کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

ارزش گذاری مالکیت معنوی طرح های فناوری

صفحه 1:
‎ie‏ به نام خدا ارزش گذاری مالکیت معنوی طرح های فناوری مجید اکبری 6950600966 استاد راهنما : آقای مهندس علی برادران هاشمی ‎

صفحه 2:
مقدمه 4 0 براساس آمار موجود؛ حدود 60(>درصد از دارايي‌هاي شرکت‌هاي بزرگ جهاني و بنگاه‌هاي اقتصادي راء دارايي‌هاي نامشهود و ارزش‌هاي معنوي تشکیل مي‌دهد. 0 _به منظور موفقیت در تجارت یا کسب و کار» شرکت باید دارايي‌هاي نامشهود و ارزش ناپيداي این‌گونه دارايي‌ها را شناسايي کند. در اين مقاله» سعي شده است از منظر مالي» همان‌گونه که در سرمايه‌گذاري خطرپذیر دنیا مرسوم است» به این ضرب‌المثل قديمي ايراني که مي‌گوید: «فکر خوب» سيري چند؟» جواب علمي داده شود.

صفحه 3:
تانرخ حق‌الامتیاز (ع() ‎(Rovaty‏ 2 حاشیه سود محصول قبل از رشد و توسعه حاشیه سود محصول رشد یافت 0انرخ تنزیل : يكي از مهم‌ترین عامل‌ها در محاسبه ارزش فعلي جریانات نقدي آتي است . در محاسبه اين نرخ معمولاً از مدل قيمت‌گذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي استفاده مي‌شود که برابر است با: 26 نرخ تنزیلبدون‌ر؛ 2600 نرخ مورد توقع. بازار (Rick Prewise) ‏صرف ریسك‎ <))0(-80( نکته: هرچه نرخ تتزیل افزایش یابده ريسك افزايش مويابد. لذاء ريسك بالاتر بيانكر ارزش پاین‌تر است,

صفحه 4:
دارایی نامشهود چیست؟ »© ل دارايي‌هاي نامشهود؛ دارايي‌هايي با عمر طولاني و غیرقابل لمس هستند که توسط يك شرکت تجاري توسعه و گسترش مي‌یابند و جزو دارايي‌هاي شرکت تلقي مي‌شوند. 3 بعضي موارد اساسي در دارايي‌هاي نامشهود که قابل رديابي و شناسايي هستند» عبارتند از: مارك تجاري : علانم تجاري كالاهاي مصرفي» علائم تجاري شرکت نام‌هاي شرکت حق نشر : مجله و نشريه؛ ‎AUS‏ فیلم. آثار هنري؛ موسيقي و... مجوزهاي حقوقي : حق‌الامتیازها؛ حق و امتیاز توزیع کالا و خدمات مالکیت معنوي : حق کشف و اختراع ۰ حقوق کپي » علائم تجاري ؛ دانش عملياتي و تجاري شرکت‌ها و..

صفحه 5:
مالکیت معنوی 4 تامالکیت معنوي» يكي از موارد خاص دارايي‌هاي نامشهود است. مالکیت معنوي» به وسیله قدرت خلاقیت و ابتکار انسان‌ها شکل مي‌گیرد. به اين ترئیب» ارزش‌هاي نهفته‌اي را که بسياري براحتي از کنار آنها مي‌گذرند؛ مي‌توان شناسايي و بهرهبرداري کرد. 0 مالکیت معنوي در دو دسته» طبقه‌بندي مي‌شود : 1( وع مصنوعي خلاق : مانند علائم تجاري» تولید نرم‌افزار و... نوع خلاق نوآورانه : مانند حقوق اختراع و کشف» طراحي‌هاي صنعتي و... ۵ مالکیت معنوي در بسياري از موارد؛ موجب اف ایش یا تقویت ارزش دارايي‌هاي مشهود و نامشهود شرکت مي‌شود» اما به نظر مي‌رسد این‌گونه دارليي‌ها؛ تفاوت‌هايي در محاسبه ارزش و قیمت. با دارايي‌هاي مشهود داشته باشند

صفحه 6:
عوامل موثر بر ارزش مالکیت معنوی 4 ¥ طول عمر مفید طرح دسترسي به ابزار و امکانات توسعه و گسترش طرح درك و شناخت رفتار عمومي و احساس نیاز مشتریان و مصرف‌کنندگان میزان حمایت‌ها و مجوزهاي حقوقي از اختراعات و اکتشافات و طرح‌هاي ابتكاري و خلاق چرخه حیات طرح‌ها و بروزهها به اين معني است كه در جه مرحله‌اي از مراحل رشد قرار دارند توانايي سودآوري و سوددهي یا کاهش در هزینه‌ها نوع و اندازه بازار هدف مزاياي رقابتي طرح ‎AVG‏ قيمتي که مشتریان حاضر به داد و ستد و یا خرید و فروش آن هستند هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي ريسك‌هاي متعددي که متوجه طرح یا اثر است (ريسك فناوري؛ ريسك بازاره ريسك مشتریان؛ ريسك قيمت و...)

صفحه 7:
حوزه‌های اصلی استفاده‌کننده از ارزش‌گذاری دارایی های نامشهود (مالکیت معنوی) 4 1 تشخیص و شناسايي دارايي‌هايي که بیش از دیگر دارايي‌ها» اهمیت و ارزش ایجاد مي‌کنند. 0. شاخص‌هاي ارزش‌گذاري مورد استفاده در ادغام و تحصیل شرکت‌ها 9. مذاکرات و قراردادهاي مربوط به انتقال فناوري تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي مربوط به حفظ يا نگهداري مالکیت معنوي؛ تجاري‌سازي 0 ارزش‌گذاري تجاري پروژه‌هاي تحقیق و توسعه اولیه 0 ارزش‌گذاري فعاليت‌هاي تحقیق و توسعه و پروژه‌هاي با اهمیت‌تر ۵ حمایت از مالکیت معنوي در شرایط مختلف اعطاي وثیقه و...

صفحه 8:
روش‌های ارزش‌گذاری مالکیت معنوی 4 لاروش‌هاي ساده نه‌چندان معتبر روش قاعده انگشتي ۲ ‎((Dhe Rule oF‏ طبق این روش مالکیت معنوي حداکثر 00درصد و حداقل 0 درصد فرض مي‌شود. ©. روش مقايسه اقتصادي حق‌الامتیازهاي مشابه با یکدیگر در اين روشء حق‌الامتيازهاي مشابه از نظر فناوري زمان» مکان (بازار)» مشتریان و... که موضوعاتي مشابه هستنده با هم مقایسه مي‌شوند و نرخي یکسان از مالکیت معنوي براي آنها تعيين ميشود. ‎Oxcture Cupid) 3568 Ale ps 5)‏ در اين روشء از تنزیل جريان‌هاي نقدي آینده استفاده مي‌شود ولي نرخ تنزیل براساس نرخ مورد توقع بازار نیست بلکه در دامنه‌اي میان 6000-6000 درصد و یا میانگین 6200 درصد است. (Red Option Deru ‏روش اختیار معامله(‎

صفحه 9:
روش اختیار معامله 4 ا براساس اين روش حق‌الامتیاز داراي ارزش ذاتي است که بر مبناي تنزیل جریانات نقدي پيش‌بيني شده» هزينههاي فرصت سرمايمكذاري را پوشش مي‌دهد. 0 ورودي‌هاي این مدل عبارتند از: ۶ ارزش كنوني جریانات نقدي أتي حقالامتياز با فرض طول مدت حيات مفيد دارايي < ارزش كنوني هزينههاي ثابتي كه بايد به منظور تجاري‌سازي محصول یا نگهداري و حفظ ارزش حقالامتيازء سرمايه‌گذاري شود. < مدت زمان حیات مفید طرح یا حق‌الامتیاز که طول خواهد کشید تا تقریبا بي‌ارزش شوا ۶ انحراف معیار نرخ رشد چریانات نقدي ۶ نرخ بازده اوراق قرضه دولتي که بدون ريسك است متناسب با طول حیات حق‌الامتیا الأمزيت اوليه این روش آن است که محاسبه جریانات نقدي آتي که نامطمئن هستند» مورد توجه قرار ميكيرد و به عنوان روشي مناسب در مدیریت سرمايه‌گذاري استفاده مي‌شود.

صفحه 10:
سه روش متداول ارزش‌گذاری 4 ),رویکرد هزینه براساس این روش هزينه‌هاي صرف شده در لرتباط با حق‌للامتیاز محاسبه مي‌شود» اما چون هزینه ارزش نیست» این روش منتفي است . ©. رویکرد بازار در اين روش قیمت یا ارزش يك حق‌الامتیاز براساس قيمتي است که دو طرف در بازار دادوستد مي‌کنند. 9. رویکرد درآمد

صفحه 11:
رویکرد درامد € 0 ارزش فعالیت اقتصادي و دارايي معمولا به شكل زیر محاسبه مي‌گردد: داريي سرمايه‌گذلري شده< مالکیت معنوي+ دارايي‌هاي نامشهود+ دارايي‌هاي ثابت+ سرمایه در گردش تاسرمایه در گردش مشتمل بر: موجوّدي نقدي ؛ موجودي كالاء خسابهاي دريافتني الآداراييهاي ثابت مشتمل بر: ماشينآلات و تجهيزات ءاموال غيرمنقول (مستغلات) » كاركاهها » كارخانهها » وسايل اداري و مبلمان و... » كامييوترها و... الارويكرد درامد براساس مزاياي آتي اقتصادي است: نرخ تنزيل/ درامد- ارزش تاین مزاياي اقتصادي در دو شکل بروز مي‌کنند. ),کاهش هزینه‌ها پا صرفه‌جويي در هزینه‌ها ©.افزايش در فروش یا سود

صفحه 12:
روش‌های متفاوت ارزش‌گذاری برمبنای رویکرد درامدی .روش تنزیل جریانات نقدي (006) به عنوان روشي مورد قبول در مالي شركتها ((د-:*) دومج( استفاده مي‌شود. 9 روش سرمايه‌گذاري خطرپذیر روشي است که در میان سرمایه‌گذاران خطرپذیر استفاده زيادي دارد . 9 روش سودهاي ‎(Pure Corvin) oil‏ ساده انگارترین روشي است که به ندرت استفاده مي‌شود. <©. روش ابتدايي شیکاگو روش خاصي است که متوسط سه سناريوي ممکن با وزن‌هاي احتمالي متفاوت را درنظر مي‌گیرد . 4

صفحه 13:
روش تنزیل جریانات نقدی :4 نا مراحل ارزش‌گذاري براساس روش جریانات نقدي تنزیل یافته مرحله 0: جریانات نقدي دوره‌هاي مختلف را محاسبه مي‌کنيم : هزينه سرمايه (بهره وامها)- (افزايش يا كاهش در سرمايه در كردش)- استهلاك+ سود بعد از كسر ماليات مرحله ©: ارزش كنوني تجمعي جريانات نقدي آتي را محاسبه ميكنيم مرحله ©: ارزش باياني شركت را محاسبه ميكنيم : ‎PIE‏ ۰« (لستهلاك+ سود عملياتيكا سا4 - ارزشياياني ضريب 00/0 بايد متناسب با متوسط صنعت مربوطه باشد. مرحله ©: ارزش كنوني جريانات نقدي را با ارزش باياني كه به زمان حاضر تنزيل داده شده است جمع ميكنيم و ارزش شركت در زمان حاضر را به دست ميآوريم : ۳0۶ (ارزش‌ش رکه (00: ارزشفعلي

صفحه 14:
روش سرمایه‌گذاری خطرپذیر 4 9 همانند روش قبل است با اين تفاوت که نرخ تنزیل در دامنه 96600-90660 و متوسط ‎%SO‏ منظور مي‌شود . ua 40 : ‏درآمد خالص 6 ساله‎ ple: OD ‏سبت‎ .© 500 260*00 : ‏ارزش پاياني‎ 40 : ‏سرمايه‌گذاري اولیه‎ .9 9660 : ‏نرخ بازده‎ 29. <200*)0.,(۸6 : ‏ارزش پاياني سرمايه‌گذاري اولیه‎ 9099 < 600/26, : ‏سهم نهايي مالکیت‎

صفحه 15:
روش سودهای آتی 4 این روش براساس فرض نرخ رشد سالانه محاسبه مي‌شود . 2] see +b] tee | | tee] a 1 ۴ 2 3 ۲ 03 1 1 ws ۴ 3 We [ow ۷ 5 3 1 wr ‏أيه‎ ۳ = 0 ۳ wow en x TNA 1 93 ۷ ‏م‎ we [rar 7 A ۸ ‏که‎ we [aw ۳ 1 ive we [van ray ۳ ovr ‏عم م‎ TANT 3 0.08 [aa Wb dlePle glk) seit’ ‏مومه وم‎ | coe کل ارزش: وه

صفحه 16:
3 3 2 روش شیکاگو 4 2 در این روش جریان درامد (قروش) و حاشیه 2 ‎Profi Darga)‏ )براساس 0 سناريوي متفاوت احتمال بدترین حالت ‎Ms oe sey (DC)‏ ((96)) و حالت نرمال (,01)) اندازه‌گيري مي‌شوند و سپس ارزش مورد انتظار محاسبه مي‌شود: ارزش مورد (۵00) 00۵0۵( )۳0 << (60<)۳6()0)<انتظار 0 ارزش‌فعلي:

صفحه 17:
منابع | ماه( کی لطس )وی مامتها ما سل( )اسان ‎paper a7:‏ سم مب( مل۳) ,قح تا مه با موه 6 ‎vuaiversiy oP Dwar‏ ,900009 بوصجول ,3۵0 و و ات ‎“he‏ ‎Darknuist Dutheus Rickardsra, Stera School of Bustcess Gtera Grbool oF‏ ‎®ustess, Dew York Ooversiy Dew York Ooiversiy, cod CEPR an OBER,‏ ‎Piet drt: Dovewber IP, GODS, Phir draft: derma 9, 9‏ OOS ‏مديريت مالي در تنوري و عملء اسدالله افشاريء انتشارات دانشگاه تهران»‎ P ©. مديريت مالي» سازمان حسابرسي؛ ‎OPO‏

©™ به نام خدا ارزش گذاری مالکیت معنوی طرح های فناوری مجید اکبری 83406856 استاد راهنما : آقای مهندس علی برادران هاشمی مقدمه ‏ براساس آمار موجود ،حدود 80درصد از دارايي‌هاي شركت‌هاي بزرگ جهاني و بنگاه‌هاي اقتصادي را ،دارايي‌هاي نامشهود و ارزش‌هاي معنوي تشكيل مي‌دهد. ‏ به منظور موفقيت در تجارت يا كسب و كار ،شركت بايد دارايي‌هاي نامشهود و ارزش ناپيداي اين‌گونه دارايي‌ها را شناسايي كند .در اين مقاله ،سعي شده است از منظر مالي، همان‌گونه كه در سرمايه‌گذاري خطرپذير دنيا مرسوم است ،به اين ضرب‌المثل قديمي ايراني كه مي‌گويد« :فكر خوب ،سيري چند؟» جواب علمي داده شود. ©™ تعاریف ‏نرخ حق‌االمتياز (: )Royalty Rate حاشيه سود محصول قبل از رشد و توسعه -حاشيه سود محصول رشد يافته ‏نرخ تنزيل : يكي از مهم‌ترين عامل‌ها در محاسبه ارزش فعلي جريانات نقدي آتي است .در محاسبه اين نرخ معموًال از مدل قيمت‌گذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي استفاده مي‌شود كه برابر است با: =RFنرخ تنزيل بدون ريسك =RMنرخ مورد توقع بازار ( =)RM-RFصرف ريسك ()Risk Premium نكته :هرچه نرخ تنزيل افزايش يابد ،ريسك افزايش مي‌يابد .لذا ،ريسك باالتر بيانگر ارزش پايين‌تر است. ©™ دارایی نامشهود چيست؟ ‏ دارايي‌هاي نامشهود ،دارايي‌هايي با عمر طوالني و غيرقابل لمس هستند كه توسط يك شركت تجاري توسعه و گسترش مي‌يابند و جزو دارايي‌هاي شركت تلقي مي‌شوند. ‏ بعضي موارد اساسي در دارايي‌هاي نامشهود كه قابل رديابي و شناسايي هستند ،عبارتند از: ‏ مارك تجاري :عالئم تجاري كاالهاي مصرفي ،عالئم تجاري شركت ،نام‌هاي شركت ‏ حق نشر :مجله و نشريه ،كتاب ،فيلم ،آثار هنري ،موسيقي و... ‏ مجوزهاي حقوقي :حق‌االمتيازها ،حق و امتياز توزيع كاال و خدمات ‏ مالكيت معنوي :حق كشف و اختراع ،حقوق كپي ،عالئم تجاري ،دانش عملياتي و تجاري شركت‌ها و... ©™ مالکیت معنوی ‏مالكيت معنوي ،يكي از موارد خاص دارايي‌هاي نامشهود است .مالكيت معنوي ،به وسيله قدرت خالقيت و ابتكار انسان‌ها شكل مي‌گيرد .به اين ترتيب ،ارزش‌هاي نهفته‌اي را كه بسياري براحتي از كنار آنها مي‌گذرند ،مي‌توان شناسايي و بهره‌برداري كرد. مالكيت معنوي در دو دسته ،طبقه‌بندي مي‌شود : .1نوع مصنوعي خالق :مانند عالئم تجاري ،توليد نرم‌افزار و... .2نوع خالق نوآورانه :مانند حقوق اختراع و كشف ،طراحي‌هاي صنعتي و... مالكيت معنوي در بسياري از موارد ،موجب افزايش يا تقويت ارزش دارايي‌هاي مشهود و نامشهود شركت مي‌شود ،اما به نظر مي‌رسد اين‌گونه دارايي‌ها ،تفاوت‌هايي در محاسبه ارزش و قيمت ،با دارايي‌هاي مشهود داشته باشند . ©™ عوامل مؤثر بر ارزش مالكيت معنوی طول عمر مفيد طرح دسترسي به ابزار و امكانات توسعه و گسترش طرح درك و شناخت رفتار عمومي و احساس نياز مشتريان و مصرف‌كنندگان ميزان حمايت‌ها و مجوزهاي حقوقي از اختراعات و اكتشافات و طرح‌هاي ابتكاري و خالق چرخه حيات طرح‌ها و پروژه‌ها به اين معني است كه در چه مرحله‌اي از مراحل رشد قرار دارند توانايي سودآوري و سوددهي يا كاهش در هزينه‌ها نوع و اندازه بازار هدف مزاياي رقابتي طرح يا اثر قيمتي كه مشتريان حاضر به داد و ستد و يا خريد و فروش آن هستند هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي ريسك‌هاي متعددي كه متوجه طرح يا اثر است (ريسك فناوري ،ريسك بازار ،ريسك مشتريان، ريسك قیمت و)... ©™ حوزه‌های اصلی استفاده‌كننده از ارزش‌گذاری دارایی های نامشهود (مالكيت معنوی) .1تشخيص و شناسايي دارايي‌هايي كه بيش از ديگر دارايي‌ها ،اهميت و ارزش ايجاد مي‌كنند. .2شاخص‌هاي ارزش‌گذاري مورد استفاده در ادغام و تحصيل شركت‌ها .3مذاكرات و قراردادهاي مربوط به انتقال فناوري .4تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي مربوط به حفظ يا نگهداري مالكيت معنوي ،تجاري‌سازي .5ارزش‌گذاري تجاري پروژه‌هاي تحقيق و توسعه اوليه .6ارزش‌گذاري فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه و پروژه‌هاي با اهميت‌تر .7حمايت از مالكيت معنوي در شرايط مختلف ،اعطاي وثيقه و... ©™ روش‌های ارزش‌گذاری مالكيت معنوی ‏روش‌هاي ساده نه‌چندان معتبر .1روش قاعده انگشتي ))The Rule of Thumb طبق اين روش مالكيت معنوي حداكثر 25درصد و حداقل 5درصد فرض مي‌شود. .2روش مقايسه اقتصادي حق‌االمتيازهاي مشابه با يكديگر در اين روش ،حق‌االمتيازهاي مشابه از نظر فناوري زمان ،مكان (بازار) ،مشتريان و ...كه موضوعاتي مشابه هستند ،با هم مقايسه مي‌شوند و نرخي يكسان از مالكيت معنوي براي آنها تعيين مي‌شود. .3روش سرمايه خطر‌پذير((Venture Capital در اين روش ،از تنزيل جريان‌هاي نقدي آينده استفاده مي‌شود ولي نرخ تنزيل براساس نرخ مورد توقع بازار نيست بلكه در دامنه‌اي ميان 60-40درصد و يا ميانگين 50درصد است. .4روش اختيار معامله( )Real Option Method ©™ روش اختيار معامله براساس اين روش ،حق‌االمتياز داراي ارزش ذاتي است كه بر مبناي تنزيل جريانات نقدي پيش‌بيني شده ،هزينه‌هاي فرصت سرمايه‌گذاري را پوشش مي‌دهد. ورودي‌هاي اين مدل عبارتند از: ارزش كنوني جريانات نقدي آتي حق‌االمتياز با فرض طول مدت حيات مفيد دارايي ارزش كنوني هزينه‌هاي ثابتي كه بايد به منظور تجاري‌سازي محصول يا نگهداري و حفظ ارزش حق‌االمتياز ،سرمايه‌گذاري شود. مدت زمان حيات مفيد طرح يا حق‌االمتياز كه طول خواهد كشيد تا تقريبًا بي‌ارزش شود. انحراف معيار نرخ رشد جريانات نقدي ‏ نرخ بازده اوراق قرضه دولتي كه بدون ريسك است متناسب با طول حيات حق‌االمتياز ‏مزيت اوليه اين روش آن است كه محاسبه جريانات نقدي آتي كه نامطمئن هستند ،مورد توجه قرار مي‌گيرد و به عنوان روشي مناسب در مديريت سرمايه‌گذاري استفاده مي‌شود. ©™ سه روش متداول ارزش‌گذاری .1رويكرد هزينه براساس اين روش هزينه‌هاي صرف شده در ارتباط با حق‌االمتياز محاسبه مي‌شود ،اما چون هزينه ارزش نيست ،اين روش منتفي است . .2رويكرد بازار در اين روش ،قيمت يا ارزش يك حق‌االمتياز براساس قيمتي است كه دو طرف در بازار دادوستد مي‌كنند. .3رويكرد درآمد ©™ رويكرد درآمد ارزش فعاليت اقتصادي و دارايي معموًال به شكل زير محاسبه مي‌گردد: داريي سرمايه‌گذاري شده= مالكيت معنوي +دارايي‌هاي نامشهود +دارايي‌هاي ثابت+ سرمايه در گردش ‏سرمايه در گردش مشتمل بر: موجودي نقدي ٬موجودي كاال ٬حساب‌هاي دريافتني ‏دارايي‌هاي ثابت مشتمل بر: ماشين‌آالت و تجهيزات ٬اموال غيرمنقول (مستغالت) ٬كارگاه‌ها ٬كارخانه‌ها ٬وسايل اداري و مبلمان و ٬ ...كامپيوترها و... ‏رويكرد درامد براساس مزاياي آتي اقتصادي است :نرخ تنزيل /درامد= ارزش ‏اين مزاياي اقتصادي در دو شكل بروز مي‌كنند: .1كاهش هزينه‌ها يا صرفه‌جويي در هزينه‌ها .2افزايش در فروش يا سود ©™ روش‌های متفاوت ارزش‌گذاری برمبنای رويكرد درامدی .1روش تنزيل جريانات نقدي ()DCF به عنوان روشي مورد قبول در مالي شركت‌ها ((Corporate Financeاستفاده مي‌شود. .2روش سرمايه‌گذاري خطرپذير روشي است كه در ميان سرمايه‌گذاران خطرپذير استفاده زيادي دارد . .3روش سودهاي آتي ()Future Earnings ساده انگارترين روشي است كه به ندرت استفاده مي‌شود. .4روش ابتدايي شيكاگو روش خاصي است كه متوسط سه سناريوي ممكن با وزن‌هاي احتمالي متفاوت را درنظر مي‌گيرد . ©™ روش تنزيل جريانات نقدی مراحل ارزش‌گذاري براساس روش جريانات نقدي تنزيل يافته مرحله :1جريانات نقدي دوره‌هاي مختلف را محاسبه مي‌كنيم : هزينه سرمايه (بهره وام‌ها)( -افزايش يا كاهش در سرمايه در گردش) -استهالك +سود بعد از كسر ماليات مرحله :2ارزش كنوني تجمعي جريانات نقدي آتي را محاسبه مي‌كنيم . مرحله :3ارزش پاياني شركت را محاسبه مي‌كنيم : ‏P/E × (استهالك +سود عملياتي× سال) = ارزش پاياني ضريب P/Eبايد متناسب با متوسط صنعت مربوطه باشد. مرحله :4ارزش كنوني جريانات نقدي را با ارزش پاياني كه به زمان حاضر تنزيل داده شده است جمع مي‌كنيم و ارزش شركت در زمان حاضر را به دست مي‌آوریم : ‏FV= PV+ TV (ارزش شركت) :PV ٬ارزش فعلي ©™ روش سرمايه‌گذاری خطرپذير همانند روش قبل است با اين تفاوت كه نرخ تنزيل در دامنه %40-%60و متوسط منظور مي‌شود . %50 ‏مثال .1درآمد خالص 5ساله 10 : .2نسبت p/e: 20 ارزش پاياني 200 =20×10 : .3سرمايه‌گذاري اوليه 10 : نرخ بازده %50 : ارزش پاياني سرمايه‌گذاري اوليه 75.9 =10×)1.5(^5 : .4سهم نهايي مالكيت %38 = 200/75٫9 : ©™ روش سودهای آتی اين روش براساس فرض نرخ رشد ساالنه محاسبه مي‌شود . ارزش فعلي عامل ارزش فعلي سود 0.05 1.96 0.09 -0.21 2% 4.5 50% 2 -0.3 %-10 0.27 4% 0.23 5.38 1.22 8% 0.36 10.54 3.83 12% 0.36 20.66 7.46 15% 0.1 0.16 0.3 0.42 0.28 1.4 حاشيه سود پس از ماليات درآمد درصد رشد درآمد سال 2.74 3.84 7.53 0.61 2.28 14.76 6.22 28.93 8.21 6% 10% 3 50% 6.75 50% 15.19 50% 1.13 22.78 50% 50% 31.389 40% 49.75 20% 15% 41.46 15% 54.73 1 3 4 5 6 7 30% 8 10% 10 9 2.05 ارزش فعلي سودهاي آتي 123.14 ارزش پاياني p/eبرابر با 15 123.14 ارزش حاضر ارزش پاياني 4.26 28٫93 كل ارزش فعلي شركت6.3 روش شيكاگو در اين روش ،جريان درامد (فروش) و حاشيه سود () Profit Marginبراساس 3سناريوي متفاوت احتمال بدترين حالت ( ،)WCبهترين حالت ( )BCو حالت نرمال ( )MLاندازه‌گيري مي‌شوند و سپس ارزش مورد انتظار محاسبه مي‌شود: ارزش مورد )=BC×PV(BC)×ML×PV(ML)×WC×PV(WCانتظار PVارزش فعلي : ©™ منابع /http://www.brentsjam.com/ClientSupport/valspt/TechValuation.1 ClispttechipValue.htm Valuing companies by cash flow discounting, Pablo fernandes, research paper no:.2 .451, January 2002, university of Navarro The cash flow, return and risk characteristics of private equity, Alexander.3 Ljungqvist Matthew Richardson, Stern School of Business Stern School of Business, New York University New York University, and CEPR and NBER, First draft: November 14, 2002, This draft: January 9, 2003 .1382 ، انتشارات دانشگاه تهران، اسدهللا افشاري، مديريت مالي در تئوري و عمل.4 .1376 ، سازمان حسابرسي، مديريت مالي.5 ™©

51,000 تومان