بیماری‌هاپزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

استراتژی آموزش در كنترل سرطان

صفحه 1:
كارشناس آموزش سلامت معاونت بهداشتي- دانشكاه علوم ينشكي شيراز مرداد ‎OO‏

صفحه 2:
Ree ۰ ORO REED ZTE (OR ا ‎Po) e | Sene‏ فارس شناسائی می شود “ عمده سرطانها به زمانى حدود ‎٠١‏ سال براى استقرارشان زمان ‎PTS Caren perp peecares RU Per KUEN EY‏ نب ‎eo‏ ۲ کنترل سرطان صرفا تشخیص و درمان موثر آن نیست بلکه اجزاء بسيارى دريك برنامه كنترل سرطان وجود دارد

صفحه 3:
2 4 4 اجزاء یک برنامه کنترل سیطان . ‎ca‏ تحقیقات پایه اي: در خصوص عوامل ایجاد کننده سرطان» راههاي موثر كنترل اين عوامل خطر و روند بروز بيماري پيشگيري از سرطان ابيدميولوزي سرطان اردان epee eS eee eS ee SS تسهیلات جهت غربالگري افراد با ريسك بالاي ابتلا تشخیص زود هنگام درمان موثر برنامه هاي بازتواني يس از درمان

صفحه 4:
لايك برنامه كامل كنترل سررطان بسيار يرهزينه است ولي ‎OS me me rer‏ ا ‎Deve te‏ ۳

صفحه 5:
eal 05 5 55 5 i PL) el ed ol Pelee?) ۰ ا 0 ل 1 ى. به معني كاهش عوامل خطر زا در بروز سرطانهاي مختلف آموزش. به معني فراهم نمودن و ارائه اطلاعات لازم براي عامه و خواص جهت شناساندن عوامل خطر زا وازاههاي مقابل و 0000| از برد بر شناساندن راههاي تشخیص زودهنگام و غربالگري و راههاي دران موثر و بازتواني يس از درمان تا شامل تدوین دستورالعملهاي استاندارد در خصوص غربالكري كروههاي در معرض خطر و فراهم كردن امكانات لازم و در دسترس قراردادن اين امكانات جهت تمامي افراد جامعه در معرض خطر درهان: شامل فراهم كردن و در دسترس قرار دادن امكانات درماني اعم از بيمارستان »تجهيزات و داروها و يزشكان و يرسنل مورد نياز

صفحه 6:
۳-0 و درمان نیازمند حمايتهاي اقتصاد بهداشت و درريما, حصوص ۰۱۰ دعر تشخیص, خربالگري و درمان فراهم شود.

صفحه 7:
ae ۳95 2 آموزش به جه كسانى؟ ‏ - ‎ot‏ ا ا 8 ‎saeco‏ - عموم مردم - كروه هدف([115 121012) مباحث آموزش شامل: - ملاحظات در شيوه زندكي سالم بخصوص رزيم غذائي سالم 9 0۳ - عوامل خطر زا در ایجاد سرطان - علائم زودرس سرطان

صفحه 8:
آموزش به جه كسانى؟ ‏ - fe ee OL ic - در جهت ايجاد جديت و اشتياق آنها در كنترل سريطان ‎BOSE Sie el ey Tey erp es‏ خطر در خصوص عوامل خطر زاي سرطان زاو اقدامات بيشكيرانه - ارجاع فراد در معرض خطر به متخصصين ازجمله متخصصين تغذيه و مجريان برنامه كنتريل دخانيات بسته به مورد ل ل 0 زندكي سالم و عوامل خطرزاي سرطان و برنامه هاي فعال پيشگيري و غربالگري

صفحه 9:
ی آموزش به جه كسانى؟ ‏ - 3- سیاستمدار آن و برنامه ریزان جامعه “0- سازمانها و اركانهاى همكار و مرتبط ويژگي مهم برنامه هاي آموزشي در كنترل سرطان دامنه دارو مداوم بودن آنها است كه الزامي نيز مي باشد.

صفحه 10:
آموزش در خصوص جه موضوعاتى؟ ‎٠‏ ‏لا ۲ آموزش علائم زورس سرطان *. آموزش در خصوص برنامه هاى غربالكرى و امكانات ‎TC OSC ed kan ere Seat‏ ۴ آموزش این مطلب که تشخیص زود هنگام و درمان مناسب می تواند زندگی طولانی بدون سرطان را با حداقل معل.ليت به همراه داشته باشد.

صفحه 11:
4 me - ؟ىئاهشور ‏آموزش به جه‎ ‏اي مس‎ ‏لد‎ ‏رادیو » تلوزیون » سینما‎ ۴ ‏رسانه هاي چاپي(مجله ۰ روزنامه» كتابهاي درسي و داستاني)‎ ۷ .... ‏بیلبورد؛ پلاکارد و‎ ۴ ‎atl aalt‏ ل ‎(eS re Pes ree DS Penne WEE oes ENING ‏ارسال رسانه هاي آموزشي از طریق پست و یا اینترن‎ ۴ ‏سايتهاي اينترنتي‎ ۲ ‏” استقرار تلفن اطلاعاتي رايكان ‏” تماس تلفني با ذي نفعان و كّروه هدف ‏۴ ملاقاتهاي خانه به خانه و فرد به فرد ‎

صفحه 12:
آموزش در جه مكانهاى؟ ‏ .- ار ۴ مكانهاي عمومي ۴ ادارات دولتي ۲ مراکز بهداشتي و درماني ”7 محل اقامت موقت و جمعي افراد كم درآمد ۲ فروشگاههاي مسا ا 000

صفحه 13:
>> >> << آمو شی مناسب ee ae بر رفتارهائي كه خطر سرطان زادي را كاهش مي دهند تمركز يابد ۱ از آموزشهائي كه سعي در القاء تدريجي بيم و هراس دارند استفاده نشود برنامه آموزشي مداخله اي كنترل سرطان جزثي از برنامه هاي يايدار سيستم بهداشتي و درماني باشد ۱ hig) AVES) ee Ger eal DE Ng TE Ee Te Ee SECS ‏در برنامه مسائل فرهنگي -نژادي و اجتماعي اقتصادي گروه هدف گاملا مورد‎ ‏توجه قرار گرفته باشد‎ نرمهاي جامعه مورد توجه قرار كرفته باشد 0 ‏ا‎ Cee Be CPC TE TED ACE ‏حاصل شود‎ Bere eee eS Bie he ee he eres ees) ‏مورد توجه باشد‎

صفحه 14:
ك0 0000 ‏ل 2 ا تا‎ RG ‏تهیه شده:‎ ‏هرچه تعداد حواس درگیر در انتقال مفاهیم بیشتر باشد‎ - ‏يادگيري بیشتر است‎ ۷۵/2 ‏حس بيناني‎ P(e Nene Tero ee) mers 09 ‏حس چشائي و حس بويائي هرکدام‎

صفحه 15:
لي ۱۳ مناسب هه هم خواني آن رسانه با هدف و محتواي آموزشي(عيني 6 . توانائي آن روش در انتقال بيام مورد نظر . انطباق با ويژگيهاي مخاطبان يعني نيازهاي آنها علاقه آنها و توانائي آنها در درك مطالب

صفحه 16:
‎y STO Pere‏ اس ‎OS ee Be aT ES) tT ee ‏ل“ رسانه هاي جابي (جزوه؛ كتاب» نشريه؛ داستان» نمايش ‎(ae)‏ ‏سخنراني ‏” نمودارهاء فلو جارت؛ يوست ‏” نوارهاي شنيدارييء نوارهاي ويدئو ‏۲ گزارش مورد(1۲ 1۳۳01 0۸9۲)

صفحه 17:
‎y STO Pere‏ اس ب- روشهاى مورد استفاده جعت آموزش به منظور افزايش مهارت فراكير ۲ روشهاي توضيحي ” نمايش عملي ۲ ايفاي نقش ۴ نوارهاي شنيداري و تصويري ۳

صفحه 18:
همخوانی با اهداف و محتوی لد ‎eee re ee‏ لا نگرش و ارزشها در فراگیر | ” بازديد از فيلدو كردشهاي علمي ” ايفاي نقش ۴ مطالعات موردي ‎OTe wea‏ ۱ ‎PPS Yr ns‏

صفحه 19:
انواع رسانه های اموزشی للم ۱ تصوير) ۴ 2- ديراي شفاف( اسلاید» فیلم استریپ) ‎V‏ 3- ا ا 2 60م ‏” 4- شنيداري(راديو » نوار ضبط) ‏ا ل 2000م ‎Ce eae re ‏ل‎

صفحه 20:
CS ere ‏مت‎ ‎۱ LN ee ROS Pesce ۱۳ ey

صفحه 21:
اه ار ابا ‎CRON sy NOB CORT)‏ Ore 1 0

صفحه 22:
۳ — ۴ مطابق با گروه هدف طراحي شده باشد ۳ ‎TOT eee CTOs‏ كت ‏۴ خواندن آن آسان باشد(از حروف سایز بزرگ » بدون کج و ‎Sek ste ST)‏ 0 كم ‎(Coreen cre)‏ ‏۷ به زبان ساده نوشته شده باشد ‎۳۳ ES tie rent igs Gare ‏کسب اطلاعات بیشتر داشته باشد.‎

صفحه 23:
۱ i cee ae ‏و عملي در رابطه با سلامت‎ ۱ RCL NES ‏ريسانه هاي جايي نمي توانند به تنهائي ارتباط لاز‎ ” ‏برقرار كنند بنابراين ارتباطات كلامي ميز بايد مد‎ ‏باشد‎

صفحه 24:
PP OW BL I Ss Glo gad ein ‏صما ار رو‎ a ‏اا‎ aa ‏ل طارص ايم نظر داشت‎ ” از كلمات محاوره اي كه بيشتر قابل فهم است استفاده شود ‎Er rE‏ ار ‎۳ NBR ‏۴ هر زمان که ممکن است خلاصه اي از مطالب گفته شده تکرار شود ‏۴ از عبارت "فهمیدید" استفده نشود ‏” از زبان حركات بدن به درستي استفاده شود

صفحه 25:
ead Pager re rer) C2) Cree] PLC) Be ‏سس‎ ‏افراد سيگاري هرچه سریعتر سیگار کشیدن را ترك کنند‎ | aes) ‏افراد سيگاري به سمت امتحان سیگار کشیدن نروند‎ اس( ۳۳ مصرف سبزى و ميوه تازه بيش از بيش در رزيم روزانه قرار گیرد. ۱ ‎PY CC a at) ee) SL ee)‏

صفحه 26:
od Set ‏ار‎ 0 eevee eee ge ee) ۱ res Bye Be ey ree BC ‏بي ب يي‎ پنج روش محافظت در برابر نور آفتاب - جستجوي سايه و خودداري از رفتن به آفتاب در بين ساعات 000 ا ‎re‏ - يوشيدن لباسهاي محافظ - استفاده از كلاه با لبه عريض و كامل - استفاده از عينك آفتابي مرغوب - استفاده از ضد آفتاب با 5[21 حداقل (0)© نيم ساعت قبل از رفتن به آفتاب و تكرار آن هر © ساعت

صفحه 27:
AD a دوری از مواد سر طافز ا( بنزن» خروجي خودروها»سسه هيدروكربنهاي آروماتيك؛ آزبست و..) مر اجعه به پزشک در صورت وجود زخمی که خوب نمی شود با وجود خال که آندازه با رنگش تفییر کرده با بطور فیر طبیعی خونر یزی دارد مراجعه به پزشک در صورت وجود مشکل پایدار (سرفه ‎ENE WCE RAE‏ ۱ وزن بايدار)

صفحه 28:
بيه له 0 Bo جيم عدم ل ل سس دستور العمل ا ۳ 0 مطل کردن -. ۳ ۲ ا ا 0 ا ۳ پیامها باید با فرهنگ افراد تنظیم شوند و استفاده از تمثیلها » ‎Gri gay AGU) joer carrer‏

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان