ارائه شفاهی
اسلاید 1: ارائه شفاهي
اسلاید 2: تعريفنوعي انتقال داده که رسانه اصلي آن کلام يا گفتار است.بعضي از جملات از پيش انديشيده و بعضي موردي و في البداهه هستند به همين دليل در معناي عام به آن انشاي خطابي نيز گفته مي شود.برخي از پژوهشگران زبان را دنباله و متمّم تکامل فکر در انسان مي دانند و برخي معتقدند که زبان اساساً ذاتي و فطري است.گفتار اولين صورت زبان است و دستگاهي است که از نمادهاي آوايي تشکيل شده است. به عقيده زبان شناسان گفتار مقدم بر نوشتار است.
اسلاید 3: خصوصياتحضوري است.قابل استناد نيست.به خاطر محدوديت زماني به اندازه ارائه کتبي مشروح نيست.کنترل کيفي و کمي آن دشوار است.ارائه کننده مي تواند از چند سبک بياني استفاده کند.تاثيرگذاريش مي تواند سريع باشد،هر چند اثرش در مخاطب ديرپاي نيست.نوعي انتقال اطلاعات دو سويه است)شکل1).از نظر مجموعه امکانات از ارائه کتبي غني تر است.ممکن است با هدف آگاه سازي و يا جلب نظر موافق مخاطب انجام شود. از اين نظر ممکن است آگاه ساز يا مجاب کننده باشد.
اسلاید 4: پيام انديشيپيام سازيپيام فرستيپيام پيراييپيام کاويخصوصيات ارائه کنندهکلامسبک بيان و صدا - آهنگ - نواخت و لحن - طرز اداي کلمات - مکث سکوتحضور فزيکي و رويارويي - زبان بدن - نگاهامکانات ديداري – شنيدارياعمال تغييرات سريعگفتار و حرکت هاي مورديوضع روحي – عاطفي مخاطبوضع زماني و مکاني10. وضع اجتماعي ارائهارائه کنندهامکانات ارائه شفاهيدرک ياحس پيامپيام گيريپرسشابهامترديدمخاطبشکل1: انتقال دوسويه
اسلاید 5: انتقال دوسويه
اسلاید 6: سخنراني عمومي
اسلاید 7: خصوصيات سخنراني عموميمعمولاً از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي شود.به طور انفرادي صورت مي گيرد.مدتش معمولاً حدود نيم ساعت و گاه بيشتر است.ارائه کننده بايد با آيين سخنوري آشنا باشد.شخصيت سخنران و رفتار او در موفقيت يا عدم موفقيت سخنراني تاثير زيادي دارد.مناسبت هايش گوناگون است و محتوايش نيز تابع مناسبت است.وضع روحي - عاطفي، احساسي مخاطب در اين نوع ارائه عامل مهمي است.شرايط زماني و مکاني هم مي تواند مهم باشد.
اسلاید 8: تدريس
اسلاید 9: خصوصيات تدريسمعمولاً از امکانات شنيداري و ديداري ساده در استفاده مي شود.هدف اصلي آن آموزش است.ارائه کننده بايد شيوه تدريس را بداند.بر اساس يک طرح درس مشخص که از قبل آماده شده انجام مي شود .معمولاً مخاطبين اطلاع چنداني از موضوع ندارند.مخاطبين موظف به رعايت آداب خاصي هستند.مخاطبين ملزم به دريافت هستند.کسب اطمينان از انجام فراروند دريافت و درک بسيار مهم است.حتماً بايد با کنترل کيفي و کمي دقيق انجام شود.مخاطبين از نظر دانش و آگاهي در موضوع ارائه، معمولاً هم سطح و زير سطح ارائه کننده هستند.
اسلاید 10: سخنراني علمي- فني
اسلاید 11: خصوصيات سخنراني علمي- فنيخاص محافل علمي- فني (کنفرانس، سمينار و...) است.موضوع آن غالباً تخصصي است.از انواع امکانات ديداري و شنيداري در اين نوع ارائه استفاده مي شود.استفاده بجا و درست از امکانات سمعي – بصري در موفقيت آن تاثير زيادي دارد.مدتش بين ۱۰ تا ۲۵ دقيقه است.معمولاً به طور انفرادي انجام مي شود، هر چند گاهي ممکن است موضوعي را بيش از يک نفر ارائه کنند.محتوايش را بايد با دقت آماده کرد و از اين نظر تمام مراحل يک ارائه کتبي (غير از مرحله تنظيم ساختار سه بخشي) را بايد انجام داد.
اسلاید 12: خصوصيات سخنراني علمي- فنيهر چند نيازي نيست که سخنران، آيين سخنوري بداند، اما هرچه سخنران با آداب سخنراني بيشتر آشنا باشد، موفق تر است. مخاطبين ممکن است از نظر دانش و آگاهي علمي – فني در سطوح مختلف باشند.حضور در جلسه ارائه آداب خاصي دارد که اهل دانش و فن بايد در محافل علمي – فني رعايت کنند.ممکن است ماهيتاً از نوع ارائه شفاهي آگاه ساز يا مجاب کننده باشد.حتماً بايد بر اساس يک طرح زمانبندي مشخص انجام شود.ارائه کننده بايد آدابي خاصي را رعايت کند.
اسلاید 13: مقايسه دريافت مخاطب در انواع ارائهدر شکل 2، منحني ٣ مربوط است به سخنراني عمومي که در آن از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي شود.منحني ۲ مربوط به ارائه تصويري است و منحني ۱ مربوط است به ارائه کلامي – تصويري.شکل2: ميزان دريافت مخاطب در انواع ارائه
اسلاید 14: ارائه با امکانات مناسب
اسلاید 15: امكانات ارائه شفاهيامكانات مربوط به ارائه كنندهامكانات مربوط به مخاطبامكانات ناشي از ماهيت ارائه شفاهيامكانات محيطي
اسلاید 16: امكانات ناشي از ماهيت ارائه شفاهيكلامسبك بيان و صداحضور فيزيكي روياروينگاه
اسلاید 17: امكانات ناشي از ماهيت ارائه شفاهيزبان بدن ( به ويژه حركت دستها و سر)تغييرات سريع و اصلاحاتگفتارها و حركتهاي موردي
اسلاید 18: امكانات محيطيوضع مكاني ، زماني و اجتماعي ارائهامكانات ديداري – شنيداري
اسلاید 19: امكانات ديداري - شنيداريتخته سياه (يا سفيد)چارتپوسترابزارهاي نمايشي (در انواع گوناگون)دستگاه هاي تقويت و پخش صدا
اسلاید 20: امكانات ديداري - شنيداريهدف از استفاده :جلب توجه دقيق مخاطبين به يك موضوع مشخصافزايش تاثير محتواي مطلبي كه ارائه مي شود (تقويت تاثير پيام)تشديد علاقه مخاطبين به موضوعنمايش مفاهيم يا ايده هايي كه شرح آنها با كلام زمانگير يادشواراست.
اسلاید 21: امكانات ديداري-شنيدارينبايدها :تاثير گذاشتن روي مخاطب از طريق ارائه تعداد زيادي جدول و نموداراجتناب از برقراري تماس پويا با مخاطبينارائه ايده هاي متعدد در يك مطلب واحدارائه ايده هاي ساده اي كه با كلام به آساني قابل بيان هستند
اسلاید 22: سخنراني علمي - فنيساختمندي سخنراني علمي – فنيخصوصيات سخنران علمي - فني
اسلاید 23: ساختمنديشروع با مقدمه اي جاذببخش بندي شده ، با شروع از مفاهيم آشنا براي مخاطبين و بيان مفاهيم مبناييتسلسل و توالي منطقي بخش هاي مختلف بحثتيجه گيريهاي مرحله ايپاسخگويي به سئوالات مربوط به هر مرحله از بحثجمع بندي نهايي و نتيجه گيريهاي لازم پس از اتمام هر بخشپاسخگويي به سئوالات مخاطبين پاسخطرح سئوالاتي در موضوع ارائه شده و در صورت امكان دريافت پاسخ مخاطبينبرگزاري بخش بحث پاياني با مخاطبينسپاسگزاري از مخاطبين
اسلاید 24: ساختمنديمقدمهجملات كوتاه و موثررعايت شئون فرهنگي و عرف محيطاداي احترام به حاضرينكسب اجازه از صاحبنظران و پيشكسوتان و اساتيد در موضوع ارايهمعرف اجمالي خودطرح عنوان اصلي و عناوين داخلي مهمتربيان حيطه و حدود موضوعبيان سوابق كارهاي انجام شده در موضوع به اختصاراشاره مختصر به امكانات و مشكلات احتمالي مطالعه در موضوع
اسلاید 25: ساختمندينمودار ميزان توجه مخاطب در سخنراني غير ساختمند
اسلاید 26: ساختمندينمودار ميزان توجه مخاطب در سخنراني ساختمند
اسلاید 27: خصوصيات سخنران علمي - فنيظاهر آراسته و متناسب با عرف جامعهتمرکز فکر، جمعيت خاطرگشاده روييصبر و حوصلهقابليت (هنر) جلب توجه مخاطبتوانايي اشراف بر فضاي ارائه و کنترل جو ارائهادب در کلام و ادب در رفتار
اسلاید 28: خصوصيات سخنران علمي - فنيتاثير نگاهنفوذ کلامحضور ذهنخونسرديتسلط بر اعصابحاضر جوابيتوانايي برقراري ارتباط حضوري زنده و پويا
اسلاید 29: زمان سخنراني علمي - فنيحساسيت مسئله انتخاب زمانصبح مطالب مهم و پيچيده بعد از ظهر و غروب مطالب معمولي و سادهزمان هاي نامطلوب :قبل از ظهر بلافاصله بعد از ظهرساعت آخر وقت در محيط هاي اداري
اسلاید 30: زمان سخنراني علمي - فني نمودار ارائه مطالب در ارائه شفاهي طولاني (به مدت يک روز، مثل سمينار)
اسلاید 31: مکان سخنراني علمي - فنيمعماري امکانات و تجهيزاتظرفيت کافيصندلي هاي ثابت، مجهز به زيردستي و راحتکف شيب دار، پله هاي کم ارتفاع و راهروهاي آمد و شد راحتدرب هاي ورودي و خروجي به تعداد کافيمخصوص شرکت کنندگانمخصوص ارائه کنندهامکان تابش نور طبيعي
اسلاید 32: مکان سخنراني علمي - فنيرنگ مناسب ديوارهاامکانات سرمايش و گرمايش امكانات پخش نور مصنوعيتخته و تابلو هاي عريض و متعددامکانات نصب پرده هاي نمايش به همراه دستگاههاي مربوطهامکانات آکوستيکعدم وجود مواردي که موجب اغتشاش حواس شودو ...
اسلاید 33: آماده سازي سخنراني علمي - فنياجراي مراحل اول تا پنجم از ارائه کتبيتعيين موضوع، تهيه منابع، تهيه طرح اوليه، كسب و سازماندهي اطلاعات، توليد متن اصلي و تنظيم ساختار سه بخشي (در صورت نياز به صورت کتبي سخنراني)تهيه طرح زمان بنديتهيه برگ هاي شفافحاوي تصاوير جالب و گوياحاوي متن اصلي سخنراني براي توضيحات بيشترتهيه امکانات شنيداري و ديداري
اسلاید 34: تمرين سخنرانيحجم مطالبتعداد برگ هاي شفافتعداد اسلايد هااستفاده از طرح زمان بنديپيش بيني مشکلات و موانع احتماليسرعت مناسب
اسلاید 35: شيوه سخنراني علمي - فنيکمترين اشتباه سخنراني موفقتر و مؤثرترگردش آرام نگاه قبل از شروعاصل نايکنواختي صداصداي متناسب با موقعيت مکاني، تعداد حاضرين و موضوعاستفاده از آهنگ، نواخت و لحن کلامبيان ساده و روانجملات کوتاه، مؤثر و در عين حال با احساس
اسلاید 36: شيوه سخنراني علمي - فنينداشتن تکيه کلامسخن گفتن با چند سبک (در صورت امکان)ارائه مطلب طبق طرح زمان بندياجتناب از حاشيه پردازي و زياده گوييتأکيدات و تکرار هاي بجامکث و سکوت بجا ابزاري براي تأثيرگذاري بيشتراجتناب از به کار بردن کلمات و عبارات ابهام انگيز
اسلاید 37: شيوه سخنراني علمي - فنيدرک وضعيت مخاطبين ميزان کشش، علاقه و حوصله آنها به شنيدن و دنبال کردن مطلبنگاه ابزاري پويا جهت ارتباط و تاثيرگذاريعدالت در تقسيم نگاهاستفاده از حرکات بدن به ويژه دست هاشرکت دادن مخاطبين در بحثتلطيف کلامپرهيز از تکبر، خودنمايي و فضل فروشي
اسلاید 38: شيوه سخنراني علمي - فنيتواضعاستفاده از امكانات ديداري و شنيدارياهميت قائل شدن براي مخاطبينسخن گفتن با اطمينان
اسلاید 39: مراجعMain ReferenceScientific & Technical Presentation, by S.M.T. Rouhani Ranlouhi, 2nd edition, Jelveh Publisher, 2000.Other Refernce:Oral Presentation ,by John Brown,Oxford University Press,1990.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.