صفحه 1:
ارزیابی در آموزش پزشکی
دکتر کوروش احمدی
گروه طب اورژانس- دانشگاه علوم پزشکی البرز
صفحه 2:
آیا ارزیابی دانش به تنهایی کافی است؟
ds oly:
workplace — bused ussesswett
(OPCOC)
ارزیابی مبتنی بر محل کار
صفحه 3:
|
:تعریف
رزیابی کارها و عملکرد روزانه فرد در محیط کار
:سه نكته در اين نوع ارزیابی
لساسقضاوتچیسگ -
/سریانجام و پیامد بیمار/فرایند مراقبت از way
حجم کار انجام شده توسط پزشک
صفحه 4:
:چگونگیجمع. آوریلطلاعانت
پرونده های بالینی/اطلاعات اداری و بایگانی/کارنامه
فراگیران/مشاهده
:لجتناباز مواردیوکه رولییو پایاییرا تهديد مىك نند -
مخلوط بودن بیماران/پبچیده بودن بیماران و تعداد بیماران
پیج
صفحه 5:
ارزیابی پیامد های یادگیری
:دو ویژگی آموزش پزشکی
تاکید بر ارزیابی به عنولنلبزارویرلوتضمینک یفیت.
در برنامه هایلموزشی
حرکنبه سویآموزش مبتنویر پیامد:که در آنپیامد -
وب ادگیر و عریفشده و برنامه هوآموزشییر مینای
,آناستوار میگردد
صفحه 6:
:بنابراین
اگر استادان قرار است دانشجویان خود را بهتر ارزیابی نمایند
لازم است که درک عمیق تری از روند ارزیابی داشته
باشند و پیامد های یادگیری را که باید مورد ارزیابی قرار
گیرند مورد توجه قرار دهند و بهترین ابزار برای ارزیابی
. هر ييامد را بشناسند
صفحه 7:
هرم ميلر
ارتباط بیسن سطوح هرم میلر.پیامدهای یادگیری و ابزارهای ارزیابی
ابزارارزیابی ۱ سطوح هرم میلر
مشاهده ",پورت فولیو,کارنامه؟ | 5 انجام Gh دهد |
.ارزیابی توسط همکاران
ارزیابی های بالینی و عملی ۱
مانتد آزمون عینی
ساختاردار بالینی
صفحه 8:
ابزار. هایی که برای ارزیابی انتخاب می شوند باید دارای
:چهار خصوصیت زیر باشند
روليئرة كمد
يايايىراطهناج-
عملیب ودن(شاملهرینه هایمالی) -
تاثیر بر یادگیرودلنشجویان-
صفحه 9:
ویژه گی های روان سنجی بویژه در آزمون های سرنوشت
سازو تاثیر گذار باید مورد بررسی قرار. گیرند( روایی و
پایایی آزمون)
صفحه 10:
روایی آزمون
اطلاعات و شواهدی که به منظور حمایت یا رد درستی مفهوم
استنباط شده از آزمون یا تفسیر بدست آمده بر مبنای نتایج
.آزمون ارائه مى كردد
امروزه تاكيد براين است كه روايى مربوط به تفسير نمرات
حاصل از آزمون است و نه خود آزمون(تفسير نمرات
آزمون می تواند به صورت معنى دار و درست صورت
كرفته باشد يا خير)
,روایی جزء لاینفک هر آزمون است
صفحه 11:
به کمک 0 منبع مشخص از. شواهد روایی می توان روایی ربا
:مورد بررسی قرار داد
wl gins
پاسخ ها -
ساختار درونی-
ارتباط با سایر متغیر. ها -
پیامد ظ -
صفحه 12:
:محتوا
ود اكد كلى آزمون
ی طرا
كرنيت سوالات
مشخصات آزمون 1
صفحه 13:
:پاسخ ها
مثال: اگر آزمون از سه بخش سوالات چند گزینه ای-سوالت
درست/نادرست و سوالات تشریحی کوتاه تشکیل شده و از
يك نمره مرکب جهت نمره دهی استفاده شده است توجیه
نحوه تعيين اين نمره ترکیبی تا چه اندازه منطقی بوده است؟
صفحه 14:
:ساختار درونی
:شامل ویژه گی های آماربی ازمون است مثال
نمراتی که به سوالات با محتوای مشابه داده می شود باید
همیستگی بسیار بالایی با یکدیگر در قیلس با سوالاتی که
.سایر متغیر ها را اندازه می گیرند داشته باشد
صفحه 15:
:ارتباط با سایر متغیرها
در اینجا با روش های آماری و بررسی همبستگی ارتباط
نمرات بدست آمده از یک ازمون با یک ابزار ارزیابی
قدیمی تر و جا افتاده تر که ویژه گی های آن کاملا شناخته
شده است بررسی می شود(آیا با آزمون مشابه همان نمرات
بدست مى ايد يا خير)
صفحه 16:
:پیامدها و عواقب
در اين بخش اثرات آزمون/نمرات/تصمیمگیری مبتنی بر آن/
پیامد ناشی از تصمیم گیری ها/اثرات بر روی بیماران و
جامعه و..... مورد بررسی قرار می كيرد
صفحه 17:
عوامل تهدید کننده روایی آزمون
:الف- ارائه ناکافی سازه
تعداد کم سوا-لثه
- آزمونسازگارینداشته باشد Abs Leal pe
- يايايىنمرلتيايينباشد
صفحه 18:
:ب- متغير هاى غير مرتبط با سازه
سوا لهارلوخطاىتكنيكىاز نظر طرلحى
:سوالهارلیسو گیری
سوال علاوه بر سنجیدن هدف اصلی از آزمون مطلب يا
مطالب دیگری را نیز مورد سنجش قرار دهند
مدلچند بعدیعملکرد متمایز سوال
(بعد هدف يا اولیه/بعد ثانویه/بعد ثانویه کمکی
صفحه 19:
سوااخب یار لسانیا بسیار سختهستند یبا قدرتافترلق-
آ زمونشوندم قویو ضعیفوا ندلشته باشند
سوالهوجبف ریب آزمونشوندم شود-
روشتعییننمرم قبولیقابلدفاع نیست.
صفحه 20:
پایایی آزمون
منظور آن است UI AS نتایج آزمون دوباره قابل تکرار است يا
خير
آزمونمیتولند پایاییداشته باشد ولىروليئنداشته باشد)
آزمونمیتولند هم پایاییدلشته باشد و هم رولبی
آزمونمیتولند نه پایاییداشته باشد و نه رولیی
ولی آزمونی که پایایی ندارد روایی هم ندارد
صفحه 21:
معمولا پایایی را بصورت ضریب از () (اصلا پایایی ندارد)
تا » (پایایی کامل دارد) تعریف می کنند. غالبا حد مورد
قبول در آزمونها 0/0 می باشد.ولی هرچه اهمیت آزمون
بالاتر باشد اين ضريب نيز بايد بالاتر باشد
صفحه 22:
عوامل موثر بر پایایی آزمون
:خطاهایمحیطی-
مثلا آزمون شونده خسته باشد يا نسبت به آزمون آحساس
مناسبی نداشته باشد
:خطاهایف رلیندی-
خطاهایی که ممکن است در هنگام نمره دادن به سوالات /جمع
نمودن نمرات سوالات و... اتفاق بیفتند
صفحه 23:
:خطاهاودسته بندی-
آزمون گیرندگان ممکن است بر روی نمره ای که می خواهند
به يك آزمون شونده بدهند توافق نداشته باشند
مثال: در یک آزمون شفاهی یک آزمون گیرنده رفتار آزمون
شونده را اضطراب و هیجان زیاد و آزمون گیرنده دیگر
همان رفتار را بی حرمتی به استاد تفسیر MS
صفحه 24:
:خطاهاىئة عميم دادن-
ممكن است آزمون كيرنده تمايل داشته باشد كه نتيجه يك
سوال خاص را بطور غير منطقى به كل موارد تعميم دهد
مثال: جون اين دانشجو ضرب كردن را بلد نيست يس حتما
جمع و تفريق را هم بلد نيست
صفحه 25:
:خطاهایسوگیری-
الف:وزن دادن- ممکن است یک ارزیاب به یک خصوصیت
اهمیت و وزن بیشتری بدهد
ب:ييش قضاوت کردن ارزیاب- مثلا آزمون گیرنده از تيب و
قیافه آزمون شونده خوشش نیاید
صفحه 26:
ج:اثر هاله ای-یعنی برداشت کلی ارزیاب از آزمون شونده در
مراحل گذشته بر نمره دهی وی در اين مرحله خاص تاپیر
گذارد
دال:آسان گیری و سخت گیری-برخی ممتحنین کلا آسان كير
.و برخی سخت گیرند
صفحه 27:
انواع روش های ارزیابی دانشجو
ارزیابی900 درجه
يا ابزار ارزیابی مختصر توسط همکاران
(6۱۳)۶0) منطو Deuv wersswedt
يا ارزیابی رفتار فرد توسط گروه
صفحه 28:
oral exacvicatioa-D او لولنجونه سن)
(CGR)
آزمون شفاهی با بخاطر آوردن به کمک پرونده
صفحه 29:
Blobdl ratiacy oP fue or recorded perk.-O
درجه بندی کلی بر مبنای مشاهده مستقیم عملکرد فرد یا
عملکرد ضبط شده وی
20-۴
صفحه 30:
كارنامه فنونةت شخيصودرمانو/اعما لجرلحويا -©
بيمارانويزيتشدم
رصصح Putiect
پرسیدن از بیماران
صفحه 31:
Portholo~P
بازتاب مستند مجموعه عملکرد
۱ review-O
مرور پرونده
صفحه 32:
und wodules-O یمق
بازسازی ها و بسته های آموزشی
Gtondandized ora exccvicratiza-ID
آزمون شفاهی استاندارد شده
صفحه 33:
Gtardacdized poteot exccvicratica((SP )-dd
آزمون با بیماران استاندارد شده
۱0۱ )یه ماه ماس 0)
ارزیابی بالینی کوتاه
صفحه 34:
Oren vbservetiod oP provecturct shits-19
(DOG)
مشاهده مستقیم مهارت های عملی(فنون تشخیصی_-درمانی)
آزمونهاىكتبى :006
صفحه 35:
آ زمونهایک تبی!)
یک آزمون مناسب یک نیمروز طول می کشد و 29 تا
0 سوال دارد
:مورد ارزيابى
دانش پزشکی
صفحه 36:
اگر آزمون برای گرفتن تصمیم در مورد قبولی یا ردی بکار
می رود باید ابتدا بصورت پیلوت اجرا شودو از نظر
آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد
اگر به ازای هر عنوان پرسش های بیشتری در آزمون
گنجانده شود پایایی آن افزایش می یابد
صفحه 37:
اكر تعداد سوالات بیشتر باشد پایایی آن افزایش می یابد
اگر قرار است عملکرد دستیاران از سالی به سال ديكر
مقایسه شود باید حداقل ۱00 060 درصد سوالات هر
سال تکرار گردد
صفحه 38:
|
۱
تودر-ریچاردسون ۲۰
صفحه 39:
[
م1
۳ I
سس سپس
۳۱۱
اد وس
م
أ أ
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
فرمول واريانس عبارث لست از"
6.١ 145/10
fof ان أزمون را محاسبه مى 084 20 ph wu Jo
صفحه 43:
مزیتنسبتب004():
احتمال آنکه آزمون شونده بر اساس شانس و حدس زدن پاسخ
درست را بدهد کاهش می یابد
هر مجموعه چهار قسمت را شامل می شود
یکموضوع - فهرستیاز لنتخاب -
یکمارتپرسشی . - حدلقلدو پرسش-
صفحه 44:
ارزيا 2 8
رزيابى 5900 در
جه-
:توسط
۳ بالاتر از فرد
فراد زیر دست
افراد هم سطح
بیماران
خانواده بیماران
صفحه 45:
:حیطه های زیر را مورد ارزیابی قرار می دهد
تولناییکار گروهی-
تولناییارتباط برقرار کردن-
مهارتهایمدیریتی-
قدرتتصمیم گیری-
مقیاس درجه بندی مثلا از 4 تا ©
صفحه 46:
بازخوردی که پس از ارزیابی توسط اين ابزار به فرد مورد
:نظر داده می شود بهتر, است دارای ویزگیهای زیر باشد
چهره به چهرم باشد -)
پیشاز شروع گفتگو در لینبارم به فرد چند 0۰
لحظه فرصنداده شود تا به نتیجه ارزیابینگام
کند و از آنلطلاع یابد
به ارزيابىنقاط قوتو ضعفهر دو بيردازد-©
صفحه 47:
به فرد لجازم لظهار نظر دادم شود -6
خودارزیابیرا در فرد ترغبک ند -9
:نتيجه
بايد موارد مورريد ارزيابى و نتايج ارزيابى براى فرد كاملا
روشن و شفاف باشد و به اطلاع وی رسانده شود تا منجر
.به اصلاح گردد
صفحه 48:
SEES
SEO°
Me,
290 آ(بسیارعلاقمنداست .کسارگروهی وى خسوب است و بسیار مراقنب بیساران
مى باشد و باآنها بطورمؤثر و با درک کامل شوایط ایشان برخورد می کند.
0 مهارت های ارتساطی وی عالی ااست . بسسيار در برابسر آصوز ش دادن بسه دیگسران
فشارکاری بسیار خوب عمل می کند.و یک دکتر عالی است.
لو به ساير اعضاى كروه احترام مى كذارد و به صحيت ها آنها خوب كوش مى كند .من
این خصوصیت | دارم
۶ رفتر او با ولدین کودکان بیمر بسیار خوب است و بسیار با نها یا هصدردی برضورد.
می کند.
©كاهى اوقات لازم الست كه اعتماد به تفس بیشتری داشته باشد.
صفحه 49:
Oini-peer 1222072 tool (svini- POT)
یا لبزار ارزیابیمختصر توسط همکاران
در این روش فراگیر 0 ارزیاب را از میان استادان /دستیاران
.سال بالاتر /پرستاران مجرب و ارشد و.... انتخاب می کند
فرم خود ارزیابی نیز باید تكميل شود
.این ارزیابی © بار در سال انجام مى شود
صفحه 50:
| 87 م الام
a a
9 9
هوه هماه
بسن سس سح و مس
هاه هاه هاه 8
هاه هاه هاه 6
هو هو هم وه o oo
oo ar وج حدس
سباح ...ميوت بجي ستيه من مه سيا رع ع te
صفحه 51:
Harring enpecaty gover
7 =
2 نشج
نتسه وت
Bemis Teese
om soon
Beare Bienes
ao Eee
۱ سس a pee mates
ee aS
=e) Boe os
0 0
سس ماد
ay
= ۳ coe... came
ores “oe
|
وین (Jan meres Lom
Bes om
we ere سم -O0-MO
إل هه وس نمی وم سس دم امس
صفحه 52:
یا ارزیابیرفتار فرد توسط گروه
ابزار مناسبی برای ارزیابی تکوینی است زیرا هدف از آن
تصمیم گیری نهایی در مورد فرد نیست
:برای ارزیابی موارد زیر استفاده می گردد
مهارتهیارتباط بینفردی-
رفتارهایحرفه لی-
برخیجنبه هام رلقبتاز بیمار -
صفحه 53:
:ویژه گی های روان سنجی
بايد © تا 000 پرستار اين فرمها را پر کنند ولی در مورد
بیماران و استادان به تعداد بیشتری مورد نیاز است تا پایایی
مناسب تا 0/0 داشته باشیم
صفحه 54:
"مشکلات
ساختنو تهیه پرسشنامه مناسبتابرلیهمه لفرادیک 4-)
جمع بندوو خلاطه کردننتایج با توجه به تعداد 6
با لوپ رسشنامه ظ
صفحه 55:
ارزابي كرود ازرفتارفردا 0ل13).
op خلاصه شده ثلى ta dp AION در مس ربا
1 يي يبيب 7
ee on
م ودام هد +4 4
سیر WE} he
7a FE SON GIy Sle
هرت ای ربق ای نوات بلق بر با هم دیرخب در حدی هیر
nates ی |
كاركردن دركروه اكاربا همكاران؛به نقش هاى ديكران احترام مى كذارد و بطورسازندهأى دركروه كارمى كنددو ۳
هنكام تعويل كشيك مسئوليت ها رابه طورمؤثر به دبكران مى سباردخوب ارتباط برقرار مى كند پیش
قفاوت_نمی کند,فتارحامي و ده اد 5
دردسترس بودن دردسترس اسث مستوليت بذبراستءكارها را بطو مناسب ب الرادياين تر ازخود واكفار ١ ,
مي كندز:يريارسسئوليت شانه غالي نمي كند.وقني اورا بد بالين مار خونشدبلافاصله ياغ مى دهد.
د,سورت غیت رای خودجانشین ln fined yh oa از زان نف جام مي دهد 7
"ان رم ملع خارجی ای شده اس بدیه اس که ما بای مملكت خود وأشرايط فرهكى سذهمى اجتم. و یم خود ره وین رم هی ماب
بلوشعيث خودداريم. ۳
صفحه 56:
2-وسااكه موم اد Oko stevuhated recall
(CGR) ۱
آزمونشفاهییا بخاطر آوردنبه کمکپروندم
در اين ازمون از طریق بررسی پرونده بیماران ویزیت شده
توسط دستیار کار وی در lle یک آزمون شفاهی
استاندارد مورد ارزیابی قرار می گیرد
صفحه 57:
: پرسش در مورد
مراقبت های انجام شده از بیمار
علل درخواست آزمایشات و پاراکلینیک
تشخیص و تفسیر یافته های بالینی و برنامه های درمانی بیمار
باید پروتکل مناسبی جهت نمره دهی وجود داشته باشد
صفحه 58:
در این آزمون برررسی هر پرونده (که یک سوال محسوب می
گردد) تا 00 دقيقه و یک آزمون کامل 0 ساعت به
,طول می انجامد
مناسب تر است یک یا دو آزمون گیرنده وجود داشته باشد
:مورد استفاده
ارزیابی توانایی تصمیم گیری بالینی و کاربرد یا استفاده از
دانش پزشکی در مورد بیماران واقعی
صفحه 59:
حيطه موود ارزيالى
بت در پروندهی پزشکی
eas)
بررسى بيمار و ارجاع وى
درمان
ييكيرى بيمار و مراجعات يعدى وى
‘saps,
A es el ae
نتفاری که از یک دستیار خوب مي رود
wala od OE wp ریخ درد و متاسب با وشعيت
بيمار لست اونظو سابر موارد موجوددر برونده قبل درك و
OF wing Sal ed DD شده كه برش
بعدى كه مى غواهد مسلوليت ميماررا بيذهرد يمن تلد
eer
مى توانه بحث كند كه جكونه متوجه تشخيص بيمار شده اندو
جبكونه يأبوسيدن سؤالات بيشت و اجام بررسى های مسب
الوزيلى بالينى لتجام و متماقب أن اقدامات ديكرراتجام داده
ید
eh ep SB she ee متاره ها
درخولست شده بحث كندمى توقد PB aaa
رها بورسى ها توضيح دهد و رطس ری ها و
تشخیس افتای ها مان کند.
می تاد دراه ی فلسنه درمتی كه براى بيمار SE ده
توضیح دهد فاد و ار آن را شرع دهد |
می وه رای فلس یبرم رای یار[ حمه وه[
| A eae He se sis he
أعى تواتدحرمورد ابنكه جكوله احترام دلسوزى يدرك شوليط وى
مایت کرد و لطمينان وى را le نموه یت
کت Soe ad ati as ean
Ai بوفن eb ie bw be i AF Se
ابه وى و حفط امراش تفي شيه لسشنى تقد انان
تعد كه بوه ى نيت ده حكايت از یک رید ای
سل الیو ای ون مرو ولرضيه محدوديت
های شود یش داد
حي Se ee
میتی که وی فا ده میدن ما
in که این Ek رده مت و کنر
صفحه 60:
lob ۲۲۲۲ DP tive or nevorded perk.-P
درجه ب ندیگ لییس مبنایمشاهده مستقیم. علکود فسرد یا
عملکرد ضبط شدم وی
:تفاوت با سایر روش ها
)- ارزیابدر مورد دسته. هلوک لیاز تولناییه مانند مرلقبتاز
بیمار/مهارتارتباطی/دانشپزشکوو... و نه در موارد
لختصاصی قضاون میک ند
0۰ بصورتگ ذشته نگ و بر لساسدید کلیارزیابدر
پایاندورم میب اشد
9۰ مقیاسهاودرجه بندیک بفیهستند
صفحه 61:
:مورد استفاده
,در پایان روتیشن ها می باشد co zs
ارزیابی توسط بیش از یک نفر. صورت میگیرد(نقص پایایی)
صفحه 62:
:ویژگی های روان سنجی
: مشکلات موجود با این فرمها
غير عبنیب ودنارزیابی-
نمره دادنبطور مشابه به تمام مهارتهیوفرد -
سختگیرویا لسانگیریارزیابانو ندادننمره در دو -
صفحه 63:
jobal rating foi
توانمندی در گرقتن شرح حال ازبیمار
آگاهی ازعلوم پایه دررابطه با برنامه يزشكى تخصصى (به عنوان مثال
آکاهی ازعلوم پایه مربوطه درزايطه بارشته چشم پزشکی یرای
دستیارچشم پزشکی)
قضاوت بالينى و طرح تشخيص افتراقى 0
توجه به سن «جدين: بقرهدك .و ناتواتئ هاى بيصار
داشتن داتش در باره ى مؤارد كاريرد و موارد منع كاريرد فنون
اتوانمندى در انجام معاينه فيزيكى
رعايت اصول اخلاق بزشكى .م
پذیرقتن اشتباهات خود
توجه به هزینه هادرهنگام درخواست بررسی های تشخیصی یا
ارائه ی برنامه درمانی برای بیمار
صفحه 64:
1"
۱۲
۳
we
هد
1۶
۷
vA
1۹
۳
vy
yr
مهارت های تکنیکی در اتجام فنون تشخیصی درماتی
توانایی برقراری ارتباط موثربابیماران و خانواده ی آتها
موثر بودن در آموزش دانشجویان پزشکی و دستیاران سال پایین تر
توانایی ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود
موتربودن به عنوان یک عضو تیم پزشکی
قضاوت بالیتی در تهیه ی برنامه های درمانی
مهارت های یادگیری خودجوش
سازگاری با فن آوری تو
تمهد به تضمین کیفیت وبهبود
دلسوز بودن و تونایی درک بیماران و سایرافراد
موثربودن به عنوان یک مشاوریرای سایررشته های تخصصی
تمایل به پذیرقتن بازخورد
کارآمدی در دستیابی و مدیریت منایع مختلف بهداشت
صفحه 65:
OGCE
صفحه 66:
Oret observaiva of مه ادج
(DOPE)
مشاهدم. مستقیم. مهارتهایصلی(ف_ نونک شخیصیدرمانی]
تعریف:برای ارزیابی و دادن بازخورد درباره مهارت های
عملی است
فراگیر 0 کار عملی در طول سال انجام می دهد که ارزیاب
و مشاهده گر در هر مورد متفاوت است
هر آزمون در مورد یک مهارت عملی ضروری است
زمان آزمون 09 دقيقه و زمان لازم جهت دادن بازخورد 6
دقیقه است
تاق بار در طولسالیرگزار میگردد)
صفحه 67:
۵1 ۵ ۵ ۵ ۵ ۵
۵ و۵ ۵ 8 8 9 و و و 8
2 ۱ 0
“COC pect
زور زاس ۳ TT
صفحه 68:
کارنامه فنونت شخیصیدرمانیاعال ۳
جرلحويا بيمارلنويزيتشدم
+تعریف
اين ابزار برخورد دستیار را با بیمار در مورد فنون
تشخیصی- درمانی/عمل جراحی یا ویزیت بیماری که انجام
داده است را مستند می کند
با استفاده از اين ابزار می توان وسعت تجربه افراد را
بررسی نمود تا دستیار را آگاه کرد که در چه زمینه هایی
کارنامه وی ناقص است
صفحه 69:
بدیهیلستکه ذکر تعداد موارد لنجام شدم لزوما به -
معنایدستيابییه مهارتکفیدر آنزمینه نیست
صفحه 70:
Poatieat suvep-O
پرسیدناز بیمارلن
به منظور. ارزیابی رضایت بیماران از مراقبت های ارائه شده
توسط دستیاران انجام می گیرد
:سوالات شامل جنبه های عمومی مراقبت است
میزن زمانصرفشده جهتبیمار-
ک یفیک لیمر لقبتانجام شدم-
تولناییدستیار در دلنشو مهارت
....ادسلعلاقه و همدلی-
صفحه 71:
بپرسش ها می تواند شامل جنبه های جزئی تر نیز باشد
مهارتشنیدنو دادنلطلاعاتک افی
...... توصیه ه در زمانترخیصو -
:درجه بندی
صفحه 72:
01 نگه داشت
دکتر من را معطل 0
بلی/هيشه همینطور =
للك اهو اوقا تلينطور 0
۱ /هرگز یا ب ندرتاینطور
خير
صفحه 73:
:موارد استفاده
ارزیابی مهارت های مراقبت از بیمار
رفتار حرفه ای
...مهارت هاى بين فردى و
حداقل لازم است تا 0200 تا 64*00 بیمار به پرسشنامه ها پاسخ
دهند تا پایایی 2/0 تا 00/0 حاصل گردد
صفحه 74:
:ویژگی های روان سنجی
زبانو سواد بیمارلن-
تکمیلی رسشنامه به تعداد مناسب.
جدا ک ردنن قشدستیار در مرلقبتاز بیمار از سایر عولمل-
دخیلدر لینلمر
صفحه 75:
زاوج
حملکر درجم سوعم۳)
كاغذ و بركه حرو ,م دوزم :)
معنى: مداريك قابل حمل/كاريوشه/مجموعه عملكرد
بطور. کلی مجموعه ای از. کارهایی است که توسط دستیار
انجام شده و به عنوان شاهدی بر یادگیری و موفقیت وی در
برنامه است
صفحه 76:
بجز مستندات نوشته شده می تواند شامل فیلم/عکس/صدای
ضبط شده و سایر اطلاعات نیز باشد
نکته: اندیشیدن درمورد اینکه چه چیزی یاد گرفته شده بخش
مهمی از تهیه پورت فولیو می باشد
نکته: اين ابزار هم برای ارزیابی و هم یادگیری کاربرد دارد
صفحه 77:
زیک پورت فولیو نشان می دهد
کاربرد آنچه یاد گرفته شدم چیست.
نیاز هویادگیریک دلم لست.
چکونه میتوانبه لیننیاز ه دستیافت.
صفحه 78:
:در آموزش پزشکی یک پورت فولیو شامل موارد زیر است
کارنامه ف نون شخیصی- درمانیانجام شده-)
0 پژوشهییکه دستیار آنها را مطااعه Sel
نموده و بر لساسلندرمانیرا ارلنه کردم لست
یکپروزه ارتقایک یفیتو نتایج آن-9
معضاهتو مشکلاتلخاقیکه در هنگام کار با آنها -6۶
......برخورد نمودم و روشحللنهاو
صفحه 79:
نکته: پورت فولیو اختصاص به فراگیران ندارد و می توان
برای آموزش دهندگان نیز از آن استفاده کرد
مثال:مجموعه مستندات تریفیع و ارتقای اعضای هیات علمی
صفحه 80:
:موارد استفاده
ارزیابی مهارت هایی که ارزیابی آنها با دیگر روش ها
:دشوار است نظیر
بهبود یافتنمبتنویر طبابت)
لستفادم از شولهد عمیدر مرلقبتاز بیمار 6
رفتار هایحرفه لی-5
حمایتبیمار 6
صفحه 81:
بطور کلی پورت فولیو در آموزش پزشکی تخصصی می تواند شامل
:موارد زیر باشد
برنامه یادگیری-)
1
چگونه می دانم که
| جعونه وجرا سن مى تان ٠.١ افلس . | este sete
من چه چبزی را نازدارم | که نیز به فراگیری این تواتم به دیگران نشان
مطلب" ياديكيرم؟
يادبكيرم؟ موضوع دارم! دهم که من این موضوع
1 را فراگرفته ام؟
صفحه 82:
گواهیشرکتدر دورد هیولموزشی:0
گولهیمهارتهوی اد گرفته شدم ۰
گزارشستادانب الینیدر مورد دستیار -۲)
..... کنفرانسه و سخنرلنیهایارلنه شدم و -9
صفحه 83:
روليىيورتفوليو به لينبستكودارد كه تا جه لندازه -
مستندلتكّرداورىوشده مىئت وانند تسلط فرد را در لمور
مورد لنتظار نشاندهد
بايد در مورد شاخصه و لستاندارد هیلازم برلیمحتولی
پورتفولیو تولفقوجود داشته باشد
صفحه 84:
(0-رروزرصر لسسسا)
مرور پروندم
در اين روش افراد آموزش دیده در یک بخش بالینی به مرور
پرونده های بیماران می پردازند.اين افراد بر اساس یک
پروتکل مشخص به بررسی شاخص های از پیش تعیین
شده در پرونده می پردازند .سپس بافته های بدست آمده با
.استاندارد های مورد قبول مقایسه می گردد
نکته: آنچه در پرونده ثبت شده لزوما به معنای عملکرد
دستیار به تنهایی نیست / بلکه بازیتاب عملکرد تیم درمان
.است. بررسی 0-0 پرونده کافی است
صفحه 85:
Giwuhiiogs un wodudes-dd
بازسازیها و بسته هایلموزشی
این بازسازی ها به قصد تقلید واقعیت ساخته می شوند
:ویژگی های کلیدی این بازسازی ها عبارتند از
6 شرلیط حقیقیرا تقلید میک نند
آزمونشوندگانمیتولنند بسه لستدلا هر مورد یبکشکل-0
بالنیی پردازند
6 به آزمونشوندگانلمکانلنجام لشتباهاتف اجعه بار را
میدهد(ب دونبه خطر لفتادنجانب یمارانو لقعی
صفحه 86:
بازخورد فوروبه آزمونشوندگاندادم میشود -۴)
لمکانارزیابیدلنشجو در مشکاتیی النیف راهم میشود -9
که لمکانارزیابیموثر آندر دیگر شرلیط وجود ندارد و
.يا مشكللست
صفحه 87:
:انواع بازسازیی ها
پاسخ دادنبه سوا-اخدربارم بیمار بصورنمرحله -)
به مرحله روک اغذ و با لنتخابگزینه درستاز میان
: فهرستیاز گزینه هلو سپسک سبلمتیاز
Poteat worngewed probles(PORP)
:و نوع کامپیوتری آن
(000) سسا مه سس بان
صفحه 88:
موقعیتهیلیفای قثرلب-یمارلنلستاندارد شدم /بازسازی- 0
تیم ب انیا
مدلظ با مانکنهایآناتومیک"4
ترکیبیاز موارد فوق-*6
در بازسازی ها با محیط های شبه واقعی از کامپیوتر گاهی
همراه با مدل واقعی استفاده می شود
صفحه 89:
2)-وصاده كعك امم لت رو لون 8
آ زمونشفاهیلستاندارد شدم
جهت ارزیابی عملکرد استفاده می شود
از بیماران واقعی و استادی که برای اين امر آموزش دیده
استفاده می شود
آزمون گیرنده بر Slay Gulls حقیقی یک مسئله بالینی را در
مورد بیمار را مطرح و از آزمون شونده می خواهد تا آنچه
برای رسیدگی به اين بیمار لازم است را شرح دهد
صفحه 90:
:در آزمون های خوب طراحی شده
هو سناریو 6-0 دقيقه طولمیکشد -
هر آزمونک املحدلقل(0)0 دقیقه و حد لکثر 0/0 ساعت.
طولمیک شد که شامل 4 جلسه آزمون90 تا
00 دقیقه لولست
یک یا دو پزشک آزمون گیرنده هستند
شاید یک آزمون شونده در مورد 060-10 مورد بالینی
مختلف ارزیابی گردد
صفحه 91:
Gtoodardized اناد ۱) )-d9
آزمونبا بیمارانلستاندارد شدم
بیماران استاندارد شده افراد سالم و آموزش دیده هستند
از بیماران واقعی نیز پس از آموزش آنها می توان استفاده
کرد
مان صحبت آزمون شونده با بیمار. 10-60 دفیقه طول می
کشد
برای انجام آزمونی پایا 6۴ ساعت زمان لازم است
صفحه 92:
۴-(۱ )وه ماه ماس(
ارزیابیی اللنیکوتام
آزمونی برای ارزیابی مهارت های بالینی و دادن بازخورد بر
روی عملکرد در همان زمان بکار می رود
isu!
یک استاد دستیار را در هنگام تعامل با بیمار ( دربیمارستان/
.اورژانس یا درمانگاه) مشاهده می کند
آزمون معمولا 9) دقیقه و دادن بازخورد آن 0 دقيقه طول
می کشد
صفحه 93:
تمام مهارت ها در فرم بر اساس یک مقیاس 9 درجه ای
امتیاز داده می شوند
و۵ کمتر از حد لنتظار) -
لبمرزیه -
در حد لنتظار -
وه بالار از حد انتظارج -
صفحه 94:
بازخورد فوری باید ارائه شود و نقاط قوت ذکر شده وپیشنهاد به
.آزمون شونده در مورد نحوه بهتر شدن داده شود
صفحه 95:
.این آزمون حدود 0 ساعت به طول مى كشد
:موارد استفاده
شرح حال.
معاینه فیزیکی-
رفتار حرفه لی-
...قضاوتبا إنيو -
صفحه 96:
Ee et at eee
valuation Exercise (CEX).
‘ene دمن 1 TT)
SP rey سم میتی a ام
يسود ميد مويه الع م مويه مسويييع
میت سوب لدي eg egg كك
a 5 3 © ا
١# عو موه ویس بو eae ی
d 0 a 5 8 احم 2
00000 a 2
و Pret aman a e
نمی و a
3 5 ¢ شنت
o oo 9 سم
oa 3 سام سمو 6
8 ا لقره عت سمه منز
أل 0-06