صفحه 1:
صفحه 2:
دکتر محمد کمالی
استادیار دانشکده علوم تواننخشی
دانشكاه علوم يزشكى ايران
www.mkamali.com
kamali@mkamali.com
[۳ San Te eT RCO naa Fey
صفحه 3:
سر فصل هاي درس
" مدل ارتباط رفتاري Sac) Bie ی سرا
* انواع رفتار در ارتباطات ويژگي » 0000
* جایگاه رفتار درارتباط جمعي ٩ کاربرد رفتارهای غی ركلامي در
و 7
Pe OR SP I يا ented
رفتار هاى كلامى ( تعريف» غیر كلامي در اجرا و کويندگي "
ويزكي » عناصر»...) © پابش وارزشيابي رفتارهاي
" كاربرد رفتارهاي كلامي در كلامي و غیر کلامي
ارتباطات برنامه اي . .
8 بکتر محمد کالی- 1683
صفحه 4:
صفحه 5:
تعاريف ارتباطات
ا ال ل 3
بخشیدن »انتقال دادن»آگاه ساختن»مکالمه و مراوده داشتن
استفاده شده است.
* فرهنگ فارسی معین : یبط دادن » بستن ؛ بر بستن » بسان
PAP pee ne ار
ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 6:
تعاريف ارتباطات
لا
۲ ارتباط ل ل ل 0 3001
را ا ا 5
دسر ۱ ۰
jf Cl o be SL! ™ 515 0 ۱۱
BT Ne ye ee ery ry brea Pare] Fp)
اسمیت
8 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 7:
تعاريف ارتباطات
" فراكرد انتقال يبام از سوى فرستندمبه كيرّنده , مشروط برآنكه
در كبرنده ببام» مشابهت معديمبه مفني موزدنظر فرتتتنده ببام
و
" ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات در محدوده سه جيز»
abd rt ge iy ی ور
OE Fa ye) eee en | Jee Lives ae ou
گر) به فردي دد تكو (ييام كير) به 7
منظور تغییر رفتا زر ل
ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 8:
و
ی ۳۱ سل رز
» از واه اي در زبان لاتین ؛جه معني مشتر یا عميمي
مشتقمي شود .ها در صدد هستیم که وجه اشترلکی بین
خودمان و افرادي که در صدد برقراری ارتباط با آنها
هستیم » ببابیم. هدف ارتباط » رسیدنبه نتلیج دلخواه
ارت
و ۱۱
ا م ل 0
ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 9:
edd SL
*_ برخي نکات اصلي این فر آبند عبارتند از :
ا 9
تصوير هايا انديشه هلدي باشند كتوبه صورت سمبول ( مثلا فوشتارئء ات
موسيقي لباس » دود ؛ هنر و ( be) 50
۱
POR eae pe peer remain en ese ae pe
معني نیستند » لین مردمي که از آنها استفادهمي کنند هستند کمبه pee
Bins
3 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 10:
کد ها » نشانه ها ونماد ها
bus # 0001|
" تطبيتي : نشلنه اي است كه ميان صورت و مفهوم همجواري و تماس
وجود دارد. ( دو3 و آنش » ردبا ورونده » ورود فردي باچتر ودانستن
بارش بارآن؛ ...)
* تصوبری: نشلفه اي است که میان صورت و مفهوم ّن شباهتي عيني و
0 ل ren ne ORL gcd
علایم نشانه مرد وزن»۰..)
وضعى : نشلنه اي است كه ميان صورت و مفهوم ننه شبلهت عيني "
ل ا ل ل dy
اننا 10د :2-1( بوق هاي سه كلنه تلفن» عصاي ١. وخود بخودي
سفيد» مارش نظامي از راديو » درجات نظامي»...)
0 ذكتر محمد كمالى- © 086
صفحه 11:
و
ا Be ee Fey Care eC ergy
سر سس له موالم تمد مان
ا ا ا ا ل ا
بسن دو فرد است . هرجه میزان اشترا ك بیشتر باشنه
ارتباط قويتر است .
