ، همسايگان ، دوستان وغيره ، لذت بردن از هر چيز مثل گل وگياه ، فشار ها ونگراني هارا كم مي كند وبه فرد آرامشي مداوم مي بخشددر برخورد با بيماران خفيف رواني : بخوبي وبا حوصله وصميميت به درد دل آنان گوش دهيد ، حتي اگر صحبت آن ها هيچ ارتباطي با شغل و وظيفه شما نداشته باشد .بدين وسيله هم ناراحتي عصبي بيمار كم مي شود وهم شما مي توانيد عواملي كه در خانواده يا اجتماع ناراحتي وي را ايجاد ويا تشديد كرده اند پيدا كنيد. راه حل هاي مختلف حل مشكلات را با بيمار به بحث ومشاوره بگذاريد .اگر اجازه دادند با بزرگتر ها وديگران نيز به مشاوره بنشيند زيرا كه با مشورت بسياري از مشكلات حل مي شود.نفرت ، عصبانيت ، پرخاشگري ، زورگويي ، ايرادگيري ، ايراد ناپذيري ، زودرنجي وكش دادن حرف ها ، جروبحث ودعوا در حضور كودكان ، همگي باعث ايجاد وتشديد ناراحتي هاي عصبي ورواني مي شود . اين موارد را شناسايي ودر رفع آن ها بكوشيد.

اسلاید 20: 3. صرع:صرع یک حالت تکراری حمله تشنج است که مردم به آن حمله یا غش نیز می گویند.صرع بدلیل اختلال درکار سلول های مغزی بروز می کند واگر حملات تشنجی درمان نشود ممکن است با هر حمله سلول های بیشتری در مغز ازبین برود اگر حملات صرع به موقع درمان نشود ممكن است تا پایان عمر ادامه داشته باشد وهر چند وقت يكبار تكرار شود. (شیوع 2 – 1%)انواع صرع صرع از نظر مدت حمله ، شدت حمله و اعضاي گرفتار حمله به چند نوع تقسيم مي شود كه مهمترين آنها عبارتند از :صرع بزرگ صرع مداوم .صرع بزرگ : در اين نوع صرع حالت تشنج تمام بدن فرد بيمار را مي گيرد وبيمار ناگهان به زمین می افتد ،بیهوش میشود ، دست وپا مي زند گاه بی اختیاری ادرار می کند از دهانش کف خارج مي شود گاهي در اثر گاز گرفتن زبان ،كف خون آلود شده وتنفس او دچار اشكال مي شود اين حالت 3تا5 دقيقه طول مي كشد وسپس بيمار به هوش می آید پس از به هوش آمدن هيچ چيزي را به خاطر نمي آورد . حالت خواب آلودگی ، گیجی و كوفتگی دارد .تشنج كودكان در هنگام تب بالا كه بيشتر در سنين 6ماهگي تا 6سالگي ديده مي شود ،تشنج ناشي از تب ناميده مي شود ، از نظر علايم شبيه صرع بزرگ است وبايد شناسايي وارجاع فوري گردد.. خطرات حملات صرع بزرگ: در حملات صرع به علت بيهوشي ناگهاني ممكن است حوادثي براي بيمار اتفاق افتد مثل : سقوط از ارتفاع ، افتادن در گودال خفگی درآب ،سوختن با آتش ومواد سوزاننده ، تصادف با وسایل نقلیه. صرع مداوم : هرگاه در صرع بزرگ به جای یک حمله ، چند حمله وبيش از 10 دقيقه طول بكشد به آن صرع مداوم گويند . در اين نوع صرع ممكن است بيمار بين دو حمله بهوش نیاید . ومنجر به مرگ بيمار شود.ارجاع بیماران صرعی نیاز به پی گیری ماهانه دارند، در مورد صرع مداوم كه نياز به ارجاع فوري دارد پيگيري وارجاع هاي بعدي طبق دستور پزشك انجام مي شود در صورت ارجاع و پی گیری مرتب ورعايت دستورات پزشك درمان بیماران صرعی 3الی 5سال طول مي‌كشد و تنها زمانی پی گیری وارجاع قطع می شود که پزشک اعلام نماید بیمار بهبود یافته است.

اسلاید 21: 4. عقب ماندگی ذهنیاين بيماري از ابتداي تولد ودر دوران كودكي شروع مي شود ومعمولا علت آن آسيب ديدن مغز كودك در زمان بارداري مادر ،حين زايمان ويا در دوران كودكي بوجود مي آيد وگاه نيز به دليل ارثي بودن است .آسيب رسيدن به مغز گاهي باعث فلج ويا باعث كندي رشد رواني حركتي كودك مي شود. ميزان عقب ماندگي ذهني كودك را با آزمايش هوش توسط روانشناسان مي توان مشخص كرد ولي کندی رشد حرکتی و روانی کودک با بررسي مراحل رشد كودك در مراقبت هاي ماهانه او قابل اندازه گيري است. (شیوع 2%)طريقه شناسايي علايم زير راهنماي خوبي براي شناسايي بيماران عقب مانده ذهني است آن ها را بخاطر بسپاريد ودر خانه بهداشت به هنگام مراقبت كودكان وبه هنگام مراجعه به مدرسه وخانواده ها بكار گيريد :کودکاني كه رشد آن ها دچار اشكال وكندي است (با توجه به نمودار رشد كودك در زير ).دانش آموزاني كه از نظر درسي بسيار ضعيف بوده ومرتب مردود مي شوند .افراد بزرگسالي كه رفتار كودكانه دارند و در دوران كودكي تاخير در مراحل رشد وضعف تحصيلي داشته اند . تولد گردن گرفتن نشستن چهار دست وپا رفتن راه رفتن تکلم کنترل دفع------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2تا4ماهگي 6تا9ماهگي 9تا 12ماهگي 11تا15ماهگي 2 تا3سالگي 2تا4سالگي توجه : پس از شناسايي فرد از ايجاد نگراني در مادر واطرافيان او خود داري كنيد وتوصيه نمائيد تا در مورد رشد كودك خود با پزشك گفتگو كند.

اسلاید 22: ارجاع : پس از شناسایی بيماران عقب مانده ذهني ، آن ها بايد به پزشک مركز بهداشتي درماني ارجاع غير فوري داده شوند .آموزش بهداشت روان در عقب ماندگي ذهنيبه خانواده بيمار عقب مانده ذهني توصيه كنيد :از داشتن چنین کودکی احساس ناراحتی نکنند وخجالت نکشندکودک را تحقیر وتنبیه نکنند واجازه ندهند دیگران اورا مسخره كنند یا به او آزار رسانند.به تغذیه ،واکسیناسیون و بهداشت عمومی کودک مانند سایر کودکان خود توجه کنند.انتظار زيادي از دانش آموزان عقب مانده ذهني نداشته باشند ودر آموزش آن ها سعي وكوشش بيشتري نمايند .افراد بزرگسال عقب مانده را تشويق كنند كه كار وحرفه ساده اي بياموزند.توجه :موثرترين مراقبت از اين بيماران آموزش به مردم ،خانواده بيمار وخود بيمار است .در خانواده هايي كه عقب مانده ذهنی وجود دارد نبايد قبل از مشورت پزشك ومتخصص بچه دار شوند وبايستي به آن ها توصيه كرد تا فرزندانشان با افراد فاميل ازدواج نكنند.

اسلاید 23: 5. اختلالات رفتاري دوران كودكي علت عمده اختلالات رفتاري كودكان اضطراب است كه در اثر بكارگيري روش هاي تربيتي نادرست واختلافات بين پدر ومادر بوجود مي آيد. بهترين روش براي درمان آنان تشويق ومحبت نسبت به كودك وبرطرف كردن مشكلات در خانواده است .تشخيص به موقع وسريع اختلالات رفتاري كودكان نه تنها به درمان آن ها كمك مي كند، بلكه توانايي كودك را در آموزش ويادگيري بيشتر مي كند.اختلالات رفتاري كودكان نياز به بيماريابي فعال ندارد ودر صورتي كه به خانه بهداشت يا مركز مراجعه كردند بايد تحت درمان قرار گيرند وبه خانواده آموزش بهداشت روان داد.انواع اختلالات رفتاري دوران كودكي شايع ترين اختلالات رفتاري دوران كودكي عبارتند از :شب ادراری لكنت زبان ناخن جويدن وشست مكيدن

اسلاید 24: شب ادراري شب ادراري به دفع غير ارادي وتكراري ادرار در روز یا شب مي گويند كه بعد از 5 سالگی ادامه يابد.. شب ادراري اگر به علت عفونت وبيماري مجاري ادراري نباشد ، ناشي از مشكلات عصبي ورواني ، كشمكش هاي خانوادگي ، ترس ، اضطراب وتنبيه مي باشد.آموزش بهداشت روان در برخورد با اين موارد براي خانواده ها توضيح دهيد كه شب ادراري يك نوع بيماري است وكودك كنترلي بر آن ندارد . به آن ها اطمينان دهيد با رعايت توصيه هاي زير ، اين مشكل بتدريج حل مي شود : از تنبیه و تحقيركردن کودک خودداری كنند.تشويق و جايزه دادن براي هر يك شبي كه كودك ادرار نمي كند مفيد است .جاي كودك گرم باشد واز دادن مایعات در شب جلوگيري شود .بايد از كودك بخواهند كه قبل از خواب ادرار كند. يكساعت پس از خوابيدن كودك يا در اواسط شب اورا براي ادرار كردن بيدار كنند. 

اسلاید 25: لكنت زبان اشكال در حرف زدن بصورت مكث وتكرار كلمات را كه به مدت طولاني ادامه پيدا كند لكنت زبان مي گويند . لكنت زبان در سنين كودكي شايع تر است ومعمولا علت آن مسائلي مانند ترس يا مشكلات خانوادگي ،تنبه بدني در مدرسه وخانه مي باشد.آموزش بهداشت روان در برخورد با اين مشكل به خانواده كودك توصيه كنيد:از كودك بخواهند آهسته صحبت نمايدبا كودك با حوصله ومحبت رفتار كنند از تحقير ،تمسخر وتنبيه بدني كودك در خانه ومدرسه خودداري كنند عواملي كه اضطراب وترس را در كودك بوجود مي آورد رفع كنند.كودك را تشويق كنند واورا مطمئن سازند كه مشكلش بزودي حل خواهد شد.

اسلاید 26: ناخن جويدن وشست مكيدن ناخن جويدن وشست مكيدن رفتارهاي غير طبيعي مي باشند كه كم كم بصورت عادت در مي آيند ونشان دهنده وجود اضطراب در كودك مي باشد.آموزش بهداشت روان در برخورد با اين مساله موارد زير را به خانواده ها توصيه كنيد:نسبت به اين عادت بي تفاوت باشند واز تنبيه وتحقير كودك خودداري كنند.به كودك محبت كنندكودك را به خاطر بلند شدن ناخن ها يا كوتاه كردن ناخن هايش تشويق كنند.در اوقات فراغت كودك را به كارهاي دستي مثل نقاشي وكاردستي مشغول كنند.ناخن وانگشت كودك را تميز كنند تا از بروز بيماري هاي انگلي وعفوني در او جلوگيري شود.

اسلاید 27: درمان دارويي در بيماري هاي رواني وعصبي براي درمان بيماري هاي رواني وعصبي داروهاي موثري وجود دارد ولي در استفاده از دارو بايد به بيمار وخانواده او يادآوري كرد كه : مصرف دارو بايد با نظر پزشك وبنا به تجويز او باشد.دارو فوري عمل نمي كند بلكه 1تا 3هفته پس از شروع مصرف ،اثرات آن مشخص مي شود .گاهي ممكن است در روزهاي اول اثرات وعوارضي مثل خشك شدن دهان بوجود آيد كه بعداز چند روز رفع مي گردد واين امر نگران كننده نيست .عوارض دارویی دو نوع است ،عوارض خفیف وعوارض شدید:عوارض خفیف و موقتي: مثل سستي ،پرخوابی، سرگیجه ،تاري ديد ، لرزش ، خشکی دهان و یبوست ، این عوارض اصلا نگران کننده نیست وپس از چند روز رفع مي شود . عوارض شدید: اين عوارض خيلي كم واغلب در درمان بيماري هاي شدید روانی دیده می شود مثل لرزش شديد دست وپا ، گرفتگی شدید عضلات گردن و دست و پا که سبب کج شدن آن ها می شود ، خواب آلودگی شدید . با اين كه این عوارض هم خطر ي ندارد ولي در موقع بروز ، ضمن اطمينان دادن به بيمار وخانواده اش ، بيمار بايد به پزشک ارجاع فوری شود.

اسلاید 28: راهنماي پي گيري در پي گيري بيماران رواني وعصبي نكات زير بايد تاكيد شود و شرح مختصر فعاليت هاي انجام شده توسط بهورز يا كاردان در فرم پيگيري بيماري ثبت گردد: به هنگام پي گيري تاكيد برمصرف مرتب دارو بسيار مهم است .به حال بيمار توجه شود .اگر بهتر شده است اورا تشويق به ادامه درمان كرد و اگر حالش فرقي نكرده است يادآوري گردد كه بهبودي او نياز به ادامه مصرف دارو وشايد افزايش مقدار آن توسط پزشك دارد . در صورتي كه مشغول به كار نشده اورابه كار تشويق نماييد. به عوارض دارويي توجه شود وضمن آموزش در اين مورد ، در صورتي كه عوارض شديد داشته باشد به پزشك ارجاع فوري شود.بر مراجعه بيماران شديد رواني وصرعي به پزشك بصورت حداقل ماهي يكبارتاكيد گردد و به آنان آموزش بهداشت روان داده شود.

اسلاید 29: راهنماي بيمار يابي فعالبه منظور انجام و سهولت در امر بيمار يابي لازم است بهورز در اولين بازديد منزل براي سرشماري ، 8 پرسش زير را از كليه خانوارهاي تحت پوشش بپرسد. در صورتي كه پاسخ هريك از پرسش هاي زير در مورد فرد يا افرادي از خانواده مثبت باشد ، در فرم اولين بازديد خانوار (فرم شماره 2) در مقابل نام ونام خانوادگي آن فرد ويا افراد در ستون مربوط به معلوليت رواني علامت بزند وپس از پايان آمارگيري وبازديد از كليه خانواده ها در روستاهاي تحت پوشش ، اسامي اين افراد را استخراج و آن ها را به منظور ارجاع به پزشك به خانه بهداشت دعوت نمايد.قبل از پرسش لازم است بهورز موارد زير را به خانواده بگويد:همانطور كه جسم مان بيمار مي شود ، روان هم ممكن است بيمار شود كه به آن بيماري رواني يا عصبي مي گوييم .برخي از اين بيماري ها شديد وبعضي خفيف و موقتي هستند .اگر اين بيماران زود شناسايي شوند وتحت مراقبت ودرمان قرارگيرند بيماري آن ها برطرف ويا كنترل مي شود. اين بيماري ها علائم و نشانه هايي دارند كه دانستن آن ها به شناسايي به موقع كمك مي كند ، علائمي كه مي گويم ...سپس با گفتن اين كه ، مطمئن باشيد در صورت وجود ناراحتي يا بيماري هاي رواني – عصبي در خانواده ، اين مطلب به عنوان راز بين خودتان وپزشك مركز بهداشتي درماني خواهد ماند ، اعتماد خانواده را جلب نمايد وپرسش ها را شروع كند. پرسش هاي بيماريابي آيا فردي در خانواده وجود دارد كه هرچند وقت يكبار دچار حمله يا غش شود (مثلا دست وپا مي زند ،زبانش را گاز مي گيرد ، از دهانش كف خارج مي شود و بي هوش مي افتد).آيا كودكي در خانواده وجود دارد كه مراحل رشد او با تاخير وكندي صورت گرفته است ؟ (نمودار رشد كودك را توضيح دهيد ).آيا دانش آموزي در خانواده وجود دارد كه از نظر درسي بسيار ضعيف است ومرتب مردود مي شود؟ آيا فردي در خانواده وجود دارد كه خيلي آرام ، در خود فرو رفته وگوشه گير است ، با ديگران رفت و آمد نمي كند يا حرف نمي زند؟آيا فردي در خانواده وجود دارد كه چيزهايي مي شنود يا مي بيند كه ديگران آن را نمي شنوند يا نمي بينند ؟آيا فردي در خانواده وجود دارد كه بدون دليل به ديگران بدبين است ومي گويد آنها مي خواهند بلايي بر سر او بياورند يا فكر مي كند همسرش به او خيانت مي كند ؟آيا فردي در خانواده وجود دارد كه خيلي غمگين وبي حوصله است ، تنهايي را دوست دارد ،خواب و اشتها ندارد ، از زندگي نا اميد است ، به فكر خودكشي است ، به كار يا تحصيل خود نمي رسد ؟ آيا فردي در خانواده وجود دارد كه بي دليل خوشحال است ، پرحرف است ، اصلا نمي خوابد ، مدام شعر وآواز مي خواند ، خيلي زود عصباني ، گريان يا خندان مي شود ، كارهاي زياد وبي هدف انجام مي دهد؟

اسلاید 30: «فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»شماره پرونده:شماره پرونده:شماره پرونده:شماره پرونده:شماره پرونده:شماره پرونده:«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»«فرم شرح حال روانپزشكي در مراكز بهداشتي درماني»تاريخ مراجعه بعدي:تاريخ مراجعه بعدي:تاريخ مراجعه بعدي:تاريخ مراجعه بعدي:تاريخ مراجعه بعدي:تاريخ مراجعه بعدي:1- نام و نام‌خانوادگي1- نام و نام‌خانوادگي1- نام و نام‌خانوادگي3ـ سن3ـ سن3ـ سن3ـ سن3ـ سن5ـ محل تولد5ـ محل تولد5ـ محل تولد5ـ محل تولد5ـ محل تولد5ـ محل تولد5ـ محل تولد7ـ شغل7ـ شغل7ـ شغل7ـ شغل2ـ نام سرپرست خانوار2ـ نام سرپرست خانوار2ـ نام سرپرست خانوار4ـ جنس4ـ جنس4ـ جنس4ـ جنس4ـ جنس6ـ محل سكونت6ـ محل سكونت6ـ محل سكونت6ـ محل سكونت6ـ محل سكونت6ـ محل سكونت6ـ محل سكونت8ـ تحصيلات8ـ تحصيلات8ـ تحصيلات8ـ تحصيلات9ـ منبع ارجاع و خانه بهداشت9ـ منبع ارجاع و خانه بهداشت9ـ منبع ارجاع و خانه بهداشت9ـ منبع ارجاع و خانه بهداشت9ـ منبع ارجاع و خانه بهداشتخود بيمارخود بيمارخود بيمارخود بيمارخانواده خانواده خانواده پزشك پزشك پزشك پزشك پزشك ساير مراجع ساير مراجع 10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:10ـ علت مراجعه و شكايات اصلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:11ـ زمان شروع بيماري فعلي:12ـ نحوه شروع بيماري فعلي: 12ـ نحوه شروع بيماري فعلي: 12ـ نحوه شروع بيماري فعلي: 12ـ نحوه شروع بيماري فعلي: 12ـ نحوه شروع بيماري فعلي: 12ـ نحوه شروع بيماري فعلي: ناگهاني ناگهاني ناگهاني ناگهاني ناگهاني تدريجي تدريجي تدريجي تدريجي تدريجي نامشخص نامشخص نامشخص 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 13ـ علائم، تشخيص‌ها و درمانهاي قبلي: 14ـ عوامل سبب‌ساز بيماري: 14ـ عوامل سبب‌ساز بيماري: ضربه مغزي شديدضربه مغزي شديدضربه مغزي شديدضربه مغزي شديدضربه مغزي شديدبيماري جسمي بيماري جسمي بيماري جسمي بيماري جسمي بيماري جسمي بيماري جسمي بيماري جسمي بيماري جسمي بيماري تب‌دار شديدبيماري تب‌دار شديدبيماري تب‌دار شديدبيماري تب‌دار شديدزايمان سخت زايمان سخت زايمان سخت زايمان سخت زايمان سخت زردي يا سيانوز شديد زردي يا سيانوز شديد زردي يا سيانوز شديد زردي يا سيانوز شديد زردي يا سيانوز شديد زردي يا سيانوز شديد زردي يا سيانوز شديد زردي يا سيانوز شديد مصرف مواد مخدرمصرف مواد مخدرمصرف مواد مخدرمصرف مواد مخدرمشكلات خانوادگيمشكلات خانوادگيمشكلات خانوادگيمشكلات خانوادگيمشكلات خانوادگيمشكلات شغلي و مالي مشكلات شغلي و مالي مشكلات شغلي و مالي مشكلات شغلي و مالي مشكلات شغلي و مالي مشكلات شغلي و مالي مشكلات شغلي و مالي مشكلات شغلي و مالي ساير عوامل ساير عوامل ساير عوامل ساير عوامل 15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:15ـ سابقه بيماري جسمي:16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 16ـ تاريخچه خانوادگي: 17ـ اختلال در كاركردها17ـ اختلال در كاركردها17ـ اختلال در كاركردها17ـ اختلال در كاركردهافردي فردي فردي خانوادگي خانوادگي خانوادگي تحصيلي تحصيلي تحصيلي شغليشغليشغليشغليشغلياجتماعي18ـ علائم و نشانه‌ها: الف)فعاليت بيش از حد فعاليت بيش از حد فعاليت بيش از حد فعاليت بيش از حد آرزوي مرگ آرزوي مرگ آرزوي مرگ آرزوي مرگ آرزوي مرگ آرزوي مرگ آرزوي مرگ آرزوي مرگ آرزوي مرگ توهم شنوايي توهم شنوايي توهم شنوايي توهم شنوايي توهم شنوايي سرخوشي و شادي زيادسرخوشي و شادي زيادسرخوشي و شادي زيادسرخوشي و شادي زيادافكار يا افدام به خودكشيافكار يا افدام به خودكشيافكار يا افدام به خودكشيافكار يا افدام به خودكشيافكار يا افدام به خودكشيافكار يا افدام به خودكشيافكار يا افدام به خودكشيافكار يا افدام به خودكشيافكار يا افدام به خودكشيتوهم بينايي توهم بينايي توهم بينايي توهم بينايي توهم بينايي پرحرفي پرحرفي پرحرفي پرحرفي بي‌ميلي جنسي بي‌ميلي جنسي بي‌ميلي جنسي بي‌ميلي جنسي بي‌ميلي جنسي بي‌ميلي جنسي بي‌ميلي جنسي بي‌ميلي جنسي بي‌ميلي جنسي اختلال حافظه اختلال حافظه اختلال حافظه اختلال حافظه اختلال حافظه حرفهاي بيربط حرفهاي بيربط حرفهاي بيربط حرفهاي بيربط بي‌توجهي به خود بي‌توجهي به خود بي‌توجهي به خود بي‌توجهي به خود بي‌توجهي به خود بي‌توجهي به خود بي‌توجهي به خود بي‌توجهي به خود بي‌توجهي به خود اختلال جهت‌يابي اختلال جهت‌يابي اختلال جهت‌يابي اختلال جهت‌يابي اختلال جهت‌يابي خشونت خشونت خشونت خشونت رفتارهاي عجيب و غريبرفتارهاي عجيب و غريبرفتارهاي عجيب و غريبرفتارهاي عجيب و غريبرفتارهاي عجيب و غريبرفتارهاي عجيب و غريبرفتارهاي عجيب و غريبرفتارهاي عجيب و غريبرفتارهاي عجيب و غريبفقدان بينش فقدان بينش فقدان بينش فقدان بينش فقدان بينش بي‌‌خوابي بي‌‌خوابي بي‌‌خوابي بي‌‌خوابي هذيان و گزند و آسيب هذيان و گزند و آسيب هذيان و گزند و آسيب هذيان و گزند و آسيب هذيان و گزند و آسيب هذيان و گزند و آسيب هذيان و گزند و آسيب هذيان و گزند و آسيب هذيان و گزند و آسيب قطع ارتباط و گوشه‌‌گيري قطع ارتباط و گوشه‌‌گيري قطع ارتباط و گوشه‌‌گيري قطع ارتباط و گوشه‌‌گيري ساير هذيان‌ها ساير هذيان‌ها ساير هذيان‌ها ساير هذيان‌ها ساير هذيان‌ها ساير هذيان‌ها ساير هذيان‌ها ساير هذيان‌ها ساير هذيان‌ها ب)دلهره و نگراني دلهره و نگراني دلهره و نگراني دلهره و نگراني سردرد و سرگيجه سردرد و سرگيجه سردرد و سرگيجه سردرد و سرگيجه سردرد و سرگيجه سردرد و سرگيجه سردرد و سرگيجه سردرد و سرگيجه سردرد و سرگيجه كاهش يا افزايش اشتهاكاهش يا افزايش اشتهاكاهش يا افزايش اشتهاكاهش يا افزايش اشتهاكاهش يا افزايش اشتهاطپش قلب طپش قلب طپش قلب طپش قلب دردهاي پراكنده بدنيدردهاي پراكنده بدنيدردهاي پراكنده بدنيدردهاي پراكنده بدنيدردهاي پراكنده بدنيدردهاي پراكنده بدنيدردهاي پراكنده بدنيدردهاي پراكنده بدنيدردهاي پراكنده بدنيترسهاي غيرمنطقي ترسهاي غيرمنطقي ترسهاي غيرمنطقي ترسهاي غيرمنطقي ترسهاي غيرمنطقي خشكي دهان خشكي دهان خشكي دهان خشكي دهان غمگيني و نااميدي غمگيني و نااميدي غمگيني و نااميدي غمگيني و نااميدي غمگيني و نااميدي غمگيني و نااميدي غمگيني و نااميدي غمگيني و نااميدي غمگيني و نااميدي افكار وسواسي افكار وسواسي افكار وسواسي افكار وسواسي افكار وسواسي لرزش دستها لرزش دستها لرزش دستها لرزش دستها ضعف يا خستگي‌پذيري ضعف يا خستگي‌پذيري ضعف يا خستگي‌پذيري ضعف يا خستگي‌پذيري ضعف يا خستگي‌پذيري ضعف يا خستگي‌پذيري ضعف يا خستگي‌پذيري ضعف يا خستگي‌پذيري ضعف يا خستگي‌پذيري اعمال وسواسي اعمال وسواسي اعمال وسواسي اعمال وسواسي اعمال وسواسي ج)بيهوشي بيهوشي بيهوشي بيهوشي بي‌اختياري ادرار هنگام غشبي‌اختياري ادرار هنگام غشبي‌اختياري ادرار هنگام غشبي‌اختياري ادرار هنگام غشبي‌اختياري ادرار هنگام غشبي‌اختياري ادرار هنگام غشبي‌اختياري ادرار هنگام غشبي‌اختياري ادرار هنگام غشبي‌اختياري ادرار هنگام غشحملات در زمان و مكان خاصحملات در زمان و مكان خاصحملات در زمان و مكان خاصحملات در زمان و مكان خاصحملات در زمان و مكان خاصحركت تونيك كلونيك حركت تونيك كلونيك حركت تونيك كلونيك حركت تونيك كلونيك خارج شدن كف از دهانخارج شدن كف از دهانخارج شدن كف از دهانخارج شدن كف از دهانخارج شدن كف از دهانخارج شدن كف از دهانخارج شدن كف از دهانخارج شدن كف از دهانخارج شدن كف از دهانتاريخ آخرين حمله ــــتاريخ آخرين حمله ــــتاريخ آخرين حمله ــــتاريخ آخرين حمله ــــتاريخ آخرين حمله ــــگازگرفتگي زبان گازگرفتگي زبان گازگرفتگي زبان گازگرفتگي زبان حملات غش در حين خوابحملات غش در حين خوابحملات غش در حين خوابحملات غش در حين خوابحملات غش در حين خوابحملات غش در حين خوابحملات غش در حين خوابحملات غش در حين خوابحملات غش در حين خوابتعداد حملات در ماه ــــتعداد حملات در ماه ــــتعداد حملات در ماه ــــتعداد حملات در ماه ــــتعداد حملات در ماه ــــ

اسلاید 31: د)تأخير در نشستن تأخير در نشستن تأخير در نشستن تأخير در نشستن تأخير در نشستن تأخير در سخن گفتن تأخير در سخن گفتن تأخير در سخن گفتن تأخير در سخن گفتن تأخير در سخن گفتن تأخير در سخن گفتن رفتارهاي نامناسب و كودكانه رفتارهاي نامناسب و كودكانه رفتارهاي نامناسب و كودكانه تأخير در راه‌رفتن تأخير در راه‌رفتن تأخير در راه‌رفتن تأخير در راه‌رفتن تأخير در راه‌رفتن تأخير در كنترل ادرار و مدفوعتأخير در كنترل ادرار و مدفوعتأخير در كنترل ادرار و مدفوعتأخير در كنترل ادرار و مدفوعتأخير در كنترل ادرار و مدفوعتأخير در كنترل ادرار و مدفوعمعلوليتهاي جسمي معلوليتهاي جسمي معلوليتهاي جسمي ه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــه) ساير علائم و نشانه‌ها ــــــــنام و نام خانوادگي تكميل كننده فرم: نام و نام خانوادگي تكميل كننده فرم: نام و نام خانوادگي تكميل كننده فرم: نام و نام خانوادگي تكميل كننده فرم: نام و نام خانوادگي تكميل كننده فرم: نام و نام خانوادگي تكميل كننده فرم: نام و نام خانوادگي تكميل كننده فرم: نام و نام خانوادگي تكميل كننده فرم: امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:امضاء:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:19ـ علائم مثبت و خلاصه شرح حال:20ـ معاينه جسمي (از جمله دستگاه عصبي): 20ـ معاينه جسمي (از جمله دستگاه عصبي): 20ـ معاينه جسمي (از جمله دستگاه عصبي): طبيعيطبيعيغيرطبيعي غيرطبيعي غيرطبيعي غيرطبيعي علائم غيرطبيعي ذكر شود …….علائم غيرطبيعي ذكر شود …….علائم غيرطبيعي ذكر شود …….علائم غيرطبيعي ذكر شود …….علائم غيرطبيعي ذكر شود …….علائم غيرطبيعي ذكر شود …….21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 21ـ نتيجه بررسيهاي پاراكلينيكي: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: 22ـ تشخيص: الف) پسيكوز تا سكيزوفرنيا الف) پسيكوز تا سكيزوفرنيا افسردگي شديدافسردگي شديدمانيك، ديرسيو مانيك، ديرسيو مانيك، ديرسيو مانيك، ديرسيو مانيك، ديرسيو مانيك، ديرسيو پسيكوز عضويپسيكوز عضويپسيكوز عضويپسيكوز حلدپسيكوز حلدب) نوروز: اضطراب ب) نوروز: اضطراب افسردگي افسردگي هيستري هيستري هيستري هيستري هيستري هيستري فوبيا فوبيا فوبيا وسواس وسواس ج) صرع: صرع بزرگ ج) صرع: صرع بزرگ صرع كوچك صرع كوچك صرع رواني حركتيصرع رواني حركتيصرع رواني حركتيصرع رواني حركتيصرع رواني حركتيصرع رواني حركتيتشنج همراه با تبتشنج همراه با تبتشنج همراه با تبد) عقب‌ماندگي ذهني: خفيفد) عقب‌ماندگي ذهني: خفيفمتوسط متوسط شديد شديد شديد شديد شديد شديد عميق عميق عميق ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….ه) ساير موارد تشخيصي: …….23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده: 23ـ درمان اوليه و داروهاي تجويز شده:

اسلاید 32: تاریخ مراجعهسیر بیماریداروهای تجویز شدهتاریخ مراجعه بعدیثبت مراجعات بیمار

اسلاید 33: نام بیمار.............شماره خانوار (پرونده)..........فرم پیگیری بیماری*فرم پیگیری بیماری*تاریخ تولد ......../......../.........تاریخ شروع اولین علائم بالینی......../......../.........تاریخ تولد ......../......../.........تاریخ شروع اولین علائم بالینی......../......../.........تاریخ تشخیص بیماری ......../......../.........تاریخ تشخیص بیماری ......../......../.........تاریخ تولد ......../......../.........تاریخ شروع اولین علائم بالینی......../......../.........تاریخ تولد ......../......../.........تاریخ شروع اولین علائم بالینی......../......../.........تاریخی که بیمار تحت مراقبت قرار گرفته است ......../......../.........تاریخی که بیمار تحت مراقبت قرار گرفته است ......../......../.........نوع بیماری .................................................. جدید عود  کنترلنوع بیماری .................................................. جدید عود  کنترلنوع بیماری .................................................. جدید عود  کنترلنوع بیماری .................................................. جدید عود  کنترلچگونگی تشخیص بیماری: بالینی  آزمایشگاهی  رادیولوژی  غیره با ذکر نام ....................................چگونگی تشخیص بیماری: بالینی  آزمایشگاهی  رادیولوژی  غیره با ذکر نام ....................................چگونگی تشخیص بیماری: بالینی  آزمایشگاهی  رادیولوژی  غیره با ذکر نام ....................................چگونگی تشخیص بیماری: بالینی  آزمایشگاهی  رادیولوژی  غیره با ذکر نام ....................................تاریخ مراقبت یا پیگیرینحوه مراقبت یا پیگیرینحوه مراقبت یا پیگیرینوع خدمت یا دستورات داده شدهتاریخ مراقبت بعدیدلیل عدم مراجعه در صورت قطع برنامهدلیل عدم مراجعه در صورت قطع برنامهدلیل عدم مراجعه در صورت قطع برنامهتاریخ مراقبت یا پیگیریداخل واحد بهداشتیخارج واحد بهداشتینوع خدمت یا دستورات داده شدهتاریخ مراقبت بعدیبهبودیمرگمهاجرت

اسلاید 34: ليست ارجاع ومراقبت بيماران رواني – عصبي پس از بيماريابي بايد كليه بيماران رواني شديد وصرعي حداقل ماهي يكبار به پزشك ارجاع شوند ويا تحت مراقبت قرار گيرند وساير بيماران رواني – عصبي بنا بر نظر پزشك ويا در صورت مراجعه مورد ارجاع ومراقبت قرار مي گيرند . بنابراين لازم است اسامي ، مشخصات وتاريخ ارجاع يا مراقبت در فرم ارجاع ومراقبت بيماران رواني – عصبي ثبت گردد.هدف از اين فرم ، آسان نمودن كار بهورز در ارسال آمار وانجام به موقع پي گيري در مورد بيماراني است كه جهت ارجاع به پزشك ويا انجام مراقبت مراجعه ننموده اند. . نحوه تكميل فرم توسط بهورز به شرح زير مي باشد: در ابتدا پس از بيماريابي بتدريج كليه افراد شناسايي شده به منظور ارجاع به پزشك به خانه بهداشت دعوت مي شوند. پس از اولين معاينه توسط پزشك ودر صورت تاييد بيماري ، اسامي ، مشخصات ، نوع بيماري و تاريخ اولين ارجاع در اين فرم ثبت مي گردد. براي هريك از بيماران فرم پي گيري بيماري (فرم شماره 15 ) تنظيم وضمن يادداشت دستورات داده شده ، آن را در پرونده خانوار قرار ميدهد. در صورت عدم مراجعه بيماران در موعد مقرر ، اسامي آن ها را در دفتر بازديد منزل مي نويسد وحداكثر پس از سه روز پي گيري مي نمايد. در صورتي كه در طي سال بيماران جديدي شناسايي شدند ، پس از تائيد بيماري توسط پزشك اسامي ومشخصات آن ها را نيز در فرم ارجاع ومراقبت بيماران رواني – عصبي ثبت نموده واقدامات لازم را در مورد آن ها انجام مي دهد. اول هرسال جديد فرم مذكور بايد تجديد وفرم سال گذشته بايگاني گردد .اطلاعات فرم جديد از روي فرم سابق و بيماريابي جديد كه هنگام سرشماري ساليانه ثبت شده است وارد فرم جديد مي گردد.

اسلاید 35:

اسلاید 36:

اسلاید 37: سال .....ماه ......نام دانشگاه علوم پزشکی .....نام شهرستان ......نام مرکز بهداشتی درمانی روستایی.....نام خانه بهداشت ......تعداد مراکز بهداشتی درمانی روستایی ......تعداد خانه های بهداشت .........نوع بیماریجنسموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت مراقبتدلایل قطع پیگیری دلایل قطع پیگیری دلایل قطع پیگیری ارجاعارجاعنوع بیماریجنسجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدعودتکراریموارد تحت مراقبتدلایل قطع پیگیری دلایل قطع پیگیری دلایل قطع پیگیری ارجاعارجاعنوع بیماریجنسکمتر از یکسال4-1 سال14-5 سال24-15 سال34-25 سال44-35 سال54-45 سال64-55 سال65 و بالاترجمععودتکراریموارد تحت مراقبتبهبودفوتسایر دلایلمرکز تخصصیبستریروانی شدیدمردروانی شدیدزنروانی خفیفمردروانی خفیفزنصرعمردصرعزنعقب ماندگی ذهنیمردعقب ماندگی ذهنیزنسایر مواردمردسایر مواردزنجمعیت تحت پوشش روستایی مردجمعیت تحت پوشش روستایی زن نام و نام خانوادگی گزارشگر:تاریخ: ...............................«فرم ثبت اختلالات روانپزشکی در مناطق روستایی»

اسلاید 38: نوع بیماریجنسموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت درمانموارد تحت مراقبتدلایل قطع پیگیری دلایل قطع پیگیری دلایل قطع پیگیری ارجاعارجاعنوع بیماریجنسجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدجدیدعودتکراریموارد تحت مراقبتدلایل قطع پیگیری دلایل قطع پیگیری دلایل قطع پیگیری ارجاعارجاعنوع بیماریجنسکمتر از یکسال4-1 سال14-5 سال24-15 سال34-25 سال44-35 سال54-45 سال64-55 سال65 و بالاترجمععودتکراریموارد تحت مراقبتبهبودفوتسایر دلایلمرکز تخصصیبستریروانی شدیدمردروانی شدیدزنروانی خفیفمردروانی خفیفزنصرعمردصرعزنعقب ماندگی ذهنیمردعقب ماندگی ذهنیزنسایر مواردمردسایر مواردزنجمعیت تحت پوشش روستایی مردجمعیت تحت پوشش روستایی زن نام و نام خانوادگی گزارشگر:تاریخ: ...............................«فرم ثبت اختلالات روانپزشکی در مناطق شهری»سال .....ماه ...... نام دانشگاه علوم پزشکی ... نام شهرستان ...... نام مرکز بهداشتی درمانی شهری..... تعداد مراکز بهداشتی درمانی شهری ......

اسلاید 39:

اسلاید 40:

اسلاید 41: منابع 1- كتاب جامع بهداشت عمومي جلد سوم چاپ سال1387 2- بهداشت روان مجموعه كتب آموزشي بهورزي وزارت بهداشت 3- بهداشت روان براي پزشك وكاردان وزارت بهداشت 4- دستورالعملها و بخشنامه هاي اداره سلامت رواني اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت

اسلاید 42: لطیف ترین کلمه لبخنداست آنرا حفظ کن

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید