صفحه 1:
Te ew re re ee
۳
0 15 ProductSuite
By : Ali Forouzesh ITILV3,PMP,OPM3
صفحه 2:
Ali is a Certified OPM3® Assessor and Consultant as well
as professional in IT service management (Certified
ITIL® v3), project management (PMP®) and IT Portfolio
management (Certified IBM Portfolio Manager). He is a
leader in organizational development and maturity
improvement projects with experiences in planning and
implementing organizational project management
systems and integrated solutions. Ali has worked in a
variety of industries including IT, Banking, Telecom and
Automotive since 2002 and he has been responsible for
over 18 major IT oriented projects as project and
Program manager
۳ , ITILv3,PMP, OPM3 Professional
Official Website : www.opm360.ir
Personal websi
www.AliForouzesh.com
il: Info@aliforouzesh.com
kedin.com/in/aliforouzesh
صفحه 3:
فهرست مطالب
* پیشینه دفتر مدیربت پروژه
* مدل بلوغ سازمانی مد »035 (OPM3)
* مدل بلوغ دفتر مدبربت پروژه
© سنجش دفتر مدیریت پروژه : گروه بندی و شاخص های عملکرد کلیدی
* ببزار OPM3 Productsuite
* ارزیابی دفتر مدیریت پروژه بر اساس OPM3B Productsuite
* نتیجه گیری
صفحه 4:
تعریف ۳۱0 بر اساس استانداره 2012 8۱5801
* دفتر مدیریت پرویه. ساختار مدیریتی است که فرآیندهای نظارتی پروژه های
مرتبط را استاندارد می نملید و مسئولیت تدوين متدولوٌی . تعیین ابزارهای و
تکنولوژیها و تسهیل در به اشتراک گزاری منابع را بر عهده دارد .
* مرکزی برای هدلیت پروئه می باشد اما محدودبه پرویه نیست و می تولند شامل
طرح ها و سبد پروژه ها نیز باشد
* مسئولیت دفتر مدیریت پرویه عی تولند از ارلئه خدمات پشتیبلنی مدیریت پرویه تا
مدیریت مستقیم بر یکایک پروژه ها نام برد .
صفحه 5:
انواع سازمانهای ۳۸۸0 در ۳۸۸8012012
* بر اساس درجه کنترل و تاثیر گذاری بر روی پروژهای درون سازمانها :
* پشتیبانی کننده ۱ ۱
* كنترل كنئدة ع نمز
۰ ی ۵ رز
هدایت کننده AA off 4
9 ~ ¢ ۲
OA مهم
* دفتر مديريت يروقه يكى از بهترين كزينه ها براى يكيارجه سازى داده و اطلاعات از
همكارى استراتزيك يروقه ها و ارزيلبى جكونكى تحقق اهداف استراتزيك در سطوح بالا
می Se ajay Gye po. abl رلبط طبيعى بين يروقه ها . طرح ها و بورتفوليو
شركتها با سيستم هاى سنجش مثل كارتهاى متوازن مى باشد
صفحه 6:
رشد موثر ۳۲0۵ در طی سالهای اخیر
* دفتر مدیریت پروژه به طور مستقیم در بهبود عملکرد موارد ذیل تاثیر گذار بوده است :
کاهش شکست پروژه : 1۳۰
نشان دادن ۲۲ بهبود در بهره وری
تحویل پروژه بر اساس زمان تعیین شده : 1:1٩
تحویل پروژه بر اساس هزینه تعیین شده :۲۵
افزايش رضایتمندی مشتری : ۲۲
بهبود در همراستا قرار دادن پروژه ها با اهداف : 1۳٩
هزینه ذخیره شده در هر پروژه (براساس درصد کل هزینه پروژه): 11۵
صفحه 7:
تعریف : تعالی » بلوغ و مدل
ee ۳ 7 ۳ تر. هدا
ب کیفیت یا شولیط عللی 7 داراى كيفيت فوق اه وج یسب shes
سب وکا نحوی که کیفیت بهبود یلبد. سودآوری افزلیش یافته. ضاد فته
کسب و کاربه نحوی بيفبيت بهبود يلد الیش
کم شود و خروجی ها سریعتر ارائه شوند
=a 00-2 تعزن قود
ی يود دوه انوج ال
2 4
; فرآيند را القا مى نمايد
ی ل نیز اقداماتی پیشبرنده یا مجموعه قدم هایی در یک فر آیند را الفا می
مدل نیز دف 4
صفحه 8:
مدل بلوغ
یک "مدل بلوغ" در واقع مجموعه ای ساخت يافته از عناصر است که خصوصیات فرآیندهای موثر را
توصیف می کند و شامل موارد زیر می باشد:
ابزار: وسیله ای برای ارزیابی و سنجیدن توانمندی های فعلی مدیریت فرآیندها در یک سازمان
متدولویی: نظامی از روش ها و اصول با هدف تعلیم و آموزش نیروی انسانی درگیر در مدیریت
فرآیند و پروژه سازمان
چهارچوب (چارچوب): ساختاری به منظور نهادینه سازی بهبود فرآیندی در سازمان و افزایش
توانمندیهای مدیریت فرآیند و پروژه
صفحه 9:
مدیریت پروژه سازمانی چیست ؟
مديريت يروقه Organizational) (ito ;ls
(Project Management در واقع
مدیریت سیستماتیک پروژه ها . طرح و پورتفولیو
در راستای اهداف کسب و کار استراتوژی سازمان
می باشد .هدف از مدیریت پروژه سازمانی
اطمینان حاصل نمودن از این می باشد که
سازمان ۰ پرویه های خود را با توجه به منابع
موجود به نحو احسن انجام دهد .همچنین مدیریت
پرویُه سازمانی . تمام پرویه ها و فعالیتهای مرتبط
با ّن. اجرای پورتفولو بر اساس مدیریت پروژه و
صفحه 10:
معرفی مدل بلوغ سازمانی مدیریت پروژه (0۳۱۸3)
مدل بلوغ مدیریت پروژه سازمانی (0۱3) را می توان تا حدی از سریعترین (از نظر رشد
و انتشار) و جامعترین مدل های بلوغ موجود در حوزه مدیریت پروه سازمانی دانست. این
مدل در ابتدا در اکتبر سال ۲۰۰۳ میلادی توسط موسسه مدیریت پرویه (۳۸۷1 ) توسعه
یافت و نشر گردید. نسخه سوم لَن در سال ۲۰۱۳ میلادی انتشار می یابد. بیش از ۲۷۰۰
متخصص ورزیده مدیریت پروژه از سراسر جهان در توسعه این استاندارد مشارکت يافته اند
صفحه 11:
بلوغ ۳۲۸۵ و بلوغ OPM
دفتار مدیریت پروئُه با داشتن بلوغ مدیریت پرویّه سازمانی بالاتر دارای مشروعیت
بیشتر می باشند .
* عملکرد بالا دفتر مدیربت پروه باعث بالا بردن سطح بلوغ مدیریت پرویه در سازمانها
می شود.
* فقط مدیریت سطوح بالا بطور کاسل از نقش دفتر مدیریت پرویه در افزایش بلوغ
OPM آگاه هستند که می تولند باعث پشتبلنی مادی و معنی از دفتر مدیریت پروژه
برای توسعه بلوغ 0۳۸ گردد.
صفحه 12:
مدل 21 بلوغ دفتر مدیریت پروژه
سطوح پیوستگی و نقشهای وابسته
همراستابى استراتزيك.
بلوغ كسب کار
تست |
| aie ۱۳۳۵
تست
99
برای پروژه ها
صفحه 13:
مدل 21 بلوغ دفتر مدیریت پروژه
سطوح بلوغ دفتر مدیریت پروژه جاری
سطح جار 1 ابتکا ای > PMO es
بو | خصوصیات PMO در اين سطح بلوغ = ecm 3
+ جمع آوری تیروی لازم براى استقرار فرآيند
جاتى شير رسمى بد یاس از
٠ أمورش مديريت پروژه در دسترس نمی باشد. :
فراهم سازی آموزش مدیریت پروژه
0٠ استقرار برنامه ها براى افزايش استفاده
تكراريذير |. رار تيروهاى تمام وقت در ۳۸0 برای
انى به تيم ها
+ نظارت و انطباق اجر
صفحه 14:
مدل جدید بلوغ دفتر مدیریت پروژه همراه با سه محور
ساختار
نون dst
نمونه دوم
عملکرد فاز
صفحه 15:
مدل جدید بلوغ دفتر مدیریت پروژه بر اساس با سه محور
محورساختار
سازمان 8۸00
۰ واحد کسپ و کار
PMO
+ دپارتمان ۴۸0
استراتژیک
* دفتر طرحاپروژه
حور Alla فتر طرح /پروژ
۰ استانداردسازی
* بهبوه
صفحه 16:
0 مدل بلوغ دفتر مدیریت پروژه : محورعملکره
بهبود
5
استاندارد سازی
صفحه 17:
چهار فاکتور اصلی در انتخاب عملکرد بلوغ دفتر مدیریت پروژه
استراتژی:دفتر مدیریت پروژه می بایست همراستا با استراتژی باشد .
۰ افراد: استعداد و شایستگی افراد
۰ فرآیند: (پروتکل) 5۴۴
* ابزارها : تکنیکها و قالبها
* توسعه بلوغ دفتر مدیریت پروژُه می بایست همواره همراستانبا استراتژی باشد بخصوص
زملنی که فرصتهای جدید و یا تغییرات رخ می دهد.ایجاد تعادل مناسب بین افراد .
فرآیند و ابزارها وقتی که عملیاتهای دفتر مدیربت پروژه انتخاب می شود.
صفحه 18:
چگونگی سنجش خروجی بلوغ ۴۱۳۸۵
* با افزلیش بلوغ در ساختار . عملکره یا فاز . خروجی بلوغ ۳880 می بایست با
خروجی بلوغ ۴۱۷0 قبل از بهبود ؛ ارزیابی و مقایسه شود.
* چگونه می توان خروجی بلوغ دفتر مدیریت پروژه را سنجید:
ارزش ...ارزش...هميشه ارزش
۱ |! |
صفحه 19:
سنجش ارزشهای ۳10:5 گروهبندی
بهبود عملکرد پروژه
i>
حم لم
افزايش شايستكى همكارى| م افزايش رضايتمندى ذى نفعان
yy
7
'
۱
افزایش سرمایه LY رشد پرسنل
صفحه 20:
ارزیابی بلوغ دفتر مدیریت پروژه
پر اساس
OPM3
صفحه 21:
استاندارد مدیریت پروژه سازمانی PMI: OPM3
به عنوان یک استاندارد با مقبولیت جهانی. 00۳/3 یک دیاگرام گردش فرآیندی یا یک ابزار
سنجش عملکرد نیست و الزامی برای سازمان ها در خصوص پیروی از یک فرآیند خاص ایجاد نمی
کند. تنها الزام 00۳03 آن است که فرآیندهلیی به منظور استفاده و مد نظر قرار دادن راهکارهای
مدیریت پروئه صنعت فعالیت سازمان بوجود آیند. 0۳13 به سازمان ها آنچه را که باید انجام
دهند را می گوید ولی چگونگی انجام آن را تعیین نمی کند.
Opiate
ana
ati Nt
صفحه 22:
OPM3 ساختار
راهکارهای برتر (866 ۳۳3 865۴): متدهای بهینه شده و سازماندهای شده در صنایع و
دیسیپلین برای تحقق اهداف
توانمندی ge Ff Sule: (Capability) بایست در سازمان اجرا شود برای اجرای
فرآیندهای مدیریت پروزه سازمانی و تحویل خروجی های آن
خروجی ها (Outcome) : نتايج قابل لمس و غير قابل لمس استافده شده در ظرفيتها
شاخص gle عملکردی (1) :معیارهای که بوسیله آن سازمان می تواند كمى و كيفى بودن
خروجی ها و درجه تحقق آنها را تعیین نماید.
Diagram with Outcome and KPI
0
60۵
صفحه 23:
Juo ,9( (BEST PRACTICES 55 cla sal,
OPM3
(موسسه مدیریتپرویه) یسکولهکار بسرتر را بسه عنولن "روشیسهینه که در حلل |
باشد" تسعریفمیکسند. در خصوصمدیریتپسروید سازمانیلینهدف یا مقصد شامل
تولناییتحویلموفقینآمیز خروجیهایبرویه و تدایم و پسیشبینیبذیریدر زمینه
بياهه سازیراهبردهایسازمانیمیباشد هملنگونه که بیشتر بسیاشد 88 ها
بسا کهایساختملنیسهبود فرآیندیسازمانیمیاشند 838 ها با هدفلفولیشتولنمندی
مدیریته رود در سایمانها با فرآیندها کپایچه و ستحد میشوند.
صفحه 24:
عناصر مهم برای /0۳۱ : توانمند سازهای سازمانی
(OEs)
(Es)=Organizational Enaberels تونعندسازهی سازمانی
صفحه 25:
گروه بندی توانمند سازهای سازمانی
توانمند سازهای
سازمانی(:05)
oy
صفحه 26:
53 انواع ارزیابی در مدل
Self Assessment Method , 15,109
صفحه 27:
ابزار و متدولوژی ۳۳8۵۵۱۷6۲5۱۲۲ 0۴۱۸3
* در واقع روش کامل و دقیق که بصورت کامل و جامع توسط ۳4/1 حملیت می گردداین روش در
واقع ارلئه دهنده متدولوی پایدار . دقیق و هدفمند می باشد که اطلاعات خواص مورد نیاز برای
فهما يلوغ جازی رابه سازمانها ازائه هى تمايد.اين اطلاعات مى.تواتد بوسيله برتامه هائ بهيود ساخته
شا ابراض اضات باوغ مط نظر سورك افده فرار كيرد
*؟ هدف از ع16لا5غ ©2000 000/13 ايجاد متد و روشى براى ارزيلبى و بهبود اجراى استراتزى
سازمان بوسيله افزايش بلوغ مديريت يروقه سازمانى مى باشد.اين ارزیابی سازمان بر اساس
راهکارهای برتر صنایع مختلف صورت می گیرد.در واقع ۳۳۵0615۱016 00۳3بلوغ
مدیریت را بوسیله فهم وضعیت بلوغ جاری و برنامه ریزی برای بهبود انجام می دهد
ject Management Institute
ProductSuite
L ASSESSMENT - IMPROVEMENT - DATABASE
صفحه 28:
خصوصیات ابزار و متدولوژی 0۳۱/3
PRODUCTSUIT
- مجوز استفاده از 566 ۳۲۵۵۷۵۴ 0۳3 تنها در دسترس ارزیابان و
مشاوران رسمی ۱۷۱1 go باشد که مدارک و آموزش های حرفه ای این حوزه را
مستقیماً از |۷۱ دریافت نموده اند.
- ارزیلبی کاملاً بر پلیه شواهد (ونه علایم) می باشد چرا که فر آیند ارزیابی, انجام
مصاحبه های متعددبا ذی نفعان و بررسی مستندات و شواهد واقعی را در بر می گیرد.
به عبارت دیگر هر ادعلیی از طرف مصاحبه شوندگان توسط ارزیاب مورد بررسی عینی
قرار می گیرد.
صفحه 29:
خصوصیات ابزار و متدولوژی 60۳۱/3
PRODUCTSUIT
- اتوماسیون ارزیلبی به صورت نرم افزاری. امکان ارزیلبی دقیق در چندین حوزه و با
محدوده گسترده تری را امکان پذیر می سازد.
- تدهین برنلمه بهبود سازمان توسط ابزار هبه صورت خودکار ردیلبی شده و در ارزیابی
های مجدد سازمان. میزان پیشرفت و توفیق حاصل شده از محل سرمایه گذاری در
پروژه های بهبود با حداکثر دقت قابل تعیین می باشد.
- امکان تولید انواع گزارشات پوبا برگرفته از اطلاعات جمع آوری شده توسط ارزیاب
در قالبهای کاملاً استاندارد در 5۷1166 ۳۲۵۵۵ 0۳۱3 موجود می باشد.
صفحه 30:
اک ۳۳۵0۷۲ 0۳۱3
صفحه 31:
تعریف پروژه ارزیابی
صفحه 32:
تحهیننوز ۳۳۵۵۷6۲511۲ 0۳۴۱۸3
لین برنامه برروی کامپیوتر .لپ تاب . تبلت و موبلیل هوشمند ارزیاب نصب می گردد و
ارزیاب می تواند بر اساس دامنه و مراحلی را که مشخص نموده . راهکارهای برتر . ظرفیتها .
یود من وید یی مهوت بر
صفحه 33:
گزاراشات ارزبایی
صفحه 34:
گزاراشات ارزیابی
صفحه 35:
راهکارهای برتر تحقق نیافته
۳-1
Best Practices Not Achieved
صفحه 36:
اولویت بندی پیاده سازی راهکارهای برتر
عم ep مال ميمه ممه ل
هسریم مه هد ama مر Uh 270 canta septal ent sl
یی rot See Sone rcs andar ae oes
yu Proj Ente Atty Res موه مریم
صفحه 37:
ليست راهکارهای برتر بهبود
Improvement Best Practice List
سه
7
Stanaardize Develop Proje ana Develep Projet Management Pan Process standards are astablihed :
امه Standardize
alate مج مج
se Project Collet Regu. Projet Collect RecuiremertsProcers standards are established.
| 2025 standard Vontortnd Cee 2, Ent and Font oa Yah Poppe eyes مد اليه سر
} 1080 stancardize Projet Gate Scope _ Piet Defi Scope Process standards are established
1 اما تاضات داو تما تیوه مق هه فا قخه ۱9۵ Standerdize Project OefEME AA 3050
Oelate سوه
eer
1050 Standardize Srejact Sauence Seti Srject Sasuence thier race standards ave ممم طايه Project Standardoe alate
} 3070 Standard Project Estimate Aco. Projet Estimate Atty Orations Process standards are established Project Standarioe elete
1075 Ctandarde Project reste WOE P Project Caste WES Process standard ae ezabished, Pesject Standardize Oalete
4, 1080 stansardizeDroject Develop Sche.Stoect Dovel رديه یامه مه هدمع ابش Standarine Delate
Page of 2 (18 tems)
صفحه 38:
گزارش نهایی ارزبابی
Preface
Organization's relative maturity continuum score
+ Assessment findings by domain
— Best Practices achieved
— Capabilities achieved
— Outcomes achieved
—ProductSuite Scores
— OPM3 Continuum Scores
* Disclaimer
+ Findings
Conclusions
صفحه 39:
Thanks for your attention!
۲
ao ( 1
Ali.Forouzesh , ITILv3,PMP, 3 Professiona@®>
|
۱
Official Website : www.opm360.ir
Personal website:
ww.AliForouzesh.com
Email:Info@aliforouzesh.com
LinkedIn : http://www.linkedin.com/in/aliforouzesh