سایر

ارائه شفاهی

صفحه 1:

صفحه 2:
‎ee‏ انتقال داده که رسانه اصلي آن کلام یا گفتار است. بعضي از جملات از پیش انديشيده و بعضي موردي و في البداهه هستند به مین ذليل ذ رمعلا خامبية |[ آن انشاي خطابي نیز گفته مي شود. خي از زوهشگران زبان را دنباله و ‎pete‏ تكامل فكر در انسان مي دانئد و برخي معتقدند كه زبان اساسا ذاتي و فطري است. * كفتار اولين صورت زبان است و دستكاهي است كه از نمادهاي آوايي تشكيل ‏شده است. ‎ ‏# به عقیده زبان شناسان گفتار مقدم بر نوشتار است. ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
* حضوري است. * قابل استناد نیست. به خاطر محدودیت زمانی به اندا * كنترل كيفي و كمي آن دشوار است. * ارائه كننده مي تواند از جند سبك بياني استفاده کند. * تاثي ركذاريش مي تواند سریع باشدههر چند اثرش در مخاطب ديرياي نيست. " نوعى انتقال اطلاعات دو سويه است)شكل 1). * از نظر مجموعه أمكانات از ارائه كتبى غنى تر است. * ممكن است با هدف آكاه سازي و يا جلب نظر موافق مخاطب انجام شود. از نظر ممکن است آگاه ساز یا مجاب کننده باشد.

صفحه 4:
ارائه کننده امکانات ارائه شفاهی 1 خصوصیات ارائه کننده ب 2 كلام 3 سیک بیان و صدا - آهنگ - نواخت و لحن - طرز اداي كلمات - مكث سکوت 4 حضور فزيكي و روياروبي - زبان بدن - نكاه امكانات ديداري - شنيداري اعمال تغييرات سريع گفتار و حرکت هاي موردي وضع روحي - عاطفي مخاطب — وضع زماني و مكاني 0 وضع اجتماعي ارائه ۵900 ۱ شکل1: انتقال دوسویه

صفحه 5:
انتقال دوسويه

صفحه 6:

صفحه 7:
معمولاً از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي شود. به طور انفرادي صورت مي گیرد. مدتش معمولاً حدود نیم ساعت و گاه ارائه كننده بايد با آیین سخنوري ‎LAST‏ باشد. شخصیت سخنران و رفتار او در موفقیت يا عدم موفقیت سخنراني تاثیر زيادي دارد. مناسبت هایش گوناگون است و محتوایش نیز تابع مناسبت است. وضع روحي - عاطفي, احساسي مخاطب در اين نوع ارائه عامل مهمي است. شرايط زماني و مكاني هم مي تواند مهم باشد.

صفحه 8:

صفحه 9:
* معمولاً از امکانات شنيداري و ديداري سلده در استفاده مي شود. هدف اصلي آن آموزش است. ارائه کننده باید شیوه تدریس را بداند. * بر اساس یک طرح درس مشخص که از قبل آملده شده انجام مي شود . * معمولا مخاطبین اطلاع چنداني از موضوع ندارند * مخاطبین موظف به رعایت آداب خاصي هستند. * مخاطبین ملزم به دریافت هستند. * کسب اطمینان از انجام فراروند در * حتماًباید با کنترل كيفي و کمي دقیق انجام شود. * مخاطبین از نظر دانش و آگاهي در موضوع ارائه. معمولاً هم سطح و زیر سطح ارائه کننده هستند. ical pies lai eS yo gel

صفحه 10:

صفحه 11:
a ‏خصوصيات سخنراني علمي- فني ىت‎ #خاص محافل علمي- فني (كنفرانسء سمينار و..) است. #موضوع آن غالباً تخصصی است. از انواع امکانات ديداري و شنيداري در اين نوع ارائه استفاده مي شود. #استفاده بجا و درست از امکانات سمعي - بصري در موفقیت آن تاثیر زيادي دارد. #مدتش بین ۱۰ تا ۲۵ دا معمولاً به طور انفرادي انجام مي شود. هر چند گاهي ممکن است موضوعي را بیش از یک نفر ارائه کنند. * محتوايش را بايد با دقت آماده کرد و از اين نظر تمام مراحل یک ارائه كتبي (غیر از مرحله تنظیم ساختار سه بخشی) را باید انجام داد. ۱

صفحه 12:
خصوصیات سخنراني علمي- فني هر چند نيازي نیست که سخنران. آیین سخنوري بداند. اما هرچه سخنران با آداب سخنرانی بیشتر آشنا باشد. موفق تر است. #مخاطبین ممکن است از نظر دانش و آگاهي علمي - فني در سطوح مختلف حضور در جلسه ارائه آداب خاصی دارد که اهل دانش و فن باید در محافل علمی - فنی رعایت کنند. ۱ 7 #ممکن است ماهیتاً از نوع ارائه شفاهی آگاه ساز يا مجاب کننده باشد. #حتماً بايد بر اساس یک طرح زمانبندي مشخص انجام شود. گارائه کننده باید آدابی خاصی را رعایت کند.

صفحه 13:
‎١‏ مقايسه درياقت مخاطب در آنواع ارائه ‏در شکل 2, منحني ۳ مربوط است به سخنراني عمومي که در آن از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي شود.منحني ۲ مربوط به ارائه تصويري است و منحني ۱ مربوط است به ارائه كلامي - تصويري. ‎bd‏ ‏درصد بروانت مخاطب ‎ ‏شکل2: میزان دریافت مخاطب در انواع ارائه ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
ارائه با امکانات مناسب

صفحه 15:
امکانات ارائه شفاهي 0.1 امكانات مربوط به ارائه کننده 2 امکانات مربوط به مخاطب 3 امکانات ناشی از ماهیت ارائه شفاهی 4 امکانات محيطي ۱

صفحه 16:
امکانات ناشي از ماهیت ارائه شفاهي #كلام #سبك بیان و صدا #حضور فيزيکي روياروي هنگاه

صفحه 17:
امکانات ناشي از ماهیت ارائه شفاهي #زبان بدن ( به ویژه حرکت دستها و سر) #تغییرات سریع و اصلاحات ۷ ® گفتارها و حركتهاي موردي

صفحه 18:
امکانات محيطي #وضع مكاني ‎٠‏ زماني و اجتماعي ارائه #امکانات ديداري - شنيداري

صفحه 19:
امکانات ديداري - شنيداري © تخته سياه (يا سفید) #چارت پوستر #ابزارهاي نمايشي (در انواع گوناگون) #دستكاه هاي تقويت و يخش صدا

صفحه 20:
امکانات ديداري = شنيداري #هدف از استفاده : #جلب توجه دقیق مخاطبین به يك موضوع مشخص افزایش تاثیر محتواي مطلبي که ارائه مي شود (تقویت تاثیر پیام) #تشديد علاقه مخاطبين به موضوع ‎١‏ ‏#نمايش مفاهيم يا ايده هابي كه شرح آنها با كلام زمانكير يادشواراست.

صفحه 21:
امکانات ديداري-شنيداري ذاشتن روي مخاطب از طریق ارائه تعداد زيادي جدول و نمودار ز برقراري تماس يويا با مخاطبين ایده هاي متعدد در يك مطلب واحد ارائهایده هاي ساده اي که با کلام به آساني قابل بیان هستند FES 5 ی At every stage you must invite them to participate

صفحه 22:
#ساختمندي سخنراني علمي - فني #خصوصیات سخنران علمي - فني

صفحه 23:
شروع با مقدمه اي جاذب بخش بندي شده .با شروع از مفاهیم آشنا براي مخاطبین و بیان مفاهیم * . تسلسل و توالي منطقي بخش هاي مختلف بحث * _. تیجه گيريهاي مرحله اي پاسخگويي به سئوالات مربوط به هر مرحله از بحث جمع بندي نهايي و نتیجه گيريهاي لازم پس از اتمام هر بخش * ياسخكوبي به سئوالات مخاطبين ياسخ طرح سئوالاتي در موضوع ارائه شده و در صورت امكان دريافت ياسخ مخاطبين * بركزاري بخش بحث ياياني با مخاطبين * سياسكزاري از مخاطبين

صفحه 24:
( 5 #مقنامة ‎sols‏ كوتاه و موثر #رعایت شئون فرهنگي و عرف محیط ‏#اداى احترام به حاضرينٌ ‏#کسب اجازه از صاحبنظران و پیشکسوتان و اساتید در موضوع ارايه #معرف اجمالي خود ‏#طرح عنوان اصلي و عناوین داخلي مهمتر ‏بیان حیطه و حدود موضوع ‏بیان سوابق کارهاي انجام شده در موضوع به اختصار ‏اشاره مختصر به امکانات و مشکلات احتمالی مطالعه در موضوع ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
زمان به دقيقه ۳۵ ۲۵ x ۵ تمودار میزان توجه مخاطب در سخنراني غير ساختمن میزان توجه مخاطب

صفحه 26:
نمودار میزان توجه مخاطب در سخنراني ساختمند ههه بدي ‎Hie‏

صفحه 27:
۳ a - ‏علمي‎ ‏فني‎ who امعه ف حا ف < با عر #ظاهر آراسته و ‎a‏ ‏#تمرکز فکر جمعیت یی ‎a‏ ۳ ۲ ‎EE‏ ‎sings ae‏ که و کنترل ج 3 فضای ارائه و ۱ ۷ 5 فتار يي اشرا 5 : در کلام و اد #ادب در

صفحه 28:
حضور ذهن خونسردي #تسلط بر اعصاب #حاضر جوابي © توانايي برقراري ارتباط حضوري زنده و پویا

صفحه 29:
>) ® حساسیت مسئله انتخاب زمان ‎om‏ مطالب مهم و پیچیده ‏بعد از ظهر و غروب مطالب معمولي و ساده زمان هاي نامطلوب : ‏* قبل از ظهر ‏* بلافاصله بعد از ظهر ‏*ساعت آخر وقت در محیط هاي اداري ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
.زمان ارائه .غروب .بعد از ظهر صبح نمودار ارائه مطالب در ارائه شفاهي طولاني (به مدت یک روز» مثل سمینار)

صفحه 31:
مکان سخنراني علمي - فني #معماري #امكانات و تجهیزات ظرفیت كافي صندلي هاي ثابت. مجهز به زيردستي و راحت کف شیب دار پله هاي کم ارتفاع و راهروهاي آمد و شد راحت درب هاي ورودي و خروجي به تعداد كافي 0 مخصوص شرکت کنندگان 0 مخصوص ارائه کننده امکان تابش نور طبيعي

صفحه 32:
#رنگ مناسب دیوارها امکانات سرمایش و گرمایش #امکانات پخش نور مصنوعي تخته و تابلو هاي عریض و متعدد #امکانات نصب پرده هاي نمایش به همراه دستگاههاي مربوطه #امکانات آکوستیک #عدم وجود مواردي که موجب اغتشاش حواس شود شود

صفحه 33:
آماده سازي سخنراني علمي - فني #اجراي مراحل اول تا بنجم از ارائه كتبي ن موضوع. تهیه منابع» تهيه طرح اوليهء كسب و سازماندهي مطلاعات: توليد متن اصلي و تنظيم ساختار سه بخشي (در صورت نياز به صورت كتبي سخنراني) تهيه طرح زمان بندي تهيه برك هاي شفاف © حاوي تصاوير جالب و كويا © حاوي متن اصلي سخنراني *تهيه امكانات شنيداري و ديداري

صفحه 34:
حجم مطالب #تعداد برك هاى شفاف #تعداد اسلاید ها بر کم lis |e ‏استفاده از طرح زمان بندي‎ پیش بيني مشکلات و موانع احتمالي

صفحه 35:
کمترین اشتباه ۳" سخنراني موفقتر و موئرتر گردش آرام نگاه قبل از شروع #اصل نایکنواختی صدا هتفای ‎HB ste eal‏ مداد حاشرین و موضوخ #استفاده از آهنكى. نواخت و لحن كلام #بيان ساده و روان #جملات كوتاه. مؤثر و در عين حال با احساس

صفحه 36:
( 5 #نداشتن تكيه كلام #سخن كفتن با جند سبك (در صورت امكان) #ارائه مطلب طبق طرح زمان بندي #اجتناب از حاشيه يردازي و زياده كويي #تأكيدات و تكرار هاي بجا ۱ #مكث و سكوت بجا -- * ابزاري براي تأثيركذاري بيشتر #اجتناب از به کار بردن کلمات و عبارات ‎pla‏ انكيز

صفحه 37:
#درک وضعیت مخاطبین #میزان کشش. علاقه و حوصله آنها به شنیدن و دنبال کردن مطلب #نگاه —— ابزاري پوبا جهت ارتباط و تاثيرگذاري #عدالت در تقسیم نگاه #استفاده از حرکات بدن به ویژه دست ها #شرکت دادن مخاطبین در بحث #تلطیف کلام * برهيز از تكبرء خودنمايي و فضل فروشي

صفحه 38:
شيوه خنراني ءا ید = فني © تواضع #استفاده از امكانات ديداري و شنيداري #اهميت قائل شدن براي مخاطبين #سخن كفتن با اطمينان

صفحه 39:
مراجع ‎Main Reference‏ Scientific & Technical Presentation, by S.M.T. Rouhani Ranlouhi, 2" edition, Jelveh Publisher, 2000. Other Refernce: Oral Presentation ,by John Brown,Oxford .University Press,1990

ارائه شفاهي تعريف نوعي انتقال داده که رسانه اصلي آن کالم يا گفتار است. بعضي از جمالت از پيش انديشيده و بعضي موردي و في البداهه هستند به همين دليل در معناي عام به آن انشاي خطابي نيز گفته مي شود. برخي از پژوهشگران زبان را دنباله و متًاساسا نابز هک دندقتعم يخرب و دنناد يم ناسنا رد رکف لماکت مّم ذاتي و فطري است. گفتار اولين صورت زبان است و دستگاهي است که از نمادهاي آوايي تشکيل شده است. به عقيده زبان شناسان گفتار مقدم بر نوشتار است. خصوصيات ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ حضوري است. قابل استناد نيست. به خاطر محدوديت زماني به اندازه ارائه کتبي مشروح نيست. کنترل کيفي و کمي آن دشوار است. ارائه کننده مي تواند از چند سبک بياني استفاده کند. تاثيرگذاريش مي تواند سريع باشد،هر چند اثرش در مخاطب ديرپاي نيست. نوعي انتقال اطالعات دو سويه است)شکل.)1 از نظر مجموعه امکانات از ارائه کتبي غني تر است. ممکن است با هدف آگاه سازي و يا جلب نظر موافق مخاطب انجام شود .از اين نظر ممکن است آگاه ساز يا مجاب کننده باشد. ارائه کننده پيام انديشي پيام سازي پيام پيرايي پيام فرستي امکانات ارائه شفاهي .1خصوصيات ارائه کننده .2کالم .3سبک بيان و صدا آهنگ نواخت و لحن طرز اداي کلمات مکث سکوت .4حضور فزيکي و رويارويي زبان بدن نگاه .5امکانات ديداري – شنيداري .6اعمال تغييرات سريع .7گفتار و حرکت هاي موردي .8وضع روحي – عاطفي مخاطب .9وضع زماني و مکاني .10وضع اجتماعي ارائه شکل :1انتقال دوسويه مخاطب پرسش ابهام ترديد درک يا حس پيام پيام کاوي پيام گيري انتقال دوسويه سخنراني عمومي خصوصيات سخنراني عمومي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ معموًال از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي شود. به طور انفرادي صورت مي گيرد. مدتش معموًال حدود نيم ساعت و گاه بيشتر است. ارائه کننده بايد با آيين سخنوري آشنا باشد. شخصيت سخنران و رفتار او در موفقيت يا عدم موفقيت سخنراني تاثير زيادي دارد. مناسبت هايش گوناگون است و محتوايش نيز تابع مناسبت است. وضع روحي -عاطفي ،احساسي مخاطب در اين نوع ارائه عامل مهمي است. شرايط زماني و مکاني هم مي تواند مهم باشد. تدريس خصوصيات تدريس ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ معموًال از امکانات شنيداري و ديداري ساده در استفاده مي شود. هدف اصلي آن آموزش است. ارائه کننده بايد شيوه تدريس را بداند. بر اساس يک طرح درس مشخص که از قبل آماده شده انجام مي شود . معموًال مخاطبين اطالع چنداني از موضوع ندارند. مخاطبين موظف به رعايت آداب خاصي هستند. مخاطبين ملزم به دريافت هستند. کسب اطمينان از انجام فراروند دريافت و درک بسيار مهم است. حتمًا بايد با کنترل کيفي و کمي دقيق انجام شود. مخاطبين از نظر دانش و آگاهي در موضوع ارائه ،معموًال هم سطح و زير سطح ارائه کننده هستند. سخنراني علمي -فني خصوصيات سخنراني علمي -فني خاص محافل علمي -فني (کنفرانس ،سمينار و )...است. ‏موضوع آن غالبًا تخصصي است. ‏از انواع امکانات ديداري و شنيداري در اين نوع ارائه استفاده مي شود. ‏استفاده بجا و درست از امکانات سمعي – بصري در موفقيت آن تاثير زيادي دارد. ‏مدتش بين ۱۰تا ۲۵دقيقه است. ‏معموًال به طور انفرادي انجام مي شود ،هر چند گاهي ممکن است موضوعي را بيش از يک نفر ارائه کنند. محتوايش را بايد با دقت آماده کرد و از اين نظر تمام مراحل يک ارائه کتبي (غير از مرحله تنظيم ساختار سه بخشي) را بايد انجام داد. خصوصيات سخنراني علمي -فني هر چند نيازي نيست که سخنران ،آيين سخنوري بداند ،اما هرچه سخنران با آداب سخنراني بيشتر آشنا باشد ،موفق تر است. ‏مخاطبين ممکن است از نظر دانش و آگاهي علمي – فني در سطوح مختلف باشند. حضور در جلسه ارائه آداب خاصي دارد که اهل دانش و فن بايد در محافل علمي – فني رعايت کنند. ‏ممکن است ماهيتًا از نوع ارائه شفاهي آگاه ساز يا مجاب کننده باشد. ‏حتمًا بايد بر اساس يک طرح زمانبندي مشخص انجام شود. ارائه کننده بايد آدابي خاصي را رعايت کند. مقايسه دريافت مخاطب در انواع ارائه در شکل ،2منحني ٣مربوط است به سخنراني عمومي که در آن از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي شود.منحني ۲مربوط به ارائه تصويري است و منحني ۱ مربوط است به ارائه کالمي – تصويري. شکل :2ميزان دريافت مخاطب در انواع ارائه ارائه با امکانات مناسب امكانات ارائه شفاهي .1 .2 .3 .4 امكانات مربوط به ارائه كننده امكانات مربوط به مخاطب امكانات ناشي از ماهيت ارائه شفاهي امكانات محيطي امكانات ناشي از ماهيت ارائه شفاهي ‏كالم ‏سبك بيان و صدا ‏حضور فيزيكي روياروي ‏نگاه امكانات ناشي از ماهيت ارائه شفاهي ‏زبان بدن ( به ويژه حركت دستها و سر) ‏تغييرات سريع و اصالحات ‏گفتارها و حركتهاي موردي امكانات محيطي ‏وضع مكاني ،زماني و اجتماعي ارائه ‏امكانات ديداري – شنيداري امكانات ديداري -شنيداري تخته سياه (يا سفيد) چارت پوستر ابزارهاي نمايشي (در انواع گوناگون) دستگاه هاي تقويت و پخش صدا امكانات ديداري -شنيداري ‏هدف از استفاده : ‏جلب توجه دقيق مخاطبين به يك موضوع مشخص ‏افزايش تاثير محتواي مطلبي كه ارائه مي شود (تقويت تاثير پيام) ‏تشديد عالقه مخاطبين به موضوع ‏نمايش مفاهيم يا ايده هايي كه شرح آنها با كالم زمانگير يادشواراست. امكانات ديداري-شنيداري ‏نبايدها : ‏تاثير گذاشتن روي مخاطب از طريق ارائه تعداد زيادي جدول و نمودار ‏اجتناب از برقراري تماس پويا با مخاطبين ‏ارائه ايده هاي متعدد در يك مطلب واحد ‏ارائه ايده هاي ساده اي كه با كالم به آساني قابل بيان هستند سخنراني علمي -فني ‏ساختمندي سخنراني علمي – فني ‏خصوصيات سخنران علمي -فني ساختمندي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شروع با مقدمه اي جاذب بخش بندي شده ،با شروع از مفاهيم آشنا براي مخاطبين و بيان مفاهيم مبنايي تسلسل و توالي منطقي بخش هاي مختلف بحث تيجه گيريهاي مرحله اي پاسخگويي به سئواالت مربوط به هر مرحله از بحث جمع بندي نهايي و نتيجه گيريهاي الزم پس از اتمام هر بخش پاسخگويي به سئواالت مخاطبين پاسخ طرح سئواالتي در موضوع ارائه شده و در صورت امكان دريافت پاسخ مخاطبين برگزاري بخش بحث پاياني با مخاطبين سپاسگزاري از مخاطبين ساختمندي ‏مقدمه ‏جمالت كوتاه و موثر ‏رعايت شئون فرهنگي و عرف محيط ‏اداي احترام به حاضرين ‏كسب اجازه از صاحبنظران و پيشكسوتان و اساتيد در موضوع ارايه ‏معرف اجمالي خود ‏طرح عنوان اصلي و عناوين داخلي مهمتر ‏بيان حيطه و حدود موضوع ‏بيان سوابق كارهاي انجام شده در موضوع به اختصار ‏اشاره مختصر به امكانات و مشكالت احتمالي مطالعه در موضوع ساختمندي نمودار ميزان توجه مخاطب در سخنراني غير ساختمند ساختمندي نمودار ميزان توجه مخاطب در سخنراني ساختمند خصوصيات سخنران علمي -فني ‏ظاهر آراسته و متناسب با عرف جامعه ‏تمرکز فکر ،جمعيت خاطر ‏گشاده رويي ‏صبر و حوصله ‏قابليت (هنر) جلب توجه مخاطب توانايي اشراف بر فضاي ارائه و کنترل جو ارائه ‏ادب در کالم و ادب در رفتار خصوصيات سخنران علمي -فني ‏تاثير نگاه ‏نفوذ کالم ‏حضور ذهن ‏خونسردي ‏تسلط بر اعصاب ‏حاضر جوابي توانايي برقراري ارتباط حضوري زنده و پويا زمان سخنراني علمي -فني حساسيت مسئله انتخاب زمان مطالب مهم و پيچيده ‏صبح مطالب معمولي و ساده ‏بعد از ظهر و غروب ‏زمان هاي نامطلوب : قبل از ظهر بالفاصله بعد از ظهر ساعت آخر وقت در محيط هاي اداري زمان سخنراني علمي -فني نمودار ارائه مطالب در ارائه شفاهي طوالني (به مدت يک روز ،مثل سمينار) مکان سخنراني علمي -فني معماري امکانات و تجهيزات ‏ظرفيت کافي ‏صندلي هاي ثابت ،مجهز به زيردستي و راحت ‏کف شيب دار ،پله هاي کم ارتفاع و راهروهاي آمد و شد راحت ‏درب هاي ورودي و خروجي به تعداد کافي oمخصوص شرکت کنندگان oمخصوص ارائه کننده ‏امکان تابش نور طبيعي مکان سخنراني علمي -فني رنگ مناسب ديوارها امکانات سرمايش و گرمايش امكانات پخش نور مصنوعي تخته و تابلو هاي عريض و متعدد امکانات نصب پرده هاي نمايش به همراه دستگاههاي مربوطه امکانات آکوستيک عدم وجود مواردي که موجب اغتشاش حواس شود و ... آماده سازي سخنراني علمي -فني اجراي مراحل اول تا پنجم از ارائه کتبي تعيين موضوع ،تهيه منابع ،تهيه طرح اوليه ،كسب و سازماندهي اطالعات ،توليد متن اصلي و تنظيم ساختار سه بخشي (در صورت نياز به صورت کتبي سخنراني) تهيه طرح زمان بندي تهيه برگ هاي شفاف oحاوي تصاوير جالب و گويا oحاوي متن اصلي سخنراني تهيه امکانات شنيداري و ديداري براي توضيحات بيشتر تمرين سخنراني ‏حجم مطالب ‏تعداد برگ هاي شفاف ‏تعداد اساليد ها ‏استفاده از طرح زمان بندي ‏پيش بيني مشکالت و موانع احتمالي سرعت مناسب شيوه سخنراني علمي -فني سخنراني موفقتر و مؤثرتر ‏کمترين اشتباه ‏گردش آرام نگاه قبل از شروع ‏اصل نايکنواختي صدا ‏صداي متناسب با موقعيت مکاني ،تعداد حاضرين و موضوع ‏استفاده از آهنگ ،نواخت و لحن کالم ‏بيان ساده و روان جمالت کوتاه ،مؤثر و در عين حال با احساس شيوه سخنراني علمي -فني ‏نداشتن تکيه کالم ‏سخن گفتن با چند سبک (در صورت امکان) ‏ارائه مطلب طبق طرح زمان بندي ‏اجتناب از حاشيه پردازي و زياده گويي ‏تأکيدات و تکرار هاي بجا ابزاري براي تأثيرگذاري بيشتر ‏مکث و سکوت بجا اجتناب از به کار بردن کلمات و عبارات ابهام انگيز شيوه سخنراني علمي -فني ‏درک وضعيت مخاطبين ميزان کشش ،عالقه و حوصله آنها به شنيدن و دنبال کردن مطلب ابزاري پويا جهت ارتباط و تاثيرگذاري نگاه ‏عدالت در تقسيم نگاه ‏استفاده از حرکات بدن به ويژه دست ها ‏شرکت دادن مخاطبين در بحث ‏تلطيف کالم ‏پرهيز از تکبر ،خودنمايي و فضل فروشي شيوه سخنراني علمي -فني ‏تواضع ‏استفاده از امكانات ديداري و شنيداري ‏اهميت قائل شدن براي مخاطبين ‏سخن گفتن با اطمينان مراجع M ain Reference Scientific & Technical Presentation, by S.M .T. Rouhani Ranlouhi, 2nd edition, J elveh Publisher, 2000. Other Refernce: Oral Presentation ,by J ohn Brown,Oxford U niversity .Press,1990

51,000 تومان