صفحه 1:

صفحه 2:
دکتر محمد کمالی استادیار دانشکده علوم تواننخشی دانشكاه علوم يزشكى ايران www.mkamali.com kamali@mkamali.com [۳ San Te eT RCO naa Fey

صفحه 3:
سر فصل هاي درس " مدل ارتباط رفتاري ‎Sac) Bie‏ ی سرا * انواع رفتار در ارتباطات ويژگي » 0000 * جایگاه رفتار درارتباط جمعي ‎٩‏ کاربرد رفتارهای غی ركلامي در و 7 Pe OR SP I ‏يا‎ ented ‏رفتار هاى كلامى ( تعريف» غیر كلامي در اجرا و کويندگي‎ " ويزكي » عناصر»...) © پابش وارزشيابي رفتارهاي " كاربرد رفتارهاي كلامي در كلامي و غیر کلامي ارتباطات برنامه اي . . 8 بکتر محمد کالی- 1683

صفحه 4:

صفحه 5:
تعاريف ارتباطات ا ال ل 3 بخشیدن »انتقال دادن»آگاه ساختن»مکالمه و مراوده داشتن استفاده شده است. * فرهنگ فارسی معین : یبط دادن » بستن ؛ بر بستن » بسان ‎PAP pee ne‏ ار ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 6:
تعاريف ارتباطات لا ۲ ارتباط ل ل ل 0 3001 را ا ا 5 دسر ۱ ۰ ‎jf Cl o be SL! ™‏ 515 0 ۱۱ ‎BT Ne ye ee ery ry brea Pare] Fp)‏ اسمیت 8 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 7:
تعاريف ارتباطات " فراكرد انتقال يبام از سوى فرستندمبه كيرّنده , مشروط برآنكه در كبرنده ببام» مشابهت معديمبه مفني موزدنظر فرتتتنده ببام و " ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات در محدوده سه جيز» ‎abd rt ge iy‏ ی ور OE Fa ye) eee en | Jee Lives ae ou ‏گر) به فردي دد تكو (ييام كير) به‎ 7 ‏منظور تغییر رفتا زر ل‎ ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 8:
و ی ۳۱ سل رز » از واه اي در زبان لاتین ؛جه معني مشتر یا عميمي مشتق‌مي شود .ها در صدد هستیم که وجه اشترلکی بین خودمان و افرادي که در صدد برقراری ارتباط با آنها هستیم » ببابیم. هدف ارتباط » رسیدن‌به نتلیج دلخواه ارت و ۱۱ ا م ل 0 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 9:
edd SL *_ برخي نکات اصلي این فر آبند عبارتند از : ا 9 تصوير هايا انديشه هلدي باشند كتوبه صورت سمبول ( مثلا فوشتارئء ات موسيقي ‏ لباس » دود ؛ هنر و ( ‎be)‏ 50 ۱ ‎POR eae pe peer remain en ese ae pe‏ معني نیستند » لین مردمي که از آنها استفاده‌مي کنند هستند کمبه ‎pee‏ ‎Bins‏ 3 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 10:
کد ها » نشانه ها ونماد ها ‎bus #‏ 0001| " تطبيتي : نشلنه اي است كه ميان صورت و مفهوم همجواري و تماس وجود دارد. ( دو3 و آنش » ردبا ورونده » ورود فردي باچتر ودانستن بارش بارآن؛ ...) ‏* تصوبری: نشلفه اي است که میان صورت و مفهوم ّن شباهتي عيني و ‎0 ‏ل‎ ren ne ORL gcd ‏علایم نشانه مرد وزن»۰..)‎ ‏وضعى : نشلنه اي است كه ميان صورت و مفهوم ننه شبلهت عيني‎ " ‏ل ا ل ل‎ dy ‏اننا 10د :2-1( بوق هاي سه كلنه تلفن» عصاي‎ ١. ‏وخود بخودي‎ ‏سفيد» مارش نظامي از راديو » درجات نظامي»...)‎ ‎ ‏0 ذكتر محمد كمالى- © 086 ‎

صفحه 11:
و ا ‎Be ee Fey Care eC ergy‏ سر سس له موالم تمد مان ا ا ا ا ل ا بسن دو فرد است . هرجه میزان اشترا ك بیشتر باشنه ارتباط قويتر است . 11 086 © ‏ذكتر محمد كمالى-‎ aa

صفحه 12:
9 ee OED To tol © هرجه ميزان اشتراك معاني بيشتر باشد » ارتباط قويّتر و موثر است 06 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 13:
9 ee OED To tol 9 9 1 MS) ict \Sun ae are Eee 06 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 14:
9 ee OED To tol اك 1 pa pen Reore oN ‏قویتر و موثر است‎ 11 086 © ‏ذكتر محمد كمالى-‎ ae

صفحه 15:
9 ee OED To tol كه 06 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 16:
9 ee OED To tol @ 06 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 17:
9 ee OED To tol 9 ۵ 11 086 © ‏ذكتر محمد كمالى-‎ ae

صفحه 18:
ل رت ی ترس ال ل و آن يكي رومي بگفت : اين قبل را تر ك کن؛ خواهیم استافیل را LOIS, Med Nt ae, Me ‏م ا‎ 5 =e eras) ed DO dd te eM ‏ا‎ re ۱ a ere en Se Se to) 06 ذكتر محمد كمالى- © 086 ‎Ty‏ غير كلامي

صفحه 19:

صفحه 20:
يت برد رل دص توجه را جلب کند 0 درد تغييو رفتار هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 21:
etek ‏ال‎ ۱ eke bere per re reer 2 oe ee een yee ey ۰ مطالعه گروه محاطب 60 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 22:
مرحله دوم - جلب توجه مخاطب " هر ارتباطی بلید ‏ به نحوي جلب کند که مردم براي ‎ne A LSA‏ ات ات باطي در این مرحله عبارنند از : * ره شدن از کنار بوستو بدون زخست فاد یه گوه بواي نگاه سل " توجه نکردن به صحبت بهداشتی با نمابش عملی در كلينيك ره ‎J cas Se clean‏ مات راطق ed eed fag) Sider Set aed 1 ‏تکضبه وسیله تن‎ atl 50555 ۰ ۳ eee ae » ‏فرد‎ انتخاب مي کند . 11 086 © ‏ذكتر محمد كمالى-‎ ee

صفحه 23:
مرحله سوم فهميدن ييام ( درك ) ا ل ل ا م ل ل درك درك كردن (دو ‎TOR ee‏ 1111 1 101 117111 متفاوت از اتج كة فرستنده ا کنند ) . ۳ بکتر محمد کالی- 1683

صفحه 24:
مرحله جهارم ‏ ارتفاء وتغيير (يديرفتن) ا ا ا سرا و مورد قبول وافع و به آن معتقد شد اا ‎RE Por ree [ene‏ براحتي نشان داده شود » ساده تر است . لك ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 25:
شرت و ‎DED‏ ‎Gr‏ 57 شود اما هنوز را یر وق ند اد ‎eee eee‏ ‏خ دهد که ارتباط بر با دهتا یشتیینتاثیر ۳ ‏بکتر محمد کالی- 1683 وم ی

صفحه 26:

صفحه 27:
احزای ف رآیند ارتباط / منبع» فرستنده (مخاطب) 7 در ولقع همان است . البته منبع کیر نده همسصي تولند بلشد سبه لین ترتیب برخي عولمل بر میزان تلثیر و قابلیت اطمینان ۰۰:۰ (که مولد پیامها لست ) مر لست . SS) eel rele) ee die * مهارتهای ارتباطي (توانايي صحبت کردن و شنیدن ) * برخورداري از تسلط و معلومات كافي و عقاید صحیح نسبت به موضوع " باور داشتنء همنوابي و همدزدي با مخاطبين ۴ رفنار و عملکرد او نست به موضوع بکتر محمد کالی- 1683

صفحه 28:
20 یام » نظری است که مبادله می شود . ور رت * انتقال نگرش ‏ تشویق » انگبزه دادن " انتقال مهارت » تصحيح اشتباهات پیامها را می توان به ‎ve‏ ‏صداء 2 بدن » ذكتر محمد كمالى- © 086 بیان کرد : مانند تن ‎Ce Peg‏ ل

صفحه 29:
| RYE TOT 5 ؟.راده فرسيا /فرادي ای ای متتل هده را تفسير مي كند . دا لان را دجي ‎a al‏ ا ای چه کسانی هستند. ؟ آنا بیر هستناسیا جوان ؟ محره هستندیا متأهل ؟ ئة جه زباني صحبت مى كنند " قدرت ياذكيرى انها زا بشناسكا” سطح تحصیلات آنها چیست ؟ میزان اطلاعات آنها در مورد موضوع چیست ؟ 0 ال دا آنها را بشناسد. ارزشهاي آنها در ‎el ed Sy a‏ و بکتر محمد کالی- 1683

صفحه 30:
اجزای ف رآیند ارتباط ارات ۳ Pepe eM) oli ‏اصلي تقسيم‎ Leer ‏دريلفت كننده روي عي درا‎ ‏بندي مي شوند‎ ور رت و " تغيئرات دو دانشته هائ دريافت كننده * تخیر در اخساسات و عفاید مراحعه کننده ۱ هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 31:
60 9 هد منظوري است که ارتباط براي نامین آن انجام مي شود * انتقال دانش و اطلاعات] * انتقال نگرش ؛ تشویق » انگیزه دادن و شدت ار تتاتا » رسیدن‌به تتلیج مطلوب است . لین نتلیج‌با اثرات مطلوب ممکن است يکي از تغیبرات فوق الذکر باشد . تلاشهاي شما در برقراري ارتباط ممکن است موجب ایجاد هر يك از تغییرات بالا شود . بکتر محمد کالی- 1683

صفحه 32:
۱ " ارتباط » درمو تديت هاي متفاوت انجام مي شود . و ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 33:
اجزاي ف راید اارتباط برابزار و وسایل * ارتباط » با استفاده از ابزار و سابل انجام مي شود . ‎Eg‏ ‏ور ‏* چند حسي ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 34:
انتخاب ابزار و وسایل براي برقراري 17/77 " انتخاب ابزار و وسابل بستكي به عوامل زير دارد لم PERV " مخاطب " موقعيت ek = نك ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 35:
بازخورد ( فيدبك) ا الث ۳1 ۱ 000 See ee ee eh re ee ‏رز‎ 9 SEI ROPE ‏ل‎ pores ery ‏ا‎ ‏شود‎ 0 ‏ال لل‎ eee ‏آن‎ ee ‏و رفتارش" بباندیشد و براي‎ arte :525755 رفتارهاي غير كلامي

صفحه 36:
راهنما براي دادن باز خورد ( فیدبک) ند یک باید مفید باشد * فره باید فید یک را درک کند * فرد باید آماده و راغب دریافت فیدبک باشد و ی ‎e ml AO SSS ey eck Recta)‏ تا ‏مثالي از رفتار جدید ذکر شود 1 ‎oa‏ ل ‏ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 37:
راهنما براي دادن باز خورد ( فیدبک) * فيدسدى بليد احساس اعتماد متقابليبا دريافت كننده ابجاد كند Eee ‏ا‎ 7 ا فکر دریافت کننده جاي دیگر نیست و ۱ Te ne م6 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 38:
پارازیت Re Tee el ee Ce ۱ Cele cee Teal ee a LD Mace i * کیرنده » وجود سروصدا و همهمه در کنار محل ارتباطات ۴ بام » وجود ناراحتي با بسماری با ناتوانی خاص * کانال ار تساطی » ارسال پیام با کدهاي ناشناخته بزاي مخاطب در بين جر بان ارتباطي ذكتر محمد كمالى- © 086

صفحه 39:

صفحه 40:
جرا ارتباط برقرار مي كنيم 6 ‏ا‎ eee I ‏تامین بازخورد مناسب و قوی براي دیگران‎ ۴ ‏کسب اطلاعات از دیگران‎ * * کسب قدرت و تاثبرگذاري و 200 1 ۳ 0 ذكثر محمد كمالى- © 066 رقتارهاي غير كلامي

صفحه 41:
قر ۳ می 5 زع امل ‎oe‏ " عوامل معنوي وا مل دز قيس * ارزشها و باورهاي اخلافي 5 ان رل نت " الكوها و مشاوران در ۱ ‎ee‏ تا ف دخو به امور مدق " فرايندهاي كاري + دعن نمازتي 11 086 © ‏ذكتر محمد كمالى-‎ ea

صفحه 42:
ey ارتباطات Communication ارتباطات ماشيني ‎Machine to Machin‏ ارتباطات حيواني ‎Animal‏ ‎Communication‏ ارتباطات انساني ‎Human‏ ‎Communication‏ 6م ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 43:
5 ارتباطات انساني ‎Human‏ ‎Communication‏ انسان با ماشین ‎Human‏ ‎to Machine C‏ انسان با حیوان ‎Human‏ ‎to Animal C‏ انسان با انسان ‎Human‏ ‎-to Human C‏ 11 086 © ‏ذكتر محمد كمالى-‎ eo

صفحه 44:
5 انسان با انسان ‎.-Human to Human C‏ فرد با فرد ‎Self to Self C‏ ارتباط درون فردي .Inter Personal C 1 086 © ‏ذكتر محمد كمالى-‎ cr

صفحه 45:
انواع ارتباطات

صفحه 46:
وی و ی سا 2 CS) ae ED ad da "وت 1۵دن لك ی ۱۳ ۴ موسيقي» هنر» صنایع دستي ‎Slo ply ™‏ 11 086 © ‏ذكتر محمد كمالى-‎ Cee}

صفحه 47:
Pepe es ا ۱ سر لس ‎IS Sa‏ را " جلسات / كروههاي كوجى و (سخنواني» كويندكي» بازي و...) ؛ كروههاق بزرى * نامه * یادداشت ‎Email/ Voice mail =‏ 55 بکتر محمد کالی- 1683

صفحه 48:
انتخاب رسانه ۲ براي تعبین بهترین رسانه براي پيامتان » مشخص کنید: ". بعنوان فرستنده نيان داركد جه جِيْرَيَ بدست آوريد ‎eer Speman ery es‏ خواهد که بذاند " جِرْئيات و اطلاعات مهمي كه در ييام داريد ؛ جيست *برآروی کذام رفتار و جگونه مي خواهید اثر بگذار ید 9 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 49:
توجه كنيد ۱ هل رل رز " رنك رخسارزه خبر مي دهد از سر ضمير * قسم حضرت عباس را باور کنیم با دم خروس را " جيزي كه عبان است جه حاجت به يبان است 11 086 © ‏ذكتر محمد كمالى-‎ eo

صفحه 50:
er W GIbLS |! cha 5 519 Fe SS OL ee edit TOTO ‏ا‎ ‎hfe ‏آگاهانه‎ * EPPO ee rend Sahih ot ‏لت‎ ol tai هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 51:
‎OED‏ كلامي ‏که تدالو دا رای الک ها سل ‎ere aa tee‏ ‏" در جريان اجتماعي شدن فراكرفته مي شوند ‏" جند حسي - دبداري و شنيداري و غبر مستقيم ‏* باعث تقویت ؛ جانشيني و انکار رفتارهاي کلامي هستند ‏60 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 52:
PW pe ULI! che 5515 ‎ZI it‏ ل 7 اغلب مهم و دارای از زشتهای ‎cer Neto Sonat Ie‏ و1 ‎er een‏ " 5590 رفتارهاي غير كلامي ا كن ‎ee rece‏ 000 ‏ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 53:
تفاوت ارتباطات كلامي و غي ركلامي الو " بازخورد ام " كانال ۳( " فراكيري ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 54:
| .۰ الل شوق وقضدها ‎(Cary‏ 7 و .۰ (منعکس کننده عکس العمل دروني و حالت گوینده » تقویت پیام هاي بينائي ‎Sa 1 ۳‏ ( نحوه تماس »دست دادن ؛در آغوش كرفتن و...) ا ا ‎(Gar‏ ا ا ایستادن و...) ا 1211100 ذكتر محمد كمالى- © 086

صفحه 55:
| 2 فضائي که فرد در آن احساس آرامش کنده دوري و نزديكي و..) و 00000 براي شوار شان به ماشین ؛ علامت پبروزی و...) و و ور و بکتر محمد کالی- 1683

صفحه 56:
فرا زبان ‎Sp edge) eS) (Pelrelleinie very ) 4515‏ ان ‎oo‏ تراند دس دانت پاشره اس رارد با انتارد از تخت بش ‏ام ‎Eel eS ee Oe)‏ ۱ ‏هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 57:
و ‎da alee 7‏ توح نوج ‏ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 58:
و ‎DS Ber ee Tcl Tee im‏ رت ‎Pree STE en SB oe eee ar ae eee‏ استفاده نکنند. لس را در ات اسراب 0000 ‎Ped‏ متعددي عبور كند ‏وات ا ل ا ‏ترا بخوبي تمبه و ارسال شود بر دنت سای ره کی ۶ کم تواني و ناتواني ها؛ تفاوتهاي هوشي و آموزشي ‏وه بکتر محمد کالی- 1683 ‎

صفحه 59:
و ‎el im‏ ار ل لت زا زر ریت ‎Fey ‏ل‎ ad ie 9 " US fel pes ay ‏تارك‎ ‏وه ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 60:
به اشتراک گذاردن ایده ها ‎bode a eae‏ ار لت بكداريد؟ ‏هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 61:
به اشتراک گذاردن ایده ها ‎ae‏ ما سا ‏ول ۱۳۰۱۳۱ ‎ee esr ee ‎1۳ SP pons ‏" شركت در جلسات ‏* برقراری ارتباط با ماموریت » دیدگاه و ارزشهای ۳ ماني ‏60 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 62:
و LEC eT) Ree pee er) On IR Ie Seale ‏ت99‎ هه ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 63:
و 7 خجالتي بودن شما ‎die‏ رت ‎& 05 Kon lad 7 ‏" تفكر سازمان نيافته ‏0 جيزهائي كه مي تواند باعث حالت دفاعي شود ب ناتوانب هاي جسمي و ذهني و رواني ‏9 ارتباط با افراد نتد خو و عصبي ‏كت ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 64:
eS Se * ارزيابي شتاب زده ۴ فشار دروني * نتیجه گيزي عجولانه * فقدان مهارت گوش دادن " بيش داوري * دشواري هاي جسمي ۲ حواس پرتي * انتخاب در شنیدن * بي توجهي " افکار خشک و بیخردانه * حدس و گمان ۴ پیش پنداشت ها ae لك ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 65:
۱ " كاهش موانع محيطي ‎POO Ee‏ * تقویت حس همدلي و همدردي " غلبه بر بي تفاوتي * غلبه بر اختلافات لت ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 66:
000 كر 2ه 0 ۶۳ ۱ ور( ‎(Ap‏ ‏۴ 655 ۶۵5۱۲۱۷ (حنسکیلنی" ‎Gh.) Equality =‏ } وه تکتر محند کبالی- 4863 رفتارهاي غبر کلامي

صفحه 67:
نكاتي در برفراري ار تباط ون ‎Fe ere OB Le re)‏ ارتناطی دشترخواهد بود . ار ‎Ape ee‏ بل در ‎EE re rer‏ براى تصميم 0 عى سو و ی زملنی که فرستنده اس ام ات كيوند كه هر دو در 5 ‎sf Se ass‏ موثرئر در 1 كه ‎A ed‏ رت ای باه ما بشت دامن باشنه؛ ار بخ ار قبط بر بکتر محمد کالی- 1683

صفحه 68:
و نكاتي در برفراري ار تباط لگر فرستنده پیامبه شباحت‌ها و تفاوتهای فردی ؛ اجتملعي ۶و معلو ما ت وسن ول خو اهدً ‎HMCRIGETA Senan‏ رد ‎Bone poser) py pee ees‏ ‏اگر فرستنده پبام های کلامی و اشا رات غیر گللامی فرٌ ستنده پیام ؛ یکد ار ۱ ‏بکتر محمد کالی- 1683 ‎

صفحه 69:
ويژگي هاي ارتباطات موثر سا تا ار ‎Td ad‏ ل سا ‎ere es‏ Ge plier Jol #-اصل اخترام متقابل /اداصل اطمينان ۸- اصل تناوتمای فردی ‎-٩‏ اصل مقابله به مثل ‏وه ‏0 ال توخه مه حتبای ۳9 ‏*- اصل ننود کلام ‎ ‏۲-اصل کاهش مخالفت با ‎ery)‏ ‏۳-اصل متقاعد سازی 7 ‏۵ صل گذشت و جوانعر دی ۶- اصل خوش اخلاقی ‏ارفتارهاي غير كلامي

صفحه 70:
ويژگي هاي ارتباطات موثر ۲۳ ‏ل‎ meee cw " قضاوت * قراهم بودز : يبام ( يبام هاي مورد نظريا ساير اطلاعات ) دو ۱ دسترسي یلبد ‎cond (ep er aren SUS‏ 0 بيبجبيدكى بيام و هدف از شبكه هاى بين فردى و اجتماعى قا ۳ ‎et eoe hy tere br dren]‏ ۱۳ جابي و الكترونيك و تا اينترنت بسيار متفاوت مي باشد . ذكتر محمد كمالى- © 086

صفحه 71:
‎Ane‏ هاي ارتباطات موثر ‎a‏ : پیام در مکان مقتضسی » مزاب او مخاطرات اقدامات ‏قوه ر 0 مشخص 5-00 قا يايد ‎peer by oer Cl EY RE re ON‏ ۱ باشد و در قبال اطلاعلني كه از ساير منلبع كسب عي شود نيز 1 قفني كه محتواي معتتسبر يادر را 0 : طراحي» اجرا وارزشيلبي فر آينسبا توجه ‎yee‏ ا ا ا ا ‎Pa] eS ep ee‏ لل نژادي و زباني ) و نیز سطوح آموزشي و ناقواني آنه. ‎1683 ‏بکتر محمد کالی-‎ od ‎

صفحه 72:
ويژگي هاي ارتباطات موثر PO Ber ee ‏ا‎ eee ‏های حاسع و تحلسل های همه حانسه برای تنظسم‎ ‏دستورالعمل هاي كاربردي » سنحش احراء بررسي‎ ‏الاح‎ ‎ory Bre ee ire eee ee ey pale eee ۱ mip) reere yy prone es 0 ‏ا‎ ذكتر محمد كمالى- © 086 2

صفحه 73:
ويژگي هاي ارتباطات موثر ارلثه / دسترسي‌به پیام تداوم یافتسیا در طول ‎Fr 0‏ و ۱ معین و هم براي رسیدن به گروه جدید مخاطبان ا ل ا كه مخاطب بيشترين يَدَتَرَسَنَا نَارْبَة اطلاعات ويه را دارد» ارلئه شوديا 0 1 Sy een oars ( ‏و‎ ‎GF ‏اسب‎ Spohr ger ‏مولني مدب‎ ك0 ذكتر محمد كمالى- © 086 11

صفحه 74:

1 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي دکتر محمد کمالی استاديار دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ايران ‏www.mkamali.com ‏kamali@mkamali.com 2 کمالی1383 - تهران -دکتر محمد پستی 17445-183 صندوق رفتارهاي غير کالمي سر فصل هاي درس ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 3 مدل ارتباط رفتاري انواع رفتار در ارتباطات جايگاه رفتار درارتباط جمعي نقش فرهنگ در رفتارهاي ارتباطي ( ايران وجهان) رفتار هاي کالمي ( تعريف ، ويژگي ،عناصر)...، کاربرد رفتارهاي کالمي در ارتباطات برنامه اي ‏ ‏ ‏ ‏ رفتار هاي غيرکالمي ( تعريف ، ويژگي ،عناصر)...، کاربرد رفتارهاي غيرکالمي در ارتباطات برنامه اي استفاده از رفتارهاي کالمي و غير کالمي در اجرا و گويندگي پايش وارزشيابي رفتارهاي کالمي و غير کالمي دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي 4 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي تعاريف ارتباطات ‏ ‏ ‏ 5 در فرهنگ لغات وبستر ،Communication،عمل بخشOOيدن ،انتقOOال دادن،آگاه ساختن،مکالمه و مراوده داشتن استفاده شده است. ‏Oيز ‏Oا چO فرهنگ فارسي معين :ربط دادن ،بستن ،بر بستن ،بسان چيزي بO ديگر ،بستگي ،پيوند ،پيوستگي و رابطه فرهنگ آريانپور براي : Communicationارتباط،خطوط و وسOOايل ارتبOOOOOOاطي،مبادلOOOOOOه ،اطالعيOOOOOOه،نقOOOOOOل و انتقال،مراوده،اخبار،مکاتبه،سرايت،راه ،ابالغ دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي تعاريف ارتباطات ارتباط فراگرد انتقال معني بين دو فرد است ” .رايت“ ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطالعات با وسOOايل ارتباطي گوناگون از يک نقطه ،يک شOOخص يOOا يOOک دستگاه به ديگري ” .دنيس النگلي و ميشل شين“ ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطالعات ،احساسها،حافظه هاو فکر ها در ميان مردم ” . اسميت “ 6 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي تعاريف ارتباطات ‏ فراگرد انتقال پيام از سوي فرستنده به گيرنده ،مشروط برآنکه ‏Oام در گيرنده پيام ،مشابهت معني به معني موردنظر فرستنده پيO ايجاد شود ” .محسنيان راد“ ‏ ارتباط عبارت است از انتقال اطالعات در محدوده سOOه چOOيز، انتشار ،انتقال و دريافت پيام ” .آرانگان“ ‏ ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال يک محرک (معموال عالمت بياني) از يک فرد(ارتباط گر) به فردي ديگر(پيOOام گOOير) بOOه منظور تغيير رفتار او ” .هاولند“ 7 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط چيست ؟ ‏ ‏ 8 واژه انگليسي ” ”Communicationمعادل « ارتباط » از واژه اي در زبان التين ،به معني مشترك يا عمومي مشتق مي شود .ما در صدد هستيم كه وجه اشتراكي بين ‏Oا ‏Oا آنهO خودمان و افرادي كه در صدد برقراري ارتباط بO ‏Oواه هستيم ،بيابيم .هدف ارتباط ،رسيدن به نتايج دلخO است . ارتباط يك فرآيند است و لذا پويOOا ،روان ،متحOOرك و هميشه در تغيير است .پس ساكن نيست . دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط چيست ؟ ‏ برخي نكات اصلي اين فرآيند عبارتند از : ‏ ‏ ‏ 9 1ـ ارتباط ،عبارت از انتقال و اشتراك معاني است .معاني ،ممكن است عقايد ، ‏Oاري ، ‏Oتاري ،گفتO ‏Oمبول ( مثًال نوشO تصويرها يا انديشه هايي باشند كه به صورت سO موسيقي ،لباس ،دود ،هنر و …… ) ..بيان مي شوند . 2ـ سمبولهاي مورد استفاده ،به خودي خود داراي معني نيستند .واژه ها يا همه ‏Oود داراي ‏Oودي خO سمبولهايي كه ما براي انتقال پيامهايمان استفاده مي كنيم ،بخO معني نيستند ،اين مردمي كه از آنها استفاده مي كنند هستند كه به آنها معOOني مي دهند ‏Oت . 3ـ ارتباط بدون درك ممكن نيست .اين يك نكته كليدي ديگر در فرآيند اسO درك عبارت است از فرآيند ايجاد تاثير از چيز ( يك فرد ،يك واقعه يا هر محOOركي كه بر هشياري ما مؤثر است ) و سپس قضاوت در مورد آن .مشاهدات و قضاوتهاي ما تحت تاثير حواس پنجگانه ما هستند ( .بينOOايي ،شOOنوايي ،المسOOه ،بويOOايي و چشايي ) دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي کد ها ،نشانه ها ونماد ها ‏ کدها يا نشانه ها و نمادها ‏ ‏ ‏ 10 ‏Oاس ‏Oواري و تمO طبيعي :نشانه اي است که ميان صورت و مفهوم همجO وجود دارد ( .دود و آتش ،ردپا ورونده ،ورود فردي باچتر ودانستن بارش باران؛ )... تصويري :نشانه اي است که ميان صورت و مفهوم آن شباهتي عيOOني و تقليدي وجود دارد ( .عاليم راهنمايي و رانندگي ،پلOOه اضOOطراري ؛ عاليم نشانه مرد وزن )... ، ‏Oني ‏Oباهت عيO وضعي :نشانه اي است که ميان صورت و مفهوم آن نه شO ‏Oه ذاتي ‏Oراردادي ،نO وجود دارد نه همجواري ،بلکه تنها رابطه است قO وخود بخودي .به اينها نماد مي گويند( بوق هاي سه گانه تلفن ،عصاي سفيد ،مارش نظامي از راديو ،درجات نظامي)...، دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط چيست ؟ ‏ ‏ 11 بيائيد به نمودار هاي بعدي ،كه در آن شکلها نمايOOانگر دو فردي هستند كه با هم ارتباط برقرارمي کنند ،نگاه كنيم ناحيه مشترك بين دو دايره ،نمايانگر معاني مشOOترك بين دو فرد است .هرچه ميزان اشتراك بيشتر باشOOند ارتبOOاط قويتر است . دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه ها هرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ،ارتباط قويتر و موثر است 12 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه ها هرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ،ارتباط قويتر و موثر است 13 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه ها هرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ،ارتباط قويتر و موثر است 14 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه ها هرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ،ارتباط قويتر و موثر است 15 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه ها هرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ،ارتباط قويتر و موثر است 16 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراک معاني وعقايد ،تصاوير و انديشه ها هرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ،ارتباط قويتر و موثر است 17 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي دقت کنيد چهار كس را داد مردي يك درم آن يكي گفت اين به انگوري دهم آن يكي رومي بگفت :اين قيل را ترك كن ،خواهيم استافيل را آن يكي ديگر عرب بد گفت ،ال من عنب خواهم نه انگور ،اي دغا كه زسر نامها غافل بدند در تنازع ،آن نفر جنگي شدند آن يكي ترك بد و گفت اين بنم من نمي خواهم عنب خواهم ازوم پر بدند از جهل و از دانش تهي مشت بر هم مي زدند از ابلهي 18 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي 19 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي مراحل ارتباطات گيرنده به حواس برسد پيام فرستنده توجه را جلب كند پيام درك و فهميده شود مورد قبول قرار گيرد تغيير رفتار 20 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي مرحله 1ـ دسترسي به گروه مخاطب ارتباط نمي تواند مؤثر باشد مگOOر اين كه در گOOروه مخاطب خود شنيده و يا ديده شود .ممكن اسOOت اين ‏Oراي امر واضح بنظر رسيده و نياز به تئوريهاي پيچيده بO ‏Oتي در ‏Oا حO توضيح نداشته باشد اما بسياري از برنامه هO اين مرحله ساده دچار شكست مي شوند . اين امر مستلزم مطالعه گروه مخاطب بOOراي درك اين مسئله است كه عادات شنيداري و خواندني آنان چه مي باشد . 21 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي مرحله دوم ـ جلب توجه مخاطب ‏ ‏ ‏ ‏ 22 هر ارتباطي بايد توجه را به نحوي جلب كند كه مOOردم بOOراي گوش كردن و يا خواندن آن تالش كنند .مثالهايي از شكسOOت ارتباطي در اين مرحله عبارتند از : ‏Oاه ‏Oراي نگO رد شدن از كنار پوستر بدون زحمت دادن به خود بO كردن به آن توجه نكردن به صحبت بهداشتي يا نمايش عملي در كلينيك در هر موقعيت زماني ،حدود وسيعي از اطالعات را از طريOOق پنج حس مان يعني المسه ،بويايي ،بينايي ،شنوايي و چشايي ‏Oرد ، ‏Oيله آن فO دريافت مي كنيم .توجه روندي است كه به وسO بخشي از اين مجموعه پيچيده را براي دقت و تمركز انتخاب مي كند . دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي مرحله سوم ـ فهميدن پيام ( درك ) ‏ ‏ ‏ 23 به محض آنكه توجه فرد به پيام جلب شود ،سعي به درك آن مي كند . درك واژگان براي فهميدن پيامهاي بصري نوشتاري و درك تصويري براي فهميدن تصاوير بكار ميرود .درك كردن ،روندي كامًال ذهني است ( دو نفر ممكن است يك پيام راديويي يكسان را بشنوند و پيام آن را كامًال متفاوت از آنچه كه فرستنده قصد داشته ،فهميده و درك كنند ) . ‏Oان ‏Oد كه از زبO ‏Oتي رخ دهO ‏Oادگي درموقعيO ‏Oد بسO ‏Oاهم مي توانO سوء تفO پيچيده ،كلمات نا آشنا و تكنيكي استفاده شود .يا زماني که تصاوير حاوي جداول پيچيده و جزئيات غير جذاب باشد يا اطالعات بيش از حدي عرضه شده باشد و مردم نتوانند آن را جذب كنند . دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي مرحله چهارم ـ ارتقاء و تغيير ( پذيرفتن ) يك ارتباط نبايد فقط دريافت و يا فهميده شود بلكه بايد مورد قبول واقع و به آن معتقد شد . تغيير باورها موقعي كه جديدًا كسب شده باشد ،آسانتر هستند .تاثير و نفوذ بر باوري كه مدت طوالني وجOOود ‏Oند ‏Oه باشO دارد و يا مردم نسبت به آن كامًال اعتقاد يافتO مشكل تر است . ‏Oد ‏Oاثير آن بتوانO ‏Oوقعي كه تO معموًال ارتقاء يك باور مO براحتي نشان داده شود ،ساده تر است . 24 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي مرحله پنجم ـ ايجاد يك تغيير در رفتار ‏ ‏ 25 ارتباط ممكن است منتج به تغيير باورها و نگرش شود اما هنوز بر رفتار ،تاثير و نفوذ نداشته باشد .اين امر موقعي مي تواند رخ دهد كه ارتباط بر باوري هدف گيري نكرده تا بيشترين تاثير بOOر نگرش مردم در جهت رفتار را داشته باشد . ‏Oان ‏Oود نشO دليل ديگري كه يك فرد ممكن است رفتاري را از خO ‏Oا ‏Oا يO ندهد فقدان عوامل توانمند ساز مثل پول ،وقت ،مهارتهO ‏Oاعي ‏Oار اجتمO خدمات بهداشتي و نقش فرهنگ ،اعتقادها و فشO مي باشد . دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي 26 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي اجزاي فرآيند ارتباط /منبع ،فرستنده ( مخاطب) ‏ ‏ ‏Oع ‏Oه منبO منبع يا فرستنده در واقع همان منشاء پيام است .البتO گيرنده هم مي تواند باشد .به اين ترتيب برخي عوامل بر ميزان تاثير و قابليت اطمينان منبع ( كه مولد پيامها است ) مؤثر است . برخي از اين عوامل عبارتند از: ‏ ‏ ‏ ‏ 27 مهارتهاي ارتباطي ( توانايي صحبت كردن و شنيدن ) برخورداري از تسلط و معلومات كافي و عقايد صحيح نسبت به موضوع باور داشتن ،همنوايي و همدردي با مخاطبين رفتار و عملكرد او نسبت به موضوع دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي اجزاي فرآيند ارتباط /پيام ،محتوي ‏ ‏ پيام ،نظري است كه مبادله مي شود . پيام ممكن است به اشكال زير منتقل شود : ‏ ‏ ‏ ‏ 28 انتقال دانش و اطالعات ، انتقال نگرش ،تشويق ،انگيزه دادن انتقال مهارت ،تصحيح اشتباهات پيامها را مي توان به صورت غير كالمي هم بيان كرد :مانند تن صدا ،حركات بدن ،حركات و اشكال دستها و صورت و تصاوير دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي اجزاي فرآيند ارتباط /گيرنده ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 29 گيرنده فرد يا افرادي هستند كه با آنها صحبت مي شود و پيOOام منتقل شده را تفسير مي كند . براي اينكه يك ارتباط مؤثر داشته باشيد بايد : مخاطبانتان را بشناسيد .شنوندگان يا دريافت كنندگان شOOما ، چه كساني هستند ؟ آنها پير هستند يا جوان ؟ مجرد هستند يOOا متأهل ؟ به چه زباني صحبت مي كنند ؟ قدرت يادگيري آنها را بشناسد .سطح تحصيالت آنها چيسOOت ؟ ميزان اطالعات آنها در مورد موضوع چيست ؟ ‏Oا در عاليق ،نگرش ها و ارزشهاي آنها را بشناسد .ارزشهاي آنهO مورد موضوع چيست ؟ دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي اجزاي فرآيند ارتباط /اثرات ‏ ‏ اثرات عبارت از تغييراتي است كه بدنبال انتقال پيOOام شOOما در ‏Oيم ‏Oلي تقسO دريافت كننده روي مي دهد.اثرات در دو دسته اصO بندي مي شوند گروه اول : ‏ تاثيرات کوتاه مدت تاثيرات بلند مدت ‏ تغييرات در دانسته هاي دريافت كننده تغيير در احساسات و عقايد مراجعه كننده تغييرات در اعمال و رفتار يك دريافت كننده ‏ ‏ گروه دوم : ‏ ‏ 30 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي اجزاي فرآيند ارتباط /اهداف ‏ ‏ هدف ،منظوري است که ارتباط براي تامين آن انجام مي شود هدف ممكن است به اشكال زير بيان شود : ‏ ‏ ‏ ‏ 31 انتقال دانش و اطالعات ، انتقال نگرش ،تشويق ،انگيزه دادن انتقال مهارت ،تصحيح اشتباهات هدف ارتباط ،رسيدن به نتايج مطلوب است .اين نتايج يا اثرات مطلOOوب ممكن است يكي از تغييرات فوق الذكر باشد .تالشهاي شما در برقOOراري ارتباط ممكن است موجب ايجاد هر يك از تغييرات باال شود . دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي اجزاي فرآيند ارتباط /موقعيت ‏ ارتباط ،درموقعيت هاي متفاوت انجام مي شود . فضا ( باز و بسته و)... زمان ( شب ،روز،صبح ،عصرو)... مکان ( اداري ،ورزشي ،منزل و)... نور ،صدا ،دما و.... دراختيار بودن مخاطبين 32 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي اجزاي فرآيند ارتباط /ابزار و وسايل ‏ ارتباط ،با استفاده از ابزار و وسايل انجام مي شود . شنيداري ديداري چند حسي الکترونيک 33 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي انتخاب ابزار و وسايل براي برقراري ارتباط ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 34 انتخاب ابزار و وسايل بستگي به عوامل زير دارد پيام هدف مخاطب موقعيت منابع دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي بازخورد ( فيدبک) ‏ ‏ ‏ ‏ 35 عبارت است از واکنش يا پاسخي که د رمورد اعمال يا افکار يک فرد به او داده مي شود يا از او دريافت مي شود. ‏Oده و ‏Oده – بين دهنO ‏Oک کننO فيدبک را مي توان يک رابطه کمO گيرنده – که موجب افزايش يا بهتر شOدن کيفيت درک متقابOل مي شود ،تعريف کرد. فيد بک مثبت :موجب تقويت عقايد و تشOOويق اعمOOال مثبت مي شود فيدبک منفي :باعث درک بهOOترفرد از وضOOعيت مي شOOود تOOا درمورداعمال و رفتارش بيانديشد و براي بهبود يOOا تغيOOير آن اقدام کند دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي راهنما براي دادن بازخورد ( فيدبک) ‏ فيد بک بايد مفيد باشد ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 36 فرد بايد فيد بک را درک کند فرد بايد آماده و راغب دريافت فيدبک باشد فرد بايد قادر باشد براي آن کاري انجام دهد فيد بک بايد اختصاصي باشد ،نه کلي ومبهم فيدبک بايد در مورد رفتاري باشد که قابل تغيير است مثالي از رفتار جديد ذکر شود ‏Oران ‏Oا ديگO ‏Oذيرش بO پيش از ارائه فيدبک ،در مورد دريافت و پO مشورت شود دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي راهنما براي دادن بازخورد ( فيدبک) فيد بک بايد احساس اعتماد متقابلي با دريافت کننOOده ايجاد کند فيد بک بايد توصيفي باشد ،نه ارزيابي کننده ‏Oافت ‏Oر دريO به هنگام ارسال فيدبک بايد مطمئن شد فکO کننده جاي ديگر نيست در هر بار تنها روي يک يا حداکثر دو مورد تاکيد شود امکان بحث در مورد فيد بک بايد فراهم شود 37 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي پارازيت ‏ پديده اي است که منجر به ناتواني و حتي مرگ جريان ارتباطي دريک مقطع زماني مي شود. فرستنده ،پرت شدن حواس در هنگام بيان مطلب گيرنده ،وجود سروصدا و همهمه در کنار محل ارتباطات پيام ،وجود ناراحتي يا بيماري يا ناتواني خاص کانال ارتباطي ،ارسال پيام با کدهاي ناشناخته براي مخاطب در بين جريان ارتباطي 38 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي 39 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي چرا ارتباط برقرار مي کنيم اشتراک پيدا کردن در ايده ها و عقايد تامين بازخورد مناسب و قوي براي ديگران کسب اطالعات از ديگران کسب قدرت و تاثيرگذاري توسعه ارتباطات اجتماعي حفظ اعتماد به نفس و فرهنگ خودي ساير موارد 40 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي چه عواملي رفتارارتباطي ما را تحت تاثير قرارمي دهند ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 41 عوامل ژنتيکي عوامل فرهنگي عوامل اقتصادي محيط دروني تجربه آموزشي تجربه هاي زندگي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ عوامل معنوي ارزشها و باورهاي اخالقي الگوها و مشاوران عصر الکترونيک فرايندهاي کاري دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي انواع ارتباطات ‏ ارتباطات ‏Communication ارتباطات ماشيني ارتباطات حيواني ارتباطات انساني ‏Machine to Machine .C َAnimal ‏Communication ‏Human ‏Communication 42 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي انواع ارتباطات ‏ ارتباطات انساني ‏Human ‏Communication 43 انسان با ماشين انسان با حيوان انسان با انسان ‏Human .to Machine C ‏Human .to Animal َC ‏Human .to Human C دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي انواع ارتباطات انسان با انسان ‏ .Human to Human C فرد با فرد .Self to Self C انسان با حيوان .Group َC انسان با ماشين .Mass C ارتباط درون فردي .Inter Personal C 44 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي انواع ارتباطات انسان با انسان .Human to Human C ‏ فرد با فرد( بين فردي) .Self to Self C ارتباطات کالمي .Verbal C ارتباطات غير کالمي .Non-verbal C ارتباطات گروهي .Group َC ارتباطات کالمي .Verbal C ارتباطات غير کالمي .Non-verbal C ارتباط جمعي .Mass C ارتباطات کالمي .Verbal C ارتباطات غير کالمي .Non-verbal C ارتباط درون فردي .Inter Personal C ارتباطات کالمي .Verbal C 45 دکتر محمد کمالی1383 - ارتباطات غير کالمي .Non-verbal C رفتارهاي غير کالمي ماچگونه ارتباط برقرار مي کنيم گفتاري ( صحبت کردن) نوشتاري ( نوشتن) گوش دادن زبان غير کالمي موسيقي ،هنر ،صنايع دستي ساير موارد 46 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي انتخاب رسانه ‏ بسته به موقعيت ،يک شيوه از ارتباطات مي تواند بهتر از ديکري باشد ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 47 فرد با فرد /چهره به چهره جلسات /گروههاي کوچک ارائه ها (سخنراني ،گويندگي ،بازي و ، )...گروههاي بزرگ نامه يادداشت ‏Email/ Voice mail دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي انتخاب رسانه ‏ براي تعيين بهترين رسانه براي پيامتان ،مشخص کنيد: بعنوان فرستنده نياز داريد چه چيزي بدست آوريد گيرنده نيازمند دانستن چيست .گيرنده چه چيزي را مي خواهد که بداند جزئيات و اطالعات مهمي که در پيام داريد ،چيست بر روي کدام رفتار و چگونه مي خواهيد اثر بگذاريد 48 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي توجه کنيد اعمال گوياتر از الفاظ هستند ( .ضرب المثل انگليسي) ‏ ‏ ‏ ‏ 49 دو صد گفته چون نيم کردار نيست. رنگ رخساره خبر مي دهد از سر ضمير قسم حضرت عباس را باور کنيم يا دم خروس را چيزي که عيان است چه حاجت به بيان است دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ويژگي هاي ارتباطات کالمي سمبليک ،معنا دار و داراي الگوهاي مشخص استفاده از واژگان براي برقراري ارتباط آگاهانه تنها %7از مجموع ارتباطات با آن انجام مي شود تک حسي – تنها حس شنوائي تحريک مي شود عدم استفاده از رفتارهاي غير کالمي 50 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ويژگي هاي ارتباطات غير کالمي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 51 سمبليک ،معنا دار و داراي الگوهاي مشخص در سطح ناخودآگاه و اغلب غريزي در جريان اجتماعي شدن فراگرفته مي شوند چند حسي – ديداري و شنيداري و غير مستقيم باعث تقويت ؛ جانشيني و انکار رفتارهاي کالمي هستند دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ويژگي هاي ارتباطات غير کالمي ‏ ‏ ‏ داراي محدوده فرهنگي هستند اغلب مبهم و داراي ارزشهاي دو يا چندگانه مي باشند 93%از مجموع ارتباطات را شامل مي شود 38% لحن و تن صدا 55% رفتارهاي غير کالمي ‏ ‏ 52 جنبه هاي نگرشي قوي دارد هميشه معتبر تر ،قابل اطمينان تر دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي تفاوت ارتباطات کالمي و غيرکالمي محيط بازخورد پيوستگي کانال کنترل فراگيري 53 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي اشکال ارتباطات غير کالمي ارتباط چشمي ( 30ثانيه اول ،بيان دردها و احساسات ،عالقمندي ،شوق وقصدها و)... تن صدا (منعکس کننده عکس العمل دروني و حالت گوينده ،تقويت پيام هاي بينائي و)... لمس ( نحوه تماس ،دست دادن ،در آغوش گرفتن و)... ‏ ‏ ‏ 54 ژست ها وضعيت بدن ( محل قرار گرفتن بازوها ،دستها ،پاها ،نحوه نشستن ،ايستادن و)... ظاهر فيزيکي ( روش لباس پوشيدن ،حمل وسايل خاص و)... ( حاالت ،اطوار ،ادا ها و )... دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي اشکال ارتباطات غير کالمي حريم و فاصله شخصي ( حفظ حريم و فضا به هنگام ارتباط با سايرين ،فضائي که فرد درآن احساس آرامش کند ،دوري و نزديکي و)... بيان صورتي ( تغييرحاالت چهره به اشکال مختلف براي ارسال پيامهاي گوناگون ) زبان بدن ( فرمهاي رمز شده در مورد سيستم هاي حرکات به شکل مکتوب ،اشاره براي سوار شدن به ماشين ؛ عالمت پيروزي و)... فرا زبان ( کاربرد گفتار بدون استفاده از لغات ) ‏ ‏ 55 بکارگيري وسايل گوش دادن ( نحوه توجه و تمرکز به هنگام برقراري ارتباط و درک پيام ) ( نمايش اشياء مادي ،لباس ،ترتيب مبل و اثاثيه و)... دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي فرا زبان فرا زبان ( )Paralanguageيک زبان گفتاري است که مي تواند معتا داشته باشد ،اما همواره با استفاده از لغات نيست. آه کشيدن ،گلو صاف کردن ،خميازه کسيدن ،با زبات به کام ضربه زدن ،سکوت ،مکث و.... 56 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي موانع ارتباطات چه موانعي را براي ارتباطات در محيط هاي مختلف کاري مي شناسيد؟ 57 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي موانع ارتباطات ‏ برخي موانع متداول در مقابل ارتباطات بين فردي : روند غير واضح :فرستنده و گيرنده ممکن ايت از زبان ،نماد ،فرهنگ و ...مشترک استفاده نکنند. زنجيره نظرات/دستورات :ممکن است پيام تا رسيدن به گيرنده بايد از مسيرهاي متعددي عبور کند فواصل بلند فرهنگي ،جغرافيائي ،سازماني :براي گروهاي وسيع پيام بايد بخوبي تهيه و ارسال شود محدوديت هاي فردي :کم تواني و ناتواني ها ؛ تفاوتهاي هوشي و آموزشي 58 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي موانع ارتباطات ‏ ساير موارد براي موانع ارنباطات بين فردي: برخورد با احساسها ،عقايد و اهداف تصاوير ذهني /تعصبات ديدقالبي /خشک انديشي پنداشت ها /فرضيات قدرت 59 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي به اشتراک گذاردن ايده ها چه موقع و چرا ضرورت دارد افکارتان را به اشتراک بگداريد؟ 60 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي به اشتراک گذاردن ايده ها بيان عقيده و موقعيت ارائه دادن آموزش و راهنمائي بيان کردن يک تغيير ساخت وارائه يک برنامه شرکت در جلسات برقراري ارتباط با ماموريت ،ديدگاه و ارزشهاي سازماني 61 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي موانع به اشتراک گذاردن ايده ها چه چيزهائي مي تواند مانع به اشتراک گداردن ايده ها و افکار شود 62 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي موانع به اشتراک گذاردن ايده ها خجالتي بودن شما ترس از رد شدن فشار همگروه ها تفکر سازمان نيافته ساير چيزهائي که مي تواند باعث حالت دفاعي شود ناتوانب هاي جسمي و ذهني و رواني ارتباط با افراد نتد خو و عصبي 63 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي فيلترهاي ارتباطي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 64 ارزيابي شتاب زده نتيجه گيزي عجوالنه پيش داوري حواس پرتي بي توجهي حدس و گمان فکر قالبي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ فشار دروني فقدان مهارت گوش دادن دشواري هاي جسمي انتخاب در شنيدن افکار خشک و بيخردانه پيش پنداشت ها دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط بهتر کاهش موانع محيطي غلبه بر تفاوتهاي فردي تقويت حس همدلي و همدردي غلبه بر بي تفاوتي غلبه بر اختالفات 65 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ارتباط اثر بخش بين فردي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 66 ( Opennessگشودگي) (Empathyهمدلي) ( Supportivenessحمايتگري) ( Positive nessمثبت گرائي) (Equalityتساوي) دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي نکاتي در برقراري ارتباط ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 67 اگر فرستنده پيام از راه های متعدد ار تباطی استفاده کنOOد ؛ تنوع ارتباطی بيشترخواهد بود . اگر ديدگاه های فرستنده پيام و گيرندگان ؛ هما هنگ باشد ؛ ارتباط موثرتر خواهد بود . زمانی که از فرايند بحث برای تصميم گيری استفاده می شود ؛ ار تباط تاثيرکارا تری بر رفتا ر و نگر ش های گر وهی دارد زمانی که فرستنده و گيرنده پيام در موقعيت هايي قرار می گيرند که هر دو در ان زمينه تجربيات قبلی دارند ؛ ارتباط موثرتر می شود . ‏Oا ‏Oد ؛ بO ‏Oاب می کنO ‏Oام انتخO اگر شيوه و روشی که فرستنده پيO ‏Oی ‏Oر بخشO انتظارات گيرندگان پيام مطا بقت داشته باشند ؛ اثO ارتباط بيشتر است . دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي نکاتي در برقراري ارتباط ‏ ‏ ‏ ‏ 68 اگر فرستنده پيام به شبا هت ها و تفاوتهای فردی ؛ اجتماعي ؛ و معلو ما ‏Oد خو اهO ت و سن خود و گيرندگا ن تو جه نمايد ؛ارتبا ط موثرتر شد . اگر فرستنده پيا م به ويزگی های شخصيتی خود و گيرندگا ن پيا م تو جه کند ؛ تا ثير ار تباط بيشتر است . اگر فرستنده پيام های کالمی و اشا رات غير کال می فر ستنده پيام ؛ يکد يگر را تقويت کنند ؛ ار تباط ؛اثر بخشی بيشتري خواهد داشت توانايی برقراری ار تباط شفاهی با فرزندان نه فقط دست ما يه او ليه پدر و مادر است بلکه جزء اولين ابزار های يک مر بی نيز می باشOOد ؛ تحقيقا ت نشا ن می دهد که تقريبا ۵۰تا 93در صد از اوقا ت روزانه انسا ن صرف ارتبا ط های اجتما عی و آن هم به شکل شفا هی می شود . دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ويژگي هاي ارتباطات موثر ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ -۱اصل هم سطح شدن -۲اصل توجه به وجوه مشترک -۳اصل توجه به راههای مختلف -۴اصل انعطاف پذيری -۵اصل همگام شدن -۶اصل احترام متقابل -۷اصل اطمينان -۸اصل تفاوتهای فردی -۹اصل مقابله به مثل 69 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ -10اصل توجه بOOه حسOOهای مختلف -۱۱اصل نفوذ کالم ‏Oا ‏Oالفت يO -۱۲اصل کاهش مخO مقاومت -۱۳اصل متقاعد سازی -۱۴اصل پذيرش پيام -۱۵اصل گذشت و جوانمردی -۱۶اصل خوش اخالقی دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ويژگي هاي ارتباطات موثر ‏ ‏ 70 ‏Oير و ‏Oا در واقعيت ،تفسO ‏Oاري از خطO صحت :پيامي معتبر و عO قضاوت فراهم بودن :پيام ( پيام هاي مورد نظر يا ساير اطالعات ) در جايي ارائه شود يا فراهم باشد كه مخOاطب بتوانOد بOه آن دسترسي يابد .آرايش و جايابي ( پيام ) بسته بOOه مخOOاطب ، پيچيدگي پيام و هدف از شبكه هاي بين فردي و اجتمOOاعي تOOا ‏Oر بيلبردها و پيامهاي ارتباط جمعي طراحي شده براي ساعات پO بيننده تلويزيوني يا راديويي تا دكه هاي عمومي رسOOانه هOOاي چاپي و الكترونيك و تا اينترنت بسيار متفاوت مي باشد . دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ويژگي هاي ارتباطات موثر ‏ ‏ ‏ 71 توازن :پيام در مكان مقتضي ،مزايا و مخOOاطرات اقOOدامات بالقوه را منعكس سازد يا تفاوت ها و چشم انداز معتبر مباحث را مشخص سازد . پايداري :ساختار دروني پيام با گذشت زمان غير قابل انكار ‏Oيز ‏Oود نO باشد و در قبال اطالعاتي كه از ساير منابع كسب مي شO ‏Oا در ‏Oبر يO ‏Oواي معتO پايدار باشد .عبارت فوق ،وقتي كه محتO دسترسي وجود نداشته باشد ،آسان نيست ) ‏Oه قابليت فرهنگي :طراحي ،اجرا و ارزشيابي فرآيند با توجO ‏Oومي ، به مباحث ويژه گروه هاي هدف منتخب ( براي مثال :قO نژادي و زباني ) و نيز سطوح آموزشي و ناتواني آنها دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ويژگي هاي ارتباطات موثر ‏ ‏ ‏ 72 متكي بر شواهد :شواهد علمي مناسOOب منتج از بررسOOي هاي جامع و تحليل هاي همه جانبه براي تنظيم دستورالعمل هاي كاربردي ،سنجش اجرا ،بررسي معيار و تكنولOOوژي ارزيابي كاربرد ارتباطات مخابراتي سالمت ‏Oداد ممكن از ‏Oترين تعO رسيدن به گروه هدف :پيام به بيشO جمعيت گروه هدف برسد يا در دسترس آنها باشد . اعتبار :منبع پيام موثق و خود پيام منطبق با زمان باشد دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي ويژگي هاي ارتباطات موثر تكرار :ارائه /دسترسي به پيام تداوم يافته يا در طول ‏Oان زمان تكرار شود ،هم براي تقويت تاثير بOOر مخاطبO معين و هم براي رسيدن به گروه جديد مخاطبان ‏Oترين ‏Oاطب بيشO به موقع بودن :پيام هنگامي كه مخO ‏Oا پذيرش يا نياز به اطالعات ويژه را دارد ،ارائه شود يO در دسترس باشند . ‏Oرمت ‏Oا فO ‏Oان ( يO قابل فهم بودن :سطح خواندن يا زبO مولتي مديا ) براي مخاطب مربوطه مناسب باشد . 73 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي 74 دکتر محمد کمالی1383 - رفتارهاي غير کالمي

62,000 تومان