صفحه 1:
صفحه 2:
ارتقاى سلامت کودک نويا
9
خانواده
صفحه 3:
* اصطلاح نوپایی به سن ۱-۲ سالگی اطلاق ميشود.
* نوپایی زمان تجسس شدید محیط بوده زیرا کودکان درتلاش برای
جویاشدن از چگونگی کارها.مفهوم نیکی وقدرت کج خلقی.منفی
گرایی و لجاجت هستند.
‘iia
صفحه 4:
.در دوره نوپایی از سرعت ج
وزن و قداميزان متوسط افزایش وزن سالائة حدود ۲/۲۵ کیلوگرم می باشد که در۲-۳سالگی وزن
سكام تولد چهار برابر میشود. همچنین در اين دوره میزان متوسط افزایش قد نیز کاهش میابد که
.حداکثر به۷/۵ سانتی متر در سال میرسد
نکتها دورایر کردن میزان قد در سن دو سالگی میتوان قد احتمالی فرد در بزرگسالی را تخمین زد
دور سرنرشد مغز در دوره نوپایی نسبت به دوره شیر خوارگی کاهش میابد.لذا اندازه دور سر که تابعی
از رشد.مغز
.میباشد حدود ۳/۵ سانتی منر در سال(در مقایسه با۱۲سانتی متر در سال اول زندگی)افزایش میابد
در بايان دو سالكى اندازه بافت مغز + 9درصد اندازه مغز در يز ركسالان
نورون ها و ميلينه
شدن اعصاب افزايش ميابد و لذا كنترل ارادى برخى رف
خود اكاهى ميسر ميكردد
‘iia
صفحه 5:
دور سینه: دور سینه از دور سر بیشتر است و قطر قدامی خلفی کمتر از قطر عرضی است.
در حدود ۱تا۲ سالگی اندازه دور سر و سینه برایر میشود و سپس اندازه دور سینه افزاي
بیشتر میشود.
در اين سنین کودک به طور متوسط به ۱۳۰۰کالری در روز نیز دارد(حدود ۱۰۲ کیلو کلری به زای هر کیلو گرم
وزن بدن در ۲۴ساعت)
يافته از اندازه دور سر
كودكانى كه به مقادير زياد از شير شیر استفاده میکنند عمدتا از مواد غذایی حاوی اهن محروم میشوند و لذا
مستعد ابتلا به انمی فقر اهن میگردند.
هیچگاه نباید شیر جایگزین غذای کودک نوپا شود بنابر این بهتر است که کودک شیر را بعد از غذا یا همراه غذا
مصرف نماید.
په دلیل ضعف عضلات شکم ممکن است انحنای ستون مهره های کودک(لوردوز)در دوره نوپایی بیشتر باشد.
همچنین از انجاییکه بالشتک چربی کف پای کودک در دو سالگی از بین میرود ممکن است کف پا صاف به نظر
بيايد.
دراين دوره به تدريج بافت عضلانى جايكزين بافت جربى در بدن كودك ميشود.
در دوره نویایی قدرت بینایی ۴:۲۰ ميباشق
‘iia
صفحه 6:
‘iia
حس های شنوایی,بویایی,چشایی,و بساوایی به خوبی رشد کرده
و ضمن هماهنگی با دیگران با تجربیات دیگر نیز ارتباط برقرار
می کند.تمام این حس ها جهت جست و جوی محیط به کار
گرفته می شود
تلفیق فعالیت حس ها . توجه نوپادرزمینه طعم غذامی باشد. به
علت ظاهر يا بوی غذا (تنها طعم آن نمی باشد) کمتر اززمان
شیرخوارگی سعی می کندبه ماده خوراکی جدید روی آورد.
* ارتباط غیر حسی باموضوعات نیز اهمیت پیدا می کند
همچنین لمس برای کودک نوپا اهمیت دارد
صفحه 7:
* اکثر سیستم ها در انتهای دوره ی نوپایی نسبتا تکامل يافته است در انتهای سال
اول سلول های مغز به طور کامل وجود داشته ولی از نظر اندازه به رشد خود ادامه
می دهد طناب نخاعی در ۲ سالگی کامل شده که به موازات کامل شدن اکثر
مهارتهانی > gence of باق درقد ورد ۲ سالگی au, poms Vie
* _ در ۲-۳ سالگی هماهنگی و اتحاد فعالیتهای ارادی اجازه می دهد که کودک نو پا
به خوبی گوش داده,طولانی تر نگاه کرده و دامنه ی توجه وی طولانی شود.اگر چه
کنترل وضعیتی به طور قابل توجه با پیشرفت ملینه شدن طناب نخاعی توسعه
يافته است.ولى نارس بودن اين كنترل توام با تجربيات محدود كودك و فقدان
درك بينايى سبب مى شود كه كار هاى ساده مثل نشستن روى صندلى يا يايين
آمدن از يله ها به سختى انجام يذيرد
‘iia
صفحه 8:
‘iia
افزايش حجم سیستم تنفسی و رشد ساختمان های مربوطه دراوایل دوره
.کودکی ادامه می یابد
تعداد تنفس وضربان قلب کاسته شده و فشار خون افزایش می یابد
جریان هضم درشروع نوپایی نسبتا کامل است
توانایی فیزیولوژی برای کنترل اسفنگتر ها بین ۱۸-۲۴ ماهگی کامل می
شود
فعاليت بوست در اوايل دوره كودكى توسعه مى يابد
غدد اكرين در اوايل دوره كودكى فعال بوده و نسبت به تغيير حرارت
واكنش داشته ولى مقادير خيلى كم توليد عرق مى كند
.مو ها ضخیم و خشن میشود
صفحه 9:
فراگیری راه رفتن یکی از مهم ترین رویدادهای دوره نوپایی است.
سن شروع راه رفتن در کودکان متفاوت است.بیشتر کودکان میتوانند در پانزده ماهگی به تنهایی راه
bgp
در دوره نوپایی هماهنگی دستها و چشم های کودک بهبود میابد.در هجده ماهگی کودک میتواند از
ان چیزی بنوشد
در پایان دو سالگی قادر است که بدون کمک و بوسیله قاشق غذا بخورد.
در ۱۸ماهگی کودک میتواند لباسهایش را دراورد و در ۲۴ماهگی بدون انكه ميان يشت و جلوى
لباس تفاوت بگذارد میتواند لباسهای ساده را بپوشد و معمولا میتواند کفش هایش را به تنهایی
بپوشد و دستهایش را شسته و خشک نماید.
نکته:در این دوره ایمن کردن محیط منزل(دور از دسترس قرار دادن سموم.مراقبت از کودکان ضمن
پازي)از مهم ترین اموزش های پرستاری به والدین کودک قلمداد میگردد.
صفحه 10:
‘iia
مرحله ی حسی - حرکتی (پیاژه)
سن بین ۱۲-۲۴ ماهگی در ارتباط با دو مرحله اخر حسی - حرکتی می
USO ye Ales Gal Set صرعت رشدهی کنداار نهر ضورت
فتار
قدرت استدلال کماکان ابتدایی نود و نیاز به درک :برای سازش موثر
های:مشتهمن این بسن جود: دارد
آگاهی ازارتباط علت ومعلول بین دورویداد واضح است
نوپایان به طور مکرر همان شیء راکه درجای دیگر قرارگرفته کاوش خواهند
3
دوام ذهنی شیء در کودک پیشرفت کرده اما درصورتی که بدون آگاهی آنها
شىء جابجا شود.مدتى ازجشم آنها بماند يازيربالش قايم شود.قاذر به يافتن
نخواهدبود
صفحه 11:
‘iia
* درسن ۱۹-۲۳ ماهگی کودک دررمحه احر حسي ری مي بات
که شامل دستیابی به شیوه های جدید از طریق جریانات ذهنی است این
مرحله جريانات فکری خیلی ابتدایی شیرخوارگی را کامل کرده و نوپا را
برای عملکرد های پیچیده ی ذهنی (مرحله پیش عملکردی) آماده می
سازد یکی از پیشرفت های اعجاب انگیز این مرحله در ارتباط با دوام
ذهنی شیء است
قوعیی از تقلید سسعیولیک cual GS pele called ol كاملا از
کارهای دیگران آگاه بوده وسعی مي کنند انها را در ژست ها و واژه ها
نشان دهند انها می توانند عملکرد والدین را در انجام وظایف خانگی به
طور فیزیکی و کلامی نشان دهند والدین آغلب به کیفیت نقش خود در
هنكام تقلید کودکان پی میبرند
صفحه 12:
‘iia
مرحله ی پیش درکی (پیاژه)
در حدود ۲ سالگی کودک وارد مرحله پیش درکی از تکامل شناختی می شود که تا ۴ سالگی
ادامه دارد این مرحله زیر گروه مرحله پیش عملکردی (۲-۷ سالگی) است مرحله پیش درکی
انتقال ابتدايى از رفتتار خود ارضاء کننده شیرخوارگی بهرفتار اجتماعی (خیلی ابتدایی) مرحله
نفتگی است. . مشتخضات اضلی ان
وابستگی به پندار در حل مشکل است
در ۲-۴ سالگی کودکان واژهای مختلفی را یاد گرفته و به طور قابل توجهی صحبت می کنند
استفاده از زمان بر اساس خودمداری و
گفتار خود مداری
صفحه 13:
برخی خصوصیات شناختی کودک نوپا در مرحله پیش عملیاتی
۱ اگوسنتر یا خود محور است به طوری که نمیتواند نقطه نظر دیگران را هم در نظر
بگیرد.
۲-استدلال وجزء به جزء نگری.مثلا چون چیزی که قبلا خورده خوش مزه نبوده از
خوردن غذا امتناع میکند.در این مواقع باید دلیل کودک را پذیرفته به زور او را وادار
به خوردن نکنیم و در فرصتی دیگر غذا را به او پیشنهاد دهیم.
۳-تغییر در یخشی از کل میتواند تمام کل را تغفیر دهدیه عنوان مثال چون جای
تخت در اتاق تغییر داده شده نمیخوابد .در این صورت نیز باید کودک را پذیرفة
او را به تدریج برای شرایط جدید مهیا کرد.
صفحه 14:
‘iia
۴-تمرکز گرایی.روی یک بعد از ابعاد مختلف چیزی تمرکز داشته و نمیتواند
ابعاد مختلف را باهم در نظر بگیرد.مثلا اگر از رنگ غذا خوشش ole علی رغم
طعم و بوی خوب ان از خوردنش امتناع میکند .در این رابطه نیز نباید به زور
متوسل شد.
۵-بدخلقی .به صورت کوبیدن و پرت کردن اشیاء داد زدن دیده شده و بهترین
روش مقابله بی توجهی به رفتار کودک است(در صورتی که به خود اسیبی وارد
نکند)چرا که یکی از دلایل اصلی اين رفتار جلب توجه دیگران است که با بی
توجهی رفتار کاهش میابد
صفحه 15:
‘iia
۶-جاندار پنداری,به تصور او اشیاء بی جان نیز زنده هستند.به عنوان مثال اگر شی به جابی برخورد کند و SSB
یا دردش بگیرد ان را سرزنش و دعوا میکند.
والدين تيز بايذ همراه لو شی را سرزنش کنئذ
۷-افکار سحر امیز:اعتقاد دارند افکار قدرت داشته و میتوانند سبب تفییر وقایع شوند.مثلا اگر کودک در دل ازوی
مرگ کسی را کرده باشد و فرد بمیرد خود را مقصر میداند.والدین باید برای کودک توضیح دهند که افکار او
منجر به بروز رویداد نمیشود و کودک مسئول مرگ یا بیماری کسی نیست.
۸-ناتوانی در درک مفهوم نگهداشت.تصور میکند اگر اندازه شکل و حجم چیزی تفییر کند ماهیت تغییر کرده
است بیعنی انچه را میبیند قبول دار مثلا اگر بیسکویت او بشکند فکر میکند دیگر این بیسکویت. بیسکویت
قبلی نیست و گریه میکند و یا اینکه تصور میکند حالا صاحب چند بیسکویت شده است
٩-برگشت ناپذیریقادر به برگشت دادن کارهایی که به طور فیزیکی شروع کرده نمیباشد
صفحه 16:
سطح پیش قراردادی پیش اخلاقی(کوهلبرگ)
پیدایش قضاوت اخلاقی درنوپایان درسطح خیلی ابتدایی است. درک خیلی
کمی درمورد اشتباه بودن چیزی دارند. رفتار آنان باتوجه به آزادی
یامحدودیتی استکه درانجام آن کار توسط کودک اعمال می شود
.در۳۶ماهگی پیدایش ابعاد وجدان گزارش شده است
‘iia
صفحه 17:
تکامل معنوی
به دلیل فرایند ناکامی شناختی کودک ایده مبهمی در مورد خدا و
اموزش های مذهبی دارد ان ها شروع به شبیه سازی رفتار های خود در
تشربقاتی مثل دعا نماز می کنند
* در انتهای دوره ی نوپایی هنگامی که کودکان در مرحله ی تفکر پیش
عملکردی هستند قدری پیشرفت دردرک خدا روی می دهد
‘iia
صفحه 18:
‘iia
تکامل تصویر ذهنی از بدن
همانند شیرخوارگی پیدایش تصور ذهنی از بدن به طور کامل موازی تکامل
شناختی است با افزيش توانایی حرکتی . نوپایان فواید بخش هاییی از بدن را
تشخیص داده و به تدريج اسامى ان ها را ياد مى كيرد ان ها همجين ياد مى
كيرند برخى از بخش هاى بدن ارزش هاى متفاوتى دارند .در دو سالگی
تفاوت جنسی را تشخیص داده و به وسیله ی اسم و سپس با ضمیر به
خودش اشاره می کند تا ۳ سالگی هویت جنسی شکل گرفته است
آغاز تشخیص واژه های مورد استفاده برای توصیف ظاهر فیزیکی مثل
(زيبا)يا (بسر قوی) درسن نوپایی است.
باتوجه به اینکه درک ضعیفی ازتمامیت بدن دارند معاینات ناگهانی وبدون
برنامه برای آنها تهدید کننده بوده ومی ترسند خون آنها به بیرون دفع شود.
صفحه 19:
1 توجه می شوند لمس
بيع 4 محيط بدن خودراتجسس كرده ومتوج
1 2 خش باشد
* آنها دقیقا مانند محب نج ۱
ie هایی خاص آزبدن می تواند لذت بخش
‘iia
صفحه 20:
‘iia
تکامل اجتماعی
فردیت - جدایی
* مسئله ی اصلی دوره ی نوپایی افتراغ خویشتن از افراد حول و حوش
بخضوص cl taal gale, جزیان افتراق شامل جو مرحله ابیت >
جدایی بیرون آمدن از ترکیب همزیستی با مادر
فت هایی که به گمان کودک از مشخصات فردی خودشان در
محیط رخ می دهد
اگرچه این جریان در نیمه ی دوم شیرخوارگی شروع می شود ولی موفقیت
در دستیابی به آن در سنین نوپایی رخ می دهد
درجریان جدایی مثل مراکز مراقبتی روزانه یابستری شدن دربیمارستان اشیاء
ایمن باید تهیه شود تا هرگونه احساس ترس يا تنهایی به حداقل برسد
صفحه 21:
* رشد زبان
مهمترین گام درارتباط بارشد زبان درسال های ابتذایی دوره ی کودکی
افزایش سطح درک است. اگرچه از۳لفت دریک سالگی تقریبا بد*۳۰لغت
دردوسالگی می رسد. ولی درک صحبت های دیگران بیش ازبازگو کردن می
باشد
استفاده از ایماواشاره» بیش ازتکامل زبان یاهمراه آن تا۳۰ ماهگی شروع می
.شود
‘iia
صفحه 22:
* رفتار فردی اجتماعی
نوپایان درحال توسعه ی مهارت های استقلال بوده که درتمام
.ابعاد رفتار مشهود است
در۵اماهگی کودکان تغذیه خودرابرعهده گرفته
در۲۴ماهگی ازقاشق به خوبی استفاده کرده
در۳۶ماهگی ازچنگال می تواند استفاده کند
‘iia
صفحه 23:
۳ pigs ®
جهت سازش با استرس موجود در زندگی کودکان « والدین باید
در مورد علائتم استرس اگاهی داشته و قادر به تشخیص منبع
استرس باشند
‘iia
صفحه 24:
‘iia
منابع تولید کننده استرس در کودکان نويا
| به دلیل تمایل به استقلال و وجود حس منفی گرایی تمایل به اجرا دستورات
نداشته و مخالفت میکند.
۲-ز انجا که خود را مرکز عالم میداند و خود محور است,علاقه به سهیم شدن با
کسی از جمله همسالان و خواهر برادر ندارد .
۳-)ضطراب جدایی به صورت ترس جدایی از والدین
صفحه 25:
‘iia
۴-ترس از غریبه همچنان ادامه داشته و از غریبه ها ترسیده و خجالت
۵-تعلیم استفاده از لگن به خصوص اگر زودتر از زمان مناسب اغاز گردد
ole دیگری برای تولید استرس است.لازم است کودک به لحاظ جسمی و
روانى امادكى اين مهارت را كسب کرده باشد.
۶-زمان خواب عامل استرس زای دیگر برای بسیاری از كودكان است .جرا
که علاقه به رفتن در تخت نداشته و از جدایی از والدین , خواب های و
حشتناک و خیس کردن تخت هراس دارند.
صفحه 26:
۷-شی ایمن مانند یک بالش,عروسک یا خرس اسباب بازی در کودک احساس
ارامش ایجاد کرده و گمشدن آن منجر به ناراحتی عاطفی بسیار میشود
۸-صداهای بلند و حیوانات در برخی کودکان نوپا ترس یا استرس ایجاد میکند
٩-بستری شدن در + یمارستان و بیماری میتواند منبع استرس زیادی باشد و سبب
بروز رفتار قهقرایی گردد.به این صورت که کودکی که تا کنون توانایی نگهداری ادارار
را ذاشتة به سیب استوسن فائلی از بستری تین تخود را خیسن میکتد,وبیاء مجنها
شروع به مکیدن انگشت مینماید.
‘iia
صفحه 27:
۰ وقفه درتشریفات عامل دیگر درتولید استرس در کودک نوپا است نظم
وترتیب خاصی را که سبک خودش است داشته باشد.جدایی والدین و غیبت
مادر از خانه نیز در وضعیت ثابت گذشته اختلال شدید ایجاد كرده وتطابق نويا
با مشکلات شدید روبرو است که میتواند منبع بزرگی برای تولید استرس باشد
۱ -تولد نوزاد جدید در خانواده عامل استرس شناخته شده ای برای کودکان
است.در پاسخ به این واقع احتمال بروز رفتار قهقرایی به صورت خیس کردن
تخت لباس چهار دست پا راه رفتن ,انگشت مکیدن و غیره وجود دارد.که پاسخ
غير طبيمى نينا وشابع اسك a in Sty این سقله بای فلا
نمایند در کودک ایجاد ارامش نموده و رفتار های جایگزین مناسب را تشویق
‘iia
صفحه 28:
‘iia
* بهترین طریق سازش با تتش پیشگیری است کنترل طح استرس در
زندگی کودک مهم است و نباید میزان آن از توانایی سازش بیشتر باشد
قهقرایی: به معنای بازگشتن به سطح پپایین تری از رفتار می باشد اين
رفتار به طور معمول در واقع تنش بروز می کند چون کودک سعی دارد
به مشخصات رفتاری سالیان گذشته که برای وی موفقیت امیز بوده است
دست يابد
قهقرايى امر رايج در نوپایان است چون هرگونه استرس اضافه توانايى انها
را براى دستيابى به وظايق تکاملی جدید کاهش می دهد
صفحه 29:
تکامل کلامی
تکامل کلامی گودک بیکی از مهمترین معیار های تکامل در دوره توپایی محسوب
ميشود .سن شروع صحبت کردن در کودکان متفاوت است ولی بیشتر کودکان قادرند
تا در پایان دوسالگی,ارتباط کلامی برقرار سازنددممکن است کودک ,نخستین کلمه
معنی دار را در۸-*ماهگی بر زبان اورد .میزان مهارت کلامی کودک , معمولا به
تکامل جسمی و میزان محرک های محیطی طفل بستگی دارد.روند تکامل کلامی
کودک عمدتا ۱۵تا۲۴ماهگی از سرعت زیادی برخوردار است.