11 086 © ذكتر محمد كمالى- aa
صفحه 12:
9
ee OED To tol
©
هرجه ميزان اشتراك معاني بيشتر باشد » ارتباط
قويّتر و موثر است
06 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 13:
9
ee OED To tol
9 9
1 MS) ict \Sun ae
are Eee
06 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 14:
9
ee OED To tol
اك
1 pa pen Reore oN
قویتر و موثر است
11 086 © ذكتر محمد كمالى- ae
صفحه 15:
9
ee OED To tol
كه
06 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 16:
9
ee OED To tol
@
06 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 17:
9
ee OED To tol
9 ۵
11 086 © ذكتر محمد كمالى- ae
صفحه 18:
ل
رت ی ترس ال ل و
آن يكي رومي بگفت : اين قبل را تر ك کن؛ خواهیم استافیل را
LOIS, Med Nt ae, Me م ا
5 =e eras) ed
DO dd te eM ا re
۱ a ere en Se Se to)
06 ذكتر محمد كمالى- © 086 Ty غير كلامي
صفحه 19:
صفحه 20:
يت
برد رل
دص
توجه را جلب کند
0
درد
تغييو رفتار
هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 21:
etek ال
۱ eke bere per re reer 2 oe
ee een yee ey
۰ مطالعه گروه محاطب
60 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 22:
مرحله دوم - جلب توجه مخاطب
" هر ارتباطی بلید به نحوي جلب کند که مردم براي
ne A LSA ات ات
باطي در این مرحله عبارنند از :
* ره شدن از کنار بوستو بدون زخست فاد یه گوه بواي نگاه
سل
" توجه نکردن به صحبت بهداشتی با نمابش عملی در كلينيك
ره J cas Se clean مات راطق
ed eed fag) Sider Set aed 1
تکضبه وسیله تن atl 50555 ۰
۳ eee ae » فرد
انتخاب مي کند .
11 086 © ذكتر محمد كمالى- ee
صفحه 23:
مرحله سوم فهميدن ييام ( درك )
ا ل ل ا م ل ل
درك
درك كردن (دو
TOR ee 1111 1 101 117111 متفاوت از اتج كة
فرستنده ا کنند ) .
۳
بکتر محمد کالی- 1683
صفحه 24:
مرحله جهارم ارتفاء وتغيير
(يديرفتن)
ا ا ا سرا و
مورد قبول وافع و به آن معتقد شد
اا RE Por ree [ene
براحتي نشان داده شود » ساده تر است .
لك ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 25:
شرت و DED
Gr 57 شود اما هنوز
را یر وق ند اد eee eee
خ دهد که ارتباط بر با دهتا یشتیینتاثیر
۳
بکتر محمد کالی- 1683 وم ی
صفحه 26:
صفحه 27:
احزای ف رآیند ارتباط / منبع» فرستنده
(مخاطب)
7 در ولقع همان است . البته منبع
کیر نده همسصي تولند بلشد سبه لین ترتیب برخي عولمل بر میزان
تلثیر و قابلیت اطمینان ۰۰:۰ (که مولد پیامها لست ) مر لست .
SS) eel rele) ee die
* مهارتهای ارتباطي (توانايي صحبت کردن و شنیدن )
* برخورداري از تسلط و معلومات كافي و عقاید صحیح نسبت به موضوع
" باور داشتنء همنوابي و همدزدي با مخاطبين
۴ رفنار و عملکرد او نست به موضوع
بکتر محمد کالی- 1683
صفحه 28:
20
یام » نظری است که مبادله می شود .
ور رت
* انتقال نگرش تشویق » انگبزه دادن
" انتقال مهارت » تصحيح اشتباهات
پیامها را می توان به ve
صداء 2 بدن »
ذكتر محمد كمالى- © 086
بیان کرد : مانند تن
Ce Peg ل
صفحه 29:
| RYE TOT
5 ؟.راده فرسيا /فرادي ای ای
متتل هده را تفسير مي كند
. دا لان را دجي a al ا ای
چه کسانی هستند. ؟ آنا بیر هستناسیا جوان ؟ محره هستندیا
متأهل ؟ ئة جه زباني صحبت مى كنند
" قدرت ياذكيرى انها زا بشناسكا” سطح تحصیلات آنها چیست ؟
میزان اطلاعات آنها در مورد موضوع چیست ؟
0 ال دا آنها را بشناسد. ارزشهاي آنها در
el ed Sy a
و بکتر محمد کالی- 1683
صفحه 30:
اجزای ف رآیند ارتباط ارات
۳ Pepe eM) oli
اصلي تقسيم Leer دريلفت كننده روي عي درا
بندي مي شوند
ور رت
و
" تغيئرات دو دانشته هائ دريافت كننده
* تخیر در اخساسات و عفاید مراحعه کننده
۱
هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 31:
60
9
هد منظوري است که ارتباط براي نامین آن انجام مي شود
* انتقال دانش و اطلاعات]
* انتقال نگرش ؛ تشویق » انگیزه دادن
و
شدت ار تتاتا » رسیدنبه تتلیج مطلوب است . لین نتلیجبا اثرات مطلوب
ممکن است يکي از تغیبرات فوق الذکر باشد . تلاشهاي شما در برقراري
ارتباط ممکن است موجب ایجاد هر يك از تغییرات بالا شود .
بکتر محمد کالی- 1683
صفحه 32:
۱
" ارتباط » درمو تديت هاي متفاوت انجام مي شود .
و ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 33:
اجزاي ف راید اارتباط برابزار و وسایل
* ارتباط » با استفاده از ابزار و سابل انجام مي شود .
Eg
ور
* چند حسي
ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 34:
انتخاب ابزار و وسایل براي برقراري
17/77
" انتخاب ابزار و وسابل بستكي به عوامل زير دارد
لم
PERV
" مخاطب
" موقعيت
ek =
نك ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 35:
بازخورد ( فيدبك)
ا الث
۳1 ۱
000 See ee ee eh re ee
رز 9
SEI
ROPE ل pores ery ا
شود
0 ال لل eee
آن ee و رفتارش" بباندیشد و براي arte
:525755 رفتارهاي غير كلامي
صفحه 36:
راهنما براي دادن باز خورد ( فیدبک)
ند یک باید مفید باشد
* فره باید فید یک را درک کند
* فرد باید آماده و راغب دریافت فیدبک باشد
و
ی
e ml AO SSS ey eck Recta) تا
مثالي از رفتار جدید ذکر شود
1
oa ل
ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 37:
راهنما براي دادن باز خورد ( فیدبک)
* فيدسدى بليد احساس اعتماد متقابليبا دريافت كننده
ابجاد كند
Eee ا 7
ا فکر دریافت
کننده جاي دیگر نیست
و
۱ Te ne
م6 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 38:
پارازیت
Re Tee el ee Ce
۱
Cele cee Teal ee a LD Mace i
* کیرنده » وجود سروصدا و همهمه در کنار محل ارتباطات
۴ بام » وجود ناراحتي با بسماری با ناتوانی خاص
* کانال ار تساطی » ارسال پیام با کدهاي ناشناخته بزاي
مخاطب در بين جر بان ارتباطي
ذكتر محمد كمالى- © 086
صفحه 39:
صفحه 40:
جرا ارتباط برقرار مي كنيم
6 ا eee I
تامین بازخورد مناسب و قوی براي دیگران ۴
کسب اطلاعات از دیگران *
* کسب قدرت و تاثبرگذاري
و
200
1 ۳
0 ذكثر محمد كمالى- © 066 رقتارهاي غير كلامي
صفحه 41:
قر ۳ می 5
زع امل oe " عوامل معنوي
وا مل دز قيس * ارزشها و باورهاي اخلافي
5 ان رل نت " الكوها و مشاوران
در ۱ ee تا
ف دخو به امور مدق " فرايندهاي كاري
+ دعن نمازتي
11 086 © ذكتر محمد كمالى- ea
صفحه 42:
ey
ارتباطات
Communication
ارتباطات ماشيني
Machine to Machin
ارتباطات حيواني
Animal
Communication
ارتباطات انساني
Human
Communication
6م ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 43:
5
ارتباطات انساني
Human
Communication
انسان با ماشین
Human
to Machine C
انسان با حیوان
Human
to Animal C
انسان با انسان
Human
-to Human C
11 086 © ذكتر محمد كمالى- eo
صفحه 44:
5
انسان با انسان
.-Human to Human C
فرد با فرد
Self to Self C
ارتباط درون فردي
.Inter Personal C
1 086 © ذكتر محمد كمالى- cr
صفحه 45:
انواع ارتباطات
صفحه 46:
وی و ی سا
2 CS) ae
ED ad da
"وت 1۵دن
لك ی ۱۳
۴ موسيقي» هنر» صنایع دستي
Slo ply ™
11 086 © ذكتر محمد كمالى- Cee}
صفحه 47:
Pepe es
ا ۱
سر لس
IS Sa را
" جلسات / كروههاي كوجى
و (سخنواني» كويندكي» بازي و...) ؛ كروههاق بزرى
* نامه
* یادداشت
Email/ Voice mail =
55 بکتر محمد کالی- 1683
صفحه 48:
انتخاب رسانه
۲ براي تعبین بهترین رسانه براي پيامتان » مشخص کنید:
". بعنوان فرستنده نيان داركد جه جِيْرَيَ بدست آوريد
eer Speman ery es
خواهد که بذاند
" جِرْئيات و اطلاعات مهمي كه در ييام داريد ؛ جيست
*برآروی کذام رفتار و جگونه مي خواهید اثر بگذار ید
9 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 49:
توجه كنيد
۱
هل رل رز
" رنك رخسارزه خبر مي دهد از سر ضمير
* قسم حضرت عباس را باور کنیم با دم خروس را
" جيزي كه عبان است جه حاجت به يبان است
11 086 © ذكتر محمد كمالى- eo
صفحه 50:
er W GIbLS |! cha 5 519
Fe SS OL ee edit
TOTO ا
hfe آگاهانه *
EPPO ee rend
Sahih ot
لت ol tai
هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 51:
OED كلامي
که تدالو دا رای الک ها سل
ere aa tee
" در جريان اجتماعي شدن فراكرفته مي شوند
" جند حسي - دبداري و شنيداري و غبر مستقيم
* باعث تقویت ؛ جانشيني و انکار رفتارهاي کلامي هستند
60 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 52:
PW pe ULI! che 5515
ZI it ل
7 اغلب مهم و دارای از زشتهای cer Neto Sonat Ie
و1
er een
" 5590 رفتارهاي غير كلامي
ا كن
ee rece 000
ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 53:
تفاوت ارتباطات كلامي و غي ركلامي
الو
" بازخورد
ام
" كانال
۳(
" فراكيري
ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 54:
|
.۰ الل شوق وقضدها
(Cary 7 و
.۰ (منعکس کننده عکس العمل دروني و حالت گوینده » تقویت پیام هاي بينائي
Sa 1 ۳
( نحوه تماس »دست دادن ؛در آغوش كرفتن و...)
ا ا (Gar
ا ا ایستادن و...)
ا 1211100
ذكتر محمد كمالى- © 086
صفحه 55:
|
2
فضائي که فرد در آن احساس آرامش کنده دوري و نزديكي و..)
و
00000
براي شوار شان به ماشین ؛ علامت پبروزی و...)
و
و ور
و
بکتر محمد کالی- 1683
صفحه 56:
فرا زبان
Sp edge) eS) (Pelrelleinie very ) 4515
ان oo تراند دس دانت پاشره اس رارد با انتارد از
تخت بش
ام
Eel eS ee Oe) ۱
هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 57:
و
da alee 7 توح نوج
ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 58:
و
DS Ber ee Tcl Tee im رت
Pree STE en SB oe eee ar ae eee
استفاده نکنند.
لس را در ات اسراب 0000
Ped متعددي عبور كند
وات ا ل ا
ترا بخوبي تمبه و ارسال شود
بر دنت سای ره کی ۶ کم تواني و ناتواني ها؛ تفاوتهاي هوشي و آموزشي
وه بکتر محمد کالی- 1683
صفحه 59:
و
el im ار
ل
لت زا زر ریت
Fey ل ad ie 9 "
US fel pes ay
تارك
وه ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 60:
به اشتراک گذاردن ایده ها
bode a eae ار لت
بكداريد؟
هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 61:
به اشتراک گذاردن ایده ها
ae ما سا
ول ۱۳۰۱۳۱
ee esr ee
1۳ SP pons
" شركت در جلسات
* برقراری ارتباط با ماموریت » دیدگاه و ارزشهای
۳ ماني
60 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 62:
و
LEC eT) Ree pee er) On IR Ie Seale
ت99
هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 63:
و
7 خجالتي بودن شما
die رت
& 05 Kon lad 7
" تفكر سازمان نيافته
0 جيزهائي كه مي تواند باعث حالت دفاعي شود
ب ناتوانب هاي جسمي و ذهني و رواني
9 ارتباط با افراد نتد خو و عصبي
كت ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 64:
eS Se
* ارزيابي شتاب زده ۴ فشار دروني
* نتیجه گيزي عجولانه * فقدان مهارت گوش دادن
" بيش داوري * دشواري هاي جسمي
۲ حواس پرتي * انتخاب در شنیدن
* بي توجهي " افکار خشک و بیخردانه
* حدس و گمان ۴ پیش پنداشت ها
ae
لك ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 65:
۱
" كاهش موانع محيطي
POO Ee
* تقویت حس همدلي و همدردي
" غلبه بر بي تفاوتي
* غلبه بر اختلافات
لت ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 66:
000
كر 2ه 0 ۶۳
۱
ور( (Ap
۴ 655 ۶۵5۱۲۱۷ (حنسکیلنی"
Gh.) Equality = }
وه تکتر محند کبالی- 4863 رفتارهاي غبر کلامي
صفحه 67:
نكاتي در برفراري ار تباط
ون Fe ere OB Le re)
ارتناطی دشترخواهد بود .
ار
Ape ee
بل در EE re rer
براى تصميم 0 عى سو و
ی
زملنی که فرستنده اس ام ات
كيوند كه هر دو در 5 sf Se ass موثرئر
در
1 كه A ed رت
ای باه ما بشت دامن باشنه؛ ار بخ ار قبط بر
بکتر محمد کالی- 1683
صفحه 68:
و
نكاتي در برفراري ار تباط
لگر فرستنده پیامبه شباحتها و تفاوتهای فردی ؛ اجتملعي ۶و معلو ما
ت وسن ول خو اهدً
HMCRIGETA Senan رد
Bone poser) py pee ees
اگر فرستنده پبام های کلامی و اشا رات غیر گللامی فرٌ ستنده پیام ؛ یکد
ار ۱
بکتر محمد کالی- 1683
صفحه 69:
ويژگي هاي ارتباطات موثر
سا تا
ار
Td ad ل سا
ere es
Ge plier Jol
#-اصل اخترام متقابل
/اداصل اطمينان
۸- اصل تناوتمای فردی
-٩ اصل مقابله به مثل
وه
0 ال توخه مه حتبای
۳9
*- اصل ننود کلام
۲-اصل کاهش مخالفت با
ery)
۳-اصل متقاعد سازی
7
۵ صل گذشت و جوانعر دی
۶- اصل خوش اخلاقی
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 70:
ويژگي هاي ارتباطات موثر
۲۳ ل meee cw "
قضاوت
* قراهم بودز : يبام ( يبام هاي مورد نظريا ساير اطلاعات ) دو
۱
دسترسي یلبد cond (ep er aren SUS 0
بيبجبيدكى بيام و هدف از شبكه هاى بين فردى و اجتماعى قا
۳
et eoe hy tere br dren] ۱۳
جابي و الكترونيك و تا اينترنت بسيار متفاوت مي باشد .
ذكتر محمد كمالى- © 086
صفحه 71:
Ane هاي ارتباطات موثر
a : پیام در مکان مقتضسی » مزاب او مخاطرات اقدامات
قوه ر 0
مشخص 5-00
قا يايد peer by oer Cl EY RE re ON ۱
باشد و در قبال اطلاعلني كه از ساير منلبع كسب عي شود نيز
1 قفني كه محتواي معتتسبر يادر
را
0 : طراحي» اجرا وارزشيلبي فر آينسبا توجه
yee ا ا ا ا Pa] eS ep ee لل
نژادي و زباني ) و نیز سطوح آموزشي و ناقواني آنه.
1683 بکتر محمد کالی- od
صفحه 72:
ويژگي هاي ارتباطات موثر
PO Ber ee ا eee
های حاسع و تحلسل های همه حانسه برای تنظسم
دستورالعمل هاي كاربردي » سنحش احراء بررسي
الاح
ory
Bre ee ire eee ee ey pale eee
۱ mip) reere yy prone es
0 ا
ذكتر محمد كمالى- © 086 2
صفحه 73:
ويژگي هاي ارتباطات موثر
ارلثه / دسترسيبه پیام تداوم یافتسیا در طول
Fr 0 و ۱
معین و هم براي رسیدن به گروه جدید مخاطبان
ا ل ا كه مخاطب بيشترين
يَدَتَرَسَنَا نَارْبَة اطلاعات ويه را دارد» ارلئه شوديا
0
1 Sy een oars ( و
GF اسب Spohr ger مولني مدب
ك0 ذكتر محمد كمالى- © 086 11
صفحه 74: