صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
امام صادق (ع ) ‎٠‏ سه كرروه دعايشان مستجاب مى شود: حج كزار و جنكجوى در راه خدا و شخص بيمار؛ بنابراين آنان را نرنجانيد.

صفحه 4:
‎٠‏ تعريف ارتباط ‏* ارتباط مستقیم و طولانی گروه پرستاري با مددجو ‏* بیماران در گروههاي مختلفی از نظر اعتقادي اجتماعی وفرهنگی و اقتصادي دارند ‎

صفحه 5:
مروری بر مطالعات ۱00 Literature

صفحه 6:
* نقش پرستار به عنوان آموزگار قدمتی دیرینه دارد و ازسالهای 196000 از زمانی که پرستاری به عنوان یک حرفه قانونمند شناخته شد» آموزش دادن نیز یکی از نوآوریهای مهم مراقبتهای بهداشتی و سلامتی توسط پرستاران در نظر گرفته شده است Bastable SB. Nurse as Educator: principles of teaching and learning for nursing practice. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett; 2003.

صفحه 7:
* درتحقیقی در مورد عدم آموزش به مددجو و صرف هزینه ها نشان داده شدبستری های مکرر بیماران مبتلا به نارسایی قلبی صرف هزینه مالی زیادی را به دنبال داشت. کارآمدی و ارایه آموزش به بیماران مبتلا به ‏ نارسایی قلبی پایین بود. فقط جمعیت کمی از بیماران درمان موفق داشتند این امر باعث شد که یک بخش ویژه نارسایی قلبی با پزشکان و پرستاران که در مورد نارسایی قلبی آموزش دیده بودند تدارک دیده شود. پرستاران پس از گذراندن اين دوره دارای توانایی بهتری در ارایه آموزش ُوز مصرفی داروهای قلبی به بیماران و خانواده های آنان شدند. با پیگیری به موقع و دقیق و نحوه مراقبت از خود در نزد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی دیده شد که در طی گذشت 6 سال 60 ۵ از بیماران کاهش بستری مکرر داشتند. آموزش پزشکان و پرستاران در ارایه آموزش خود مراقبتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی همچنین باعث آفزایش خود باوری بیماران » آرتقاء کیفیت زندگی و کاهش بستری مجدد آنان شد ‎Dahlstrom U. Nursing care and‏ ‎education in heart failure. J‏ ‎Kardiologie‏ ‏1435-1285 :)88(15 ;1999 ‎١]‏ ۰ _ح_ح_ سس سس سه ههه

صفحه 8:
بررسي میزان بكارگيري ارتباط درماني توسط پرستاران در بیماران بستري در بخش هاي اورژانس بيمارستانهاي اکباتان و مباشر همدان ‎ye‏ طمى بانشكده برستارى و مامابى همدان ‎ ‏ارو تابستان ۱۲۸ , شمساره سلسل 1

صفحه 9:
= = eee ‏جدول ۱: توزیع فراواتی مشاهدات پژوهشگر در رابطه با‎ ‏متغیرهای مربوط به معیارهای ارتباط درمانی‎ بل متفيرهاي مربوط به شيوه العداد ‎(ae)‏ جح ۷ ‎am‏ ‎uw 1”‏ اجازه می: ۵ ‎RX eels slag Jb‏ هلا می‌کند؟ دسم عم آیا پرستار بیمار را با نکات متبت مورد ‏ ۲ ‎Ff‏ ۷ تشویق قرارمی‌دهد؟ دقف ‎wry‏ ‏آیا پرستار بمار را با پاسخ کلامی مورد +18 7 راس پذیرش قرار می‌دهد؟ صوص دك ‎LT‏ پرستار بیمار ربا پاسخ غیرکلامی ‎1١4‏ هه اس ‎VE‏ ‏مورد يذيرش قرار ميدهد؟ ‏ ۵ ۳۴ أيا برستار يطور مرتب وبدون احناسن 839 عق ال ‎VE‏ ‏نياز بيمار به او سومی‌زند؟ ‎ORAM)‏ ۳۱

صفحه 10:
جدول ‎١‏ : توزيع فروانی مشاهدات پژوهشگر در ربطه با متغیرهای مربوط به معیارهای ار تباط درمانی ۷۲ ey eg ce yl (حالت) بيمار از اعلام مي كند؟ (مثل ‎GFN) NM)‏ غمكين بنظر مى رسيد) آي يرستار نظر بيطر رادر مورد مشكل ‎YF‏ أ سس ۲ ‎ex) avy wate Se os‏ یسوط پیاررامزموودبیشی ‎WE Be Ae‏ محت تول می‌کند؟ .0۸ دنم أبايوستار باروى ‎VEY ۵۲ ena‏ بيمار محیت می‌کند؟ . 0۰۳ را آيا لزتباط ب موقع قطع مىشودة بج اراسي ص صم ‎YO eb cea ee‏ 6لا می‌دمد؟ ‎(ey ey‏

صفحه 11:
جدول ۲: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب مدت زمان ارتباط در هر شیفت توسط یک پرستار ى ارتباط دقیقه» ‎is ee‏ ف امع ۳۲ 00 22 هد ساس الوم + جع اعم ‎١‏ بعر ‎we‏ ‎tre OF‏ + بم ۱۲۱ + اعد جم ‎wey oe ot‏ جدیل فوق نشان دهنده آن است که ges (ON) a ois east برقرری ارتباط در یک شیفت کاری توسط یک پرستار ۱۱-۲۰ دقیقه بوده

صفحه 12:
جدول ۳: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب اران ‎olds‏ برقراری ارتباط پرستاران ‎ine a ee ۳ ۹۵ ۷ ‏کمتر از ۵ مرتبه‎ ۳ ‏مرنبه كينا‎ ۶-۰ ro) voy ‏مره‎ ۱۱-۵ fs fA ‏له‎ yee ‏الام‎ + aoe thro ۳ ‏مرنبه رسا‎ ۶۰ vay Vee = ‎Sal I Slr to‏ که در اکتریت مواقع (۴۲/۷) دفعت برقراری اتباط در ‏یف شیقت کاری فوبط یک ‎Boy‏ ار پوفه الق

صفحه 13:
جدول ۵: توزیع قراواتی واحدهای مورد پژوهش پر حسب علت قطع ارتباط پرستاران با بیماران ‎BG) gid ole‏ تعدا پاسخئوبی به تلفن بخش * یاسخگویی به بیمران ديكو ‎a‏ ‏پاسخگویی به همراهان ‎ar‏ ‏عع ‎wo‏ ‎we‏ ۲ ‎ ‏جدول فرق بانگرآلست که در اکتریت مواقی (۳۹/۱:) ‎HBL) ghd Sle‏ ‎ ‏باسح كوبى به ببمارآن بو

صفحه 14:
0 نتايج : در مجموع تعداد برقراري ارتباط بین پرستار و بیمار در آين مطالعه ۳۵۵" فقره ثبت شد كه طي يك شيفت كمترين آن 4 بار و بیشترین آن (00 بار انجام شده است . * بررسیها همچنین نشان داد که میزان رضایت بیماران از ارتباط درمانی در © / ‎CO‏ 0 موارد کم در 8 / 6200 ۵0 موارد متوسط در 6 / 06 0 موارد زیاد بوده است. * نتیجه نهايي : مجموعا نتایج حاكي از آن است که میزان برقراري ارتباط پرستاران در بخش هاي اورژانس ما مناسب و مطلوب نیست و از عوامل مهم آن میتوان به کمبود وقت » محیط پر استرس و عدم توجه پرستاران به اهمیت ارتباط درماني اشاره کرد.

صفحه 15:
۰ طي ‎Gels OG‏ و 3 دقیقه مشاهده عملکرد پرستاران؛ 3 مورد ارتباط ثبت شده است Coiera WE, Jayasvrixa AR, Hardy J, Bannan A, Thorpe EC. Max. Communication loads on clinical staff in Emergency department. Med J Australia. 2002May; 176(9) : 415-418

صفحه 16:
عوامل انگیزشی پرستاران در ارتباط با آموزش به بيمار * مجله دانشكده يرستارى و مامايى دانشكاه علوم يزشكى تهران (حيات) دوره 0 شماره 0 تابستان 4988

صفحه 17:
جدول ا: توزیم فراونی عوامل انگیزشی پرستاران در ارتباط با آموزش به بیمار در بیمارستان‌هانیدانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۵ انگیزه آموزش به بیمار عوامل انكيزشى ‎a‏ جمع متوسط | ‎a‏ ‏تعداد 5 ‎a‏ 4 ۲ حقوق و دستمزد ‎we | ow = |‏ 0 1 تعداد 11 1 ۷ ۲ امكانات | = 03 مع | ‎١ ee‏ ‎oe‏ 3 5 2 ‎vee ۳ 3 |‏ 3 تعدان ۷ ‎vA ye‏ ۲ نظارت و سرپرستی ‎ae ve ۳ |‏ 13

صفحه 18:
جدول ‎:١‏ توزيع فراوانى عوامل انكيزشى برستاران در ارقباط يا آموزش به بيمار در بيمارستانهالى دانشكاه علوم بزشسكى تهران در سال 1744 تعداد 53 ‎te ver ay‏ شناخت و قدردانی ‎we 372 0 eee‏ تعداد ۰ ۳ ‎Ww‏ ۲ علاقه به كار ‎Ae Wwe eee‏ 83 تعداد 4 ‎ay‏ 1:۸ ۲ پشرفت و ارتقای ند ترصن ‎vel We tle‏ ۲ تعداد ۰ 1 0 ۲ آكاهى درضد 17 3 7 ‎Yel‏ ‏تعداد ۲ 1۸ 1۸ ۲ وجدان کاری دهد 1۷ ‎ae‏

صفحه 19:
بررسي مشکلات و موانع موجود در برقراري ارتباط كلامي بین پرستار وبیمار در بيمارستانهاي وابسته به دانشگاههاي علوم پزشكي تهران ارائه در همایش سراسری پرستار ماما و پژوهش - گرگان 4960

صفحه 20:
يزوهش: با توجه به نتايج حاصله از اين يزو هشء» بيشترين درصد واحد هاي يزوهش عواملي جون: كمبود تعداد پرستار نسبت به تعداد بیمار) )3 .۰ ندافتن وقت وفرصت كافي (۰)9676.6 کم توجهي مسئولین رده بالاي پرستاري نسبت به برقراري ارتباط با بیمار(0080)» شیوه غیر اصولي تقسیم کار دربخش (9۵56.7)» داشتن چند شغل و خستگي ‎ae‏ از کار اضافي (9053.3)» را از مهمترین مشکلات و موانع موجود در برقراري ارتباط کلامي با بیمار ذکر کردند و عواملي چون تفاوت مذهبي 3 3/7)رصد) و تفاوت جنسیت )3 .%43( را داراي کمترین اهمیت در ایجاد مانع در برقراري ارتباط کلامي با بیمار بر شمردند,

صفحه 21:
* آموزش به بیمار باعث افزایش رضایت مددجو بهبود کیفیت زندگی» کاهش اضطراب بیمار» کاهش بروز عوارض بیماری؛ افزایش شرکت در برنامههای مراقبت بهداشتی و افزایش استقلال مددجو در انجام فعالیتهای روزمره می گردد. ۰ عدم دریافت آموزشها و اطلاعات کافی ازشکایاتی است که مکرراً در محاقل قانونی توسط بیماران مطرح میشود Bastable SB. Nurse as educator: principles of teaching and learning for nursing practice. Boston: jones and Bartlett; 2003.

صفحه 22:
۰ آموزش به بیمار باعث کاهش مصرف داروهای مخدر پس از جراحی می گردد. فردی که در زمان بیماری آموزشهای موردنیاز را دریافت میکند به خاطر برآورده شدن یکی از نیازهای انسانی در خود احساس امنیت و آرامش میکند. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات ؛ بهداشتی درمانی قزوین سال 6600 - 60 ص90-08

صفحه 23:
* آموزش به بیمار باعث کاهش 6۳0 درصد در مراجعات بعدی بیمار می شود. Hopp B. The relationship between hospital length of stay and rate of death in heart failure. The Journal of Heart and Lung. 2000; 29(1): 56-6.

صفحه 24:
‎٠‏ هر یک دلاری كه صرف آموزش به بیمار میشود هزینهها به میزان 9 تا "6 دلار صرفه جویی میگردد. ‎Habel M. Helping patient family take charge of their health. Patient Education. 2002; 31:246-8.

صفحه 25:
عوامل موّثر بر فرایند آموزش به مددجو از دیدگاه پرستاران

صفحه 26:
عوامل بازدارنده در آمرآموزش به مددجو ١-كم‏ بود نيروى انساني ۲- ره آموزش به شكل غير رسمى وعدم تأكيد بر ثب 1- نبود مكان مناسب براى أموزش به مادجو ؟-دقت در ثبت دیگر گزارش‌ها در مقایسه با ثبت آموزش به مددجو كم بود رقت دیگ اقدامات پرستاری نسبت به آموزش مددجو ۷-نبود مطالب کافی و اختصاصی در دسترس برای آموزش دادن به مددجو - تمايل مددجويان به كرفتن أموزش از پزشکان تعداد 4 ۸ 31 ۳ vA 1 We bays 12 12 va

صفحه 27:
‎٠‏ عدم اجرای آموزش به بیمار موجب مشود تا بیماران در مراقبت از خود دچار,اشتباه شوند و در برخی موارد به خود آسیب برسانند. در آمریکا سالانه حدود 00 تا 0میلیون دلار جهت مشکلات درمانی ناشی ازعدم ارایه آموزش هزینه میشود ‏گودرزی زهرا؛ خسروی خدیجه؛ بحرانی ناصر و همکاران. عوامل موثر بر فرایند آموزش ‏به مددجو از دیدگاه پرستاران, .؛ مجله حيات؛ زمستان 1905 10-0۰ ص 66 6 ‎

صفحه 28:
‎٠‏ در بخشهای جراحی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در شیفت صبح که زمان تقریبی 0)9دقیقهای را به خود اختصاص میدهد» پرستاران تنها 8.2 دقیقه صرف آموزش به بیمار میکنند ‏وفایی عباسعلی. اندازهگیری ساعات مراقبتهای مستقیم صرف شده توسط پرستاران در شیفت صبح بخشهای جراحی عمومی بیمارستانهای دانشگاه علوم پایتنامه کارشناسی ارشد پرستاری» تهران: دانشکده علوم . پزشکی دانشگاه تربیت مدرس؛ 90 ‎

صفحه 29:
* بیشترین مهارکنندهها آموزش به کم بود وقت» نیروی انسانی و نداشتن انگیزه کافی از طرف بیماران بوده است. عوامل تقویت کننده را دارا بودن وقت کافی و همچنین تنظیم فرمهای آموزشی و تهیه منابع کافی و در دسترس ذکر کرده بودند Marcum J, Ridenour M, Shaff G, Hammons M, Taylor M. A study of professional nurses' perceptions of patient education. J Contin Educ Nurs. 2002 May- ۳ ‏اا‎

صفحه 30:
ذگایی و هنفگازان بر انسانن مطالعه‌اق دون اقعتد که ایقای تقش آموز‌شی پرساران در ييمارستانهاى علوم يزش_شكى تهران كم (یعتی /7۷۳) مبی‌بانشد که پیش ترین كسست أ مریوط به آموزش رتیم دارویی است و ات مجموع قعالیت‌هایی که پرستار پرای آموزشص بیمار استقاده می‌کتد ققطظ 72۲۱/۷ آن مطلوب است. نکایی بزدی سادات. مسيب مرادى جميله. مهران عیاس. دیدگاه پرستاران شائل در تان‌های علوم پزشکی تهران در زمیهنقش‌ما و فعلیتهای پرستاری. مجلهحیات. پییز و زمستان 17۸۱ 13(۸: صفحات ۳۲-۲۱

صفحه 31:
مهار تهای برقراری ار تباط

صفحه 32:
قبل از انتقال پیام ۰ 4 - چه پیامی منتقل شده است(دادن اطلاعاتی نظیر توضیح درموردانجام عکس راديولوژي یا یک سري آزمایشات خاص) ۰ -0 چه کسی پیام مورد نظر را دریافت می کند ( آیا بیمار را به عنوان یک انسان به اندازه کافی می شناسیم؟-آیادرباره زمینه قبلی بیمار همه چیز را می دانیم؟- چگونگی نقطه نظرات بیمار) ۰ © جرا اين ييام بايد منتقل شود؟ (آیا بیمار نیاز دارد چیزهایی را براي آشنا یی با مو سسه یا بیمارستان بداند؟ - آیاجهت غلبه بر ترس ناشی از جراحی نیاز به کمک دارد؟-آیا بیمار به این پیام بر اي حفظ ایمنی خود و نیز بر اي افزایش عدم وابستگی نیاز دارد؟)

صفحه 33:
۳۳۰ 63-۰ پیام باید چگونه( از چه راهی ) منتفل گردد؟ (آیا باید با بیمار صحبت کرد یا اطلاعات را کتبی داد؟ - آیا بهتراست براي این پیام از ارتباط غير كلامى استفاده شود؟) ‎٠‏ -© ارتباط بايد در کجا برقرار گردد؟( اتاق بیمار؟ ایستگاه پرستاري؟ خارج از واحد پرستاري؟) ‎٠‏ -© جه زمانی ارتباط باید برقرار گردد؟ (آیا بیمار پذيراي پیام است؟- آیا بیمار هم اکنون نیاز به پیام دارد؟- آیا پیام باید به تعویق بیفند؟- آیا افراد دیگر نظیر افراد خانواده بیمار حضور دارند؟) ‎ ‎

صفحه 34:
عواملی که در عمل ارتباط خلل ایجاد می کند ‎٠‏ 0- يارازيت هاي فيزيكى: ۰ 6 - پارازیت هاي استنباطی: ‎

صفحه 35:
:با زخورد (فیدبک) ۳ 5 8 33 v

صفحه 36:
؛اشکال ار تباط ۰ ارتباط کلامی: ‎٠‏ ارتباط غير کلامی:

صفحه 37:
ارتباط کلامی: * - واژه ها: ۶ - سرعت: ۱ - فشار روي کلمات: - وضوح و اختصار:

صفحه 38:
ار تباط غير كلامى * حالا ت چهره.دست ها؛ءحرکات وتماس چشمی

صفحه 39:
مجاورتها * مجاورت * جهت یابی * قلمرو یابی

صفحه 40:
*سطح

صفحه 41:
جلوه ظاهري و وضعیت اراستگی

صفحه 42:
:حالت چهره

صفحه 43:
“تماس چشمی

صفحه 44:
:حالت بدن (زست) XQ

صفحه 45:

صفحه 46:
۳ ۳ ۳۰۳ ۳ ۳۲55565 صداها * گریه کردن(نشانه هیجان و یا غم ) و ناله کریدن و نفس نفس زدن (نشانه ترس و یا درد ویا متعجب شدن ) و ‎ol‏ کشیدن همراه با صدا(نشانه عدم تمایل در انجام کارها يا نشانه تسکین).

صفحه 47:

صفحه 48:
استفاده از سوالات باز

صفحه 49:
رعایت ادب و احترام و مهربانی * مانند گفتن سلام و خداحافظی» در زدن قبل از ورود»معرفی خود و بیان منظور»صدا زدن با نام خانوادگی»گفتن لطفاو تشکر و...اجتناب از اصطلاحات محبت آمیز نظیر اجتناب از ارجاع بیمار با تشخیص و يا شماره تخت

صفحه 50:
همدلی نه همدردی

صفحه 51:

صفحه 52:

صفحه 53:
.داشتن اطلاعات مناسب در هنگام گفتگو با بیمار

صفحه 54:
قابلیت انعطاف در گفتگو با بیمار

صفحه 55:

صفحه 56:
؛عبارات داوري کننده

صفحه 57:
کدام شخصیتها مشکل سازند؟

صفحه 58:
برخورد با بیمار با همراهی پرخاشگر

صفحه 59:
‎a. “ 5‏ شرايط قبل از تحريك ‏تماس جشمي مناسب داشته باشيد و رفتارهاي مناسب را انتخاب كنيد ‏با دقت به گفته هاي بیمار وهمراهان گوش دهید. ‏به سئوالات و ابهامات آنها پاسخگو باشید. ‏دردهاي تحلیل برنده و سنگین را تسکین دهید. ‏شرایط بیمار را براي اطرافیان توضیح دهید.(اطمینان دهي نابجا نداشته ‏باشيد) ‏توضيح دهيد جه طرحي براي درمان بيمار داريد و در جه زماني هر كدام از أنها انجام خواهد شد” ‏نشان دهيد كه شرايط روحي و فيزيكي بيمار و همراه وي را درك مي كنيد. در برابربيمار بدحال يا اورزانسي شوخي .مزاح و خنده نداشته باشيد. فرد آموزش ديده براي دادن خبر بد در دسترس داشته باشيد. ‎

صفحه 60:
خطر خشم را ارزيابي کنید ‎٠‏ ويژگي هاي جمعیت شناختي را در نظر بگیرید:جنسیت(مرد)»سن»وضعیت اقتصادي- اجتماعيی(پایین)»حمایت اجتماعيی(اندك) و شناخت زبان از ‏* سابقه بیمار را در نظر. بگیرید:خشونتاعمال غیر خشن ضد اجتماعي» عدم کنترل تکانه(مانند قماربازي‌سوء مصرف مواد»خودكشي يا جرح خویشتن»روان پريشي ‎

صفحه 61:
در موارد رخداد تحريك يا پرخاشگري ‎٠‏ بیماران و همراه مشکل دار را با دارو یا مهار فيزيكي یا روان درماني آرام ‎٠‏ تهديد نكنيد بلكه با قاطعیت و اعتماد به نفس (عدم پذیرش خشونت)را براي بیمار یا همراه بیان کنید ‏* با قاطعیت دعوت به آرامش کنید و بخواهید مشکل را در محیط مناسب به صورت کلامي بیان کند. ‏۶ درصورت احتمال خطر آسیب دیدن(فاصله بگيرید-نيروهاي انتظامي را مطلع کنید) ‏۶ مراقب موارد خودزني در بیماران و همراهان با اختلال شخصیت ضداجتماعي- مرزي یا سايكوتيك باشید.

صفحه 62:
سس سس سس سس سس ‎SE‏ ‏مراقب اين موارد باشيد * بیماران روانيبیماران با سوء مصرف مواد يا دارو »بيماران در فاز دليريوم ‎٠»‏ به همراهان بيمار مضطرب توجه نموده و آرامش دهي داشته باشيد. + مراقب افزايش يلكاني خشم بيمار يا همراه باشيد.

صفحه 63:
)به بیمار و همراه اطلاع دهید که خشونت قابل قبول نیست. با بیمار و همراه به گونه اي بدون تهدید برخورد کنید. به بیمار و همراه اطمینان و آرامش دهید در سنجش واقعیت به او كمك کنید. به بیمار و همراه بگویید که در صورت لزوم از مهار فيزيكي برابر با مقررات برخورد خواهد شد. هگروهي را براي مهار فيزيکي آماده داشته باشید.(نيروي انتظامي) 0-ضمن مهار همراهان بیماربه دقت مراقب آنها باشید.

صفحه 64:
اشتباهات زیر را مرتکب نشوید ‎٠‏ هر برخورد خشن از طرف کارکنان.يك رفتار. غیر حرفه اي و ناشيانه است (كلامي-غير كلامي) ‎٠‏ عدم رعایت حرمت و عزت نفس افراد در مقابل اطرافيانشان ‎٠‏ عدم توجه به احساس خطر درك شده. ‎

صفحه 65:
برقراري ارتباط با بیماران با نيازهاي ویژه

صفحه 66:
*مشکلات بینایی )سحضور خود را در اتاق مددجو اعلام نمایید. خودتان را با اسم معرفی نمایید. - به خاطر داشته باشید که بیمارانی که دچار مشکلات بینایی هستند قادر به درك بسياري از آشارات غيركلامى هنكام برقراري ارثباط نمى اد با آنها با یک تون و صداي طبيعى صحبت كنيد. 6 قبل از آنکه بیمار را الم نماييد دليل آنرا براي وي توضيح دهيد. -© هنكام اختتام گفتگو و هنگامی که اتاق را ترك می نمایید به بیمار اطلاع دهید. -0 یک چراغ یا زنگ اخبار را که به آسانی در دسترس بیمار قرار می گیرد در اختیار او قرار دهید. ‎Pe‏ بیمار را با صداهاي محیط و ترتیب قرار گرفتن وسایل در اتاق آشنا نمایید. -0 از تمیز بودن شيشه عینک و يا بدون عیب بودن و قرار داشتن در جاي منا لنزها اطمینان حاصل نمایید.

صفحه 67:
مشکلات شنوابی قبل از گفتگوي اولیه. حضور خودتان را به بیمار اعلام نمایید.اين عمل ممکن است به وسیله لمس اهسته بیمار يا حرکت کردن به نحوي که بتوانید دیده شوید باشد. -0 مستقیما در حالی که روبه روي بیمار هستید با او صحبت نمایید اگر بیمار قادر به لب خوانی است از جملات ساده استفاده نمایید و آرام و با روش و سرعت صحبت نمایید. به آرتباط غیر کلامی نیز توجه داشته باشید. -© هنكام صحبت نمودن با بیمار آدامس نجوید و جلوي دهانتان را نگیرید. -<6 اگر تمایل داريد عقيده تان را به خوبی بیان کنید از نمایش دادن یا پانتومیم استفاده نمایید. -6 در صورت امکان از زبان اشاره یا هجی کردن با انگشتان به نحو مناسب استفاده نمایید. ‎O-‏ هر عقيده اي را که نمی توانید به بیمار به روش ديگري انتقال دهید آن را بنویسید. -) اطمینان حاصل نمایید که وسیله کمک شنوایی تمیز بوده و عملکرد و جاي مناسبی دارد.

صفحه 68:
*موانع فیزیکی * لارنگکتومی یا اندوتراکیال تیوپ: ۰ -) یک با تعداد بيشتري از وسایل ارتباطی ساده که بیمار از نظر جسمی قادر به استفاده آز آن باشد را انتخاب نموده و جهت برقراري ارتباط به معناي بله یا خیر علامت دادن با چشم یا فشردن دست و يا نوشتن یادداشتها تخته هاي برقراري ارتباط با کلمات و نامه ها و یا عکسها و یا كارتهاي براق و زبان آشاره را انتخاب نمایید. ۰ -0 از اينکه تمامی افراد اعم از خانواده و دوستان و مراقبت کنندگان که با مددجو ارتباط برقرار می نمایند قادرند شیوه برقراري ارتباط انتخاب شده را درك نموده و به کار برند اطمینان حاصل نمایید. ۰ -9 جهت برقراري ارتباط موثر صبر و حوصله داشته و با دادن زمان مناسب به تقویت تلاشهاي انجام شده توسط بیمار بپردازید. ‎٠‏ -<4 مطمئن باشید که بیمار به طور موثري طریقه کمک خواستن مانند فشار دادن زنگ اخبار ر | متوجه شده است.

صفحه 69:
بیمار بیهوش * -مراقب آنچه در حضور بیمار می گویید باشید. اعتقاد بر اين است که شنوایی آخرین حسی است که از دست میرود بتابراین بیمار بیهوش اغلب می تواند بشنود حتی اگر ظاهرا واکتش نشان ندهد. ۰ خرض را بر اين بگذارید که بیمار قادر است حرفهاي شما را بشنود. با یک تن صداي طبیعی درباره آنچه معمولابحث می كنيد صحبت نمایید. * -قبل از لمس نمودن بیمار با او صحبت نمایید. به خاطر داشته باشيد لمس مى تواند روش موري در برقراریارتباط باشد. ‎٠‏ -صداي محیط را تا حد امکان کاهش دهید.اين امر باعث می شود تأ تمرکز بیمار به برقراري ارتباط معطوف شود. ‎

صفحه 70:
* وصیت معروفی است منسوب به بقراط در باره پزشکی که در آن پزشکی بايد أزاده باشد آداب طب و بزشكى در اسلام با مختصرى از تاريخ طب علامه سيّد جعفر مرتضى عاملى ترجمه : لطيف راشدى با همكارى حسين برزكرى بافقى

صفحه 71:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان