کسب و کاراقتصاد و مالیپزشکی و سلامتسایرتحقیق و پژوهش

ارزيابی سود و زيان در پژوهش های پزشكی

صفحه 1:

صفحه 2:
ارزيابي سود و زيان ‎es tO ee BT‏

صفحه 3:
در هر اقدام ۲"متناسب با درک و عقل

صفحه 4:
4 اهميت مضاعف

صفحه 5:
ارزيابي سود و زيان در بهداشت و درمان ‎Rise‏ ” يزوهش

صفحه 6:
کل 5 ۳ ea تبيين ارزشی سود و زیان

صفحه 7:
‎de‏ ص ات ‏دریاره ارزیابی سود و زیان

صفحه 8:
esse ae ” ابعاد هر منظر

صفحه 9:
SPL

صفحه 10:
WIEST ewe aT! TS 1p استرس عوارض ناخواستدة

صفحه 11:
بیم محق خانوا نظام جام نظام ‎٠‏ ‎mt 7-29‏ ۳ ده يروه تت ابعاد ‎a‏ 5 ‎۳ ۳0 ۰... 1 oo i es 0 0 ‏و ۳ ش00 | | | || ‏سياسي

صفحه 12:
۱ < ریاست دانشگاه : سیاستگذاری معاون پژوهشی : مدیریت 2 اپیدمیولوژی . محقق برجسته : علمی " پژوهشی 0 2

صفحه 13:
eee hers ۱ ‏زیانتوجه دارد.‎

صفحه 14:
0 ‏ا‎ era mel ool ‏اصل دوم) هیچ توجيهي براي به مخاطره انداختن بي مورد یک‎ انسان ويا محدود كردن اختيارات وي وجود ندارد. اصل سيزدهم) تحقيق بر روي «انسان» فقط در صورتي توجيه يذير است كه مزاياي بيشتري از خطرات بالقوه تحقيق باشد. داوري اين امر بر عهده كميته اخلاق در تحقيقات يزشكي مي باشد كه با كمى اب 50 اصل چهاردهم) در تحقیقات غیر درماني, سطح آسيبي که فرد ‎Pana rey‏ ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا 0 20 شود.

صفحه 15:
موقعيت ممتاز سوره يرُوهش اصل هشتقم) شركت كننده بايد بداند كه مي تواند هر لحظه كه بخواهد از بررسي کنار بکشد و باید درباره خطرات و زیان هاي ‎Reed ECTS] F‏ 7 1 اصل بنحم) در تمام تحقيقات يزشكي , اعم از درمانى و غير درماني. محقق موظف است فرد مورد تحقيق را از طول مدت ل ا ا ا اك به نحو مناسبي آكاه سازد. محقق همجنين مي بايست ياسخ قانع ‎IS AE Baty‏ اه اقراد سورد تعقدى يدهد ايل مزارد ا ا 0 00

صفحه 16:
چند سوال: - بیان خطرات به سوژه پژوهش تا چه سطحي ضروري است؟ ‎alge giro Li -‏ ل ا 7 7 ا ‏ا ا ا لل ال ا 0 ‏باشد؟ ‎00 ees ‏ا‎ ‎

صفحه 17:
اصل پانزدهم) قرار دادن فرد مورد بررسي در معرض خطر یا زیان به خاطر سرعت, سهولت کار, راحتي محقق, هزینه [0 vay) Cop r ems eta Sen erator باشد.

صفحه 18:
* لزوم کاهش زیان محتمل به سوژه هاي پژوهش به حداقل میزان ‎es‏ اصل ششم) قبل از اين که هر تحقیق پزشكي شروع شود, فعالیت هاي مقدماتي جهت به حداقل رساندن زیان محتمل توسط افراد مورد تحقیق و " ‎Mele i eT Bearer. Cries‏ 1 ‎eylus olur blu 5) ub ju Olidrs Qoled 2S 513 osu aay‏ 000 اصل هجدهم) در تحقيقاتي كه فرد مورد بررسي از ماهيت دارويي كه براي وي تجویز شده بي اطلاع است, محقق باید تدابیر لازم ل ل به فرد مورد بررسي در صورت لزوم و در شرایط اضطراري را تدارک ." ‎Peers‏ اصل توزدهم) هر نوع آسيب ناشي ار شركت را ار مصوب جبران خسارت شود.

صفحه 19:
ede Se nS hes ie ‏لل‎ ae See eer meee Sr ‏ا‎ Ceri ee rw oe eel ere ed) ‏قرار بدهد و افراد حاضر در این نمونه از طبقات اقتصادي - اجتماعي پائین و یا کم شوادتر جامعه‎ ۴ ‏هستند, کمیته ذیربط باید اطمینان حاصل کند که این افراد از تبعات کار خود کاملاً آگاه مي باشند.‎ ‏اصل جهارم) در تحقيقاتي كه محقق مقام بالاتري نسبت به فرد مورد تخقيق داشته باشد,‎ PAE ‏ااال‎ wereae epee Eee res Aer ree ae A 7 ‏شخص ثالت و معتمدي باید رضایت را دریافت کند.‎ ‏ار‎ P| 0 ‏ا ما مام‎ ‏را لا رای ال را با رل رش یا‎ aap aeeoes 3

صفحه 20:
5 | ۱ Core Le Lee ae ee (Aya y ys) Fey )) (OT PST Eee) ‏(کارمند, مدیر)‎ ‏هدیه قابل توجه براي سوزه‎ < ‏به عزیزان‎ ei ‏و‎ ‎۱ ‏في‎ le esl rity ipa

صفحه 21:
ee cee ee ed RVR SST SPE S Serre pe eS) bee 7 بیشت از سافرت با خطوط هوایی نباشد.

صفحه 22:
خط قابل قبول در يثزوهش هاى درمانى © بيش از خط درمان رايج قبلى نباشد.

صفحه 23:

ارزيابي سود و زيان در پژوهش هاي پزشكي در هر اقدام ‏متناسب با درك و عقل با هر زمينه فكري و اعتقادي  اهميت مضاعف ارزيابي سود و زيان در بهداشت و درمان ‏درمان ‏پژوهش تبيين ارزشي سود و زيان هدف مدل پيشنهادي جامع درباره ارزيابي سود و زيان مناظر ارزيابي ‏ ابعاد هر منظر ابعاد ارزيابي سود و ضرر از منظر محقق معنو مت ب ه ي: ،خد توليد علم ت جان ه ،نجا جامع ن.... ، ح بيمارا ق الن ا هزينه ا س، ال م زب حي ال ،ق يت ا دا آبروت ،قدا ست ارتقاي ي افر ست شغلي، ا د... شهرت، اجتما احترام مشكالت عي اجتماعي ... ، حقوقي ، سوء شهرت ... جسم ي اقتصا درآمد مستقيم، دي درآمد حاصل از نتايج ،حمايت روان شركتهاي هزينههاي قابل ي دارويي... ، پيش بيني، هزينههاي غير قابل پيش پژوهشهاي با اعتماد به بيني ... گروه هاي نفس ،لذت خاص ،فرسودگيحل مشكل عاطفي.........، ابعاد ارزيابي سود و ضرر از منظر سوژه پژوهش معنو جس مي د رم ان آ درسي م ب آس ان د د ي را ث رما ب رت د ن ع را وي جديدثر ق ع و ار ض علم ، ي: توليد مك به ك نجات مك به ك ماران بي آس ي ب به خو د . ...، اجتما عي شهرت،محبوبي ت. بدنامي، انزوا....، اقتصا دريافت به دي واسطه همكاري روان در طرح ،رفع ي ناتواني ....، هزينه هاي تحميلي استرس همكاري در احساس طرح ،هزينه آزمايشات مكرر ،مفيد بودن، عوارض...، حس حق استرس عوارض شناسي ناخواسته، نسبت به پزشك با استاد....، مناظر ابعاد جسمي رواني معنوي اجتماعي اقتصادي سياسي .... بيم ار محق خانوا نظام پژوه ده ق شي جام نظام عه سالم ت .. . فلسفه ترکيب کميته اخالق در پژوهش: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ دوازده اصل از اصول 26گانه به موضوع ارزيابي سود و زيان توجه دارد. • تحميل خطر مضاعف به سوژه پژوهش با هيچ توجيهي پذيرفتني نيست. اصTل دوم) هيچ ت وجيهي ب راي ب ه مخ اطره ان داختن بي م ورد ي ک انسان و يا محدود کردن اختيارات وي وجود ندارد. اصل سيزدهم) تحقي ق ب ر روي «انس ان» فق ط در ص ورتي توجي ه پذير اس ت ک ه مزاي اي بيش تري از خط رات ب القوه تحقي ق باش د. داوري اين امر بر عهده کميته اخالق در تحقيقات پزشکي مي باشد که با کمک نظرات متخصصين مربوط ه ب ه نتيج ه در اين ب ابت مي رسد. اصل چهاردهم) در تحقيق ات غ ير درم اني ،س طح آس يبي ک ه ف رد مورد مطالعه در معرض آن ق رار مي گ يرد نباي د بيش تر از آن چ ه باشد که به طور ع ادي در زن دگي روزم ره خ ود ب ا آن مواج ه مي شود. • موقعيت ممتاز سوژه پژوهش اصل هشتم) شرکت کنن ده باي د بدان د ک ه مي توان د ه ر لحظ ه ک ه بخواهد از بررسي کنار بکشد و باي د درب اره خط رات و زي ان ه اي بالقوه ناشي از ترک (زودرس) بررسي آگاه و پشتيباني شود. اصTTل پنجم) در تم ام تحقيق ات پزش کي ،اعم از درم انی و غ ير درماني ،محقق موظف است ف رد م ورد تحقي ق را از ط ول م دت پژوهش ،روش به کار گرفته شده ،فوايد و زيان ه اي ب القوه ط رح به نحو مناسبي آگاه سازد .محقق همچ نين مي بايس ت پاس خ ق انع کننده اي به تمامي سواالت افراد مورد تحقيق بدهد .اين موارد بايد در رضايت نامه فرد مورد تحقيق منعکس شود. چند سوال: - بيان خطرات به سوژه پTTژوهش تTTا چTTه سTTطحي ضروري است؟ - آيا محقق موظف به بيان حاميان طرح و بودجTTه اختصاص داده شده به آن به سوژه پTTژوهش مي باشد؟ - آيا دارونما اخالقي است؟ •مهمترين منافع کاذب !!! اصل پانزدهم) قرار دادن فرد مورد بررسي در معرض خط ر ي ا زيان به خاطر سرعت ،سهولت کار ،راحتي محقق ،هزينه پائين تر و يا صرفا عملي بودن آن به هيچ وجه توجيه پذير نمي باشد. • لزوم کاهش زيان محتمل به سوژه هاي پژوهش به حداقل ميزان ممکن اصل ششم) قبل از اين که هر تحقيق پزشکي شروع شود ،فعاليت هاي مقدماتي جهت به حداقل رساندن زيان محتمل توسط افراد مورد تحقيق و تضمين سالمت آنها بايد انجام شود .هر شرکت کننده بايد تحت پوشش بيمه شخصي قرار بگيرد .تمامي محققان نيز بايد از لحاظ جبران خسارت تحت پوشش بيمه قرار بگيرند. اصل هجدهم) در تحقيقاتي که فرد م ورد بررس ي از م اهيت دارويي ک ه براي وي تجويز شده بي اطالع است ،محقق بايد تدابير الزم جهت کمک رساني به فرد مورد بررسي در صورت لزوم و در شرايط اضطراري را تدارک ببيند. اصل نTوزدهم) ه ر ن وع آس يب ناش ي از ش رکت در تحقي ق باي د طب ق قوانين مصوب جبران خسارت شود. • توجه ويژه به طبقات و گروه هاي خاص اجتماعي اصل شTانزدهم) هنگ امي ک ه پژوهش ي نمون ه م ورد بررس ي خ ود را در مع رض خطرات بالقوه قرار بدهد و افراد حاضر در اين نمونه از طبقات اقتصادي – اجتماعي پائين و يا کم سوادتر جامعه هستند ،کميته ذيرب ط باي د اطمين ان حاص ل کن د ک ه اين افراد از تبعات کار خود کامًال آگاه مي باشند. اصل چهارم) در تحقيقاتي که محق ق مق ام ب االتري نس بت ب ه ف رد م ورد تحقي ق داشته باشد ،داليل چنين انتسابات يا انتخاباتي بايد توسط کميته اخالق مسئول تحقيق تأييد شود ،در اين موارد شخص ثالث و معتمدي بايد رضايت را دريافت کند. اصل بيست و يکم) در مواردي ک ه هيچ روش ي نس بت ب ه ديگ ري از لح اظ ف ني مزيت ندارد ،اين کميته اخالق در تحقيقات پزشکي اس ت ک ه روش م ورد اس تفاده و نحوه انتخاب ش رکت کنن دگان را ب ه خص وص در م واردي ش امل زن دانيان ،اطف ال، معلولين ذهني و بيماران روانپريش مقرر خواهد کرد. •زنگ خطر !!! روابط غير پژوهشي محقق و سوژه (استاد،شاگرد) (پزشك ،بيمار) (كارمند ،مدير) هديه قابل توجه براي سوژه ‏خطر متوجه به عزيزان ‏سوژه از گروههاي خاص سوژه ازطبقات پايين اجتماعي خطر قابل قبول در پژوهش هاي غير درماني بيشتر از استاندارد خطر آسيب در زندگي روزمره نباشد. بيشتر از مسافرت با خطوط هوايي نباشد. خطر قابل قبول در پژوهش هاي درماني ‏ بيش از خطر درمان رايج قبلي نباشد.

51,000 تومان