پزشکی و سلامتسایرتحقیق و پژوهش

ارزیابی در آموزش پزشکی

صفحه 1:
ارزیابی در آموزش پزشکی دکتر کوروش احمدی گروه طب اورژانس- دانشگاه علوم پزشکی البرز

صفحه 2:
آیا ارزیابی دانش به تنهایی کافی است؟ ds oly: workplace — bused ussesswett (OPCOC) ‏ارزیابی مبتنی بر محل کار‎

صفحه 3:
| :تعریف رزیابی کارها و عملکرد روزانه فرد در محیط کار :سه نكته در اين نوع ارزیابی لساس‌قضاوت‌چیسگ - /سریانجام و پیامد بیمار/فرایند مراقبت از ‎way‏ ‏حجم کار انجام شده توسط پزشک

صفحه 4:
:چگونگی‌جمع. آوریلطلاعانت پرونده های بالینی/اطلاعات اداری و بایگانی/کارنامه فراگیران/مشاهده :لجتناب‌از مواردیوکه رولییو پایاییرا تهديد مىك نند - مخلوط بودن بیماران/پبچیده بودن بیماران و تعداد بیماران پیج

صفحه 5:
ارزیابی پیامد های یادگیری :دو ویژگی آموزش پزشکی تاکید بر ارزیابی به عنولن‌لبزارویرلوتضمین‌ک یفیت. در برنامه هایلموزشی حرکنبه سویآموزش مبتنویر پیامد:که در آن‌پیامد - وب ادگیر و عریفشده و برنامه هوآموزشییر مینای ,آن‌استوار می‌گردد

صفحه 6:
:بنابراین اگر استادان قرار است دانشجویان خود را بهتر ارزیابی نمایند لازم است که درک عمیق تری از روند ارزیابی داشته باشند و پیامد های یادگیری را که باید مورد ارزیابی قرار گیرند مورد توجه قرار دهند و بهترین ابزار برای ارزیابی . هر ييامد را بشناسند

صفحه 7:
هرم ميلر ارتباط بیسن سطوح هرم میلر.پیامدهای یادگیری و ابزارهای ارزیابی ابزارارزیابی ۱ سطوح هرم میلر مشاهده ",پورت فولیو,کارنامه؟ | 5 انجام ‎Gh‏ دهد | .ارزیابی توسط همکاران ارزیابی های بالینی و عملی ۱ مانتد آزمون عینی ساختاردار بالینی

صفحه 8:
ابزار. هایی که برای ارزیابی انتخاب می شوند باید دارای :چهار خصوصیت زیر باشند روليئرة كمد يايايىراطهناج- عملیب ودن(شامل‌هرینه هایمالی) - تاثیر بر یادگیرودلنشجویان-

صفحه 9:
ویژه گی های روان سنجی بویژه در آزمون های سرنوشت سازو تاثیر گذار باید مورد بررسی قرار. گیرند( روایی و پایایی آزمون)

صفحه 10:
روایی آزمون اطلاعات و شواهدی که به منظور حمایت یا رد درستی مفهوم استنباط شده از آزمون یا تفسیر بدست آمده بر مبنای نتایج .آزمون ارائه مى كردد امروزه تاكيد براين است كه روايى مربوط به تفسير نمرات حاصل از آزمون است و نه خود آزمون(تفسير نمرات آزمون می تواند به صورت معنى دار و درست صورت كرفته باشد يا خير) ,روایی جزء لاینفک هر آزمون است

صفحه 11:
به کمک 0 منبع مشخص از. شواهد روایی می توان روایی ربا :مورد بررسی قرار داد wl gins پاسخ ها - ساختار درونی- ارتباط با سایر متغیر. ها - پیامد ظ -

صفحه 12:
:محتوا ود اكد كلى آزمون ی طرا كرنيت سوالات مشخصات آزمون 1

صفحه 13:
:پاسخ ها مثال: اگر آزمون از سه بخش سوالات چند گزینه ای-سوالت درست/نادرست و سوالات تشریحی کوتاه تشکیل شده و از يك نمره مرکب جهت نمره دهی استفاده شده است توجیه نحوه تعيين اين نمره ترکیبی تا چه اندازه منطقی بوده است؟

صفحه 14:
:ساختار درونی :شامل ویژه گی های آماربی ازمون است مثال نمراتی که به سوالات با محتوای مشابه داده می شود باید همیستگی بسیار بالایی با یکدیگر در قیلس با سوالاتی که .سایر متغیر ها را اندازه می گیرند داشته باشد

صفحه 15:
:ارتباط با سایر متغیرها در اینجا با روش های آماری و بررسی همبستگی ارتباط نمرات بدست آمده از یک ازمون با یک ابزار ارزیابی قدیمی تر و جا افتاده تر که ویژه گی های آن کاملا شناخته شده است بررسی می شود(آیا با آزمون مشابه همان نمرات بدست مى ايد يا خير)

صفحه 16:
:پیامدها و عواقب در اين بخش اثرات آزمون/نمرات/تصمیمگیری مبتنی بر آن/ پیامد ناشی از تصمیم گیری ها/اثرات بر روی بیماران و جامعه و..... مورد بررسی قرار می كيرد

صفحه 17:
عوامل تهدید کننده روایی آزمون :الف- ارائه ناکافی سازه تعداد کم سوا-لثه - ‏آزمون‌سازگاری‌نداشته باشد‎ Abs Leal pe - ‏يايايىنمرلتيايينباشد‎

صفحه 18:
:ب- متغير هاى غير مرتبط با سازه سوا لهارلوخطاىتكنيكىاز نظر طرلحى :سوالهارلیسو گیری سوال علاوه بر سنجیدن هدف اصلی از آزمون مطلب يا مطالب دیگری را نیز مورد سنجش قرار دهند مدل‌چند بعدی‌عملکرد متمایز سوال (بعد هدف يا اولیه/بعد ثانویه/بعد ثانویه کمکی

صفحه 19:
سوااخب یار لسان‌یا بسیار سخت‌هستند یبا قدرتافترلق- آ زمون‌شوندم قویو ضعیفوا ندلشته باشند سوالهوجبف ریب آزمون‌شوندم شود- روش‌تعیین‌نمرم قبولی‌قابل‌دفاع نیست.

صفحه 20:
پایایی آزمون منظور آن است ‎UI AS‏ نتایج آزمون دوباره قابل تکرار است يا خير آزمون‌می‌تولند پایایی‌داشته باشد ولىروليئنداشته باشد) آزمون‌می‌تولند هم پایایی‌دلشته باشد و هم رولبی آزمون‌میتولند نه پایایی‌داشته باشد و نه رولیی ولی آزمونی که پایایی ندارد روایی هم ندارد

صفحه 21:
معمولا پایایی را بصورت ضریب از () (اصلا پایایی ندارد) تا » (پایایی کامل دارد) تعریف می کنند. غالبا حد مورد قبول در آزمونها 0/0 می باشد.ولی هرچه اهمیت آزمون بالاتر باشد اين ضريب نيز بايد بالاتر باشد

صفحه 22:
عوامل موثر بر پایایی آزمون :خطاهای‌محیطی- مثلا آزمون شونده خسته باشد يا نسبت به آزمون آحساس مناسبی نداشته باشد :خطاهایف رلیندی- خطاهایی که ممکن است در هنگام نمره دادن به سوالات /جمع نمودن نمرات سوالات و... اتفاق بیفتند

صفحه 23:
:خطاهاودسته بندی- آزمون گیرندگان ممکن است بر روی نمره ای که می خواهند به يك آزمون شونده بدهند توافق نداشته باشند مثال: در یک آزمون شفاهی یک آزمون گیرنده رفتار آزمون شونده را اضطراب و هیجان زیاد و آزمون گیرنده دیگر همان رفتار را بی حرمتی به استاد تفسیر ‎MS‏

صفحه 24:
:خطاهاىئة عميم دادن- ممكن است آزمون كيرنده تمايل داشته باشد كه نتيجه يك سوال خاص را بطور غير منطقى به كل موارد تعميم دهد مثال: جون اين دانشجو ضرب كردن را بلد نيست يس حتما جمع و تفريق را هم بلد نيست

صفحه 25:
:خطاهای‌سوگیری- الف:وزن دادن- ممکن است یک ارزیاب به یک خصوصیت اهمیت و وزن بیشتری بدهد ب:ييش قضاوت کردن ارزیاب- مثلا آزمون گیرنده از تيب و قیافه آزمون شونده خوشش نیاید

صفحه 26:
ج:اثر هاله ای-یعنی برداشت کلی ارزیاب از آزمون شونده در مراحل گذشته بر نمره دهی وی در اين مرحله خاص تاپیر گذارد دال:آسان گیری و سخت گیری-برخی ممتحنین کلا آسان كير .و برخی سخت گیرند

صفحه 27:
انواع روش های ارزیابی دانشجو ارزیابی900 درجه يا ابزار ارزیابی مختصر توسط همکاران (6۱۳)۶0) منطو ‎Deuv wersswedt‏ يا ارزیابی رفتار فرد توسط گروه

صفحه 28:
‎oral exacvicatioa-D‏ او لولنجونه سن) ‎(CGR)‏ ‏آزمون شفاهی با بخاطر آوردن به کمک پرونده

صفحه 29:
Blobdl ratiacy oP fue or recorded perk.-O درجه بندی کلی بر مبنای مشاهده مستقیم عملکرد فرد یا عملکرد ضبط شده وی 20-۴

صفحه 30:
كارنامه فنونةت شخيصودرمانو/اعما لجرلحويا -© بيمارانويزيتشدم رصصح ‎Putiect‏ ‏پرسیدن از بیماران

صفحه 31:
Portholo~P ‏بازتاب مستند مجموعه عملکرد‎ ۱ review-O ‏مرور پرونده‎

صفحه 32:
‎und wodules-O‏ یمق بازسازی ها و بسته های آموزشی ‎Gtondandized ora exccvicratiza-ID ‏آزمون شفاهی استاندارد شده‎

صفحه 33:
Gtardacdized poteot exccvicratica((SP )-dd ‏آزمون با بیماران استاندارد شده‎ ۱0۱ )یه ماه ماس 0) ارزیابی بالینی کوتاه

صفحه 34:
Oren vbservetiod oP provecturct shits-19 (DOG) ‏مشاهده مستقیم مهارت های عملی(فنون تشخیصی_-درمانی)‎ آزمونهاىكتبى :006

صفحه 35:
آ زمون‌هایک تبی!) یک آزمون مناسب یک نیمروز طول می کشد و 29 تا 0 سوال دارد :مورد ارزيابى دانش پزشکی

صفحه 36:
اگر آزمون برای گرفتن تصمیم در مورد قبولی یا ردی بکار می رود باید ابتدا بصورت پیلوت اجرا شودو از نظر آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد اگر به ازای هر عنوان پرسش های بیشتری در آزمون گنجانده شود پایایی آن افزایش می یابد

صفحه 37:
اكر تعداد سوالات بیشتر باشد پایایی آن افزایش می یابد اگر قرار است عملکرد دستیاران از سالی به سال ديكر مقایسه شود باید حداقل ۱00 060 درصد سوالات هر سال تکرار گردد

صفحه 38:
| ۱ تودر-ریچاردسون ۲۰

صفحه 39:
[ ‏م1‎ ‎۳ I سس سپس ۳۱۱ اد وس م أ أ

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:
فرمول واريانس عبارث لست از" 6.١ 145/10 fof ‏ان أزمون را محاسبه مى‎ 084 20 ph wu Jo

صفحه 43:
مزیت‌نسبتب004(): احتمال آنکه آزمون شونده بر اساس شانس و حدس زدن پاسخ درست را بدهد کاهش می یابد هر مجموعه چهار قسمت را شامل می شود یکموضوع - فهرستی‌از لنتخاب‌ - یکمارتپرسشی . - حدلقل‌دو پرسش-

صفحه 44:
ارزيا 2 8 رزيابى 5900 در جه- :توسط ۳ بالاتر از فرد فراد زیر دست افراد هم سطح بیماران خانواده بیماران

صفحه 45:
:حیطه های زیر را مورد ارزیابی قرار می دهد تولنایی‌کار گروهی- تولنایی‌ارتباط برقرار کردن- مهارت‌های‌مدیریتی- قدرتتصمیم گیری- مقیاس درجه بندی مثلا از 4 تا ©

صفحه 46:
بازخوردی که پس از ارزیابی توسط اين ابزار به فرد مورد :نظر داده می شود بهتر, است دارای ویزگیهای زیر باشد چهره به چهرم باشد -) پیش‌از شروع گفتگو در لین‌بارم به فرد چند 0۰ لحظه فرصنداده شود تا به نتیجه ارزیابینگام کند و از آن‌لطلاع یابد به ارزيابىنقاط قوتو ضعفهر دو بيردازد-©

صفحه 47:
به فرد لجازم لظهار نظر دادم شود -6 خودارزیابیرا در فرد ترغبک ند -9 :نتيجه بايد موارد مورريد ارزيابى و نتايج ارزيابى براى فرد كاملا روشن و شفاف باشد و به اطلاع وی رسانده شود تا منجر .به اصلاح گردد

صفحه 48:
SEES SEO° Me, 290 آ(بسیارعلاقمنداست .کسارگروهی وى خسوب است و بسیار مراقنب بیساران مى باشد و باآنها بطورمؤثر و با درک کامل شوایط ایشان برخورد می کند. 0 مهارت های ارتساطی وی عالی ااست . بسسيار در برابسر آصوز ش دادن بسه دیگسران فشارکاری بسیار خوب عمل می کند.و یک دکتر عالی است. لو به ساير اعضاى كروه احترام مى كذارد و به صحيت ها آنها خوب كوش مى كند .من این خصوصیت | دارم ۶ رفتر او با ولدین کودکان بیمر بسیار خوب است و بسیار با نها یا هصدردی برضورد. می کند. ©كاهى اوقات لازم الست كه اعتماد به تفس بیشتری داشته باشد.

صفحه 49:
Oini-peer 1222072 tool (svini- POT) ‏یا لبزار ارزیابی‌مختصر توسط همکاران‎ در این روش فراگیر 0 ارزیاب را از میان استادان /دستیاران .سال بالاتر /پرستاران مجرب و ارشد و.... انتخاب می کند فرم خود ارزیابی نیز باید تكميل شود .این ارزیابی © بار در سال انجام مى شود

صفحه 50:
| 87 م الام a a 9 9 ‏هوه هماه‎ ‏بسن سس سح و مس‎ ‏هاه هاه هاه‎ 8 ‏هاه هاه هاه‎ 6 ‏هو هو هم وه‎ o oo oo ar ‏وج حدس‎ ‏سباح ...ميوت بجي ستيه من مه سيا رع ع‎ te

صفحه 51:
Harring enpecaty gover 7 = 2 ‏نشج‎ ‏نتسه وت‎ Bemis Teese om soon Beare Bienes ao Eee ۱ ‏سس‎ a pee mates ee aS =e) Boe os 0 0 ‏سس ماد‎ ay = ۳ coe... came ores “oe | ‏وین‎ (Jan meres Lom Bes om we ere ‏سم‎ -O0-MO إل هه وس نمی وم سس دم امس

صفحه 52:
یا ارزیابیرفتار فرد توسط گروه ابزار مناسبی برای ارزیابی تکوینی است زیرا هدف از آن تصمیم گیری نهایی در مورد فرد نیست :برای ارزیابی موارد زیر استفاده می گردد مهارت‌هیارتباط بین‌فردی- رفتارهای‌حرفه لی- برخی‌جنبه هام رلقبتاز بیمار -

صفحه 53:
:ویژه گی های روان سنجی بايد © تا 000 پرستار اين فرمها را پر کنند ولی در مورد بیماران و استادان به تعداد بیشتری مورد نیاز است تا پایایی مناسب تا 0/0 داشته باشیم

صفحه 54:
"مشکلات ساختنو تهیه پرسشنامه مناسبتابرلی‌همه لفرادیک 4-) جمع بندوو خلاطه کردن‌نتایج با توجه به تعداد 6 با لوپ رسشنامه ظ

صفحه 55:
ارزابي كرود ازرفتارفردا 0ل13). ‎op‏ خلاصه شده ثلى ‎ta dp AION‏ در مس ربا 1 يي يبيب 7 ee on ‏م ودام هد‎ +4 4 ‏سیر‎ WE} he 7a FE SON GIy Sle هرت ای ربق ای نوات بلق بر با هم دیرخب در حدی هیر ‎nates‏ ی | كاركردن دركروه اكاربا همكاران؛به نقش هاى ديكران احترام مى كذارد و بطورسازندهأى دركروه كارمى كنددو ۳ هنكام تعويل كشيك مسئوليت ها رابه طورمؤثر به دبكران مى سباردخوب ارتباط برقرار مى كند پیش قفاوت_نمی کند,فتارحامي و ده اد 5 دردسترس بودن دردسترس اسث مستوليت بذبراستءكارها را بطو مناسب ب الرادياين تر ازخود واكفار ‎١‏ , مي كندز:يريارسسئوليت شانه غالي نمي كند.وقني اورا بد بالين مار خونشدبلافاصله ياغ مى دهد. د,سورت غیت رای خودجانشین ‎ln fined yh oa‏ از زان نف جام مي دهد 7 "ان رم ملع خارجی ای شده اس بدیه اس که ما بای مملكت خود وأشرايط فرهكى سذهمى اجتم. و یم خود ره وین رم هی ماب بلوشعيث خودداريم. ۳

صفحه 56:
2-وسااكه موم اد ‎Oko stevuhated recall‏ ‎(CGR) ۱‏ آزمون‌شفاهییا بخاطر آوردنبه کمکپروندم در اين ازمون از طریق بررسی پرونده بیماران ویزیت شده توسط دستیار کار وی در ‎lle‏ یک آزمون شفاهی استاندارد مورد ارزیابی قرار می گیرد

صفحه 57:
: پرسش در مورد مراقبت های انجام شده از بیمار علل درخواست آزمایشات و پاراکلینیک تشخیص و تفسیر یافته های بالینی و برنامه های درمانی بیمار باید پروتکل مناسبی جهت نمره دهی وجود داشته باشد

صفحه 58:
در این آزمون برررسی هر پرونده (که یک سوال محسوب می گردد) تا 00 دقيقه و یک آزمون کامل 0 ساعت به ,طول می انجامد مناسب تر است یک یا دو آزمون گیرنده وجود داشته باشد :مورد استفاده ارزیابی توانایی تصمیم گیری بالینی و کاربرد یا استفاده از دانش پزشکی در مورد بیماران واقعی

صفحه 59:
حيطه موود ارزيالى بت در پروندهی پزشکی eas) بررسى بيمار و ارجاع وى درمان ييكيرى بيمار و مراجعات يعدى وى ‘saps, A es el ae نتفاری که از یک دستیار خوب مي رود ‎wala od OE wp‏ ریخ درد و متاسب با وشعيت بيمار لست اونظو سابر موارد موجوددر برونده قبل درك و ‎OF wing Sal ed DD‏ شده كه برش بعدى كه مى غواهد مسلوليت ميماررا بيذهرد يمن تلد ‎eer‏ ‏مى توانه بحث كند كه جكونه متوجه تشخيص بيمار شده اندو جبكونه يأبوسيدن سؤالات بيشت و اجام بررسى های مسب الوزيلى بالينى لتجام و متماقب أن اقدامات ديكرراتجام داده ید ‎eh ep SB she ee‏ متاره ها درخولست شده بحث كندمى توقد ‎PB aaa‏ رها بورسى ها توضيح دهد و رطس ری ها و تشخیس افتای ها مان کند. ‏می تاد دراه ی فلسنه درمتی كه براى بيمار ‎SE‏ ده ‏توضیح دهد فاد و ار آن را شرع دهد | ‎ ‏می وه رای فلس یبرم رای یار[ حمه وه[ ‎| A eae He se sis he ‏أعى تواتدحرمورد ابنكه جكوله احترام دلسوزى يدرك شوليط وى ‏مایت کرد و لطمينان وى را ‎le‏ نموه یت کت ‎Soe ad ati as ean‏ ‎Ai ‏بوفن‎ eb ie bw be i AF Se ‏ابه وى و حفط امراش تفي شيه لسشنى تقد انان‎ ‏تعد كه بوه ى نيت ده حكايت از یک رید ای‎ ‏سل الیو ای ون مرو ولرضيه محدوديت‎ ‏های شود یش داد‎ ‏حي ‎Se ee‏ میتی که وی فا ده میدن ما ‎in‏ که این ‎Ek‏ رده مت و کنر ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 60:
lob ۲۲۲۲ DP tive or nevorded perk.-P ‏درجه ب ندیگ لییس مبنایمشاهده مستقیم. علکود فسرد یا‎ ‏عملکرد ضبط شدم وی‎ ‏:تفاوت با سایر روش ها‎ )- ‏ارزیابدر مورد دسته. هلوک لیاز تولنایی‌ه مانند مرلقبتاز‎ ‏بیمار/مهارتارتباطی/دانش‌پزشکوو... و نه در موارد‎ ‏لختصاصی قضاون میک ند‎ 0۰ ‏بصورتگ ذشته نگ و بر لساس‌دید کلی‌ارزیابدر‎ ‏پایان‌دورم میب اشد‎ 9۰ ‏مقیاس‌هاودرجه بندیک بفی‌هستند‎

صفحه 61:
:مورد استفاده ,در پایان روتیشن ها می باشد ‎co zs‏ ارزیابی توسط بیش از یک نفر. صورت میگیرد(نقص پایایی)

صفحه 62:
:ویژگی های روان سنجی : مشکلات موجود با این فرمها غير عبنیب ودن‌ارزیابی- نمره دادن‌بطور مشابه به تمام مهارت‌هیوفرد - سختگیرویا لسان‌گیریارزیابانو ندادن‌نمره در دو -

صفحه 63:
jobal rating foi ‏توانمندی در گرقتن شرح حال ازبیمار‎ آگاهی ازعلوم پایه دررابطه با برنامه يزشكى تخصصى (به عنوان مثال آکاهی ازعلوم پایه مربوطه درزايطه بارشته چشم پزشکی یرای دستیارچشم پزشکی) قضاوت بالينى و طرح تشخيص افتراقى 0 توجه به سن «جدين: بقرهدك .و ناتواتئ هاى بيصار داشتن داتش در باره ى مؤارد كاريرد و موارد منع كاريرد فنون اتوانمندى در انجام معاينه فيزيكى رعايت اصول اخلاق بزشكى .م پذیرقتن اشتباهات خود توجه به هزینه هادرهنگام درخواست بررسی های تشخیصی یا ارائه ی برنامه درمانی برای بیمار

صفحه 64:
1" ۱۲ ۳ we هد 1۶ ۷ vA 1۹ ۳ vy yr مهارت های تکنیکی در اتجام فنون تشخیصی درماتی توانایی برقراری ارتباط موثربابیماران و خانواده ی آتها موثر بودن در آموزش دانشجویان پزشکی و دستیاران سال پایین تر توانایی ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود موتربودن به عنوان یک عضو تیم پزشکی قضاوت بالیتی در تهیه ی برنامه های درمانی مهارت های یادگیری خودجوش سازگاری با فن آوری تو تمهد به تضمین کیفیت وبهبود دلسوز بودن و تونایی درک بیماران و سایرافراد موثربودن به عنوان یک مشاوریرای سایررشته های تخصصی تمایل به پذیرقتن بازخورد کارآمدی در دستیابی و مدیریت منایع مختلف بهداشت

صفحه 65:
OGCE

صفحه 66:
Oret observaiva of ‏مه ادج‎ (DOPE) مشاهدم. مستقیم. مهارت‌های‌صلی(ف_ نونک شخیصی‌درمانی] تعریف:برای ارزیابی و دادن بازخورد درباره مهارت های عملی است فراگیر 0 کار عملی در طول سال انجام می دهد که ارزیاب و مشاهده گر در هر مورد متفاوت است هر آزمون در مورد یک مهارت عملی ضروری است زمان آزمون 09 دقيقه و زمان لازم جهت دادن بازخورد 6 دقیقه است تاق بار در طول‌سالیرگزار می‌گردد)

صفحه 67:
۵1 ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ و۵ ۵ 8 8 9 و و و 8 2 ۱ 0 “COC pect ‏زور زاس‎ ۳ TT

صفحه 68:
کارنامه فنونت شخیصیدرمانیاعال ۳ جرلحويا بيمارلنويزيتشدم +تعریف اين ابزار برخورد دستیار را با بیمار در مورد فنون تشخیصی- درمانی/عمل جراحی یا ویزیت بیماری که انجام داده است را مستند می کند با استفاده از اين ابزار می توان وسعت تجربه افراد را بررسی نمود تا دستیار را آگاه کرد که در چه زمینه هایی کارنامه وی ناقص است

صفحه 69:
بدیهی‌لستکه ذکر تعداد موارد لنجام شدم لزوما به - معنای‌دستيابییه مهارتک‌فی‌در آن‌زمینه نیست

صفحه 70:
Poatieat suvep-O ‏پرسیدن‌از بیمارلن‎ ‏به منظور. ارزیابی رضایت بیماران از مراقبت های ارائه شده‎ ‏توسط دستیاران انجام می گیرد‎ ‏:سوالات شامل جنبه های عمومی مراقبت است‎ ‏میزن زمان‌صرفشده جهتبیمار-‎ ‏ک یفیک لی‌مر لقبتانجام شدم-‎ ‏تولنایی‌دستیار در دلنشو مهارت‎ ‏....ادسلعلاقه و همدلی-‎

صفحه 71:
بپرسش ها می تواند شامل جنبه های جزئی تر نیز باشد مهارت‌شنیدنو دادن‌لطلاعاتک افی ...... توصیه ه در زمان‌ترخیصو - :درجه بندی

صفحه 72:
01 نگه داشت دکتر من را معطل 0 بلی/‌هيشه همینطور = للك اهو اوقا تلينطور 0 ۱ /هرگز یا ب ندرتاینطور خير

صفحه 73:
:موارد استفاده ارزیابی مهارت های مراقبت از بیمار رفتار حرفه ای ...مهارت هاى بين فردى و حداقل لازم است تا 0200 تا 64*00 بیمار به پرسشنامه ها پاسخ دهند تا پایایی 2/0 تا 00/0 حاصل گردد

صفحه 74:
:ویژگی های روان سنجی زبان‌و سواد بیمارلن- تکمیل‌ی رسشنامه به تعداد مناسب. جدا ک ردنن قش‌دستیار در مرلقبتاز بیمار از سایر عولمل- دخیل‌در لین‌لمر

صفحه 75:
زاوج حمل‌کر درجم سوعم۳) كاغذ و بركه حرو ,م دوزم :) معنى: مداريك قابل حمل/كاريوشه/مجموعه عملكرد بطور. کلی مجموعه ای از. کارهایی است که توسط دستیار انجام شده و به عنوان شاهدی بر یادگیری و موفقیت وی در برنامه است

صفحه 76:
بجز مستندات نوشته شده می تواند شامل فیلم/عکس/صدای ضبط شده و سایر اطلاعات نیز باشد نکته: اندیشیدن درمورد اینکه چه چیزی یاد گرفته شده بخش مهمی از تهیه پورت فولیو می باشد نکته: اين ابزار هم برای ارزیابی و هم یادگیری کاربرد دارد

صفحه 77:
زیک پورت فولیو نشان می دهد کاربرد آنچه یاد گرفته شدم چیست. نیاز هویادگیریک دلم لست. چکونه می‌توان‌به لین‌نیاز ه دستیافت.

صفحه 78:
:در آموزش پزشکی یک پورت فولیو شامل موارد زیر است کارنامه ف نون شخیصی- درمانی‌انجام شده-) 0 ‏پژوش‌هییکه دستیار آنها را مطااعه‎ Sel ‏نموده و بر لساس‌لن‌درمانیرا ارلنه کردم لست‎ ‏یکپروزه ارتقایک یفیتو نتایج آن-9‎ معضاهتو مشکلاتلخاقیکه در هنگام کار با آنها -6۶ ......برخورد نمودم و روش‌حل‌لنهاو

صفحه 79:
نکته: پورت فولیو اختصاص به فراگیران ندارد و می توان برای آموزش دهندگان نیز از آن استفاده کرد مثال:مجموعه مستندات تریفیع و ارتقای اعضای هیات علمی

صفحه 80:
:موارد استفاده ارزیابی مهارت هایی که ارزیابی آنها با دیگر روش ها :دشوار است نظیر بهبود یافتن‌مبتنویر طبابت) لستفادم از شولهد عمی‌در مرلقبتاز بیمار 6 رفتار های‌حرفه لی-5 حمایتبیمار 6

صفحه 81:
بطور کلی پورت فولیو در آموزش پزشکی تخصصی می تواند شامل :موارد زیر باشد برنامه یادگیری-) 1 چگونه می دانم که | جعونه وجرا سن مى تان ‎٠.١‏ افلس . | ‎este sete‏ من چه چبزی را نازدارم | که نیز به فراگیری این تواتم به دیگران نشان مطلب" ياديكيرم؟ يادبكيرم؟ موضوع دارم! دهم که من این موضوع 1 را فراگرفته ام؟

صفحه 82:
گواهی‌شرکتدر دورد هیولموزشی:0 گولهی‌مهارتهوی اد گرفته شدم ۰ گزارش‌ستادانب الینی‌در مورد دستیار -۲) ..... کنفرانس‌ه و سخنرلنی‌هایارلنه شدم و -9

صفحه 83:
روليىيورتفوليو به لينبستكودارد كه تا جه لندازه - مستندلتكّرداورىوشده مىئت وانند تسلط فرد را در لمور مورد لنتظار نشاندهد بايد در مورد شاخص‌ه و لستاندارد هیلازم برلی‌محتولی پورتفولیو تولفق‌وجود داشته باشد

صفحه 84:
(0-رروزرصر لسسسا) مرور پروندم در اين روش افراد آموزش دیده در یک بخش بالینی به مرور پرونده های بیماران می پردازند.اين افراد بر اساس یک پروتکل مشخص به بررسی شاخص های از پیش تعیین شده در پرونده می پردازند .سپس بافته های بدست آمده با .استاندارد های مورد قبول مقایسه می گردد نکته: آنچه در پرونده ثبت شده لزوما به معنای عملکرد دستیار به تنهایی نیست / بلکه بازیتاب عملکرد تیم درمان .است. بررسی 0-0 پرونده کافی است

صفحه 85:
Giwuhiiogs un wodudes-dd ‏بازسازی‌ها و بسته هایلموزشی‎ ‏این بازسازی ها به قصد تقلید واقعیت ساخته می شوند‎ ‏:ویژگی های کلیدی این بازسازی ها عبارتند از‎ 6 ‏شرلیط حقیقیرا تقلید می‌ک نند‎ ‏آزمون‌شوندگان‌می‌تولنند بسه لستدلا هر مورد یبکشکل-0‎ ‏بالنیی پردازند‎ 6 ‏به آزمون‌شوندگانلمکان‌لنجام لشتباهاتف اجعه بار را‎ ‏می‌دهد(ب دون‌به خطر لفتادن‌جانب یمارانو لقعی‎

صفحه 86:
بازخورد فوروبه آزمون‌شوندگان‌دادم می‌شود -۴) لمکان‌ارزیابی‌دلنشجو در مشکاتیی النی‌ف راهم می‌شود -9 که لمکان‌ارزیابی‌موثر آن‌در دیگر شرلیط وجود ندارد و .يا مشكللست

صفحه 87:
:انواع بازسازیی ها پاسخ دادن‌به سوا-اخدربارم بیمار بصورنمرحله -) به مرحله روک اغذ و با لنتخابگزینه درستاز میان : فهرستیاز گزینه هلو سپسک سبلمتیاز ‎Poteat worngewed probles(PORP)‏ :و نوع کامپیوتری آن (000) سسا مه سس بان

صفحه 88:
موقعیت‌هی‌لیفای قثرلب-یمارلنلستاندارد شدم /بازسازی- 0 تیم ب انیا مدل‌ظ با مانکن‌های‌آناتومیک"4 ترکیبی‌از موارد فوق-*6 در بازسازی ها با محیط های شبه واقعی از کامپیوتر گاهی همراه با مدل واقعی استفاده می شود

صفحه 89:
2)-وصاده كعك امم لت رو لون 8 آ زمون‌شفاهی‌لستاندارد شدم جهت ارزیابی عملکرد استفاده می شود از بیماران واقعی و استادی که برای اين امر آموزش دیده استفاده می شود آزمون گیرنده بر ‎Slay Gulls‏ حقیقی یک مسئله بالینی را در مورد بیمار را مطرح و از آزمون شونده می خواهد تا آنچه برای رسیدگی به اين بیمار لازم است را شرح دهد

صفحه 90:
:در آزمون های خوب طراحی شده هو سناریو 6-0 دقيقه طول‌می‌ک‌شد - هر آزمونک امل‌حدلقل(0)0 دقیقه و حد لکثر 0/0 ساعت. طول‌می‌ک شد که شامل 4 جلسه آزمون90 تا 00 دقیقه لولست یک یا دو پزشک آزمون گیرنده هستند شاید یک آزمون شونده در مورد 060-10 مورد بالینی مختلف ارزیابی گردد

صفحه 91:
Gtoodardized ‏اناد‎ ۱) )-d9 ‏آزمون‌با بیماران‌لستاندارد شدم‎ بیماران استاندارد شده افراد سالم و آموزش دیده هستند از بیماران واقعی نیز پس از آموزش آنها می توان استفاده کرد مان صحبت آزمون شونده با بیمار. 10-60 دفیقه طول می کشد برای انجام آزمونی پایا 6۴ ساعت زمان لازم است

صفحه 92:
۴-(۱ )وه ماه ماس( ارزیابیی اللنیکوتام آزمونی برای ارزیابی مهارت های بالینی و دادن بازخورد بر روی عملکرد در همان زمان بکار می رود ‎isu!‏ ‏یک استاد دستیار را در هنگام تعامل با بیمار ( دربیمارستان/ .اورژانس یا درمانگاه) مشاهده می کند آزمون معمولا 9) دقیقه و دادن بازخورد آن 0 دقيقه طول می کشد

صفحه 93:
تمام مهارت ها در فرم بر اساس یک مقیاس 9 درجه ای امتیاز داده می شوند و۵ کمتر از حد لنتظار) - لبمرزیه - در حد لنتظار - وه بالار از حد انتظارج -

صفحه 94:
بازخورد فوری باید ارائه شود و نقاط قوت ذکر شده وپیشنهاد به .آزمون شونده در مورد نحوه بهتر شدن داده شود

صفحه 95:
.این آزمون حدود 0 ساعت به طول مى كشد :موارد استفاده شرح حال. معاینه فیزیکی- رفتار حرفه لی- ...قضاوتبا إنيو -

صفحه 96:
Ee et at eee valuation Exercise (CEX). ‘ene ‏دمن‎ 1 TT) ‎SP rey‏ سم میتی ‎a‏ ام يسود ميد مويه الع م مويه مسويييع ‏میت سوب لدي ‎eg egg‏ كك ‎a‏ 5 3 © ا ‎ ‎١#‏ عو موه ویس بو ‎eae‏ ی ‎d 0 a 5 8‏ احم 2 ‎ ‎ ‎00000 a 2 ‏و‎ Pret aman a e ‏نمی و‎ a ‏3 5 ¢ شنت ‎o oo 9‏ سم ‎oa 3‏ سام سمو 6 8 ا لقره عت سمه منز ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏أل 0-06

ارزیابی در آموزش پزشکی دکتر کوروش احمدی گروه طب اورژانس -دانشگاه علوم پزشکی البرز آیا ارزیابی دانش به تنهایی کافی است؟ :راه حل ‏workplace – based assessment )(WPBA ارزیابی مبتنی بر محل کار :تعریف ارزیابی کارها و عملکرد روزانه فرد در محیط کار :سه نکته در این نوع ارزیابی اساس قضاوت چیست؟ - /سرانجام و پیامد بیمار/فرایند مراقبت از بیمار حجم کار انجام شده توسط پزشک :چگونگی جمع آوری اطالعات- پرونده های بالینی/اطالعات اداری و بایگانی/کارنامه فراگیران/مشاهده :اجتناب از مواردی که روایی و پایایی را تهدید می کنند - مخلوط بودن بیماران/پیچیده بودن بیماران و تعداد بیماران ارزیابی پیامد های یادگیری :دو ویژگی آموزش پزشکی تاکید بر ارزیابی :به عنوان ابزاری برای تضمین کیفیت در - برنامه های آموزشی حرکت به سوی آموزش مبتنی بر پیامد:که در آن پیامد های - یادگیری تعریف شده و برنامه های آموزشی بر مبنای آن .استوار می گردد :بنابراین اگر استادان قرار است دانشجویان خود را بهتر ارزیابی نمایند الزم است که درک عمیق تری از روند ارزیابی داشته باشند و پیامد های یادگیری را که باید مورد ارزیابی قرار گیرند مورد توجه قرار دهند و بهترین ابزار برای ارزیابی .هر پیامد را بشناسند هرم میلر ابزار هایی که برای ارزیابی انتخاب می شوند باید دارای :چهار خصوصیت زیر باشند روایی -validity پایایی -reliability عملی بودن (شامل هزینه های مالی) - تاثیر بر یادگیری دانشجویان - ویژه گی های روان سنجی بویژه در آزمون های سرنوشت سازو تاثیر گذار باید مورد بررسی قرار گیرند( روایی و پایایی آزمون) روایی آزمون اطالعات و شواهدی که به منظور حمایت یا رد درستی مفهوم استنباط شده از آزمون یا تفسیر بدست آمده بر مبنای نتایج .آزمون ارائه می گردد امروزه تاکید براین است که روایی مربوط به تفسیر نمرات حاصل از آزمون است و نه خود آزمون(تفسیر نمرات آزمون می تواند به صورت معنی دار و درست صورت گرفته باشد یا خیر) .روایی جزء الینفک هر آزمون است به کمک 5منبع مشخص از شواهد روایی می توان روایی را :مورد بررسی قرار داد محتوا - پاسخ ها - ساختار درونی - ارتباط با سایر متغیر ها - پیامد ها - :محتوا ‏blueprintطرح کلی آزمون ویژگی های طراح سوال کیفیت سواالت ازمون مشخصات آزمون :پاسخ ها مثال :اگر آزمون از سه بخش سواالت چند گزینه ای-سوالت درست/نادرست و سواالت تشریحی کوتاه تشکیل شده و از یک نمره مرکب جهت نمره دهی استفاده شده است توجیه نحوه تعیین این نمره ترکیبی تا چه اندازه منطقی بوده است؟ :ساختار درونی :شامل ویژه گی های آماری ازمون است مثال نمراتی که به سواالت با محتوای مشابه داده می شود باید همبستگی بسیار باالیی با یکدیگر در قیاس با سواالتی که .سایر متغیر ها را اندازه می گیرند داشته باشد :ارتباط با سایر متغیرها در اینجا با روش های آماری و بررسی همبستگی ارتباط نمرات بدست آمده از یک ازمون با یک ابزار ارزیابی قدیمی تر و جا افتاده تر که ویژه گی های آن کامال شناخته شده است بررسی می شود(آیا با آزمون مشابه همان نمرات بدست می اید یا خیر) :پیامدها و عواقب در این بخش اثرات آزمون/نمرات/تصمیمگیری مبتنی بر آن/ پیامد ناشی از تصمیم گیری ها/اثرات بر روی بیماران و جامعه و .....مورد بررسی قرار می گیرد عوامل تهدید کننده روایی آزمون :الف -ارائه ناکافی سازه تعداد کم سواالت - سواالت با حیطه آزمون سازگاری نداشته باشد - پایایی نمرات پایین باشد - :ب -متغیر های غیر مرتبط با سازه سوال دارای خطای تکنیکی از نظر طراحی- :سوال دارای سو گیری- سوال عالوه بر سنجیدن هدف اصلی از آزمون مطلب یا مطالب دیگری را نیز مورد سنجش قرار دهند مدل چند بعدی عملکرد متمایز سوال( )بعد هدف یا اولیه/بعد ثانویه/بعد ثانویه کمکی سواالت بسیار اسان یا بسیار سخت هستند یا قدرت افتراق - .آزمون شونده قوی و ضعیف را نداشته باشند سوال موجب فریب آزمون شونده شود- روش تعیین نمره قبولی قابل دفاع نیست - پایایی آزمون منظور آن است که آیا نتایج آزمون دوباره قابل تکرار است یا خیر آزمون می تواند پایایی داشته باشد ولی روایی نداشته باشد( آزمون می تواند هم پایایی داشته باشد و هم روایی( آزمون میتواند نه پایایی داشته باشد و نه روایی( ولی آزمونی که پایایی ندارد روایی هم ندارد معموال پایایی را بصورت ضریب از ( 0اصال پایایی ندارد) تا ( 1پایایی کامل دارد) تعریف می کنند .غالبا حد مورد قبول در آزمونها 8/0می باشد.ولی هرچه اهمیت آزمون باالتر باشد این ضریب نیز باید باالتر باشد عوامل موثر بر پایایی آزمون :خطاهای محیطی - مثال آزمون شونده خسته باشد یا نسبت به آزمون آحساس مناسبی نداشته باشد :خطاهای فرایندی - خطاهایی که ممکن است در هنگام نمره دادن به سواالت /جمع نمودن نمرات سواالت و ...اتفاق بیفتند :خطاهای دسته بندی - آزمون گیرندگان ممکن است بر روی نمره ای که می خواهند به یک آزمون شونده بدهند توافق نداشته باشند مثال :در یک آزمون شفاهی یک آزمون گیرنده رفتار آزمون شونده را اضطراب و هیجان زیاد و آزمون گیرنده دیگر همان رفتار را بی حرمتی به استاد تفسیر کند :خطاهای تعمیم دادن - ممکن است آزمون گیرنده تمایل داشته باشد که نتیجه یک سوال خاص را بطور غیر منطقی به کل موارد تعمیم دهد مثال :چون این دانشجو ضرب کردن را بلد نیست پس حتما جمع و تفریق را هم بلد نیست :خطاهای سوگیری - الف:وزن دادن -ممکن است یک ارزیاب به یک خصوصیت اهمیت و وزن بیشتری بدهد ب:پیش قضاوت کردن ارزیاب -مثال آزمون گیرنده از تیپ و قیافه آزمون شونده خوشش نیاید ج:اثر هاله ای-یعنی برداشت کلی ارزیاب از آزمون شونده در مراحل گذشته بر نمره دهی وی در این مرحله خاص تاپیر گذارد دال:آسان گیری و سخت گیری-برخی ممتحنین کال آسان گیر .و برخی سخت گیرند انواع روش های ارزیابی دانشجو ارزیابی 360درجه1- )Mini-peer assessment tool(mini- PAT یا ابزار ارزیابی مختصر توسط همکاران )Team assessment behaviour(TAB یا ارزیابی رفتار فرد توسط گروه Chart stimulated recall oral examination-2 (CSR) آزمون شفاهی با بخاطر آوردن به کمک پرونده Global rating of live or recorded perf.-3 درجه بندی کلی بر مبنای مشاهده مستقیم عملکرد فرد یا عملکرد ضبط شده وی ‏OSCE-4 کارنامه فنون تشخیصی درمانی/اعمال جراحی یا بیماران 5- ویزیت شده ‏Patient survey-6 پرسیدن از بیماران Portfolio-7 بازتاب مستند مجموعه عملکرد ‏Record review-8 مرور پرونده Simulations and modules-9 بازسازی ها و بسته های آموزشی Standardized oral examination-10 آزمون شفاهی استاندارد شده Standardized patient examination(SP)-11 آزمون با بیماران استاندارد شده Mini-clinical evaluation exer.(mini-CEX)-12 ارزیابی بالینی کوتاه Direct observation of procedural skills-13 )(DOPS مشاهده مستقیم مهارت های عملی(فنون تشخیصی-درمانی) آزمون های کتبی14- آزمون های کتبی1- یک آزمون مناسب یک نیمروز طول می کشد و 175تا 250سوال دارد :مورد ارزیابی دانش پزشکی اگر آزمون برای گرفتن تصمیم در مورد قبولی یا ردی بکار می رود باید ابتدا بصورت پیلوت اجرا شودو از نظر آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد اگر به ازای هر عنوان پرسش های بیشتری در آزمون گنجانده شود پایایی آن افزایش می یابد اگر تعداد سواالت بیشتر باشد پایایی آن افزایش می یابد اگر قرار است عملکرد دستیاران از سالی به سال دیگر مقایسه شود باید حداقل 20تا 30درصد سواالت هر سال تکرار گردد )Extended matching questions(EMQ مزیت نسبت به:MCQ احتمال آنکه آزمون شونده بر اساس شانس و حدس زدن پاسخ درست را بدهد کاهش می یابد هر مجموعه چهار قسمت را شامل می شود یک موضوع -فهرستی از انتخاب ها - یک عبارت پرسشی -حداقل دو پرسش - ارزیابی 360درجه2- :توسط افراد باالتر از فرد افراد زیر دست افراد هم سطح بیماران خانواده بیماران :حیطه های زیر را مورد ارزیابی قرار می دهد توانایی کار گروهی - توانایی ارتباط برقرار کردن - مهارت های مدیریتی - قدرت تصمیم گیری - مقیاس درجه بندی مثال از 1تا 5 بازخوردی که پس از ارزیابی توسط این ابزار به فرد مورد :نظر داده می شود بهتر است دارای ویزگیهای زیر باشد چهره به چهره باشد 1- پیش از شروع گفتگو در این باره به فرد چند لحظه 2- فرصت داده شود تا به نتیجه ارزیابی نگاه کند و از آن اطالع یابد به ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر دو بپردازد3- به فرد اجازه اظهار نظر داده شود 4- خودارزیابی را در فرد ترغیب کند 5- :نتیجه باید موارد مورد ارزیابی و نتایج ارزیابی برای فرد کامال روشن و شفاف باشد و به اطالع وی رسانده شود تا منجر .به اصالح گردد )Mini-peer assessment tool(mini- PAT یا ابزار ارزیابی مختصر توسط همکاران در این روش فراگیر 8ارزیاب را از میان استادان /دستیاران .سال باالتر/پرستاران مجرب و ارشد و ....انتخاب می کند فرم خود ارزیابی نیز باید تکمیل شود .این ارزیابی 2بار در سال انجام می شود )Team assessment behaviour(TAB یا ارزیابی رفتار فرد توسط گروه ابزار مناسبی برای ارزیابی تکوینی است زیرا هدف از آن تصمیم گیری نهایی در مورد فرد نیست :برای ارزیابی موارد زیر استفاده می گردد مهارت های ارتباط بین فردی - رفتارهای حرفه ای - برخی جنبه های مراقبت از بیمار - :ویژه گی های روان سنجی باید 5تا 10پرستار این فرمها را پر کنند ولی در مورد بیماران و استادان به تعداد بیشتری مورد نیاز است تا پایایی مناسب تا 9/0داشته باشیم :مشکالت ساختن و تهیه پرسشنامه مناسب تا برای همه افرادی که1- آنرا پر می کنند مناسب باشد جمع بندی و خالصه کردن نتایج با توجه به تعداد باالی 2- پرسشنامه ها Chart stimulated recall oral examination-3 )(CSR آزمون شفاهی با بخاطر آوردن به کمک پرونده در این ازمون از طریق بررسی پرونده بیماران ویزیت شده توسط دستیار کار وی در غالب یک آزمون شفاهی .استاندارد مورد ارزیابی قرار می گیرد :پرسش در مورد مراقبت های انجام شده از بیمار علل درخواست آزمایشات و پاراکلینیک تشخیص و تفسیر یافته های بالینی و برنامه های درمانی بیمار باید پروتکل مناسبی جهت نمره دهی وجود داشته باشد در این آزمون بررسی هر پرونده (که یک سوال محسوب می گردد) 5تا 10دقیقه و یک آزمون کامل 2ساعت به .طول می انجامد مناسب تر است یک یا دو آزمون گیرنده وجود داشته باشد :مورد استفاده ارزیابی توانایی تصمیم گیری بالینی و کاربرد یا استفاده از دانش پزشکی در مورد بیماران واقعی Global rating of live or recorded perf.-4 درجه بندی کلی بر مبنای مشاهده مستقیم عملکرد فرد یا عملکرد ضبط شده وی :تفاوت با سایر روش ها ارزیاب در مورد دسته های کلی از توانایی ها مانند 1- مراقبت از بیمار/مهارت ارتباطی/دانش پزشکی و ...و نه در موارد اختصاصی قضاوت می کند بصورت گذشته نگر و بر اساس دید کلی ارزیاب در 2- پایان دوره می باشد مقیاس های درجه بندی کیفی هستند 3- :مورد استفاده .در پایان روتیشن ها می باشد ارزیابی توسط بیش از یک نفر صورت میگیرد(نقص پایایی) :ویژگی های روان سنجی :مشکالت موجود با این فرمها غیر عینی بودن ارزیابی - نمره دادن بطور مشابه به تمام مهارت های فرد - سخت گیری یا اسان گیری ارزیابان و ندادن نمره در دو سر - انتهای طیف OSCE Direct observation of procedural skills-6 )(DOPS مشاهده مستقیم مهارت های عملی(فنون تشخیصی-درمانی) تعریف:برای ارزیابی و دادن بازخورد درباره مهارت های عملی است فراگیر 6کار عملی در طول سال انجام می دهد که ارزیاب و مشاهده گر در هر مورد متفاوت است هر آزمون در مورد یک مهارت عملی ضروری است زمان آزمون 15دقیقه و زمان الزم جهت دادن بازخورد 5 دقیقه است تا 6بار در طول سال برگزار می گردد4 کارنامه فنون تشخیصی درمانی/اعمال 7- جراحی یا بیماران ویزیت شده :تعریف این ابزار برخورد دستیار را با بیمار در مورد فنون تشخیصی -درمانی/عمل جراحی یا ویزیت بیماری که انجام داده است را مستند می کند با استفاده از این ابزار می توان وسعت تجربه افراد را بررسی نمود تا دستیار را آگاه کرد که در چه زمینه هایی کارنامه وی ناقص است بدیهی است که ذکر تعداد موارد انجام شده لزوما به معنای - دستیابی به مهارت کافی در آن زمینه نیست Patient survey-8 پرسیدن از بیماران به منظور ارزیابی رضایت بیماران از مراقبت های ارائه شده توسط دستیاران انجام می گیرد :سواالت شامل جنبه های عمومی مراقبت است میزان زمان صرف شده جهت بیمار- کیفیت کلی مراقبت انجام شده- توانایی دستیار در دانش و مهارت- ....ادب/عالقه و همدلی - :پرسش ها می تواند شامل جنبه های جزئی تر نیز باشد مهارت شنیدن و دادن اطالعات کافی- ......توصیه ها در زمان ترخیص و - :درجه بندی ......بد/نسبتا خوب/خوب/خیلی خوب/عالی و یا :مثال دکتر من را معطل نگه داشت بلی/همیشه همینطور است - بلی/گاهی اوقات اینطور است - خیر/هرگز یا بندرت اینطور است - :موارد استفاده ارزیابی مهارت های مراقبت از بیمار رفتار حرفه ای ....مهارت های بین فردی و حداقل الزم است تا 20تا 40بیمار به پرسشنامه ها پاسخ دهند تا پایایی 7/0تا 82/0حاصل گردد :ویژگی های روان سنجی زبان و سواد بیماران - تکمیل پرسشنامه به تعداد مناسب - جدا کردن نقش دستیار در مراقبت از بیمار از سایر عوامل - دخیل در این امر Portfolio-9 بازتاب مستند مجموعه عملکرد حمل کردن=Port=portare کاغذ و برگه=Folio=folium معنی :مدارک قابل حمل/کارپوشه/مجموعه عملکرد بطور کلی مجموعه ای از کارهایی است که توسط دستیار انجام شده و به عنوان شاهدی بر یادگیری و موفقیت وی در برنامه است بجز مستندات نوشته شده می تواند شامل فیلم/عکس/صدای ضبط شده و سایر اطالعات نیز باشد نکته :اندیشیدن درمورد اینکه چه چیزی یاد گرفته شده بخش مهمی از تهیه پورت فولیو می باشد نکته :این ابزار هم برای ارزیابی و هم یادگیری کاربرد دارد :یک پورت فولیو نشان می دهد چه چیزی یاد گرفته شده- کاربرد آنچه یاد گرفته شده چیست - نیاز های یادگیری کدام است - چکونه می توان به این نیاز ها دست یافت - :در آموزش پزشکی یک پورت فولیو شامل موارد زیر است کارنامه فنون تشخیصی – درمانی انجام شده1- خالصه ای از پژوهش هایی که دستیار آنها را مطالعه 2- نموده و بر اساس آن درمانی را ارائه کرده است یک پروزه ارتقای کیفیت و نتایج آن 3- معضالت و مشکالت اخالقی که در هنگام کار با آنها 4- ......برخورد نموده و روش حل آنهاو نکته :پورت فولیو اختصاص به فراگیران ندارد و می توان برای آموزش دهندگان نیز از آن استفاده کرد مثال:مجموعه مستندات ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی :موارد استفاده ارزیابی مهارت هایی که ارزیابی آنها با دیگر روش ها :دشوار است نظیر بهبود یافتن مبتنی بر طبابت 1- استفاده از شواهد علمی در مراقبت از بیمار 2- رفتار های حرفه ای 3- حمایت بیمار 4- بطور کلی پورت فولیو در آموزش پزشکی تخصصی می تواند شامل :موارد زیر باشد برنامه یادگیری 1- گواهی شرکت در دوره های آموزشی 2- گواهی مهارت های یاد گرفته شده 3- گزارش استادان بالینی در مورد دستیار 4- ......کنفرانس ها و سخنرانی های ارائه شده و 5- روایی پورت فولیو به این بستگی دارد که تا چه اندازه - مستندات گردآوری شده می توانند تسلط فرد را در امور مورد انتظار نشان دهد باید در مورد شاخص ها و استاندارد های الزم برای محتوای- پورت فولیو توافق وجود داشته باشد Record review-10 مرور پرونده در این روش افراد آموزش دیده در یک بخش بالینی به مرور پرونده های بیماران می پردازند.این افراد بر اساس یک پروتکل مشخص به بررسی شاخص های از پیش تعیین شده در پرونده می پردازند .سپس یافته های بدست آمده با .استاندارد های مورد قبول مقایسه می گردد نکته :آنچه در پرونده ثبت شده لزوما به معنای عملکرد دستیار به تنهایی نیست /بلکه بازتاب عملکرد تیم درمان .است .بررسی 10-8پرونده کافی است Simulations and modules-11 بازسازی ها و بسته های آموزشی این بازسازی ها به قصد تقلید واقعیت ساخته می شوند :ویژگی های کلیدی این بازسازی ها عبارتند از شرایط حقیقی را تقلید می کنند 1- آزمون شوندگان می توانند به استدالل در مورد یک 2- مشکل بالینی بپردازند به آزمون شوندگان امکان انجام اشتباهات فاجعه بار را 3- می دهد(بدون به خطر افتادن جان بیماران واقعی) بازخورد فوری به آزمون شوندگان داده می شود 4- امکان ارزیابی دانشجو در مشکالتی بالینی فراهم می 5- شود که امکان ارزیابی موثر آن در دیگر شرایط وجود .ندارد و یا مشکل است :انواع بازسازی ها پاسخ دادن به سواالت درباره بیمار بصورت مرحله به 1- مرحله روی کاغذ و با انتخاب گزینه درست از میان :فهرستی از گزینه هاو سپس کسب امتیاز )Patient management problem(PMP :و نوع کامپیوتری آن )Clinical case simulations(CCX موقعیت های ایفای نقش(بیماران استاندارد شده /بازسازی 2- تیم بالینی) مدل ها یا مانکن های آناتومیک 3- ترکیبی از موارد فوق 4- در بازسازی ها با محیط های شبه واقعی از کامپیوتر گاهی همراه با مدل واقعی استفاده می شود )Virtual reality simulations or environ.(VR Standardized oral examination-12 آزمون شفاهی استاندارد شده جهت ارزیابی عملکرد استفاده می شود از بیماران واقعی و استادی که برای این امر آموزش دیده استفاده می شود آزمون گیرنده بر بالین بیمار حقیقی یک مسئله بالینی را در مورد بیمار را مطرح و از آزمون شونده می خواهد تا آنچه برای رسیدگی به این بیمار الزم است را شرح دهد :در آزمون های خوب طراحی شده هر سناریو 5-3دقیقه طول می کشد - هر آزمون کامل حداقل 90دقیقه و حد اکثر 5/2ساعت - طول می کشد که شامل 4-2جلسه آزمون 30تا 60 دقیقه ای است یک یا دو پزشک آزمون گیرنده هستند شاید یک آزمون شونده در مورد 60-18مورد بالینی مختلف ارزیابی گردد Standardized patient examination(SP)-13 آزمون با بیماران استاندارد شده بیماران استاندارد شده افراد سالم و آموزش دیده هستند از بیماران واقعی نیز پس از آموزش آنها می توان استفاده کرد زمان صحبت آزمون شونده با بیمار 12-10دقیقه طول می کشد برای انجام آزمونی پایا 4ساعت زمان الزم است Mini-clinical evaluation exer.(mini-CEX)-14 ارزیابی بالینی کوتاه آزمونی برای ارزیابی مهارت های بالینی و دادن بازخورد بر روی عملکرد در همان زمان بکار می رود :روش یک استاد دستیار را در هنگام تعامل با بیمار ( دربیمارستان/ .اورژانس یا درمانگاه) مشاهده می کند آزمون معموال 15دقیقه و دادن بازخورد آن 5دقیقه طول می کشد تمام مهارت ها در فرم بر اساس یک مقیاس 6درجه ای امتیاز داده می شوند و 2کمتر از حد انتظار- 1 لب مرزی - 3 در حد انتظار -4 و 6باالتر از حد انتظار- 5 بازخورد فوری باید ارائه شود و نقاط قوت ذکر شده وپیشنهاد به .آزمون شونده در مورد نحوه بهتر شدن داده شود .این آزمون حدود 2ساعت به طول می کشد :موارد استفاده شرح حال - معاینه فیزیکی - رفتار حرفه ای - ...قضاوت بالینیو -

62,000 تومان