تونایی درک گفته های اطرافیان «معمولا خیلی زودتر از توانايى از صحبت كردن
ایجاد ميشود.
صفحه 30:
یکی از مهمترین نقش های پرستار,برسی تکامل کلامی کودکان نوپا می
باشد.معمولا گفته های والدین می تواند به عنوان منبع اصلی کشف مشکلات
شنوایی کودک به حساب آید. کودکانی که در خانواده های دوزبانه متولد
میشوند.دوقلو ها و كودكان دوم به بعد.ممكن است تكامل كلامى كند ترى
داشته باشند.
تشویق والدین به صحبت کردن با کودک.خواندن کتاب های داستان مصور و
قصه های ساده و وادار کردن کودک برای بیان کلامی.خواسته ها و نیاز های
خود در ارتقای تکامل کلامی کودک موثر است.
صفحه 31:
تکامل, ژوانی_ pelt
در دوره ی نوپایی به تدریج احساس وابستگی شدید نسبت به مادر که در دوران شیرخوارگی وجود
داشت جای خود را به احساس استقلال می دهد در صورتی که حس اعتماد در یک سال اول
زندكى كسب شده باشد كودى در دورهدى نوبايى قادر است تا در زمان هائ محدود از والدين خود
و كسب تجربه در دنياى اطراف خود بپردازد.
™ مزشین از وضایف اقفساضی تقانل:
* ۱)افتراث خویشتن از دیگران به ویژه مادر
۰ ۲ تحمل جدايى از والدين
۳) توانایی برای دسترسی به خشوندی دیررس
* ۴) کنترل اعمال بدنی
* ۵)دستیابی به رفتار پذیرفته ی اجتماعی
* © ارتباط کلامی
© ۷ تواتایی تبادل باجنگران با شیعهی خودگرانی کسیر
‘tiie
جدا شده و به چ
صفحه 32:
بر اساس نظریه ی اریکسون محصول موفقیت در اين دوره بدست آوردن
استقلال در برابر شرم و تردید می باشد.کودک معمولا در این دوره گرفتار تضاد
می شود زیرا از یک سو استقلال عمل دارد و از سوی دیگر نگران از دست دادن
افراد مورد علاقه ی خود می باشد و او در اين دوره معیار تشویق و تنبیه و و
خوبی یا بدی رفتار را در میابد.
از حدود۱۵ ماهگی کودک حس استقلال را با توسعه ی حس منفی گرایی
تجربه می کند.این جنبه معمولا با تاکید کودک بر کلمه یلانه [آمشخص می
گردد.در حقیقت کودک تصور می کند که پاسخ مثبت او به منزله ی از دست
دادن حس استقلال می باشد.
صفحه 33:
‘iia
پیدایش حس اتونومی (اریکسون)
بر طبق نظریه ی اریکسون وظیفه تکاملی دوره ی نوپایی دستیابی به
حس خودمختاری و غلبه بر حس تردید و شرم است به محض اينكه
شیرخواران بر اساس پیش بینی ها به والدین محیط و تبادل با دیگران
اعتماد پیدا می کنند ,شروع به کشف رفتار خود نموده و پی میبرند که
رفتارشان اثر قابل ٍ بینی در دیگران دارد
مشخصات متعدد به خصوص منفی گرایی و تشریفات به طور مشخص در
نوپایان در ارتباط با خودکفایی دیده می شود
صفحه 34:
‘iia
نوپاممکن است یک دقیقه مجذوب یک 259999999999959
دلیل عدم توانایی دردستکاری یک اسباب باری شدیدا خشمگین شود
برهکین سستی گوایی که آعلب سب اقوب: مطلاسی قود اقفر یقات
نیاز برای حفظ یکنواختی و اعتبار «حس ارامش را به وجود می اورد
هنگامی که نوپایان که افراد اشنا ء مکان ها و روش ثابت انجام کارها
کماکان وجود دارد احساس امنیت می کنند
اریکسون روی تکامل نفس تمرکز می کند که به عنوان عقل یا شعور در
اين مرحله از تکامل رواني - اجتماعی مطرح است
در این مرحله آثار ابتدایی وجدان مشخص می شود که تلفیقی از
اخلاقیات جامعه وجریان فرهنگی شدن است
صفحه 35:
plies
در دوره ی نوپایی به بالاترین سطح خود می رسد.در این دوران کودک چون به
منظور کسب حس استقلال تمایل به جدا شدن از والدین خود دارد نگران وجود
همین احساس در پدر و مادر خود می باشد و لذا ممکن است که در تمام ساعات روز
به تعقیب والدین در منزل بپردازد.
به تدریج کودک می آموزد که بعد از یک دوره ی کوتاه جدایی فرد مورد علاقه اش
دوباره نزد او باز خواهد گشت.در هنگام بیماری پا اضطراب با قرار دادن وسایل مورد
علاقه ی کودک نظیر پتو ا عروسک.اضطراب او کاهش میاید
صفحه 36:
ازی
* بازی در تکامل ابعاد فیزیکی و روانی - اجتماعی نو پا تاثیر اساسی دارد
تبادل با افراد اهمیت پیدا می کند بازی انفرادی شیرخوارگی به بازی موازی
فت می کند به این معنا که کودک نوپا در کنار کودکان دیگر ( نه با آن
ها)بازئمى كلد كرجه باز حسى حركتى عمذه رین اببتولی کمتر ید
استفاده انحصارى از يك خس تاكيد مى شود نويا اسباب بازى را بررسى
کرده . با او صحبت می کند و استحکام و قدرت او را ازمایش می کند و به
شکل های مختلف از آن استفاده می کند
مهمترین اسباب بازی اموزنده نوعی است که بتواند بدون هیچ محدودیتی
تامل یک شخص بالغ را با یک کودک در بازی فراهم سازد اسباب بازی ها
هرگز نمی توانند جانشین افراد شوند بلکه اسباب بازی ها می توانند تعامل را
افزايش دهند
‘iia
صفحه 37:
‘iia
تقلید یکی ازمهمترین وجه تمایز دربازی بوده وفرصت تخيل رأ به وجود مى
آورد
مهمترین اسباب بازی آموزنده نوعی است که بتواند بدون هیچ محدودیتی
تعامل یک شخص بالغ را بایک کودک دربازی فراهم سازد. اسباب بازی ها
هرگز نمی توانند جایگزین افراد شوند بلکه اسباب بازی ها می توانند تعامل
را افزایش دهند
برنامه های مناسب تلویزیون روزانه۱-۲ساعت برای این سن فوق العاده
.خوب أست جون كه ياد فى كيرند واژه:هارا باتضویر آرتباط دهند
صفحه 38:
انتخاب اسباب بازی
* نوع اسپاب بازی که برای کودک انتخاب می شود میتواند یادگیرق
را تسهیل کرده و زمینه رشد در ابعادی که ذکر شد به وجود اورد
اسباب بازی های کوچک می تواند به کودکان کمک کند که
فرهنگ را شبیه سازی کرده و نقش های جنسی و حرفه ای را یاد
* اسباب بازی هایی که نیاز هل دادن. کشیدن .غلتتاندن و دستکاری
دارند. در مورد مشخصات فیزیکی وسیله یاد داده . سبب رشد
عضلات و هماهنگی می شود قوانین و اصول اساسی همکاری و
سازماندهی را از طریق بازی های روی تخته یاد میگیرند
‘iia
صفحه 39:
۴ خلق وخو
* مشخصات خلق و خوی دوره ی شیرخوارگی در این دوره مشخص تر می
شود اکثر شیرخواران (سخت زیست) تا اوایل دوره ی کودکی به همین
شكل باقی می ماند ولی شیر خواران آسان گير کمتر ان حالت را دارند
به علاوه مادران در ۱-۳ سالگی کودکان را در مقایسه با گذشته به سخت
زیست ارزیابی می کنند.
* کچ خلقی دردوره ی نوپایی رایچ است بعضی ازمشخصات خلقی» کودکان
رادر معرض اینگونه طغیان قرار می دهد.
‘iia
صفحه 40:
تکامل روانی_جنسی
کودکان در حدود۱۸ ماهگی به مرحله ی آنال فروید می رسند.براساس
نظریه ی فروید از آنجایی که در این دوره کودک توانایی کنترل ادرار و
مدفوع خود را پیدا می کند توجه وی بیشتر بر ناحیه ی مقعد و تناسلی او
معطوف می گردد. کودک پیش از دو سالگی شروع به شناخت جنسیت خود
می کند و در ۲.۵_۳سالگی تفاوت های ظاهری میان دو جنس دختر و پسر
را می داند.در سه سالگی کودک شروع به ایفای نقش های مربوط به جنسیت
خود می کند و معمولا در بازی ها نقش والد همجنس را بازی ميکند.
صفحه 41:
خواب و استراحت
در طی سال دوم زندگی:کودک به۱۲_۱۴ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد و ممکن است بعد از
ظهر چرت کوتاهی داشته باشد.معمولا کودک در اين سنین در برابر خواب مقاومت می کند. ممکن
است حمام گرم پیش از خواب جهت ایجاد حالت آرامش در طفل مفید واقع شود.
* _کودکان مشخصه خواب فرد بالغ را در ۳ سالگی پیدا می کنند
* مسائل خواب به خصوص رفتن به تخت و خوابیدن رایج بوده و احتمالا ارتباط به ترس از
جدایی دارد تشریقات زمان خواب . بغل کردن اشیاء ایمن مثل پتو یا حیوان عروسکی مورد
علاقه می تواند به کاهش مشکلات رایج کمک کند
‘iia
صفحه 42:
‘iia
نيان فاق el aden
امروزه مشخص شده است که عادات غذایی یک فرد بالغ ممکن است ارتباط
به اوایل دوره ی کودکی وی داشته باشد به این دلیل است که تیم بهداشت
به طور مداوم نقش انتخاب"های غذایی » ورزش» کاستن استرس و موارد
دیگر ( سیگار و الكل) را در كيفيت و طول مدت زندكى فرد بالغ تاكيد مى
wit
میزان کالری مورد نیاز روزانه 1001631/19بوده و لازم است
۵ 15۲۲۳۱۱/9 1در روز مایعات دریافت نماید مقدار پروتئین روزانه
2/10۳/19-۱می باشد
صفحه 43:
آموزش کنترل دفع
کنترل دفع یکی از مهم ترین وظایف کودک در دوره نوپایی است که حصول نتیجه ی
مطلوب,به امادگی والدین و کودک در این زمینه بستگی دارد.میلینه شدن اعصاب
نخاعی معمولا در۱۲_۱۸ماهگی انجام می شود و پس از این دوره.کودک می تواند
توانایی کنترل ارادی اسفنگترهای مثانه و روده را بدست آورد.
تنبیه کودک بدلیل عدم کنترل دفع معمولا نتایج مخرب بدنبال داشته و سبب ایجاد
حالت شرم در کودک می گردد.
علایم و نشانه های آمادگی کودک جهت پذیرش آموزش کنترل, !۵۰,۰ حرا وراه
۱_توانایی بیرون آوردن لباس
۲_توانایی نشستن و راه رفتن
۲_تشخیص و درک خیس شدن پوشک
۴_توانایی برقراری ارتباط جهت بیان نیاز به استفاده از توالت.
۵_در صورت خواب بعد از ظهر پوشک کودک خشک بماند.
صفحه 44:
‘iia
* تعلیم استفاده ازلگن
توانایی فیزیکی برای کنترل اسفنگتر مقعد ومجرای ادرار قدری پس ازراه رفتن
کودک احتمالا بین ۲۲-۳۰ماهگی می باشد
وجود ۵معیار آمادگی کودک رابرای تعلیم مشخص می سازد
۱) آمادگی مثانه
۲ آمادگی روده
۲ آمادگی شناختی
۴ آمادگی حرکتی
۵ آمادگی روانی
به طور متوسط دختران از نظر تکاملی ۲-۲/۵ماه زودتراز پسران آمادگی تعلیم
راپیدا می کنند
صفحه 45:
‘iia
اکثریت کودکان کنترل روزانه ادرار رادر۳۰-۳۶ماهگی وشبانه ررابین۳۷-۴۸
ماهگی پیدامی کنند.
والدین نیازبه اموزش های مشخص به نوپایان جهت تشویق ذارند.
آموزش روده ها پیش ازدفع ادرار صورت می گیردکه به دلیل نظم وقابلیت
پیش بینی می باشد. هرچند که مى تواند همزمان باادرار باشد
صفحه 46:
مراقبت از دندانها
تعداد دندانهای کودک در یک سالگی۶_۸دندان و در دو سالگی۱۶ عدد است.
#نکتهببیشتر کودکان در پایان ۳۰ماهگی,دارای ۲۰دندان شیری هستند.
دندان های دائمی در دوره ی نوپایی کلسیفیه می شوند و به همین جهت.مراقبت از دندان های
شیری از اهسیث زیامی برخوردار اسثدفدان.های شپرینقش عمدهای فر رشه و تکامل.
قکضورت و کلام كودك ايفا مى كنند.مراقبت از دندان ها شامل بيشكيرى از يوسيدكى»مسواك
زذن:استفاحه از فلورايدهجرمكيرئ.تغذيد.ى-صحيح و بررسئى مركب دندان هاست.
کودک بايد بعد از غذا و بيش از خوابيدن دندان ها را مسواك كند.استفاده از رذيم غذايى كم
و استفاده از میوه جات.ماست و پثیر از اهمیت زیادی برخوردار است.نخستین مراجعه به
ره بايدء ماه پس از رویش نخستین دندان صورت گیرد.در حدود ۳۸۵/۲ سالگی که تمام
دندان هاى شيرى بيدا كرده نيز مراجعه به دندانپزشک ضرورى است.
#نكته:استفاده از شير و موادى مثل شربت و آب قند به خصوص در طول خواب منجر به سندرم
شيشه شير شده كه در آن دندان هاى كودك دجار يوسيدكى وسيعى خواهد شد.
صفحه 47:
رقابت در کودکان
رقابت در کودکان اشاره دارد به حسادت و خشم و تنفر کودک نسبت به هر تازه واردی در خانواده
به خصوص ورود یک فرزند جدید.
با ورود فرزند جدید به خانواده استرس از تغییرات ایجاد شده وارد می شود مانند توجه و محبت
والدين يا ترس از دست :ذاقاق اثاق. و تهامی این تقییرات زمائی اتفاق می افش که کزداک لوب تصور
می کند که دنیا را در کنترل داشته . هر چه سن کودک کمتر باشد به دلیل کاهش توجه والدین
رقابت سخت تری وجود دارد.
حسادت در کودک بزرگثر می تواند با احساس طرد شدن که منجر به ترس از طرد شدن,اضطراب
جدایی و عدم امنیت است گردد.
تغییراتی مثل انتقال نوپا به اتاق يا تختی دیگر بایستی قبل از تولد نوزاد جدید صورت گیرد.به
علاوه نوپایان نیاز دارند که ايده و تصویر واقعی از نوزاد داشته باشند.فعالیت هایی مثل تعویض
پوشک.شیردادن,حمام کردن و پوشاندن و تعویض لباس نوزاد ممکن است از ساعات قبلی که به
کودک بزرگتر اختصاص داده می شد بکاهد.
صفحه 48:
اگر کودک نوپا تا بحال هیچ تماس و ارتباطی با یک نوزاد نداشته بهتر است یک نوزاد به
اون نشان دهیم و ضمنا با خرید یک عروسک برای وی از او بخواهیم که همزمان با
والدین که مشغول انجام امور مربوط به نوزاد می شوند او هم به رفع نیاز های عروسک
خود بپردازد و با این شیوه هم به کودک کمک می کنیم که خود را برای انجام کمک به
والدین آماده کند و هم به روابط صحیح خواهر و برادری کمک کرده ایم.
شرکت در کلاس های مراقبت بارداری به والدین کمک می کند که با رفتار هاى نويا
بهتر برخورد نماید.
بايد به والدين اجازه داد كه در مورد احساس سردركمى و عصبانيت خود صحبت كتند و
بايستى راه ها و تكنيك هايى را به آنها بيشهاد داد كه با حسادت فرزند بزركتر مقابله
ييشنهاداتى مثل كذراندن وقت با هر يك از فرزندان.اجازه دادن به كودك بزركتربراى
بيان احساس يا مخالفت و يذيرش ت كودك در عين حالى كه به او راه هاى
مناسب مقابله با اين احساس منفى آموخته مى شود.
صفحه 49:
‘iia
رقابت خواهر برادری
اصطلاح رقابت خواهر برادر به حسادت طبیعی و انزجار کودک نسبت به
یک کودک جدید در خانواده اطلاق می شود بحث ذیل در ارتباط با تولد
نوزاد: ات ولی میتواند:ذن موزد هر فردی: که یه خانواده الحاق من شود
صدق کند
آماده کردن کودکان برای تولدخواهربا برادر بایدکاملا اختصاصی باشد ولی
سن کودک می تواند راهتمای خوبی برای مداخلات مشخص باشد
مسائل ایمنی نیز باید درنظر گرفته شود
وجود نوزاد درچند هفته اول می تواند برای والدین چالش انگیز باشد.دادن
اطمینان که اين بحران به مرور رفع شده وکودک نوپاتغییرات رادرسبک
زندگی خواهد پذیرفت ونوزاددرطول شب خواهدخوابید بخشی از مداخلات
پرستاری محسوب می شود
صفحه 50:
‘iia
* كج خلة
به محض اينكه نويايا
شروع به كسب استقلال ونشان دادن خودمختارى
مى كنند.مواردى نظيرناتوانى جسمى براى انجام كارءوجود قوانين خاص
یادرخواست های تحمیلی والدین در فعالیت های آنها تداخل ایجاد می کند.
خسنگی ممکن است تحمل کودک را نسبت به یاس کاهش دهد
بهترین روش درآرام کردن کج خلقی کودکان بی توجهی به آن (بدون
ارتناط کلامی ریاتبان-جقمی,باکو نکن استق by شوط آنکذ ایزق رفتاو: سیب
آسیب نشود.
توصیه میشود والدین به محض احساس وقوع کج خلقی بلاقاضله مداخله
کنند چون ممکن است سبب خشم خودشان شود
صفحه 51:
مثفی گرایی
یکی از ابعاد خیلی مشکل درتربیت نوپایان درارتباط بایاسخ ثابت(خیر)
ازجانب آنها نسبت به درخواست هامی باشد. منفی گرایی نشانه لجاجت.
یابی احترامی نیست ولی کنترل آ ضرورت دارد
یکی ازروش های سازش بااین منفی گرایی جلوگیری ازایجادفرصت هایی
است که پاسخ خیر داشته باشد
‘iia
صفحه 52:
° منابع:
۴) پرستاری کودکان(کودک سالم۱)
(#د کترمریم
رسولى #زيلامير لاشارى #زهراعبدالرضا قره
باغ)
* ")يرستارى كودكان(كودك سالم)#ونقك
صفحه 53: