صفحه 1:

صفحه 2:
ارتباط پزشک وبیمار

صفحه 3:
6 -60 درصد تشخیص و درمان بر مبنای اطلاعات حاصل از مصاحبه است #بهبود ارتباط در بیش از 50 درصد موارد باعث بهبودی می شود. #دلیل نهایی بیشتر شکایات و تخلفهای پزشکی,خطاهای ارتباطی است.

صفحه 4:
جمعا 40 هزار و 90 مورد شکایت قصور پزشکی از سال 906 تا سال 4669 در پزشکی قانونی ثبت شده است که از اين تعداد پرونده ‎G‏ هزار و 00 مورد یعنی 62 درصد به محکومیت پزشک منجر شده است. در سال 900 میزان پرونده های شکایت یک هزار و 006 مورد بود در حالی که اين تعداد در سال ‎OOO‏ به دو هزار و 000 پرونده رسید متوسط رشد سالیانه پرونده های قصور پزشکی در پنج سال گذشته 09.0) درصد بوده است, در بسیاری موارد دیده شده است که علی رغم ارایه خدمات بسیار خوب تخصصی به ديمارء به دليل عدم ارتباط خوب وهمستمر يزشك و كادر درماني: بيمار احساس مي كند كه كتمات ار ايد كد ‎CRUE CUCU SE RU eed‏ زند. ممکن است خدمات ارایه شده به بیمار از نظر تخصصی زیاد مطلوب نباشد» اما به دليل ارتباط خوبی كه بين بیمار و پزشک و کادر درمانی به وجود می آید حسن اعتماد شکل گرفته و ند پزشکی بیمار دست به شکایت نزند و کوتاهی تیم درماني را ناديده ب

صفحه 5:
#پيروي بیمار از طرح هاي درماني تجویزشده را افزایش مي دهد. © ميزان مراقبت هاي شخصي و تغییرات رفتاري بیمار را #باعث رضایت مندي بیماران و در نهایت باعث پیشرفت #باعث مي شود شکایات كمتري از طرف بیماران نسبت به يزشكان صورت كيرد

صفحه 6:
1 زشك , اعتماد به نفس وکفایت باليني او اثر دارد ‎pei‏ پزشکان ازشغل خود باعث شادابي و افزایش کارآيي خواهد شد #ارتباط مؤثر, باعث کاهش هزینه ها و به كارگيري موثرامکانات و استفاده بهتر از زمان مي شود

صفحه 7:
#تبادلی #هدفمند #چند بعدی #برگشت ناپذیر #اجتناب ناپذیر

صفحه 8:
#فعال - نافعال #اشتراک متقابل #دوستی:صحیح نیست

صفحه 9:
متسد مهارتهای ارتباطی پایه - مهارتهای بین فردی پزشک وبيمار - مهارتهای گردآوری اطلاعات - مهارتهای ارائه اطلاعات و آموزش بیمار

صفحه 10:
#سلام واحوال پرسی 9سوال در مورد دلیل مراجعه #گوش دادن فعال #همدلي, صمیمیت و گرمي, خو ز کردن ,حلم و بردباري ,فروتني, تقوا رازداري #توجه به جنسیت و عوامل اعتقادی واجتماعی و اقتصادی و فرهنگی #زبان #ارتباط غیر کلامی © خاتمه دادن مصاحبه ني, احترام ,مدارا و مهرياني ؛ ایجاد امیدوار ي, ایجاداعتماد:

صفحه 11:
#شناخت مخاطب از جمله سطع سواذ, شغل و.. #نحيط:فاضل 902180 سانتى متر مر و بين برشك وبيمار نباشد پرده ,بسته بودن دراتاق,رنگ اتاق,نور مناسب (مستقیم به یبمار نتابد),صندلی شما وبیمار هم سطح باشد,حداقل ورورد وخروج سایرین و تماس تلفنی,.مرتب بودن اتاق انتظار و سکوت و پوشیدن روپوش

صفحه 12:
#گوش دادن فعال #ارتباط غير کلامی:دو سوم ارتباط بین فردی,تمرین و گرفتن بازخورد از بیماران و همکاران

صفحه 13:
شروع خوب #دست دادن #لبخند زدن © استقبال كردن #صدای گرم و صمیمی #تماس چشمی مداوم بدون خیره شدن #احوالپرسی با معرفی خود

صفحه 14:
7 sa ‏مهارتهای گرداوری اطلاعات‎ ‏سوال كردن‎ © ‏#نکات کاربردی ارتباطی در حین مصاحبه‎ ‏#تکنیکهای کمکی ارتباط پزشک وبیمار‎ ‏*موانع روان شناختی ارتباط‎ ‏#نکات ارتباطی حین معاینه‎

صفحه 15:
#تعبیر و تفسیر حرفهای مخاطب #انعکاس #تركيب كردن ©خلاصه كردن #خود را بجای مخاطب قرار دادن نگاه کردن,تکان دادن سر گفتن((می فهمم,درک میکنم,درست است))

صفحه 16:
موانع گوش دادن صحیح #محیط نامناسب #داشتن پیش فرض های ذهنی #داشتن تصورات قالبی #قطع کردن کلام گوینده #تمرکز نداشتن شنونده #صرف نکردن انرژی #استفاده ی نادرست از تکنیک های انسدادی

صفحه 17:
سوالات و رفتارهای مهار کننده #پاسخ بله به سوالات بله - خیر:مصاحبه گر نمیتواند در مورد تقسیر پاسخ اطمینان داشته باشد مثال :يا داروی خود را مصرف کرده اید؟ #سوالات پيشنهاد کننده:پاسخ در خود سوال مثال:درد را در بازوی چپ نیز حس می کنید؟(غ) درد را جای دیگری هم حس میکنید؟(ص) #سوالات چرا؟بار اتهامی دارند و بیمار را به تدافع وادار می #سوالات متعدد و پیچیده همزمان:بیمار را گیچ می کنند وممکن است پاسخ نادرست دهد. #استفاده از لغات پزشکی

صفحه 18:
#سکوت طولانی پس از پاسخ بیمار #اطمینان بخشیدن زود هنگام يا نا به جا © توصیه های زود هنگام:با اين پیش فرض كه يزشك به تشخیص رسیده است,اطلاعات لازم را نمی دهد. #رفتارهای تدافعی:در صورت اعتراض يا پيشنهاد از سوی بیمار برخورد تند نکنید.

صفحه 19:
#رابطه ی همکاری ایجاد کنید #حدسهای حساب شده نزنید *مدیریت زمان ٩مسائل‏ اعتقادی - فرهنگی بیمار را در نظر بگیرید #نکات مهم را شکار کنید:نوشتن #کنترل کردن:رفع ابهامات #تلفیق مشکلات جسمی وروانی #هدایت جریان اطلاعات و رعایت توالی آنها

صفحه 20:
- تسهیل:ارتباط چشمی يا گفتن «ادامه دهید», « گوش می دهم» 26 بارتاب با انعکاس نکرارغیر مستقیم حمایت کننده ی اظهارات بیمار -اطمینان طرفین و اظهار درک احساسات بیمار - واضح سازی:از بیمار بخواهید در موارد مبهم واضح تر صحبت کند ©4- واکنش های همدلانه:مثلا «می فهمم» #- مقابله:در مواردی که بیمار یک مشکل جدی را نادیده می گیرد.مثال «چرا فکر مى كنيد مشکلتان مهم نیست؟ »

صفحه 21:
(ادامه) 6- تعبیر:با احتیاط باشد,مثال «فکر می کنم منظور شما از عدم حمایت خانواده اين است که نگران اين هستید که من هم نتوانم کاری برای شما بکنم,اینطور نیست؟ » ©7- سكوت:از چهره ی شما علاقه مندی و توجه به گفته های بیمار مشخص باشد در عین حال به بیمار فرصت 6- توضیح:پاسخ به برخی سوالا ت احتمالی و ابهامات بیمار و تشویق وی به پرسیدن سوالات است

صفحه 22:
(ادامه) 6- انتقال:بیمار را مطلع می کنید که اطلاعات لازم را در یک حيطه بدست آورده اید واز او می خواهید که به حیطه ی دیگری بپردازد - خود افشاگری:اطلاعات محدودی راجع به خودتان بدهید تا بیمار راحتتر باشد ولی نه بیش از حد باشد .در صورتیکه نمی خواهید بیمار به حریم | خصوصی شما وارد شود به نحوی پاسخ دهید که با عث شرمندگی او شود #- اطمینان بخشی:در مواردی که بیمار مضطرب است ولی امیدهای غیر واقعی ندهید

صفحه 23:
©12- تقویت ‎sho‏ مثبت:بیمار تشویق می شود که اطلاعات بيشترى بدهد حتى اكر درمانهاى توصيه شد ه را انجام نداده باشد. ©13- سوال در مورد احساسات

صفحه 24:
—— = ی موانع روان شناختی ارتباط #بیمار فکر می کند که مشکلا ت قابل درمان نیستند خصوصا در مورد بیماریهای مزمن واو باید آنها را تحمل کند #فنگامی که به بیمار گفته می شود که درمان برای بقا شما لازم است ممکن است:از اظهار عوارض جاتبی دارو اجتناب کند تا دوز دارو کم نشود #ممکن است اگر از درمان خود اظهار نگرانی کنند فردی مضطرب به نظر برسند لذا مسائل را به پزشک بازگو نکنند #وقتی پزشک خود را دوست دارند برای جلوگیری از نگرانی او ممکن است واقعیات را بازگو نکنند

صفحه 25:
#دلیلی برای ذکر مشکلات غیر جسمی مثل تاثیر بیماری بر روند زندگانی آنها نمی بینند چون اکثرا پزشکان در این مورد از آنها سوال نمی کنند و بالعکس در مورد روان پزشکان

صفحه 26:
سح نكات ارقباطن © محيط فيزيكى © ظاهر فرد معاينه كننده © مهارتهاى لازم حين معايز

صفحه 27:
- خصوصی باشد:پرده ها کشیده شوند,در بسته باشد,فرددیگری در اتاق نباشد يا پاروان کشیده شود ©3- آرام باشد ©4- تخت معاينه

صفحه 28:
#ظاهر تمیز و مرتبی داشته باشد #مضطرب نباشد © قبل از شروع معاینه خود را کاملا معرفی کند و سمت خود را بگوید * قبل از شروع معاینه از بیمار اجازه بگیرد

صفحه 29:
(ادامه) #اكر نكته ى غير طبيعى نيافتيد د ريايان به او بگویید وگر نه با زبان قابل فهم مورد غير طبيعى را توضيح دهيد و اطمينان دهيد كه معاينه ى ساير قسمتها طبيعى بوده است #در يايان از بيمار از اينكه در انجام معاينه با شما همكارى کرده اشت تشگر کنید

صفحه 30:
#«با توجه به شرح حال و معاينه > دده است یا پرای تشخیص نیاز به ۰۰ .وجود دارد.کارهایی را که بیمار باید انجام دهد و تاریخ مراجعه ی بعدی را مشخص کنید.بپرسید که سوال دیگری ندارد و همه چیز را متوجه شده است؟

صفحه 31:
#ارائه اطلاعات به صورت ساده و روشن باشد وبررسي کند که آیا بیمار مطالب را فهمیده است یا خیر #آخرین اطلاعات علمي و بهترین روش هاي درماني و عوارض دارويي را در اختیار بیمار قرار دهد See ee ‏#مطالب‎ چيزي که در ابتدا ‎jig: 9 ro‏ به خاطرمي ماند. ® استفاده از تکرار, مطالب در قالب جملات مختلف تکرار شود #خلاصه کردن و آزمون درك بیمار از مطالب گفته شده. در بان مصاحبه باید نکات اصلي به صورت کوتاه وواضح و روشن تکرار شود و از نظر اطمیتان از درك مطلب مي توان از ب ‎erie‏ ‏تا دستورات پزشکي را تگرار کند تا مطمئن شود که خوب شنیده و فهميده(رئوس مطالب اطلاعات بيجيده را روي كاغذ نوشت)

صفحه 32:
(ادامه) #در صورت امکان , بیماران ‎Sl aww‏ آموزشي مناسب ‎JE‏ خود را دریافت کرده و با منابع و مواد آموزشي مانند دست نوشته ها, وب سایت هاي مرتبط اشنا شوند. ‎

صفحه 33:
مهارت هاي ارتباطي پیشرفته #مهارت هاي مربوط به ایجاد انگیزه در بيماربراي همكاري با برنامه درماني #کاربرد مهار ت هاي ارتباطي در وضعیت هاي خاص(گروه هاي خاص جامعه, گروه هاي خاصي از بيماري ها, مشکلات خاص شخصيتي, موقعیت هاي باليني ویژه مانند دادن خبرهاي بد)

صفحه 34:
(ادامه) تواند با زباني ‎ce‏ نو ‎slow‏ را به تدريج به وخامت ‎Sou as ۳0۳‏ وي با داشتن ‎gel‏ به اذاي ديون شود ی رق و تتظیم برنامه آینده باز 2 وصيت و نظابرآن 0-0 ار ا 0 البته این | في وان ادن ‎er eae‏ الب مار یو ق‌صورت داد همواره قدرت پروردگار در اميد و پزشكي درسایه توسلات انسان ع مان كير معان نه وقوع ببولسقة 1 بايد مد نظر قرار كيرد .يك ‎ct. Oe ae, eltly alle 218‏ سه ‎wail‏ ‎i‏ ‏ازگرداند ن حیات و توان ‏بیند و اين هم به تقویت روحبه تعبد دروي مید دادن به بیمار مي آنجامد بر اش زوشن و ملموس « با من اسمه دها و دکره شفاء * ‏است و آو رسای دراه کت مصلحت بساری مداد تین و گام هایش ارش را اميدوارتر مي سازد . بنابر اين در ‎iad ie‏ غالب موارد ‎Lindl‏ ‎Ss. ‏تدريجي و‎ ees ee oe at SESE? per ee es ‏ساخن برخي از اطراه‎ wis ‎ab «Silas‏ صورت ‎ ‎

صفحه 35:
رابطه مالی پزشک وبیمار #اولویت اولیه پزشکان باید ارائه مراقبت های بیمار محور باشد؛ یعنی مراقبت هایی که روی اندیکاسیون های پزشکی و اولویت های بیماز ناکید دارد لین عبارت بن مسئولیت پزشکان برای تقدیم خواسته های بیمار بر خواسته های خود صحه می گذارد. توصیه شیوه درمانی خاص به بیماران نیز بايد مبتنی بر بهترین دلیل برای اثر بخشی أن باشد نه براساس هزینه هاي پرداختی به شرکت های بیمه ای یا مراکز درمانی . از آن جا که بیماران در پرداخت هزینه ها ‎pe eal ol cee aa‏ داروها, آزمایش های تشخیصی, بستری شدن در بیمارستان و یا درمان های قابل قبول جایگزین مطلع شوند.

صفحه 36:
(ادامه) #ريشه طب به معناي وفق و مدارا در کار و لطف ورزیدن است یی ‎(pba slo iis lst oleae‏ رزعایت که در رفتار خودبیمار و اطرافیانش , در معاینات و تجویز دارو, در تعیین حق ویزیت وعمل جراحي در همه حال خدا را حاضر وناظر دانشسته ونقوا راارعایت کند (من تطیب فلینق ا... ولیجتهد و لینصح)

صفحه 37:
ارباط برضف و جامعد #پزشکان ارتباطات گوناگونی با جامعه دارند, چرا که جامعه و محیط فیزیکی پیرامون , عوامل مهمی در سلامت بیماران هستند, هم حرفه پزشکی به طور کل و هم پزشکان بصورت فردی, تقش, عمده ای را درموارد زیر دارد: ؟ بهداشت عمومی وآموزش بهداشت #قوانینی که سلامت و رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند #در مقام شهادت در مسائل قضایی

صفحه 38:
همکاران 6حفظ حرمت بزرگترها و افراد با سابقه #اجترام به جوانها و اجزه ی اظهار نظربالاخص در حضور دیگران و بیان محاسن آنها,عدم ذکر اين جمله در حضور بیمار که«فلانی شاگرد من بوده» #همفکری و همکاری نسبت به یکدیگر #خوشحال شدن از پیشرفت دیگران #تکریم شخصیت همکاران #احتراز از بحثهای بی مورد #احتراز از بدگویی و غیبت #کمک گرفتن ومشاوره در

صفحه 39:
#بدگویی #تهمت #انتقاد غیر صحیح #انتقاد صحیح در انظار مردم #تعصب بی مورد در اظهار نظر #خط زدن دستورات همکار حین ویزیت

صفحه 40:
#نه تنها پزشکان مسول حفظ آبرو و اعتبار این حرفه اند بلکه اغبل اوقات تنها کسانی هستند که بی کفایتی نقصان و سو اخلاق در حوزه ی خود را تشخیص می دهند.مراحل برخورد با چنین خطاهایی شامل موارد زیر است: 1- تذکر به خود فرد 2- اطلاع به ناظر مجموعه(سوپروایزر) 3- اطلاع به مراجع انضباطی

صفحه 41:
سح ی رابطه ى پزشک وداروساز داروساز در صورت مشاهده ى اشتباه در نسخه بدون اينكه بیمار متوجه شود قبل از ارائه ی نسخه پزشک را مطلع کند #به هم کمیسیون نپردازند #پزشک در داروخانه ی نزدیک مطب خود.سرمایه گذاری ويا #پزشک آگهی تبلیغاتی مطب در داروخانه نصب یا توزیع نکند #ارتباط داخلی بین مطب و داروخانه وجود نداشته نباشد #فقط در صورتی دارو ساز پزشک شک به سار قی کند که که خود بیمار درخواست کند و با مر در مواردی که داروى خاصى كه دران ا ‎oom‏

صفحه 42:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان