صفحه 1:
صفحه 2:
ols ۲ سلامت
نوجوانان و خانواده
صفحه 3:
دوره نوجوانی:
دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی که یه سری
تغییرات عمیق جسمی,بیولوژیک.شناختی و ذهنی
مشخص شده
در يايان اين دوره
هويت اجتماعى ر
8 مس6
صفحه 4:
دوره کودکی سه مرحله دارد :
* اوایل نوجوانی ۱ سال که با تغییرات بلوغ و پاسخ به
آن مشخص میشود.
اوسط نوجوانی ۱۷_۱۵ گروه محوری بر فرد غالب شده
و توجه به موزیک لاس ظاهر
* اواخر نوجوانی حله ای که فرد را برای
۳8 بزز گسالی امال
صفحه 5:
دوره نوجوانی:
نوجوانى يه سری خصوصیات داره
* مثل همراه با رشد سریع بدن و نزدیک شدن به توده
پزر کسالی فرد
٠ ۲۵_۲۰درصد رسیا: لی در این مرحله است
صفحه 6:
دوره نوجوانی:
*_ دندان ها تا اواخر این دوران کامل شده
*؟ علايم بلوغ در دختران حدود ۵سالگی
*؟ علايم بلوغ در يسران در ۱۵/۵سالگی ظاهر شده
*؟ اولبن قاعدكى در دختران ۱۳-۱۲/۵سالگی بعد از اون تلارک و
پوبارک (رشد پستان مو در عانه وزیر بغل داریم)
در پسران صدا » وزن و حجم توده عضلانی افزایش
0 مسق یافته ۱
صفحه 7:
دوره نوجوانی:
در دوران بلوغ سرد رشد اندام خای تحتانی بیشتر از بقیه بخش هاست.
* الگو رشد غدد لنفاوی با سایر قسمت های بدن از زمان تولد تا بلوغ
متفاوت بافت لنفاوی در زمان تولد محدود ولی از رشد مناسب برخوردار
وتا حدود ۶سالگی رشد میکند بعد از ان به تدریج اتروفی شده
درصورت بستری شدن دوری از دوستان باعث اضصراب و نسبت به
حضور والدین ترید دار
Grol
صفحه 8:
دوره نوجوانی:
۶ _ مشکلات شایع: در نوجوانی اگزما اکنه لوردوزیس لگاریس
اسکولیز و مشکلات دندانی افزایش وزن بی اشتهایی و پرخوری
تمایل به خوابیدن هست
* _ تغذیه دختران۳۸کیلو کالری و پسران ۶۰_۴۲کیلو کالری روزانه
نيازدارند ١
* براب رشد عضله
65.٠ 8 اموزش درباره
صفحه 9:
Grtcso
دوره نوجوانی:
مهارت دراين دوره مهارت هاب عمده و كلامى افزايش يافته
تكامل كلامى فرد به خوبى از زبان استفاده كرده از ساختار هاى
ب کی ۱ مات در کلام خود استفاده میکند
علاقه به ورزش کزدن آهنگ گوش دادن موسیقی زیاد شده
صفحه 10:
امنيت:
*؟ء جون دنبال تجربه و استقلال با يك سرى از آموزش ها درباره
مواد مخدر الكل و سيكار داده شود همجنين درباره خطرات
استفاده از وسایلی مثل موتور روشهای پیشگیری از باردارى
تنظیم خانواده و بیماری های مقاربتی زآموزش داده شود دو
cb bow اجتماعی,تکی از مواردی که بچهها را در این سن
تحت تاثیر قرار چون موقعیت ها فرصت ها موانع و
© ممع الگوهای برای را رد مهیا میکند
صفحه 11:
ه طور کلی ۴ نوع محیط نوجوان را تحت تأثیر قرار میدهد:
۱- میکرو سیستم ها که شامل خانواده هم گروه ها مدرسه
محیط کاری است که در رشد و تکامل خیلی تاثیر گذار است.
۲-مزوسیستم ها از طریق ارتباط بین میکرو سیستم ها ایجاد
شده ارتباط با مثل ارتباط خانواده با کارکنان مدرسه که
هرچه تاثیر ارتباط بیش میزان غنی بودن مغز و سیستم
۱ -
صفحه 12:
ه طور كلى ۴ نوع محیط نوجوان را تحت تأثیر قرار میدهد:
۳-اگزویستم ها تمام محیط هایی که به طور غیر مستقیم در
نوجوان اثر کرده مثل جامعه
۴- ماکرو سیستمها باورهای فرهنگی سیستم اقتصادی و
سیاسی از اين قبیل اند كه تاثير عمیقی بر رفتارهای مربوط به
١١
صفحه 13:
ه طور کلی ۴ نوع محیط نوجوان را تحت تأثیر قرار میدهد:
۳-گزویستم ها تمام محیط هایی که به طور غیر مستقیم در
تو وان ار کرده مثل جامه
۴- ماکرو سیستمها باورهای فرهنگی سیستم اقتصادی و
سیاسی از اين قبیل اند كه تاثير عمیقی بر رفتارهای مربوط به
سلامتی و رشد SS ان دارد. تمام سیستمها را تحت
صفحه 14:
ارتقای نمایی سلامت نوجوان
کمک به فرد برای رسیدن به قدرت که از نظر دانش و
نگرش و مهارت استقلال ایجاد احساس مثبت در آن برای
رسیدن به ارتقای نهایی سلامت نوجوان فرد خانواده و جامعه
در کشف استعدادها و پرورش آن خیلی نقش دارند هدف از
صفحه 15:
تصور نوجوان از سلامت
ابتدا باید دید نظر نوجوان درباره مفهوم سلامت چیست هرچند
عموما همانند بالغین است سلامت-- یعنی توانایی زندگی بر
اساس توانایی های فردی توان فیزیکی عملی و اجتماعی ضمن
نگرش مثبت است تصور نوجوان از سلامت فراتر از عدم
اضطراب و احساس افسردگی از
صفحه 16:
تصور نوجوان از سلامت
مورد پذیرش بودن توسط گروه های مختلف از و ظاهر فیزیکی برای نوجوان
خیلی مهم در دسترس بودن مراکز بهداشتی و هزینه مناسب برای این که اگر
مشکلات روحی و روانی برای نوجوان پیش اومد پتوان آنرا سریعاً رفت کرد به
خصوص در مورد مشکلات جنسی و سوء استفاده از مواد باید اطلاعات AIS
بود داده شود نحوه برخورد در مراکز بهداشتی بسیار مهم است این که با آنها
مثل بچه برخورد نشود احترا اقت مراقبین بهداشت و اینکه مدت طولانی
منتظر نشوند
مق
صفحه 17:
عوامل موثر برارتقای سلامت
مشکلاتی که در کودکی ایجاد شده بر رشدوتکامل روحی عاطفی و عقلانی در
باقی مراحل زندگی اثر کرده. حمایت خانواده وفامیل و حبت انان وارتباط با
بالغین خارج از فامیل ارتباط مناسب با مدرسه و گروه های آموزشی و ورزشی
ارتباط با مراکز بهداشتی و عضویت در گروه در گروه هایی که با محیط های
سالم بر سلامت نوجوانان موتر امت98 کار با حاناده خانواده که از Bled
۷
پسیار در نفوذ در نوجوان موثر باشد.
تی مثل افسردگی سوء استفاده از مواد و
روحی روانی مناسب است
عملکرد نامناسب خانواده
Bl de ONG te 5 شود
صفحه 18:
عوامل موثر برارتقای سلامت
مشکلاتی که در کودکی ایجاد شده بر رشدوتکامل روحی عاطفی و عقلانی در
باقی مراحل زندگی اثر کرده. حمایت خانواده وفامیل و حبت انان وارتباط با
بالغین خارج از فامیل ارتباط مناسب با مدرسه و گروه های آموزشی و ورزشی
ارتباط با مراکز بهداشتی و عضویت در گروه در گروه هایی که با محیط های
سالم بر سلامت نوجوانان موتر امت98 کار با حاناده خانواده که از Bled
۷
پسیار در نفوذ در نوجوان موثر باشد.
تی مثل افسردگی سوء استفاده از مواد و
روحی روانی مناسب است
عملکرد نامناسب خانواده
[ج ممشعكلات تغذيه اى شود
صفحه 19:
عوامل موثر برارتقای سلامت
پرسیدن سوالاتی مثل در خانه شما چه می گذرد یا آن جا مشکلات خود را با
کی در میان میگذارید به پرستار دید کلی در ارتباط با مشکل خانواده و
ارتباط با کودک با نوجوان می دهد هدف اصلی پرستار بین استقلال نوجوان و
نظارت خانواده تعامل تعادل برقرار کند آموزش به والدین درباره روند طبیعی
رشد و تکامل نوجوان عدم دخالت اگر عملکرد نوجوان درباره حل مشکلات
خود مناسب بود خانواده سال
روانی اجتماعی# گاه میتواند توأم با ترس
و اشکال در سازگاری با
۱ Groo
صفحه 20:
عوامل موثر برارتقای سلامت
باشد در صورتی که مراحل بلوغ به درستی طی نشود منبعی برای فشارهای
روانی است مرحله دیگر اوایل دبیرستان که شخص توجه به برقراری ارتباط با
هم گروههای همجنس و غیر هم جنس را دارد طی سالهای بعد دچار نگرانی
درباره مشکلات روانی و اجتماعی که علت آن موفقیت و برنامهریزی برای
ايند الت سوالاتی درباره احساس نوجوان به مدرسه با پرسیده شود برای
تشخيص نقاط ضعف و قدرا 'تى درباره كيفيت ارتباط با دوستان براى
تشخیص میزان انزوا سوالا! شقل و آینده برای تشخیص علت
صفحه 21:
وظایف پرستار برای ارتقای a و سا زگاری روحی نوجوان برعهده
رد
۱- مهارت سازگاری با استرس و تغییر
۲- درگیر شدن با فعالیتهای پر معنی در زندگی عادات تغذیهای و
مناسب جسمی: با افزایش سريع رشد در دوران نوجوانی نیاز به آهن
کلسیم پروتئین تقریبا دو برابر شده به علت دستیابی به استقلال بیشتر
, همسالان و توجه زندگی توجه زندگی
+
نياز به يذيرش بيشتر از ب
فعال تاثیر روی تغذیه :
۱ 6
صفحه 22:
وظایف پرستار برای ارتقای تعامل و سا زگاری روحی نوجوان برعهده
دارد
آمروزه دریافت بیش از حد کلسترول چربی دریافت ناکافی ویتامین های خاص
مثل فولیک اسید و ویتامین 0۶ ویتامین آ و همچنین مواد معدنی مثل آهن
کلسیم و روی میتواند مشکلات زیادی را ایجاد کند به خصوص کبود آهن در
شروع قاعدگی و کمبودهایی کمبود کلسیم چون بیشتر توده استخوان در دوره
نوجوانى شكل مى كيرد
درباره الكوى تغذيه مصرف غذ
چرب تغییرات اخیر وزن سوال پرسیده شود
در ابتدا و انتهای نوجوانی هموگلوبین و هماتو کریت و 070
9 میعایتگی شود تناسب اندم
صفحه 23:
وظایف پرستار برای ارتقای a و سا زگاری روحی نوجوان برعهده
رد
میزان فعالیت در پسران از دختران بیشتر با ورزش و تناسب اندام
خطر بیماریهای قلبی عروقی را کاهش داده و ورزش منظم احتمال
افسردگی استرس روانی را کاهش داده و
درباره میزان ورزش و شدت ورزش سوال پرسیده شود
یکی از اهداف مورد lp de gt سال ۲۰۱۰ اين بود ۸۵ درصد
نوجوانان ورزشی متو به مدت دو یا سه جلسه در هفته
Sabie. ۰ دقيقه داث
صفحه 24:
وابستگی یا سوء استفاده از دارو
وایتکی به مواد شیمیایی میتواند زندگی نوجوانان را یه
«خطر بيندازد
وابستگی والدين به دارو و مواد مخدر: شرايط محيطى و
ءروانی را پرای در گیری فرزندان آنها بیشتر خواهد کرد
توجوانان بیشتر از گروههای دیگر در معرض ابتلا یه آن
or ند
صفحه 25:
انواع سوء استفاده از مواد شیمیایی:
سوء استفاده از الکل: وضعیتی که منجر به نقص در عملکرد ۱
ءکاری و اجتماعی فرد میشود
وابستگی به الکل: سندروم ای است که منجر به تغییر در -۲
رفتاره شخصیت و سطح سلامت جسمی و روانی می شود و به
«تدريج فرد کنترل میزان مصرف JS را از دست می دهد
الکلیسم: استفاده از مشروبات الکلی که منجر به صدمه فردی ۳
8
صفحه 26:
انواع سوء استفاده از مواد شیمیایی:
دلیریوم ترمنس: شدیدترین نوع سندروم جدایی از الکل است -۴
»که منجر به دلیل بیانگیزگی و اختلال جهتیابی میشود
سوء استفاده از دارو: استفاده دائم يا پراکنده از داروهایی که -۵
«مورد پذیرش سیستم بهداشت. جامعه و فرهنگ نباشد
اعتیاد به دارو: در گیری جسمی و فکری بیش از حد و استفاده -۶
کی از دارو
Greco 2
صفحه 27:
انواع سوء استفاده از مواد شیمیایی:
وایستگی جسمی: نتیجه عدم مصرف منجر به اختلال فیزیکی -۷
ء«می شود
وابستكى روانی: اجبار و اشتیاق دائمی shy سوء استفاده از ۸
»دارو برای رسيدن به تاثير روانى مورد نظر
تحمل يا تولرانس: يديده أى كه در آن هر بار براى رسيدن به -و
همان اثر روانی مورد نظر باید مقدار مصرف افزايش يابد
9 6
صفحه 28:
دلایل دیگر سوء مصرف مواد:
۱- تاثیر روانی و احساسی
۲- تاثیر فیزیکی
۳- فشار اجتماعی
۴- تاثیرات ذهنی
۵- فشار محیطی
Greco
صفحه 29:
یکوین:
منجر به وایستگی رولنی و اجتماعی می شود استفاده دراز مدت عمر را
کوتاه می کند و صدمه اقتصادی زیادی دارد.
(برونشیت مزمن - سرطان ریه و لارنکس- افزایش بیماریهای قلبی)
استفاده از سیگار برای افرادی که در اطراف او به سر می برند زیان بار
است.
«۵
صفحه 30:
داروهای مخدر:
ماده ای است که عمل ضد دردها .هیپنوتیز کننده ها و سرخوش آور ها
را به صورت توام داراست.
دسته بندی بیشتر مخدر ها:
۱- طبیعی: تریاک, مورفین, کدئین
۲- نیمه مصنوعی: هروئین که از تغییرات شیمیایی روی خشخاش به
دست مى اند
60۰ 5
صفحه 31:
عوارض:
جسمی: افت فشار خون- آریتمی- يوست تر و
چسبناک- عوارض گوارشی- مردمکهای جمح شده-
595 آدراری و..
ووافى: سرخوشى- بى حالی - درک آهسته
0
صفحه 32:
نکات:
۱-هروئین در بدن تبدیل به مورفین می شود- ادرار و صفرا اولین
وسیله های دفع کننده های آن هستند.
۲- طول اثر موادی مثل هروئین و مرفین سه تا دو ساعت است.
۲- شدت علائم قطع دارو: به نوع دار مقدار مصرف. طول مدت
مصرف و سلامت و شخصیت فرد بستگی دارد.
۲- بیشتر علائم فیزیولوژیک قطع مصرف طی ۷ تا ۱۰ روز از بين
و تا رات روانی پایدارتر است.
001050
صفحه 33:
داروهای محرک:
اثر این داروها روی سیستم عصبی مرکزی و محیطی و همچنین
سیستم قلب و عروق است.
° اکثر داروهای محرک اثراتی مانند آمفتامین دارند.
° کوکائین و آمفتامین اثرات رولنی مشابهی مثل اضطراب پیشرونده
شدید. گیجی و حالت پارانوئید دارند؛ هذیان تعقیب و تغییر در
تصویر بدنی, ایجاد زخم و خراش روی پوست. دیسکیونیک (اختلال
در حرکات داوطلبانه) و دیستونیک (اختلال در تونیسیته عضلات)
2 »یماد می شود.
صفحه 34:
داروهای محرک:
* وابستگی فیزیکی که در نتبجه مصرف آمفتامین ایجاد می
شود مثل مواد مخدر نیست و به دنبال قطع مصرف فرد دچار
خواب طولانی مدت. ضعف. خماری هایپر فای و افسردگی
عمیق خواهد شد.
کوکائین که از طریق بینی نیز قابل جذب است منجر به
انقباض عروق بینی در هنگام جذب می گردد. اثرات سمی
ا eee .5 . تاککاردی و افزایش فشار خون میشود.
صفحه 35:
داروهای دیرسانت:
از جمله این داروها می توان باربیتورات مواد شبه
باربیتورات و بنزودیازپین ها را نام برد.
عوارض بارییتورات: کاهش فشار و ضربان قلب و پوست
سرد. کرامپ شکمی. 1S 3 نیستاگموس
مصرف درملنی باربیتورات برای بی خولبی شدید و تنش ها
است.
Goo
صفحه 36:
آثرات روانی بارییتورات ها:
تیرگی شعور, تحربيك op حافظه ضعیف. افسردگی و اختلال
در قضاوت
*؟ امروزه مشخص شده مصرف باربیتوراتها برای ایجاد خواب همراه با
الگوی خواب طبیعی نمی باشد. مرحله 68۷ خواب را دچار
اختلال کرده و منجر به کایوس شبانه می شود. لین وضعیت ماه ها
۱ که ب آن اثر باز گشتی یا ریباند میگویند.
صفحه 37:
توهم زاها:
* دلی سید- 50 - پی لوسین
8 ...را از واقعیت دجار اختلال میکند.
* عوارض: اضطراب. احساس ترس شدید. گیجی و از دست
دادن کنترل
*؟ كاه بعد از یک دوره طبیعی و گذشت از مصرف ماده توهم زا پدیده
فلش بک اتفاق میافتد و فرد مواردی از توهم گذرا و ناگهانی را
7 ممم تجربه خواهد کرد.
صفحه 38:
از حمله خطرات مهم: ۱50
* تاثیر بر کروموزومها و اختلال زندگی در فرزندان-
افزايش درجه حرارت نیض و فشار خون -مشکلات
شم و تنفسي
0
صفحه 39:
کانایینوئید ها:
ماری جولنا و حشیش از جمله داروهلیی است که از
پوته شاهدانه به دست می آید.
مغز عضو هدف cole جوانا است .
منجر به افوریا, آرامش: تصور واضح و تغییر در درک
زمان و انفصال خواهد شد.
Goo
صفحه 40:
مسمومیت با ماری جوانا:
نقص در یادگیری, حافظه, تفکر و عملکرد ذهنی
مصرف طولانی مدت ماری جوآنا منجر به پاسخ التهایی
شدید و صدمه به کیسههای هوایی می شود.
2 مس
صفحه 41:
نقش پرستار در رابطه با نوجوانان و وابستگی به داروها:
۱- آموزش به جامعه خانواده ها نوجوانان و آگاه نمودن آنها
از خطرات و عوارض استفاده از داروهای غیر قانونی
۲- تلاش برای درهم شکستن سیستم انکار در فرد و خانواده
۳- تلاش برای درگیر نمودن خانواده در فرایند کنترل
¥- ارجاع خانواده به منابع حمایتی اجتماعی
Gro
صفحه 42:
بررسی نوجوانان در ارتباط با مشکلات مربوط به وابستگی به دارو:
پرستار بلید دریلبد که تا چه حد نوجوان مراحل رشد و تکامل طبیعی
را طی کرده و در حال حاضر در چه مرحلهای است.
نگاه به بیمار بلید کلی باشد و جنبه های مختلف فیزیکی و شخصیتی
و روانی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهد.
وضعیت روحی روانی شامل بررسی احساس سلامتی و خوب بودن
een سل دران تاثیر اجتماعی, توانایی برای انجام
وظلیف فردی, ایفای نقش, یادگیری مهارت های لازم برای سازگاری
در خانواده و جامعه میباشد.
سلامت فردی bl توانایی های درونی منابع و مهارتهای فردی
1 است که ممکن است در محیط معمول زندگی و رشد فکری می باشد.
وسی
صفحه 43:
خودکشی در نوجوانان:
افکار و رفتار هلیی است که میتولند منجر به جراحت
شدید و یا مرگ فرد توسط خود گردد.
660۰ 82
صفحه 44:
رفتارهای مربوط به خودکشی ننایج مختلفی دارد:
۱- خودکشی کامل که منجر به مرگ فرد در وضعیتی کاملا
آگاه و هوشیار می شود.
۲- خودکشی ناکامل( اقدام به خودکشی) که توسط فرد آگاه و
هوشیار انجام می شود.
5 که تملیش دهنده اقدام به خود کشی است.
اما در واقع برای جلب توجه دیگران صورت میگیرد.
G@ntoso
صفحه 45:
رفتارهای مربوط به خودکشی ننایج مختلفی دارد:
۴۳- تهدید به خودکشی که با کلام يا رفتار صورت
مى كيرد.
۵- ایدههای نمایانگر خودکشی, مثلاً فرد آرزوى
مرگ بکند.
Gro
صفحه 46:
نکات:
eee اب رآن است ولی تعداد موارد مرگ ناشی از
خودکشی در پسران بیشتر است. چون پسران از ابزار های کشنده
تری استفاده می کنند.
8 | خر دکشی سن ۱۵ تا ۱٩ سالگی است.
ا Eae های جسمی, سوء استفاده مواد و مشکلات
خانوادگی به طور شایعی همراه با اقدام به خودکشی بوده است.
اخلاق خانوادگی جدایی و طلاق از علل دیگر خودکشی است.
Goo
صفحه 47:
خودکشی:
* خودکشی توسط نوجوانان می توانند به منظور حل
یک مشکل. فرار از یک موقعیت غير قابل تحمل در
زندگی یا تنبیه فرد خاص باشد.
* اقدام به خودکشی هميشه نشانه ای از نیازمندی فرد
رات کمک است.
Geo
صفحه 48:
ارزیابی:
* از لن جا که اقدام به خودکشی WE به صورت مخفیانه
صورت می گیرد. جستجو و کشف آن با انسان نمی باشد.
* بنابرلین هر علامتی یا تغیبر ناگهانی رفتار که نشانه ای از
پریشلنی, شکایتهای رولنی و سوء مصرف مواد باشد. بليد به
دقت بررسی شود.
۱- در برقراری ارتباط دچار حالت هایی مثل تعارض, مشاجره گوشه
لكبو تشده است.
صفحه 49:
ارزیابی:
۲- اختلال در انجام تکالیف مدرسه و غیبتهای مکرر
9 گرارش شده باشد.
۳ رفتارهای آشکاری مثل افکار وسواسی درباره مرگ.
بخشیدن وسایل شخصی به دیگران بیان آرزوی مرگ
Gro
صفحه 50:
ارزیابی:
۱ لت افکار خودکشی در سر دارند, نسبت به
21 فرى حالتى دمدمى مزاج داشته و احتمالاً نسبت به
راهحل دیگری که برای رهلیی از مشکل توسط فردی قابل اعتماد
ارائه شود. پاسخ میدهد.
۵- برای درک میزان خطری که متوجه نوجوان است سوالاتی
ا te ۰ دورد کشتن خودت فکر کرده ای؟در افکار
تخود چگونه می خوای این کار را انجام دهی؟) پرسیده شود.
صفحه 51:
مراقبت های پرستاری:
۱-هرگز تنها رها نشود
۲- وسایل درمانی اورژانس در دسترس باشد.
۳- ارائه طرح های مراقبتی و مهیا نمودن امکان مشاوره
۴- درگیر نمودن خانواده برای ایجاد محیطی مطمئن و آرام بخش
۵- درمان افسردگی همراه با گروه درمانی و خانواده درمانی
۶- استفاده از داروهای ضد افسردگی مثل ایمی owls
ممع
صفحه 52:
پیشگیری از خود کشی:
۱- آموزش و ارتقاء سلامت روانی جامعه
۲- آشنابی با علائم افسردگی و پریشانی رفتارافراد
۳- جمع آوری وسایل خطرناک
eee مناوره در مدارس
رت
صفحه 53:
پیشگیری از خودکشی:
| ۱ فردی که اقدام به خودکشی کرده
مهم است. چون خود یا دیگری را مقصر میدانند. بروز
خودکشی را انکار میکنند وقتی خود اقدام به خودکشی
میکنند.
۶-مهیا نمودن شرایطی که فرد بتواند احساسات درونی
2 بیان کند.
صفحه 54:
آزار و سوء استفاده جسمی جنسی و عاطفی نوجوانان:
اینکه در دوران کودکی و نوجولنی مورد آزار جسمی جنسی و عاطفی
قرار گرفتهلند به لحاظ رشد و تکامل با مشکلات بیماری روبرو خواهند
بود.
۳ ۱ ار : ازار جنسی در دختران بیشتر گزارش شده است.
در مبان نوجوانان آنهلیی که دچار حالات انسردگی, سوء استفاده از مواد.
احساس تنهایی و خودکشی بودند. بیشتر قربانی سوء استفاده جنسی
بودند. عقب افتادگی ذهنی هم از اين موارد است.
در صورت شناسایی لین افراد موضوع بلید به سازمان های حمایت کننده
آنان اطلاع داده شود.
صفحه 55:
مشکلات بادگیری :
* در میان نوجوانلنی که دوران مدرسه را پشت سر میگذارند. کسب نمره پایین
همراه با فشار روحی بالا منجر به استفاده از سیگار و الكل و ساير مواد مخدر
می شود.
* افت تحصیلی می تولند نشانه هایی از مشکلات یادگیری, مولنع مربوط به
زمان و مشکلات خانوادگی باشد.
* سوال در رابطه با نمرات, میزان غیبت ها و سابقه ای از مردودی در مدرسه
می تواند برای غربالگری مشکلات مربوط به مدرسه استفاده گردد.
Groot
صفحه 56:
فزایش فشار خون:
همانطور که نوجوان به بلوغْ جنسی میرسد. قد و وزنش هم
افزایش مییابد و در معرض افزايش فشار خون هم خواهد
بود.
از شروع نوجوانی تا پایان بلوغ ادامه دارد.
د مردان بشتر است.
با تشخیص به موقع و کنترل لُن میتوان بیماریهای قلبی و
وق در دوران بلوغ را کاهش داد.
صفحه 57:
افزایش كلسترول:
در کنار پرفشاری خون. چاقی و مصرف سیگار بالا
بودن کلسترول نیز به چشم میخورد.
Ge
صفحه 58:
توجه بیشتر به میزان کلسترول خون در موارد زیر لازم است:
۱-سطح کلسترول والدین آنها بالای ۲۴۰ باشد.
۲- نوجوانانی که دارای سابقه خانوادگی و استفاده از
سیگار بوده و مواردی مثل پرفشاری خون و چاقی در افراد
فامیل آنها وجود دارد.
۳- نوجوانانی که والدین و يا پدربزرگ و مادربزرگش
بن ,«إراى سابقه بيمارى قلبی عروقی اند.
صفحه 59:
آکنه:
© اکنه و پاریس(؟؟) شایع ترین مشکل پوستی دوران نوجوانی است.
© نیمی از نوجوانان در اواخر دوران نوجوانی دچار لین مشكل مى
eas
۰ بیشترین شیوع در دختران ۱۶ تا ۱۷ ساله و پسران ۱۷ تا ۱۸ ساله
دیده میشود.
9 در پسران شایع تر از دختران می باشد.
«۵
صفحه 60:
آکنه:
* آکنه های اولیه در ناحیه جلوی سر بینی و چانه
ایجاد می گردد. پس به ple نواحی از جمله دو
گسترش می یابد.
0 5
صفحه 61:
اتبولوژی:
* لیات نثانههایی از جنبههای فامیلی را در بروزٍ آکنه نشان می
دهد.
* مواد آرایشی که حاوی لانولین. پترولاتوم, روغن گیاهی, لاریل الکل,
بوتیل استثارات و اولیک اسید هستند. میزان تولید چربی و دانه های
چربی را افزايش میدهند.
نوجوانانی که در رستوران ها کار میکنند و در معرض چربی
روغنهای سرخ کردنی 00 00 ار آکته می شوند.
وسج
صفحه 62:
پاتولوژی:
* اکنه بیماری است که ناحیه پیلوسباسئوم را درگیر میکند لین ناحیه
شامل غدد سباسه و فولیکول های مو است.
* علت های اصلی: تولید زیاده سبوم- تولید دلنه ای چربی- رشد آکنه
های باکتریایی
* ترشح سبوم همزمان با بلوغ آدرنوکورتیکال افزلیش یافته و تا اواخر
نوجوانی ادامه می یابد.
دانه های چربی می تواند به صورت سر سیاه يا سر سفید باشد.
وسع
صفحه 63:
اثرات روانی ناشی از اکنه:
آکنه به خصوص از نوع متوسط تا شدید میتواند اثرات
0 000 تاد + قس آنها داشته باشد و حتی در
مواردی منجر به افسردگی آنها شود.
Gro
صفحه 64:
درمان:
نیاز به همکاری بین مراقبت بهداشتی, نوجوان و خانواده دارد. ممکن
است بهبودی در شش ماه اول دیده نشود.
باید به نوجوان اطمینان داد که آکنه با درجاتی در اکثر نوجوانان اتفاق
میافتد.
استراحت کافی» ورزش. تغذیه متعادل, کاهش استرس های روحی و
درمان هرگونه عفونت موضعی لازم است.
آسفاده از صابون ضد باکتریلیی موثر نیست و باعث خشکی پوست
Gro]
و کر
صفحه 65:
درمان دارویی:
ا pees ۱ بای کنترل دانه های جربی آکنه موشر است. دارو
حدلقل ۱-۲۰ ۲۰ دقیقه پس از شستشوی صورت مصرف شودتا احساس
سوزش به حدلقل برسد. پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید. که
توصیه میشود از دارو در شب استفاده شود.
۲ بنزوئیل پروکساید: آنتیبیوتیک موضعی می باشد و از رشد آکنه های
64١ ۲ 5 احسال مقاومت دارویی کم است.
Groot)
صفحه 66:
درمان دارویی:
۳ از جمله داروهای دیگر کلیندامایسین یا اریترومایسین, آزلائیک اسید
و ترکیب بنزوئیل پروکساید و اریترومایسین است.
ese .رت های سستمیک در آکنههای متوسط تا شدید
9 نی که دجار آکنه خفیف تا متوسط هستند. ممکن است به درمان
موضعی همراه با استفاده از قرص های ضد حاملگی پاسخ مناسب بدهند.
Groot
صفحه 67:
درمان دارویی:
۶ایزو تریتنویین ۱۲ -سیز- ریتونوییک اسید: داروی بسیار موشر که به صورت
خوراکی تجویز می شود. برای انواع آکنه هایی که مقاوم به سایر داروها هستند.
عوارض:خشکی پوست. خشکی چشم. احساس ناراحتی در بینی, درد مفاصل.
افسردگی و حتی افکار خودکشی
اين دارو تراتوژن می باشد و استفاده از آن در دوران حاملگی ممنوع است.
۷- استفاده از لیزر 02/)اسکن شده با موفقیت هلیی در درمان اثرات باقی مانده
اک وده است.
Geo
صفحه 68:
مراقبت های پرستاری:
۱- اطلاعات به صورت کتبی در اختیار نوجوان و خانواده قرار بگیرد.
۲- آگاهی دادن به نوجوان در رابطه با عدم استفاده از روشهای صدمه زا
به صورت. براى از بين بردن آکنه
۳- فشار دادن, تخلیه کردن و شستشوی شدید می تولند وضعیت آکنه را
وخیمتر کند.
۳-خانواده بلید نقش نظارتی و تشویق کننده داشته باشد و مخالفت شدید
آها ی تواند در استقلال نوجوان خدشه وارد کند.
Groot
صفحه 69: