صفحه 1:
ارتباط روانشناسى و معمارى 00
صفحه 2:
بین هر موجود زنده و پیرامون او روابطی وجود دارد که مادر زادی شکل تگرفته اند.اين روابط بیشتر
هستند و تنها دربرخی مواقع است که واکنش انسان غریزی میباشد.یه اين معنی كه انسان بايد در ارتباط
خود مفهوم اشیا را یاد بگیرد. جایگاه هرچیز کجاست و اینکه درمقابل هر امری چه رفتاری باید داشته با
زمان و افزايش تجربیات , شیکه عظیمی از اطلاعات یاد اندوزی شده در ذهن ما به وجود می آید و Lagi
شناخت تمامی ایا می شویم. این شناخت به ما قدرت کنترل محیط خود را می دهد حتی بدون آنکه در
همه چیز مستقیماً در معرض ادراک ما باشند. تا اوایل قرن 17 میلادی نقاشی ها و مجسمه ها برای مک
آفریده می شدند. اين که میتوان یک تابلو را از مکانی به مکان دیگر انتقال داد اندیشه ای نسبتاً جدید میباش
صفحه 3:
معماری نه تنها در واقعیت متصل به محیط است بلکه در دنیای خاطرات ما نیز چنین است.به این ترتیب روشن
میشود که نقش محیط در ادراک معماری تا چه حد موثر است و چرا در نظر داشتن محیط هنگام طراحی یک
ساختمان اجتناب تاپذیر است. ین محیط را به شکل ضمني هر آنچه در اطراف ما است, چه ساخته شده چهٌ
مي توان نامید
صفحه 4:
yur مکان یا روح مکان,ادراک روحی و روانی فرد از محیط است که به صورت آگاهانه یاناآگاهانه در فرد بوجود می
آیدلین حس باعث شخصیت دادن به آن فضا شده و در نتیجه آرامش را برای افراد موردنظر به اریفان مت
آورد.حس مکان در فضاهای شهری راباید در ane که Mb درآجاواقعبوده چست و جو کرد که امروز به دليل
افزایش جمعیت آن و برآورده ساختن برخی نیازهای ساکنان.از روستا به شهر مبدل
صفحه 5:
روانشناسي منزل معماری و دکوراسیون بیشتر از آنکه به بحث چیدمان و نجوه ساخت و سار بپیدازد, به موضوعاتی
چون خلق فضاهای زیبا و آرامش بخش, تامین امنبت روحی و رواتی افراد و نیز چگونگي تاثیر آن بر روی روحیات و
شخصیت افراد مختلف مربوط می شود.
صفحه 6:
موضوعی که در معماري باید به آن توجه ویه اي داشت, نقش معماري, طراحي به خصوص طراحي داخلي بر روج
و روان انسانهايي است که مي خواهند از ساختمان با یک محل اسکان استفاده کنند؛ به همین دلیل,رعایت نکات
روانشناختي در طراحي ها امر بسیار مهمي است که نباید نسبت به آن بي توجه بود. بر اين اساس در حأل حاضر
بسياري از افراد , به رشته هاي جدید روانشناسي معماري یا معماري روانشناختي روي آورده اند
صفحه 7:
طراحي و معماري خانه چه از لحاظ ساخت, چه تزئین و چه جا به جايي, نیازمند دقت عمل بر اساس ماهبت انسانی
است. بر همین آساس, عبارت "۵856 ۷۵0۵0" مورد توجه قرار گرفته است. به اين معنا که طراحی بثا باید
متطبق با اصول خاصي انجام شود؛ چيزي را که مي خواهي بسازي براي انسان مي سازي بنابراین باید بر اساس و
پایه انساني و برمینای تمایلات. روحیه و تامین شادايي و نشاط انسان بنا شود
صفحه 8:
متزل باید طوري طراحي شود که آلودگیهای محیطی را به حداقل پرساند تا علاوه بر تامین سلامت جسمی, بعد.
ارتقای سلامت روحی نیز موردتوجه قرار گیرد. زیرا توجه به مساله روانشناختي طراحي و دکوراسیون مکانهاي
استراحت و فعالیت افراد. باعث فراخي دید, قلب و دل انسان می شود.
صفحه 9:
نوع رنگ و چگونگی به کار گيري آن در طراحي تاثیر بسزایی بر روح و روان و آرامش انسانها دارد. از اين رو باید د
طراحی دکور از زنگهايي استتاده شود که به اتسان آرامش دهد.یه طور مثال آگر اتاقي براي فعالیت رو وا
ورزش است. باید رنگهاي پوباتري براي آن در نظر گرفت. تا نشاط و فعالیت را القا کند و برای اتاق های استراحت
و خواب باند از رنگ های رام بوره تزيم
صفحه 10:
میزان تور طبيعي و مصنوعي دکور, نقش زيادي در تغييرات روحي و رواني ساکنان يك منزل دارد. از اين و بايد يه
نحوي در دکوراسیون و طراحي اقدام کرد که در طول شبانه روز نور به صورت یکتواخت نباشد و تفاوت میان شب
و روز بر اساس تور فضاء مشخص شود.
صفحه 11:
منظور از اینکه گفته مي شود, فضاسازي در دکوراسیون نقش مهمي دارد. مساحت نیست. بلکه در همان oe
کوچك نیز به نحوي مي توان اتاق را طراحي کرد که sly فرد احساس حضور در اتاق بزرگ را داشته
استفاده از آبینه هاي مختلف مي توان يك فضاي 20 متري را به نحوي طراحي کرد که بزرگتر به نظر
استفاده از تكنيكهاي طراحي و معماري مي توان در اين زمینه اقدامات زيادي انجام داد.
وب
صفحه 12:
aE OS. Bb spay apa alg Gus) Galea حوجرطراخ وادرگري. هرگ ید۱۳۳۰
طراحي ها متلا آنروزه استفاده از رتگهای کیره در کشور ما به عنوان یلك فرهنگ درامده of Tassel
صفحه 13:
ساخت و سازهايي که به طور قه اي انجام شده ودء بيشتر به مساله اسکان توجه دارد ثا توسعه
و ور غير حرفه أي انجام شده و مي شود بيشتر توجه دارد ثا تون
انسانی زندگي. به طور مثال, هدف از غذا سیر شدن بوده نه اینکه از غذا خوردن لذت ببریم و سیر شویم؛ اما آکنون
مهارتهاي زندگي تغییر کرده است, دیگر زمان فقط سیر شدن نیست, چرا که حجم غذا کم شده اما ابرژٍي OF
پیشتر. در بحث معماری و دکوراسیون نیز همین موضوع وجود دارد.
صفحه 14:
در طراحي و دکوراسیون منزل می بایست ارتفاع سطح, نورگیرها و پله ها به نحوي طراحي شود که در
احساس خفگي و محدودیت به افراد دست ندهد
صفحه 15:
با توجه به اهمیت طراحي در آرامش رواني و روحي افراد. دانستن بخشي از مسائل روانشناختي براي طراحان
ضروري است. از اين رو طراح باید با روانشناسي رنگ. نور و صوت نیز آشنا باشد