علوم مهندسیصنایع پتروشیمی و نفتتکنولوژی

ارائه الگویی جهت تدوین استراتژی تکنولوژی

صفحه 1:
ارائه الگوبی جهت تدوین استراتژی تکنولوژی مطالعه موردی: حوزه ‎CNG (50 peal,‏ شرکت ۳

صفحه 2:
a =— ‏ح‎ i ‎٩‏ 070 حوزه ای راهبردی: ‏7 امنیت انرژی و تشکیل سبد سوختی در سح ملی باعث اجبار خودروسازان به تخصیص بخش قابل توجهی از سبد محصولات خود به سوخت 63(/) شده است و از این جهت این حوزه را برای آنان استراتژیک نموده ‎ ‏© هدف : به دنبال الگو یا مدلی در تدوین استراتژی تکنولوژی می باشیم که دو مسئله مهم ذیل را مورد توجه قرار دهد : 7 ارزیابی توانمندي تکنولوژیک و نحوه شکل گیری آن 2 انعطاف پذیری در مقابل محیط متفیر(نظیر توسانات تصمیمات اتخاذی از سوی سیاستگذاران ) ‏:سولات تحقیق ‏7 سطح موجود و مطلوب توانمندیهائی تکنولوژیکی در حوزه ۹0۵ 7 روشهای اکتساب تکنولوژیها؟ ‏7 سمت وسوی کلان شرت ور حوزه استراتژیک ۲06 ‏"_محافظت یا قروش تکن ها؟ ‎ ‎

صفحه 3:
#اجرای طرح گازسوز کردن در شهرستان مشهد (سال ۱۳۶۶) که در آن بالغ بر ۰ خودرو گازسوز گردید. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در سال ۱۳۷۱ تحقیقاتی را در زمینه گازسوز کردن اتوبوسهای درون شهری آغاز کرد که در سال ۱۳۷۵ اين طرح به بهره برداری رسید. © تاسيس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور در سال ۱۳۷۹ در مجموعه وزارت نفت ۰ به منظور دستیابی به کاهش مصرف بنزین و کاهش آلاینده های هوا * طرح مزیور با انعقاد قراردادهایی با خودروسازان و بخش خصوصی برای تولید و تبدیل خودروهای گازسوز از یک سو و ایجاد زیرساختهای لازم و ساخت جایگاههای 71۷2 از سوی دیگر . وارد مرحله اجرائی گردید

صفحه 4:
استراتژیک بودن 616۶ (فر نهد بدها .قونها و ضعفها) قيمت بالاى انرزى (بنزين و ا ‎ap‏ م؟ تدوین برنامه سبد سوختی در شطع فلن ودر اما خودروساز (فرصت) تاکید قوانین و استانداردهاي جهاني و ملی بر مباحث آلایندگی ‎٩‏ (فرصت) 31 دومين كشوي د ز طبيعي 2 164 درصد ‎٩‏ ‎AS wie‏ وجود دارد. (فرصت) ‎ae CNG (exo 59)‏ ا و ساير خودروسازان در حوزه © و نبود زیرساختها 30 نوسانات سیاستگذاری د. وزج ۰ تهدید. ‎ ‎

صفحه 5:
مرور دبیات مفهوم استراتژی تکنولوژی ‎Yes‏ ‏زا (۲۰۰۱) : استراتژی تکنولوژی یا 18610 یک شرکت اینگونه تعریف می کند " تعریف پروژه های مورد نیاز به منظور دستیابی به اهداف مشخص شده در زمینه اکتساب تعریف شده در چارچوب استراتژی کلی شرکت می باشد." وی سه محور اصلی را در چارچوب استراتژی تکنولوژی مطرح می نماید که شامل: 7 الف) خروجی عملی استراتژی 26610 که مجموعه پروژه های 116210 مربوطه می باشد. > ب) هدف یک استراتژی (۲61 » همان اکتساب تکنولوژی است (در حالی که اکتساب هم به معنای توسعه داخلی و هم به معنای اکتساب خارچی است که شامل انواع شکل های همکاری می باشد.) " ج) تکنولوژی به تنهایی خوب نیست بلکه جهت رسیدن به اهداف کلی شرکت مفید است و بنابراین تطابق بین استراتژی 106710 با استراتژی کلی شرکت مورد نیاز است.

صفحه 6:
مرور قلات مفهوم استراتزى تكنولوزى کلار ک(۱۹۹۵): #استراتژی تکنولوژی را عبارت از تصمیمی میداند که بنگاهها در ارتباط با سرمایه گداری توسحه و نهر بهرذاری از تکنولوزهای محصول و فرایند خود اتخان هی کشد. خلیل(۲۰۰۰): ۴ استراتژی تکنولوژی را تعیین اولویتهای سرمایه گذاری در زمینه توسعه تکنولوژی با توجه به استراتژزی کلان ( اهداف کلان) بنگاه بیان می دارد. شیلینگ(۲۰۰۸): # در فصل مربوط به تدوین استراتژی نوآوری علاوه بر بیان سمت و سوی استراتژیک سازمان به سه موضوع انتخاب پروژه های نوآوری» استراتژیهای همکاری و محافظت از نوآوری می پردازد.

صفحه 7:
#*مهمترین مدلها و نظریات ارائه شده از سوی صاحبنظران نگرش مبتنی بر موقعیتیابی میتوان به چارچوب پورتر » نظریه هکس و مجلوف . مدل تلفیقی پورتر- موغن ۰ و برخی دیگر از نظریات تجربی در این زمینه از قبیل متدلوژی چپلت و توویستیگا . متدولوژی بوزآلن و همیلتون و متدولوژی مک ‎SHS‏ ‏اشاره نمود. #در این نگرش نقطه شروع تدوین استراتژی. صنعت است. یعنی جائی که بنگاه در حال رقابت بوده و پا رقابت خواهد نمود. این نگرش بر روی ساختار بازار و موقعیتیابی در درون یک حوزه صنعتی (که بنگاه تمایل به حضور در آن را دارد) تمرکز مینماید.

صفحه 8:
در این دیدگاه استراتوی به عنوان انتخاب محیط مناسب برای توانائیهای بنگاه و موقعیتیابی مطلوب برای آن بنگاه مدنظر قرار میگیرد. #در این نگرش. تصمیمات اصلی در رابطه با استراتژی تکنولوژی. به طور متوالی اتخاذ ميشود. ابتدا انتخاب تکنولوژیهاه سپس زمان معرفی یک تکنولوژی جدید و در نهایت انتخاب روش کسب تکنولوژی,

صفحه 9:
ل ترش ی بای رب فا يك شري راهادد و همل , نظریه فرارقابتی دی آونی له شروع دیدگاه مستی بر مایم قابلیتها و متا بتگاه ات بشرمینه این دیدگاه این است که قابلیتهای یک بنگاه. منابع واقعی. پایدار و دارای منافع رقابتی بلندمدت هستند. “اين عوامل» ویژگیهای منحصر به فرد بنگاه هستند که تفاوتهای عملکردی مهم بنگاه در مقایسه با سایر بنگاهها را فراهم میسازند. مشتریان نیازمند تغییرات بسیار سریعتری نسبت به قبلیتهای بنگاه هستند.بابراین بهتر است فرآیند استاتزی از آینده آغاز شود تا قابلیتها و کاربردهای جدیدی در بنگاه جستجو شده و قابلیتهای مذکور خود را پرورش داده و نوسازی نمایند.

صفحه 10:
بازارها و تلاطم حاصل از آن» مرزهای صنایع. نیازهای مشتریان و محصولات. توجه ما را به این نکته جلب میکند كه اين عوامل مبنای مناسبی برای فرموله کردن استراتژی نیستند. بنگاههای موفق. آنهائی هستند که اغلب قادرند شکل رقابت را تغییر داده و صنایع جدیدی را خلق و با مرزهای صنایع موجود را تغیبر دهند و همچنین, نیازمندیهای نهفته با تغیبرات (اچباری) جدیدی را در دیدگاه خرید مشتریان ایجاد نمایند. * این فرآیند از طریق تمرین برای آیندهنگری در بازارها و نیازهای آتی و برای یک دورنمای بلندمدت آغاز ميشود. * قابلیتها. نتیجه انباشت فرآیند توسعه منابع هستند که بر اساس مهارتها و دانش تبلوریافته در سازمان شکل میگيرند. #بنگاهها و واحدهائی که مبتنی بر انباشت منابع و قابلیتها حرکت میکنند» انباشت قابلیتها را محدود نمیکنند و اين انباشت در تمامی حوزهها اعم از توسعه قابلیتهای اصلی و غیراصلی و

صفحه 11:
مقایسه دو رویکرد يت رويكرد منيعمحور آغاز تحلیل محبط سازمان نگاه از درون به برون منشاء مزیت رقابتی ساختار صنعت شایستگیهای کلیدی سازمان

صفحه 12:
#مدل پیشنهای در این تحقیق با رویکردی تلفیقی از مفاهیم مدلهای هکس و مجلوف « موغن .ملیسا شلینگ و پورتر استفاده می نماید .( به نحوی که بتواند و ژگی های دو رویکرد موقعیت یابی و منبع محوری را پوشش دهد.) هکس و مجلوف(۱۹۹۶) 2 استراتژی تکنولوژی می تواند در هر یک از سطوح اعم از سطح سازمان یا بنگاه . حوزه تجاری و فعالیتهای عملیاتی انجام شود. در این مدل ابتدا بنگاه پا توجه به ماموریت محوله . تقاط ضعف و قوت . تهدیدات استراتژیک 2 برنامه های رقابتی خود ۰ استراتژی حوزه نیازهای تکنولوژیکی بصورت کلان مشخص می دد. * بر اساس نظر هكس . استراتژی تکنولوژی نمیتواند بصورت ایزوله و جداگانه از اهداف بنگاه و حوزه های تجاری که بنگاه تمایل به انجام فعالیت در آن زمینه ها را دارد ۰ ایجاد و تدوین گردد.

صفحه 13:
مدلهای مورد تمرکز و استفاده در اين تحقیق-ادامه O

صفحه 14:
‎oe)‏ سر ‎ ‏تكنولوزى ‎ ‎ ‏استفاده از مدل هكس 18883 در مدل بیشنهادی ‎STU jo ‏*بررسى محيط داخلى و خارجى "ارتباط استراتؤى تكنولوزى با استراتژی بنگاه ‎ ‎ ‏ما ‏بورتر در مدل بسشغهادى “مفهوم ماتريس جذابيت تواتمندى ‎OMAR)‏ ‏*رهبری با دنبله روی پورتر(09۸۵) *تعیین سمت و سوی استراتژیک شیلینک(۲۰۰۹) ‎gable‏ مدلهاى شيليتك. كيه ز! *کتساب و زمانبندی(کیه زاء۲۰۰۱) *محافظت و فروش تكنولوزيها شيلينك

صفحه 15:
مهندسي ممصول و توليد ‎ee‏

صفحه 16:
مدل پيشنهادی استراتژی نو آوری تکنولوژیک در حوزه 0 Sa توجه دقیق به ارزیابی توانمندی تکنولوژیک داخلی و همچنین انعطاف پذیری در مقابل عامل مهم متغیر در محیط خارجی * قسمت ابتدائی مدل بر اساس مدل هکس- مجلوف می باشد با اين تفاوت كه در هر يك از دو بخش پایش محیطی تکنولوژی و بررسی داخلی تکنولوژی دو متدولوژی پيشنهاد شده است. در بخش پایش محیطی دو تحلیل مشهور ۲151 و پنج نیروی پورتر و در بخش بررسی محیط داخلی تکنولوژی از متدولوژی زنجیره ارزش پورتر و رویکرد 014ظ استفاده شده است. * رویکرد 80 در این مدل یک روش ابتکاری جهت استخراج توانمندی تکنولوژی در حوزه های کلیدی 5117 مورد نظر می باشد. دلیل استفاده از رویکرد 3014 استخراج دانشهای تکنولوژیکی می باشد که به طور مستقیم با 5171 مورد نظر در ارتباط ماشتد . * رویکرد ديكر, استفاده از رویکرد زنجیره ارزش پورتربوده كه علاوه بر دانشهای تکنولوژیک و فنی . به استحراج دانشهای 5117 مورد نطر در کل زتجیره آرزش متح می شود ذ از دو رویکرد موازی زنجیره ارزش پورتر و 1301 جهت شناساتی وضعیت تکنولوژی در سازمان و نيزتبیین سطح فعلی توانمندی تکنولوویک استفاده شده است

صفحه 17:
اا لس تست #در ادامه و بر اساس تحليلهاى داخل و خارج سمت و سوی استراتژیک سازمان در حوزه استراتؤيك مورد نظر مشخص مى كردد. اين بخش از مدل شبيه مدل شیلینگ (۱۳۸۷) می باشد با اين تفاوت كه در اين مدل سمت و سوى استراتؤيك سازمان در يك حوزه استراتزيك تكنولوزى تعيين مى كردد. #با توجه به تغييرات محيطى در اين بخش سناريوهاى مختلف مانند رهبرى تكنولوزى يا دنباله روى آن مطرح مى باشد كه هر یک استراتژیهای خاص خود را به همراه خواهد داشت(پورتر ۱۹۸۵۰). #سناریوهای مختلف بر اساس تاثیر گذارترین متغیر محیطی تدوین شده و هر سناریو بیانگر سطحی از جذابیت لا 1 5 موردنظر برای سازمان است.

صفحه 18:
CNG. #ارزيابى توانمتدى تكتولوز يك يا 5 ‎BOM‏ ere ده وم ١ ‏تكولوتى‎ تكنولوتى ؟ تعولوزی ۲ تعتولوزی ۴ seo 2 Sues ع

صفحه 19:
#تعریف سمت و سوی سازمان بر اساس ماتریس جذابیت-توانمندی 2 همانطور که در بخش ارائه مدل آورده شده است یکی دیگر از دو عامل مورد توجه در اين مدل انعطاف پذیری در مقابل عامل مهم متغیر در محیط خارجی می باشد. ‎٩‏ در این مطالعه موردی . متفیر مهم و تاثیر گذار محیط خارجی ۰ سیاست دولت در حوزه 202 می باشد که در سطح عملیات میزان گسترش زیرساختهای 21۱62 (نظیر جایگاه های سوخت رسانی )و نیز قیمت سوخت را به دنبال دارد.این عامل تا حدود زیادی تعیین کننده جذابیت 01003) براى ايران خودرو مى باشد ‎

صفحه 20:

صفحه 21:
ی مهندسى محصول و توليد ‎oa‏

صفحه 22:
مس تست تعریف سمت و سوی استراتژیک سازمان می تواند بر اساس نظر مایکل پورتر در زمینه تدوین استراتژی تکنولوژی رهبری یا دنباله روی تکنولوژی هدفگذاری می شود «Porter, 1980) # مدفگذاری رهبری تکنولوژیک در صورتی منطقی می باشد که شرکت توانمندی تکنولو ژیک در حوزه مورد نظر را در بالاترین سطح داشته و همچنین تکنولوژیهای تواناساز و زیرساختهای مکمل فراهم باشد چراکه فقدان آنها می تواند موانع جدی بر سر راه پیشگامان اولیه ایجاد نماید (شلینگ ۰ ۱۳۸۷ #در این مطالعه . در صورتی که توانمندی سازمان در حوزه 63 21) در حد طراحی و توسعه بوده و سناریوی خوشبینانه یعنی موفقیت دولت در اجرای سپاستهایش در حوزه ‎CNG‏ و رشد و گسترش سریع جایگاههای سوخت از حیث تعداد و نحوه توزیع و نیز ‏حفظ جذابیت بالای ۷60[م)محقق گردد . جهت گیری رهبری تکنولوژی انتخاب می شود ‎ ‎

صفحه 23:
سس سس نات سس سس #در صورتی که توانمندی در سطح پایین بوده و سناریو بدبینانه محقق شود پایین ]1 ‎٩‏ موردنظر) هدفگذاری رهبری هزینه و دنباله روی تکنولوژی را در نظر گرفته و در سطح استراتژیها به دنبال افزایش بهره وری می باشیم. در صورت تحقق سناریوی خوشبینانه و جذابیت بالای 1 5 مورد نظر اماسطح پاین توانمندی تکنولوژی از موقییت محیطی پیش آمده استفاده کرده و رهبری بازار را هدفگذاری می کنیم و از رهبری تکنولوژی با توجه به پایه تکنولوژی پایین چشم پوشی می نمائیم. #در صورت تحقق سناریوی بدبینانه اما سطح بالای توان تکنولوژیک با توجه به جذابیت پایین 51 فروش دانش و تکنولوژی را جهت کسب درآمد هدفگذاری مى نمائیم. در واقع در این راهکار حفظ تکنولوژی با توجه به هزینه بالای آن برای سازمان به صرفه نمی باشد. (جذابیت

صفحه 24:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان