صفحه 1:
استار )=
وظیفه استارت روشن كردن موقور
پامحرک خودرو موتورمی باشد.
صفحه 2:
در خودروهای اولیه برای روشن کردن
موتور از هندل استفاده می شود.
صفحه 3:
استار ف
امروزه از يك موتور الكتريكى كه
انرزى الكتريكى را به انرزى
مكانيكى تبديل مى كند استفاده
مى شود.
صفحه 4:
اساس کار استارت
اساس کار استارت وجود میدانهای
همنام مغناطیسی می باشد در واقع
استارت از دو آهنربای الکتر یکی
تشکیل شده است که قدرت استارت
بستگی به نیروی آهن ربا دارد.
صفحه 5:
کامی تاتور (کلکتور)
ساختمان ساده یک موتور الکتریکی جریان مستقیم
صفحه 6:
با توجه به اینکه در اطراف سیم در
حال جوبانملکتریکی یز میدن
مغناطیسی به وجود می آید و این
سیم حامل جریان در میدان .
مغناطیسی قرار گیرد که قطبهای
همنام مقابل یک دیگر قرار گیرند.
صفحه 7:
گردش هادیارسان) در جهت حوزه ضعیدترمغناطیس
صفحه 8:
یک نیروی دافعه از طرف آهن ربا به
سیم در حال جربان وارد می شود که
از ابن خاصیت در ساخت موتورهای
الکتریکی استفاده می شود .
صفحه 9:
١ل يلاتين رله 1 ميله يا پلانچر ۳سسولونویید یا رله ۴س قتر برگشتدهنده
۵ اهرم يا دوشاخه ۶ کلاج یا مجموعه محرک ۷ب یوش ۸ مجموعه
دنده کاهیدور -٩ آرمیچر ۱۰- یالشتک مغناطیس دائمی ۱۱- زغال
۳س بلبرینگ
موتور استارتر
صفحه 10:
استا رت از دو قسمت تشکیل شده
است :
الف) اتوماتیک استارت
ب ) موتور استارت
صفحه 11:
اتوماتیک استارت و عملکرد آن
10°
۲ پلاتین رله ١
يله يا بلاتجر ل سولونوييد يا رله 5- فتر يركت نشد«
۵ب اهرم یا دوشاخه ۶ کلاج یا مجموعه محرک لاسايوض ۸ب مجموعه
دتده کاهشدور 5 آرميجر ۱۰-- بالشعک مقناطیس دائمی ۱۱-غال
۲ پلیریتگ
موتور استارتر
صفحه 12:
کار اتو ماتیک استارت
)اتصال برق مستقیم باطری جهت
استارت
۲)جلو بردن دنده استارت با فلایو یل
جهت در گیری با فلایویل
صفحه 13:
اتصال برق مستقیم باطری جهت
استارت
با توجه به آن که برق مصرفی
استارت در حدود ۵۰ الی ۱۵۰ pol
می باشد و راه انداز آن یک سوییچ
ظریف می باشد نیاز است از یک ر له
با کنتاکتور استفاده شود که این کار به
عهده اتوماتیک استارت می باشد .
صفحه 14:
جلو بردن دنده استارت با فلایو بل
جهت درگیری با فلایویل
اتوماتیک استارت با استفاده از لهرم
دو شاخه دنده استارت را به سمت
جلو هدایت می کند .
صفحه 15:
شکل ظاهری اتوماتیک استارت
اتوماتیک استارت داراییک عددفیش
و دو عدد پیچعی باشد کمبه صورت
شکل زیر وصل می شود :
صفحه 16:
طرز تشخيص بيج های اتوماتیک
استارت
)١ بيج موتور( بالشتكى) داراى يى
تکه فلز مى باشد.
صفحه 17:
طرز تشخیص بیج های اتوماتیک
استارت
۲) پیج موتور ازییج برق کوتا هتر
است ۰
صفحه 18:
طرز تشخیص پیج های اتوماتیک
استارت
۳) بیج موتور به فیش اتوماتیک
استارت با اهم مترراه می دهد ملی
بيج بالا یی راه نمی دهد.
صفحه 19:
اساس کار اتو ماتیک استارت
با استفاده از خاصيت مغناظيسى
گیرد بنابراین دارای دو عدد سیم
بيج می باشد.
صفحه 20:
تیک استار ت
قسمتهای داخلی اتوماتب
a | کشنده
بيج ‘
نگهدار نده ape
> 00 ۲
صفحه 21:
بلا نجر
یک قطعه استوانه ای شکل است که با
حرکت خود وظایف اتوماتیک
استارت را انجام می دهد .
صفحه 22:
۱) پیج بالای را به پیج بایینی متصل
می کند . برق با آمپر بالا از پیچ بالای
به پولک مسی و از انجا وارد پیچ
پایینی می شود و موتور استارت را به
کار می رود.
صفحه 23:
)١ بى طرف بلا نجر به اهرم دو
شاخه متصل است که با حر کت خود
باعث می شود دنده استارت به
سمت جلويرتاب شود.
fot.
صفحه 24:
اهر م دو شاخه:
این اهرم از یک طرف به پلا نچر و
از طرف دیگر به دنده استارت
متصل است. وظیفه آن انتقال
حركت بلا نجر به دنده استارت
مى باشد.
صفحه 25:
عیب یابی اتوماتیک استارت
۱) اگر استارت بزنیم استارت تق تق
صداکند ولی موتور استارت نجرخد
نشانه آن است كه سيم بيج
نكهدارنده سو خته است
صفحه 26:
عيب يابى اتوماتيك استارت
۲) اگر استارت بزنيم و اتوماتیک
استارت هیچ صدای ندهد نشا نه آن
است که :
الف )سیم بیج كشنده سوخته است .
ب) کابل مثبت یا منفی باطری قطع
است.
صفحه 27:
عیب یابی اتوماتیک استارت :
۳ ) اگر استارت بزنیم موتور استارت
بجر خد و بعد از قطع استارت دنده
فلا بویل با دنده استارت در كير باشد
نشانه آن است که اهرم دو شاخه جا
بحا قرار ۳ تیک
شکسته ۱
صفحه 28:
عیب یابی ائوماتیک استارت
(fF اگر استارت بزنیم دنده استارت به
Crow جلو پرتاب شود ولی موتور
ره اك ا ۹
صفحه 29:
عیب یابی اتوماتیک استارت
۵) اگر استارت بزنيم و بعد از
استارت هنوز استارت در كير باشد
د سات
است .(جسییده است) سم
صفحه 30:
3 8
زمايش اتوماة
تیک اس
ستارت
صفحه 31:
موتور استارت
از دو قسمت تشکیل شده است :
الف) بللشتک ب
ب) آرمیچر
صفحه 32:
۱ سیم پیج بالشتکها ۲- هسته بالشتکها
۳ بيج اتصال بالشعك به يدنه ۴ بدنه یا پوستهی استارتر
بالشعکها و پوسته استارتر
صفحه 33:
بالشتک
همانطور که میدانیم وظیفه بالشتک
تولید میدان مغناطیسی است .
صفحه 34:
ازدو بخش تشکیل شده است :
الف ) کفشک
ب) سيم بيج
صفحه 35:
با رک
سیم پیچهای بالشتک استارت از
مفتول ساخته شده است و به حهت
آنکه باید آمپر خیلی زیادی از
صفحه 36:
بالشتک
معمولا استارت دارای ۴ عدد بالشتک
می باشد .
صفحه 37:
بالشتک
قطب های همنام در روبرو هم
تشکیل شده است و قطبهای غیر
همنام در مجا ور یکدیکر تشکیل
می شود .
صفحه 38:
بالشتک
جهت سیم پیچ های مجاور مخالف هم
و سیم پیچ های روبرو هم جهت سیم
پیجی شده است.
صفحه 39:
بالشتک
معمولا سیم پیجهای بالشتک دو به دو
با هم موازی وسری هستند.
صفحه 40:
صفحه 41:
زغال با جاروبک ها
در استارتر مانند دینام به تعداد
بالشتک ها » زغال & جاروبک از
جنس مس گرافیت دار وجود دارد .
صفحه 42:
JE; ها یک در میان منفی و مثبت
هستند یعنی زغال های مثبت با بدنه
عایق بندی شده و زغال های منفی
عایق بندی نبوده و سل
دارند . 3
صفحه 43:
به وسیله کولیس ها طول زغال را
اندازه بگیرید . اگر طول آن به
نصف رسیده باشد آن را تعوبض
كنيد . /
اندازهگیری طول ژغالها
صفحه 44:
جهت تعویض . زغال های نو را به
دقت به سر سیم های بالشتک ها
اندازهگیری طول زغالها
صفحه 45:
aa فشار فنر پشت زغال ها
پشت هر زغال یک فنر قرار دارد و
al یز
حفظ می کند .
صفحه 46:
+e ۱
ee
هی شود زغال ها
mo “ ۱ رو
گی و سوختن ee
می
صفحه 47:
با نیرو سنج » کشش فنرها را اندازه
بگیرید . اگر نیروی ثنر زغال کمتر
از مقدار توصیه شده باشد » آن را
تعویض کنید.
صفحه 48:
آرمیچر
وظیفه آرمیچر تولید میدان
صفحه 49:
آرمیچر
آرمیچر از قسمتهای زیر تشکیل شده است :
الف ) کلکتور( کامی تاتور)
ب) سيم بيج
ج ) هسته
د)شافت
صفحه 50:
کلکتور
روی شافت آرمیجر کلکتور قرار
دارد . کلکتور از جند ین لا مل
35 "۹
صفحه 51:
کلکتور
شيار بين هر لا مل بايد 0.8
ميليمتر عمق داشته باشد . در صورتيكه
عمق آن كمتر از اين مقدار باشد توسط
تیغه اره یا دستگاه شیار تراش آن را
oe
صفحه 52:
در بابان کار با استفاده از یک کاغذ
سنباده کلکتور آرمیچرتمیز کنید.
صفحه 53:
دو سر شافت آرمیجر را روی دو تکیه
گاه مقدار لنگی آن را اندازه
آزمایش تاب داشتن آرمیچر و کامیتاتور
صفحه 54:
الف) آزمایش قطعی سیم پیج
آرمیچر
زمایش سیم پیجهای آرمیجر س سالم بودن سیمها و
اتصال به لاملها
صفحه 55:
آزمایش اتصال کوتاه شدن آرمیچر
صفحه 56:
ج) با دستگاه گر ولر اتصال کوتاه
سیم پیچ آرمیجر راآزمایش می کنند
صفحه 57:
دنده استارت
معمولا دارای ٩ دندانه می باشد که
دارای نسبت تبدیل ابه ۱۵ ویا | به
۰ است ۰
a
صفحه 58:
دنده استارت
خودروهای بنزینی برای روشن شدن
نباز به ۸۰ الی ۱۰۰ (30۳0) دور
موقور دارد 5
صفحه 59:
دنده استارت
دیزل به ۶۰ الی ۸۰ دور نیاز دارد
صفحه 60:
دنده استارت
جهت دور استارت عکس موتور است
صفحه 61:
دنده استارت دارای دو حرکت
است 0
الف حركت جر خشى رو به جلو
ب)حركت دورانى سريع
صفحه 62:
اب س اجزای ددهاستارتر
ا پوسته محافظ ۷ فتر ساچمه سپدنه محرک als استارتر
؟- بلاتجر ساجمه 0-ساجيه ع دنده استارتر /ال فتر (در يعضى از
(Bae محل قراركيرى دوضاخه 4-ماربيج دنده استارتر + 1 أرميجر
كلاج يكطرفه دنده استارتر
صفحه 63:
كلاج یک طرفه
باعث میشود دنده استارت یک طرف
ففل وبه طرف دیگر هرزبچرخد .
صفحه 64:
۲ کلاج یک طرفه
فلا منتقل
7 موقور 2
a —— تت =
oe
صفحه 65:
۳ ee
میجرخد ولی فلایویل نمی چرخد
و به اصطلاح دنده استارت رد
صفحه 66:
صفحه 67:
ضریه زدن با چکش روی خار
صفحه 68:
Leen :
صفحه 69:
Zz 5
در آوردن خار رینگی
صفحه 70:
خارج کردن مجموعه دنده استارتر از روی شافت
صفحه 71:
مدار برق استارت :
Bae OD se OD) Sa ea
شده و ازبالشتکها وارد زغال مثبتمي شود و از آنجا داخل
سیم پیچ هاي ارمیچر میگردد و توسط زغال منفي بدنه
. میگردد که مدار آن مطابق شکل زیر است
صفحه 72:
صفحه 73:
مدار برق استارت :
در استارت هاي انگليسي برق وارد زغال مثبت شده و از غال
مثبت وارد
at ۳ گرددو از
طریق زغالهاي منفي
بر خارج مي شود و
سپس برق وارد بالشتک
شده و ازسر Se كت
بدنه مي گردد.
صفحه 74:
صفحه 75:
الف) آزمایش اتوماتيك استارت :
* مداري مطا بق شکل مي بند یم در اين حالت بایددنده
استارت به سمت جلو پرتاب شود
صفحه 76:
ب) آزمایش موتور استارت :
* براي ازيمايش مداري.مطا بق شكل مي بند يم در این حالت
باید موتور استارت با سرعت زياد دوران كند.
صفحه 77:
3 آزمایش كلي استارت :
8 در این حالت اولا دنده استارت به سمت جلو حرکت کریده
ثانيا با سرعت زياد دوران مي كند.
۰ نكته : بهترين آزمايش زير بار مي شود يعني به وسيله يك
دستكاه استارت نيرو وارد مي كنيم يا استارت را روي
خودرو ببندیم و آزیما یش کنیم . مدت آزمایش بدون بار نبا
يد بیشتر از 6 ثانیه باشد.
صفحه 78: