علوم انسانی و علوم اجتماعیسبک زندگیالهیات، دین و معنویت

ازدواج پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) و امکان خواستگاری دختر از پسر

صفحه 1:

صفحه 2:
يوم كننوائسن:ازدواج ببامبراكرم (ص) وحضرت خديجه (نن) فان خواستکاری دختر از پسر 4 0 —~°= wit hoe, 2 we ۳ ‏و‎

صفحه 3:
») حضرت خديجه دختر خويله بن اسد بن عبدالعزي بن قصي بن كلاب . نام مادر او فاطمه دختر زائدة بن اصم از زندگي او تا قبل از ازدواج با پیامبر - صلّي الله عليه و آله خبرهاي چنداني در دست نیست ولي همه اخبار حاكي از آن است که وي زني .ثروتمند و در عين حال شرافتمندي بود. و از این رو او را طاهره مي‌خواندند خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر ابتدا با عتیق بن عائذ عبدالله بن عمر مخزومي ازدواج | نمود و از او صاحب پسري به نام هند شد. پس از مرگ عتیق با ابو هاله مالك بن نباش تميمي ازدواج کرد و از او نیز صاحب پسري به نام هند و دختري به نام هالة .شدء برخي ازدواج با ابو هالة را مقدم بر ازدواج با عتیق مي‌دانند

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
اروت ات تیه ای ‎as‏ اسر "صای له علیه وال ۱۳ هميشه گرامي مي‌داشت و سخن او را قبل و بعد از بعئت تصدیق مي‌کرد. خدیجه چون احساس کرد پیامبر - صلّي الله علیه و آله - نسبت به زيد بن حارثة تمایل خاصي دارد او را به حضرت بخشید. نیز آمده است که وقتي کفار مسلمین را در مکه مورد حصر و | تحریم اقتصادي و اجتماعي قرار دارند و مسلمانان در محله شعب ابي طالب یا بني هاشم جمع شدند تا در کنار هم مشکلات این تحریم را سپري نمایند. خدیجه تمامي اموال ال ‎Ty nee‏ با بعثت ييامبر ‏ صلّي الله عليه و آله خدیجه (س) به عنوان اولین ایمان آورنده حضرت - صلى الله عليه و آله راادر تنكام ‎٠‏ اخل رسالت' يارئ نمود:(اين اثير به نقل اراق اسحاق آورده است كه: خديجه نخستين مسلمان بود. يس خدا بدين امر بار اندوه رسولش را سبك كرد. وقتي ييامبر ‏ صلّي الله عليه و آله با خدیجه راز دل مي‌گفت. خديجه از اندوه او م يكاست و او را تصدیق مي‌کرد و کار مردم را بر او آسان مي‌کرد. ابن © )

صفحه 10:

صفحه 11:
cyl om ‏خذيجه‎ Eo ie ies xD ! “eS 2 ol ees ‏نفيسه‎ as > 0

صفحه 12:
‎yes‏ بزرگ فره تشیکیپل ‎eS‏ ‏خن

صفحه 13:
© I Shee eee cle erro: ‏كندي مي‌گوید:‎ nde) ‏و لباس تهیه نمایم به نزد عباس بن عبدالمطلب رفتم به کعبه نگاه کردم که دیدم جوان‎ | ‏به طرف کعبه آمد و رو به کعبه ایستاد. پس نوجواني و زني به دنبال او آمدند و در کنار و‎ ‏پشت او ایستادند و چون او به رکوع و سجود رفت آنان نیز چنین کردند. چون از عباس‎ و ت: محمد. علي و خدیجه هستند هم چنین آمده است که چون حضرت جبرئیل بر پیامبر - صلّي الله علیه و آله - نازل شد و وضو گرفتن و نماز خواندن را به حضرت آموخت. پیامبر نیز به خدیجه آموخت. پس 3 | .خدیجه وضو گرفت و نماز خواند تمام فرزندان پیامیر -غیر از ابراهیم - از خدیچه بودند. برای خدیجه 4 دختر به نام‌های رقيهء زینب. ام کلئوم و قاطمه و يك پسر به نام قاسم و بنابر نقلي دو پسر به نام‌هاي قاسم | | و عبدالله نام برده‌اند. برخي نیز سه پسر براي خدیجه بر شمرده اند به نام‌هاي قاسم. | ۱ | ۱ ادرو طنب

صفحه 14:
eee ‏رن ال ی ینت وام كلثوم‎ BEL gino. 9۷

صفحه 15:
يس از آنكه محاصره مشركين عليه مسلمانان در اول سال دهم بعثت پایان یافت, خدیجه (س) که مشقات فراواني را متحمل شده بود در سن 65 سالگي مریض شد. پیامبر - صلّي الله علیه و آله - در آخرین لحظات بر بستر خدیجه حاضر شد و او را به همنشيني با مریم دختر عمرانء آسیه دختر امزاحم و کلثوم دختر موسي در بهشت بشارت داد. سرانجام خدیجه در رمضان سال دهم وفات نمود. چند روز پس از آن ابوطالب نیز رحلت کرد. چون خبر رحلت ابوطالب نيز به يبامبر - صلَي الله عليه و آله رسید فرمود: دو مصيبت بر اين است در اين ايام وارد شده است و من نميدانم كه كدام يك از اين دو برايم سخت :تر أسيت از رسول خدا نقل شده که حضرت جبرئیل نزد من آمد و گفت که از سوي پروردگار و از سوي من به خدیجه سلام بده و او را به خانه اي از زبرجد در بهشت که هیچ سر و صدا و رنجي در آن نیست .بشارت بده یه همین خاطر پیامبر - صلّي الله علیه و آله -: درباره مقام و شأن حضرت خدیجه مي‌فرماید: ‎JS ee See‏ زنان بهشت ‎fea)‏ مردم کافر بودند خدیجه به من ایمان آورد. وقتي مرا تکذیب مي‌کردند او مرا تصدیق مي‌کرد. وقتي .مرا محروم کردند او مالش را در اختیار من قرار داد © 7

صفحه 16:
:شهيد مطهرى در ابن زمينه مى كويد اينكه از قديم الايام, به خواستگاری نزد می رفته اند و از انها تقاضای همسری می اند از بزركترين|عوامل حفظ حيثيت و احترام زن بوده است .طبیعت مظهر طلب و عشق تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بود ق بو دن را گل مرد را بلبل ...زن را شمع و مرد را بروا است ابن د أبير حكيمانه و شاهكارهاى خلقت است که د مرد نباز و طلب و ژه ی زن ناز و جلوه قرارشاده است .ضعف زن راشر در مندی جسمانی مرد با اینوسیله جبران كر خلاف حیثیت و اْترام زن است که بدنبال .برای مود قابل تحمل است كه از زنى] ی كند و جوا بل بشنود نا بالاخره زنى رضايت خود را به همسرى باإؤ اعلام كند اما برای زن که می خواهد محبوب و معشوق و مورد برستش باد ب موش رث تا برسراسر وجود او حکومت کند قابل د فق غريزه نيست كه مرذىارا به همسرى دعوت كند و احيانا . جواب رد بشنود و به سراغ برود

صفحه 17:
مختلف خواستکاری مردان رسم ام زن بوده است. ت می باشد و عکس آن بر مذکر هميشه خواهان ارو ‎Wick Ae‏ زنده است که معشیق باشد و ن نمی باشد. استاد شهید مطهری خلقت است که در غریزه مرد نیاز و اده است 9

صفحه 18:
خلاف حیثیت و احتراممزن است که به دنبال مرد بدود» برای مرد قابل تحمل است که از زنی خواست : و جواب رد بشنود و آن كاه از زن ديكرى

صفحه 19:
ع خود را نیازمند به عشق به خردورزی و هنر توانست مرد به آستان خود بکشاند و خود را مظهر این بهترین ضامن حیثیت و احترام ابل نیروی جسمانی مرد است و هم شترک آن هاست.|۴]

صفحه 20:
ی خداوند فرمود: ابن حيا است؛ أيا دوست دارى كه بان دی و شود؟ آدم كفت (آرى) آن كاه خداوند فر ود از و 9۱ بخواه» 20

صفحه 21:
خواستگاری دختران البته خواستکاره ی فاختو ان اشکالی یم 21

صفحه 22:

صفحه 23:
تع شرعي ندارد. البته به شرطى كه با ‎٠‏ لأزْم به ذكر است كه درزصیفه عقد» برش آن از طرف ‎Shemales‏ م7

صفحه 24:
خواستگاری دختر ت که اقدام به خواستگاری از آشنایی های پیشین حکایت می ومنجر به دل بستكى و مع ين وذ ۰ ۳

صفحه 25:
و لل ‎Me‏ ‏تفه علی رورس زندکی شترکه ‎gn‏ ابن وصلت و يوت جلوكيرى مى كننوة ‎Jel ay Dah‏ با نی» روحي, و عاطفی[] اد» وجو 6919 ‎A’‏ اذن ید که سیب صورت اقدام ‎ALAN.‏

صفحه 26:
ج) بر فرض که این خولستگاری به سرانجام برسد و به ازدواج ختم شود دختر جوان باید خود را برای ت ها و منت گذاری های اختمالی» برچسپ ها دورو

صفحه 27:
:پس در نتیجه ‎se al‏ خولستکایی‌مرد نسبوده و خولستگارمین‌حولم نمی‌پاشد .1

صفحه 28:

صفحه 29:
=

صفحه 30:
منابع: بحارالانوار ملسي 0 5 تت محمد ابراهيم ‎we‏ اسلام ازبعشت نبوی تا حکومت علوی( ور کیانی) تاریخ تحلیلی صدر اسلام چوانان و انتخاب همسر سایت حوزه علمیه قم سایت تبیان

رایگان